Sähköauton kotilataus

Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
104
Selkeästi kiinnostava aihe tämä meikäläisen sähköjärjestelmä, joten jos nyt vielä sitten hieman siihen aiheeseen. Sähköyhtiö päivitti tämän alueen ilmajohdot maakaapeleiksi toissa vuonna, joten se puoli on kunnossa. Talo tosiaan lämpenee öljyllä ja ilpillä, sauna puulla. Eniten sähköä kuluttavat laitteet on tietenkin tuo ilppi ja sitten hella, joten tähän saakka tuolla 1x25 nallilla on pärjätty vallan mainiosti, mutta kaikki mahdollinen päivitys lämmitykseen tai autoilun sähköistykseen tarkoittaa että siihen pitää tehdä päivitys. Se on siis edessä joka tapauksessa lähitulevaisuudessa. Vanha rintamiestalo on kuitenkin aina projekti ja erilaisia kunnostus/parannuskohteita on pari muutakin joten kaikki aikanaan.
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 876
Voishan tuossa olla yksi reitti, pistää nallin kooksi 63A? Riippuu verkkoyhtiöstä sitten paljonko tulee hintaa ja kuukausilisää. :hmm:

Mutta kolmivaihe erittäin suositeltava.
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
104
Paljonko meni viime tammikuussa sähköä? Jonkinlainen pessimistinen arvio paljonko virtaa saisi päivässä akkuun olisi
(4000 - tammikuunKulutus ) / 100.
Melkolailla tasan 1000kwh, isoin päiväkulutus 50kwh ja isoin yksittäinen tunti 3,61kwh. Kaikkineen koko kuukaudessa viitenä tuntina ollut kulutus yli 3kwh.
Tammikuu kulutus.JPGTammikuu vko1 kulutus.JPG
 
Liittynyt
25.12.2016
Viestejä
104
Homman idea on se että auto latautuu yöllä ja toki aina muulloinkin kun se on piuhan päässä ja muuta kuormaa ei ole liikaa. Jos lataus pysähtyy veden keittämisen ajaksi niin so what? Talon lämmitysmuodostahan ei ole ollut mitään puhetta, paitsi että ainakin yksi ilppi löytyy.

Miksi et laittaisi kuormanhallintaa jo nyt ja ottaisi niin paljon kuin on oikeasti varaa? Esim. ID.Charger Pro 250€ ja siihen kuormanhallintakilkkeet 20€ (Shelly virtamuuntaja 50A – Nurkan takaa). Eivät edes mene hukkaan eli voit käyttää myös sähkörempan jälkeen ja halutessasi kytkeä sitten kaksi vaihetta lisää. Ymmärrän toki että hyvä latausmahdollisuus töissä vie mielenkiintoa panostaa tuohon, mutta noin yleisellä tasolla luulen että tarvittaessa saisit kotonakin ihan tarpeeksi sähköä autoon.
Kuten aiemmin mainitsin, en ymmärrä sähköistä mitään ja se varmaan selviää viimeistään seuraavassa.

Tuo Shellyn virtamuuntaja asennetaan siis mihin? Tohon taloon tulevaan johtoon ja siitä tuo ohjausjohto ID.Chargerille? Lisäksi vedetään keskuksesta piuha latausboksille. Kuulostaa ihan helvetisti liian helpolta ja halvalta joten olenko miten pahasti väärässä?
 
Viimeksi muokattu:

P.T

Liittynyt
13.08.2019
Viestejä
1 258
Melkolailla tasan 1000kwh, isoin päiväkulutus 50kwh ja isoin yksittäinen tunti 3,61kwh. Kaikkineen koko kuukaudessa viitenä tuntina ollut kulutus yli 3kwh.
Sanoisin että melko odotetulta näyttää. Jos "tyhmiä" laitteita käyttämällä kuluttaisi kovin paljon tuota enemmän niin pääsulakkeen palaminen alkaisi olla melko yleinen tapahtuma. Noiden yli 3kWh:n tuntien sisältä varmaan löytyisi lyhyempiä jaksoja, jolloin kulutus on ollut 25A:n luokkaa tai ylikin, mutta se toki on sinänsä ihan ok ja niin suunniteltukin. Kyllähän tuosta on varaa kohtalaisesti ladata, kuten @chrisekh totesikin.

Tuo Shellyn virtamuuntaja asennetaan siis mihin? Tohon taloon tulevaan johtoon ja siitä tuo ohjausjohto ID.Chargerille? Lisäksi vedetään keskuksesta piuha latausboksille. Kuulostaa ihan helvertisti liian helpolta ja halvalta joten olenko miten pahasti väärässä?
Et ole lainkaan väärässä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 168
Voishan tuossa olla yksi reitti, pistää nallin kooksi 63A? Riippuu verkkoyhtiöstä sitten paljonko tulee hintaa ja kuukausilisää. :hmm:
Ei ole realistista. Esim. carunalla 63A liittymän kk-maksu on 100€ alv0.
Lisäksi pitäisi tietää kaapeli joka tulee katujakokaapilta keskukselle, että onko siinä varaa sulakekoon nostoon ja jos on niin kuinka paljon. 35A voisi hyvinkin mennä mutta siitä ylöspäin epätodennäköistä.

Melkolailla tasan 1000kwh, isoin päiväkulutus 50kwh ja isoin yksittäinen tunti 3,61kwh. Kaikkineen koko kuukaudessa viitenä tuntina ollut kulutus yli 3kwh.
Jos sun liittymä on nyt 1x25A niin onhan tuossa sitten varoja vielä jäljellä. Maksimiteho on 25A liittymälle 5,75kW eli periaattessa 10A latauksella vielä voisi tuon huippukuorman jälkeen ladata.

Mutta kuten todettua niin helpoin väliratkaisu voisi olla kuormanhallinnalla varustettu laturi joka kytketään näin alussa vain yksivaiheiseksi ja virtamuuntaja valvoo kuormitusta ja leikkaa sitten tehoa jos on tarve.

Sitten aikanaan kun rintamamiestalon n+1 remonttikohteesta on n-1 kpl tehty niin voit päivittää liittymän kolmivaiheiseksi ja samalla vaihdattaa laturin kytkennän kolmeen vaiheeseen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 879
Siihen aikaan vuodesta kun ei ole jaatymisen vaaraan niin voit sen latauslaitteen rajaksi säätään 27A koska vanhat posliini sulakkeet on maaritelty jotenkin niin etta ne eivat saa palaa 25A. Ne saavat palaa 25 - 30A ja niiden taytyy palaa 30A. Mitaan vaaraa tuosta ei ole mutta joskus silloin talloin voi sulake palaa. Hyotyna tietenkin se etta lataantuu inan nopeammin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 168
Siihen aikaan vuodesta kun ei ole jaatymisen vaaraan niin voit sen latauslaitteen rajaksi säätään 27A koska vanhat posliini sulakkeet on maaritelty jotenkin niin etta ne eivat saa palaa 25A. Ne saavat palaa 25 - 30A ja niiden taytyy palaa 30A. Mitaan vaaraa tuosta ei ole mutta joskus silloin talloin voi sulake palaa. Hyotyna tietenkin se etta lataantuu inan nopeammin.
No tämä on nyt huono neuvo kenelle tahansa ja vielä enemmän jollekin kenellä ei ole aihepiiristä tietämystä.

Ensimmäisenä pitäisi tietää minkälaiset sulakkeet ja missä on kysyjän tapauksessa. Ne pääkeskuksella todennäköisesti olevat gG-tyypin tulppasulakkeet joo kestää joitakin aikoja 1,45 kertaa nimellisvirtansa mukaista kuormitusta, mutta kestääkö vanhassa talossa muut paikat sitä ylivirtaa?

Ja jos nyt sattuisikin kestämään niin onko se kikkailu 3 ampeerin eli huikeat 700W arvoista?

Ei tarvita kuin hieman paskaa säkää ja katujakokaapin päästä palaa sulake kun optimointi meneekin pieleen. Sitten mukava soitella sähköverkkoyhtiölle lauantai-iltana ja maksaa siitä kun joku tulee vaihtamaan sulakkeen.

Edit ja jos nyt säkää miettii niin todennäköisempää kuin se katujakokaapin sulakkeen kärähtäminen on se, että joku huono liitos jossain alkaa ensin kuumua ja palaa sulakkeen sijaan koko mökki.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 901
Minusta muutenkaan ei kannata autolatausta ajaa täysillä eli (yleensä) 16A per vaihe. Häviöt kasvavat (varsinkin 2,5mm2 kaapelilla) ja liitokset joutuvat kovemmalle.

Itselleni 3x13A eli ~9kW piisaa vallan mainiosti.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 879
Onhan tassa nyt tietenkin oletus etta kun sen latausaseman kytkee sahko mies niin se tehdaan niin etta sielta keskukselta tulee kaapelit niin etta 3x32 ei ole ongel,a. Samalla sahkomies arvio sen 1x25 kaapelin tolpalle etta se saattaa myos kestaa 1x30 useampiakin tunteja.
 
Liittynyt
23.10.2018
Viestejä
598

Saa myös Cupran logolla. Tilasin juuri omaan Cupraan tuon pro mallin 7.5m johdolla. Ihan hyvä hinta, vaikka tarjousketjussa oli aika moisia ongelmia varsinkin päivitysten kanssa, mutta ilmeisesti on nyt korjattu ja pitäisi olla ihan ok kampe. Nyt viimeistään joutuu Home Assistantin hommaamaan, että saa energiankulutukset ylös järkevästi luettavaksi.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
1 007
Minusta muutenkaan ei kannata autolatausta ajaa täysillä eli (yleensä) 16A per vaihe. Häviöt kasvavat (varsinkin 2,5mm2 kaapelilla) ja liitokset joutuvat kovemmalle.

Itselleni 3x13A eli ~9kW piisaa vallan mainiosti.
Me arvottiin noiden kaapeleiden kanssa ja päädyttiin sit ostamaan 4x6+6, jonka pitäisi ilmeisesti kestää myös 22kW laitetta, jos sellaiselle tulee joskus tarve?
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
2 027
Me arvottiin noiden kaapeleiden kanssa ja päädyttiin sit ostamaan 4x6+6, jonka pitäisi ilmeisesti kestää myös 22kW laitetta, jos sellaiselle tulee joskus tarve?
Vaikka talon pääsulakkeet eivät vielä sallisi täyden tehon hyödyntämistä, niin suosittelisin suoraan 22kW:n mahdollistavaa laitetta. Noitahan on paljon (asetuksissa voi rajoittaa kuitenkin ihan mihin haluaa, voi olla ihan kännykkä appilla hallittavissa). Tuo mahdollistaa sitten 1-vaiheisenkin latauksen paremmin ja niissä automalleissa joissa 22kW sisäinen laturi on kotilataus jo varsin sujuvaa (selvästi sujuvampaa jo, jos vaikka 20-25A kolmessa vaiheessa mahdollista). Mahdollistaa aina paremmin latauksen ajoittamisen edullisen sähkön aikaan ja jos kotona on 2-sähköautoa tai vaikkapa sähköauto ja ladattava hybridi (usein 1-vaihelataus), niin onhan tuo hyvä.

Eli kestää (talon pääsulakekoko voi kaivata toki joskus päivitystä).
 

Grazer

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 785
Siirrytääs tänne


Meinaan. Ei verkkoyhtiöt mitään 1-vaiheverkkoa rakenna. Usein on jätetty kaksi vaihetta liittämättä seinällä tai pylväällä eli valmius voi olla. Ei toki aina, mutta usein.

Jos sähköauton latausta haluaa, niin tekisin komivaiheistuksen ilman muuta (jos hinta mitenkään järkevä).
Saman itse huomannut. Ainakin entisen Lounais-Suomen Sähkön (Carunan aluetta nykyään) kaikki vastaantulleet 80-luvulla vedetyt AMKAt olivat kolmijohtimisia ja se tuli ihan loppuun asti. Siitä oli sitten vain yksi vaihe kytketty käyttöön. Parin viime vuoden aikana Caruna on paljon noita uusinut maakaapeleiksi ja kyllä sinne on nelijohdinkaapelia maahan laitettu (kolme vaihetta ja PEN-johdin) vaikka linjan päässä olisi edelleen 1-vaiheliittymällä varustettu kiinteistö.

Voishan tuossa olla yksi reitti, pistää nallin kooksi 63A? Riippuu verkkoyhtiöstä sitten paljonko tulee hintaa ja kuukausilisää. :hmm:

Mutta kolmivaihe erittäin suositeltava.
Liittymiskaapeli tuskin riittää 63 A:lle, jos nyt on 25 A liittymä. Ja verkonhaltija tuskin suostuu edes tuollaista jykevää 1-vaiheliittymää toimittamaan, vaikka se teknisesti olisikin mahdollista. Liittymän kolmivaiheistaminen ei yleensä paljoa maksa. Carunalla esim. näkyy olevan alueesta riippumatta 1 640 EUR. Jos talon sähköt on muuten antiikkia, mutta tarve 3-vaiheliittymälle on, niin itse tekisin tuollaisen kolmivaiheistamisen niin että asennuttaisin uuden ulkomittauskeskuksen ja siirrättäisin mittarin sinne ja tuosta sitten kaapeli vanhalle mittari/pääkeskukselle. Tuon jälkeen saisi sitten omaan rauhalliseen tahtiin uusia sähköjä sen mukaan kuin on tarve.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 901
Vaikka talon pääsulakkeet eivät vielä sallisi täyden tehon hyödyntämistä, niin suosittelisin suoraan 22kW:n mahdollistavaa laitetta.
Tämän järkevyys on täysin kiinni seuraavista asioista:
1) Verkkoyhtiön hinnoittelu yli 3x25A pääsulakkeille
2) Lataustarpeesta
3) Talon sähköjärjestelmän, keskuksen ja johdotuksien tilasta

Joillakin yhtiöillä lisäkustannus on olematon tai sitä ei ole liittymän suurentamiselle 3x63A asti. Sitten joillakin yhtiöillä (varsinkin yösähkökäyttäjille) voi kuukausimaksujen myötä vaikka 3x25A --> 3x35A tuoda 300€ vuodessa lisää, jonka myötä järkevyys 22 kW laturille meni siinä.

Lataustarvekin merkitsee jotain. Jos akun koko on 75 kWh ja se ladataan 10% --> 80%, tarvitsee se 11 kW laturilla ~6h eli esim. klo 00-06. Jos taas on päivittäin tarve latailla kahta autoa tai tallissa on +100 kWh akulla ja kovalla käytöllä oleva valtatien nielijä, voi 22 kW systeemi olla tarpeen.

22 kW latauskyky ei tule ilmaiseksi. Johdotuksissa pitää olla kapasiteettia, keskus kunnossa ja kuormanhallinta on todennäköisesti tarpeen ainakin 3x35A liittymällä.

Mielestäni pelkästään kohta 1) voi riittää siihen, että ei kannata laittaa 22 kW laitetta.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
1 007
Tämän järkevyys on täysin kiinni seuraavista asioista:
1) Verkkoyhtiön hinnoittelu yli 3x25A pääsulakkeille
2) Lataustarpeesta
3) Talon sähköjärjestelmän, keskuksen ja johdotuksien tilasta
Meillä 3X35, joten sen puolesta olisi ollut kai ok ja tietenkin nopeammin on aina nopeammin. Toisaalta nyt viimeisen puolen vuoden aikaisilla sähkönhinnoilla tuo ei olisi tuonut vielä mitään lisää, kun joka viikko on ollut riittävän pitkät nollaikkunat auton lataamiseen täyteen pelkällä <5c/kWh yösiirtohinnalla, vaikka rajottaisi alle tuon 11kW:n kuten itsekin sanoit tekeväsi.

Vaikka talon pääsulakkeet eivät vielä sallisi täyden tehon hyödyntämistä, niin suosittelisin suoraan 22kW:n mahdollistavaa laitetta.
Laturit aika edullisia, joten menin sen mukaan mitä muillakin ja ostin 11kW Walle. Yhteneväisen näköinen kattaus kivemman näköinen parkkiksella ja kun nykyinen autokaan ei tuosta 22kW hyödy, niin nyt näin. Sähkäri kuitenkin suositteli tuota paksumpaa kaapelia, niin on optio tulevaisuudessa sellaiseen vaihtaa ilman maakaapelijumppaa.

Edittinä vielä tosta kaapelista, että sähkäri ei kyllä laturin pään johdotusta tehdessään varsinaisesti kiljunut riemusta paksumpien johtojen kytkemisestä Wallen aika ahtaisiin kytkentätiloihin :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 879
22kw valmius ei nyt mitaan niin suurta maksa lisaa etteiko sita kannattaisi tehda vaikka paakeskuksella olisikin vain 3x25. Nykyaan kuormanhallintakin on niin halpa etta pikkurahalla saa sitten latailtua 17 kw jos auto tukee 22kw latausta. Samalla kun vetelee niita kaapeleita niin kannattaa miettia tuleeko pihaan 20 vuoden sisalla toinenkin sahkari.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
1 007
Samalla kun vetelee niita kaapeleita niin kannattaa miettia tuleeko pihaan 20 vuoden sisalla toinenkin sahkari.
Tämä oli meillä se turhauttavin osuus. Taloyhtiössä päätettiin, että jokainen tarvitseva hoitaa omat asennuksensa itse. Nuo maakaapelivaraukset olisivat tietenkin olleet sellaiset, että ne olisi ilman muuta kannattanut vetää kaikkiin parkkiruutuihin kerrallaan. Kaivuutyö ei olisi varmaan paria tonnia enempää maksanut ja kovasti olisi myöhemmin helpottanut laitteiden asennusta niillä, jotka eivät moisia vielä koe tarvitsevansa.

Nyt meistä jokainen kaivoi itse (tarvitsevilla eri puolella pihaa) ihan lapiohommina ja samanlainen savotta tulee olemaan edessä seuraavillakin laturin haluavilla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 504
Viestejä
4 379 590
Jäsenet
72 779
Uusin jäsen
Jnass

Hinta.fi

Ylös Bottom