• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:45 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
570
Itsellä on juuri noi samat osat odottamassa asennusta. Pyörässä SX-osat ja nyt uutena X01-ketjut ja Squirt E-bike-vaha. Tilasin R2-bikestä, koska se oli tällä hetkellä ainut kauppa missä noita ketjuja oli edes saatavilla.
Tällä hetkellä pyörällä ajettu karvan vajaa 1000km alkuperäisillä ketjuilla. Ajattelin että kierrätän tuhannen kilometrin välein kolmea ketjua. Tilasin siis kaksi X01-ketjua. Samalla lähti mukaan nippu työkalua, mm. Pedro's chain checker plus II, jolla mitatessa vanhat ketjut eivät ole kuluneet vielä ensimmäiseenkään merkkiin asti (0,5%).

X01 ketjuihin päädyin tämän testin perusteella. Varsinkin tämä kuvaaja sinetöi päätöksen:

Eli käyttökulut/10000km.

Ketjuöljyn valitsin suunnilleen tuurilla. Tossa luki taikasanat "e-bike" ja ajattelin että pari euroa enemmän ei varmaan haittaakkaan.
Tuon saman jutun perusteella itsekin päädyin Eagle X01 -ketjuun, mutta laiskuuttani toisen kuvan perusteella eli testatun kestävyyden takia:) Kestävyystestin perusteella NX ja GX ketjut ovat samoja, ehkä vähän eri pinnotteella kuten myös X01 ja XX1. Eli tämän perusteella ei GX- tai XX1-ketjusta extraa kannata maksaa, sillä ainakaan sähköpyöräkäytössä muutaman watin mahdollisesta pienemmästä tehontarpeesta ei ole mitään käytännön hyötyä.

12-speed-chain-durability-test-zero-friction-cycling.jpg

Saman kaverin ketjuöljytestin perusteella päädyin Squirt Ebike-vahaan. Tosin siinä oli kokeiltu perus-Squirtia. Tuota ketjujen kierrätystäkin voisi harkita uudelleen vahahommien siisteyden takia, sillä nyt ketjuja voi huoletta käsitellä vaikka paljain sormin. Eli en koskaan enää mitään öljyjä ketjuihini levittele! Tuo Pedron oikein näyttävä ketjumittari on ollut tarkoitus tilata, unohtui vain viimeksi.

Ketjuöljyt

Tulin juuri 20 km:n iltapyöräilyltä pimeiltä pikkuteiltä. Oli nautinto mettässä Lupinen valoilla painella menemään, kun siellä vielä tiet olivat lumipeitteisiä!
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Mä en kyllä näe mitään syytä päivittää tuota SX-osasettiä ennenkuin on näyttäny kyntensä. Talvikäytössä ainakin ollu polkuajossakin aivan mainio toiminnaltaan, ei mitään moitittavaa.
Jos ja kun palikkaa alkaa hajoamaan niin sitten ehkä upgreidataan. Paksussa on kokemusta parin vuoden takaisesta GX-setistä en kyllä havainnoi toiminnassa juurikaan eroa sellaiseen.
Ehkä ne erot tulee esiin sitten tosiaan siinä pitkäikäisyydessä. Paksussa oli se Sramin helkkarin kallis 11spd DOME-pakka ja sitä ei kyllä ajamalla saa kulumaan mihinkään.

Se mikä näissä uusissa kyrpii on noi "niin hienot" sisäiset vaijerivedot. Cubessa kun tulee vaijerien kuorien uusimisen aika niin taitaa ammattitaitoinen pyörähuolto kutsua! :mad:
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Mä en kyllä näe mitään syytä päivittää tuota SX-osasettiä ennenkuin on näyttäny kyntensä. Talvikäytössä ainakin ollu polkuajossakin aivan mainio toiminnaltaan, ei mitään moitittavaa.
Jos ja kun palikkaa alkaa hajoamaan niin sitten ehkä upgreidataan. Paksussa on kokemusta parin vuoden takaisesta GX-setistä en kyllä havainnoi toiminnassa juurikaan eroa sellaiseen.
Ehkä ne erot tulee esiin sitten tosiaan siinä pitkäikäisyydessä. Paksussa oli se Sramin helkkarin kallis 11spd DOME-pakka ja sitä ei kyllä ajamalla saa kulumaan mihinkään.

Se mikä näissä uusissa kyrpii on noi "niin hienot" sisäiset vaijerivedot. Cubessa kun tulee vaijerien kuorien uusimisen aika niin taitaa ammattitaitoinen pyörähuolto kutsua! :mad:
Itsellä oli ikuinen ongelma nämä vaihteet. Ylöspäin vaihtui aina ongelmitta. Alaspäin vaihdettaessa jäi vähän väliä runkkaamaan kahden väliin. Varsinkin talvella ongelma oli paha. Shimano M6000 tai Sram GX. Näistä kahdesta paremmin toimi GX. Olihan tuo huomattavasti kalliimpikin.

Vaijeri ja kuori vaihtui, ja ongelmat vain jatkuivat. Pitkä vaijeriveto ja joku ikävä kulma rungossa. Hommaa ei saanut millään toimimaan.

Ongelma ratkesi lopulta lyömällä euroja tiskiin. Pistin 450€ Archerin sähköiseen servoon, joka vaihtaa kauko-ohjaimella ohjaustangosta. Servo toimi loistavasti! Jokaiselle vaihteelle annetaan erikseen apilla puhelimesta vertailuluku 0 ja 1000 väliltä. Erittäin tarkka vaihto ja nopeakin vielä!

Juuri kun luulin että homma toimii, iski todellisuus takaisin. Boksi kastui ja lopetti toimintansa viikon jälkeen. Sitten ei muuta kuin kuorta ja kaapelia uittamaan takaisin rungon sisään. Nyt on mennyt kuukausi kun lähetin matolaatikon takaisin Saksaan...

78193FB0-C6A5-4B35-965C-A91FB6F2CDAC.jpeg
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
^^Tietty Srammilta löytyy taakse täysin langaton vaihtaja, hintaa en halua edes katsoa. vielä kun siihen lisäis langan et sais sähkönsä pyörästä niin avot.

 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Täytyy sanoa etten ole vaihtanut, mutta ei toi kovin vaikealta näyttänyt.
Niin. Toi cyclocrossi ilman moottoria. Cubessa vaijerit ja letkut kulkee moottorin yli. Moottorin ja rungon välistä. Toki en ole katsonut josko siellä vaikka olis "läpivientiletkut" jotta kuoret saa helposti pois ja takas. Toivossa on hyvä elää.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Ei noita vaijereita oikein saa pakkasilla toimimaan täysin moitteetta. Jos vaihteiston epäröinti talvella kovasti otsaa puristaa niin rahalla saa noita sähköisiä ratkaisuja. Itseäni ei niin haittaa ja halvoillakin Shimanon vaihtajilla olen pärjäillyt. Osia voi päivittää sitten jos hajoavat.

Mitenkähän sähkövempaimetkaan toimivat yli 20 asteen pakkasilla. Halpis shimano kuitenkin vielä silloin vaihtaa vaikka kohmeista onkin ja pelottaa että vaihtajan muovivipu katkeaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Ei noita vaijereita oikein saa pakkasilla toimimaan täysin moitteetta. Jos vaihteiston epäröinti talvella kovasti otsaa puristaa niin rahalla saa noita sähköisiä ratkaisuja. Itseäni ei niin haittaa ja halvoillakin Shimanon vaihtajilla olen pärjäillyt. Osia voi päivittää sitten jos hajoavat.

Mitenkähän sähkövempaimetkaan toimivat yli 20 asteen pakkasilla. Halpis shimano kuitenkin vielä silloin vaihtaa vaikka kohmeista onkin ja pelottaa että vaihtajan muovivipu katkeaa.
Yllättävän hyvin noi pitkät kuorelliset vaijerit toimii, materiaalit tuntuu kehittyneen niin ettei enää jäädy samalla tavalla kuin ennen. Olisko ehkä kerran talvessa kun itsellä käy niin että vaihtaja on vähän jäässä, vaatii sellaisen sopivan kostean ilman ja sen perään kovan pakkasen ettei ehdi kuivua kosteus.
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Ei noita vaijereita oikein saa pakkasilla toimimaan täysin moitteetta. Jos vaihteiston epäröinti talvella kovasti otsaa puristaa niin rahalla saa noita sähköisiä ratkaisuja. Itseäni ei niin haittaa ja halvoillakin Shimanon vaihtajilla olen pärjäillyt. Osia voi päivittää sitten jos hajoavat.

Mitenkähän sähkövempaimetkaan toimivat yli 20 asteen pakkasilla. Halpis shimano kuitenkin vielä silloin vaihtaa vaikka kohmeista onkin ja pelottaa että vaihtajan muovivipu katkeaa.

Hyvin toimi pakkasilla. 5 palkkia akkua, mutta ulkona säilytettynä näytti neljää palkkia. Vaihtoi normaalisti.
 

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 292
Morjes,
Meillekkin firmaan tulee nyt tuo polkupyörä etu ja ajattelin että laitan sähköpyörän sillä itselle. Ongelmana on vaan että ei ole käytännössä mitään hajua nuista vehkeistä ja ei oikein tiedä mistä alkaa edes katsomaan ja mihin alkaa kiinittämään huomiota kun valitsee.
Luultavasti hyvä olla suht kevyt että normi polkeminen ei ole erityisen raskasta ja luotettava ja hyvä akku olettaisin? Olisiko porukalla antaa vinkkejä hyvistä pyöristä, tai asioista mihin kiinittää huomiota?
Pyörän ilmeisesti pystyy ostamaan/tilaamaan melkeen mistä tahansa. Lähtökohtasesti pyöräily olisi työmatka pyöräilyä (10min suuntaansa) ja muutenkin tuollaista kaupunki pyöräilyä pääsääntösesti. Max budjetti taisi olla huoltopaketteineen ja lisä tarvikkeineen 6000€, mutta itse ajattelin että sellainen 4000€ paketti olisi max mitä lähden etsimään.
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Ensin kannatais haarukoida esim haluaako että persaus pysyy kuivana: onko tarvetta kunnon lokasuojille? Tarviaako tarakkaa? Seisontatukea?
Noi maastureista yleensä uupuu. Ja monista jopa kiinnityspaikat niille.
Valot jos on tehdasasennettuna, plussaa.
Ja katsotko tarvitsevasi maasturin vai kaupunkipyörän? Se on ehkä se ensimmäinen kysymys, sit voi lähteä haarukoimaan eteenpäin.
Ajatko talvella? Jos kyllä niin mahdollisuus käyttää leveämpiä renkaita plussaa.
Iskarit vaatii huoltoa=jäykkä pyörä on huolettomampi. Toki huollot kaiketi kuuluu noihin soppareihin?

Pari esimerkkiä noin 4000e pyöristä:

Maastokelpoinen "yleispyörä"


^Mulla on tollainen ja ihan tyytyväinen olen.

Citypyörä, etuiskarilla:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
1 054
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Ei saa mutta 625W akun saa asennettua 500w tilalle. Tosin se Boschin 625w akku maksaa Suomessa tonnin.

Halvemmalla pääsee kun ostaa pyörän valmiiksi varustettuna 625w akulla. Olisinpa perehtynyt itse tarkemmin kun pyörän ostin..

 

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 292
Ensin kannatais haarukoida esim haluaako että persaus pysyy kuivana: onko tarvetta kunnon lokasuojille? Tarviaako tarakkaa? Seisontatukea?
Noi maastureista yleensä uupuu. Ja monista jopa kiinnityspaikat niille.
Valot jos on tehdasasennettuna, plussaa.
Ja katsotko tarvitsevasi maasturin vai kaupunkipyörän? Se on ehkä se ensimmäinen kysymys, sit voi lähteä haarukoimaan eteenpäin.
Ajatko talvella? Jos kyllä niin mahdollisuus käyttää leveämpiä renkaita plussaa.
Iskarit vaatii huoltoa=jäykkä pyörä on huolettomampi. Toki huollot kaiketi kuuluu noihin soppareihin?

Pari esimerkkiä noin 4000e pyöristä:

Maastokelpoinen "yleispyörä"


^Mulla on tollainen ja ihan tyytyväinen olen.

Citypyörä, etuiskarilla:

Ihan katupyörä hakusessa, ei ole ikinä maasto ajelu niin kiinostanu. Ja joo nuo lisätarvikkeet hyvä kyllä muistaa ottaa kaveriksi mitä tarvii ja varmistaa että saa haluttuun pyörään
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Saakos tuohon iskettyä toista akkua vielä lisäksi?
Itseasiassa olin väärässä, Boschilla näyttää olevan Dual-packeja. Riippuu kai sitten pyörästä kuinka moinen asennetaan.

 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Tuossa ois valmiiksi varusteita. Ja moottorissa jopa 120nm vääntöä. En tosin oo löytänyt kokemuksia miten tuo moottori on kestänyt.

Haibike | 2020 XDURO Adventr 5.0 | Trekking eBike
Talviajoon tuohon sais leveämpää rengastakin. Toki 120Nm vääntöä ei tartte kaupunkiajossa sitten ikinä. :D
Ja syö akkua myös sitten enemmän jos tehoja käyttää.
Etuhaarukka jousella=pomminvarma. Riittänee ominaisuudet katukäyttöön.
Varsin jyrkän näköinen laitos kyllä. :thumbsup:
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Ihan katupyörä hakusessa, ei ole ikinä maasto ajelu niin kiinostanu. Ja joo nuo lisätarvikkeet hyvä kyllä muistaa ottaa kaveriksi mitä tarvii ja varmistaa että saa haluttuun pyörään
Katupyöriäkin on monenlaisia.

Mä katsoisin myös tällaisia:
Grail:ON CF 8

Tai Canyon Pathlite:ON ?

Toisaalta kyllä kadullakin on hauska ajaa täysjousitetulla..

Käy koeajamassa erilaisia, niin pääset vähän kartalle.
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Katupyöriäkin on monenlaisia.

Mä katsoisin myös tällaisia:
Grail:ON CF 8

Tai Canyon Pathlite:ON ?

Toisaalta kyllä kadullakin on hauska ajaa täysjousitetulla..

Käy koeajamassa erilaisia, niin pääset vähän kartalle.
Tämä on totta. Jousitus tuo huomattavan määrän lisämukavuutta+turvallisempaa käsiteltävyyttä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Tuossa ois valmiiksi varusteita. Ja moottorissa jopa 120nm vääntöä. En tosin oo löytänyt kokemuksia miten tuo moottori on kestänyt.

Haibike | 2020 XDURO Adventr 5.0 | Trekking eBike
Mihin tarvii 120Nm vääntöä? Ollaanko tässä nyt ostamassa jotain alppinousuihin yli 20% ylämäkiin soveltuvaa vehjettä vai perus työmatkalle? Itselle 70Nm riittää helposti, vaikka pyöräilenkin täällä keskisuomen mäkimaastossa. Suurimman osan matkaa riittäisi ihan joku 40Nm moottori.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Maastopyörä on fillareiden katumaasturi, ja toimii myös talvella paljon paremmin kuin citypyörä. Vähäinen vierintävastuksen kasvu maastorenkaista ei haittaa sähköpyörässä.

En sähköisenä edes harkitsisi muita pyöriä. Työmatkakäyttöön ei kannata täysjoustoa tietenkään hankkia eli jäykkärunkoinen vain. Esim. TREKillä on valmiiksi tarakalla, valoilla ja lokasuojilla varusteltuja malleja.

 

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 292
Maastopyörä on fillareiden katumaasturi, ja toimii myös talvella paljon paremmin kuin citypyörä. Vähäinen vierintävastuksen kasvu maastorenkaista ei haittaa sähköpyörässä.

En sähköisenä edes harkitsisi muita pyöriä. Työmatkakäyttöön ei kannata täysjoustoa tietenkään hankkia eli jäykkärunkoinen vain. Esim. TREKillä on valmiiksi tarakalla, valoilla ja lokasuojilla varusteltuja malleja.

Tämä vaikuttaisi pätevältä, pitääpä tutustua lisää.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Jos katukiveykset rupeavat ärsyttämään joustotolppa esim. thudbuster on ihan kiva lisävaruste, itsellä sellainen jäykkäperässä toimii hyvin työmatkoilla. Maastoon tietty oikea takajousitus on paras.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Maastopyörä on fillareiden katumaasturi, ja toimii myös talvella paljon paremmin kuin citypyörä. Vähäinen vierintävastuksen kasvu maastorenkaista ei haittaa sähköpyörässä.

En sähköisenä edes harkitsisi muita pyöriä. Työmatkakäyttöön ei kannata täysjoustoa tietenkään hankkia eli jäykkärunkoinen vain. Esim. TREKillä on valmiiksi tarakalla, valoilla ja lokasuojilla varusteltuja malleja.

Samaa mieltä, itselläkin oli alkuun hybridipyörä ja vaihdoin sen sitten maastopyörään. Talvella ajaessa varsinkin parannusta tuli oikein roppakaupalla, lisäksi muutenkin ajomukavuus parani etujousen myötä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Tuota linkattua TREKiä katselin itsekin aluksi mutta olis menny saanti huhtikuulle silloin niin unohdin. Varmasti kelpo peli.
Laturihan noihin Boschilaisiin kannattaa ostaa heti se tehokkaampi, tolla mukana tulleella menee yö ladatessa.

Itse ostin tuon Standard-laturin kotiin ja toin sen compactin töihin. Aamuisin teen pidennettyjä työmatkoja niin voi ajaa aamulla akun loppuun jos siltä tuntuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
106
Itsellä on mietinnässä nyt toi Powerfly 4 equipped, Pathlite: on 7, Cube reaction hybrid pro allroad. Onkohan muita vastaavia? Enemmin lähemmäs 3000e.
Hakusessa siis varusteltu maastofillari tai "retkipyörä". Päätarkoitus on ajella töihin mutta tossa kämpän takana on hyvät maastot, johon on myös tarkoitus mennä.

Vaimon city hybridillä kävin jo polulla päästelemässä jo oli kyllä mahtavaa touhua. Varsinkin kun polut oli tampattu kunnolla niin ei ollut kivistä ja juurakoista tietoakaan. :)
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
4 049
Emaxin vuosimalli 2021 on vielä uudella ep8 moottorilla. Ei pitäisi väännön loppua kesken.
Itselläni oli n. 1kk takaperin vielä tuo Tunturin Emaxx Bluton keulalla, vuosimallia -20 tai oikeastaan -19 eli se harmaa oranssi "suoralla" ylärunkoputkella lähemmäs 2v. Tässähän oli Shimanon E8000 mottina ja oli kyllä hyvä peli, vaikka avustus loppui eikä pahaa sanottavaa ollut JJ renkaistakaan. Ketä sanoo että sähköläski olisi väliinputoaja, omasta mielestä nämä on just ne suosituimmat pelit, ilman sähköä vähän hauskuuskerroin kärsii...

Tuossa vielä kun lunta oli maassa niin meni kyllä todella hienosti mettäpoluilla. Ehkä paineet oli inan liian vähän kun pomputti mutta ei silti liiaksi haitannut menoa. Tällä pyörällä ajoin myös viime vuonna Yyterin hiekoilla ja se vasta hauskaa olikin. Aina tuli sellainen tarve että koitetaas tuosta ja tuosta ja vaikka tuostakin ylös....no välillä ei sitten kaikki sujunutkaan vaan jäi yritykseksi. Pitoa ja tehoa kun on yllin kyllin niin tulee "tarpeita" ajella vähän överimpäänkin paikkaan :p

No, nyt on ensi kertaa luomu läskipyörä alla ja onhan se vähän meh....myin siis tuon Emaxxin ja laitoin uuden vm. -21 tilaukseen joustokeululla senkin ja EP8 motilla. Sen kanssa sitten vasta joskus syksyllä. Kalliitahan nämä on mutta kun kysyntä on kovaa niin ei näistä juuri takkiin tarvitse ottaa. Toki ajot jäi aika vähäiseksi, 550km mutta kuitenkin aina kun tuli tarve päästä ajelemaan niin kyllä se hymyn korviin aina nosti :D
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
243
Parisen viikkoa sitten saapui rikkotuneen Giant Dirt E+1 2016 tilalle Giant Fathom E+ 29 Ex, joka on ollu kyllä varsin mukava päivitys. Valitettavasti itellä ei ole verrokkia muista valmistajista, mutta olin tyytyväinen jo edelliseenkin fillariin. Olisin mahdollisesti siirtynyt Boschin leiriin, mikäli en olisi ymmärtäny kysellä runkotakuun perään, josta sain vinkin Velo&Oxygenilta.

Muutama ajokerta on nyt takana vielä suht talviolosuhteissa ja raskaansarjan kuskikaan ei ole vielä iskussa kolmen kuukauden pyöräilemättömyyden jälkeen. Aikaa on vietetty kotona tietokoneella jo työnkin puolesta paljon. Joten lähtökohdat on mielenkiintoiset testiajoja varten.

Yamahan moottori jaksaa avustaa meikäläisen hyvin suht jyrkätkin mäet ylös. Ja mikäli en ihan väärässä ole, niin tuntuu, että vääntöä olisi entistä enemmän, mutta toki viidessä vuodessa kehitystäkin varmasti tapahtunu. Myös viisi eri avustustasoa on kiva lisä vanhan kolmeen verrattuna. Saa ehkä paremmin optimoitua oman polkemisen ja avustuksen suhteen.

Tästä pääsemmekin akun kestoon. Akun kapasiteetti on tässä isompi kuin edellisessä, eli 625Wh vs. 500Wh. Ei tietenkään suoraan pysty verrata, mutta olen aika vaikuttunu akunkestosta. Tänään ajelin noin 45km ja kotiin tullessa akkua oli vielä 35% jäljellä, varsinkin kun ottaa kuskin elonpainon lisäksi huomioon sen, että lämpötila oli -10°C luokkaa ja fillariin integroidut valot oli puolet matkasta päällä. Lisäksi monia ylimääräisiä kiihdytyksiä joutui tekemään johtuen liukkaista tienosuuksista, jotka tuli mentyä varoen. Mielenkiinnolla odotan kesää että pääsee näkemään kuinka pitkälle olisi mahdollista päästä yhdellä akullisella.

Valot ajaa kyllä hyvin asiansa ja ovat sztvo:n mukaiset. Jos lisävaloa kaipaa vaikkapa pimeällä metsätiellä, niin löytyy vielä Fenix BC30 valo. Ohjausnapit ja näyttö RideControl 2 in 1 on uutta tän vuoden mallistossa ja onkin ihan näppärä laitos, kunhan tottuis että avustuksen säätö on alempans kuin ennen.

Renkaat varmaan tulee vaihdettua itellä hyvin kestäneisiin Schwalben Marathon plussiin. Näistä on eturengas puhjennu kahdesti kahden viikon aikana, joten luottamus näihin renkaisiin meni heti alussa. Toki sepeliä on paljon tällä hetkellä, mutta silti...

Yks pieni valituksen aihe on lähinnä juomapullotelineen paikka, joka on liian ahdas mun 0,75 litran juomapullolle. Toki tässä on paikka kahdelle pullolle, mutta joutuu ottamasn kaksi pienempää pulloa yhden isomman sijasta ainakin kesähelteillä. Toinen on vähän kaksipiippuinen juttu, eli akun sijoitus rungon alapuolelle. Toki se on nätimmän näköinen, mutta kerää myöskin kivasti kuraa matkalla, eli sitä saa olla aina kurakeleillä hinkkaamassa ennen kuin tuo akun kotiin.

Tässä hieman siis mietteitä uudesta fillarista. Tuli vähän pidempi teksti kuin luulinkaan. Alla myös kuva fillarista, johon lisätty Topeakin MTX adapteri tarakkalaukkua varten, joka myös näkyy kuvassa.
 

Liitteet

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Tässä kattelen käytettynä sähkiksiä niin mikä teidän mielestä on paljon kilometrejä?
Boschin koneella jos vedetty 2k kilsaa niin paljonkohan siinä on akussa ja muissa osissa vielä elämää jäljellä? Olettaen että huollettu iha hyvin.
 
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
315
Tässä kattelen käytettynä sähkiksiä niin mikä teidän mielestä on paljon kilometrejä?
Boschin koneella jos vedetty 2k kilsaa niin paljonkohan siinä on akussa ja muissa osissa vielä elämää jäljellä? Olettaen että huollettu iha hyvin.
Boschin koneelle toi ei oo mitään viellä. Akun kunto riippuu ihan miten sitä on ladattu ja säilytetty, kantsii kysyy jos saat myyjältä screencapin softasta josta näkyy akun kunto. Näillä kuitenki helposti työntää sen 10tkm+++
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Tässä kattelen käytettynä sähkiksiä niin mikä teidän mielestä on paljon kilometrejä?
Boschin koneella jos vedetty 2k kilsaa niin paljonkohan siinä on akussa ja muissa osissa vielä elämää jäljellä? Olettaen että huollettu iha hyvin.
2k ei ole mitään. Akusta on tod näk 95% kapasiteetista jäljellä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Boschin koneelle toi ei oo mitään viellä. Akun kunto riippuu ihan miten sitä on ladattu ja säilytetty, kantsii kysyy jos saat myyjältä screencapin softasta josta näkyy akun kunto. Näillä kuitenki helposti työntää sen 10tkm+++
Mut entä ihan perus osat pyörässä moottorin lisäksi?
Ei oo yhtään kokemusta oikein pyöristä niin vähän hakusessa onko tossa nyt kyse vähän vai vitusti ajetusta :D
 

Samiii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
526
Mut entä ihan perus osat pyörässä moottorin lisäksi?
Ei oo yhtään kokemusta oikein pyöristä niin vähän hakusessa onko tossa nyt kyse vähän vai vitusti ajetusta :D
Tuossa kohtaa pitää vaihtaa/olla vaihdettu vasta ketjut, takapakka ja jos kyse on maastopyörästä, jolla on rymistelty niin ehkä myös jarrupalat.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Tuossa kohtaa pitää vaihtaa/olla vaihdettu vasta ketjut, takapakka ja jos kyse on maastopyörästä, jolla on rymistelty niin ehkä myös jarrupalat.
Tehkääpä joku ammattilainen lista mitä olisi hyvä tarkastaa kun ostaa käytettyä. Ja miten se tarkistetaan. Eli vähän kuin lapselle neuvoisi. Ja sen jälkeen lista ensimmäisen viestin perään pysyväksi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Tehkääpä joku ammattilainen lista mitä olisi hyvä tarkastaa kun ostaa käytettyä. Ja miten se tarkistetaan. Eli vähän kuin lapselle neuvoisi. Ja sen jälkeen lista ensimmäisen viestin perään pysyväksi.
Todella hyvä idea!
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Tehkääpä joku ammattilainen lista mitä olisi hyvä tarkastaa kun ostaa käytettyä. Ja miten se tarkistetaan. Eli vähän kuin lapselle neuvoisi. Ja sen jälkeen lista ensimmäisen viestin perään pysyväksi.
Eipä noiden kulutusosien vaihto erityisen kalliiksi tule, riippuen tietenkin osasarjasta. Esimerkiksi, jos on keskitason Shimanon Deorea, niin uuden takapakan, jarrupalat ja ketjun ostaa alle 100€ yhteensä ja vaihtaminen onnistuu ihan keneltä tahansa.
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
159
Tässä kattelen käytettynä sähkiksiä niin mikä teidän mielestä on paljon kilometrejä?
Boschin koneella jos vedetty 2k kilsaa niin paljonkohan siinä on akussa ja muissa osissa vielä elämää jäljellä? Olettaen että huollettu iha hyvin.
Jos kone gen4 niin eipä tuo varmaan juuri uudelle häpeä. Akut kestää sen 1000 sykliä latausta, joten noilla kilsoilla luultavasti lähes uudenveroinen.
Ketjut ja rattaat on kulutustavaraa, niiden vaihtoon saa varautua. Ei ole kallis paukku.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Tässä kattelen käytettynä sähkiksiä niin mikä teidän mielestä on paljon kilometrejä?
Boschin koneella jos vedetty 2k kilsaa niin paljonkohan siinä on akussa ja muissa osissa vielä elämää jäljellä? Olettaen että huollettu iha hyvin.
Hyvin pitäisi olla eloa jäljellä, oma Bosch oli vajaa 1500 kilsaa ekana vuonna eikä käytännössä mitään muuta kulumista kuin takapakka ja yhdet ketjut. Tuohon 2000km jos ajettu maltillisesti niin akku ladattu ehkä 20-30 kertaa eli ihan murto-osa vasta.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Haluan lisätä vielä että näissä sähkömoottoreissa ei ole mitään huollettavia osia. Ne kestävät niin kauan kuin kestävät ja sitten vaihtoon (harrastelijat saattavat vaihtaa laakereita ja muovisia rattaita). Eli sähköpyöränkin huolto on ihan tavallista fillarin huoltoa jossa vaihdellaan ketjuja ja rattaita ja lompakko ei juuri rasitu.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
256
Katselin viimesyksynä uutta sähkömaastopyörää ja käytettyjä selatessa huomasin kyllä useitakin alle 4000km ajettuja joihin oli jo moottori takuuna vaihdettu eli kyllä niitä jonkin verran menee rikki.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
43
Ainakin vanhemmissa boscheissa meni vettä laakereihin rataspuolelta. Siihen myytiin sellaisia suojia, mitkä piti rasvata vettä hylkivällä rasvalla. Myös brosen moottorit olivat ainakin aikaan helposti ruostuvia. En ole vuosiin seurannut, että onko kehitystä tehty noihin. Käsittääkseni ongelma oli siinä, että noihin moottoreihin ei ollut lisätty paineentasausta varten venttiiliä tai reikää, vaan moottori "hengitti" laakerien läpi... Omalla yamahalla 15 000km takana ja laakerit vaihdoin 10 000km kohdalla. Muuta ei ole moottorille tai sähköille tullut tehtyä. Pyörä on vuosimallia 2017.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Tossa tosiaan napavaihteet mitä kattelen, eli siitä ei varmaan sillon takapakkaa pidä huoltaa kun ei sellaista varsinaisesti ole? :)
 
Liittynyt
03.07.2019
Viestejä
47
Haluan lisätä vielä että näissä sähkömoottoreissa ei ole mitään huollettavia osia. Ne kestävät niin kauan kuin kestävät ja sitten vaihtoon (harrastelijat saattavat vaihtaa laakereita ja muovisia rattaita). Eli sähköpyöränkin huolto on ihan tavallista fillarin huoltoa jossa vaihdellaan ketjuja ja rattaita ja lompakko ei juuri rasitu.
Kyllä on, suosittelen tutustumaan lämpimästi tarkemmin asiaan.

 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 287
Kuten sanoin harrastelijat vaihtelevat laakereita. Mitään huolto-ohjelmia ei ole ja Boschkin on poikkeus tarjotessaan tuota kittiä ilm. koska veden kanssa on ollut ongelmia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Itsellä on mietinnässä nyt toi Powerfly 4 equipped, Pathlite: on 7, Cube reaction hybrid pro allroad. Onkohan muita vastaavia? Enemmin lähemmäs 3000e.
Hakusessa siis varusteltu maastofillari tai "retkipyörä". Päätarkoitus on ajella töihin mutta tossa kämpän takana on hyvät maastot, johon on myös tarkoitus mennä.

Vaimon city hybridillä kävin jo polulla päästelemässä jo oli kyllä mahtavaa touhua. Varsinkin kun polut oli tampattu kunnolla niin ei ollut kivistä ja juurakoista tietoakaan. :)
Kerro mihin päädyit, mielenkiintoisia vaihtoehtoja
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
429
Onko kenelläkään kokemusta tuosta Trekin Powerfly 4? Mikä siinä hintalaatusuhde?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
649
Tehkääpä joku ammattilainen lista mitä olisi hyvä tarkastaa kun ostaa käytettyä. Ja miten se tarkistetaan. Eli vähän kuin lapselle neuvoisi. Ja sen jälkeen lista ensimmäisen viestin perään pysyväksi.
Minulle tuli vaihdossa sähkötäpäri. Vedin sen atomeiksi jo ennen ensimmäistäkään polkaisua kun tiesin että sillä oli ajettu DHta. Pari "pikku" juttua tuli esiin.

- Vannenauhat oli paskottu jollain ruuvarilla tms. ja litkut oli tukkinut vanteen sisäosan lähes kokonaan. Uudet vannenauhat laitoin.
- Navat oli täynnä hienoa hiekkaa ja takanapa oli kasattu väärin ja irtokuulalaakereista muutama jo haljennut. Uudet laakerit ja putsaus.
- Stemmi oli kiristetty Venäläisellä momentilla ja yksi pultti poikki sekä haarukan kaulaputkessa painaumat. Laitoin lyhemmän stemmin jonka olisin muutenkin tehnyt.
- Onneksi otin myös polkimet auki. Toisessa oli akselin päässä oleva mutteri korvattu eri kierteisellä ja vedetty väkisin kiinni. Lähti käsin irti ja polkimet roskiin (suht kalliit DH polkimet).
- Akun kiinnitys oli paskottu. Ostin uuden Saksasta.
- Linkkujen ruuvit oli kiristetty Venäjämomenttiin. Miehekäs naksahdus kuului joka kerta kun auki sai.
- Takaiskarin huolto oli mennyt ns. wituiksi (Tampereen Sportax kuitti kuukausi aikaisemmin). Uusi tiivistesarja ja uudet öljyt kun vanhat oli päässyt asennusvirheen vuoksi väärälle puolelle.
- Etuiskarissa jotain moottoriöljyä joka oli tuhonnut stefat ja jäykkää kuin mikä. Löytyi hyllystä onneksi tiivistesarja.
- Penkin toinen kiinnitysrauta oli katkeamaisillaan (läski kuski?). Laitoin uuden penkin jonka olisin vaihtanut anyway.
- Toisessa vannesarjassa oli tehty ghetto Boost konversio joka ei matchannut jarrusatulan kanssa. Laitoin oikeat adapterit.
- Kun otin keulan irti niin huomasin että laakerit ja laakerikupit olivat aivan loppu johtuen siitä hienosta hiekasta jota oli sielläkin. Hiekka + liian kireälle vedetty pääty cap = molemmat uusiksi.

Tässä pari kohtaa mitä nyt tuli mieleen. En ihmettele miksi tuon pyörän ostaja sen minulle dumppasi. Häntä oli vähän kusetettu tai sitten se myyjä oli vain käsi eikä tajunnut että tekee asiat väärin. Myös Sportaxin kuiteista päätellen voi myös sinne suuntaan laittaa vähän palautetta mm. keulan täyshuolto juuri tehty yms. Tosin menivät konkkaan juuri...

Itse tiesin mihin olen ryhtymässä ja otin projektin haasteena sekä tallista löytyy osaa jos toistakin valmiiksi niin mulle ihan mielenkiintoinen kohde.

Haluan vain varoittaa että jos et tiedä täysjoustopyörästä mitään käytettyä ostaessa niin lue allaolevat neuvot.

1. Maalipinta EI OLE tärkein kriteeri pyörää katsoessa. Se on tasan viimeisin mitä katsotaan. Ja vaikka se näyttäisi hyvältä niin todennäköisesti se on saanut WD-40 pinnan tuntia aikaisemmin tms.
2. Tsekkaa pyörä ilmassa vanteiden sivuliike. Jos klappia vähänkään niin ei ole mikään Sunnuntaikirkkopyörä kyseessä.
3. Älä usko mitään mitä myyjä kertoo. Kuitit huolloista voi olla toisesta pyörästä yms.
4. Katso etukäteen minkälaiset osat siinä on ollut uutena myydessä. Jos uudessa pyörässä on ollut RS Yari keula ja siinä on nyt halpis Suntour tms. niin tämä on hyvä tietää koska keulat maksavat 4-800 Euroa pelkästään n. 4k pyörissä.
5. Jos mahdollista nostaa huoltotelineelle niin ota takaiskari yläpäästä irti ja liikuta linkustoa. Huollon puute näkyy kyllä heti.
6. Pyörä huoltotelineellä tsekkaa vanteiden suoruus pyörittämällä ja sihtaamalla haarukan välistä (huom rengas voi vipottaa ja yleensä normalia mutta vanne ei). Tsekkaa myös pingaamalla pari pinnaa kynnellä. Jos pahasti pielessä niin kertoo rajusta kohtelusta.

Tässä ihan pari pikkujuttua. Korostan sitä että pyörä ei ole mikään auto jossa ostaja ihastuu kiiltävään maalipintaan (kuten suomalaiset yleensä), vaan sen tekniikka ja toiminta on oleellisinta.
 
Liittynyt
03.07.2019
Viestejä
47
Kuten sanoin harrastelijat vaihtelevat laakereita. Mitään huolto-ohjelmia ei ole ja Boschkin on poikkeus tarjotessaan tuota kittiä ilm. koska veden kanssa on ollut ongelmia.
Usko tai älä, mutta toisin kuin mainitsit niin vielä ei ole tullut vastaan fillarin sähkömoottoria, jota ei saisi auki ja johon ei saisi varaosia. En tietty puhu nyt niistä kaikken halvimmista kiinalaisista rebrändätyistä versioista, jotka menee tuohon kuvaamaasi käytä kunnes hajoaa käsiin -kategoriaan.

Ja kyllä noita korjataan, joko jo takuuaikana tai sen jälkeen. Ammattilaiset tekee sen huoltoliikkeessään, ja jos haluaa säästää työn osuuden sekä taitoa riittää, niin osaavat tekee sen itse. Esimerkiksi Boschin moottoreilke on ihan oma huolto-ohjelmansa, ja uudemmissa muistaakseni näytössä myös service-merkkivalo.

Kannattaa tutustua aiheeseen tarkemmin. ;)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 233
Nonnih kävin tänään sitten koeajamassa tota käytettyä mistä aiemmin kyselin, yllätys olikin melkoinen kun hokasin että mittari on maileissa, näyttää 2800, eli oikeasti pyörällä olikin sitten jo ajettu 4500 kilometria.
Myyjää ei asia tuntunut paljoa kiinnostavan eikä hintapyyntöön vaikuttanut :rolleyes:
Kannattaako tota nyt edes harkita?
Kyseessä corratecin ovh 2400e pyörä joka ostettu 2019 syksyllä, moottorina boschin active line plus, takajarru toimi täysin olemattomasti, (napa)vaihteet toimi muuten ihan hyvin mutta viimeiselle vaihteelle meni viiveellä töyssystä vasta.
Yli tonnia pyytää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 361
Viestejä
4 195 904
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom