Sähköautot ja viherpesu, tuleeko puhdasta?

Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 292

Alkuperäisnimi: The Dark Side Of Green Energies

Sähköautojen, tuuli- ja aurinkovoiman toivotaan korvaavan polttomoottorit ja tekevän energiantuotannosta hiilineutraalia.
Mutta suuret akut vaativat raaka-aineita, joita kaivetaan ympäristöstä ja työntekijöiden terveydestä piittaamatta. (2021)

No tuleeko puhdasta? :vihellys:
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528

Alkuperäisnimi: The Dark Side Of Green Energies

Sähköautojen, tuuli- ja aurinkovoiman toivotaan korvaavan polttomoottorit ja tekevän energiantuotannosta hiilineutraalia.
Mutta suuret akut vaativat raaka-aineita, joita kaivetaan ympäristöstä ja työntekijöiden terveydestä piittaamatta. (2021)

No tuleeko puhdasta? :vihellys:
Puhtaudesta niin tiedä mutta ainakin Kongon lapsille riittää töitä:

Aina voi tietenkin jeesustella, että sähköautojen koboltti ja muu näkyvä käyttö hankitaisiin "vastuullisista" lähteistä mutta silloin vähemmän näkyvä koboltin käyttö (esim. työkaluissa) täytetään herkästi vähemmän vastuullisista lähteistä.
 
Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
314
Katsoin dokumentin muutama päivä sitten ja täyttä asiaa on. Kuinkahan kauan menee, että vihreät ja EU ymmärtävät asian? Sähköauton akku vaatii paljon harvinaisia raaka-aineita ja niitä kuluu myös uusien bensa-autojen valmitukseen. Vielä ei ole oikein tietoa, että onko mahdollista kierrättää käytettyjä akkuja. Dokkarin mukaan on halvempaa luohia ympäristöä kuormittaen uutta raaka-ainetta kuin ottaa sitä talteen vanhasta laitteesta. Kulutusta pitäisi vähentää ja jatkuvan kasvun ei tulisi olla itsetarkoitus. Tämä on helpommin sanottu kuin tehty.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
398
Onhan noita kobolttivapaita akkuja jo nyt saatavilla esim. Teslalla, ja eiköhän ne tuosta kovasti yleisty, kun niiden tuotantokustannuksetkin on jo nyt halvempia. Ja lisämotivaationa on tietysti tuollaiset eettiset ongelmat koboltin käytössä sen lisäksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 220
Näin on ja kohtahan sähköautot kulkevat pyhällä hengellä ja ilmalla. Tai siis "eiköhän ne kohta" kulje pyhällä hengellä ja ilmalla.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 116
Oliko tuossa käyty kokonaisuus läpi yhtä pitkälle kuin tässä linkatussa videossa? Kyllähän tuo vielä näyttää siltä että sähkö on parempi, mutta oman agendan mukaan voi toki valita haluamansa tutkimukset tai lähteet.

 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 292
Ihan kiva, mutta öljyn pumppaaminen ei loppuisi, vaikka kaikki autot kulkisivat sähköllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Ihan kiva, mutta öljyn pumppaaminen ei loppuisi, vaikka kaikki autot kulkisivat sähköllä.
Öljyn pumppaaminen kuitenkin vähentyisi, koska isolle osalle tuotteesta ei olisi enää kysyntää. Bensiiniä ja diiseliähän voidaan käyttää aivan mainiosti myös rahtilaivan polttoaineena ja lentokoneissa - ainoa syy miksi sitä ei tehdä on se, että ne ovat kalliimpia kuin kerosiini ja raskas polttoöljy. Jos bensiinin ja diesel-öljyn (kevyen polttoöljyn) kysyntä laskee, niiden hinta alenee ja niillä aletaan korvata rahtilaivoissa raskasta polttoöljyä ja ennenpitkää myös lentokoneissa kerosiinia.

Lopputuloksena öljyn pumppaus vähenee.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Öljyn pumppaaminen kuitenkin vähentyisi, koska isolle osalle tuotteesta ei olisi enää kysyntää. Bensiiniä ja diiseliähän voidaan käyttää aivan mainiosti myös rahtilaivan polttoaineena ja lentokoneissa - ainoa syy miksi sitä ei tehdä on se, että ne ovat kalliimpia kuin kerosiini ja raskas polttoöljy. Jos bensiinin ja diesel-öljyn (kevyen polttoöljyn) kysyntä laskee, niiden hinta alenee ja niillä aletaan korvata rahtilaivoissa raskasta polttoöljyä ja ennenpitkää myös lentokoneissa kerosiinia.

Lopputuloksena öljyn pumppaus vähenee.
Raakaöljyä krakatessä syntyy kaikkia jakeita, niin kevyitä ( mm. kerosiini ja bensiini ), keskiraskaita ( kevyt polttoöljy ) sekä raskaita ( mm. raskas polttoöljy, bitumi, asfalteeni ).
Jos yhden jakeen hinta laskee tai kulutus vähenee, voidaan tuotantoa jossain määrin säätää, mutta täysin jonkin jakeen tuottamista ei voida lopettaa, jos öljyä halutaan jalostaa.

Eli jos bensa ja diesel halpenisivat kulutuksen vähentyessä euroopassa, tippuisi myös muiden jakeiden hinta, jolloin niille keksittäisiin muuta käyttöä ( lämmitys, sähköntuotanto yms. ) jolloin kokonaiskulutus ei välttämättä laskisi kovin radikaalisti.

Polttoaineiden halventuessa niiden käyttö kehitttyvissä maissa lisääntyy, varsinkin jos saatavilla on edullista teknologiaa sähköntuotantoon ja liikkumiseen.
Kuitenkin monen kehittyvän maan sähköntuotanto ja -jakelu perustuu alueellisiin verkkoihin ja valtakunnalliset kantaverkot ovat puutteellisia, olemattomia tai huonossa kunnossa.

Polttoaineiden kysynnän vähentyessä joidenkin vaikeammin hyödynnettävien öljykenttien ( esim. liuskeöljy ) käyttö saattaisi vähentyä, mutta taas toisaalta esimerkiksi helposti jalostettavan pohjanmeren brent laadun pumppaus ei varmaankaan ole heti loppumassa tai vähenemässä, koska esimerkiksi suolan ja rikin poistaminen raakaöljystä vaatii työtä ja energiaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 869
Viestejä
4 207 030
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom