Kokemuksia omista ja aiemmin ajetuista sähköautoista

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Tärkein homma olisi ihmisten ymmärtää että luvattu range ei kerro juuri mitään.

Tuossa jutussa hyvin avattu kulutusta sen perusteella mikä siihen vaikuttaa.
Tuo oli tosi hyvä juttu ja nuo taulukot olivat informatiivisia, mielenkiintoista nähdä miten Teslan S ja 3 ovat niin hyviä ilmanvastuksen ja painon suhteen, tuossa huomaa sen miten ovat suunnitelleet ns. tyhjältä pohjalta autot kun legacyt vasta nyt tekee sitä. Toisaalta tuossa painon suhteen kyllä huomaa sen että varsinkin 3:een voisi laittaa 100kg äänieristettä lisää...

EDIT XC40 on kyllä fiasko ilmanvastuksen suhteen vaikka miten pyörittäisi, okei ICE pohjalta rakennettu mutta ei se ole mikään tekosyy tuolle tiiliskivelle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 707
No ennemmin WLTP kuin NEDC, W on kuitenkin worldwide ja E on European, niin voisi kuvitella että WLTP:n idea ainakin jollain aikajänteellä olisi olla oikeasti maailmanlaajuinen ja siten suoraan vertailtavissa. EPA:sta luopuminen on kyllä pitkässä puussa, mutta kuitenkin.
Niin meinaan sitä, että WLTP olisi korvaamassa Jenkeissä EPAn. Näin en ole kyllä nähnyt tapahtuvan väitti tuo blogi mitä tahansa.
 
Liittynyt
23.01.2020
Viestejä
156
EDIT XC40 on kyllä fiasko ilmanvastuksen suhteen vaikka miten pyörittäisi, okei ICE pohjalta rakennettu mutta ei se ole mikään tekosyy tuolle tiiliskivelle.
XC40:n ja monen muun polttiskonversion huonous on sääli. Autoja luultavimmin hankkivat varakkaammat ihmiset, joille on tärkeää tuttu ulkonäkö. Sähköautoilu saa turhaan huonoa mainetta kun nämä lähtevät ensimmäiselle pidemmälle matkalle ja pääsevät tuskailemaan pienen rangen (ai, se on motarilla puolet luvatusta), pitkien lataustaukojen (suuri kulutus -> pidempään laturilla) ja huonosti toimivan infran (luottokortti ei käy, rikkinäiset laturit) kanssa. Huonot kokemukset helposti leviävät.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Eikös teslakin jo ilmota wltp?
Kaikki EU:ssa myytävät autot pitää olla wltp-testattu ja luvut ilmoitettu.

EDIT: EPA-testaus on valmistajan itse tekemä tietyn säännöstön mukaan ja siksi alttiita kaikelle kikkailulle jota erityisesti Tesla harrastaa. EPA tekee satunnaiskokeita ja jos valmistaja fuulannut niin sitten tulee isot sakot. Mutta EPA tulokset eivät siis ole missään suhteessa vertailukelpoisia keskenään, wltp luvut taas on jollain tasolla vertailukelpoisia eli wltp syklin mukaiset nopeudet huomioiden niiden perusteella voi vertailla autoja. Tämä siis yleisesti, ei sinulle kohdistettu.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 260
Tärkein homma olisi ihmisten ymmärtää että luvattu range ei kerro juuri mitään.

Tuossa jutussa hyvin avattu kulutusta sen perusteella mikä siihen vaikuttaa.
Muuten kyllä hyvin avattu, mutta Suomessa ehdottamasti merkityksellisin asia sähköauton kulutuksen suhteen on ulkolämpötila. Se oli tuossa jutussa sivuutettu täysin, kuin myös WLTP mittauksissa, jotka pitäisi tehdä myös pakkasessa, että suomalainen pystyisi edes joten muodostamaan järkevän kuvan auton kulutuksesta ja rangesta.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tuo oli tosi hyvä juttu ja nuo taulukot olivat informatiivisia, mielenkiintoista nähdä miten Teslan S ja 3 ovat niin hyviä ilmanvastuksen ja painon suhteen, tuossa huomaa sen miten ovat suunnitelleet ns. tyhjältä pohjalta autot kun legacyt vasta nyt tekee sitä.
EDIT XC40 on kyllä fiasko ilmanvastuksen suhteen vaikka miten pyörittäisi, okei ICE pohjalta rakennettu mutta ei se ole mikään tekosyy tuolle tiiliskivelle.
Miten polttomoottori vaikuttaa ilmanvastukseen?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
No vaikka siten että moottorin & voimansiirron koko on suurempi keulassa ja niiden jäähdytys pitää huomioida. Se vaikuttaa keulan muotoiluun.
Naah, ei vaikuta tarpeeksi. Esim. 3-sarjan bemarilla on Cd 0,23 ja BMW i4:ssa on 0,24. Tuossa XC40:ssa on 0,34 - 0,37. Vuoden 1962 Saabissa oli 0,30.

Kyllä nuo on ihan muotoilullisia valintoja, eikä polttomoottori / sähköautoratkaisuja.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Naah, ei vaikuta tarpeeksi. Esim. 3-sarjan bemarilla on Cd 0,23 ja BMW i4:ssa on 0,24. Tuossa XC40:ssa on 0,34 - 0,37. Vuoden 1962 Saabissa oli 0,30.

Kyllä nuo on ihan muotoilullisia valintoja, eikä polttomoottori / sähköautoratkaisuja.
No ei se ihan noinkaan mene, BMW 3-sarjalaisella se olisi kaikella todennäköisyydellä vielä alhaisempi kuin tuo jos grilliä ei tarvitsisi.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
974
i4:n grilli on umpinainen eli ei ime ilmaa sisään, 3-sarjalaisessa imee. On sillä vaikutus.
Kuvittelisin että kolmossarjalaisen kerroin on ilmoitettu optimitilanteessa eli luukut kiinni, joten luku huononee vähän tuosta kun kone tarvii enemmän jäähdytystä, eikä parane tukkimalla kokonaan. Samaten huononee isoilla koneilla joilla on alaosassa enemmän aukkoja(?).
 
Liittynyt
23.01.2020
Viestejä
156
Kyllä nuo on ihan muotoilullisia valintoja, eikä polttomoottori / sähköautoratkaisuja.
Polttiksessa kulutus ei niin paljoa nouse että merkittävästi heikentäisi käytettävyyttä. Se antaa suunnittelijoille vapauksia muotoilun suhteen.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Kuvittelisin että kolmossarjalaisen kerroin on ilmoitettu optimitilanteessa eli luukut kiinni, joten luku huononee vähän tuosta kun kone tarvii enemmän jäähdytystä, eikä parane tukkimalla kokonaan. Samaten huononee isoilla koneilla joilla on alaosassa enemmän aukkoja(?).
Tietämättä tarkemmin, voisin kuvitella että i4:n fake grill on suunniteltu aerodynaamiseksi pintakuvioltaan, tätä luksusta ei taida 3-sarjan suunnittelijoilla olla.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 182
Aivan, eli polttomoottori ei ole se ongelma, rajoite eikä syy. XC40 on edelleen huono ilmanvastuskerroin, koska niin ovat päättäneet - myynnistä päätellen ihan sopivasti.
Polttomoottorin jäähdytys vaatii muotoilulta jotain sellaista mitä sähkis ei ja se vaikuttaa ilmanvastukseen. Kuinka paljon? Tähän ei varmaan kukaan meistä osaa vastata mutta jotain.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Polttomoottorin jäähdytys vaatii muotoilulta jotain sellaista mitä sähkis ei ja se vaikuttaa ilmanvastukseen. Kuinka paljon? Tähän ei varmaan kukaan meistä osaa vastata mutta jotain.
Kyllä ja sähköakun pohja vaatii jotain ilmanvastukselta mitä polttomoottori ei. Onko sillä mitään merkitystä lopputulokseen kun kaikki muutkin asiat otetaan huomioon? Ei taida. Keulan muotoilussa on edelleen rajoitteena mm. törmäysturvallisuus, niin jalankulkijalle kuin matkustajalle. Sen takia se ei ole aerodynamisesti ikinä täydellinen. Se ei myöskään ole lentokoneen nokan muotoinen yllättävistä syistä.

