Sähkö läski skootterit 25 kmh.

Liittynyt
20.08.2022
Viestejä
83
Apuja tarvittaisiin rajoittimen poistoon.
Rollboysilta ostettu peli jossa 3 nopeutta katkasimella, mutta vaihteet ei nyt toimi ja huiput on noin 25..
Ei ole mitään yksittäistä rajottimenjohtoa jonka ottaa auki
Saattaa olla että ohjaimeen on ohjelmoitu toi "rajoitin" niinkuin Kontioissa valitettavasti
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
197
Saattaa olla että ohjaimeen on ohjelmoitu toi "rajoitin" niinkuin Kontioissa valitettavasti
Kontion rajoittimetkin saa pois pienellä kikkailulla :cigar2:

Enkä tarkoita ohjainlaitteen vaihtoa, enkä tarkoita malleja missä rajoitinjohto.

E: viimevuoden ja osan tämänvuoden malleista saa rajoittimen ohiteltua pois nopeusvalitsimen jäädessä käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.08.2022
Viestejä
83
Rajoitin lähti kaasu/jarrukahva + virtalukon avulla... Ei tarvinnut mihinkään johtoihin koskea
No hyvä että lähti, meinaan 2021 lokakuussa ostetussa Kontiossa ei saanut millään sitä pois, myin pois ostajalle ennen EGOn ostoa rajoitettuna mallina :thumbsup:

Mutta onhan näissä loppupeleissä kuitenkin joitain pieniä eroja, paljonko nyt kulkee?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
774
Mulla on 2 kontio 2.0 kruiseria toinen perusmalli 2/2019 ja toinen premium valmistettu 3/2021....vanhemmastakaan löytäny tota valkosta piuhaa mitä joissain ohjeissa oon nähny että lähtis rajotin pois
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Mulla on 2 kontio 2.0 kruiseria toinen perusmalli 2/2019 ja toinen premium valmistettu 3/2021....vanhemmastakaan löytäny tota valkosta piuhaa mitä joissain ohjeissa oon nähny että lähtis rajotin pois
Uudemmissa controlleri erilainen et ei onnistu enää piuhakikka. En tiedä onko muuta keinoa näissä uudemmissa.

Itse onneksi kun omani hankin sain sellaisen mallin missä johdon väliin laitetulla katkaisimella saa ohitettua rajoittimen ja tilanteen mukaan laitettua takaisin päälle. Joudun ajamaan pitkiä matkoja kruiserilla hoitamaan ihan arkielämän asiointia terveydellisistä syistä, jonka vuoksi on nyt autolla ajelut ollut vähissä. Kruiserilla ajelu tulee pidemmällä välillä halvemmaksi. Ostohinta toki oli kallis siihen aikaan mutta kun arvioi edes karkeasti ajettuja kilometrejä joita on todella paljon, niin bussiin verrattuna on kruiserilla kulkeminen tullut helvetisti halvemmaksi (en osaa sanoa kilometrimäärää tarkemmin kun omassa mittari nollautuu aina kun virrat käy pois päältä)

Itsellä pääsyy tuolle rajoitinkatkaisimelle oli se että kodin ja ison kauppakeskuspaikan välillä on kaupalta kotiin matkatessa helvetin jyrkkä ja pitkä mäki. Esimerkiksi 3 kassillista täynnä ostoksia jalkatilassa ja itse reppu selässä ajamassa niin vakiomoodi päällä ollaan todella lähellä hyytymistä. Vois melkeimpä sanoa että sillä nopeudella jalkaisin liikkuva pääsisi ohittamaan. Omassa 2 paikkaisessa aka. 2 akun mallissa rajoittimen poiskytkentä lisää myös vääntöä auttamaan vakioreitin ylämäkiin. Kotoa käytännössä joko omalle kylälle tai kaupunkiin on reitti suurimmaksi osaksi pelkkää alamäkeä mutta takaisin tullessa ylämäkeä joista kaupungin suunta on pahin jossa enemmän käy ostoksilla. Terveydellisistä syistä nyt on joutunut kesäisin/syksyisin kruiserilla hoitamaan suurimman osan arkielämän asioinneista eri paikkoihin kun edellä mainitusta syystä ei ole nyt päässyt autolla ajelun vapaudesta nauttimaan. Kodista taajamaan on aika pitkä matka käytännössä pelkkää autotietä missä ei juuri jalankulkijoita yms. kevyempää liikennettä kulje niin silloin on lisänopeus hyödyksi. Jos vaikka ostoksilta on takaisin kotiin matkalla ja sade tulossa tai alkanut jo niin ei kerkeisi ostokset saamaan vettä päällensä. Toki heti kun on vähänkään enemmän jalankulkijoita, pyöräilijöitä yms. liikennettä niin rajoitin päälle ja en käytännössä ikinä edes aja täyttä 25kmt. Varsinkin skoottisuhareiden tohelointeja kun saa ennakoida todella tarkkaan. Kerran meinasi tulla kylkikolari auton kanssa kun liikkeen pihasta autoilija tuli suoraan eteen katsomatta ollenkaan että liikkuuko kevyen liikenteen väylällä ketään mutta onneksi levyjarrussa riitti voima vetää renkaat täysin lukkoon, muuten olisi pamahtanut.

Voisin sanoa varmaksi että täällä on muillakin mennyt takalokareita kahden istuttavasta mallista jos takavalo+vilkut on takalokarissa. töyssyissä lokari myötäilee ja muovi joustaa aina samasta kohtaa joka murtuu kun ei lopulta enää kestä tuo muovimateriaali myötäilyä (lokarin kylkiosa). Itsellä oli helvetillinen vääntäminen myyjän kanssa jolta lopulta sain varmaankin lähes 2 vuoden jälkeen lopulta uuden lokarin takuuseen. En ole vielä uskaltanut tuota uutta asentaa kun täytyisi keksiä jotenkin järkevä toteutus millä vahvistaa lokaria ennen paikalleenlaittoa. Ettei kävisi uudelle lokarille sama homma joka niissä on muilta kuullun perusteella tyyppivika. Miettinyt eri keinoja, esim. lisävalon tukitankoja rungosta lokarin perään mutta tämä vaatisi poraamista jo valmiiksi heikkoon muoviin. yksi vaihtoehto olisi jonkun vaikka jäykän metalliteipin laittaminen lokarin sisäpuolelle useana kerroksena. Tämä ehkä saattaisi jäykistää lokaria tarpeeksi. Oman kruiserin lokarit mustia niin mitään äänieristysbitumimattoa en ole uskaltanut edes harkita kun lämpö sulattaisi sen liimat varmasti kesähelteillä irti. Renkaan ja lokarin väli kun ei omaa juuri ylimääräistä tilaa, tilaa kuitenkin täytyisi jäädä sen verta että jos renkaan kuvioon tarttuu esim. kivi niin tämä ei pienentyneen lokarin sisäpuolisen tilan vuoksi repäise lokaria kappaleiksi. Jotenkin tuota olisi silti saatava jäykemmäksi. Yksi idea mitä tuli mieleen olisi perinteinen lasikuitu+hartsi. Onko porukalla tähän ideoita miten lokaria saisi paranneltua?

Jos olette muuten asentaneet näihin useamman akun malleihin erillistä latausliitintä niin millaisiin paikkoihin olette niitä sijoittaneet? Itsellä tuli yhtenä paikkana mieleen tavaraboxi joka hoitaa kyytiläisen penkin virkaa. Liitäntäpuoli täytyy toki suojata kutistesukalla jossa liima (esim ekana paksumpi liitinrungon ympärille, kutistus, ja tämän jälkeen ohuempi jatkoksi jonka kutistumiskyky jo riittää kutistumaan myös johtojen ympärille. Koteloon sisäpuolelle juuri sopivan kokoinen reikä esim. päätyyn johon ruuveilla liitin kiinni niin silloin ei liitin käytännössä veisi yhtään säilytystilaa pois boxin sisältä.

Kiinalaiset ovat alkaneet valmistamaan näille latureita jossa bensamoottori. Onko joku hommannut näitä ja testannut? Miten tälläisen asennus esim. kakkosistuimen tilalle menee juridisesti? Jos moottori hoitaa vain latausta ja kruiseri liikkuu silti edelleen sähköllä 25kmt niin luokitellaanko tuo jo mopoksi? Kun itselle aiemmin mainitusta syystä on todella tärkeää se että tuota saa ajella ilman korttia ilman että virkavallalta tulee sanomista. Bensamoottorilla oleva laturi vaan antaisi paremman vapauden liikkua eri paikkoihin kun ei tarvitsisi pelätä että riittääkö akut. En muista tarkkaan mutta olisi muistikuva että nuo toimisi jopa automatiikalla että kun jännite laskee liikaa niin laturi starttaisi itsensä automaattisesti ja sammuttaa kun akut olisi täynnä. Taisivat mainostaa jopa 5000w lataustehoa eli voisi käytännössä ajaa tuon laturin varassa ja ladata samalla akkuja mutta kiinalaiset tuntien nuo ei ole yleisesti todellakaan realistisia teholukemia.

Jos tuollainen laturi olisi sellainen että sen voisi laillisesti asentaa ilman että kruiseri muuttuisi lain puolesta laittomaksi niin sitten voisi harkita myös sitä että laittaisi kruiseriin jänniteregun josta ottaisi virrat tupakansytkälle puhelimen latausta varten ja korvaisi alkuperäisen ajovaloksi kutsutun kynttilän esimerkiksi työvalolla (toki järkevän tehoisella joka ei häikäise vastaantulijoita) Nykyisin kun olen pyhittänyt akuston kaiken kapasiteetin itse ajolle ja pitänyt akkupankkeja mukana puhelinta yms. latausta varten.

Millaisia modifikaatioita te muut olette omille kruisereille toteuttaneet?

Ps: Pahoittelut jos jotain kielivirheitä ilmenee tai ei ole ulkoasu ihan se paras mahdollinen. Pikkujoulun jälkeisessä pöhnässä kun tämän kirjoittelin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
197
Uudemmissa controlleri erilainen et ei onnistu enää piuhakikka. En tiedä onko muuta keinoa näissä uudemmissa.

Itse onneksi kun omani hankin sain sellaisen mallin missä johdon väliin laitetulla katkaisimella saa ohitettua rajoittimen ja tilanteen mukaan laitettua takaisin päälle. Joudun ajamaan pitkiä matkoja kruiserilla hoitamaan ihan arkielämän asiointia terveydellisistä syistä, jonka vuoksi on nyt autolla ajelut ollut vähissä. Kruiserilla ajelu tulee pidemmällä välillä halvemmaksi. Ostohinta toki oli kallis siihen aikaan mutta kun arvioi edes karkeasti ajettuja kilometrejä joita on todella paljon, niin bussiin verrattuna on kruiserilla kulkeminen tullut helvetisti halvemmaksi (en osaa sanoa kilometrimäärää tarkemmin kun omassa mittari nollautuu aina kun virrat käy pois päältä)

Itsellä pääsyy tuolle rajoitinkatkaisimelle oli se että kodin ja ison kauppakeskuspaikan välillä on kaupalta kotiin matkatessa helvetin jyrkkä ja pitkä mäki. Esimerkiksi 3 kassillista täynnä ostoksia jalkatilassa ja itse reppu selässä ajamassa niin vakiomoodi päällä ollaan todella lähellä hyytymistä. Vois melkeimpä sanoa että sillä nopeudella jalkaisin liikkuva pääsisi ohittamaan. Omassa 2 paikkaisessa aka. 2 akun mallissa rajoittimen poiskytkentä lisää myös vääntöä auttamaan vakioreitin ylämäkiin. Kotoa käytännössä joko omalle kylälle tai kaupunkiin on reitti suurimmaksi osaksi pelkkää alamäkeä mutta takaisin tullessa ylämäkeä joista kaupungin suunta on pahin jossa enemmän käy ostoksilla. Terveydellisistä syistä nyt on joutunut kesäisin/syksyisin kruiserilla hoitamaan suurimman osan arkielämän asioinneista eri paikkoihin kun edellä mainitusta syystä ei ole nyt päässyt autolla ajelun vapaudesta nauttimaan. Kodista taajamaan on aika pitkä matka käytännössä pelkkää autotietä missä ei juuri jalankulkijoita yms. kevyempää liikennettä kulje niin silloin on lisänopeus hyödyksi. Jos vaikka ostoksilta on takaisin kotiin matkalla ja sade tulossa tai alkanut jo niin ei kerkeisi ostokset saamaan vettä päällensä. Toki heti kun on vähänkään enemmän jalankulkijoita, pyöräilijöitä yms. liikennettä niin rajoitin päälle ja en käytännössä ikinä edes aja täyttä 25kmt. Varsinkin skoottisuhareiden tohelointeja kun saa ennakoida todella tarkkaan. Kerran meinasi tulla kylkikolari auton kanssa kun liikkeen pihasta autoilija tuli suoraan eteen katsomatta ollenkaan että liikkuuko kevyen liikenteen väylällä ketään mutta onneksi levyjarrussa riitti voima vetää renkaat täysin lukkoon, muuten olisi pamahtanut.

Voisin sanoa varmaksi että täällä on muillakin mennyt takalokareita kahden istuttavasta mallista jos takavalo+vilkut on takalokarissa. töyssyissä lokari myötäilee ja muovi joustaa aina samasta kohtaa joka murtuu kun ei lopulta enää kestä tuo muovimateriaali myötäilyä (lokarin kylkiosa). Itsellä oli helvetillinen vääntäminen myyjän kanssa jolta lopulta sain varmaankin lähes 2 vuoden jälkeen lopulta uuden lokarin takuuseen. En ole vielä uskaltanut tuota uutta asentaa kun täytyisi keksiä jotenkin järkevä toteutus millä vahvistaa lokaria ennen paikalleenlaittoa. Ettei kävisi uudelle lokarille sama homma joka niissä on muilta kuullun perusteella tyyppivika. Miettinyt eri keinoja, esim. lisävalon tukitankoja rungosta lokarin perään mutta tämä vaatisi poraamista jo valmiiksi heikkoon muoviin. yksi vaihtoehto olisi jonkun vaikka jäykän metalliteipin laittaminen lokarin sisäpuolelle useana kerroksena. Tämä ehkä saattaisi jäykistää lokaria tarpeeksi. Oman kruiserin lokarit mustia niin mitään äänieristysbitumimattoa en ole uskaltanut edes harkita kun lämpö sulattaisi sen liimat varmasti kesähelteillä irti. Renkaan ja lokarin väli kun ei omaa juuri ylimääräistä tilaa, tilaa kuitenkin täytyisi jäädä sen verta että jos renkaan kuvioon tarttuu esim. kivi niin tämä ei pienentyneen lokarin sisäpuolisen tilan vuoksi repäise lokaria kappaleiksi. Jotenkin tuota olisi silti saatava jäykemmäksi. Yksi idea mitä tuli mieleen olisi perinteinen lasikuitu+hartsi. Onko porukalla tähän ideoita miten lokaria saisi paranneltua?

Jos olette muuten asentaneet näihin useamman akun malleihin erillistä latausliitintä niin millaisiin paikkoihin olette niitä sijoittaneet? Itsellä tuli yhtenä paikkana mieleen tavaraboxi joka hoitaa kyytiläisen penkin virkaa. Liitäntäpuoli täytyy toki suojata kutistesukalla jossa liima (esim ekana paksumpi liitinrungon ympärille, kutistus, ja tämän jälkeen ohuempi jatkoksi jonka kutistumiskyky jo riittää kutistumaan myös johtojen ympärille. Koteloon sisäpuolelle juuri sopivan kokoinen reikä esim. päätyyn johon ruuveilla liitin kiinni niin silloin ei liitin käytännössä veisi yhtään säilytystilaa pois boxin sisältä.

Kiinalaiset ovat alkaneet valmistamaan näille latureita jossa bensamoottori. Onko joku hommannut näitä ja testannut? Miten tälläisen asennus esim. kakkosistuimen tilalle menee juridisesti? Jos moottori hoitaa vain latausta ja kruiseri liikkuu silti edelleen sähköllä 25kmt niin luokitellaanko tuo jo mopoksi? Kun itselle aiemmin mainitusta syystä on todella tärkeää se että tuota saa ajella ilman korttia ilman että virkavallalta tulee sanomista. Bensamoottorilla oleva laturi vaan antaisi paremman vapauden liikkua eri paikkoihin kun ei tarvitsisi pelätä että riittääkö akut. En muista tarkkaan mutta olisi muistikuva että nuo toimisi jopa automatiikalla että kun jännite laskee liikaa niin laturi starttaisi itsensä automaattisesti ja sammuttaa kun akut olisi täynnä. Taisivat mainostaa jopa 5000w lataustehoa eli voisi käytännössä ajaa tuon laturin varassa ja ladata samalla akkuja mutta kiinalaiset tuntien nuo ei ole yleisesti todellakaan realistisia teholukemia.

Jos tuollainen laturi olisi sellainen että sen voisi laillisesti asentaa ilman että kruiseri muuttuisi lain puolesta laittomaksi niin sitten voisi harkita myös sitä että laittaisi kruiseriin jänniteregun josta ottaisi virrat tupakansytkälle puhelimen latausta varten ja korvaisi alkuperäisen ajovaloksi kutsutun kynttilän esimerkiksi työvalolla (toki järkevän tehoisella joka ei häikäise vastaantulijoita) Nykyisin kun olen pyhittänyt akuston kaiken kapasiteetin itse ajolle ja pitänyt akkupankkeja mukana puhelinta yms. latausta varten.

Millaisia modifikaatioita te muut olette omille kruisereille toteuttaneet?

Ps: Pahoittelut jos jotain kielivirheitä ilmenee tai ei ole ulkoasu ihan se paras mahdollinen. Pikkujoulun jälkeisessä pöhnässä kun tämän kirjoittelin.
Latausvirtaa pitäisi pystyä rajoittamaan, pienessä 0.7kWh akussa on 16s5p kennokonfiguraatio, olettaisin, että yhden kennon sopiva maksilatausvirta olisi 1A luokkaa, joten 5A max akullepäin vaikuttaisi kohtuulliselta.

Toki tuplatehoakullisessa on jo 16kennoa rinnan joten latausvirtaa uskaltaisi tarjota enemmän.
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
206
Ei ole alkanut lupaavasti talviajot, viime viikolla alkoi sepelinkylvö pyöräteille eikä tuo kiinanrengas sitä näköjään kestä, viime viikolla jo sain hakea makkarapaikkasatsin jossa viisi paikkapötköä ja nyt ne, yhtä vajaa, on jo tuupattu renkaisiin, yksi eturenkaaseen ja tänään kolmas taakse. Vissiin "hieman" terävämpää sepeliä kuin keväällä.

Se on siirryttävä autojen sekaan. Ja siitäkös autoilijat tykkää, en tykkäis itekkään, joten hieman hirvittää mutta kokeilen kuitenkin. Onneksi tuolla sentään pääsee tarvittaessa yli 25km/h :whistling: jos sillä ja sivuteillä vähentäisi sitä mahdollista rattiraivoa.
Rekisteröisin mopoksi jos ei se niin paljon rajoittaisi kesän ajoja. En nyt siis tarkoita olutterassikierroksia, vaan muista syistä.
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
206
Pientä päivitystä talvikokeiluun.

Taktiikka on toiminut, ei ole enää tullut rengasrikkoja (koputtaa puuta). Paria poikkeusta lukuunottamatta on saanut rauhassa mennä pitkin autoteitä. Pari kertaa ajelin jo taas pyöräteillä kun tuli lunta mutta kun sää kävi suojan puolella ne muuttui perunapelloiksi ja on sitä edelleen eli takaisin autojen sekaan.

Tähän astinen lyhyt talvikokemus kertoo pakkasrajan tulevan vastaan kuskilla ennen kuin skootterilla.
Nyt (vasta) on herännyt huoli suolaveden vaikutuksesta kiinalaiseen rautaan tosin suurempi hämmästys on ollut ettei tuo ole (vielä) jäätynyt pahemmin, kaikki lukot, luukut, jarrut ym. toimii kuin kesällä :thumbsup:
Asiaan saattaa vaikuttaa kun putsailen tuon lumesta ja loskasta ajon jälkeen. En siis pese tai hinkkaa rätillä kuivaksi vaan harjalla suurimmat pois ja kylmään varastoon säältä suojaan ja akku sisälle lämpimään.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Toki vakuutus olisi hyvä olla. Hieman vaan epäilen että pakko vakuutuksen myötä tulee promilleraja ja jonkinlainen mopo kypärä pakko jne.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Jos tuosta vakuutuksesta tulee joku jäätävä kuukausimaksu niin loppuu sitten omat ajelut. Terveydentilan vuoksi kortti pois lääkärin määräyksestä mutta lupa liikkua kyllä sellaisella mikä ei korttia vaadi. Samasta syystä myös tulot on mallia äärimmäisen surkeat niin jos tuollainen tekisi liian suuren loven lompakkoon niin millä sitä enää liikkuu. Polvessa vamma jota koittanut varjella ettei menisi pahemmaksi voi estää satunnaisesti esim pyörällä polkemisen jos ärtyy niin normipyörää en lähtisi harkitsemaan kun omat matkat on pitkät (jopa lähikauppaan on useampi kilometri ja kaupunkiin 2 numeroinen määrä. Matka kaupunkiin ja takas niin mäkinen että käy herkästi polven päälle)

Kiinan sähkömopon hommasin sillä verukkeella kun vertasi sähkökaasullisen polkupyörän hintaan niin ei tarvinnut kahdesti miettiä. Sähköavusteisen pyörän hinnat oli tuolloin niin jäätäviä vähänkään itselle sopivalla akustolla että mopo kahdella akulla tuli silti reilusti halvemmaksi. Kuntoilun kannalta poljettava olisi parempi mutta jos polvi ärtyy niin kotia olisi sitten mentävä sähkökaasulla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 826
Mitähän tästä tulee? Nytkö jo loppuu hauskuus. vakuutus sähkö ajoneuvoille.
Eikö jokaisella nyt vähintään kotivakuutus ole jo. vai uskallatteko pitää noita tuhansien eurojen sähkömopoja ihmisten ilmoilla ilman vakuutusta...

Jos oikein ymmärsin niin sitten liikennevakuutus+osakasko vaan sen tilalle, esim sähköpolkupyörälle se on n. 150e/v luokkaa.
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
206
Kun tuossa uutisessa mainittiin myös lasten minimönkijät (käsitän ne sellaisiksi 5km/h kulkevia muovisia leluja, varsinkin vanhempi lyijyakullinen voi painaa yli 25kg), olisi erittäin mielenkiintoista lukea mitkä kaikki laitteet siihen pakkovakuutuksen piiriin kuuluvat.
Nimittäin noilla kriteereillä alkaa olla pakko vakuuttaa tälläkin tontilla pari muutakin vekotinta. Tai jyrättävä pensasaita ettei tarvitse tien kautta mennä siistimään tien puolelta. ...tu taas mitä pelleilyä :rage:

Jos toi rajataan fiksusti eikä vakuutusmaksu ole kuin muutamia kymppejä vuodessa korkeintaan ja tehorajakin poistuu niin sitten ok, sen muutaman kympin vuodessa voin maksaa mutta en ala makselemaan edes sitä 150€ kummankin puolella olevaa maksua mikä mun pitäisi esim. mun sähköpyörästä maksaa. Kotini ei ole vankila :og:

Olen jo lopettanut matkailun, parturit ym. enkä syö enää ulkona, koska raha, enkä halua kaikkia harrastuksia lopettaa. Jos toi shaiba menee läpi niin onneksi täältä pääsee pois. :asif:

E: Ja sitten hengenvedon jälkeen, esim. leikkuriinhan pitäisi jo nyt ottaa vakuutus kun sillä kerran sen kaksi metriä ajan osittain tien puolella mutta ei sitä kukaan valvo, tuskin tulevaisuudessakaan mutta joku raja tähän rahastukseen on saatava.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.02.2023
Viestejä
2
Morjens! onko porukalla tästä kruiserista kokemuksia enemänki ? Ego Evolution -sähköskootteri, musta, 1000 W, 20 AH 1 394,99 miettiny kovasti tässä kruiserin hankkimista tulevalle kesälle ja tuo ego- evo tai kontio long range ollu kovassa mietinnässä mutta kokemusta kun ei itsellä ole niin osaatteko sanoo kumpihan noista olis se parempi ekaks kruiseriks? jotain ymmärtäny et tuo ego ois helpompi viritellä/rajotin ohittaa ja akkukin on vissii paljon tehokkaampi kun kontioissa ja vissiin egon yhellä akulla pääsee jo sen 40km kevyesti ainakin tuon verkkokaupan kommentin mukaan
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
206
E-go ainakin oman kokemuksen mukaan ihan kelpo merkki, tosin omakohtaiset kokemukset on hyvin rajalliset, mulla omana master. Tota evoa en ole kokeillut mutta kontio (halvemmasta päästä, jousitus siinäkin oli mutta akun kokoa en muista) vs master on ihan eri vehkeitä ja mitä olen kuullut, E-Go saattaa olla laadukkaampi.

Ekana kesänä 20Ah tai 30-60km? loppuu äkkiä, sen verran rentoa ja hauskaa menoa se on. Riippuu tietysti mihin tarkoitukseen ja missä sillä sitten lopulta ajelee. Huippukoneelta valmiiksi isommalla akkukapasiteetilla?

Virittäminen ei ole oikeastaan millään merkillä yhtään sen vaikeampaa tai helpompaa. Se on muuttunut uusien mallien mukaan lähes merkistä riippumatta, jokaiseen voi kuitenkin kontrollerin vaihtaa jos muita konsteja ei löydy (takuu loppunee, oli kyse johtovirityksestä tai kontrollerin vaihdosta).

Tubesta näyttää löytyvän muutama suomalainenkin video jos niistä olisi jeesiä harkintaan.
Esim.

 
Liittynyt
10.02.2023
Viestejä
2
no perkuletäytyy varmaan tuollane evo sitten ostella lähempänä kevättä :) kiitos viel noist linkeistä ja videoista :)
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
96
Ostettiin tänään sellainen Ego Evolution sähköskootteri 1000W 20Ah. Ensivaikutelma on hyvä. Katsotaan mitä aikaa tuo tullessa.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Mites se nyt tänäpäivänä menee... Kontion 2 paikkanen 25kmt malli. Tarviiko vakuutukset vai ei? Vähän ristiriitaista tietoa netissä. Osassa lukee että tarviis ja osassa että ei.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 189
Mites se nyt tänäpäivänä menee... Kontion 2 paikkanen 25kmt malli. Tarviiko vakuutukset vai ei? Vähän ristiriitaista tietoa netissä. Osassa lukee että tarviis ja osassa että ei.
Ei se taida olla tämän tyyppisessä oikein mahdollinen tilanne, että tarvitsisi vakuutuksen mutta saisi silti ajella tieliikenteessä polkupyörän tavoin. Eikös se nykyisen lainsäädännön mukaan ole joko
  • kevyt sähköajoneuvo joka "moottorittomana" ajoneuvona rinnastuu polkupyörään eikä vaadi juuri muuta kuin fillaroinnissakin vaaditaan
  • mopo, joka vaatii liikennevakuutuksen lisäksi rekisteröinnin, ajokortin(tai tarpeeksi ikää), selvän pään, tyyppihyväksytyn kypärän, mopospeksatut valaisimet, moposäännöin ajamisen pääosin ajorataa jne
  • moottoripyörä
  • muu ei tieliikenteeseen tarkoitettu moottoriajoneuvo, joka pitää pääsääntöisesti liikennevakuuttaa ja jolla ei silti juuri ajella luvallisesti missään
Jos erehdyn, kuulen siitä mielelläni lisätietoja.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
197
Mites se nyt tänäpäivänä menee... Kontion 2 paikkanen 25kmt malli. Tarviiko vakuutukset vai ei? Vähän ristiriitaista tietoa netissä. Osassa lukee että tarviis ja osassa että ei.
Ei noihin ainakaan viimekesänä edes saanut erillistä vakuutusta. Korvataan kyllä kotivakuutuksesta, selvittelisin oman kotivakuutuksen laajuuden.
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
96
Minulla on käsitys, että täällä hetkellä ei tarvitse: ajokorttia, vakuutusta, rekist. Jos nopeus on rajoitettu 25km/h ja moottori on max 1000W. Muutos "luultavasti" tulossa, missä otetaan huomion kulkuvälinen paino. Eli yli 25 kg. painavat pitäisi vakuutta (jos uusi laki tule voimaan)!?

Kyllä kyseinen Ego Evoluutio 1000 W 20 Ah on kiva ajaa. Vaikka olen jo 57 v. ja paino on 135 kg. Ego jaksaa kohtuullisen hyvin!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Minulla on käsitys, että täällä hetkellä ei tarvitse: ajokorttia, vakuutusta, rekist. Jos nopeus on rajoitettu 25km/h ja moottori on max 1000W. Muutos "luultavasti" tulossa, missä otetaan huomion kulkuvälinen paino. Eli yli 25 kg. painavat pitäisi vakuutta (jos uusi laki tule voimaan)!?

Kyllä kyseinen Ego Evoluutio 1000 W 20 Ah on kiva ajaa. Vaikka olen jo 57 v. ja paino on 135 kg. Ego jaksaa hyvin!
Samat ajatukset, mutta ikää vasta 40+ 65 kg. Itseasiassa kulkee kaks päälläkin hyvin. Itse + muija yhteensä noin 130 kg
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Minulla on käsitys, että täällä hetkellä ei tarvitse: ajokorttia, vakuutusta, rekist. Jos nopeus on rajoitettu 25km/h ja moottori on max 1000W. Muutos "luultavasti" tulossa, missä otetaan huomion kulkuvälinen paino. Eli yli 25 kg. painavat pitäisi vakuutta (jos uusi laki tule voimaan)!?

Kyllä kyseinen Ego Evoluutio 1000 W 20 Ah on kiva ajaa. Vaikka olen jo 57 v. ja paino on 135 kg. Ego jaksaa hyvin!
Tätä tulevaa muutosta juuri ajattelin. Unohtui aiemmin mainita. Epilepsian takia kortti pois ja kesäisin tuolla paljon tuosta syystä ajelee niin kohta kun aloittaa ajokauden niin sillä tuota varmistelen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Saikos lakeja noin takautuvasti muutella? Jos se on ostohetkellä ollut laillinen niin eikö se ole sitä myöhemminkin?
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Tuli korkattua ajokausi. Itsellä kontion 2 paikkanen tupla-akustolla. Aiemmin oli 20Ah+12Ah josta 12Ah zippas. Olin kahden paikkeilla että ostanko kituhintaan kiinasta akun mutta lopulta järki voitti (ja onneksi voitti) niin ostin akun Pekan sähkökiiturit kaupasta. Uusi on 20Ah eli nyt on 20Ah+20Ah setti. Vaikka keli ei ollut lämpötilojen puolesta ihanteellinen kun kylmä keli syö aina akun virranantokykyä niin "sähkömopo" kulki paremmin kuin uutena. Selvästi rajumpi kiihtyvyys, vääntää mäet aivan eri tavalla ja akunkesto on aivan eri luokkaa.

Liekkö ollut jotain kurakennoja tuossa 12Ah akussa jota en ole vielä vaivautunut purkamaan. Sähkökiiturin sivustoa kun lueskelin, katselin mm. firman tekemiä custom-akkuja ja tuli vastaan maininta että testaavat jokaisen akun mitä myyvät niin sai jo siitä heti kuvan että kuraa eivät selvästi myy. Hinta toki hieman kirpaisi mutta ei enää kun testatusti uskallan väittää että väite pitää paikkaansa. Aiemmin x reitti edestakaisin oli sellainen että akkumittari alkoi pykältämään alaspäin jo ennen menomatkan loppumista ja viimeinen mäki oli jo käytännössä kävelyvauhtia. Uudella akulla mentiin koko menomatka ilman mitään muutosta akkumittarissa ja tuo iso pitkä jyrkkä mäki menomatkan lopussa mentiin pyyhkäisten 25kmt. Vasta paluumatkalla ekan pykälän verran tipahti mittari kaupungin mäkisillä kaduilla ja toinen pykälä lähti paluumatkan loppuvaiheessa pitkässä ylämäessä. Kotiin kun pääsi niin akkumittari alkoi taas näyttämään täyttä kun taas vanhan 12Ah aikaan akkumittari olisi jo näyttänyt viimeistä pykälää.

Eli jos etsii uutta akkua tai custom-akustolle tekijää niin uskallan oman kokemuksen perusteella suositella Pekan sähkökiiturit firmaa.
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
96
Onko kokemusta näistä "läskirenkaista"? Minkä laatuiset ovat, kestäkö talven jäljiltä siivomatta terävä hiekka? Miten nopea on normaali kuluminen jne.? Kaikki tieto on tervetullut.

Kiitokset ja suositukset myös minulta Pekan sähkökiiturit firmalle.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Onko kokemusta näistä "läskirenkaista"? Minkä laatuiset ovat, kestäkö talven jäljiltä siivomatta terävä hiekka? Miten nopea on normaali kuluminen jne.? Kaikki tieto on tervetullut.

Kiitokset ja suositukset myös minulta Pekan sähkökiiturit firmalle.
Lämpimällä kelillä suht hyvin kestää mutta pakkasrajalla välttäisin ajamasta hiekoitushiekalla. Kylmyys kovettaa renkaan ja rengas on silloin herkempi teräville kiville kun "kiinan kumi" ei jousta vaan menee jäykäksi. Yhden kerran saanut repiä pihdeillä kiveä renkaasta ja paikata "kamelinp*skalla". Välttäisin silti hiekoitushiekalla ajelua kun ovat todella teräviä. Sepeliä kestää paremmin kun niissä on pinta-alaa enemmän. Itsellä Kontion vakiorenkaat mutta luultavasti kesäkauden loppupuolella saa olla vaihtamassa uusiin kun Epilepsian vuoksi itsellä tulee aika paljon kilometrejä kesässä jo pelkästään ihan arkiasioiden hoitoa vaativista ajoista. Jos ei ole vaihtoehtoja ennen hiekkojen pois harjausta niin tiputtaisin hieman rengaspaineita joka tosin kostautuu akunkestossa kun paineiden tiputus lisää rullausvastusta. Tällöin rengas pääsee myötäilemään paremmin joka vähentää puhkaisevan piston riskiä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 189
Saikos lakeja noin takautuvasti muutella? Jos se on ostohetkellä ollut laillinen niin eikö se ole sitä myöhemminkin?
Kysymys ei ole takautuvasta muutoksesta ihan siinä mielessä kuin vaikkapa vanhojen autojen osalta olisi - kevytsähköajoneuvothan eivät ole rekisteröintikatsastettuja tai tyyppihyväksyttyjä. Sellaisenhan voi vaikka valmistaa itse ja se on laillisilla varusteilla varustettuna yhtä laillinen kuin kaupallinen tuote. Potkulauta on periaatteessa lähinnä kodinkone tai kulutuselektroniikkaa.

Toki silti ongelmallista omistusoikeuden kannalta on, jos jo käytössä olevien koneiden käyttöä rajoitetaan tai haitataan lisää. Vastaava ristiriitahan koskee autojen vuosittaista ajoneuvoveroa. Sen käyttöönotto oli ja kaikki korotukset ovat olleet ihmisillä jo olevan, vieläpä aika arvokkaan ja tärkeän käyttötavaran, arvoa laskevia toimenpiteitä.
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
96
Kertokaa miten teillä on 1000W läski skootteri teho riittänyt arkiajoissa? Tarkoitan 1000W moottorin vääntöä. Esimerkiksi Lappeenrannassa on mäkiä/nousuja jne. Oletteko kytkenyt rajoittimet pois välistä? Onko poliisit häirinnyt ajoja jne.?
Millaiset ovat akkulaturien kokemukset? Perus 2 A laturi näyttä aikaa lelulta!

Uutena läski skootterin omistajana ( Ego Evoluution 1000W/25 km/h 20 Ah.) ovat kaikki vinkit/info tervetullut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Nopeus tietysti ylämäessä tippuu, mutta pysähtymään en saanut edes puijontornille erittäin jyrkkään nousuun mennessä kaks päällä. Hyvin vääntää moottori ihan vakionakin. Ego evolution siis.
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
96
Nopeus tietysti ylämäessä tippuu, mutta pysähtymään en saanut edes puijontornille erittäin jyrkkään nousuun mennessä kaks päällä. Hyvin vääntää moottori ihan vakionakin. Ego evolution siis.
Kiitos infosta. Kerro oletko uskaltanut ajaa rajoitin pois päältä? Kysyn koska minulla on rajoitin pois päältä minun painon ja ylämäkien takia Lappeenrannassa. Ajan varovaisesti 25 km/h ja toivoon että poliisit eivät jarrutta meikäläisen menoa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Kiitos infosta. Kerro oletko uskaltanut ajaa rajoitin pois päältä? Kysyn koska minulla on rajoitin pois päältä minun painon ja ylämäkien takia Lappeenrannassa. Ajan varovaisesti 25 km/h ja toivoon että poliisit eivät jarrutta meikäläisen menoa.
Heh. Läski nykyisin pikkukylällä ajossa (Imatran lähellä) kyläbaariin ja takaisin, eikä muija ei anna ottaa rajoituksia pois. Ihan syystäkin jos jotain sattuu niin vakuutusyhtiö voi olla jotain mieltä korvauksista.
En kyllä ole poliiseja nähnyt edes Kuopiossa ajellessa pyöräteillä. Pidät vaan maltilliset nopeudet niin ei varmaakaan ongelmia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Niin ja jos on tuo modi tehty että ajomoodin voi valita niin laitat sen sille rajoitetulle jos poliisi pysäyttää. Niinkuin aikanaan mopolla piti aina säätösuutin avata hieman ennen poliisin testiä...
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
96
Niin ja jos on tuo modi tehty että ajomoodin voi valita niin laitat sen sille rajoitetulle jos poliisi pysäyttää. Niinkuin aikanaan mopolla piti aina säätösuutin avata hieman ennen poliisin testiä...
Nykyinen modi: 1) Rajoitettu. 2) 100% moottorin teho. 3) lisäteho. Vaikka ajelen vaan ykkönen päällä, niin kuulema tämä on laiton silti! :( Tietysti jos jäät siitä kiinni. ;) En suosittele sitä ja ajan itse korkeintaan 25 km/h. Rajoitinta on muokattu ainoastaan minun ylipainon ja ylämäkien takia!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Nykyinen modi: 1) Rajoitettu. 2) 100% moottorin teho. 3) lisäteho. Vaikka ajelen vaan ykkönen päällä, niin kuulema tämä on laiton silti! :(
No sille pinkille johdollehan voi tehdä vaikka oman liittimen. ;) Vähän kuin veneitten ja moottorikelkkojen tappokatkaisija.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
En ole asiantuntia mutta ymmärsin, että kyseinen viritys ei ole toteutettu johtojen irrottamisella.
Siinä tapauksessa en osaa sanoa miten voisi tehdä. Omassa on tuo pinkkijohto ja irti ollessaan kaikki toimii. Kiinni ollessaan on laillinen rajoitettu.

Lisätty:
Mutta kun et hurjastele niin tuskin ongelmaa. Vakuutus juttuihin en ota kantaa jos jotain käy
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
206
Eiköhän pahin talvi ole jo tapulteltu tältä erää. En ostanut autoa.
Sepelistä on varoiteltu, itse siirryin suosiolla muutaman paikkauksen jälkeen autoteille kunnes pyöräteillä oli kunnon kerros lunta. Tosin näyttää että täällä on tuota pahinta sepeliä vain ns. pääväylillä, muualla on eri tavaraa jonka renkaat kesti hyvin.
Pakkaslumella pitoa ällistyttävän hyvin, nuoskalumella ja sileällä jäällä saa olla varovainen.
Akkua säilytin aina sisällä lämpimässä, pakkaset vaikutti akkuun vasta jos oli koko päivän liikenteessä, ei silti mahdottomasti.

Lumi menee joka paikkaan ja lokarit täyttyy lumesta äkkiä -5c lämpimämmässä. Pakkasellakin takajarru kerää lunta paljon ja jäätyikin pari kertaa kun putsasin lumet huolimattomasti ajon jälkeen.

Suola, autoteillä se siihen sai kosketuksen ja metalli mihin sitä on vähänkin jäänyt, (olen laiska putsaamaan sitä pois) ruostuu ihan kivaa tahtia. Mun veikkaus on, ettei tuo ympärivuotisessa käytössä kestä kymmentä vuotta.

Muuten meni ihan kivasti talvi tuon kanssa. Kylmää kyytiä reilummilla pakkasilla, lunta saa olla putsaamassa joka ajon jälkeen tai ajokki muuttuu jääpalikaksi jolla ei sitten ajetakkaan. Kerran vedin lipat, eturengas jäi lumen alla piilossa olleeseen railoon/rengasuraan kesken käännöksen. Peili piti säätää uudestaan ja taas mentiin.

Pari viikkoa reilu vuosi, mittarissa nyt n. 3900km eikä ruosteherkkyyttä suurempaa valittamisen aihetta ole. Tai no onhan ti huomattavasti kivempi vekotin kesällä :cigar2:
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
96
Mietin vielä rengasjuttuja. Meikäläisen uudessa Ego Evoluutiossa on takarenkaassa huomattava epätasapinoa. Ajossa rengas pomppi/hyppi. Onko siihen "lääkettä"? Toinen kysymys tulevaisuuden varalle, miten vaihdatte/paikkaatte renkaita? Taita olla aikaa vaikea homma (irrottaminen jne.)?
Jarrut! En koe, että jarrut olisivat kovin tehokkaat! Ovatko vielä sisäänajoa vaille (Ego aivan uusi)?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 189
Meikäläisen uudessa Ego Evoluutiossa on takarenkaassa huomattava epätasapinoa.
Mitään spesifimpäähän en asiasta tiedä, mutta yleisemmin kysyn, että onhan rengaspaine oikea? Isopyöräisissä se voi olla yllättävän pieni. Varmaan aina alle 2 bar ja mahdollisesti luokkaa tai jopa alle 1. Takakumissa todennäköisesti ohjeenkin mukaan enemmän kuin edessä, jos nyt mitään on ylipäänsä suunniteltu kunnolla.

Oikea rengaspaine ei sitten ole ainakaan mahdollisesti kumin kyljessä lukeva asennuksen aikainen maksimipaine. Se saattaa pahimmassa tapauksessa jossain vehkeessä olla enemmän kuin vanne kestää edes hetkellisesti.

Toki renkaassa voi olla jokin käyttöpainesuosituskin, ja se voi olla käyttökohteeseen sopiva tai sopimaton. Siispä oikea aloituspiste on käyttöohjeen tieto, mutta vertaisarvioituna ja sanity checkattuna.

Mainittakoon, että ruohonleikkurissani on ohjepaine 0,6 bar joka pyörässä ja kumit ovat jokseenkin samaa kokoluokkaa kuin läskimopoissa. Toki ruohonleikkurilla ajetaan hiljempaa ja kumit eivät ole tarkalleen vastaavat, mutta kuormitus per pyörä on samaa suuruusluokkaa kuin läskimopossa kaksi päällä.
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
206
Mietin vielä rengasjuttuja. Meikäläisen uudessa Ego Evoluutiossa on takarenkaassa huomattava epätasapinoa. Ajossa rengas pomppi/hyppi. Onko siihen "lääkettä"? Toinen kysymys tulevaisuuden varalle, miten vaihdatte/paikkaatte renkaita? Taita olla aikaa vaikea homma (irrottaminen jne.)?
Jarrut! En koe, että jarrut olisivat kovin tehokkaat! Ovatko vielä sisäänajoa vaille (Ego aivan uusi)?
Eri vekotin mutta tuota pomppimista oli vähän uutena mutta se hävisi lähes kokonaan muistaakseni ensimmäisen 100km aikana.

Renkaan paikkaukseen ostin tämän Motonetistä:
Car Lux Tubeless-renkaan paikkaussarja (T-kahvalla) | Motonet Oy
En ole irroittanut renkaita paikkausta varten kertaakaan.

Taas hieman eri vekotin ja varmaan vähän eri jarrutkin mutta tuossa omassa saa molemmat pyörät lukkoon kuivalla asfaltilla, olettaisin että evokin pitäisi pysähtyä ihan hyvin. Eihän se jarrusuoja ole unohtunut poistaa kasatessa?
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
96
Tarkistan huomenna varmuuden vuoksi rengaspaineet. Ostin Egon: Pekka Sähkökiiturilta kasattuna/ajokunnossa ja uskon että tarkistivat myös rengaspaineet ja poistivat jarrusuojan.
Jarrupalat varmasti tarvitse vielä muutaman kilometrin. Täällä hetkellä on mittarissa ainoastaan (noin) 20 km.
Isot kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Tarkistan huomenna varmuuden vuoksi rengaspaineet. Ostin Egon: Pekka Sähkökiiturilta kasattuna/ajokunnossa ja uskon että tarkistivat myös rengaspaineet ja poistivat jarrusuojan.
Jarrupalat varmasti tarvitse vielä muutaman kilometrin. Täällä hetkellä on mittarissa ainoastaan (noin) 20 km.
Isot kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä.
Jarrusuoja?
 
Liittynyt
20.08.2022
Viestejä
83
Eri vekotin mutta tuota pomppimista oli vähän uutena mutta se hävisi lähes kokonaan muistaakseni ensimmäisen 100km aikana.

Renkaan paikkaukseen ostin tämän Motonetistä:
Car Lux Tubeless-renkaan paikkaussarja (T-kahvalla) | Motonet Oy
En ole irroittanut renkaita paikkausta varten kertaakaan.

Taas hieman eri vekotin ja varmaan vähän eri jarrutkin mutta tuossa omassa saa molemmat pyörät lukkoon kuivalla asfaltilla, olettaisin että evokin pitäisi pysähtyä ihan hyvin. Eihän se jarrusuoja ole unohtunut poistaa kasatessa?
Täältä myös ääni Motonetin paikkaussarjalle, on fiksattu EGO Masterin takakumia ilman renkaan irroittamista ja Skoda Octaviankin oikeata takarengasta :thumbsup:

Saa tosi hyvän otteen mukana tulevalla T-kahvalla varustetulla työkalulla, halpa ja toimiva ratkaisu ja on pitänyt.
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
206
Lisäpötköt onkin sitten Biltemassa halvempia, en ole vielä niitä kokeillut, Motonetin pötköistä vielä yksi jäljellä :tup:
 
Liittynyt
03.12.2018
Viestejä
25
Miten sääsuojaus? Jostain olin lukevani, että tehtaalta tullut ei ole vesisuojattu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 679
Viestejä
4 188 642
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom