Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Tuollainen vero siis aiheuttaa sen, että rahastojen pääomat alkavat virrata pois Suomesta kun veroporkkana katoaa. Ihan helvetin typerää. En tiedä, kuinka varma veromuutos on, mutta toivottavasti joku alkaa takoa järkeä hallituspuolueiden päihin.
SDP:hän tästä on fantasioinut muistaakseni. Veroja lisää, (oikeita) työllisyystoimia ei tule ja mistään ei leikata. Vasemmistopuolueet saa kaiken haluamansa ja keskusta jatkaa pyllistämistä. Itse veikkaan, että saavat listaamattomien yritysten osinkojenkin verotusta kiristettyä "uudistuksen" varjolla. Tuosta on kai joku työryhmä tekemässä selvitystä.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
904
Tuollainen vero siis aiheuttaa sen, että rahastojen pääomat alkavat virrata pois Suomesta kun veroporkkana katoaa. Ihan helvetin typerää. En tiedä, kuinka varma veromuutos on, mutta toivottavasti joku alkaa takoa järkeä hallituspuolueiden päihin.

Veikkaan että menee läpi ilman ongelmia. Vasurit ja sdp haluaa pitää Suomalaiset köyhinä ettei ne vaihda puoluetta (vasurit ja sdp) ketä äänestää. Niin kauan kun mummoja ja pappoja+köyhiä ja loisia riittää suomessa niin kauan näillä edellä mainituilla riittää äänestäjiä. Mummot ja papat pikku hiljaa poistuu keskuudestamme niin miten saada äänestäjiä vasureille=pidetään porukka köyhänä fattan leivissä+tuodaan luku ja kirjoitustaidotonta porukkaa maahan niin paljon kun vain mahdollista=profit demareille ja vassareille. Kukaan täysjärkien ei äänestä vasureita tai demareita jos on työssä käyvä ihminen.
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
732
Facebook takoi kovan tuloksen. Taitaisi olla aika kevennellä facebookkia salkusta vähemmäksi. Ahne kun olen niin holdailen. Vielä on amazonin tulosjulkistus tällä viikolla odottamassa.
Itse lisäilin vasta yhden salkun isoimmista possista Faboon hiukan alle 300:ssa dollarissa. Forward PE n. 25, PEG 1,16 ja moattiin kuuluu Instagram, Whatsapp ja Oculus. Regulaatiot ja USA:n nouseva yritysverotus uhkaa, mutta mielestäni tämän hetken tilanteessa erittäin houkutteleva "arvotekno-osake". Oma usko, että mennään neljään sataan vielä tämän vuoden puolella :D
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
454
Keskiluokkaisten ihmisten vaurastuminen tehty kyllä mahdollisimman vaikeaksi Suomessa. Ruotsi verottaa keskituloisia muutenkin huomattavasti kevyemmin ja osakesäästötili ollut jo 10 vuotta, niitä voi avata monta ja sinne voi ostaa muutakin kuin osakkeita. jne jne.. :drool:
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 256
Saako osakesäästötilin avulla vivutettua tai käytettyä sitä vakuutena?

Itsellä siis perinteinen AOT, koska sen verta tappiota menneisyydessä, mutta nyt näyttää siltä että taitaa Harvia paikata kuopan melkein kokonaisuudessaan tämän tai viimeistään ensivuoden aikana - eli saattaa olla perusteltua hypätä osakesäästötilimaailmaan ainakin osittain.
Muutenkin vuosi mennyt melkolailla nappiin tähän mennessä, ainoat tappiot tulleet Elisa veiveillä - mutta toisaalta onneksi pysyin suunnitelmassa ja möin osinkodipistä. Ainoa harmittava seikka on ollut, että rahaa ei ole ollut enempää käyttää ja "voittoja" on jäänyt saamatta.
Yritän keksiä keinoja saada lisää vipua, mutta kyllähän ne vähissä on reaalivakuudet itsellä ja osakkeet käy vaan 40-60%:sti.. Toisaalta - tuleepahan vähän edes hajautusta - varsinkin näin toukuun "sell in may" -fiiliksissä.
-
Mulla on pantattu osaketta Harvia ja niiden hinta nyt joku 40,x.
Onko nyt niin, että kun ostan Harviaa esim. 42e kpl/hintaan ja myyn esim. 42e hintaan, niin kyseessä on ns. erillinen kauppa, eikä lankea verot tuolta pantatulta tililtä (jossa keskihinta 30e alapuolella). ?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Ajattelin auttaa veljeä rahallisesti ja maksaa hänen luottokorttinsa pois, 3000e pitkällä laina-ajalla. Minä siis lainaan hänelle rahat. Mutta miten jatkossa. Olisi varmaan hyvä idea pudottaa kortin saldoraja 1000e, niin ei samalla lailla kertyisi enää jatkossa velkaa. Lisäksi mietin, että velan ehtona voisi olla, että veli sijoittaisi rahastoihin 10e/kk. Hänellä on tili Nordeassa, joten onko siellä mitään rahastoa jota voisi suositella. Ajattelin että 10e / kk rahastoon ja 35e / kk velan lyhennykseen ja laina-aika sekä rahastoon sijoitusaika olisi 7 vuotta.

Pitäisikö tästä tehdä ihan velkakirja vai onko summa sen verran pieni kuitenkin, että asialla ei ole merkitystä esim. verottajalle.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
778
Ajattelin auttaa veljeä rahallisesti ja maksaa hänen luottokorttinsa pois, 3000e pitkällä
Ei ole kokemusta tämmöisestä mutta tee ainakin velkakirja. Itse ottaisin pantin jonka arvo on varmasti velan suuruinen tai enemmän. Jos velallisen on aikomus maksaa takaisin niin sehän ei haittaa jos pantti on vaikka 1,5x velan suuruinen. Rahan lainaaminen kavereille on semmoinen juttu, joka vähenee ajan mittaan huonojen kokemusten takia. Lopulta kun ei lainaa kenellekään mitään, niin huomaa että onpas huoletonta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Juu en muille kyllä halua mitään lainata, mutta veljeä kyllä autan, kun hän on auttanut minua. Velkakirja pitää varmaan tehdä ja sopia maksuaikataulu. Onkohan noista rahastoista iloa jos 10e kk laittaa, kai sieltä jotain voisi tulla vuosien saatossa, kunhan kulut ovat pienet. Joku indeksirahasto olisi varmaankin hyvä. Itselläni ei ole kuin osakkeita, niin en ole perehtynyt yhtään rahastoihin.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Tuo rahastojen verotus voi olla sikälikin typerää, että siinä syödään kuormasta ja heikennetään korkoa korolle -ilmiötä. Noh, en osaa sanoa paljonko tällä on oikeasti vaikutusta verokertymään, mutta kuulostaisi fiksulta jättää nuo kasvamaan.

Lisäksi on kohtuuttoman epäreilua, että esim. AY-liike nauttisi jatkossakin eri etuja.
 
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
117
Ei ole kokemusta tämmöisestä mutta tee ainakin velkakirja. Itse ottaisin pantin jonka arvo on varmasti velan suuruinen tai enemmän. Jos velallisen on aikomus maksaa takaisin niin sehän ei haittaa jos pantti on vaikka 1,5x velan suuruinen. Rahan lainaaminen kavereille on semmoinen juttu, joka vähenee ajan mittaan huonojen kokemusten takia. Lopulta kun ei lainaa kenellekään mitään, niin huomaa että onpas huoletonta.
Itse en kavereille tuollaisia summia lainaile (hyville kavereille voi muutamia satasia jos tarve on), mutta sisaruksille tullut kohtuullisen huomattavia summia lainailtua - jos voin melko pienellä omalla uhrauksella ("Tässä kuussa menee vähän vähemmän rahaa sijoituksiin") poistaa siskolta opiskeluihin liittyvän rahastressin, se on ihan hyvä vaihtokauppa.

Toki tässä tapauksessa tiesi, että toinen opiskeli hyväpalkkaiseen ammattiin, eikä ole luonteeltaan tuhlailevainen tai päihteisiin menevä. Vaarana on toki se, että toisen työkyvylle jotain käy, ja rahat jää saamatta, mutta noin harmillisessa tapauksessa ei muutamat tonnit paina mitään, raha on vain rahaa.

Tosin jotain luottokortilla tehtyä syömävelkaa ilman mitään suunnitelmaa tilanteen/talouden parantamisesta en välttämättä lähtisi korjaamaan maksamalla/lainaamalla, siinä ollaan pian taas samassa tilanteessa. Mieluummin istuisin toisen kanssa alas, käytäisiin tiliotteet, suoraveloitukset ja budjetit läpi ja lähdettäisiin yhdessä katsomaan potentiaalisia karsintoja menoihin ja sivutulonlähteitä. "On parempi opettaa kalastamaan kuin antaa kala" vai miten se vanha sanonta menikään...
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
213
Sijoittaako kukaan nordnetin pohjoismaisiin indeksirahastoihin esim world+em kombon lisäksi? Jos kyllä onko syyt pääasiassa, että uskot esim ruotsin ja tanskan menestykseen tulevaisuudessa vai vain ko. rahastojen "helppouden" tai kuluttomuuden takia?
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 575
Sijoittaako kukaan nordnetin pohjoismaisiin indeksirahastoihin esim world+em kombon lisäksi? Jos kyllä onko syyt pääasiassa, että uskot esim ruotsin ja tanskan menestykseen tulevaisuudessa vai vain ko. rahastojen "helppouden" tai kuluttomuuden takia?
Jokaiseen Nordnetin superrahastoon yllä olevien lisäksi tai mikä onkaan nykyinen nimi noilla. Helppous ja kuluttomuus juurikin. Taitaa noista tanska jotain maksaa (oisko 0,20% vuotuiset kulut), mutta tällä hetkellä 5v tuottoprosentit tanskalla omassa salkussa 89% muiden ollessa 50-60%. Olen jatkanut samaa kuukausisäästöstrategiaa noihin millä aloitinkin. Jos joskus tulee yli 0,50 kulut niin harkitsen uudestaan. Hyviä rahastoja.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Sijoittaako kukaan nordnetin pohjoismaisiin indeksirahastoihin esim world+em kombon lisäksi? Jos kyllä onko syyt pääasiassa, että uskot esim ruotsin ja tanskan menestykseen tulevaisuudessa vai vain ko. rahastojen "helppouden" tai kuluttomuuden takia?
Mulla menee pienet summat Suomen, Ruotsin ja Norjan indeksirahastoihin kuluttomuuden ja hyvien tuottojen takia noiden ETF:n lisäksi. Tanska on pudotettu pois paikallisen verokohtelun takia. Nuo taitavat olla omankin salkun parhaiten tuottaneet rahastot.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 853
Huomasin Nordnetillä Evli Likvidi B -korkorahaston, olen yrittänyt selvitellä olisiko siitä alle prosentin tuottavan pankkitilin rinnalle käteisen säilyttämiseen. Tällä hetkellä vuoden tuotto 2,49 % mutta se hyötyy varmasti viime kevään koronapudotuksesta. Pistin S-mobiilissa spontaanisti muutaman satasen FIM Euroon kesällä 2019 kokeilumiessä ja huonompi tilanne sillä nyt kuin olisi pankkitilillä, plussalla toki. Lähiaikoina mahdollisesti asunto-osto joten tätä erää ei ole tarkoitus pistää mihinkään heiluvampaan tuotteeseen. Vinkkejä/mielipiteitä?

Seuraavaksi, löytyykö jostain OP:n rahastoja taulukoituna kuluineen ilman täyttä OP-verkkopankkia? Työnantajan vakuutukset Pohjolassa ja nyt sinne on avattu jonkinlainen ryhmäeläkevakuutus. Toisen pankin asiakkaana pääsee katsomaan tilannetta ja vaihtamaan tulevien maksujen käyttökohdetta. Mutta kunnon vertailumahdollisuutta en löydä, yksittäin kiinnostavan kuuloisten avaaminen ja vertailu ei ole ihan helppoa. Esim. OP-Maailma Indeksi näyttää olevan selvästi edullisempi kuin OP-Maailma eikä ole tuotoissakaan hävinnyt. Tähän asti maksut on menneet OP-Maltilliseen joka ei oikein vaikuta voittajalta kun eläkeikään on onneksi vielä aikaa :)
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 575
Huomasin Nordnetillä Evli Likvidi B -korkorahaston, olen yrittänyt selvitellä olisiko siitä alle prosentin tuottavan pankkitilin rinnalle käteisen säilyttämiseen. Tällä hetkellä vuoden tuotto 2,49 % mutta se hyötyy varmasti viime kevään koronapudotuksesta. Pistin S-mobiilissa spontaanisti muutaman satasen FIM Euroon kesällä 2019 kokeilumiessä ja huonompi tilanne sillä nyt kuin olisi pankkitilillä, plussalla toki. Lähiaikoina mahdollisesti asunto-osto joten tätä erää ei ole tarkoitus pistää mihinkään heiluvampaan tuotteeseen. Vinkkejä/mielipiteitä?

Seuraavaksi, löytyykö jostain OP:n rahastoja taulukoituna kuluineen ilman täyttä OP-verkkopankkia? Työnantajan vakuutukset Pohjolassa ja nyt sinne on avattu jonkinlainen ryhmäeläkevakuutus. Toisen pankin asiakkaana pääsee katsomaan tilannetta ja vaihtamaan tulevien maksujen käyttökohdetta. Mutta kunnon vertailumahdollisuutta en löydä, yksittäin kiinnostavan kuuloisten avaaminen ja vertailu ei ole ihan helppoa. Esim. OP-Maailma Indeksi näyttää olevan selvästi edullisempi kuin OP-Maailma eikä ole tuotoissakaan hävinnyt. Tähän asti maksut on menneet OP-Maltilliseen joka ei oikein vaikuta voittajalta kun eläkeikään on onneksi vielä aikaa :)
Vastasit vähän itsellesi:) se 0,70-0,80 korko taitaa olla varmin tällä hetkellä jos ei halua heiluvuutta ja rahat menee vuoden parin sisällä käyttöön.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
699
Onko Jenkki-REIT:ien (e tai m) omistajia linjoilla, kiinnostaisi kuulla kokemuksia niistä.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 853
Vastasit vähän itsellesi:) se 0,70-0,80 korko taitaa olla varmin tällä hetkellä jos ei halua heiluvuutta ja rahat menee vuoden parin sisällä käyttöön.
Totta. Hain sitä että kun korkomarkkinoita paremmin tuntematta vaikuttaisi että EKP:n korot eivät ole nousussa niin enempää pohtimatta on helppo ajatella että korkorahaston tilanne jatkuisi ennallaan. Mutta kävin Evlin sivulla, salkunhoitaja ei lupaile paljoakaan (korostus oma):
Evli sanoi:
Likvidi tuotti kuun aikana 0.06% (NoF), 3kk euribor indeksi putosi -0.04%. Salkun juokseva tuotto sinnittelee edelleen 0,6% päällä, mutta jälleensijoitusten kautta se tulee kohti kesää laskemaan. Useita tendereitä on ollut ilmassa, mikä lisää jälleensijoitusongelmaa.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Juu en muille kyllä halua mitään lainata, mutta veljeä kyllä autan, kun hän on auttanut minua. Velkakirja pitää varmaan tehdä ja sopia maksuaikataulu. Onkohan noista rahastoista iloa jos 10e kk laittaa, kai sieltä jotain voisi tulla vuosien saatossa, kunhan kulut ovat pienet. Joku indeksirahasto olisi varmaankin hyvä. Itselläni ei ole kuin osakkeita, niin en ole perehtynyt yhtään rahastoihin.
Itse olen pyrkinyt pitämään raha-asiat ja kaveri-/sisarussuhteet erillään. Riippuu tietysti ihmisten luonteesta, mutta jos yhtään on sellaiseen taipuvainen, niin tuollaisesta saattaa tulla tapa. Kannattaa miettiä valmiiksi (ja tehdä myös selväksi), mitä tapahtuu, jos vastaava tilanne tulee tulevaisuudessa uudemman kerran eteen.

Isäni joskus sanoi, että ei ikinä pitäisi laittaa kenenkään muun (laina)papereihin nimeään. Kaverin isä aikoinaan takasi veljensä lainan ja makseli lainan sitten sillä seurauksella, että meni oma koti (ja jossain vaiheessa avioliitto). Velan ottanut veli rakenteli uutta hirsimökkiä parin vuoden päästä ja veljesten suhde meni tietysti tämän myötä eivätkä käsittääkseni ole vieläkään puheväleissä ja tuosta taitaa olla melkein 30 vuotta aikaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Veljelle lainasin 3300e ja ihan hyvä fiilis siitä tuli. Velkakirja tehtiin ja sovittiin maksuaikataulu takaisin. Toki tämä riippuu ihan kaikesta, että kannattaako lainata kenellekkään mitään. Monesti siinä on ollut ongelmia ollut, varsinkin jonkun puolitutun kanssa. Toisaalta raha on vain rahaa, ei sekään saisi olla elämän päätarkoitus, toki toimeen pitää (itse) tulla. No saan minä 2% korkoa lainasta, niin siitähän tulee jo 7v maksuaikataululla hieman rahaakin, toki tämä on aika toisarvoista, mutta kuitenkin.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 336
Veljelle lainasin 3300e ja ihan hyvä fiilis siitä tuli. Velkakirja tehtiin ja sovittiin maksuaikataulu takaisin. Toki tämä riippuu ihan kaikesta, että kannattaako lainata kenellekkään mitään. Monesti siinä on ollut ongelmia ollut, varsinkin jonkun puolitutun kanssa. Toisaalta raha on vain rahaa, ei sekään saisi olla elämän päätarkoitus, toki toimeen pitää (itse) tulla. No saan minä 2% korkoa lainasta, niin siitähän tulee jo 7v maksuaikataululla hieman rahaakin, toki tämä on aika toisarvoista, mutta kuitenkin.
Isompi ongelma se on läheisten ihmisten kanssa - ei niinkään puolituttujen. Puolituttujen kanssa tehdään hyvä soppari, joka viedään tarpeen tulle käräjille mutta läheisten kanssa saatat joutua valitsemaan joko a) rahasi takaisin ja suhteet vituiks tai b) et näe rahojasi, mutta välit säilyy. Tämä on hyvä pitää mielessä.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 516
Itse olen pyrkinyt pitämään raha-asiat ja kaveri-/sisarussuhteet erillään.
Mulla on palanut näpit kertaalleen kaverille rahan lainaamisessa, ei kylläkään ollut kuin joistain sadoista euroista kyse. Nykyisellään en kyllä lainaisi kenellekään, tuo on kaikkineen vähän ongelmallista kun parhaassakin tapauksessa tulee itselle takkiin taloudellisesti (moni tuskin on valmis maksamaan pörssi-indeksin tuottoa vastaavaa korkoa) ja huonoimmassa tapauksessa tulee vähän enemmän takkiin ja menee ystävyyssuhde samalla.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 800
Mulla on palanut näpit kertaalleen kaverille rahan lainaamisessa, ei kylläkään ollut kuin joistain sadoista euroista kyse. Nykyisellään en kyllä lainaisi kenellekään, tuo on kaikkineen vähän ongelmallista kun parhaassakin tapauksessa tulee itselle takkiin taloudellisesti (moni tuskin on valmis maksamaan pörssi-indeksin tuottoa vastaavaa korkoa) ja huonoimmassa tapauksessa tulee vähän enemmän takkiin ja menee ystävyyssuhde samalla.
Tuo on aika helppo ja suht edullinen keino testata ystävä. Parhaimmillaan lainaamalla muutaman satasen pääsee ns. "ystävistä" eroon. Tosiystävä maksaa kyllä lainansa. Joku on toki niin rohkea, että perii näistäkin lainoista virallista korkoa. Kuitenkin noin yleensä nämä aiheet on kiinnostavia pohtia, mutta eivät taida kuulua tähän ketjuun alkuunkaan?

P.S Itsekään en lainaa perheelle rahaa em. syistä ja itsekin jos olen lainannut, niin maksimissaan viikoksi. Helpompi on nostaa vaikka luottokortilta, eikä tarvitse pelätä kenellekään tulevan pahaa mieltä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Kun lainaa tuolla tavalla oikeastaan kelle tahansa, niin tärkeää on miettiä ja suunnitella, mitä tekee jos maksuerä viivästyy, jos lainanottaja pyytää lykkäystä tai lainaehtojen muutosta. Tai mitä tekee jos lainanottaja ilmoittaa, ettei enää voi maksaa lainaa takaisin. Kaikki nuo skenaariot kannattaa käydä mielessään läpi. Jos kyseessä on tuttu tai perheenjäsen niin aika varmaa on että tuollainen luo ongelmia siihen suhteeseen. Ja jos henkilö ei selviä luottokorttilaskuistaan, niin on ihan odotettavaa ettei hän selviä myöskään tuollaisesta kahdenvälisestä lainasta puhtain paperein.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
591
Jatkan lainakeskustelusta pohdintaa + oma asia.

Sekin voisi olla hyvä ajatus että vaikka toisen taloudellinen tilanne heikkenee ei lainan maksu katkea, vaan vaihtuu pienempään (vaikka reilusti) kuukausierään. Voi olla psykologisesti helpompaa jättää koko laina maksamatta kun on useamman kuukauden maksamatta mitään. Ja toisaalta lainanantajan jousto on hyvä ele jota lainan maksaja pääsääntöisesti arvostaa ja jatkaa maksamista kun tilanne on parempi.



Itsellä jäi opintolainasta 2500€ käyttämättä, laina OP:ltä, niin taidan laittaa OP maailma indeksiin. Muut pankki- ja vakuutus asiat myös OP:llä. Lainan korko on jotain 0,75, takaisin maksu alkaa parin vuoden päästä. Ehkä riski, ehkä ei.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 800
Jatkan lainakeskustelusta pohdintaa + oma asia.

Sekin voisi olla hyvä ajatus että vaikka toisen taloudellinen tilanne heikkenee ei lainan maksu katkea, vaan vaihtuu pienempään (vaikka reilusti) kuukausierään. Voi olla psykologisesti helpompaa jättää koko laina maksamatta kun on useamman kuukauden maksamatta mitään. Ja toisaalta lainanantajan jousto on hyvä ele jota lainan maksaja pääsääntöisesti arvostaa ja jatkaa maksamista kun tilanne on parempi.



Itsellä jäi opintolainasta 2500€ käyttämättä, laina OP:ltä, niin taidan laittaa OP maailma indeksiin. Muut pankki- ja vakuutus asiat myös OP:llä. Lainan korko on jotain 0,75, takaisin maksu alkaa parin vuoden päästä. Ehkä riski, ehkä ei.
Kun valmistut ajallaan, niin lainan nostamatta jättäminen on riski (lue.opintolainahyvitys). Itse käytin opintolainarahat talon käsirahaan -huonomminkin olisi lainarahat mielestäni voinut käyttää. Lisäksi ko.lainan korko on viime viikosta asti ollut 0% :thumbsup:

Tämä lähinnä vinkkinä nyt opiskeleville, eli säästäkää lainanne jossain rahastossa tai edes tilillä
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 269
Palatkaas sitten tosiaan ketjun aiheeseen - ystävälle lainaamiset yms menee ohi aiheen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Tällainen löytyi Hesarista:

HALLITUS on esittänyt myös osinkoverotuksen muuttamista niin, että osinkona yhtiöstä ulos maksettavaa voittoa verotettaisiin kovemmin kuin yhtiöön jätettävää voittoa.

Mitähän helvettiä. Multa on tuokin mennyt ohi. Mutta nyt löytyi:

Lisäksi hallitus selvittää yhteisö- ja osinkoverotuksen rakennemuutosta, jossa yhteisöverokannat eriytetään yhtiöön jätetyn voiton ja yhtiöstä ulosmaksetun voiton osalta vuoden 2022 toukokuun loppuun mennessä.

Lisää siis syytä kikkailla. Lisää kompleksisuutta verotukseen ja voitonmaksuun. Ja koska vasemmistohallitus, oletan että tuo eriyttäminen tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että ulos maksettavalle lätkäistään nykyistä korkeampi verotus. Ei sitä, että sisään jätettävää verotettaisiin nykyistä vähemmän. Hesarissa tuota kritisoidaan:

”Mutta jaettuun voittoon kohdistuu jo nyt ankarampi verotus kuin yhtiöön jätettyyn voittoon, koska osinkoja verotetaan”, Niskakangas muistuttaa.Argh. Oispa jo vaalit.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 628
Tällainen löytyi Hesarista:




Mitähän helvettiä. Multa on tuokin mennyt ohi. Mutta nyt löytyi:




Lisää siis syytä kikkailla. Lisää kompleksisuutta verotukseen ja voitonmaksuun. Ja koska vasemmistohallitus, oletan että tuo eriyttäminen tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että ulos maksettavalle lätkäistään nykyistä korkeampi verotus. Ei sitä, että sisään jätettävää verotettaisiin nykyistä vähemmän. Hesarissa tuota kritisoidaan:

”Mutta jaettuun voittoon kohdistuu jo nyt ankarampi verotus kuin yhtiöön jätettyyn voittoon, koska osinkoja verotetaan”, Niskakangas muistuttaa.

Argh. Oispa jo vaalit.
Jep, ei tuota voi perustella mitenkään. Selvempi olisi vain nostaa osinkoveroa, jos välttämättä halutaan lisää sitäkin verottaa. Noh, jo ennätyksellisestä avustajamäärästä päätellen tässä on kaikkien aikojen avuttomin hallitus ja sitten kun ne avustajatkin on jotain omia tuttuja oikeiden asiantuntijoiden sijaan, niin mitä voi odottaa :rolleyes:

Edit: Jos äärimmäistä ajatusleikkiä harrastaisi ja siirryttäisiin täysin tuollaiseen malliin ja poistettaisiin saavien osapuolten osinkovero kokonaan, niin käytännössä yhtiö maksaisi suoraan ne "osinkoverot" ja poistuisi mahdollisuus saada niitä verottomana tai alemmilla veroilla mihinkään suuntaan (ehkä joku tämmöinen tuossa on taustalla siis halutaan poistaa osinkoverojen välttelyt?). Toisaalta tuon pitäisi olla sijoittajalle sen jälkeen verotonta tuloa sellaisena mitä se tilille napsahtaa, kun siitä on jo siivu otettu lähtöpisteessä. Melkoinen remontti tuossa olisi ja esim. verosopimusten kanssa voisi olla mielenkiintoista, jos tehtäisiin about kaikista muista valtioista poikkeava malli. Tiedä miten sitten, jos esim. REIT tyyliin osinkoa maksetaan, vaikka vähennysten jälkeen ei pahemmin voittoa olekaan, niin voiko niitä maksaa about verottomana vs. nykytilanne? :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Jep, ei tuota voi perustella mitenkään. Selvempi olisi vain nostaa osinkoveroa, jos välttämättä halutaan lisää sitäkin verottaa. Noh, jo ennätyksellisestä avustajamäärästä päätellen tässä on kaikkien aikojen avuttomin hallitus ja sitten kun ne avustajatkin on jotain omia tuttuja oikeiden asiantuntijoiden sijaan, niin mitä voi odottaa :rolleyes:
Henkilökohtaisesti musta hallitus on onnistunut koronan hoidossa vähintään hyvin eikä siitä sen enempää tässä ketjussa, mutta kyllä nää pääomiin liittyvät verotuslinjaukset (päätökset sitten syksyllä ja ensi vuonna) sai nopeasti muistamaan, että vasemmistohan se siellä niitä päätöksiä tekee. Täytyy toivoa, että talous lähtisi niin ripeästi liikkeelle, että kaikkia suunniteltuja kiristyksiä ei tarvitsisi tehdä. Tai että seuraava hallitus saisi purettua paskat pois. Pääomaverotusta on poislukien Sipilän hallitus kiristetty öbaut yhtäjaksoisesti 20 vuotta. Muistelen yhä lämmöllä yhtiöveron hyvitysjärjestelmää. Huoh.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
611
Täytyy toivoa, että talous lähtisi niin ripeästi liikkeelle, että kaikkia suunniteltuja kiristyksiä ei tarvitsisi tehdä.
Taitaa olla niin että Suomen talouden tulisi kasvaa moninkertaiseksi hyvin lyhyessä ajassa että se voisi kustantaa kaiken ilman mitään kiristyksiä tai leikkauksia. Valtiotasolla olisi syytä keskittyä siihen miten hallintoa ja virkamiesmäärää saataisiin digitalisaation myötä jokseenkin heti pienennettyä murto-osaansa nykyisestä jolloin a) kustannukset laskisivat ja b) kyseiset henkilöt saataisiin tuottamaan jotain viivan alle sen sijaan että ovat yhtälössä pelkkänä kustannuksena. Tässä yhtälössä on melkoinen kiire suunnankäännöllä hallinnon paisuttamisesta sen kutistamiseen, ilman sitä velkataakkaa kertyy kiihtyvällä tahdilla. Tai sitten on jokseenkin avoimesti myönnettävä että tarkoituksena on velkaantua Kreikka/Italia tyylisesti, jotta päästäisiin pois nettomaksajuudesta €U:n suuntaan (mikä on kyllä toiveajattelua, tuossa tilanteessa säännöt muuttuisivat).
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 343
Tässä yhtälössä on melkoinen kiire suunnankäännöllä hallinnon paisuttamisesta sen kutistamiseen, ilman sitä velkataakkaa kertyy kiihtyvällä tahdilla.
Valtion henkilöstö on jo pari vuosikymmentä kutistunut.

Screenshot 2021-05-03 at 16.28.32.png


Tässä vielä jaottelua virastotyypin mukaan:

Screenshot 2021-05-03 at 16.29.57.png
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
688
Onko näissä laskettu mukaan ostopalvelut?
Ei varmasti. Konsulteilla ja ulkoistuksilla hoidetaan moninkertaisella hinnalla (toimintatonni per päivä). Kunnat ja kaupungit myös. Mutta sehän on puhdasta säästöä kun ei joudu palkkaamaan työntekijöitä. Toisaalta palkkataso on rajoitettu todella matalaksi joten osaavaa väkeä ei ylipäätään meinaa saada. Siten ulkoistus on usein ainut mahdollisuus moniin tehtäviin.

EDIT: Konsulttifirmat tietää myös tilanteen julkisella sektorilla ja tarjoavat osaamattomia konsultteja täydellä hinnalla. Onko tälle jotain omaa ketjua?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Ei varmasti. Konsulteilla ja ulkoistuksilla hoidetaan moninkertaisella hinnalla (toimintatonni per päivä). Kunnat ja kaupungit myös. Mutta sehän on puhdasta säästöä kun ei joudu palkkaamaan työntekijöitä. Toisaalta palkkataso on rajoitettu todella matalaksi joten osaavaa väkeä ei ylipäätään meinaa saada. Siten ulkoistus on usein ainut mahdollisuus moniin tehtäviin.

EDIT: Konsulttifirmat tietää myös tilanteen julkisella sektorilla ja tarjoavat osaamattomia konsultteja täydellä hinnalla. Onko tälle jotain omaa ketjua?
On se valtion ja kuntien touhu sellaista että parempi vaan kun ostetaan vaikka sitten kalliilla konsultteja.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
688
On se valtion ja kuntien touhu sellaista että parempi vaan kun ostetaan vaikka sitten kalliilla konsultteja.
Ei it-alalla ihan noin mene. En ole tavannut montaakaan huonosti motivoitua työntekijää it-alalla ja olen aika monen kunnan it-palveluihin tutustunut. Pointti on se että sitä ei tehdä palkan takia ainakaan eteläsuomessa. Konsulttipalkkiolla kuukauden työt on tosiaan 30K€-35K€. Ongelma on palkkaustaso kunnan työntekijöillä. Jos järjestelmäasiantuntijan ja it-suunnittelijan palkka on n. 3000-3500€/kk niin tietää mitä tulee jos ei ole muuta erittäin hyvää syytä olla kyseisellä työnantajalla. Onneksi useimmilla on hyvä syy. Kyllä tuo silti rajoittaa paljon osaajien saamista.

EDIT: Jos saisi oikeasti huippuosaajia tuolla konsulttipalkkiolla niin homma voisi ehkä toimia, mutta näin ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 853
Veroilmoitusta tarkastaessa tajusin että katsoin edellisen vuoden huolimattomasti, en lainkaan ajatellut Instabankin korkoja o_O Mitähän tässä tekisi, ilmoittaisi tässä ilmoituksessa nekin, ilmoittaisi oikealle vuodelle (miten edes tehdään enää) ja siitä ilmeisesti seuraava vähintään 75 e veronkorotus on suurempi kuin vero olisi vai olisiko vain hiljaa. Viimeisessä on tietysti se ongelma etten ole asioinut täällä VPN:llä, eiköhän tästä joku vinkkaisi :D
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
1 412
Nordnetissä on aina silloin tällöin tarjouksia X kauppapaikkaan, kuten USA. Tuleeko teillä mieleen että olisi joskus ollut tarjouksia myynneistä? Tuntuu olevan aina että ostot halpoja eikä myynneistä ole ikinä mitään.

Mulle on kertynyt pari ETF:ffä kk-säästöistä(kokeiluja), jotka ovat summiltaan aika pieniä (200-500€) joten niistä 15€ myyntiluvut olisivat ihan järkyttävän suuret.
Oli niitä muutama vuosi sitten kun aloitin sijoittamaan siellä. Vähentyneet kaikki kampanjat sittemmin. Oli pienille kaupoille kampanjaa alennettuun hintaan ja ainakin jenkkipörssiin ilmaisten kauppojen päiviä (joko tietyille osakkeille tai ihan koko kauppapaikalle; nyttemmin vain ilmaisia ostoja ollut)
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 800
Veroilmoitusta tarkastaessa tajusin että katsoin edellisen vuoden huolimattomasti, en lainkaan ajatellut Instabankin korkoja o_O Mitähän tässä tekisi, ilmoittaisi tässä ilmoituksessa nekin, ilmoittaisi oikealle vuodelle (miten edes tehdään enää) ja siitä ilmeisesti seuraava vähintään 75 e veronkorotus on suurempi kuin vero olisi vai olisiko vain hiljaa. Viimeisessä on tietysti se ongelma etten ole asioinut täällä VPN:llä, eiköhän tästä joku vinkkaisi :D
Hakee vain muutosta verotukseen. Vääriä vaihtoehtoja (veropetosta) ei saa täällä neuvoa.
 

Ggg

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
159
Minkälaisia ratkaisuja teillä on sijoitusasuntojen korvikkeina?

Mulla on tällä hetkellä sijoitusasunto, jonka olen suunnitellut myyväni. Olen jäämässä opintovapaalle ja tarvitsen rahaa sinä aikana elämiseen (aikuiskoulutustuet käytetty jo aikaisemmin). Saisin tuosta asunnosta tililleni n. 200 000 € nettona.

Tarkoitus olisi heittää esim Bank Norwegianin tilille 50 000 € "käyttörahaksi" (vastaa n. vuosipalkkaani). Ja loput osinkoja maksaviin kohteisiin.

Olen ajatellut esimerkiksi Realty Income ja muut REITit. Mutta olisiko muita fiksuja kohteita jota harkita? Koko rahaa en tietenkään halua yhteen koriin laittaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Ainakin O:ta välttelisin kun Retail-real estate kuulostaa vähän huonolta post-korona-aikaan, mutta pelkoni on turha...

Eikö vuokratuotto riitä elättämään ilman myyntiä? Eipä sillä, joskushan se realisointi pitää tehdä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
240
Kysymys lienee eniten, että tarvitsetko noita rahoja jollain aikavälillä ja millaisia tuotto-odotuksia on. Itse laittelisin rahoja sisään parin-kolmen vuoden aikana, kuukausittain. Muutamaan erilaiseen indeksiin, eri toimialoille ja markkinoille. Ihan ihan samalla tavalla kuin muutenkin.

Tilastollisesti tässä häviää tuotossa jonkin verran siihen, että lyö kaikki rahat sisään kerralla, mutta ainakana omat hermot ei kestäisi koronan tapaista dippiä jos olisi juuri lyönyt rahat sisälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Hakee vain muutosta verotukseen. Vääriä vaihtoehtoja (veropetosta) ei saa täällä neuvoa.
Kyllä tuossa nyt järkeä voi silti käyttää, korot 20e, korko 6e, prosessi muutoksen tekemiseksi 100e -> ei edes valtion kannalta ole järkevää että aletaan repimään vanhaa verotusta auki parin euron takia. Itse olisin hiljaa ja ilmoittaisin 2020 verotukseen ne 2020 tulot jotka siihen kuuluu ja sillä sipuli.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 459
Pystyikös Bank Norwegianin talletustilin korot vähentää luovutustappioista ja onko se automaattisesti tehty veroilmoituksessa?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 800
Minkälaisia ratkaisuja teillä on sijoitusasuntojen korvikkeina?

Mulla on tällä hetkellä sijoitusasunto, jonka olen suunnitellut myyväni. Olen jäämässä opintovapaalle ja tarvitsen rahaa sinä aikana elämiseen (aikuiskoulutustuet käytetty jo aikaisemmin). Saisin tuosta asunnosta tililleni n. 200 000 € nettona.

Tarkoitus olisi heittää esim Bank Norwegianin tilille 50 000 € "käyttörahaksi" (vastaa n. vuosipalkkaani). Ja loput osinkoja maksaviin kohteisiin.

Olen ajatellut esimerkiksi Realty Income ja muut REITit. Mutta olisiko muita fiksuja kohteita jota harkita? Koko rahaa en tietenkään halua yhteen koriin laittaa.
Oletko miettinyt lainarahalla tuon opiskelun rahoitusta? Tuntuu hieman hölmöltä lähteä realisoimaan sijoitusasuntoa sitä varten, jos se kuitenkin on tuottava kohde
 
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
38
Onko Jenkki-REIT:ien (e tai m) omistajia linjoilla, kiinnostaisi kuulla kokemuksia niistä.
Näitä löytyy salkusta esim.

O Realty income, yli 25 vuotta osingon korotuksia takana, nosti myös viime vuonna vaikka vaikea vuosi kiinteistösektorilla. Kuitenkin onnistui pahimpinakin kuukausinakeräämään reilut 90% vuokrista. Ovat nyt yhdistymässsä Vereit:n kanssa, tämä voi olla hyvä veto. Osinko tuotto tällä hetkellä reilut 4% vuodessa.

WPC, W.P. Carey. Tämä lähes yhtä laadukas kuin O, mutta maksaa parempaa osinkoa(reilu 5%)

OHI, Omega healtcare investors, Kuten nimi kertoo terveydenhoitoalan kiinteistöhin sijoittava reit. Hyvää osinkotuottoa n.7% Vähän enemmän riskiä, tosin ei joutunut laskemaan osinkoa viime vuonna.

Lisäksi löytyy hieman mortage reit:teja esi. ARR ja RC jotka eivät laadukkaimmasta päästä, mutta lähes 10% osinkotuotto.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 331
Veljelle lainasin 3300e ja ihan hyvä fiilis siitä tuli. Velkakirja tehtiin ja sovittiin maksuaikataulu takaisin. Toki tämä riippuu ihan kaikesta, että kannattaako lainata kenellekkään mitään. Monesti siinä on ollut ongelmia ollut, varsinkin jonkun puolitutun kanssa. Toisaalta raha on vain rahaa, ei sekään saisi olla elämän päätarkoitus, toki toimeen pitää (itse) tulla. No saan minä 2% korkoa lainasta, niin siitähän tulee jo 7v maksuaikataululla hieman rahaakin, toki tämä on aika toisarvoista, mutta kuitenkin.
Ihan vaan mielenkiinnosta, miten ajattelit toimia jos veli ei maksakaan velkaansa takaisin? Aiotko lähtä oikeusteitse perimään rahoja? Ja mikäli et niin mikä virka edes on velkakirjalla siinä tapauksessa? Lähinnä sillä mietin että jonkun kaverin nyt vielä voi heivata elämästään jos alkaa vituttamaan velan maksamattomuus mutta veli on jo vähän siinä ja siinä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Ihan tehtiin oppimisen ilosta tuo velkakirja, enpä usko että oikeuteen lähtisin muutenkaan. Olisin rahat voinut lahjoittaakkin, mutta uskoisin, että veljelleni on tärkeää, että kyseessä on laina.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 459
Viestejä
4 162 761
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom