Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Ja tuohon kun lisätään se, että se max. 25km/h kulkeva ja max.1000W tehoinen sähköpotkulauta ei tarvi liikennevakuutusta niin vieläkin erikoisempaa.
Aivan...

Unohdin kokonaan nämä sähköpotkulaudat
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Ja tuohon kun lisätään se, että se max. 25km/h kulkeva ja max.1000W tehoinen sähköpotkulauta ei tarvi liikennevakuutusta niin vieläkin erikoisempaa.
Ei se ole varsinaisesti erikoista. Näkisin että lainsäätäjät eivät ole nähneet aähköpotkulautoja mielessään, vaan pääasiassahan nuo "kevyet sähköajoneuvot" on ajateltu invalidien tai muuten liikuntarjoitteisten käyttöön, jotka ajavat sitä pääasiassa varmaankin 4-8kmh, mutta laki sallii myös 25 nopeuden ja 1kw moottoritehon. Sähköpotkulaudat ja muut tuollaiset ovat siten lain "venyttäjiä", täysin laillia siis kuitenkin. Toinen puoli sitten pyöräilijöissä, eli sähköpyörällä ajaa kaikenlaiset ihmiset. Yleensä raajoiltaan toimintakykyiset hurjapäät (raajat toimii, joten koetaan että vähintään 25kmh on ok kaikkialla) kalustosta, kunnosta, ajotaidosta ja järjestä riippumatta. :D

Olen kyllä samaa mieltä, että sähköpyörä kaasukahvalla saisi olla erillisistä vakuutuksista vapaa, niin se laajentaisi pyörän käyttömahdollisuuksia ja halvallakin sähköpyörällä olisi helppo säätää avustus oikeaksi. Pahoin pelkään, että juuri potkulautakuskien vahinkojen vuoksi, voi olla että kohta ei päästä ilman ajoneuvovakuutuksia ajamaan minkäänlaisia kulkineita
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
604
Minkälaista ensimmäistä sähköpyörää kannattaisi lähteä etsimään max 3k€ budjetilla?
Tulisi työmatka-ajoon ympäri vuoden ja kilometrejä kertyisi n. 25 päivässä.
Lukemani mukaan uskoisin että haluaisin pyörässä olevan keskimoottori, hydrauliset levyjarrut, joustohaarukka, laadukas akku (bosch?) joka mieluusti rungossa, mutta irroitettavissa.
Itse polkijasta sen verran että massaa on noin 100kg ilman varusteita ja mittaa 190cm.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Lukemani mukaan uskoisin että haluaisin pyörässä olevan keskimoottori, hydrauliset levyjarrut, joustohaarukka, laadukas akku (bosch?) joka mieluusti rungossa, mutta irroitettavissa.
Jos ajat päällystetyllä tiellä, etkä maastossa, niin joustokeula ei ole mitenkään pakollinen. Mieluummin joustamaton, kuin halpa joustokeula. Hyvä joustokeula taas nostaa hintaa turhaan ylöspäin, jos sille ei oikeasti ole käyttöä (maastopyöräily).
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
644
Jos ajat päällystetyllä tiellä, etkä maastossa, niin joustokeula ei ole mitenkään pakollinen. Mieluummin joustamaton, kuin halpa joustokeula. Hyvä joustokeula taas nostaa hintaa turhaan ylöspäin, jos sille ei oikeasti ole käyttöä (maastopyöräily).
Joustokeulan tarpeellisuudesta kelveillä jne olen itse eri mieltä. Ainakin pk-seudulla kelvit jne on sen verran huonossa kunnossa, sekä kanttareita jne, että mielelläni ajan työmatkat jne täysjoustoläskillä. Tuossa olen kuitenkin samaa mieltä, että mieluummin jäykkä kuin halpa pomppukeppi. Mutta mieluiten toki laadukas täpäri. Myös siis työmatkakäyttöön, toki se ei tuohon budjettiin mahdu millään.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
604
Kaikkea toki toivelistalta ei ole pakko mahduttaa budjettiin ja jos kyse on joistain satasista niin olen valmis joustamaan, mutta jotain esimerkkejä hyviksi todetuista malleista olisi kiva saada niin voisi mahdollisesti käydä vaikka koeajamassa.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Sähkäriin kyllä joustokeula on pop. Sillä kun tulee myös ajettua helposti vähän kovempaa kuin luomulla.
 

TTE

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
864
Minkälaista ensimmäistä sähköpyörää kannattaisi lähteä etsimään max 3k€ budjetilla?
Tulisi työmatka-ajoon ympäri vuoden ja kilometrejä kertyisi n. 25 päivässä.
Lukemani mukaan uskoisin että haluaisin pyörässä olevan keskimoottori, hydrauliset levyjarrut, joustohaarukka, laadukas akku (bosch?) joka mieluusti rungossa, mutta irroitettavissa.
Itse polkijasta sen verran että massaa on noin 100kg ilman varusteita ja mittaa 190cm.
Täällä menty Haibike Nduro Allmnt RC pyörällä vuodesta 2015 ja edelleen jaksavat niin akku kuin koko pyörä. Painoa mulla 110 ja pituutta 190. 125 kiloa oli muistaakseni jonkinlainen "painorajoitus". Taitaa vaan hinta uusimmissa karata turhan ylös... :hmm: Yammu on vaan niin :cool:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
604
Täällä menty Haibike Nduro Allmnt RC pyörällä vuodesta 2015 ja edelleen jaksavat niin akku kuin koko pyörä. Painoa mulla 110 ja pituutta 190. 125 kiloa oli muistaakseni jonkinlainen "painorajoitus". Taitaa vaan hinta uusimmissa karata turhan ylös... :hmm: Yammu on vaan niin :cool:
Varmasti hyvä. Tosiaan taitaa budjetti ylettyä vain reippaasti. :vihellys:
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 637
Mulla meni nyt toistamiseen ketjut poikki Helkaman "marketti" fatbikestä, mitäs parempaa ketjua tuohon voisi laittaa. Shimanon 8v takapakka, 124 linkkiä ketjussa.

Onneksi lahos tällä kertaa bilteman eteen, sieltä löytyi normit lyhyet ketjut joilla pääsi kotiin. Ketjuja kun vertas, niin n. 1cm venyny ketjut 500km matkalla.
 
Liittynyt
28.10.2021
Viestejä
102
Mulla meni nyt toistamiseen ketjut poikki Helkaman "marketti" fatbikestä, mitäs parempaa ketjua tuohon voisi laittaa. Shimanon 8v takapakka, 124 linkkiä ketjussa.

Onneksi lahos tällä kertaa bilteman eteen, sieltä löytyi normit lyhyet ketjut joilla pääsi kotiin. Ketjuja kun vertas, niin n. 1cm venyny ketjut 500km matkalla.
Kannattaa mittailla useammin sitä venymistä, en tiedä onko sillä nyt hirveästi venymisen kannalta merkitystä millä ketjulla ajaa. Sähköpyörässä varsinkin jos ajaa isolla avustuksella koko ajan ketju ku ketju tuppaa venymään. Sanoisin että 500km on aika hyvin jo jos isoa vääntöä koko ajan. Mulla kesti sramin perusketju n. 1000km kun venymä oli sitä luokkaa että piti vaihtaa, ja itse ajan hyvin vähäisellä avustuksella 80% ajasta.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
561
Minkälaista ensimmäistä sähköpyörää kannattaisi lähteä etsimään max 3k€ budjetilla?
Tulisi työmatka-ajoon ympäri vuoden ja kilometrejä kertyisi n. 25 päivässä.
Lukemani mukaan uskoisin että haluaisin pyörässä olevan keskimoottori, hydrauliset levyjarrut, joustohaarukka, laadukas akku (bosch?) joka mieluusti rungossa, mutta irroitettavissa.
Itse polkijasta sen verran että massaa on noin 100kg ilman varusteita ja mittaa 190cm.
Tässä olisi uudenveroinen hyvin budjettiin mahtuva Tunturi E290 ja sinulle sopiva runkokoko, ensihuoltokin tehty. Itselläni on vastaava ollut 1,5 vuotta ja 2200 km mittarissa. Kovasti olen tykännyt ja varustellut pyörän retkikäyttöönkin sopivaksi.

Tunturi E290
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Mulla meni nyt toistamiseen ketjut poikki Helkaman "marketti" fatbikestä, mitäs parempaa ketjua tuohon voisi laittaa. Shimanon 8v takapakka, 124 linkkiä ketjussa.

Onneksi lahos tällä kertaa bilteman eteen, sieltä löytyi normit lyhyet ketjut joilla pääsi kotiin. Ketjuja kun vertas, niin n. 1cm venyny ketjut 500km matkalla.
Vaikka KMC:n E-sarjan ketjua tilalle, niin kestää.

Esim. itsellä on ollut käytössä KMC:n E11 ketju käytössä 1000w Bafangin kanssa ja kyllä tuolla nyt joku 1000km polkee.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Kannattaa mittailla useammin sitä venymistä, en tiedä onko sillä nyt hirveästi venymisen kannalta merkitystä millä ketjulla ajaa. Sähköpyörässä varsinkin jos ajaa isolla avustuksella koko ajan ketju ku ketju tuppaa venymään. Sanoisin että 500km on aika hyvin jo jos isoa vääntöä koko ajan. Mulla kesti sramin perusketju n. 1000km kun venymä oli sitä luokkaa että piti vaihtaa, ja itse ajan hyvin vähäisellä avustuksella 80% ajasta.
Ei nyt 500/1000km ajolla millään 250W vehkeellä pitäis ketjun mennä vaihtokuntoon. Takapakan pieniä rattaita menee kyllä tyhmällä ajotyylillä, mutta ei ketju.
Itse ajelen minimissään 1500km aastoajoa sähkärillä samalla ketjulla. 10v oli edellinen ja nykyinen 12v. Toki jos koko ajan ajaa boostilla niin saattahan se mennäkin. Itse kyllä en käytä boostia käytännössä koskaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
121
Ei nyt 500/1000km ajolla millään 250W vehkeellä pitäis ketjun mennä vaihtokuntoon. Takapakan pieniä rattaita menee kyllä tyhmällä ajotyylillä, mutta ei ketju.
Itse ajelen minimissään 1500km aastoajoa sähkärillä samalla ketjulla. 10v oli edellinen ja nykyinen 12v. Toki jos koko ajan ajaa boostilla niin saattahan se mennäkin. Itse kyllä en käytä boostia käytännössä koskaan.
1600km ja 2x Sramin NX ketju meni Rocky Mountainilla. Pelkkää enduro tyylistä maastoajoa, eikä mitään isolla vaihteella vedettämistä. Toki "boostilla" lähes aina, koska vauhtia pitää olla.
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
561
Mitään halpisketjuja ei sähköpyörään kannata ostaa, niillä saa rattaansa äkkiä vaihtokuntoon. Hyviä merkkejä ovat esim. Shimano, SRAM ja KCM. Itse kierrätän 12-vaihteisessa kahta SRAM X01 Eagle 12s -ketjua, joilla pitäisi mittailujeni mukaan yhteensä mennä suunnilleen 7000 km. Ketjut kannattaa pitää puhtaina ja voideltuina, samoin ketjumitalla tarkkailla kuluneisuutta.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 637
Mitään halpisketjuja ei sähköpyörään kannata ostaa, niillä saa rattaansa äkkiä vaihtokuntoon. Hyviä merkkejä ovat esim. Shimano, SRAM ja KCM. Itse kierrätän 12-vaihteisessa kahta SRAM X01 Eagle 12s -ketjua, joilla pitäisi mittailujeni mukaan yhteensä mennä suunnilleen 7000 km. Ketjut kannattaa pitää puhtaina ja voideltuina, samoin ketjumitalla tarkkailla kuluneisuutta.
Aikaisemmat ketjut olivat tehtaalla laitetut ja takuuhuollossa vaihdetut. Eli luultavasti halvinta paskaa. Katsotaan täältä vinkkien mukaan paremmat tilalle. Tilapäisketjuissa oli joku shimanon pikaklipsu asennukseen, haiskahtaa vähän ongelmakohdalta sekin, vai onko?
 
Liittynyt
17.01.2019
Viestejä
561
Aikaisemmat ketjut olivat tehtaalla laitetut ja takuuhuollossa vaihdetut. Eli luultavasti halvinta paskaa. Katsotaan täältä vinkkien mukaan paremmat tilalle. Tilapäisketjuissa oli joku shimanon pikaklipsu asennukseen, haiskahtaa vähän ongelmakohdalta sekin, vai onko?
Oliko klipsu joku kuvan mukainen liitoskappale? Sekin kestää ihan hyvin jos kunnollinen. Shimano ok.

Näyttökuva 2022-05-16 195621.jpg
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Aikaisemmat ketjut olivat tehtaalla laitetut ja takuuhuollossa vaihdetut. Eli luultavasti halvinta paskaa. Katsotaan täältä vinkkien mukaan paremmat tilalle. Tilapäisketjuissa oli joku shimanon pikaklipsu asennukseen, haiskahtaa vähän ongelmakohdalta sekin, vai onko?
Itse olen aina käyttänyt Shimanon ja Sramin pikalukkoja ketjuissa ja hyvin ovat kestäneet, myös tuon 1000w Bafangin tehot ja väännöt. Eli lukko kyllä kestää, ei ole ongelma.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 637
Oliko klipsu joku kuvan mukainen liitoskappale? Sekin kestää ihan hyvin jos kunnollinen. Shimano ok.

Eikun toinen puoli oli tappi ja tappi, toinen puoli pelkästään lukitusklipsu. Hyvä tietää että toi ainakin toimii.
 
Liittynyt
28.10.2021
Viestejä
102
Ei nyt 500/1000km ajolla millään 250W vehkeellä pitäis ketjun mennä vaihtokuntoon. Takapakan pieniä rattaita menee kyllä tyhmällä ajotyylillä, mutta ei ketju.
Itse ajelen minimissään 1500km aastoajoa sähkärillä samalla ketjulla. 10v oli edellinen ja nykyinen 12v. Toki jos koko ajan ajaa boostilla niin saattahan se mennäkin. Itse kyllä en käytä boostia käytännössä koskaan.
No näin niitä vaan kuluu :D Ei tarvitse edes tyhmästi ajaa. En usko, että 30e ketju kestää sen huonommin kuin 60e ketju. Mutta tosiaan perushommat pitää olla kunnossa. Ketjujen puhdistus, öljyäminen yms.

Edit. Takapakka ei oo kyllä kulunut yhtään vaikka ketjut on venyneet.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 762
...
Itse kierrätän 12-vaihteisessa kahta SRAM X01 Eagle 12s -ketjua...
Tässä on ymmärtääkseni hintalaatusuhteeltaan erinomainen ketju ja itsellänikin käytössä. Ketjuissakin on eroa ja saa äkkiä kalliin remontin, kun antaa ketjun kulua ja tuhota eturattaan ja takapakan. Aika halpa komponentti kuitenkin, jonka kanssa ei kannata säästellä.

lisätietoa:

 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Kukas osaisi avittaa tai ohjata oikeaan suuntaan. Bosch Powerpack 400:n jossa ollut talven aikana virtaa (näyttää noin puolta akullista akussa). Oireet: Ei lataa vaan ledit pysyvät päällä mutteivat liiku (kolme pienimmästä isompaan olevaa lediä), ei anna sähköavustusta/pyörä ei tunnista ja resetoimalla akku pitämällä akun virtanappia pohjassa se 10-15s antaa ladata sen 15s tms ja toimii pyörässä sen noin 15s.

Onko syyllinen akku/BMS kuten itse olen ymmärtänyt vai voiko olla jotain muuta? Mitä tehdä tuolle aka onko järkevää keinoa fiksata/kennottaa vai ostaakko uusi akku? Mikä tahansa näistä viimeisistä niin suositeltavaa paikkaa jossa saisi akun korjattua tai uuden akun fiksuun hintaan? Bonusta jos saisi 400:sta päivityksen 500:een. Niin ja juu suomesta ellei jostain LUOTETTAVASTA paikasta löydy euroopasta fiksussa ajassa kun pitäisi kausi saada käyntiin.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
No näin niitä vaan kuluu :D Ei tarvitse edes tyhmästi ajaa. En usko, että 30e ketju kestää sen huonommin kuin 60e ketju. Mutta tosiaan perushommat pitää olla kunnossa. Ketjujen puhdistus, öljyäminen yms.

Edit. Takapakka ei oo kyllä kulunut yhtään vaikka ketjut on venyneet.
Kyllä se 30e ketju vain kestää paljon huonommin kuin 60e ketju. Ei niillä valmistajilla turhaan ole eri hintaisia ketjuja markkinoilla.

Saatika jos se ketju ei ole edes tarkoitettu sähköpyörään, niin varmasti kuluu nopeammin, kuin sähköpyörä ketju.
 
Liittynyt
28.10.2021
Viestejä
102
Kyllä se 30e ketju vain kestää paljon huonommin kuin 60e ketju. Ei niillä valmistajilla turhaan ole eri hintaisia ketjuja markkinoilla.

Saatika jos se ketju ei ole edes tarkoitettu sähköpyörään, niin varmasti kuluu nopeammin, kuin sähköpyörä ketju.
No aika monessa varmaan kyse vain markkinoinnista. Jos verrataan ääripäitä toisiinsa niin eroja varmasti löytyy. Sähköpyörälle tarkotetut ketjut on kyllä testaamatta, voihan olla että ne kestäisi pidempään. Onko niissä hintaeroa vastaavaan normiketjuun kuinka paljon?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
No aika monessa varmaan kyse vain markkinoinnista. Jos verrataan ääripäitä toisiinsa niin eroja varmasti löytyy. Sähköpyörälle tarkotetut ketjut on kyllä testaamatta, voihan olla että ne kestäisi pidempään. Onko niissä hintaeroa vastaavaan normiketjuun kuinka paljon?
En hinnasta tiedä mutta raskaamman kaverin alla paukkui parit ns "perus" ketjut poikki kun kokeili josko ns normi ketjuilla pärjäisi. Löi uudet OEM ebike ketjut alle ja yhtäkkiä kestikin. Voi olla tuuria, voi olla ettei. Itse en jaksa uskoa että vain tuuria. 150kg ja voimaa jaloissa+80nm moottori=iso iso rasitus ketjuille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
281
Xiaomi Himo Z20 kiinnostelee kun tuo verkkokaupan gzr pedelec e-fat meni ohitse, uskaltaako nykyään hobby hallista tilailla mitään? Siellä olisi 999€ hinnalla ja eipä tuota taida kovin paljon halvemmalla muualta saada?
Arvostelujen mukaan pitäisi olla ihan ok peli. Kyselin aspasta onko tuo käsikaasulla, mutta ei tullut vielä vastausta.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
230
Minkälaista ensimmäistä sähköpyörää kannattaisi lähteä etsimään max 3k€ budjetilla?

Tulisi työmatka-ajoon ympäri vuoden ja kilometrejä kertyisi n. 25 päivässä.

Lukemani mukaan uskoisin että haluaisin pyörässä olevan keskimoottori, hydrauliset levyjarrut, joustohaarukka, laadukas akku (bosch?) joka mieluusti rungossa, mutta irroitettavissa.

Itse polkijasta sen verran että massaa on noin 100kg ilman varusteita ja mittaa 190cm.
Kaiken jahkailun sijaan päädyin ostamaan Cubelta Nuride hybride pron. Todella hyväksi valinnaksi osui. Tällä menee työmatkat täydellisesti ja satunnainen ei pro maastoajokin heittämällä. Rullaa tosi mukavasti ja vaikka halvin joustokeula onkin niin olen ollut tyytyväinen. Vaimon pyörässä joustokeula puuttuu ja ehdottomasti ääni keulalle joustolla.

 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
604
Kaiken jahkailun sijaan päädyin ostamaan Cubelta Nuride hybride pron. Todella hyväksi valinnaksi osui. Tällä menee työmatkat täydellisesti ja satunnainen ei pro maastoajokin heittämällä. Rullaa tosi mukavasti ja vaikka halvin joustokeula onkin niin olen ollut tyytyväinen. Vaimon pyörässä joustokeula puuttuu ja ehdottomasti ääni keulalle joustolla.

Erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto. Ehdottomasti harkintaan menee!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 273
Minkälaista ensimmäistä sähköpyörää kannattaisi lähteä etsimään max 3k€ budjetilla?
Tulisi työmatka-ajoon ympäri vuoden ja kilometrejä kertyisi n. 25 päivässä.
Lukemani mukaan uskoisin että haluaisin pyörässä olevan keskimoottori, hydrauliset levyjarrut, joustohaarukka, laadukas akku (bosch?) joka mieluusti rungossa, mutta irroitettavissa.
Itse polkijasta sen verran että massaa on noin 100kg ilman varusteita ja mittaa 190cm.
Ympärivuotiseen ajoon kun kerta tulossa, niin mainittua Nuridea leveämmät renkaat voivat olla lumella mukavemmat, joten lisätään ehdotuslistalle Hybrid Pro 625.
190 senttiselle todennäköisesti sopivin XL/21" koko löytyy jopa varastosta. Valmiiksi lokasuojilla ja valoilla varustettu Allroad versio löytyy myös, mutta ei suoraan varastosta Reaction Hybrid Pro 625 Allroad flashgrey´n´green
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
604
Ympärivuotiseen ajoon kun kerta tulossa, niin mainittua Nuridea leveämmät renkaat voivat olla lumella mukavemmat, joten lisätään ehdotuslistalle Hybrid Pro 625.
190 senttiselle todennäköisesti sopivin XL/21" koko löytyy jopa varastosta. Valmiiksi lokasuojilla ja valoilla varustettu Allroad versio löytyy myös, mutta ei suoraan varastosta Reaction Hybrid Pro 625 Allroad flashgrey´n´green
Kiitos. Otettu huomioon. :thumbsup:
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
584
Minkälaista ensimmäistä sähköpyörää kannattaisi lähteä etsimään max 3k€ budjetilla?
Tulisi työmatka-ajoon ympäri vuoden ja kilometrejä kertyisi n. 25 päivässä.
Lukemani mukaan uskoisin että haluaisin pyörässä olevan keskimoottori, hydrauliset levyjarrut, joustohaarukka, laadukas akku (bosch?) joka mieluusti rungossa, mutta irroitettavissa.
Itse polkijasta sen verran että massaa on noin 100kg ilman varusteita ja mittaa 190cm.
Käy koeajamassa mahdollisimman paljon pyöriä. Kokeile eritoten Shimanon moottorin ja Boschin moottorin erot, itselle Shimano ei sovi ollenkaan ihan liian rajun kiihtyvyyden takia kovemmilla avustuksilla, päädyin Boschin moottorilla olevaan Ktm-pyörään, avustus tulee paljon pehmeämmin, ja pyörä tuntui rullaan kevyemmin. Työmatka-ajoon korkeintaan joustokeula, mutta jos on paksummat renkaat niin siitäkin voi tinkiä. mutta kapeilla kovapaineisilla se on oikein mukava kun ilman joustoa railot ja urat asfaltissa hakkaa ikävästi käsille kovemmissa vauhdeissa ja kanttarikiviä joutuu varomaan.

Sitten mallin valinta. Jos ajat puhtaasti asfaltilla, niin kattele esimerkiksi gravelia tai cross countrya (xc), joissa ajoasento on enemmän vaakaan kallistuva. Ympärivuotiseen ajoon ettisin noista xc-pyöriä etujoustolla koska talvella kaipaa isompia renkaita ja joustoa. Jos tykkäät pystymmästä ajoasennosta niin nykyään on etujousitettuja jäykkäperiä missä vaakaputki on oikeastaan vinossa suoraan ohjainkannattimen juuresta takarenkaan keskelle, ajoasento on yleensä pystympi ja painopiste paremmin maastoon/alamäkeen sopiva. Tässäkin se koeajo on tärkeä, kannattaa ehdottomasti käydä koeajamassa erilaisia runkoja, ja kokeilla mikä omalle kropalle on paras.

Kannattaa katsoa saksasta Radon Bikesin tarjonta, sekä Canyonin mallit, muutamalla kaverilla on noita ja olleet laadukkaita. Ei ne mitenkään erikoisia ole, mutta hintalaatu on kohdillaan. Kotimaasta kannattaa koittaa ettiä liikkeistä testiin Tunturin malleja, Orbean valikoimaa, yms. Painoraja pyörillä on, jotkut voi olla liian hepposia 100kg kuskille koska pyörät itessään painaa yli 20kg ja niiden paino sisältyy yleensä ilmotettuun painorajaan. Kannattaa olla tarkkana...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
604
Käy koeajamassa mahdollisimman paljon pyöriä. Kokeile eritoten Shimanon moottorin ja Boschin moottorin erot, itselle Shimano ei sovi ollenkaan ihan liian rajun kiihtyvyyden takia kovemmilla avustuksilla, päädyin Boschin moottorilla olevaan Ktm-pyörään, avustus tulee paljon pehmeämmin, ja pyörä tuntui rullaan kevyemmin. Työmatka-ajoon korkeintaan joustokeula, mutta jos on paksummat renkaat niin siitäkin voi tinkiä. mutta kapeilla kovapaineisilla se on oikein mukava kun ilman joustoa railot ja urat asfaltissa hakkaa ikävästi käsille kovemmissa vauhdeissa ja kanttarikiviä joutuu varomaan.

Sitten mallin valinta. Jos ajat puhtaasti asfaltilla, niin kattele esimerkiksi gravelia tai cross countrya (xc), joissa ajoasento on enemmän vaakaan kallistuva. Ympärivuotiseen ajoon ettisin noista xc-pyöriä etujoustolla koska talvella kaipaa isompia renkaita ja joustoa. Jos tykkäät pystymmästä ajoasennosta niin nykyään on etujousitettuja jäykkäperiä missä vaakaputki on oikeastaan vinossa suoraan ohjainkannattimen juuresta takarenkaan keskelle, ajoasento on yleensä pystympi ja painopiste paremmin maastoon/alamäkeen sopiva. Tässäkin se koeajo on tärkeä, kannattaa ehdottomasti käydä koeajamassa erilaisia runkoja, ja kokeilla mikä omalle kropalle on paras.

Kannattaa katsoa saksasta Radon Bikesin tarjonta, sekä Canyonin mallit, muutamalla kaverilla on noita ja olleet laadukkaita. Ei ne mitenkään erikoisia ole, mutta hintalaatu on kohdillaan. Kotimaasta kannattaa koittaa ettiä liikkeistä testiin Tunturin malleja, Orbean valikoimaa, yms. Painoraja pyörillä on, jotkut voi olla liian hepposia 100kg kuskille koska pyörät itessään painaa yli 20kg ja niiden paino sisältyy yleensä ilmotettuun painorajaan. Kannattaa olla tarkkana...
Kiitoksia paljon hyvistä vinkeistä. :thumbsup::thumbsup:
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
584
Kiitoksia paljon hyvistä vinkeistä. :thumbsup::thumbsup:
Ja muista, hyvän pyörän kun löydät joka edes aavistuksen menee maastossa, niin siihen työmatkalle mahtuu yllättävän monta oikoreittiä joita on kiva vetää sähkömoottorin avustamana, asfalttipohja käy helposti tylsäksi jos on yhtään skidinä harrastanu ja tykänny maastossa ajamisesta ;)
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Ja muista, hyvän pyörän kun löydät joka edes aavistuksen menee maastossa, niin siihen työmatkalle mahtuu yllättävän monta oikoreittiä joita on kiva vetää sähkömoottorin avustamana, asfalttipohja käy helposti tylsäksi jos on yhtään skidinä harrastanu ja tykänny maastossa ajamisesta ;)
Juu ja sähkön kanssa ei haittaa painavampi pyörä niin paljoa. Sopivat asfaltille sopivat hyvin rullaavat nappulat alle niin ei ei haittaa vaikka metsäänkin eksyy kunhan pitää vauhdit kohdillaan. Itse pystyn pitämään yli 25kmh keskinopeuden 20km matkalla täysjousto sähköllä kun muistaa käyttää sähköä mäissä eli ei tarvitse pelätä myöskään ettei nappularenkailla jaksaisi polkea tai eivät rullaisi. Itsellä on ollut jäykkäperäistä ja nyt täysjousto ja ei valittamista kummassakaan. Mietin aluksi että täysjousto olisi raskas ja/tai veisi polkiessa liikaa tehoa mutta eipä tuo tunnu itsellä ainakaan liikoja ja takajousitus on käytössä aina (saa halutessa siis lukkoon eikä jousta).
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Kukas osaisi avittaa tai ohjata oikeaan suuntaan. Bosch Powerpack 400:n jossa ollut talven aikana virtaa (näyttää noin puolta akullista akussa). Oireet: Ei lataa vaan ledit pysyvät päällä mutteivat liiku (kolme pienimmästä isompaan olevaa lediä), ei anna sähköavustusta/pyörä ei tunnista ja resetoimalla akku pitämällä akun virtanappia pohjassa se 10-15s antaa ladata sen 15s tms ja toimii pyörässä sen noin 15s.

Onko syyllinen akku/BMS kuten itse olen ymmärtänyt vai voiko olla jotain muuta? Mitä tehdä tuolle aka onko järkevää keinoa fiksata/kennottaa vai ostaakko uusi akku? Mikä tahansa näistä viimeisistä niin suositeltavaa paikkaa jossa saisi akun korjattua tai uuden akun fiksuun hintaan? Bonusta jos saisi 400:sta päivityksen 500:een. Niin ja juu suomesta ellei jostain LUOTETTAVASTA paikasta löydy euroopasta fiksussa ajassa kun pitäisi kausi saada käyntiin.
Oma tilanne ratkesi sillä että syy akun paukkumiselle löytyi. Soittelin erääseen liikkeeseen ja sieltä huollon kaveri sanoi oireet kuvailtuani että hänellä oli pari kappaletta hajonnut vuosien saatossa iskun seurauksena ja käytös kuulema sama. Noh laskin 1+1 ja tajusin että otin akun muuttolaatikosta joka oli ottanut osumaa ja akku luonnollisesti alimpana oletuksella että kyllähän tuo kestää. Pikainen soitto vakuutusyhtiöön ja sain luvan etsiä käsiini Powerpack 400 tai jos ei saatavuutta niin 500 ja lasku heille ikävähennyksien kanssa. Noh yhden onnistuin löytämään ja uusi akku testattu toimivaksi. Samalla testattiin tuo aiempi akku ja todettiin vian olevan nimenomaan akussa.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
230
Ympärivuotiseen ajoon kun kerta tulossa, niin mainittua Nuridea leveämmät renkaat voivat olla lumella mukavemmat, joten lisätään ehdotuslistalle Hybrid Pro 625.
190 senttiselle todennäköisesti sopivin XL/21" koko löytyy jopa varastosta. Valmiiksi lokasuojilla ja valoilla varustettu Allroad versio löytyy myös, mutta ei suoraan varastosta Reaction Hybrid Pro 625 Allroad flashgrey´n´green

Hyvä nosto. Hybrid pro oli jo tilauksessa. Siihen olisin laittanut rullaavammat renkaat ja mietin onko työmatkalle ajoasento hyvä. Pyörien saatavuus oli heikko ja kun tuli viivästys, laitoin Nuriden tilaukseen vihreänä.

Molemmilla pärjää erinomaisesti. Nuridessa vähän pystympi asento, josta tykkään työmatkalla. Alamäessä ja kovaa taas Hybrid pro:lla kivempi. Ostaa kumman vaan, voi olla tyytyväinen.

Erityisen siistiä on juuri se, että sähköpyöräily palauttaa lapsenomaisen seikkailuntunteen. Tie tulvii, ei pääse eteenpäin. Kierränkö takaisin siltaa etsien, en. Täysillä ylös märkää sammalta, kalliota ja oksikkoa jyrkässä ylämäessä. Matka muuttuu seikkailuksi ja lukemattomiksi vaihtoehdoiksi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 210
Tarkoituksena olisi hankkia itselle sähköpyörä pääosin työmatkaa varten, lisäksi sitten vapaa-ajalla olisi esim. luonnon helmassa kiva käydä polkemassa.

Työnantajan tarjoamaa työsuhdepyörää en raaski ottaa, vaan nyt olisi hakusessa jokin edullisempi vaihtoehto.
Ja koska tarkoitus on ostaa pyörä ilman mitään osamaksuja niin jäisin tappiolle joka tapauksessa noissa työsuhdepyörä pelleilyissä joissa veroedut kattaa vain osan turhiska lisäkuluista(korot jne).

Budjettina 2000€ jos sillä jonkin kunnollisen saisi.

Mitä raati suosittaa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Huhtikuussa tilattu Neuron:ON 7 lähti tänään toimitukseen. Ajelemaan tosin taitaa päästä vasta kesäkuun lopussa uudesta kämpästä käsin, tämä nykyinen kun ei oikein tue edes fillarointia (pyörävaraston ovet on välillä auki kadulle asti ja hissiin ei pyörää mahdu. Tilattu on valmiiksi Onvianin häly, X-Blade -lokari taakse ja Kryptoniten U-lukko. Täytyy käydä vielä lähiaikoina kiveniskuteippiä suojausta varten.

Sääli että pyörä täytynee pitää vielä kaiken hyvän lisäksi laatikossaan helpompaa muuttokuljetusta varten. Toimitus ajoittunee arvioidun 30.5-10.6. alkupäähän.
 
Liittynyt
28.10.2021
Viestejä
102
Huhtikuussa tilattu Neuron:ON 7 lähti tänään toimitukseen. Ajelemaan tosin taitaa päästä vasta kesäkuun lopussa uudesta kämpästä käsin, tämä nykyinen kun ei oikein tue edes fillarointia (pyörävaraston ovet on välillä auki kadulle asti ja hissiin ei pyörää mahdu. Tilattu on valmiiksi Onvianin häly, X-Blade -lokari taakse ja Kryptoniten U-lukko. Täytyy käydä vielä lähiaikoina kiveniskuteippiä suojausta varten.

Sääli että pyörä täytynee pitää vielä kaiken hyvän lisäksi laatikossaan helpompaa muuttokuljetusta varten. Toimitus ajoittunee arvioidun 30.5-10.6. alkupäähän.
Eikö mahdu ees pystyssä, takajarrun avulla heität pyörän pystyyn hissimatkan ajaksi? Ei ollenkaan kätevää, mutta mahdollistaa ajelun jos polte on kova :D
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Eikö mahdu ees pystyssä, takajarrun avulla heität pyörän pystyyn hissimatkan ajaksi? Ei ollenkaan kätevää, mutta mahdollistaa ajelun jos polte on kova :D
Ehkä mahtuisi mutta kuten sanottu, muutto reilun kuukauden päästä joten helpompi kun pitää paketissaan.
 
Liittynyt
28.10.2021
Viestejä
102
Kyllä se 30e ketju vain kestää paljon huonommin kuin 60e ketju. Ei niillä valmistajilla turhaan ole eri hintaisia ketjuja markkinoilla.

Saatika jos se ketju ei ole edes tarkoitettu sähköpyörään, niin varmasti kuluu nopeammin, kuin sähköpyörä ketju.
Sähköpyörän ketju | 1000 km kestotesti - YouTube

Tuossa mielenkiintoinen testi, jossa verrattiin sähköpyörän ketjua normiketjuun. Sattumalta kun tästä juuri oli puhetta ja itsekin totesin, että ns. sähköpyöriin tarkoitetut ketjut on vielä testaamatta. Toki tuo ei täysin tieteellinen koe ole, mutta jotain osviittaa antaa.

TLDR; Sähköpyörän ketju venyi enemmän kuin normaali ketju ja venyminen alkoi molemmissa 4-500km kohdalla :D

Eli itse jatkan kyllä edelleen ajelua ihan normiketjuilla ja suhtautuisin skeptisesti kaikkeen markkinointiin. Jokaisen ajo on kuitenkin hyvin yksilöllistä, joten ketjun venymän tarkkailulla ja perusketjujen käytöllä pääsee aika pitkälle.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Sähköpyörän ketju | 1000 km kestotesti - YouTube

Tuossa mielenkiintoinen testi, jossa verrattiin sähköpyörän ketjua normiketjuun. Sattumalta kun tästä juuri oli puhetta ja itsekin totesin, että ns. sähköpyöriin tarkoitetut ketjut on vielä testaamatta. Toki tuo ei täysin tieteellinen koe ole, mutta jotain osviittaa antaa.

TLDR; Sähköpyörän ketju venyi enemmän kuin normaali ketju ja venyminen alkoi molemmissa 4-500km kohdalla :D

Eli itse jatkan kyllä edelleen ajelua ihan normiketjuilla ja suhtautuisin skeptisesti kaikkeen markkinointiin. Jokaisen ajo on kuitenkin hyvin yksilöllistä, joten ketjun venymän tarkkailulla ja perusketjujen käytöllä pääsee aika pitkälle.
Oma kokemukseni on, että esim. KMC:n e11 ketju kestää paljon paremmin kuin saman hintaluokan ns. normaali ketju Shimanolta, Sramilta, tai KMC:ltä. Kaikkia niitä on kuitenkin ollut sähköistetyssä laitteessa alla ja ketjun kulumaa olen seurannut.

Niin tosiaan mainittakoot nyt se, että käytössä on 1000w Bafang, jossa tietysti teho ja vääntö on hieman eri luokkaa, kuin nimellistehoiltaan 250w pyörissä, niin oma kokemukseni ei tietysti ihan suoraan ole verrannollinen markettipyöriin. Ei aina muista katsoa keskustellaanko nyt markettipyöristä vai tehokkaista sähköpyöristä.
 
Liittynyt
28.10.2021
Viestejä
102
Oma kokemukseni on, että esim. KMC:n e11 ketju kestää paljon paremmin kuin saman hintaluokan ns. normaali ketju Shimanolta, Sramilta, tai KMC:ltä. Kaikkia niitä on kuitenkin ollut sähköistetyssä laitteessa alla ja ketjun kulumaa olen seurannut.

Niin tosiaan mainittakoot nyt se, että käytössä on 1000w Bafang, jossa tietysti teho ja vääntö on hieman eri luokkaa, kuin nimellistehoiltaan 250w pyörissä, niin oma kokemukseni ei tietysti ihan suoraan ole verrannollinen markettipyöriin. Ei aina muista katsoa keskustellaanko nyt markettipyöristä vai tehokkaista sähköpyöristä.
Joo tämä ketju kuitenkin koskee ainoastaan näitä "laillisia" polkupyöriä. Mutta kuten totesin, varmaan suurimmat erot saadaan aikaan avustuksen käytön määrällä, vaihteiston käytöllä ja ketjujen/voimansiirron puhtaanapidolla. Joten aika vaikea suoraa laskea 1+1 kenenkään omassa käytössä siitä miten se jollakin toisella toimii.
 
Liittynyt
10.10.2021
Viestejä
1 454
Eikö mahdu ees pystyssä, takajarrun avulla heität pyörän pystyyn hissimatkan ajaksi? Ei ollenkaan kätevää, mutta mahdollistaa ajelun jos polte on kova :D
Tuossa äsken käytiin koiran kanssa ulkona - portaissa tuli vastaan nainen polkupyörän kanssa. Että kaipa se täälläkin on enemmän asenteesta kiinni - painaahan tuo sähköpyörä toki enemmän kuin tavallinen mutta hitusen hankalalta tuo tuntuu puolet elämästään maan pinnalla asuneena. :D

Noin oikeammin kaikenlaisessa säädössä muuton kanssa on varmasti ihan riittävästi tekemistä mutta pitänee kokeilla sähköavustettua pyörää ensi viikolla lomareissulla niin saa vähän tuntumaa.
 
Liittynyt
23.02.2020
Viestejä
279
Ja aika merkittävä ero myöskin onko sähkömoottori napamoottori vai keskiömoottori. Ensimmäinen kun ei rasita ketjua juurikaan enempää kuin tavallinen fillari.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
644
Tuossa äsken käytiin koiran kanssa ulkona - portaissa tuli vastaan nainen polkupyörän kanssa. Että kaipa se täälläkin on enemmän asenteesta kiinni - painaahan tuo sähköpyörä toki enemmän kuin tavallinen mutta hitusen hankalalta tuo tuntuu puolet elämästään maan pinnalla asuneena. :D

Noin oikeammin kaikenlaisessa säädössä muuton kanssa on varmasti ihan riittävästi tekemistä mutta pitänee kokeilla sähköavustettua pyörää ensi viikolla lomareissulla niin saa vähän tuntumaa.
Itsellä menee oma vähän tehokkaampi sähköpyörä, jolla painoa siis n 47kg oikein hyvin kantamalla kakkos kerrokseen (ei hissiä). Usein mukana vielä 1-2 ruokakassia roikkumassa ohjaustangosta. Pyörän kannan käytännössä ainakin kerran päivässä alas ja takaisin ylös. Ei mitään ongelmaa, vauhti melkein sama kuin kävelisi ilman kantamuksia.

Pointtina siis, että tuollainen kevyt 2x kg painava pyörä menee helposti kantaen vaikka mitenkä päin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
224
Vuokrasin paikallisesti Tunturin 2021 läskiefat. Todella hauska ajaa jne. oli kyllä tosi kivaa :) Mutta imo perus suunnitteluongelmia paljon, en ikinä ostaisi. Aika lailla peruspyörän takapakka ja vuokraajakin valitteli että ei kestä 500km niin pakan rattaat alkaa olemaan finito että vaihteet rutisee ja pikkuhiljaa koko paska hajoaa käsiin. Siis vuoden vanha tunturi n. 4k hintalappua uutena
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 634
Vuokrasin paikallisesti Tunturin 2021 läskiefat. Todella hauska ajaa jne. oli kyllä tosi kivaa :) Mutta imo perus suunnitteluongelmia paljon, en ikinä ostaisi. Aika lailla peruspyörän takapakka ja vuokraajakin valitteli että ei kestä 500km niin pakan rattaat alkaa olemaan finito että vaihteet rutisee ja pikkuhiljaa koko paska hajoaa käsiin. Siis vuoden vanha tunturi n. 4k hintalappua uutena
Aika vahva hyperbole tässä - pakka ja ketju on kuluvia osia ja vuokrakäytössä jengi varmaan ajelee miten sattuu eli avustus täysillä ja ei kevennä kun vaihtaa.

Vaikea nähdä mikä muu siinä hajoaa käsiin? Ihan normipyörällä sama juttu, kyllä se ketju ja pakka menee paskaksi jos vääntö joka kerta täysillä kun vaihtaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 464
Viestejä
4 162 986
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom