Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 396
5 vuotta on muistaakseeni aikaa vahenella tappiota niin taytyy pitaa huoli etta on paaomatuloa myymisen jalkeen tarpeeks etta saa kaiken vahennettya.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
On vähän hämäävä nimi "and eSports" rahastolla kun vertaa sisältöön. En väitä, että huono poiminta, mutta kuvaa ehkä sitä että varsinaisia eSports-firmoja on vielä vaikea ostaa mistään.
Niin en mä tiedä edes mitä pitäisi ostaa jos haluaisi ostaa jotain mikä on pelkkää eSportsia? Eikös nuo turnauksetkin pitkältii pyöri sponsorien ja pelifirmojen kautta?

e: Tossa on aika kattava kattaus globaalia pelimarkkinaa ja varmaan sisältö elää alan mukaan jos vuosien päästä jotain mullistavaa tapahtuu ks segmentillä.

Seuraa indeksiä:
" The MVIS Global Video Gaming & eSports Index is a global index that tracks the performance of the global video gaming and eSports segment. The index includes companies with at least 50% (25% for current components) of their revenues from video gaming and/or eSports. These companies may include those that develop video games and related software/hardware, streaming services and are involved in eSports events. The MVIS Global Video Gaming & eSports Index (MVESPO) covers at least 90% of the investable universe. Most demanding size and liquidity screenings are applied to potential index components to ensure investability. It has been licensed to underlie financial products with currently USD 1675.4 million in assets under management."


Mielenkiintosita dataa. Nämä 5y lukemat varmaan otettu laskennallisesti kun indeksi ollut olemassa vasta -18 lähtien:



Viime vuoden top5 ja worst5:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2020
Viestejä
141
Olen tämän vuoden viettänyt tutustuen SPAC yhtiöihin. ( SPAC merger companies - vaihtoehto IPOlle )

Tuntuu tällä hetkellä olevan hieman liian hyvää ollakseen totta, varsinkin nämä yhtiöt jotka ottavat helposti hypeä alle (vety,ev...yms) .

Lucid motors (CCIV) meinaa myös listautua pörssiin SPACin kautta. Kurssi raketoi muutamassa päivässä lähes 100%. Hyppään tänään mukaan, jahka pörssi aukeaa. Toiveissa alle 20$ hinta, myyntiaikeet päälle 30$ jos sinne päästään.

Lion electriciin (NGA) hyppäsin mukaan ennen vuoden vaihdetta noin 18$ hinnalla, myin pois 31$. Kurssi näyttää vieläkin raketoivan.

Pidempään holdiin ja isompaan panostukseen valitsin Paysafen SPACin (BFT), firma ei ole mikään startup vaan heillä on jo valmis bisnes. Yhdistymisen takuumiehenä toimii myös legendaarinen Bill Foley joka omistaa mm Vegasin änärijengin. Itse hypätty mukaan tuntuvalla panostuksella alle 15$. Kurssi tällähetkellä noin 16,3$ pre marketissa.
 

hahuu

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2020
Viestejä
211
Ehdotuksia kehittyville markkinoille sijoittavasta indeksirahastosta?

Olen aikaisemmin säästänyt Osuuspankissa aika monenlaisiin rahastoihin mutta ajattelin jatkossa säästää vähän yksinkertaisemmin. Ajattelin säästää kuukausittain pääasiassa OP-Maailma Indeksiin, jonka lisäksi haluaisin pienen siivun kehittyviäkin markkinoita (OP-Maailma Indeksissä on vain kehittyneitä). Osuuspankilla on tosin pelkästään aktiivisia kehittyville markkinoille sijoittavia rahastoja.

Pikaisella googlettelulla löysin Nordnetin Indeksi Kehittyvät Markkinat (pienet kulut, mutta synteettinen rahasto ei tunnu oikein kivalta), eQ Kehittyvät Markkinat Indeksi (näyttäisi muuten ok:lta, mutta minimimerkintä 500 € ei sovi kuukausisäästämiseen) ja Seligson Kehittyvät Markkinat (tästä jäi avaintietoesitteen perusteella vähän epäselväksi, mihin se tarkalleen ottaen ”rahastojen rahastona” sijoittaa).

Vai joku muu, mikä?
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
792
Niin en mä tiedä edes mitä pitäisi ostaa jos haluaisi ostaa jotain mikä on pelkkää eSportsia? Eikös nuo turnauksetkin pitkältii pyöri sponsorien ja pelifirmojen kautta?
No joukkueita voisi omistaa, mutta ei kai pääomasijoittajat oikein muutenkaan urheilujoukkueita omista. Omistajat on yleensä jotain rikkaita harrastajia.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 493
Ehdotuksia kehittyville markkinoille sijoittavasta indeksirahastosta?

Olen aikaisemmin säästänyt Osuuspankissa aika monenlaisiin rahastoihin mutta ajattelin jatkossa säästää vähän yksinkertaisemmin. Ajattelin säästää kuukausittain pääasiassa OP-Maailma Indeksiin, jonka lisäksi haluaisin pienen siivun kehittyviäkin markkinoita (OP-Maailma Indeksissä on vain kehittyneitä). Osuuspankilla on tosin pelkästään aktiivisia kehittyville markkinoille sijoittavia rahastoja.

Pikaisella googlettelulla löysin Nordnetin Indeksi Kehittyvät Markkinat (pienet kulut, mutta synteettinen rahasto ei tunnu oikein kivalta), eQ Kehittyvät Markkinat Indeksi (näyttäisi muuten ok:lta, mutta minimimerkintä 500 € ei sovi kuukausisäästämiseen) ja Seligson Kehittyvät Markkinat (tästä jäi avaintietoesitteen perusteella vähän epäselväksi, mihin se tarkalleen ottaen ”rahastojen rahastona” sijoittaa).

Vai joku muu, mikä?
Käykö ETF?

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
No joukkueita voisi omistaa, mutta ei kai pääomasijoittajat oikein muutenkaan urheilujoukkueita omista. Omistajat on yleensä jotain rikkaita harrastajia.
Niin tätä mä mietin kanssa, että jos haluaisi laittaa normaaliin urheiluun rahaa pörssin kautta niin aika tenkkapoo tulisi.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Olen tämän vuoden viettänyt tutustuen SPAC yhtiöihin. ( SPAC merger companies - vaihtoehto IPOlle )

Tuntuu tällä hetkellä olevan hieman liian hyvää ollakseen totta, varsinkin nämä yhtiöt jotka ottavat helposti hypeä alle (vety,ev...yms) .

Lucid motors (CCIV) meinaa myös listautua pörssiin SPACin kautta. Kurssi raketoi muutamassa päivässä lähes 100%. Hyppään tänään mukaan, jahka pörssi aukeaa. Toiveissa alle 20$ hinta, myyntiaikeet päälle 30$ jos sinne päästään.

Lion electriciin (NGA) hyppäsin mukaan ennen vuoden vaihdetta noin 18$ hinnalla, myin pois 31$. Kurssi näyttää vieläkin raketoivan.

Pidempään holdiin ja isompaan panostukseen valitsin Paysafen SPACin (BFT), firma ei ole mikään startup vaan heillä on jo valmis bisnes. Yhdistymisen takuumiehenä toimii myös legendaarinen Bill Foley joka omistaa mm Vegasin änärijengin. Itse hypätty mukaan tuntuvalla panostuksella alle 15$. Kurssi tällähetkellä noin 16,3$ pre marketissa.
Onhan tuo SPAC-mania ollut käynnissä jo viime keväästä saakka. Käytännössä nämä ovat täysin pelilappuja, joiden arvostus ei perustu (lähes) mihinkään fundamenttiin.

Lucid Motors on yhdistetty CCIV huhuissa, ei ole mitään takeita että näin tulee tapahtumaan. Itsellä positio $12,xx hinnoilla sisässä jolloin downside on aika rajattu.

EDIT: Taidat päästä alle $20 hinnoilla mukaan:
 
Viimeksi muokattu:

hahuu

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2020
Viestejä
211
Käykö ETF?

ETF:t muuten ok mutta kaupankäyntipalkkiot taitavat nousta suhteessa aika korkeiksi, jos ostelen arviolta noin 50-100 €:lla kuukaudessa. OP:lla näytti olevan välityspalkkio 0,17 % (väh. 7 €), Nordnetin kuukausisäästäminenkin taisi olla 2,5 €/kk.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
On vähän hämäävä nimi "and eSports" rahastolla kun vertaa sisältöön. En väitä, että huono poiminta, mutta kuvaa ehkä sitä että varsinaisia eSports-firmoja on vielä vaikea ostaa mistään.
Usein on kovat puheet eSportsin isoista rahoista, mutta en ole oikein sisäistänyt liiketoiminnan tulevaisuutta. Joukkueet ja turnauksethan ovat itse sponsoroinnin varassa ja kokoajan käsi jonkun muun yrityksen taskussa. Liiketoiminta on lähempänä jonkinlaista mainosmyyntiä kuin itse peliteollisuutta. Tuota ETF:ää voisi käsitellä peliteollisuuden rahastona, mutta itse eSports puuttuu.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 223
Seligson Kehittyvät Markkinat (tästä jäi avaintietoesitteen perusteella vähän epäselväksi, mihin se tarkalleen ottaen ”rahastojen rahastona” sijoittaa).
Klikkaat sieltä Seligsonin sivulta "Rahaston sijoitukset" ja sieltä "Arvopaperilistaus" niin selviää: Seligson & Co Rahastoyhtiö Oyj

Siellä on kuutta eri "emerging markets" rahastoa tasaosuuksin.

Lisäys: Helpointa voisi olla sijoittaa suoraan sellaiseen rahastoon, jossa on sekä kehittyneet että kehittyvät markkinat samassa rahastossa. Eli vaikka Nordnetistä "SPP Aktiefond Global A EUR" jos ei ole ihan pakko OP:tä käyttää ja ETF:t eivät käy. Tai sitten "SPP Emerging Markets SRI A EUR" Nordnetin kautta jos haluat kehittyneet pitää OP:ssä. Kalliit kulut kyllä tuossa. Tai sitten vaan perinteinen EUNL+IS3N -setti Nordnetistä kuukausisäästöllä, jos ei ole pakko OP:tä käyttää.

Tuolla tuo "perusohje" jos et ole vielä sitä katsonut: Sijoittamisen peruskysymykset
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
470
Ehdotuksia kehittyville markkinoille sijoittavasta indeksirahastosta?

Olen aikaisemmin säästänyt Osuuspankissa aika monenlaisiin rahastoihin mutta ajattelin jatkossa säästää vähän yksinkertaisemmin. Ajattelin säästää kuukausittain pääasiassa OP-Maailma Indeksiin, jonka lisäksi haluaisin pienen siivun kehittyviäkin markkinoita (OP-Maailma Indeksissä on vain kehittyneitä). Osuuspankilla on tosin pelkästään aktiivisia kehittyville markkinoille sijoittavia rahastoja.


Vai joku muu, mikä?
Toi OP-maailma indeksi on semmonen tasasen varma takoja, mutta se hajautus on niin iso ettei keskiverto nousuja korkeemmalle kyllä päästä pitkällä aikavälillä. OP-Amerikka indeksi ollut selvästi parempi, mutta pitkällä aikavälillä paha sanoa ottaako esim. Kiina jossain kohtaa markkinoita enemmän haltuun... En usko, että tämä tapahtuu kuitenkaan hetkeen.

Analyytikkojen mukaan Kiinaan sijoittaminen on tällä hetkellä vähän arpapeliä... Voi olla kovat nousut tai laskut. Mulla on itellä vähän tota OP-Kiina A rahastoa, joka on menestynyt historiassa hyvin pitkällä aikavälillä, mutta noin 2.5% hallinnointikulut on sen verran paljon etten isoja summia ole sinne viitsinyt heittää... Niitä harvoja rahastoja, jossa salkunhoitaja on tehnyt oikeita liikkeitä, eikä vain ottanut sitä palkkiota välistä ja sijoitellut aika lailla indeksien mukaan liian varovasti.

ETF:t muuten ok mutta kaupankäyntipalkkiot taitavat nousta suhteessa aika korkeiksi, jos ostelen arviolta noin 50-100 €:lla kuukaudessa. OP:lla näytti olevan välityspalkkio 0,17 % (väh. 7 €), Nordnetin kuukausisäästäminenkin taisi olla 2,5 €/kk.
Omistaja-asiakkailla ainakin OP:llä toistaiseksi 1% kulukatto ETF ostoissa. Ehkä sen takia kun eivät ole vielä saaneet osakesäästötiliä koodattua. Satasenhan se vissiin maksaa, mutta saa boonuksia jne. ja sitten sen satasen saa milloin vain takaisin, jos peruu omistaja-asiakkuuden.
 

hahuu

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2020
Viestejä
211
Toi OP-maailma indeksi on semmonen tasasen varma takoja, mutta se hajautus on niin iso ettei keskiverto nousuja korkeemmalle kyllä päästä pitkällä aikavälillä. OP-Amerikka indeksi ollut selvästi parempi, mutta pitkällä aikavälillä paha sanoa ottaako esim. Kiina jossain kohtaa markkinoita enemmän haltuun... En usko, että tämä tapahtuu kuitenkaan hetkeen.

Analyytikkojen mukaan Kiinaan sijoittaminen on tällä hetkellä vähän arpapeliä... Voi olla kovat nousut tai laskut. Mulla on itellä vähän tota OP-Kiina A rahastoa, joka on menestynyt historiassa hyvin pitkällä aikavälillä, mutta noin 2.5% hallinnointikulut on sen verran paljon etten isoja summia ole sinne viitsinyt heittää... Niitä harvoja rahastoja, jossa salkunhoitaja on tehnyt oikeita liikkeitä, eikä vain ottanut sitä palkkiota välistä ja sijoitellut aika lailla indeksien mukaan liian varovasti.



Omistaja-asiakkailla ainakin OP:llä toistaiseksi 1% kulukatto ETF ostoissa. Ehkä sen takia kun eivät ole vielä saaneet osakesäästötiliä koodattua. Satasenhan se vissiin maksaa, mutta saa boonuksia jne. ja sitten sen satasen saa milloin vain takaisin, jos peruu omistaja-asiakkuuden.
Hyvä huomio tuo omistaja-asiakkaiden 1% kulukatto etf-ostoissa, kiitos. En itse hoksannut ja olen omistaja-asiakas. Pitääpä harkita etf-vaihtoehtoakin.

Tuota OP-Maailma Indeksiä ajattelin siksi, kun en osaa/jaksa arvailla, mihin milläkin hetkellä kannattaisi sijoittaa. Ja kun minulla on tähän asti ollut varat levällään vaikka kuinka monessa eri rahastossa, niin niiden keskimääräinen tuotto lienee ollut suunnilleen sama, kuin jos olisin laittanut kaikki vaan tuonne Maailma Indeksiin. Paitsi että OP on tietenkin ottanut kulut välistä noista aktiivisista rahastoista, joita aikoinaan olen ostanut pankkitädin suosituksesta, kun en silloin vielä viitsinyt itse asiaan tarkemmin perehtyä.

Kiinaa en omista mutta nyt olisi kyllä OP-Ilmasto- ja OP-Japani-osuutenikin aika tukevasti plussalla. Onhan noita oikeasti hyvinkin tuottavia aktiivisia rahastoja mutta sen huomaa aina vasta jälkeenpäin.

Klikkaat sieltä Seligsonin sivulta "Rahaston sijoitukset" ja sieltä "Arvopaperilistaus" niin selviää: Seligson & Co Rahastoyhtiö Oyj

Siellä on kuutta eri "emerging markets" rahastoa tasaosuuksin.

Lisäys: Helpointa voisi olla sijoittaa suoraan sellaiseen rahastoon, jossa on sekä kehittyneet että kehittyvät markkinat samassa rahastossa. Eli vaikka Nordnetistä "SPP Aktiefond Global A EUR" jos ei ole ihan pakko OP:tä käyttää ja ETF:t eivät käy. Tai sitten "SPP Emerging Markets SRI A EUR" Nordnetin kautta jos haluat kehittyneet pitää OP:ssä. Kalliit kulut kyllä tuossa. Tai sitten vaan perinteinen EUNL+IS3N -setti Nordnetistä kuukausisäästöllä, jos ei ole pakko OP:tä käyttää.

Tuolla tuo "perusohje" jos et ole vielä sitä katsonut: Sijoittamisen peruskysymykset
Joo kiitos, löytyihän ne tarkemmat sijoitukset sieltä ja sitten vielä googletti esiin kunkin kuuden rahaston sisällöt, niin selvisi paremmin. Ei ole ihan pakko OP:ta käyttää, voin jättää nykyiset sijoitukset sinne ja jatkaa vaikkapa Nordnetin puolella. Tuo SPP Aktiefond Global A EUR voisi olla kyllä just hyvä aivot narikkaan -sijoitus, ei tarvitsisi itse ajatella edes kehittyvien ja kehittyneiden markkinoiden suhdetta sijoituksissa. Mutta pitää miettiä vielä noita etf-vaihtoehtojakin.
 
Liittynyt
20.10.2020
Viestejä
141
Onhan tuo SPAC-mania ollut käynnissä jo viime keväästä saakka. Käytännössä nämä ovat täysin pelilappuja, joiden arvostus ei perustu (lähes) mihinkään fundamenttiin.
On varmasti ollut, mutta minä tutustuin niihin vasta viimeisen parin kk aikana. SPACit sopii minulle hyvin, laitan mielelläni rahat Bill Foleylle jonka track record on suhteellisen kova tällä alalla. Suurien voittojen vastapainona on tietysti isot riskit, kuten kuuluukin. Asiaan perehtymisellä saadaan riskien ottoon järkeä. Esimerkiksi tämä BFT oli ainoa SPAC johon olin valmis rahoja pitkällä tähtäimellä laittamaan.
 
Liittynyt
27.11.2019
Viestejä
238
Suosituksia korkeakorkoisesta tilistä? Tarkoitus tallettaa vuodeksi-pariksi mahd talonrakennusrahaa summa xx xxx€?

Normitililläkään noita tuskin kannattaa säilöä. Muutakin järkevää voi toki ehdottaa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Netflix pukkasi hyvän tuloksen. Mukava olla tässä kelkassa mukana edelleen.

1611147314049.png
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Eikä esteitä jatkollekin. En omassakaan käytössä nää mitään syytä perua, on se vaan kätevä softa. Vieläkö kerkää matkaan?
Mä luulen, että vielä kerkeää matkaan. Netflix rikkoi 200 miljoonan tilaajan rajan. Kai tuossa on vielä tilaa kasvaa. Ehkä amerikan ulkopuolella tilaushintaa joutuu pitämään alempana ja pitäisi tehdä kiinalaista ja intialaista yksinoikeus sisältöä. Uskoisin, että tilaajat/tulot voivat kasvaa netflixillä nopeammin kuin sarjojen/leffojen tuotantokustannukset, joka voisi johtaa entistä parempaan tulokseen tulevaisuudessa. Mobiili on aika yllättäen netflixille iso juttu amerikan ulkopuolella, porukka käyttää paljon netflixiä luurilla/tabletilla.

Queens Gambit sarjan näki kai vähän reilu 60 miljoonaa katsojaa. Tuossakin on tilaa kasvaa. Oli muuten todella hyvä minisarja. Jossain kohtaa netflixissä on niin paljon yksinoikeusisältöä, että pahimmatkin vastaanhankaajat ottavat toisinaan kuukauden, että saa katsottua klassikoita. Uskoisin, että esimerkiksi queen gambit voisi tuollaisen klassikko määritelmän täyttää 5-10v päästä ja suurin osa maailmasta sitä ei ole vielä nähnyt.

Apple/Disney/hbo/amazon prime/... on kilpailijoita, mutta en usko, että nuo tappavat netflixiä. Applen sarjat ovat melko huonoja ja sisältöä vähän. Ted Lasso tosin oli hyvä. Disneyn sisältö on kovin erilaista kuin netflixin. Uskoisin, että markkinoille mahtuu useampia toimijoita.

Mä hyppään pois netflix kelkasta samassa kohtaa kun perun netflix tilauksen. Tällä hetkellä olen tyytyväinen käyttäjä ja katson jotain netflixistä päivittäin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 615
Mä hyppään pois netflix kelkasta samassa kohtaa kun perun netflix tilauksen. Tällä hetkellä olen tyytyväinen käyttäjä ja katson jotain netflixistä päivittäin.
Tässäpä periaatteessa yks niistä syistä miks yksittäisten osakkeiden osto olis itelle vaikeaa. Itelle netflixi ei oo tarjonnut oikeastaan mitään minkä takia sitä tilaisin ja tuntuu käsittämättömältä että osa porukasta maksaa näitä tilauspalveluita "huvikseen", eli "jos joskus katon, en jaksa perua". Käytännössä siis ei voi ymmärtää mikä heidän tuotteessa on niin maagista, nii vaikea nähdä firmalla tulevaisuutta, vaikka toisaalta aika lailla reilu vuosi sitten ennustin netflixille lihavia aikoja ensimmäisten shutdownien alkaessa. En nyt siis asiasta halua mitään perusteluita, vaan enemmän tällainen, että kun itse on niin erilainen kuluttaja kuin moni muu, niin vaikea aina syrjäyttää sitä omaa ajattelutapaa kun miettii, et mikä on kuuminta hottia.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Tässäpä periaatteessa yks niistä syistä miks yksittäisten osakkeiden osto olis itelle vaikeaa. Itelle netflixi ei oo tarjonnut oikeastaan mitään minkä takia sitä tilaisin ja tuntuu käsittämättömältä että osa porukasta maksaa näitä tilauspalveluita "huvikseen", eli "jos joskus katon, en jaksa perua". Käytännössä siis ei voi ymmärtää mikä heidän tuotteessa on niin maagista, nii vaikea nähdä firmalla tulevaisuutta, vaikka toisaalta aika lailla reilu vuosi sitten ennustin netflixille lihavia aikoja ensimmäisten shutdownien alkaessa. En nyt siis asiasta halua mitään perusteluita, vaan enemmän tällainen, että kun itse on niin erilainen kuluttaja kuin moni muu, niin vaikea aina syrjäyttää sitä omaa ajattelutapaa kun miettii, et mikä on kuuminta hottia.
Mulla ei ole mitään kaapeli/antenni televisiota. Kaapelikanavat maksavat täällä amerikassa ihan tuskaisen paljon versus netflix. Mä katson niin vähän sisältöä, että mieluummin sillon kun katsoo jotain niin katsoo laatua eikä jotain tusinakamaa kuten salattuja elämiä. Mä lopetin myös kaikenlaisen keräilyn ja mieluummin kulutan digitaalisena sisällöt kuin keräisin levyjä kaapit täyteen. Moni kierrättää noita palveluita. 1kk netflix, 1kk disney, 1kk hbo, 1kk hulu jne. Tuolla keinoin näkee aika halvalla kaikki sarjat. Netflixin perhepaketti lienee myös hyvä. Ehkä iskä ei katso tässä kuussa, mutta vaimo tai muksut katsovat. Noihin lapsiinhan tosin disney yrittää iskeä. Mä miellän tuon netflixin vielä halvaksi, kun vertaa esim. mitä leffateatterissa käyminen maksaa.

Suomessa toki televisio on "ilmainen", tai siis oikeammin katetaan sillä yle-verolla. Toi digipalvelukierros maksaa mulle vähemmän kuin mitä yle-vero maksaa suomessa töitä tekevälle.

Netflixin yksinoikeussarjat ovat nykyään melko hyvää laatua. Queens Gambit esimerkiksi oli todella kova. Niitä harvoja sarjoja jonka voi katsoa toisenkin kerran.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Mä oon enemmänkin mukana semmoisissa yrityksissä joiden asiakas olen. Netflix, amazon, facebook,... Yritän näissä yksittäisissä sijotuksissa olla mukana vain yrityksissä jos olen sekä heidän asiakas ja olen jaksanut perehtyä tarpeeksi, että ymmärrän edes jotain yrityksen toiminnasta.

Amazonin tulos tulee olemaan hauska nähdä. Nehän osti wholefoods marketin jokin aika sitten. Tämän viruksen myötä amazon on toimittanut wholefoodsista niin paljon ruokatarvikkeita ihmisille, että välissä oli tiedotetta että uusia asiakkaita ei voida ottaa sisään ja wanhatkin saivat tilata vain 4pv välein. Sieltä voi tulla todella kova tulos. Tosin ilmeisesti bisneksen ylöspäin skaalaaminen on maksanut niin voi olla kova liikevaihto, mutta voitto ei niin hyvä. Uskoisin, että amazon on voittaja, kun jengi laiskistuu ja jatkaa tavaran ja ruokatarvikkeiden ostamista kotitoimituksella sen sijaan, että autoilisivat markettiin hakemaan kurkkua. Jos amazon saa varastot/pakkauksen/toimitukset automatisoitua koko ketjun läpi niin nettotulot tulevaisuudessa voi olla ihan ällistyttävät. Amazonillahan on myös täysin automatisoitu täyskokoinen kauppa jo olemassa. Kävelet sisään, keräät kamat, kävelet ulos.

Mä laiskistuin jo niin, että pitsataikinakin tilataan amazonin avulla wholefoodsista. Ne tekee pitsataikinat päivittäin ja on riittävän laadukas+halpa ettei itse jaksa enää säätää kuin erikoistilanteissa

1611152220308.png


 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
434
Osaakos joku kertoa miksi nordnetin suomi superi näyttää 1pv ajalta pakkasta vaikka omxh25 on ollut pari päivää jo nousussa?
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
Jos kurssit pysyvät tällä tasolla tai jatkavat nousuaan, niin kuluvan vuoden aikana salkussa saattaa olla 6-numeroinen luku. :cool:

Noin 6 vuotta sitten tuli aloitettua indeksisäästäminen. Tämän aikajakson aikana on tullut hankittua omakotitalo eikä vuosipalkkakaan ole vielä ylittänyt 50k, joten olen salkun kehitykseen varsin tyytyväinen. :)
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 370
Pitäisi saada myytyä salkku tyhjäksi eli 430e arvosta osakkeita ja useammalla tonnilla rahastoja. Onko mitään hyvää ohjenuoraa säästää veroissa max määrä? Jättää nuo osakkeet ja tähdätä tuohon tonnin lopuilla parhaiten voitolla olevilla rahastoilla ja myydä nuo vasta vuoden päästä?

Aikaisempina vuosina myyty osakkeita vajaalla tonnilla, sillä näiden hankintahinta ei ole ollut tiedossa ja veroa olisi tullut maksettavaksi ihan hyvä määrä.

Rahastosäästäminen aloitettu reilu 3 vuotta sitten ja nyt taloa varten pitäisi saada sisustusrahaa.

Kävi se klassinen eli säästösummasta 2/3-osaa laitettu korkorahastoon ja 1/3-osaa aktiiviseen osakerahastoon. Tuotto näillä 6,99 % ja 60 % (39 kk)... Kolmannen eli indeksirahastosumman tajusin sentään tuplata pohjalla.

Säästämistä tarkoitus kuitenkin jatkaa, mutta ilman tuota korkorahastoa. Mielummin tilille odottamaan pudotusta.
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 694
@iltanen Jos nuo kaikki rahat tarvitset sisustamiseen niin eikai siinä voi vuosia odottaa että saat hyödynnettyä veroetua alle tonnin myynnein? Jos et tarvitse kaikkea niin myy pois sellaisista alkaen mistä aiotkin luopua ja missä näet vähiten kasvupotentiaalia.

Riittäisikö esimerkiksi noiden korkorahastojen myynti pelkästään tarpeisiisi?
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 370
@iltanen Jos nuo kaikki rahat tarvitset sisustamiseen niin eikai siinä voi vuosia odottaa että saat hyödynnettyä veroetua alle tonnin myynnein? Jos et tarvitse kaikkea niin myy pois sellaisista alkaen mistä aiotkin luopua ja missä näet vähiten kasvupotentiaalia.

Riittäisikö esimerkiksi noiden korkorahastojen myynti pelkästään tarpeisiisi?
Rahaa menee kalustamiseen ja muuhun rahaa vievään "sisustamiseen" eli "kaikki" mahdollinen irti nyt, jotta jää pahan päivän puskuriinkin rahaa. Josko tonnin jättäisi siis noista, jotka ovat eniten voitolla ja välttää tulevana vuonna verot. Tämä siis oletuksena, ettei tonnin rahasto ole tulevana tammikuuna 500e arvoinen :kahvi:
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 694
Rahaa menee kalustamiseen ja muuhun rahaa vievään "sisustamiseen" eli "kaikki" mahdollinen irti nyt, jotta jää pahan päivän puskuriinkin rahaa. Josko tonnin jättäisi siis noista, jotka ovat eniten voitolla ja välttää tulevana vuonna verot. Tämä siis oletuksena, ettei tonnin rahasto ole tulevana tammikuuna 500e arvoinen :kahvi:
Nii tai 2000e arvoinen jolloin taas menee 2 vuotta myydä ne.

Pointti kuitenkin että sillä säästät eniten veroissa kun myyt vain sen verran mitä tarviit rahaa. Jos haluat kokonaan pois markkinoilta tai näkemyksesi mukaan indeksit on tästä menossa alaspäin niin silloinhan kannattaa kaikki ottaa ulos.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 092
Korkorahastoista puheenollen, säästääkö monikin osakkeiden / puhtaasti osakkeita sisältävien rahastojen lisäksi joihinkin vaihtoehtoisiin (pienemmän riskin omaaviin) tuotteisiin? Esimerkkinä tuli mieleen metsään tai vaikka asuntoihin/kiinteistöihin sijoittavat rahastot. Tiedä sitten kuinka pienellä riskillä nuokaan pyörii, ainakaan jälkimmäiset ja ainakin OP:n metsärahastossa näytti olevan valtaisat kulut.

Toki löytyy kryptot, vertaislainat sun muut mutta niitä nyt ei ainakaan pieniriskisinä yleisesti ottaen voi pitää :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Korkorahastoista puheenollen, säästääkö monikin osakkeiden / puhtaasti osakkeita sisältävien rahastojen lisäksi joihinkin vaihtoehtoisiin (pienemmän riskin omaaviin) tuotteisiin? Esimerkkinä tuli mieleen metsään tai vaikka asuntoihin/kiinteistöihin sijoittavat rahastot. Tiedä sitten kuinka pienellä riskillä nuokaan pyörii, ainakaan jälkimmäiset ja ainakin OP:n metsärahastossa näytti olevan valtaisat kulut.

Tokisittenl öytyy kryptot, vertaislainat sun muut mutta niitä nyt ei ainakaan pieniriskisinä yleisesti ottaen voi pitää :D
Omassa asunnossa, käteisessä ja osakkeissa (ETF ja indeksirahastot) on minun kaikki varallisuus. Bondien tuotto näyttää tulevaisuudessa ehkä heikolta, jos korot lähtevät nousuun. Jos edes jonkinlaista eläkettä tulee saamaan niin "osakepaino on sata miinus oma ikä" -sääntöä ei minusta kannata Suomessa kovin tiukasti noudattaa.

Metsäjutuista on ollut jossain Rahapodin jaksossa juttua, mutta kulut ovat kovat tosiaan. Maksaa sen metsän ostaminen toisaalta varainsiirtoveron vuoksi muutenkin.

Taitaa tuo keskuspankkipolitiikka aiheuttaa vain sen piensijoittajallekin, että osakkeet ovat houkuttelevin vaihtoehto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Bondien tuotto näyttää tulevaisuudessa ehkä heikolta, jos korot lähtevät nousuun.
Jos omistaa jostain parin vuoden juoksuajan medium- /high-yield corporate bondeja, niin niissä ei aivan karmeaa arvon romahdusta tule, kun vastaavasti uusien lainojen korot kasvavat.

Joskin jos korot nousevat tarpeeksi, niin riski maksuhäiriöihin ehkä kasvaa, mikä voi syödä tuollaisten bond-etf:ien tuottoja lyhyellä tähtäimellä.

Mulla on muutama tonni ollut vuosien ajan HYG:ssä, eikä se nyt varsinaisesti harmita. Tikittänyt liekö vuosikymmenen jotain tasaisehkoa 3.5-4% post-taxes voittoa.

Yieldi on tosin tasaisen tappaavasti laskenut ja taitaa olla lähempänä 3-3.5% haarukkaa 30% veron jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Jos omistaa jostain parin vuoden juoksuajan medium- /high-yield corporate bondeja, niin niissä ei aivan karmeaa arvon romahdusta tule, kun vastaavasti uusien lainojen korot kasvavat.

Joskin jos korot nousevat tarpeeksi, niin riski maksuhäiriöihin ehkä kasvaa, mikä voi syödä tuollaisten bond-etf:ien tuottoja lyhyellä tähtäimellä.

Mulla on muutama tonni ollut vuosien ajan HYG:ssä, eikä se nyt varsinaisesti harmita. Tikittänyt liekö vuosikymmenen jotain tasaisehkoa 3.5-4% post-taxes voittoa.

Yieldi on tosin tasaisen tappaavasti laskenut ja taitaa olla lähempänä 3-3.5% haarukkaa 30% veron jälkeen.
Joo ehkä yksinkertaistin tuossa viestissä turhan paljon. Toki tuollaiset high-yield bondit ovat tietty vähän riskisempiä. Lyhyen koron rahastoihinhan vois periaatteessa parkeerata rahoja myös, mutta tuototkin on pienempiä (esim. Evli Likvidi).

Eipä tuota korkojen nousua toisaalta taida ihan heti näköpiirissä myöskään olla.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 541
Metsään voi sijoittaa myös rahaston kautta. Ub:lla, OP:lla ja S-pankilla on metsä rahastot, tosin Ub:n rahasto on suljettu tällä hetkellä uusilta merkinnöiltä ja min. merkintä on suurehko eli 5k€.

Kulut noissa ovat normaali osakerahastoja korkeammat (1, 5-2℅) mutta se on ymmärrettävää koska kyseessä metsään sijoittava erikoisrahasto.

Saattaisi olla ok pitkän aikavälin kohde jos haluaa hajauttaa sijoituksia.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 684
Korkorahastoista puheenollen, säästääkö monikin osakkeiden / puhtaasti osakkeita sisältävien rahastojen lisäksi joihinkin vaihtoehtoisiin (pienemmän riskin omaaviin) tuotteisiin? Esimerkkinä tuli mieleen metsään tai vaikka asuntoihin/kiinteistöihin sijoittavat rahastot. Tiedä sitten kuinka pienellä riskillä nuokaan pyörii, ainakaan jälkimmäiset ja ainakin OP:n metsärahastossa näytti olevan valtaisat kulut.

Toki löytyy kryptot, vertaislainat sun muut mutta niitä nyt ei ainakaan pieniriskisinä yleisesti ottaen voi pitää :D
OP:n vuokratuottoa on itselläni indeksirahastojen lisäksi. Kuluthan tuossa on indeksirahastoja korkeammat, mutta kyllä silti mieluusti tuolla pitää osan rahoista kun muut vaihtoehdot pienen riskin sijoituksiksi ovat korkorahastot ja tilillä makuuttaminen, joista kumpikaan ei tuota käytännössä mitään. OP:llahan on myös se palvelukiinteistöt-rahasto, mutta itse näen fiksummaksi asuntosijoittamiseen painottavan vuokratuoton. Asuntopuolelta saa liikekiinteistöjä paremman tuoton.

Metsärahastokin on olemassa, mutta itse olen jättänyt siihen sijoittamatta perusteena se, että ennemmin tai myöhemmin on perintönä tulossa ihan suoraa metsänomistusta.
 
Liittynyt
29.07.2019
Viestejä
178
Tuli itsekin laskettua, oikeastaan ensimmäistä kertaa kunnolla, miten (netto)varallisuus on hajautettu ja seuraavan tuloksen sain:
35 % asunnoissa (oma + sijoitus)
24 % ETF-rahastoissa
19 % suorissa osakesijoituksissa
14 % (osake)rahastoissa
8 % käteisenä

Itse en ainakaan kaipaa pienempiriskisiä kohteita enää tämän lisäksi. Sijoitetut varat ovat kuitenkin käytännössä rahaa mitä en ole mihinkään budjetoinut ja ne on tarkoitus pitää pitkään, jolloin aika on puolellani ja riski pienenee sitä myötä.
 
Liittynyt
25.05.2019
Viestejä
38
Vuokralla
ETF + Rahastot nyt ehkä 40%
Osakkeet 60%

"Sijoittanut" noin 12-vuotta, Voin sanoa suoraan että pelkkään indeksiin sijoittaminen olisi tuottanut paremmin.
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
398
Onko jollain näkemystä, että voiko näissä matalakuluisissa ja erittäin laajoissa ETF-rahastoissa ja passiivisissa indekseissä piillä jotain hasardia pidemmän päälle, kun jo pitkään ne ovat olleet melkein kuin säästötilejä osalle ihmisistä? Aina välillä näistä on lukenut negatiivissävytteisiä artikkeleita, mutta hankala mennä arvioimaan. Uusia sijoituksia tulee itse tehtyä nykyään kohdennetummin johonkin tiettyyn megatrendiin, kuin että ostaisi lisää tuttua ja turvallista SP500:sta tai World ETF:ää (jotka vielä käsittävät kyllä merkittävän osan salkusta). Tietysti osakemarkkinoille virtaa tällä hetkellä hillittömästi löysää rahaa näistä ETF:stä huolimattakin, eli ollaanko siinä vaan lopulta samassa veneessä, kun jossain vaiheessa alkaa epävakaammat ajat?
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 586
Onko jollain näkemystä, että voiko näissä matalakuluisissa ja erittäin laajoissa ETF-rahastoissa ja passiivisissa indekseissä piillä jotain hasardia pidemmän päälle, kun jo pitkään ne ovat olleet melkein kuin säästötilejä osalle ihmisistä? Aina välillä näistä on lukenut negatiivissävytteisiä artikkeleita, mutta hankala mennä arvioimaan. Uusia sijoituksia tulee itse tehtyä nykyään kohdennetummin johonkin tiettyyn megatrendiin, kuin että ostaisi lisää tuttua ja turvallista SP500:sta tai World ETF:ää (jotka vielä käsittävät kyllä merkittävän osan salkusta). Tietysti osakemarkkinoille virtaa tällä hetkellä hillittömästi löysää rahaa näistä ETF:stä huolimattakin, eli ollaanko siinä vaan lopulta samassa veneessä, kun jossain vaiheessa alkaa epävakaammat ajat?
Ovatko ETF:t synnyttäneet kuplan? - Nordnet
Markkina korjaa uskon itse. Jos etfiin rupeaa säästämään kaikki ja alastullaan niin jengi siirtyy taas yksittäisiin osakkeisiin. Totean kuitenkin, että myös itse olen alkanut megatrendi etfiin laittamaan rahaa, että on jotain muutakin näkemystä perus maailman lisäksi.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 541
Suurin pelko romahtamisesta on "japani-ilmiön" toistuminen joka ysärillä johti pitkälti matalien korkojen takia hintojen ja asuntojen kestämättömään nousuun ja laskuun johon verrattuna Suomen lama oli pientä. Suomessa isku ysärillä oli kova (pitkälti valtiovallan käsittämättömän paskoja päätösten takia) mutta nopea oli sitten nousukin. Japanissa hinnat jäivät matelemaan alas.. Taisi olla yli 20vuotta kun Nikkein indeksi pysyi käytännössä paikoillaan.

Enkä halua ennustaa mitään romahduksia, aikaisemmista romahduksista on kuitenkin hyvä olla tietoinen jotta niihin voi varautua.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 272
Noh, ei pienintäkään havaintoa siitä, että asuntojen hinnan nousisivat. Rakennetaan niin maan juukelisti ja järkikoroillakin. Ihmisten on asuttava ja kilpailu on tervettä sillä saralla.
Ainut mitä käynee, niin elvytys loppuu jossain vaiheessa - mutta missä.
Tai siis kyllähä kämppien hinnat varmaan helsingissä nousee, kun kerta jengillä on vara maksaa. Onha niitä edullisempiakin paikkoja asua, kuin ydinkeskusta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 527
Toimiiko muilla Nordnet? Kirjautuessa sovelluksella ei tunnista kasvoja ja väittää virheellistä salasanaa ja nettisivun kautta ei pääse myöskään kirjautumaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 158
Toimiiko muilla Nordnet? Kirjautuessa sovelluksella ei tunnista kasvoja ja väittää virheellistä salasanaa ja nettisivun kautta ei pääse myöskään kirjautumaan.

Mulla oli ehkä viikko sitten tilanne, että ei päässyt sisään password manageriin tallennetulla salasanalla. Sitten myöhemmin illalla toimi taas. Olis kyllä aika Nordnetin uudistaa tuo kirjautuminen muutenkin.
 
Liittynyt
24.06.2017
Viestejä
559
Toimiiko muilla Nordnet? Kirjautuessa sovelluksella ei tunnista kasvoja ja väittää virheellistä salasanaa ja nettisivun kautta ei pääse myöskään kirjautumaan.
Tuossa tunti sitten kun kirjauduin sisään, niin onnistui, mutta lataili kyllä pitkään joka sivua.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
290
Mites tuo muuten menee pörssissä, jos laittaa hiukan pienemmän sell/korkeemman buy orderin kun mitä listahinta on, niin meneekö se suoraan sillä, vai meneekö se ekana niitten lähempänä sen hetkistä hintaa olevat

Eli siis esim hinta 10e, Laitan myyntiin 9.75, ostoja on 9.95, niin meneekö myynti tuolla 9.75 vai 9.95? (tämä siksi, kun nordeassa on 15min viivästys kursseihin ja joutuu katomaan tarkemman kurssin yahoosta tms....


also.... wsb on kyllä semi hauskaa katottavaa, vaikka ite en olekkaan alkanu autismoimaan gme kanssa
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 666
Viestejä
4 188 184
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom