Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Nonnih kävin tänään sitten koeajamassa tota käytettyä mistä aiemmin kyselin, yllätys olikin melkoinen kun hokasin että mittari on maileissa, näyttää 2800, eli oikeasti pyörällä olikin sitten jo ajettu 4500 kilometria.
Myyjää ei asia tuntunut paljoa kiinnostavan eikä hintapyyntöön vaikuttanut :rolleyes:
Kannattaako tota nyt edes harkita?
Kyseessä corratecin ovh 2400e pyörä joka ostettu 2019 syksyllä, moottorina boschin active line plus, takajarru toimi täysin olemattomasti, (napa)vaihteet toimi muuten ihan hyvin mutta viimeiselle vaihteelle meni viiveellä töyssystä vasta.
Yli tonnia pyytää.
Tähän aikaan vuodesta kun sesonki on alkamassa ja coronan takia kaikki uudet on loppuunmyytyjä niin jos saa Boschin motilla olevan pyörän tonnilla niin kyllä se näkemättä sen Bilteman tonnin romun voittaa 100-0. Jos runko on kunnossa niin miksi ei. Jos jotain osia on rikki niin niitä saa kaupasta. Muutenkin näin yleisesti pyörää ostaessa (uusi tai käytetty) ei kannata kiinnittää mitään huomiota minkälainen penkki, ohjaustanko, stemmi tai polkimet siinä on. Ne vaihdetaan joka tapauksessa itselle sopiviin malleihin.

Eikä kannata moottorin maileihin tai kilometreihin takertua. 4,5k on vasta sisäänajo noille moottoreille. Jos haluaa mielenrauhaa sen suhteen niin laita toki toinen tonni päälle ja osta uusi...

Ja vielä tuosta "ovh" -hinnasta. Aivan kuten mitä tahansa muutakin tuotetta ostaessa tuo sana on vain pelkkä sana joka ei tarkoita mitään. Varsinkin pyöräkaupassa pyörälle on joku random listahinta (ovh) josta sitten tingitään kauppiaalta oikea hinta tai jos netistä niin silloin se on se hinta.

Takajarrun toimita ei pitäisi kenellekään olla mikään valintaperuste. Se on kulutustavaraa ja maksaa muutaman markan. Vaihteiden toiminta ihan sama juttu. Uusi vaijeri lähikaupasta ja todennäköisesti toimii kuin uusi.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 296
Esimerkiksi Boschin moottoreilke on ihan oma huolto-ohjelmansa, ja uudemmissa muistaakseni näytössä myös service-merkkivalo.

Kannattaa tutustua aiheeseen tarkemmin. ;)
Joko johdat täällä porukkaa harhaan tarkoituksella tai tietämättömyyttäsi. Kumpikaan vaihtoehto ei anna sinusta yhteiskunnan valioyksilön kuvaa. Myytkö sattumoisin huoltoja vai mikä on homman nimi?

Boschin "merkkivalo" on vain pyöräkauppiaan Boschin softan kautta valitsema aika- tai kilometrilukema jolloin jakoavain ilmestyy näyttöön. Tämän tarkoituksena on saada asiakas palaamaan liikkeeseen, jotta tulisi ketjut rasvattua, jarrupalat vaihdettua jne. Ja myytyä tavaraa. Itse moottorissa ei ole minkäänlaista huolto-ohjelmaa, eikä sitä ole rakennettu huollettavaksi. Käsittämätöntä että tällaisestakin kenen tahansa helposti tarkistettavissa olevasta asiasta saa vääntää.
 
Liittynyt
03.07.2019
Viestejä
47
@smicke joo, jokainen tehköön niinkuin itse haluaa.

"Normaali huoltoväli noin 2000 km

Ensihuollon jälkeen sähköpyörälläkin voi ajella huoletta aika pitkään: Seuraavan huollon aika koittaa noin 2000 ajokilometrin jälkeen. Tällöin moottori kaipaakin jo perusteellisempaa huoltoa. Huollossa se irroitetaan ja puhdistetaan. Laakerit rasvataan ja laakerinsuoja vaihdetaan. Moottori kiristetään paikalleen ja tarkistetaan magneettitunnistimen asennot. Lopuksi normaaliin tapaan tarkistetaan järjestelmä ja tehdään uusimmat järjestelmäpäivitykset."

 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 296
Hienoa että Bosch on lisännyt suomenkielisille sivuilleen tuollaisen mainoslauseen. Ohjekirjassa tällasisesta ei kuitenkaan mitään puhuta. Muistahan käydä huollattamassa myös sähkövatkaimesi! Jos ostat Teslan niin toki sähkömoottorin laakerit kuuluu siinäkin vaihtaa 2000km välein!

Todennäköisesti tuon lauseen peruja on ne ongelmat mitä Boschin moottoreissa on ollut kun suunnittelu on sitä tasoa että kosteutta pääsee moottorin sisälle.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 728
Hienoa että Bosch on lisännyt suomenkielisille sivuilleen tuollaisen mainoslauseen. Ohjekirjassa tällasisesta ei kuitenkaan mitään puhuta.
Shimanolla on kätevä kun voi ladata merkkihuoltojen ohjeet perus kuluttajaohjeiden lisäksi. Pitäisikin tarkistaa onko moottorille jotain huoltosuositusta.
 
Liittynyt
03.07.2019
Viestejä
47
Todennäköisesti tuon lauseen peruja on ne ongelmat mitä Boschin moottoreissa on ollut kun suunnittelu on sitä tasoa että kosteutta pääsee moottorin sisälle.
Tämä juuri, uusimmissa gen4 moottoreissa tämän pitäisi olla jo korjattu. Ja alkupään malleissa myös moottorin sisällä oleva ratas oli liian heikkoa tekoa, joka joskus antautui jo alkukilometreillä. Mutta samaa vaivaa on edelleen mm. Brosen moottoreissa.

Mitä haluan vain todeta tässä on se, että onneksi nämä eivät ole mitään kertakäyttötuotteita joita ei voi korjata. Jopa Bafangin moottoreihin saa varaosia ja niitäkin kannattaa huoltaa mm. vaihtamalla uutta rasvaa vanhojen tilalle jne. Tämä lisää käytettyjen sähköpyörien osalta mielenrauhaa, kun joku on sellaista harkitsemassa.

Ja tästä niille, jotka pohtivat että raha = laatu eikä halvalla voi hyvää saada:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 270
Tossa käytetyssä mitä olen katsellut on tosiaan Bosch Active Line Plus, eli se vissiin on Gen3?
Mitenköhän se takuu nyt tossa on, kun on ostettu syyskuussa 2019, verkkiksessä lukee tuotesivulla että 12kk takuu, mutta eikös sillä pakolla pitäisi 24kk olla? Ja mahdollinen virhevastuu?
Vai onko se ajettu 4500km sellanen että menee jo yli virhevastuun?
 
Viimeksi muokattu:

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 444
Oon tässä kanssa tuon pyöräedun myötä pohtinut, että josko sitä hommaisi itselleen sen puitteissa jonkun jäykkäperäisen maasturin työmatkapyöräilyyn ja kevyehköön metsäpolkuajeluun.

Katselin että hintaluokka vois olla jotain luokkaa 3000-4000 euroa, että saa edes kohtalaisen hyvän perusvehkeen. Grand Canyon On:9:siä on tullut yhtenä vaihtoehtona katseltua, onko jotain vinkkejä tai suosituksia aiheesta? Tuo Shimanon EP8 on ilmeisesti ihan ok moottori?
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 846
Oon tässä kanssa tuon pyöräedun myötä pohtinut, että josko sitä hommaisi itselleen sen puitteissa jonkun jäykkäperäisen maasturin työmatkapyöräilyyn ja kevyehköön metsäpolkuajeluun.

Katselin että hintaluokka vois olla jotain luokkaa 3000-4000 euroa, että saa edes kohtalaisen hyvän perusvehkeen. Grand Canyon On:9:siä on tullut yhtenä vaihtoehtona katseltua, onko jotain vinkkejä tai suosituksia aiheesta? Tuo Shimanon EP8 on ilmeisesti ihan ok moottori?
Miksi jäykkäperä? Kaikenlaisessa polkuajossa jäykkäperä on sähkärinä todella huono.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 444
Miksi jäykkäperä? Kaikenlaisessa polkuajossa jäykkäperä on sähkärinä todella huono.
Vähemmän liikkuvia osia, vähemmän vikantuvia kohteita ja edullisempi hinta. Fillarilehden sähkäripyöränumeroa tuossa lueskelin ja sielläkin suositeltiin, että jos ei keksi joustoperälle tarvetta ja ajaa lähinnä helppoja polkuja satunnaisesti, niin jäykkä parempi vaihtoehto. Eli ts. en näe joustoperälle hirveästi omassa käytössä tarvetta. Mitään kovin aktiivista maastoajoa ei ehkä ollut suunnitelmissa harrastaa, lähinnä sellasta sillontällön pari kertaa kuussa kivalla säällä -tyyppistä.

Joku gravelipyöräkin ehkä menis, jos hintaluokka ja toimintamatka pysyy suht samassa haarukassa. Pääosa ajosta tulee varmaankin kuitenkin olemaan hiekkatietä ja maantien laitaa.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 846
Hinnan allekirjoitan. Muut varauksella. Eipä noita takaiskareita/linkkuja ole omassa käytössä tarvinnut huoltaa ekstraa. Perushuollot voi tehdä itse ja ajomääristä riippuen 1-2 vuoden välein voi halutessaan takaiskarin huollattaa liikkeessä. Mulla on täysjousto ollut vuodesta 1998 ja sähkötäpäri 2018. Sähköllä nyt ajettu 5tkm ja keulan olen kahdesti huoltanut itse ja kerran on ollut takaiskari+keula liikkeessä huollossa.

Toki jos ajaa maastossa vain satunnaisesti, niin ehkä sitten. Vaan on se takaiskari mukava ihan kaikenlaisessa ajossa. Sähkärillä kun se ei niin haittaa, että syö polkemistehokkuutta. Olen kyllä itsekin ajanut ennen sähkäriä pääosin jäykkäperällä maastoa (viimeiset 4tkm+) ja onhan se hauska peli, kunhan kunto riittää ja on ajotekniikka kunnossa. Mutta sähkärin paino yhdistettynä jäykkäperään ei vain mielestäni toimi (siis maastossa).

Nyt on tietty huono hetki koettaa etsiä tarjouksia ja täpäri tekee sen 1000e tohon minimissään päälle...
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 444
Hinnan allekirjoitan. Muut varauksella. Eipä noita takaiskareita/linkkuja ole omassa käytössä tarvinnut huoltaa ekstraa. Perushuollot voi tehdä itse ja ajomääristä riippuen 1-2 vuoden välein voi halutessaan takaiskarin huollattaa liikkeessä. Mulla on täysjousto ollut vuodesta 1998 ja sähkötäpäri 2018. Sähköllä nyt ajettu 5tkm ja keulan olen kahdesti huoltanut itse ja kerran on ollut takaiskari+keula liikkeessä huollossa.

Toki jos ajaa maastossa vain satunnaisesti, niin ehkä sitten. Vaan on se takaiskari mukava ihan kaikenlaisessa ajossa. Sähkärillä kun se ei niin haittaa, että syö polkemistehokkuutta. Olen kyllä itsekin ajanut ennen sähkäriä pääosin jäykkäperällä maastoa (viimeiset 4tkm+) ja onhan se hauska peli, kunhan kunto riittää ja on ajotekniikka kunnossa. Mutta sähkärin paino yhdistettynä jäykkäperään ei vain mielestäni toimi (siis maastossa).

Nyt on tietty huono hetki koettaa etsiä tarjouksia ja täpäri tekee sen 1000e tohon minimissään päälle...
Itsellä ei tosiaan ole omakohtasta kokemusta täysjoustoista, mutta vähän sellanen fiilis on että joustoperän hyödyt jäis omassa käytössä melko pieniksi. Toisaalta jos siitä ei suurempaa vaivaa koidu, niin ei se täysin poissuljettu ole. Esimerkkinä käyttämältäni Canyonilta löytyy halvin joustoperällinen näemmä vaan pari satkua kalliimmalla Neuron ON:8 ja saatavuuskin vähän parempi. Keula tossa on ainakin eri.

Itseltä onnistuu huoltaminen kyllä ainakin jossain määrin, mutta toisaalta huollot saa ainakin osin myös sisällytettyä tuohon pyöräetuun ja firman piikkiin.

Mutta tosiaan tosta merkistäkin kuulen mieluusti suosituksia.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 846
Canyonit on kyllä yleensä hintansa väärtejä. Vähän sellaisia pyörämaailman Skodia tai volkkareita :)
Kaikki toimii ja on hinta/laatusuhteeltaan hyviä, mutta mitää erikoista on turha odottaa.

Käy ihmeessä koeajolla sähköjäykkis/täpäri jossain asiantuntevassa liikkeessä.

Väitän, että tolla Neuron ON:illa ajamisen olevan paljon jäykkistä hauskempaa :) Tosin tossa toi keula on aika shaibaa. Mutta niin se aina on hinnat alkaen -malleissa. 30mm alajalat raskaassa sähkiksessä on kyllä letkut ja se tuntuu varmasti ajossa. Tossa jäykkiksessä on 34mm, joka on hyvä.

Eikun katsoin Neuron:ON 7.0. Neuron:ON 8.0 on jo ihan ok 35mm jaloilla oleva keula. Vaimon pyörässä on toi 35 (tosin Gold) ja kyllä se asiansa ajaa, vaikkei mikään erityisen herkkä olekaan. Painava se on, mutta jälleen kerran tolla pyörän hinnalla ei parempaa kyllä missään saa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Kyllä Canyon on hyvä merkki. About samaa laatua kuin Haibike joka sekin on hyvä. Takaiskarin saa yleensä lukkoon napista lähes jokaisessa iskarissa. Sinänsä ihan sama ottaa täpäri jos sellaisen saa lähes samaan hintaan koska vähillä ajoilla et tule koskaan tarvitsemaan takaiskarihuoltoa tai linkuston laakereiden operointia. Ne tulee yleensä vastaan kun pyörälle antaa rankkaa rääkkiä bikeparkeissa tms.

Mielestäni jos kevyeen polkuajoon hommaa pyörän niin keula voi olla melkein mikä tahansa ilmakeula. Eroa tuskin huomaa jos ei juurakkojumppaa harrasta. Liukuputkien paksuudella en lähtisi rankkaamaan pyöriä järjestykseen ellei se ole se ainut ero kahden välillä.

Canyon sai hinnat laskettua alle kilpailijoiden kun tekivät ns. Teslat. Eli jättivät jälleenmyyjäverkoston nuolemaan näppejään ja myyvät pyörät netin kautta. Muistaakseni sai jopa koeajoon kotia ja jos ei tykkää niin palauttaa. Huom. melkein satku tulee postit ja se kuljetuslaatikko.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 269
Tossa käytetyssä mitä olen katsellut on tosiaan Bosch Active Line Plus, eli se vissiin on Gen3?
Mitenköhän se takuu nyt tossa on, kun on ostettu syyskuussa 2019, verkkiksessä lukee tuotesivulla että 12kk takuu, mutta eikös sillä pakolla pitäisi 24kk olla? Ja mahdollinen virhevastuu?
Vai onko se ajettu 4500km sellanen että menee jo yli virhevastuun?
Ei ole olemassa mitään pakollista 24kk takuuta. Takuuta ei tarvitse antaa ollenkaan. Se on aina myyjän, maahantuohan, tai valmistajan vapaaehtoinen lisäetu.

Virhevastuu on pakollinen ja se katsotaan aina tapauskohtaisesti.

Takuu ja virhevastuu
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 728
Tuo Shimanon EP8 on ilmeisesti ihan ok moottori?
Markkinoiden parhaita, ellei paras. Ilmeisesti tuossa uudessa on saatu polkutuntuma "luonnolliseksi" jopa sillä max boostilla. Eli jokaisella polkaisulla teho vaihtelee rytmin mukaan.

About kaikilla moottoreilla on tähän asti ollut niin ettei max boostilla polkurytmi juurikaan vaikuta avustukseen. Tämä on siis joissain tilanteissa jopa suotavaa, kun ei tule "katkoja" tehoon. Pienen totuttelun jälkeen arvostelijat ovat kuitenkin pitäneet ep8 toimintaa luonnollisempana kuin muiden. Täältä löytyy paljon laatuvideoita aiheesta: https://youtube.com/c/EMBN

Itsellä on jäykkä fat, johon olen keulaa suunnitellut joustavaksi. Lisäksi voisi testata miltä nuo joustotolpat tuntuu perseen alla. Sähkön kanssa edes hissitolppa ei ole pakollinen, kun voi pitää satulan pysyvästi "liian alhaalla" normiajoon. Jos siis ajelee myös maastossa.

Tänään taas tuli todistettua miksi fatti on parempi loska/lumi/jää mössöön kuin perusmaasturit. Meinasi yksi sähkömaasturi vetää kunnon lipat mun edellä. :kahvi:
Edit:
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Oon tässä kanssa tuon pyöräedun myötä pohtinut, että josko sitä hommaisi itselleen sen puitteissa jonkun jäykkäperäisen maasturin työmatkapyöräilyyn ja kevyehköön metsäpolkuajeluun.

Katselin että hintaluokka vois olla jotain luokkaa 3000-4000 euroa, että saa edes kohtalaisen hyvän perusvehkeen. Grand Canyon On:9:siä on tullut yhtenä vaihtoehtona katseltua, onko jotain vinkkejä tai suosituksia aiheesta? Tuo Shimanon EP8 on ilmeisesti ihan ok moottori?
4k€ ei ole mitään järkeä ostaa jäykkäperäistä sähkäriä, jo 3k€ ylöspäin alkaa saamaan asiallisia täysjoustollisia, niin saatikka joku 4k€

Ehdottomasti täysjoustollinen jos budjetti tuota luokkaa, sähkön kanssa kohonnutta painoa ei huomaa ja jos eksyt kerrankin kunnon polulle on se täysjouston kanssa silkkaa nautintoa.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 846
Tossa kanssa yks hyvä vaihtoehto hintaluokassaan:
Focus THRON² 6.7 | E-Bike Fully Shop
tai sitten Jam2

Hinnat vaan aika kovat.

Itsellä on Jam2(2018) plus 6.7 + keula vaihdettu Recon--> Yari RC + renkaat litkutettu (Eka oli alkuperäiset, sitten Highrollerit ja nyt Eddy Currentit)
Maksoin tolla keulalla uutena 3600e.

Vaimolle hommattiin viime keväänä Jam2 plus exclusive (muutoksena mun fillariin vähän geometriassa + hiilarirunko, parempi keula ja vaihteisto + hissitolppa) ja tuli lisäakulla. Hintaan 3900e.

Tänä vuonna saa maksaa 4500 vähintaan vastaavista..
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 444
4k€ ei ole mitään järkeä ostaa jäykkäperäistä sähkäriä, jo 3k€ ylöspäin alkaa saamaan asiallisia täysjoustollisia, niin saatikka joku 4k€

Ehdottomasti täysjoustollinen jos budjetti tuota luokkaa, sähkön kanssa kohonnutta painoa ei huomaa ja jos eksyt kerrankin kunnon polulle on se täysjouston kanssa silkkaa nautintoa.
Juu no ei ehkä nyt ollutkaan tarkoitus jäykkäperäisestä maksaa neljää tonnia, jos sille ei olisi löytynyt jotain erityisen hyvää syytä. Mutta kyllä nuo jäykkäperäiset silti vaikuttaisi ok valmistajilla ja ok osilla sen yli 3ke aika herkästi maksavan.

Tällä hetkellä täysjousto Canyon Neuron:ON 8 on alkanut houkuttaa vähän enemmän, ihan jo saatavuudesta johtuen. Näemmä vaan nostivat juuri tänään tuon hintaa 200 eurolla :hmm: Saatavuudet on kyllä monissa tällä hetkellä aika heikot.
Tossa kanssa yks hyvä vaihtoehto hintaluokassaan:
Focus THRON² 6.7 | E-Bike Fully Shop
tai sitten Jam2

Hinnat vaan aika kovat.

Itsellä on Jam2(2018) plus 6.7 + keula vaihdettu Recon--> Yari RC + renkaat litkutettu (Eka oli alkuperäiset, sitten Highrollerit ja nyt Eddy Currentit)
Maksoin tolla keulalla uutena 3600e.

Vaimolle hommattiin viime keväänä Jam2 plus exclusive (muutoksena mun fillariin vähän geometriassa + hiilarirunko, parempi keula ja vaihteisto + hissitolppa) ja tuli lisäakulla. Hintaan 3900e.

Tänä vuonna saa maksaa 4500 vähintaan vastaavista..
Ei tuo Thronikaan hassummalta vaikuta, oon muutamalta suunnalta ymmärtänyt että tuo Shimanon EP8 -moottori olis vähän Boschilaisia pidetympiä? Akkukin tuossa vähän pienempi kun Neuronissa. Ja mitenkäs tuo Suntourin takapumppu? Mun korvaan tolla brändillä vähän huono klangi, mutta kait ne jotain parempiakin osia tekee? Tämä koronatilanne ja Suomessa vielä nyt työetupyörähomma varmasti on nostanut nyt kysynnän myötä hintatasoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Juu no ei ehkä nyt ollutkaan tarkoitus jäykkäperäisestä maksaa neljää tonnia, jos sille ei olisi löytynyt jotain erityisen hyvää syytä. Mutta kyllä nuo jäykkäperäiset silti vaikuttaisi ok valmistajilla ja ok osilla sen yli 3ke aika herkästi maksavan.

Tällä hetkellä täysjousto Canyon Neuron:ON 8 on alkanut houkuttaa vähän enemmän, ihan jo saatavuudesta johtuen. Näemmä vaan nostivat juuri tänään tuon hintaa 200 eurolla :hmm: Saatavuudet on kyllä monissa tällä hetkellä aika heikot.

Ei tuo Thronikaan hassummalta vaikuta, oon muutamalta suunnalta ymmärtänyt että tuo Shimanon EP8 -moottori olis vähän Boschilaisia pidetympiä? Akkukin tuossa vähän pienempi kun Neuronissa. Ja mitenkäs tuo Suntourin takapumppu? Mun korvaan tolla brändillä vähän huono klangi, mutta kait ne jotain parempiakin osia tekee? Tämä koronatilanne ja Suomessa vielä nyt työetupyörähomma varmasti on nostanut nyt kysynnän myötä hintatasoa.
Saksalainen Radon kannattaa tsekata, vastaava kuin Cube mutta tuppaa olemaan paremmat osat vähän edullisemmalla hinnalla. Oma ZR Team jäykkäperä sieltä oli kyllä hyvä fillari kaikin puolin, tykkäsin enemmän Boschin koneesta kuin nykyisestä Shimanosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
106
Tällä hetkellä täysjousto Canyon Neuron:ON 8 on alkanut houkuttaa vähän enemmän, ihan jo saatavuudesta johtuen.
Jos vaan mahdollista, niin kävisin jossain kokeilemassa täysjoustoa. Jos siis ei ole aiempaa kokemusta. Tuttavalla oli vuokralla täysjousitettu pyörä ja hän ajeli sillä jatkuvasti takaiskari lukossa kun häntä häiritsi se joustaminen. Omakseen hän osti Grand Canyon:ON ja kuulemma tyytyväinen.

Itse päädyin Pathlite:ON malliin, koska enemmän tulee ajettua ihan teillä. Pitkään tosin mietin tämän ja Grand Canyonin välillä.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Jos vaan mahdollista, niin kävisin jossain kokeilemassa täysjoustoa. Jos siis ei ole aiempaa kokemusta. Tuttavalla oli vuokralla täysjousitettu pyörä ja hän ajeli sillä jatkuvasti takaiskari lukossa kun häntä häiritsi se joustaminen. Omakseen hän osti Grand Canyon:ON ja kuulemma tyytyväinen.

Itse päädyin Pathlite:ON malliin, koska enemmän tulee ajettua ihan teillä. Pitkään tosin mietin tämän ja Grand Canyonin välillä.
Jep, itsekin ajan pääosin keula lukossa työmatkaa ja aiemmin polkuajelutkin meni täysjäykällä joten ei se oo jousto oo mikään absoluuttinen ihmejuttu.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 444
Jos vaan mahdollista, niin kävisin jossain kokeilemassa täysjoustoa. Jos siis ei ole aiempaa kokemusta. Tuttavalla oli vuokralla täysjousitettu pyörä ja hän ajeli sillä jatkuvasti takaiskari lukossa kun häntä häiritsi se joustaminen. Omakseen hän osti Grand Canyon:ON ja kuulemma tyytyväinen.

Itse päädyin Pathlite:ON malliin, koska enemmän tulee ajettua ihan teillä. Pitkään tosin mietin tämän ja Grand Canyonin välillä.
Täysjoustoa on tullut muutamaan otteeseen ajettua, mutta ei kylläkään sähköisenä. Näistä sähkäreistä olen ymmärtänyt useamman sanomana, että tuo takajousto ei haittaisi ajossa niin paljoa kuin tavallisessa fillarissa. Pakollinen tuo ei ole, mutta jos siitä ei ole suurempaa haittaa ja vaikuttaa esimerkiksi positiivisesti saatavuuteen, niin siihen päätyminen on vaihtoehto.

Pathliteissä on ikävä gäppi tossa 7 ja 8 mallien välillä hinnassa. Tuo Boschin moottori myös vähän epäilyttää - pitääkö paikkansa puheet että tuo Boschin moottoriekosysteemi on täysin suljettu, ja että esim Shimano tarjoaa paljon paremmat huoltomahdollisuudet ja parametrien muokkausmahdollisuudet? Grand Canyon:ON 9:n moottorilla ja osilla tuo Pathlite:ON 7 vois olla aika houkutteleva.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Täysjoustoa on tullut muutamaan otteeseen ajettua, mutta ei kylläkään sähköisenä. Näistä sähkäreistä olen ymmärtänyt useamman sanomana, että tuo takajousto ei haittaisi ajossa niin paljoa kuin tavallisessa fillarissa. Pakollinen tuo ei ole, mutta jos siitä ei ole suurempaa haittaa ja vaikuttaa esimerkiksi positiivisesti saatavuuteen, niin siihen päätyminen on vaihtoehto.
Voin kompata tätä sähkötäpärin omistavana. Ei ole juuri merkittävää eroa normaaliajossa onko takajoustoa vai ei, eli siis ei haittaa mitenkään. Tietysti se peräjäykkä lähtee paikaltaan terävämmin. Tullut nyt ajeltua teillä normaalia enemmän kun polvi oli rikki eikä voinut(saanut) ajaa kovaa maastoajoa, chillisti mummoillut menemään.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 846
Shimano on kyllä Boschia helpompi säätää. Tai kai Bosch on helpompi, kun sitä ei voi säätää :)
Itse olen E8000 -mottia säätänyt ST Unlockerilla bluetoothin yli:
-Avustukset täysin kustomoitu (Ecoa ja Trailia alennettu selvästi tehdasasetuksista, Boostia en käytä koskaan) Eco on nyt 55%/25Nm ja Trail 70%/70Nm.
-Nopeus nostettu 32km/h (hui!)
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Täysjoustoa on tullut muutamaan otteeseen ajettua, mutta ei kylläkään sähköisenä. Näistä sähkäreistä olen ymmärtänyt useamman sanomana, että tuo takajousto ei haittaisi ajossa niin paljoa kuin tavallisessa fillarissa. Pakollinen tuo ei ole, mutta jos siitä ei ole suurempaa haittaa ja vaikuttaa esimerkiksi positiivisesti saatavuuteen, niin siihen päätyminen on vaihtoehto.

Pathliteissä on ikävä gäppi tossa 7 ja 8 mallien välillä hinnassa. Tuo Boschin moottori myös vähän epäilyttää - pitääkö paikkansa puheet että tuo Boschin moottoriekosysteemi on täysin suljettu, ja että esim Shimano tarjoaa paljon paremmat huoltomahdollisuudet ja parametrien muokkausmahdollisuudet? Grand Canyon:ON 9:n moottorilla ja osilla tuo Pathlite:ON 7 vois olla aika houkutteleva.
Itse sanoisin, että täysjousto ei ole ekstra rahamäärän arvoinen, jos ei ajelu ei ole rankemman puoleista maastoajoa, vaan koostuu pääasiassa hiekkateistä ja asfaltista yms. Youtubestakin löytyy aiheeseen liittyen hyviä videoita, kun aika pohdittu aihe tämä täysjousto vs jäykkäperä:

 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 846
Itse sanoisin, että täysjousto ei ole ekstra rahamäärän arvoinen, jos ei tule ajelu ei ole rankemman puoleista maastoajoa, vaan ajelu koostuu pääasiassa hiekkateistä ja asfaltista yms. Youtubestakin löytyy aiheeseen liittyen hyviä videoita, kun aika pohdittu aihe tämä täysjousto vs jäykkäperä:
Vaan jos ei ole varma ajoprofiilista? Täpäri saattaa vaikka innostaa ajamaan enemmän maastossa :)

Vaimollekin ostin jokunen vuosi hyvän jäykkäperän ja eihän se sillä mun kanssa ajanut maastossa millään. Sitten kun hommattiin sille kunnon sähkötäpäri, se alkoi ajamaan mun kansaa maastossa. Viime vuonna ajettiin joku 1200km yhdessä. Ikää kuitenkin 40+ ja ei mitään pyöräilytaustaa.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Vaan jos ei ole varma ajoprofiilista? Täpäri saattaa vaikka innostaa ajamaan enemmän maastossa :)

Vaimollekin ostin jokunen vuosi hyvän jäykkäperän ja eihän se sillä mun kanssa ajanut maastossa millään. Sitten kun hommattiin sille kunnon sähkötäpäri, se alkoi ajamaan mun kansaa maastossa. Viime vuonna ajettiin joku 1200km yhdessä. Ikää kuitenkin 40+ ja ei mitään pyöräilytaustaa.
Tottahan se, monille vain maastopyöräilyllä tarkoitetaan aivan eri asioita, niin on vaikea miettiä millainen se kohdehenkilön maastoajo lopulta on. Joku sähkögravel voisi kanssa esimerkiksi mennä, jos maastoajolla tarkoitetaan hiekkateillä ajelua. Jotkut pidemmät matkat, työmatkat yms. pyöräilee paremmin täysjäykällä tai jäykkäperällä verrattuna täysjoustoon, vaikka kyseessä onkin sähköpyörät. Alunperin taidettiin hakea pyörää "työmatkapyöräilyyn ja kevyehköön metsäpolkuajeluun", niin en vain näe sitä hyötyä maksaa enemmän täysjoustosta, kun tuollaiseen ajoon voisi mennä tosiaan jo se gravel pyöräkin.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Vaan jos ei ole varma ajoprofiilista? Täpäri saattaa vaikka innostaa ajamaan enemmän maastossa :)

Vaimollekin ostin jokunen vuosi hyvän jäykkäperän ja eihän se sillä mun kanssa ajanut maastossa millään. Sitten kun hommattiin sille kunnon sähkötäpäri, se alkoi ajamaan mun kansaa maastossa. Viime vuonna ajettiin joku 1200km yhdessä. Ikää kuitenkin 40+ ja ei mitään pyöräilytaustaa.
Tämä on kyllä kestoaihe, täpärin ystävät vannoo niiden nimeen ja joku kannattaa jäykkäperää ja kolmannet ei tykkää jousituksesta ollenkaan. Itse ajanut maastossa cyclocrossista jäykkäperään ja ikinä ei ole pyörästä jäänyt kiinni ajo. Tärkein on perushyvä fillari ja sillä ajaminen, sitten kun on kilsoja takana niin osaa sanoa mistä tykkää ja mistä ei.

Itsellä joustojen suurin haitta on paino, maastossa tuntuu tosi kömpelöitä kun keula ei nousemaan pikku nykäisyllä tai pyörää pysty hyppyyttämään.

Oma suosikki edelleen täysjäykkä 10kg painava maasturi kuitukeulalls, harmittaa vieläkin sen myynti...
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 846
Tottahan se, monille vain maastopyöräilyllä tarkoitetaan aivan eri asioita, niin on vaikea miettiä millainen se kohdehenkilön maastoajo lopulta on. Joku sähkögravel voisi kanssa esimerkiksi mennä, jos maastoajolla tarkoitetaan hiekkateillä ajelua. Jotkut pidemmät matkat, työmatkat yms. pyöräilee paremmin täysjäykällä tai jäykkäperällä verrattuna täysjoustoon, vaikka kyseessä onkin sähköpyörät.
Me on ajeltu mm.
-Poronpolku 28km useaan kertaan ja molempiin suuntiin
-Poronpolun pohjoispäässä Melkuttimen ympäristössä + sieltä Poronpolulle
-Fiskarsin mtb-reitit
-Lohjanharjun mtb-reitti + ympäröiviä polkuja
-Espoon keskuspuiston polkuja

Toki myös hiekkateitä jne, mutta mun maastoajo on sellaista mihin ei gravelilla ole asiaa. Tai kai vetomiehet ajaa pyörällä kuin pyörällä, mutta ei se nyt järkevää ole.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Vaan jos ei ole varma ajoprofiilista? Täpäri saattaa vaikka innostaa ajamaan enemmän maastossa :)

Vaimollekin ostin jokunen vuosi hyvän jäykkäperän ja eihän se sillä mun kanssa ajanut maastossa millään. Sitten kun hommattiin sille kunnon sähkötäpäri, se alkoi ajamaan mun kansaa maastossa. Viime vuonna ajettiin joku 1200km yhdessä. Ikää kuitenkin 40+ ja ei mitään pyöräilytaustaa.
Tämä ja kun tajuaa että tällä täysjoustolla voi vetää juurakossa seisten polkien +20km/h niin hauskuus alkaa siitä.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Me on ajeltu mm.
-Poronpolku 28km useaan kertaan ja molempiin suuntiin
-Poronpolun pohjoispäässä Melkuttimen ympäristössä + sieltä Poronpolulle
-Fiskarsin mtb-reitit
-Lohjanharjun mtb-reitti + ympäröiviä polkuja
-Espoon keskuspuiston polkuja

Toki myös hiekkateitä jne, mutta mun maastoajo on sellaista mihin ei gravelilla ole asiaa. Tai kai vetomiehet ajaa pyörällä kuin pyörällä, mutta ei se nyt järkevää ole.
Selvästi et tykkäisi cyclocrossista
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 296
Markkinoiden parhaita, ellei paras. Ilmeisesti tuossa uudessa on saatu polkutuntuma "luonnolliseksi" jopa sillä max boostilla. Eli jokaisella polkaisulla teho vaihtelee rytmin mukaan.

About kaikilla moottoreilla on tähän asti ollut niin ettei max boostilla polkurytmi juurikaan vaikuta avustukseen. Tämä on siis joissain tilanteissa jopa suotavaa, kun ei tule "katkoja" tehoon. Pienen totuttelun jälkeen arvostelijat ovat kuitenkin pitäneet ep8 toimintaa luonnollisempana kuin muiden. Täältä löytyy paljon laatuvideoita aiheesta: https://youtube.com/c/EMBN

Itsellä on jäykkä fat, johon olen keulaa suunnitellut joustavaksi. Lisäksi voisi testata miltä nuo joustotolpat tuntuu perseen alla. Sähkön kanssa edes hissitolppa ei ole pakollinen, kun voi pitää satulan pysyvästi "liian alhaalla" normiajoon. Jos siis ajelee myös maastossa.

Tänään taas tuli todistettua miksi fatti on parempi loska/lumi/jää mössöön kuin perusmaasturit. Meinasi yksi sähkömaasturi vetää kunnon lipat mun edellä. :kahvi:
Edit:
Shimano on kyllä Boschia helpompi säätää. Tai kai Bosch on helpompi, kun sitä ei voi säätää :)
Itse olen E8000 -mottia säätänyt ST Unlockerilla bluetoothin yli:
-Avustukset täysin kustomoitu (Ecoa ja Trailia alennettu selvästi tehdasasetuksista, Boostia en käytä koskaan) Eco on nyt 55%/25Nm ja Trail 70%/70Nm.
-Nopeus nostettu 32km/h (hui!)
Itsellä omistuksessa työmatkoihin jäykkäperä mtb Bosch performance cx moottorilla ja läski Shimano E8000 motilla ja allekirjoitan täysin Shimanon poljintuntuman paremmuuden. On myös hiljaisempi. Boschin ainut plussa hieman korkeampi huipputeho. Shimano myös paljon paremmin kustomoitavissa bluetoothin kautta (Bosch ei ollenkaan!). Shimanoon saa myös vanhemmilla firmiksillä vaihdettua nopeusrajoituksen jenkkilain mukaiseksi mutta sehän on laitonta joten kukaan ei varmasti semmoista hölmöile ;)

Kun jäykkäperä joskus aikanaan vaihtuu täpäriin ei Boschiin ole palaamista.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 846
Tämä on kyllä kestoaihe, täpärin ystävät vannoo niiden nimeen ja joku kannattaa jäykkäperää ja kolmannet ei tykkää jousituksesta ollenkaan. Itse ajanut maastossa cyclocrossista jäykkäperään ja ikinä ei ole pyörästä jäänyt kiinni ajo. Tärkein on perushyvä fillari ja sillä ajaminen, sitten kun on kilsoja takana niin osaa sanoa mistä tykkää ja mistä ei.

Itsellä joustojen suurin haitta on paino, maastossa tuntuu tosi kömpelöitä kun keula ei nousemaan pikku nykäisyllä tai pyörää pysty hyppyyttämään.

Oma suosikki edelleen täysjäykkä 10kg painava maasturi kuitukeulalls, harmittaa vieläkin sen myynti...
Totta tämäkin.

Olen ajanut täysjäykällä sinkulalla (On-One Inbred 29" +hiilarikeula) yhden vuoden maastoa pk-seudulla ja nautin täysillä. Sitten olen ajanut mm. Tahko MTB:n 15 kertaa. Joista 9x120km ja kerran 180km+5x60km. Ton 180km ajoin peräjäykällä AM-sinkulalla 34x18 välitykselleä. Parhaan aikani 120km oon myös ajanut samaisella peräjäykällä AM-sinkulalla (tolla menty 2x120km). Täpäreitä ollut 26", 27,5" ja 29". Ja nyt 27,5+ sähköllä.

Olen myös ajanut Enduron SM-sarjan kisoja + lukuisia kertoja Keski-Euroopassa mäkiajelua enskapyörällä. Ja hissipyöräilyä pohjoismaissa. Viimeisin täpäri oli Pole Evolink 150. Eli väittäisin, että mulla on jonkinverran kokemusta eri pyöristä.

Ja maantielläkin olen 10tkm+ ajanut maantiepyörällä :)

Kuitenkin sähkömaasturi jäykkäperänä ei vain toimi IMO. Siis maastoajossa.
 
Viimeksi muokattu:

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 444
Tottahan se, monille vain maastopyöräilyllä tarkoitetaan aivan eri asioita, niin on vaikea miettiä millainen se kohdehenkilön maastoajo lopulta on. Joku sähkögravel voisi kanssa esimerkiksi mennä, jos maastoajolla tarkoitetaan hiekkateillä ajelua. Jotkut pidemmät matkat, työmatkat yms. pyöräilee paremmin täysjäykällä tai jäykkäperällä verrattuna täysjoustoon, vaikka kyseessä onkin sähköpyörät. Alunperin taidettiin hakea pyörää "työmatkapyöräilyyn ja kevyehköön metsäpolkuajeluun", niin en vain näe sitä hyötyä maksaa enemmän täysjoustosta, kun tuollaiseen ajoon voisi mennä tosiaan jo se gravel pyöräkin.
Asun tosiaan nykyisellään aika korvessa, joten työmatkalla (10+ km) on yli puolet hiekkatietä, ehkä kilsan pätkä kesäisin aika huonokuntoista traktoripolkua (tällä oikaisee useamman kilsan) ja sitten muutama kilsa asvalttia. Sitten kodin ympäristössä on paljon erilaisia metsäpolkuja joita olisi mukava koittaa ajella, joten eihän sitä toki koskaan tiedä vaikka vähän huonompaankin maastoon innostuisi eksymään.

En näe tuon täysjouston ongelmaksi ehkä sitä hintalisää (kun työsuhde-etuna useammalle vuodelle kuitenkin jyvitetään), vaan ennemminkin juuri se sopivuus omaan käyttöön ja huoltotarpeen lisääntyminen huolettaa. Ja jos sen täysjouston saa selvästi nopeammalla toimitusajalla, niin sekin on plussa.

Lopulta ehkä nyt kuitenkin haen tässä sellasta melko helppoa ja toimivaa ratkasua, sen sijaan että jotain ihan viimeiselleen speksattua ja hiottua harrastusvehjettä. Nuo on kuitenkin niin kalliita ja hienoja pelejä että uskon että oon tyytyväinen vähempään kun keskivertoharrastaja :D Lähinnä sellanen toimivuus ja tietynlainen laatu ja kestävyys on itsellä arvossaan. Suurempi harrastusinto menee sitten muualle autohommien pariin.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 846
Asun tosiaan nykyisellään aika korvessa, joten työmatkalla (10+ km) on yli puolet hiekkatietä, ehkä kilsan pätkä kesäisin aika huonokuntoista traktoripolkua (tällä oikaisee useamman kilsan) ja sitten muutama kilsa asvalttia. Sitten kodin ympäristössä on paljon erilaisia metsäpolkuja joita olisi mukava koittaa ajella, joten eihän sitä toki koskaan tiedä vaikka vähän huonompaankin maastoon innostuisi eksymään.

En näe tuon täysjouston ongelmaksi ehkä sitä hintalisää (kun työsuhde-etuna useammalle vuodelle kuitenkin jyvitetään), vaan ennemminkin juuri se sopivuus omaan käyttöön ja huoltotarpeen lisääntyminen huolettaa. Ja jos sen täysjouston saa selvästi nopeammalla toimitusajalla, niin sekin on plussa.
Käyttötarkoitus kanssa merkkaa. Siis meinaatko ajaa työmatkat vai huviajelua? Vai pelkät työmatkat? Vai pelkkää huviajoa? Tollaisen 10km matkan nyt ajaa helposti vaikka millä pyörällä , ehkä mieluiten hyvällä gravelilla (ihan luomulla). Toki sähköllä pääsee hikoilematta. Itse ajoin 90-luvulla 20km/suunta töihin 3x viikossa. Sulla taitaa kuitenkin auto olla, eli pyörällä mennään "hyvällä säällä ja kun huvittaa?". Sähkön edut tulevat tosissaan esiin, kun on raskas keli, sataa/lunta/loskaa jne. muutenhan 10km ei ole pyörällä matka eikä mikään. Varsinkaan jos ei ole kovin mäkinen maasto.

Huviajeluun taas toi täpäri on ehdoton (maastoon).

Mulla on kaikki pyörät vain huviajeluun. Tosin ton täpärin ostin alunperin pojan lukiomatkalle, ennenkuin poika sai ajokortin 17v poikkeusluvalla. Ajoi sillä puoli vuotta joka päivä kouluun 5km/suunta. Siis joka päivä. Ja seuraavan lukukauden elo-joulukuu 10km/suunta, kun koulu muutti. Kertaakaan en vienyt, kun autoilla 17km/suunta (pyörällä pääsee oikaisemaan aika reilusti). Eikä julkisillla oikein päässyt.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Asun tosiaan nykyisellään aika korvessa, joten työmatkalla (10+ km) on yli puolet hiekkatietä, ehkä kilsan pätkä kesäisin aika huonokuntoista traktoripolkua (tällä oikaisee useamman kilsan) ja sitten muutama kilsa asvalttia. Sitten kodin ympäristössä on paljon erilaisia metsäpolkuja joita olisi mukava koittaa ajella, joten eihän sitä toki koskaan tiedä vaikka vähän huonompaankin maastoon innostuisi eksymään.

En näe tuon täysjouston ongelmaksi ehkä sitä hintalisää (kun työsuhde-etuna useammalle vuodelle kuitenkin jyvitetään), vaan ennemminkin juuri se sopivuus omaan käyttöön ja huoltotarpeen lisääntyminen huolettaa. Ja jos sen täysjouston saa selvästi nopeammalla toimitusajalla, niin sekin on plussa.
Toki varmaan tässä tapauksessa kannattaa mennä saatavuuden mukaan, jos haluaa heti kesällä päästä ajelemaan(taitaa olla jo monilla valmistajilla kuukausien jonot). Tällä hetkellä ei taida oikein olla kokeiluun pyöriä liikkeissäkään, niin pitää aika sikaa säkissä ostella. Tampereen seudulla on tosin muutamia firmoja, jotka vissiin vuokraavat noita sähköpyöriä ja kaupungillakin oli viime vuonna tällainen, jossa pääsi kokeilemaan: Sähköpyörälainaamo käynnistyy kesäksi - pyörä lainaan viikoksi kerrallaan
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 444
Käyttötarkoitus kanssa merkkaa. Siis meinaatko ajaa työmatkat vai huviajelua? Vai pelkät työmatkat? Vai pelkkää huviajoa? Tollaisen 10km matkan nyt ajaa helposti vaikka millä pyörällä , ehkä mieluiten hyvällä gravelilla (ihan luomulla). Toki sähköllä pääsee hikoilematta. Itse ajoin 90-luvulla 20km/suunta töihin 3x viikossa. Sulla taitaa kuitenkin auto olla, eli pyörällä mennään "hyvällä säällä ja kun huvittaa?". Sähkön edut tulevat tosissaan esiin, kun on raskas keli, sataa/lunta/loskaa jne. muutenhan 10km ei ole pyörällä matka eikä mikään. Varsinkaan jos ei ole kovin mäkinen maasto.

Huviajeluun taas toi täpäri on ehdoton (maastoon).

Mulla on kaikki pyörät vain huviajeluun. Tosin ton täpärin ostin alunperin pojan lukiomatkalle, ennenkuin poika sai ajokortin 17v poikkeusluvalla. Ajoi sillä puoli vuotta joka päivä kouluun 5km/suunta. Siis joka päivä. Ja seuraavan lukukauden elo-joulukuu 10km/suunta, kun koulu muutti. Kertaakaan en vienyt, kun autoilla 17km/suunta (pyörällä pääsee oikaisemaan aika reilusti). Eikä julkisillla oikein päässyt.
Sekä-että. Käytännössä varmasti kilsoista tulee suuri osa työmatka-ajosta, satunnaisempaa huviajelua sitten metsässä kun sellaista on ympärillä neliökilsatolkulla. Sähkön osapointtina juuri tuo, että pääsisi vähän pienemmällä hikoilulla. Oon ajanut vuosia työmatkat lihasvoimalla pyörällä ja suurin ongelma aina se, että vaatteet vähintään selästä märkänä, kun en osaa ajaa rauhallista köröttelyä. Toki jos sähkärillä saa mäkiin yms vähän enempi vauhtia ja keskinopeutta nostettua, niin sekin on plussaa, on kuitenkin nykyään sen verran rajallisesti vuorokaudessa tunteja ettei työmatkoihin viitsi ihan turhaan aikaa kuluttaa :D Autolla kevät-kesä-syksy akselilla sitten lähinnä silloin jos on joku oikea tarve, eli pitää kuskata paketteja tai käydä työpäivän aikana kauempana asioilla. Talvellakin voi välillä reippailla töihin jos sää ei ole ihan karmea (noiden peltoteiden auraustilanne saattaa myös välillä olla vähän heikko). Hyötyliikunta on siis myös tervetullutta etenkin nyt korona-aikaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Sekä-että. Käytännössä varmasti kilsoista tulee suuri osa työmatka-ajosta, satunnaisempaa huviajelua sitten metsässä kun sellaista on ympärillä neliökilsatolkulla. Sähkön osapointtina juuri tuo, että pääsisi vähän pienemmällä hikoilulla. Oon ajanut vuosia työmatkat lihasvoimalla pyörällä ja suurin ongelma aina se, että vaatteet vähintään selästä märkänä, kun en osaa ajaa rauhallista köröttelyä. Toki jos sähkärillä saa mäkiin yms vähän enempi vauhtia ja keskinopeutta nostettua, niin sekin on plussaa, on kuitenkin nykyään sen verran rajallisesti vuorokaudessa tunteja ettei työmatkoihin viitsi ihan turhaan aikaa kuluttaa :D Autolla kevät-kesä-syksy akselilla sitten lähinnä silloin jos on joku oikea tarve, eli pitää kuskata paketteja tai käydä työpäivän aikana kauempana asioilla. Talvellakin voi välillä reippailla töihin jos sää ei ole ihan karmea (noiden peltoteiden auraustilanne saattaa myös välillä olla vähän heikko). Hyötyliikunta on siis myös tervetullutta etenkin nyt korona-aikaan.
Varsinkin, kun painotus on työmatkapyöräilyn puolelle sanoisin, että jäykkäperä tai gravel sopisi tuohon hommaan paremmin lopulta. Näillä taittaa työmatkan nopeammin ja helpompaa pitää nopeutta yli avustuksen.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 846
Varsinkin, kun painotus on työmatkapyöräilyn puolelle sanoisin, että jäykkäperä tai gravel sopisi tuohon hommaan paremmin lopulta. Näillä taittaa työmatkan nopeammin ja helpompaa pitää nopeutta yli avustuksen.
Totuushan on, että hyvällä normipyörällä edes jonkinlaisessa kunnossa oleva ajaa ton 10km matkan 25km/h normisähkäriä nopeammin (halutessaan). Paitsi jos on paljon mäkiä, tai alla on joku sähkömaantiepyörä tms. Kyllä rajoitetulla sähkärilla >25km/h ajaminen on raskasta ja ei oikein tarkoituksenmukaista.

Gravelilla varsinkaan ei sitten ole asiaa maastopoluille. Ja mun mielipide myös jäykkäperämaasturista lienee tullut selväksi :)
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 444
Varsinkin, kun painotus on työmatkapyöräilyn puolelle sanoisin, että jäykkäperä tai gravel sopisi tuohon hommaan paremmin lopulta. Näillä taittaa työmatkan nopeammin ja helpompaa pitää nopeutta yli avustuksen.
Tuolta pohjalta sitä jäykkäperää alunperin juuri pohdiskelinkin. Gravel ei välttämättä sovi ihan omaan makuun tuohon metsäpoluilla ajeluun, gravel-henkiseksi tuunailtu hybridi löytyy itseltä jo nykyisellään. Ainakin tuo joustokeula olisi varmasti tähän tarpeeseen hyvä olla, esimerkiksi tuo mainittu traktoripolku on järkyttävää ajettavaa jäykällä keulalla. Sähkö-graveleissa näyttäisi myös akut ja tehot olevan keskimäärin pienempiä ja toisaalta sitten hinnat nousee nopeasti liian korkealle.

Maastopyörää en siis ole koskaan ennen itse omistanut, ajanut olen kyllä fättärillä (myös sähkö) ja maasturilla. Tällä hetkellä löytyy gravel-henkinen hybridi, maantiepyörä ja fiksi.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 846
Tuolta pohjalta sitä jäykkäperää alunperin juuri pohdiskelinkin. Gravel ei välttämättä sovi ihan omaan makuun tuohon metsäpoluilla ajeluun, gravel-henkiseksi tuunailtu hybridi löytyy itseltä jo nykyisellään. Ainakin tuo joustokeula olisi varmasti tähän tarpeeseen hyvä olla, esimerkiksi tuo mainittu traktoripolku on järkyttävää ajettavaa jäykällä keulalla. Sähkö-graveleissa näyttäisi myös akut ja tehot olevan keskimäärin pienempiä ja toisaalta sitten hinnat nousee nopeasti liian korkealle.
Totuushan on, etttä jossain työmatka-ajossa ei paljon tehoille ole tarvetta. Metsässä sitten on eri (tai jyrkissä nousuiissa). Joku 100-150W tasamaalla on jo paljon.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 444
Totuushan on, etttä jossain työmatka-ajossa ei paljon tehoille ole tarvetta. Metsässä sitten on eri (tai jyrkissä nousuiissa). Joku 100-150W tasamaalla on jo paljon.
Tuota juuri pohdinkin, että kuinkakohan paljon pienemmällä väännöllä ja tehostuksella sitä tiellä käytännössä pärjää. Lähinnä kun olen muutaman kerran mönkinyt sähköllä metsäpoluilla. Toisaalta sitten taas jos haluaa poiketa aina välillä sinne metsän puolelle, eihän siitä lisätehosta koskaan haittaa ole...?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
949
Ajelin viime vuonna 1000km jäykkäperäisellä ja mukavaa sekin oli. Kyseisessä pyörässä tuli vain fataalia ongelmaa akun kanssa ja kauppa purettiin. Ostin täpärin tilalle. Sähköpyörän ominaisuutena mulla on perä aina täysin auki. Paineet säädin oman painon mukaan, mutta puolilukkoa/lukkoa en ole käyttänyt kuin testiksi joskus. Polkuajossa tuo perän jousitus on kyllä nautinnollinen, muttei pakollinen. Parasta on, ettei kertaakaan tarvitse nostaa persettä sen takia, että pelkää jonkun juuren/kiven iskevän ahteriin. Pitoa ja vauhtia tulee myös lisää. Hiekkateillä aika sama. Monet kalliimmat täpärit on monesti myös nykyaikaisemmalla geometrialla (loiva keula), mutta tämä on pyöräkohtaista.
Eli aivan loistavasti ajaa täpärillä teillä ja toisaalta jäykkäperällä poluilla.
Jäykkäperä oli Shinano E8000 ja täpäri Bosch Gen4. Annan pisteet Boschille, vaikkei shimanokaan huono ollut. Varsinkin pidemmässä ajossa shimanon korkeampi ääni oli rasittavampi, kuin Boschin matalampi murina. Shimanon säätömahdollisuudet oli lopulta itselle täysin gimmick. Useimmiten ajan kahdella matalimmalla avustuksella, kunnolla räpätessä poljin voimaan mukautuvalla ohjelmalla. EP8:sta ei kokemuksia, mutta kuuleman mukaan aika lähellä Boschia.

Boschissa on aina Boschin akku. Shimano sallii custom akut. Mulla kaupan purkuperuste Shimano pyörään oli se, ettei akun hajottua saatu kuukaudessa edes yhteyttä valmistajan varaosapuoleen ja varaosaa tilattua. Myöskään jälkimarkkinoilla noita ei ollut. Kannattaa siis ostaa sellainen pyörä, johon saa varaosia. Kyseessä oli tuore 2020 vuoden malli, joten kusessa olisi takuuajan jälkeen kun ei uuteenkaan osia saanut. Etsin ebayt ja aliexpressit myös. Boschiin saa osia tosi hyvin.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Tuota juuri pohdinkin, että kuinkakohan paljon pienemmällä väännöllä ja tehostuksella sitä tiellä käytännössä pärjää. Lähinnä kun olen muutaman kerran mönkinyt sähköllä metsäpoluilla. Toisaalta sitten taas jos haluaa poiketa aina välillä sinne metsän puolelle, eihän siitä lisätehosta koskaan haittaa ole...?
Boschin perus Active Line Plus ajelin vuoden, ei kertaakaan tuntunut että tehoa puuttuisi, todella todella harvoin oli isoin avustus edes käytössä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 846
Boschin perus Active Line Plus ajelin vuoden, ei kertaakaan tuntunut että tehoa puuttuisi, todella todella harvoin oli isoin avustus edes käytössä.
Mäkin tosiaan ajan varmaan 80% ajoista maastossa Ecolla 25nm/70% avustuksella Shimano E8000. Pitkissä/jyrkissä mäissä sit Trail, jossa 70Nm/70% . Eli tolla trailillakin saa polkea tosissaan, että saa kaikki avut ulos.

Tolla Ecolla 2-3h, niin tietää ajaneensa, mutta hyvin pysyy porukka-ajoissakin mukana.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
572
Tuota juuri pohdinkin, että kuinkakohan paljon pienemmällä väännöllä ja tehostuksella sitä tiellä käytännössä pärjää. Lähinnä kun olen muutaman kerran mönkinyt sähköllä metsäpoluilla. Toisaalta sitten taas jos haluaa poiketa aina välillä sinne metsän puolelle, eihän siitä lisätehosta koskaan haittaa ole...?
Minulla on uudessa jäykkäperämaasturissa Shimano E7000-moottori, jossa vääntö on 60 Nm. Olen käynyt ne vastaavalla hikipyörällä tuskan hikeä ja oikeaakin hikeä aihettaneet lähiseudun jyrkät ja pisimmillään parikilometriset mäet ajamassa ylös. Nyt homma ihan hymyilyttää, kun ei heti paita ole märkänä. Eco/Trail/Boost-avustukset olen säätänyt keskiasentoonsa, nämä ovat ainakin nyt hyvin riittäneet, ja boostia oikeastaan vain kokeillut. Kaupunkiajoja pääosin ajan ilman avustusta. Kaverilla on pyörässään E8000-moottori, joka on huomattavasti omaani äänekkäämpi. E7000:n ääni muistuttaa vaimeaa ompelukoneen surinaa. Näitä vähän alempia avustuksen tasoja olen testaillut siltä kantilta, että harrastuksiini kuuluu pyöräretkeily, jolloin akkua on eduksi mahdollisimman vähän kuluttaa.

Varmaan hämmennystä aiheuttaa se, että joka puolelta on tykitetty omia suosituksiaan:) Kannattaa kuitenkin pitää pää kylmänä ja miettiä, mitkä ne omat tarpeet lopulta ovat, ettei valinta kohdistu liian heppoiseen pyörään, ja toisaalta turha on liioista ominaisuuksistakaan maksaa. Itselleni valinta oli aika helppo, kun 11 vuoden tarpeisiini tuunatulla hikijäykkäperällä pyöräilyn jälkeen tiesin aika tarkkaan mitä sähköpyörältäni haluan. Ajojen piti sujua pahemmin likaantumatta, piti nähdä ja tulla nähdyksi, tavaraakin oli saatava kyytiin ja lukitusten oltava kunnolliset. Näitä tarpeita varten pyörään sitten piti asennella lokasuojat, tarakka, kunnolliset stzvo-valot eteen ja taakse sekä pikakiinnitteinen tavarakori kaupunkikäyttöön, lukituksiin taas luotettava u-lukko plus lisävaijeri.

Luontoharrastuksia ja retkeilyä varten hankin isomman pikakiinnitteisen tavarakorin sekä telineen, johon menee litrainenkin pullo. Sivulaukut ja muita retkeilytarpeita oli jo ennestään hankittuna. Samoin mukana on oltava huoltolaukku, jossa sisuskumi, paikkausvälineet, varaketju ja tarpeelliset työkalut sekä ensiaputarvikkeita. Jostain hevonkuusesta on siis selvittävä takaisinkin, tosin kerran on 240 km palattu linja-autolla, minä kyydissä ja pyörä varusteineen rahtitilassa.

Pyöräilyni ovat siis arkiajelua ja kuntoilua, siirtymiä luontoharrastuksiin ja pyöräretkeilyä. Ajelut ovat pääosin päällystetyillä teillä, sorateillä, metsäteillä ja helpoilla poluilla. Missään kannokossa tai kivikossa ei ole tarkoitus kaahailla, mutta sellaisten paikkojen läpi joskus on kuitenkin ajeluillaan päästävä. Tähän asti valintani ovat tuntuneet hyviltä, mutta ensi kesän kokemusten perustella jotain voi joutua tuunaamaankin.

Pyörän varusteluun on kulunut 850 €, josta suuri osa valoihin. Kun itse aion pyörän huollot tehdä ja retkeilyillä vikatilanteista on selviydyttävä, niin työkaluihin on uponnut 400 €, eniten huoltotelineeseen ja momenttiavaimeen. Varusteluista ja niiden asennuksista kannattaa pitää kirjaa, jotta varkaustapauksissa saisi korvauksen kaikista pyörään uhratuista varoista. Samoin kotivakuutuksen kattavuus on syytä tarkastaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 661
Viestejä
4 220 885
Jäsenet
71 091
Uusin jäsen
TiieM

Hinta.fi

Ylös Bottom