Joten nykyauton aerodynamiikassa tekniikan suhteen polttomoottori vs. sähköauto on täysin yhdentekevää, muut syyt määräävät sen miten auto muotoillaan. Onneksi näin, olisi se helvetin tylsää että kaikki autot olisivat samannäköisiä lentokoneita.
 
Liittynyt
23.01.2020
Viestejä
156
Aivan, eli polttomoottori ei ole se ongelma, rajoite eikä syy. XC40 on edelleen huono ilmanvastuskerroin, koska niin ovat päättäneet - myynnistä päätellen ihan sopivasti.
Tuo on turhan yksioikoinen tulkinta. Jos auto olisi suunniteltu sähköautoksi, noin huonon ilmanvastuskertoimen perusteleminen olisi vaikeampaa. Toisaalta, onhan polttistenkin markkinoinnissa hyödynnetty alhaista kerrointa ja kulutuksia optimoidaan mm päästörajojen takia.

Volvo on suunnitellut nykyiset autonsa lataushybrideiksi, joten sillä ei ole ollut kannustinta optimoida moottoritienopeuksien kulutuksia. Markkinoinnissa korostetaan alhaista wltp lukemaa ja taisipa Volvo alittaa EU:n sakkorajankin vaikkeivät sen katumaasturit mitään pihejä oikeassa elämässä ole.

Eli joo, XC40:n kohdalla ovat näin päättäneet, koska heillä on ollut siihen mahdollisuus. Mutta kaskummaa, tämän uuden C40:n suunnittelussa ilmanvastus on jo jouduttu ottamaan huomioon. Muotoilujohtaja tosin käänsi asian niin että "linjakkaat muodot ovat luontevammat sähköautolle kuin XC40:n kulmikkuus" (IS). Välttämättömyydestä tehtiin hyve.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tuo on turhan yksioikoinen tulkinta. Jos auto olisi suunniteltu sähköautoksi, noin huonon ilmanvastuskertoimen perusteleminen olisi vaikeampaa.
Riippunee paljolti akkuteknologiasta. Kuten tuossakin todettiin: "Asiakkaat pitävät SUV-muotoilusta, mutta niiden ilmanvastuskerroin on suuri. On löydettävä tasapaino kuluttajien tyytyväisyyden, toiminnallisuuden ja akkujen keston välillä. ". Eli jos yhtäkkiä akuista saataisiin paljon irti, niin tuon perusteella Volvo palaisi takaisin kulmikkaisiin - koska asiakkaat tykkäävät siitä. Tulevaisuudessakin aikovat tehdä kompromissin maksimaalisen rangen ja ulkonäön suhteen, eli eivät edellenkään täysin ilmanvastuksen kautta lähde suunnittelemaan autoja.

Tähänkään ei varsinaisesti siis tekniikka vaikuta muuten kuin sähköautojen ongelmallien kautta.
 
Liittynyt
23.01.2020
Viestejä
156
Eli jos yhtäkkiä akuista saataisiin paljon irti, niin tuon perusteella Volvo palaisi takaisin kulmikkaisiin - koska asiakkaat tykkäävät siitä. Tulevaisuudessakin aikovat tehdä kompromissin maksimaalisen rangen ja ulkonäön suhteen, eli eivät edellenkään täysin ilmanvastuksen kautta lähde suunnittelemaan autoja.
Latausnopeus on tekijä myös. Mutta se puoli kehittynee akkujen kokoa nopeammin. Voi kyllä hetken joutua odottelemaan ennen kuin akkujen koko ja hinta ei aiheuta kompromisseja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
i4:n grilli on umpinainen eli ei ime ilmaa sisään, 3-sarjalaisessa imee. On sillä vaikutus.
En tuosta 3-sarjalaisesta tiedä, mutta kyllähän nuo ulkonäkögrillit alkaa polttiksissakin olla suurimmassa osassa jo umpinaisia. Syylari on oikeasti siellä alempana piilossa - toki ilmanvastusta sekin lisää, mutta ei niin paljon kun ilmavirtaus saadaan ohjattua auton alle.

Edit: Umpinainenhan se tuossa Bemarissakin on.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 256
Äh, EQE:sta ei tullut hatcbackkia vaan sedan. Iso meh. Olisivat tehneet vaan sen liftback/hatcback, vaikka pääntila olisikin mennyt. Eikö siellä vaan lapsia istu kuitenkin 80% ajasta. Nyt taas ihan jonnin joutava, kun tavaratila 400litraa.
Mut hyvä range kyllä noissa Mersun EQS, EQE jne.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 521
Äh, EQE:sta ei tullut hatcbackkia vaan sedan. Iso meh. Olisivat tehneet vaan sen liftback/hatcback, vaikka pääntila olisikin mennyt. Eikö siellä vaan lapsia istu kuitenkin 80% ajasta. Nyt taas ihan jonnin joutava, kun tavaratila 400litraa.
Mut hyvä range kyllä noissa Mersun EQS, EQE jne.
Jotenkin epäonnistunut toi mersujen muotoilu. Vision EQS konsepti oli todella hieno (kuva 1, kuva 2), mutta lopputulos on näissä jotain ihan muuta.

Erityisesti tuo etuosa valojen takaosasta peiliin on kummallinen. Ylhäältä ikkunasta tuleva linja katkaisee nokan ja autosta puuttuu kokonaan siten tyylikäs kylkilinja. Lisäksi on tuo pissapojan luukku tuossa kyljessä. En tiä näyttääkö sitten lopulta paremmalta luonnossa.

Tuosta hyperscreenistä myös hieman ristiriitaiset tunnelmat. Se perusmallin keskikonsoli näyttää paremmalta ja luontevammalta ratkaisulta.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Äh, EQE:sta ei tullut hatcbackkia vaan sedan. Iso meh. Olisivat tehneet vaan sen liftback/hatcback, vaikka pääntila olisikin mennyt. Eikö siellä vaan lapsia istu kuitenkin 80% ajasta. Nyt taas ihan jonnin joutava, kun tavaratila 400litraa.
Mut hyvä range kyllä noissa Mersun EQS, EQE jne.
E-mersuhan on taksimersu ja takapenkillä jatkuvasti aikuisia.
Jotenkin epäonnistunut toi mersujen muotoilu.
Cd edellä kun suunnittelee autoa, niin tuollainen siitä aika helposti tulee. Jos pitäisi veikata, niin faceliftit vuosien saatossa parantavat tuloksia kun on enemmän aikaa optimoida ulkonäköä ilman, että Cd arvo nousee kovin paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Cd edellä kun suunnittelee autoa, niin tuollainen siitä aika helposti tulee. Jos pitäisi veikata, niin faceliftit vuosien saatossa parantavat tuloksia kun on enemmän aikaa optimoida ulkonäköä ilman, että Cd arvo nousee kovin paljon.
Osaatko sanoa mikä tuossa konseptiauton muotoilussa olisi epäedullista Cd arvon kannalta ettei sitä voinut sellaisenaan tai samankaltaisena toteuttaa?

Tosiasiassa tuo EQS on mersuksi todella ruma ottaen huomioon, että valmistaja on muussa mallistossaan onnistunut erinomaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 461
Ei varmastikaan Cd arvon mukaan mikään. Mutta ehkäpä konseptiauto oli täysin epärealistinen rakenteensa puolesta massavalmistettavaksi tjsp. Niin ne yleensä ovat.
En näe tuossa muotoilussa mitään sellaista, mikä olisi epärealistista tai mahdotonta toteuttaa. Muuhun auton rakenteeseen en luonnollisesti ota kantaa siitä kun ei ole kaiketi puhuttu, vaan pelkästään muotoilullisista seikoista.

Muotoilu voi olla myös tietoinen valinta, jolla pyritään rajoittamaan tilausmääriä ja tekemään kevythybridit ja plugarit vielä toistaiseksi houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Eikös näissä kasivitosissa tuo akku tapaa lävähtää kerrasta, ainakin monessa myynnissä olevassa on akku vaihdettu. Minkä verran tuon uusiminen maksaa jos menee omasta pussista?
Tuohon vaikuttaa varmasrti pitkälti se että Tesla ei korjaa niitä akkuja, oli siinä miten pieni tai iso vika tahansa, vaan aina vaihdetaan koko akusto.

Naah, ei vaikuta tarpeeksi. Esim. 3-sarjan bemarilla on Cd 0,23 ja BMW i4:ssa on 0,24. Tuossa XC40:ssa on 0,34 - 0,37. Vuoden 1962 Saabissa oli 0,30.
Kyllähän saabinkin ilmanvastus kasvoi kun ne vaihtoi nelitahtiseen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Mikä valmistaja korjaa ajoneuvojensa akkuja?
Ei tuo ollutkaan tarkoitettu teslan moitteeksi, vaan pelkästään sähköautoja myyneen valmistajan toimintamallin vaikutuksesta käytettyjen autojen akkujen vaihtoihin. Se että akkuja on vaihdettu ei tarkoita siis sitä että akku olisi "lävähtänyt kerrasta" kuten kirjoitit, vaan akkuja on vaihdettu koska mikä tahansa akustoon liittyvä ongelma on johtanut akuston vaihtoon, vaikka kyseessä olisi jokin täysin varsinaisiin akkuihin liittymätön vika.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 459
Mitä mieltä raati on Huihain tulevasta Ioniq 5:stä? Ainakin ulkoisesti pätevän ja futuristisen näköinen pirssi. 800V/220kW pikalataus on aika hyvä ominaisuus, jonka myötä tankkaus/lataustapahtuma on ajallisesti aika kivuton toimitus.

Koeajossa. Lyhyesti: Muovinen kippo.

Varmaan menee jos Qashqai on itselle autoilun huipentuma. Ajotuntumaa ei oikein ole ja kaikkialta huokuu halpuus. 50k€ tällaisesta on ihan liikaa.

Ulkonäkö jostain syystä miellyttää. Vähän kuin olisi kasaria yhdistetty tulevaisuuteen. Sähköinen voimalinja toimii kivasti ja muutamia näppäriä ratkaisuja sisätiloissa.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
319
Noniin arvon ID4 omistajat. Onko teillä ollut autoissa vikaa?
Meidän 4,5tkm ajettu First edition sanoi eilen että sähköjärjestelmässä vikaa, aja korjaamolle. No ajoin ja ilmeni että kiertovesipumppu sanonut itsensä irti.
Tapahtuma ketju lähti siitä kun emäntä laittoi WeConnectilla auton lämpiämään kun lapset piti viedä tarhaan/kouluun. Ulos tultuaan kuullosti ihan siltä kuin monta autoa olisi ajanut edes takaisin pihatietä. Autolle saapuessaan kauhea mekkala ja rohiseva ääni ja auton kaikki valot päällä. Ei siinä lähti käyntiin ja varoitus ilmotus näyttöön. Vei lapset ja ihan hyvin tuntui kaikki pelittävän. Otin yhteyttä volkswagenin omaan jatkuvuus turvaan ja sanoivat että tilaavat hinurin paikalle. Sanoin että ei tarvitse ja etkö autoa saa ajaa pajalle? Ilmeisesti kaikki paitsi ID4 on lavetilla kuskattava huoltoon mutta ID4 saa ajaa jos vain pystyy. Motaria kohti vantaata ja auto toimi hyvin, ei mitään huomattavaa. Perillä auto pikahuoltoon diagnosointiin ja itse sain uuden karhean Tiguanin EuropCarilta huollon ajaksi jonka siis volkswagen maksaa.

Asiaa tutkiessani muillakin ollut sama häiriöilmoitus ja jotkut jättäneet huomioitta ja ilmoitus kadonnut viikon sisään. Itse en tällaista viitsi harrastaa kun takuu on, toki jouduin työ päivää käyttämään 2h tähän mutta ei se niin justiinsa ole. Eilen siis vein auton, ip soittivat että kiertovesipumppu räks poks ja uusi osa tulee tänään ip. Hyvällä säkällä saa jo tänään auton takaisin.

Sellaista kokemusta.

Miten muilla muuten kulutus, ilmeisesti moni ajaa 16-17 kwh kulutuksella mutta me ei kyllä päästä tuohon millääm, Auto on ECO moodissa ja vaikka kuinka yrittää nätisti ajaa niin nytkin noin 20 kwh on kulutus. Mitä teen väärin? Ilmastointi näin syksyllä on päällä kosteuden takia. Samaa kulutusta oli koko kesän.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163
Noniin arvon ID4 omistajat. Onko teillä ollut autoissa vikaa?
Meidän 4,5tkm ajettu First edition sanoi eilen että sähköjärjestelmässä vikaa, aja korjaamolle. No ajoin ja ilmeni että kiertovesipumppu sanonut itsensä irti.
Tapahtuma ketju lähti siitä kun emäntä laittoi WeConnectilla auton lämpiämään kun lapset piti viedä tarhaan/kouluun. Ulos tultuaan kuullosti ihan siltä kuin monta autoa olisi ajanut edes takaisin pihatietä. Autolle saapuessaan kauhea mekkala ja rohiseva ääni ja auton kaikki valot päällä. Ei siinä lähti käyntiin ja varoitus ilmotus näyttöön. Vei lapset ja ihan hyvin tuntui kaikki pelittävän. Otin yhteyttä volkswagenin omaan jatkuvuus turvaan ja sanoivat että tilaavat hinurin paikalle. Sanoin että ei tarvitse ja etkö autoa saa ajaa pajalle? Ilmeisesti kaikki paitsi ID4 on lavetilla kuskattava huoltoon mutta ID4 saa ajaa jos vain pystyy. Motaria kohti vantaata ja auto toimi hyvin, ei mitään huomattavaa. Perillä auto pikahuoltoon diagnosointiin ja itse sain uuden karhean Tiguanin EuropCarilta huollon ajaksi jonka siis volkswagen maksaa.

Asiaa tutkiessani muillakin ollut sama häiriöilmoitus ja jotkut jättäneet huomioitta ja ilmoitus kadonnut viikon sisään. Itse en tällaista viitsi harrastaa kun takuu on, toki jouduin työ päivää käyttämään 2h tähän mutta ei se niin justiinsa ole. Eilen siis vein auton, ip soittivat että kiertovesipumppu räks poks ja uusi osa tulee tänään ip. Hyvällä säkällä saa jo tänään auton takaisin.

Sellaista kokemusta.

Miten muilla muuten kulutus, ilmeisesti moni ajaa 16-17 kwh kulutuksella mutta me ei kyllä päästä tuohon millääm, Auto on ECO moodissa ja vaikka kuinka yrittää nätisti ajaa niin nytkin noin 20 kwh on kulutus. Mitä teen väärin? Ilmastointi näin syksyllä on päällä kosteuden takia. Samaa kulutusta oli koko kesän.
Onko sulla mitkä renkaat ? paineet ? aurauskulmat
Nuo vaikuttaa paljo.

Nopeus on se kovin, eli jos muut ajaa vaan maantietä ja sä motaria niin eroa tulee.


Omalla teslalla (S 85D -15) kulutus syyskeleillä rajoitusten mukaan ajaen noin 17-19kwh välissä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 484
Viestejä
4 163 870
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom