Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Eikö Suomeen ota näkemystä hyvin paljon jo asumalla ja työskentelemällä täällä :cool: Jos Suomella menee muihin verrattuna paremmin, se näkyy toivottavasti mm. palkkakehityksessä. Jos Suomi kärsii lamasta tms. pahemmin kuin muut (näinkin on käynyt menneisyydessä) on vain etu että sijoitukset on kaikkialla muualla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Kiitos vinkeistä. Mukavaa saada täältä hyviä näkemyksiä. Tällä hetkellä tosiaan riittää perus säästäminen. Kun tulee ylimääräisiä sitä sitten katson tarkemmin mihin rahansa työntää. Nyt se satku on mahdollista sijoittaa.

1. Nostan loppuvuodesta alle tonnin yhdistelmärahastosta. Ensi vuonna loput. Sitten sijoitan ainakin osan uudelleen. Hallintokulut näissä on suhteellisen isot.
2. Olen jokseenkin kokenut/lukenut Aasian ja Amerikan olevan sellaisia, joihin hyvä sijoittaa. Aasia toki lotompaa, mutta "kehittyvällä" ideologialla päädyin. Jätän nykyiset vielä tuonne kerryttää korkoa (molempiin sijoitettu alle 200€) toistaiseksi. Katsoo myöhemmin niiden lunastusta.
3. Lyön siis suoraa suuremman rahamäärän vaikka tuonne OP-maailma indeksipassiivirahastoon, se 80% ja Nordnet Suomi (tämä siis täysin kuluton, en nyt ulkoa muista oliko muissa, hän onhan se periaatte sijoittaa kotimaahan edes hieman) 20℅. Näin alkuun.

Vinkkejä otan vielä vastaan!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
Nordnetin Traders Clubin kanavalla oli puhetta kullasta:

Tietysti henkilö joka on töissä firmassa joka käytännössä myy kullan säilytyspalvelua puhuu sen omistamisen puolesta Voima Gold | Safe Accounts For Your Savings

Mitä mieltä? Jotenkin fyysisen tuotteen omistaminen nykyaikana tuntuu järjettömältä, samoin kuin tuon esimerkkifirman kulut. Osto/myynti 2%. Säilytys 1%/vuosi. Sinänsä varmaan totta että jossain scenaariossa jossa käytännössä koko länsimainen talous romahtaa jonkinlaisessa kuplassa kulta on arvokasta. Mutta kuten tuossakin puhutaan niin käytännössä koko maailman kaikki keskuspankit tekevät samaa eli valuuttariski ei rajoitu pelkkään euroon tai dollariin.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
486
Kukas analysoi newbielle miks kandeis hyväksyä ostotarjous 11.50e hintaan nelekseltä, kun esim päivän päätös on 11.84e? Toki tänään meni miinukselle enmpi ko aikoihin. Ja toihan vaan auttais ruåttalaisia?
Edit. Lähinnä sitä ajan takaa et onko jotain mitä en oo hokannu ja isot ajaa piensijoittajan yli tms? Summa ei ole iso jota on kiinni siinä. Kun mun järkeen ei käy miksi tarjotaan vähemmän jota kurssi on ollut? Toi tuleva 11.50 tarjous oli jo tiedossa kun kurssi oli päälle 12, ni sillonkin ois voinu myydä ihan markinoilla..
 
Viimeksi muokattu:

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Svea pankin säästötilin korko tipahtaa 0.8%:iin 14.10. Kumpi on nyt järkevämpi Svea vai Norwegian 0.75%?
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Kukas analysoi newbielle miks kandeis hyväksyä ostotarjous 11.50e hintaan nelekseltä, kun esim päivän päätös on 11.84e? Toki tänään meni miinukselle enmpi ko aikoihin. Ja toihan vaan auttais ruåttalaisia?
Edit. Lähinnä sitä ajan takaa et onko jotain mitä en oo hokannu ja isot ajaa piensijoittajan yli tms? Summa ei ole iso jota on kiinni siinä. Kun mun järkeen ei käy miksi tarjotaan vähemmän jota kurssi on ollut? Toi tuleva 11.50 tarjous oli jo tiedossa kun kurssi oli päälle 12, ni sillonkin ois voinu myydä ihan markinoilla..
Eihän sitä kannatakkaan hyväksyä. Jos saat paremman hinnan vapailta markkinoilta niin siellähän ne kannattaa myydä (jos siis haluat noista luopua). Kun hinta on korkeampi vapailla markkinoilla niin todennäköisesti ei toteudu tuo osto eikä muutenkaan näytä että niin kävisi.
Disclaimer: Itse en Nelestä omista ja en ole kovin tarkasti tilannetta seurannut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
311
Svea pankin säästötilin korko tipahtaa 0.8%:iin 14.10. Kumpi on nyt järkevämpi Svea vai Norwegian 0.75%?
Sveasta menee 30% lähdevero, Norwegianista 30% pääomatulo vero. Norwegianin korkosta voi vähentää mahdollisia tappiota, Svean ei. Myös 30k€ pääomatulo raja voi jollain merkata (jolloin Norwegianin korosta lähtee 34% veroa). Eli riippuu vähän tilanteesta, kumpi järkevämpi.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Svea pankin säästötilin korko tipahtaa 0.8%:iin 14.10. Kumpi on nyt järkevämpi Svea vai Norwegian 0.75%?
Instabankin säästötililtä saa 0.9% tällä hetkellä. Itse bongasin niiltä aiemmin keväällä jonkun kampanjatilin jossa oli nostorajoituksia mutta vastineena korko 1.05%, sinne meni osa omasta puskurirahastosta jemmaan. Tuossa se ikävä puoli etteivät tilitä/ilmoita veroja automaattisesti kuten Svea ja Norski vaan ne joutuu itse hoitamaan veroilmoitukselle.
 
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
117
En tiedä, onko tää vai asunnon ostamis -threadi parempi, mutta ehkä tämä

Asunnon ostaminen on lähiaikoina (1-5v aikaikkunalla) ajankohtaista, ja nykyisellään pystyisin pistämään mukavasti noin kilon kuussa säästöihin/sijoituksiin. ASP-tilin 5% korko himottaisi, erityisesti sen verottomuuden takia. Pohdinkin, että onko nykyisellään (ainakin, kun kurssit ovat näin korkealla) fiksua keskittyä 100% aspille pistämiseen, vai olisiko fiksua hajautella sijoitusten ja aspin välillä?
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
486
Eihän sitä kannatakkaan hyväksyä. Jos saat paremman hinnan vapailta markkinoilta niin siellähän ne kannattaa myydä (jos siis haluat noista luopua). Kun hinta on korkeampi vapailla markkinoilla niin todennäköisesti ei toteudu tuo osto eikä muutenkaan näytä että niin kävisi.
Disclaimer: Itse en Nelestä omista ja en ole kovin tarkasti tilannetta seurannut.
no näin sen itsekin aattelin mutta pakko oli tiedustella kun on uusi asia
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Yyh. Ei ole kovin kauaa kun oman puskurirahaston siirsin Svean puolelle. Nopeastihan nuo nyt Norskillekin tuolta siirtää, mutta ärsyttää jatkuva vekslailu.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
462
En tiedä kuinka isot puskurirahastot teillä on, mutta jos ero korossa on luokkaa 0,1% niin ei varmaan kovin isoista eroista euroissa puhuta vuositasolla. Itse en ainakaan jaksa pää märkänä availla tilejä ja luoda tunnuksia koko ajan eri palveluihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
En tiedä kuinka isot puskurirahastot teillä on, mutta jos ero korossa on luokkaa 0,1% niin ei varmaan kovin isoista eroista euroissa puhuta vuositasolla. Itse en ainakaan jaksa pää märkänä availla tilejä ja luoda tunnuksia koko ajan eri palveluihin.
Ne on ne pienet purot. Ja toivon mukaan vielä pienemmät kulut.

Sama homma se on sen kanssa, että säästämisessä ja sijoittamisessa ei ole liian pieniä summia millä aloittaa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
En tiedä kuinka isot puskurirahastot teillä on, mutta jos ero korossa on luokkaa 0,1% niin ei varmaan kovin isoista eroista euroissa puhuta vuositasolla. Itse en ainakaan jaksa pää märkänä availla tilejä ja luoda tunnuksia koko ajan eri palveluihin.
Norskillahan oli alussa 1.75% korko joka sitten leikattiin 0,75%. Svea on tarjonnut tähän saakka 1% joka on kuitenkin sen verran isompi, että Sveasta sai nettona melkein saman kuin Norskista bruttona. Nyt Svea leikkaa koron 0.8%:iin joten alkaa olemaan makuasia kummassa haluaa pitää. Norskilla ainakin hyvä mobiilisovellus jota Svealla ei ole ollenkaan, jos rahojaan siis tykkää kytätä usein.

Edit: Eihän nuo erot isoja ole, mutta jos 30% siitäkin vähästä korosta mitä saa menee veroina niin kannattaa toki optimoida säästönsä sinne mistä saa parhaan tuoton.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Minun mielestä ihmiset keskittyvät liikaa nuukailuun jossa säästää pennosia sen sijaan että keskityttäisiin tulotason lisäämiseen. Jos säästää muutaman euron tai kympin kuussa niin sillä ei kyllä vaurastu ellei sijoitusaika ole luokkaa 50 vuotta. Sen sijaan jos pystyy lisäämään kuukausituloja vaikka 500 tai 1 000 euroa se näkyy nopeasti taseessa. Eikä tarvitse juosta koko aikaa kaupoissa tarjousten perässä.
Joku saattaa keskittyäkin liikaa. Mutta ei nuo kaksi asiaa yleisesti ottaen sulje toisiaan pois, niin kauan kun ei kaikkea vapaa-aikaansa käytä jompaankumpaan.
 
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 775
Minun mielestä ihmiset keskittyvät liikaa nuukailuun jossa säästää pennosia sen sijaan että keskityttäisiin tulotason lisäämiseen. Jos säästää muutaman euron tai kympin kuussa niin sillä ei kyllä vaurastu ellei sijoitusaika ole luokkaa 50 vuotta. Sen sijaan jos pystyy lisäämään kuukausituloja vaikka 500 tai 1 000 euroa se näkyy nopeasti taseessa. Eikä tarvitse juosta koko aikaa kaupoissa tarjousten perässä.
Sama. Itsellä jatkuvasti 20-40ke omassa pankissa käyttötilillä. Se 200-400e (-verot, eli 150-300e) vuodessa hukkuu kohinaan. Olen keskittynyt juuri tohon parempaan ansiotasoon. Kolmessa vuodessa on vuositulot kasvaneet ~40te. KK-sijoitukset on samalla nousseet 1ke-->2ke.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 108
Eiköhän ihan jokainen lisää tulotasoaan 500-1000 euroa kuussa jos se on järkevästi mahdollista, monesti se ei vaan ole pelkästään siitä kiinni että itse haluais tonnin lisää liksaa.

Jos vaakakupissa on toisella puolella muiden mielekkäiden asioiden menetys niin sitten ei välttämättä myöskään halua. Monella alalla on mahdollisuus nostaa tulotasoa tekemällä haistavittuvuoroa tai jatkuvasti ylitöitä, mutta perheellisellä se saattaa taas nostaa v-käyrää enemmän kuin lisääntynyt tulotaso tuo onnellisuutta niin silloin lopputulos on negatiivinen vaikka rahaa jäiskin enemmän käteen. Honzo-tason liksoille yltäviä paikkoja taas ei tässä maassa ihan puussa kasva, ja kompetenssiakin pitäs varmaan löytyä joten niihin ei kävellä pelkällä puhtaalla haluamisella.

Jatkettasko taas keskustelua säästämisestä ja sijoittamisesta eikä tehtäis tästä Palkkakeskustelun sivuraidetta? Palkka-asioista jatkot tuonne ketjuun.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
964
En tiedä, onko tää vai asunnon ostamis -threadi parempi, mutta ehkä tämä

Asunnon ostaminen on lähiaikoina (1-5v aikaikkunalla) ajankohtaista, ja nykyisellään pystyisin pistämään mukavasti noin kilon kuussa säästöihin/sijoituksiin. ASP-tilin 5% korko himottaisi, erityisesti sen verottomuuden takia. Pohdinkin, että onko nykyisellään (ainakin, kun kurssit ovat näin korkealla) fiksua keskittyä 100% aspille pistämiseen, vai olisiko fiksua hajautella sijoitusten ja aspin välillä?
Laittaisin tuossa tilanteessa mahdollisimman suuria eriä ASPiin. Omasta ASP lainan nostosta on jo aika kauan, mutta jotenkin muistelisin että sille koron maksulle oli jotain rajoituksia eli kannattaa lueskella ne ehdot. Ainakaan ihan loputtomasti ne ei tuota 5% korkoa kerrytä. Jokatapauksessa varma 5% tuotto sijoitukselle ilman veroja on aivan älyttömän hyvä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Eiköhän ihan jokainen lisää tulotasoaan 500-1000 euroa kuussa jos se on järkevästi mahdollista, monesti se ei vaan ole pelkästään siitä kiinni että itse haluais tonnin lisää liksaa.
Kannattaa muistaa, että täällä foorumilla on henkilöitä, jotka voivat halutessaan nostaa vuosiansiotaan useilla tonneilla vain sormia napsauttamalla ja ihmettelevät, että miksi muut eivät tee niin, koska kyllähän siihen kaikki pystyy halutessaan. Nämä pilvilinnassa elävät ihmiset ovat jo kauan sitten erkautuneet reaalimaailmasta eivätkä ymmärrä mitä työnteko tai rahan ansaitseminen tarkoittaa sille +95%:lle palkansaajista.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 128
Tietysti kannattaa keskittyä siihen mistä saadaan suurin vaikutus. Lähtökohtaisesti.

Mutta säästäväisyyden - tai oikeastaan sen puutteen vaikutus helposti lähtee lapasesta mikäli asiaan ei kiinnitä huomioita myös pikkuasioiden osalta. Äkkiä eri suuntiin valuu satoja euroja kuukaudessa jotka sijoittamalla voi saavuttaa tuhansien eurojen tuoton vuositasolla. Puhumattakaan autoista, matkoista, loma-osakkeista, jne.

Ja näin käy helpoimmin kun sitä omaa tulotasoa saa hilattua ylöspäin ja on varaa ottaa rennommin. Been there, done that. Helpointa sijoittamista on säästäväisyys.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
En tiedä kuinka isot puskurirahastot teillä on, mutta jos ero korossa on luokkaa 0,1% niin ei varmaan kovin isoista eroista euroissa puhuta vuositasolla. Itse en ainakaan jaksa pää märkänä availla tilejä ja luoda tunnuksia koko ajan eri palveluihin.
Itse pidän rahaa molemmissa jo ihan talletussuojan rajojen takia ja annan sille paljon enemmän painoarvoa, että raha on hiukan hajautettu useampaan paikkaan kuin, että kaikki olisi samassa paikassa jemmassa. En itse ainakaan tee mitään toimenpiteitä tämän uutisen takia. Jos Svean korko tippuisi selkeästi alle 0,5%:n niin sitten varmaan voisi jo harkita siirtoa muualle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
Itse pidän rahaa molemmissa jo ihan talletussuojan rajojen takia ja annan sille paljon enemmän painoarvoa, että raha on hiukan hajautettu useampaan paikkaan kuin, että kaikki olisi samassa paikassa jemmassa. En itse ainakaan tee mitään toimenpiteitä tämän uutisen takia. Jos Svean korko tippuisi selkeästi alle 0,5%:n niin sitten varmaan voisi jo harkita siirtoa muualle.
Saako kysyä että miksi säilytät toistasataa tonnia säästötileillä? Jokaisen oma asiahan se tietty on millainen puskuri on riittävä mutta eikö tuo ole jo vähän överiä?
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 455
Laittaisin tuossa tilanteessa mahdollisimman suuria eriä ASPiin. Omasta ASP lainan nostosta on jo aika kauan, mutta jotenkin muistelisin että sille koron maksulle oli jotain rajoituksia eli kannattaa lueskella ne ehdot. Ainakaan ihan loputtomasti ne ei tuota 5% korkoa kerrytä. Jokatapauksessa varma 5% tuotto sijoitukselle ilman veroja on aivan älyttömän hyvä.
Se 4% lisäkorko sen 1% päälle ei sitten kerrytä korkoa korolle ja se maksetaan vasta asuntoa ostaessa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Saako kysyä että miksi säilytät toistasataa tonnia säästötileillä? Jokaisen oma asiahan se tietty on millainen puskuri on riittävä mutta eikö tuo ole jo vähän överiä?
Koska sijoituksissa on jo kiinni "riittävästi" ja kuukausittain sijoituksiin menee jo reilusti enemmän kuin mitä nettopalkka on. Toisin sanoen sijoitusten ja säästöjen prosentuaalinen suhde on nyt omasta mielestä tasapainossa. En siis koe, että lisäsijoittaminen on tarpeen tässä vaiheessa. Lisäksi toki tuolla taustalla on vielä halu muuttaa isompaan asuntoon, mutta kun sopivaa ei ole vain löytynyt. Autokin pitäisi upgradeta jossain vaiheessa kunhan paremmat sähkismallit tulevat saataville. Myös mahdollista pörssidippiä varten on hyvä olla säästöjä jonkin verran.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Kuukausitulon lisääminen (mahdollisuuksien mukaan) on toki varmin, fiksuin ja nopein tapa säästää lisää, mutta sanoisin, että jokainen voi karsia ja säästää kuukautisia menoja ja vaikka sijoittaa niistä. Periaatteessa se "säästän tässäkin nyt hieman" ei ole huono, kunhan se ei vie aikaa ja energia.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Toki kun puhutaan menojen leikkaamisesta kannattaa aina pitää mielessä mitä varten on säästämässä.

Esim mulla ei ole mitään spesifistä tavoitetta muuten kuin vaan omaisuuden kartoittaminen ja hyvä elintaso tulevaisuudessa. Jos nyt esim. laskisin merkittävästi ruokaan menevää rahaa (mulla menee reilusti yli tonni kuussa eli olisi mahdollista) niin nautinto nykyisellään laskisi merkittävästi.

Mielelläni nautin elämästä tulevaisuudessa, mutta en näe järkeä siinä että kärvistelisin nyt jotta voisin (ehkä) nauttia 20v kuluttua. Sen sijaan siirrän reilun tonnin kuukaudessa säästöön ja oletan että se lisää todennäköisyyttä nauttia elämästä myös tulevaisuudessa.

Toki ymmärrän, että joillakin voi olla tavoitteena esim. aikainen eläkkeelle jäänti. Näissä tapauksissa spartalainen kuri voi aikaistaa tavoitteen saavuttamista, mutta ei pidä elää illuusiossa että kaikilla on sama tavoite, tai että heidän tulisi sitten toimia samoilla tavoilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Saako kysyä että miksi säilytät toistasataa tonnia säästötileillä? Jokaisen oma asiahan se tietty on millainen puskuri on riittävä mutta eikö tuo ole jo vähän överiä?
Itselläni on Norwegian, Svea ja instabank tili. Sen sijaan että maksoin asuntolainaa niin olen kerännyt noihin rahaa lainan verran. Varmasti typerää kun pörssistä saisi enemmän tuottoa, mutta oma riskinsietokykyni ei riitä siihen. Noista kuitenkin maksetaan enemmän korkoa kuin mitä joudun asuntolainasta maksamaan ja ylimääräiset sitten meneekin pörssiin.

Toki jotkut laskee että pörssistä saa keskimäärin 7%/vuosi ja noista tileistä vaan 1% joten erotuksena sitten tulee 18000€/vuosi takkiin miinus verot, mutta jos laittaisin kaiken pörssiin niin minun tuurillani tulisi vain tappiota ja jäisin varmaan myös heti työttömäksi enkä pystyisi maksamaan enää lainaa joten mieluummin pidän lainan verran rahaa tilillä.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 087
Svea pankin säästötilin korko tipahtaa 0.8%:iin 14.10. Kumpi on nyt järkevämpi Svea vai Norwegian 0.75%?
Itse ajattelin siirtää säästötilin takaisin Bank Norwegianiin, kun tuo 0,05% ero on mitätön. BN:llä ainakin kätevä mobiiliappi, ja itselläni on käytössä myös BN luottokortti. Svealla ei tainnut mobiiliappia olla lainkaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Itse ajattelin siirtää säästötilin takaisin Bank Norwegianiin, kun tuo 0,05% ero on mitätön. BN:llä ainakin kätevä mobiiliappi, ja itselläni on käytössä myös BN luottokortti. Svealla ei tainnut mobiiliappia olla lainkaan.
Itse en ihan ymmärrä miksi pelkälle säästötilille pitäisi olla joku äppi käytössä? Tarvitseeko sitä säästötilin saldoa jatkuvasti vahdata ja tarkistaa paljonko siellä on rahaa? Itse käyn Svean sivuilla sen pari hassua kertaa vuodessa ja saldon muistan suurin piirtein ulkoa.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 087
Niin, tuohan on ihan tapauskohtaustakin. Kai tuo 0,05%:kin jotain esim sinun säästösummillasi merkitsee. Itse taas tykkään tuosta mobiiliappista koska kuten tokaisin, käytän myös saman puljun luottokorttia.

Svealla btw ainakin omassa puhelimessani näkyy osa valikoista ensin på Svenska. :p
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
240
Kukas analysoi newbielle miks kandeis hyväksyä ostotarjous 11.50e hintaan nelekseltä, kun esim päivän päätös on 11.84e? Toki tänään meni miinukselle enmpi ko aikoihin. Ja toihan vaan auttais ruåttalaisia?
Edit. Lähinnä sitä ajan takaa et onko jotain mitä en oo hokannu ja isot ajaa piensijoittajan yli tms? Summa ei ole iso jota on kiinni siinä. Kun mun järkeen ei käy miksi tarjotaan vähemmän jota kurssi on ollut? Toi tuleva 11.50 tarjous oli jo tiedossa kun kurssi oli päälle 12, ni sillonkin ois voinu myydä ihan markinoilla..
Ei sitä kannattakaan hyväksyä, kun saa suoraan myymällä paremman hinnan. Hintahan nousi Valmetin toimien vuoksi yli tarjouksen, muutehan tuo kurssi olisi alle 11,5€. Todennäköisesti hinta laskee kun Valmet saa muiden toimijoiden kanssa sen 33% kasaan. Jonkun sorttinen takuu aikaisemmin hyväksyneille tarjouksessa kuitenkin olisi, jos Alfa lava päättäisi tarjousta nostaa. Alkaa jo tosin näyttää sieltä ettei tarjous mene läpi.

Itse mutuilin että sama holdailla, kun kerta näin kiinnostuneita firmasta asian paremmin tuntevat tuntuvan olevan. Ja jos Nelekset venttiilit oikeasti ovat niin hyviä, kun kehutaan. Tulee niille aina olemaan kysyntää. "Väärän aikaan" hajoavilla venttiileillä saa melkoisia vahinkoja ja tappiota teollisuudessa.

Jos myyt nyt voi parin vuoden päästä harmittaa. Jos ei löytynyt parempaa sijoituskohdetta. Mutta jos et myy voi olla, ettei pariin vuoteen näy näitä hintoja. Jos Jos tämmöistä tämä on:D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
486
Ei sitä kannattakaan hyväksyä, kun saa suoraan myymällä paremman hinnan. Hintahan nousi Valmetin toimien vuoksi yli tarjouksen, muutehan tuo kurssi olisi alle 11,5€. Todennäköisesti hinta laskee kun Valmet saa muiden toimijoiden kanssa sen 33% kasaan. Jonkun sorttinen takuu aikaisemmin hyväksyneille tarjouksessa kuitenkin olisi, jos Alfa lava päättäisi tarjousta nostaa. Alkaa jo tosin näyttää sieltä ettei tarjous mene läpi.

Itse mutuilin että sama holdailla, kun kerta näin kiinnostuneita firmasta asian paremmin tuntevat tuntuvan olevan. Ja jos Nelekset venttiilit oikeasti ovat niin hyviä, kun kehutaan. Tulee niille aina olemaan kysyntää. "Väärän aikaan" hajoavilla venttiileillä saa melkoisia vahinkoja ja tappiota teollisuudessa.

Jos myyt nyt voi parin vuoden päästä harmittaa. Jos ei löytynyt parempaa sijoituskohdetta. Mutta jos et myy voi olla, ettei pariin vuoteen näy näitä hintoja. Jos Jos tämmöistä tämä on:D
Näin aattelin kans et saavat jäädä salkkuun, ei niitä älyttömästi ole (~100kpl), niin olkoot siellä odottelemassa parempia aikoja
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Itse taas tykkään tuosta mobiiliappista koska kuten tokaisin, käytän myös saman puljun luottokorttia.
Offtopic: mitä tuolla appsilla tekee luottokortin kanssa, olettavasti appsilla ei voi kaupan kassalla maksaa kortin parittamalla? Nimimerkillä: olenko jäänyt jostain paitsi...
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 087
Offtopic: mitä tuolla appsilla tekee luottokortin kanssa, olettavasti appsilla ei voi kaupan kassalla maksaa kortin parittamalla? Nimimerkillä: olenko jäänyt jostain paitsi...
Jos vaikka rapuloissaan haluaa katsoa, paljonko sinne eilisen kapakkakierrokselle kebabeineen ja takseineen upposi pätäkkää.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 515
Toki ymmärrän, että joillakin voi olla tavoitteena esim. aikainen eläkkeelle jäänti. Näissä tapauksissa spartalainen kuri voi aikaistaa tavoitteen saavuttamista, mutta ei pidä elää illuusiossa että kaikilla on sama tavoite, tai että heidän tulisi sitten toimia samoilla tavoilla.
Voihan tavoitteella olla ihan normaali eläkkeelle jäänti. Saa kuitenkin kolmekymppisenä aloittaneena säästää aika roiman summan kuukaudessa että on mitään mahdollisuutta joskus 60v iässä jäädä eläkkeelle ilman että elintaso on heikko. Toki jos kotimainen eläkejärjestelmä on tuolloin vielä olemassa, niin se voi tarjota jotain apuja, mutta aika nihkeä luottaa tuohonkaan nykyään.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Tavoitteellisuus on varmaan ihan positiivista. Olen kuitenkin huomannut, että mitä selkeämmin ihmisillä on oma tavoite, sitä enemmän olettavat että muilla on (tai pitäisi olla) sama.

Mä taas olen kuitenkin eri mieltä omalta osaltani. Uskon toki että säästäminen on järkevää, muuten en sitä tekisi. Uskon myös, että lisää palkkaa on hyvä hankkia, toisaalta olen jo reilusti kovapalkkaisin tyyppi työpaikallani omassa positiossa, eikä yläpuolella ole mitään mitä haluaisin tehdä.

Oleellisin pointti kuitenkin on, että elämä on nytkin, eikä huomisesta tiedä. Kunnioitan kyllä frendien päätöstä kun nuukailevat, mutta mä mielelläni juon tuorepuristettua mehua ja 20-30€ viinejä jo nyt (toivottavasti myös eläkkeellä).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Offtopic: mitä tuolla appsilla tekee luottokortin kanssa, olettavasti appsilla ei voi kaupan kassalla maksaa kortin parittamalla? Nimimerkillä: olenko jäänyt jostain paitsi...
Itse ainakin tykkään kun Nordean korttiostoista pärähtää luuriin (ja apple watchiin) kuitti + ostohistorian saa appsissa sekunnissa ulos.

Useampia kertoja vuodessa tulee reissattua kavereiden kanssa, jolloin esim. ravintolalaskut, tietullit ja vaikka mitkä hissilippuostojen kuitit voi heivata suoraan roskiin ja silti ne summat säilyvät tallessa ja ovat sekunnissa tarkastettavissa + mobilepay:llä tasattavissa.

Joku muu ei tietty hyödy tuosta yhtään, minulle se on selkeä plussa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Itsellä ikää on 37v enkä ole ikinä ottanut lainaoja. Lainapelosta en tiedä, koska en ole oikein kokenut tarvetta vielä lainalle.

Sen silti sanon että lainapelkoa paljon pahempi on päinvastainen. Ongelmia "liiallisesta lainapelosta" ei suuremmin seuraa, verrattuna siihen että täysin ylimitoitetut lainat kaatuu päälle työttömyyden tai laskusuhdanteen koettaessa, korkojen noustessa jne.
Itse olen ratkaissut homman tasan tuon välimaastosta. Nettolainat ovat maksimissaan niin paljon, että ne voi tarvittaessa likvideillä varoilla maksaa.

Lisää joustavuutta peliliikkeisiin, mutta yöunet eivät tämän osalta mene.

Löytyy sijoituslaina ja asuntolaina.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Tavoitteellisuus on varmaan ihan positiivista. Olen kuitenkin huomannut, että mitä selkeämmin ihmisillä on oma tavoite, sitä enemmän olettavat että muilla on (tai pitäisi olla) sama.

Mä taas olen kuitenkin eri mieltä omalta osaltani. Uskon toki että säästäminen on järkevää, muuten en sitä tekisi. Uskon myös, että lisää palkkaa on hyvä hankkia, toisaalta olen jo reilusti kovapalkkaisin tyyppi työpaikallani omassa positiossa, eikä yläpuolella ole mitään mitä haluaisin tehdä.

Oleellisin pointti kuitenkin on, että elämä on nytkin, eikä huomisesta tiedä. Kunnioitan kyllä frendien päätöstä kun nuukailevat, mutta mä mielelläni juon tuorepuristettua mehua ja 20-30€ viinejä jo nyt (toivottavasti myös eläkkeellä).
Säästäminen ilman tavoitetta ei nyt sentään ole kuin tuuleen kuseminen, kun se (säästäminen) on järkevää aina jossain määrin. Tavoitteellisuus kyllä kannattaa, miksi säästää ja mitä varten. Haluaako taata oman toimeentulon hetken aikaa mikäli paska osuu tuulettimeen vai haluaako vaikkapa taata paremmat eläkepäivät tai mikä nyt onkaan se oma juttu.

Siinä olen samaa mieltä, että haluan nauttia elämästä nyt. Nyt kun keho on vielä kunnossa ja nuori eikä 60 vuotiaana kun toinen jalka on puoliksi haudassa. Tästä syystä en itse nuukaile, mutta voin kyllä myöntää tehneeni oman osuuteni virheistä ja tuhlannut rahaa enemmän kuin on järkevää kädestä suuhun menolla. En tarkoita hölmöilyjä liian suurien velkojen tai pikavippien kanssa vaan rahan muutoin holtitonta käyttöä ilman sen kummempaa ajatusta tulevaisuudesta, puskurisäästöstä tai sijoittamisesta. Toisaalta käteinen ei välttämättä ole ihan pahin juttu, kun luottoa ainakin toistaiseksi on sen verta, että sillä nyt pääsee yli hätäisimmistä vaikka remonteista.

Omalla kohdalla tavoite on, että varallisuus olisi vähintään 200k€ 10 vuoden sisällä, josta ehkä 125k€ kiinni seinissä ja loput rahastoissa/osakkeissa sekä käteispuskurissa. Tarkoitus on myös hivuttautua paremmin palkattuun asemaan, joka ehkä toteutuu tai sitten ei. Tässä kohtaa palkan korotukset varmaan menisi 50% omaan ja perheen hyvinvointiin ja 50% sijoituksiin.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Tavoitteissa on se hyvä puoli että ne lisäävät mahdollisuutta päästä johonkin maaliin. Joskus mulla on selkeitä tavoitteita, esim. perheen tai töiden suhteen.

Toisaalta, jos ei selkeästi tiedä miksi joku tavoite tarvitaan niin mä en sitä aseta. Moni asia onnistuu kun vaan tekee oikeita asioita, tai ainakin on paremmassa asemassa kun sitten jonakin päivänä keksii sen tavoitteen.

Mulla on töissä paljon kolleegoja jotka haluavat aina asettaa kaikkeen tavoitteita. Yleensä ne ovat paskoja, esim reilusti yliarvioidaan asioiden vaikutuksia. Joskus ne ovat haitallisia kun ei edes ymmärretä kokonaisuutta niin asetetaan tavoite jota ei voi edes saavuttaa. Nämä samat tyypit eivät yleensä halua jälkikäteen arvioida miksi tavoitteet olivat niin pielessä - joka olis musta järkevin syy ylipäätänsä koko hommassa... Mutta joo, tosi harvoin näkee järkeviä tavoitteita enkä itsekään paljoa harrasta. :)

Paitsi tasolla ”tavoitteena oppia sijoittamaan, ja ohjata ylimääräiset rahat sinne”
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Ei säästämiseen välttämättä mitään niin ihmeellistä tavoitetta tarvitse. Tai itselläni tavoite on lähinnä se että säästän jotta sitten jos keksin jotain mitä haluan tehdä/hankkia niin voin sen tehdä vaikka heti eikä vasta silloin ala säästämään. Toinen tavoite on se että on kiva että on rahaa sen verran että ei tarvitse koskaan pohtia mitään laskua/auton hajoamista/lomamatkaa/remonttia tms ainakaan rahan takia, vaan kaiken voi hoitaa helposti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
240
Saa kuitenkin kolmekymppisenä aloittaneena säästää aika roiman summan kuukaudessa että on mitään mahdollisuutta joskus 60v iässä jäädä eläkkeelle ilman että elintaso on heikko.
36 prosenttia nettotuloista sijoittamalla pääsee siihen, että 30 vuoden jälkeen 7 prosentin vuosituotolla elintaso säilyy samana verojen jälkeen. Voihan tuo olla joillekin tiukkaa, mutta pk-seudun ulkopuolella vähintään mediaanituloilla ei mitenkään mahdotonta. Suurempi ongelma tulee olemaan sijoitussuunnitelmassa pysyminen.

Esim 2500 euron nettotuloilla 900 euroa kuussa säästöön. Loppusumma 30 vuoden jälkeen reilu miljoona. Tästä hankintameno-olettaman takia 18 prosenttia veroja ja suht turvallinen 3,5 prosentin nosto pääomasta vuosittain tarkoittaa samaa 2500 euron nettotuloa kuukaudessa (1,05M€*0,035*0,82/12=2511€).

edit: veroprosentti esimerkissä onkin hieman suurempi, sillä vuosittaiset pääomatulot ovat karvan yli 30k€. Close enough.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
462
Jos tuon esimerkin mukaisesti on mukavasti elellyt vuosikymmeniä 2500 - 900 summalla, niin eikö riittäisi että vapaaherrana saisi sijoituksista 1600 eur netto kuussa? Siinähän sitä tarvittava säästöaikakin sulaisi mukavasti..
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni pystyy kuukaudesta toiseen säästämään 900€ 2500€:n nettopalkasta, elämättä kuin budhalainen munkki. Siis saamatta ulkopuollista taloudellista apua (esim vanhemmat sponssaa kämpän ja/tai auton tms).

Jos 2500€:sta menee noin tonni vuokraan tai lainalyhennykseen, sen päälle esim 400€ ruokarahoja, siihen sitten jokunen vakuutusmaksu olkoot vaikka 100€/kk kaikkineen vakuutuksineen, jonka päälle ”viihdekulut” puhelin liittymineen esim. 30€/kk, Spotify 10€, kodin nettiliittymä esim 30€/kk jäljelle jää siis vajaa 1000€ ”kaikkeen muuhun”. Kuluissa ei kuitenkaan ole otettu huomioon auton tankkausta, auton huoltoa, bussilippuja, lapsikuluja, minkälaista matkustamista minnekään, muita laina- tai luottojen lyhennyksiä, minkäälaisia kodin hankintoja, ja elämän viihdyttämiseen kuuluu pelkkä puhelin ja Spotify. Samalla asutaan täysin tyhjässä, tai roskalavan perusteella sisustetussa asunnossa. Tätä siis seuraavat 30 vuotta, ilman että hinnat nousee suuremmassa suhteessa kuin nettopalkan korotus.

Toki jos taloudessa on kaksi 2500€:n nettopalkan tienaajaa, asia on taatusti toinen, mutta silloin ei enää puhuta ”2500€:n nettopalkasta”. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Jos tuon esimerkin mukaisesti on mukavasti elellyt vuosikymmeniä 2500 - 900 summalla, niin eikö riittäisi että vapaaherrana saisi sijoituksista 1600 eur netto kuussa? Siinähän sitä tarvittava säästöaikakin sulaisi mukavasti..
Toisaalta kun ei käy töissä niin on aikaa tuhlata enemmän, joten rahaakin kuluu enemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
240
Jos tuon esimerkin mukaisesti on mukavasti elellyt vuosikymmeniä 2500 - 900 summalla, niin eikö riittäisi että vapaaherrana saisi sijoituksista 1600 eur netto kuussa? Siinähän sitä tarvittava säästöaikakin sulaisi mukavasti..
Olet aivan oikeassa. Siinähän se kulujen minimointi maksaa itseään takaisin lyhenevänä sijoitusaikana. Enää tarvittaisiin reilu 24 vuotta säästämistä ja sijoittamista, jos 1600 euroa kuussa riittää niin kuin siihenkin asti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
240
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni pystyy kuukaudest toiseen säästämään 900€ 2500€:n nettopalkasta, elämättä kuin budhalainen munkki. Siis saamatta ulkopuollista taloudellista apua (esim vanhemmat sponssaa kämpän ja/tai auton tms).
Pitkäjänteisyyttä ja säästämisen priorisointia se kyllä vaatii. Lapsia ei täällä ole. Avopuoliso on, mutta opiskelijana hänellä ei ole ollut merkittäviä tuloja eikä ole osallistunut esimerkiksi asumiskuluihin.

Omista noin 2600 euron nettotuloista kulunut viimeisen 12kk aikana seuraavasti pakollisiin menoihin:
Asumiskulut 900 € (sis. lainanlyhennys, korot, vastike, vakuutus, netti, sähkö, vesi)
Päivittäistavarat 400 € (sis. ruoka, ravintolat, puhelin, kodintarvikkeet)
Auto 280 € (sis. polttoaineet, huollot, katsastus, vakuutukset, pysäköinti)

Palkasta on mennyt tähän asti automaattisesti 700 euroa sijoituksiin. Loput 300 jäävät törsäämiseen, mutta jos jotain jää yli kuun lopussa, menee sekin säästöön. Viimeisen muutaman vuoden ajalta keskimääräinen sijoitussumma on ollut noin 900 euroa. Myönnettäköön, että tuloja on tullut jonkin verran tavallista enemmän tänä vuonna vanhaa elektroniikkaa realisoidesssa. Asuntolainan saa kuitattua kuukauden sisällä, jolloin säästöprosentti nousee noin 50:een.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 515
36 prosenttia nettotuloista sijoittamalla pääsee siihen, että 30 vuoden jälkeen 7 prosentin vuosituotolla elintaso säilyy samana verojen jälkeen. Voihan tuo olla joillekin tiukkaa, mutta pk-seudun ulkopuolella vähintään mediaanituloilla ei mitenkään mahdotonta. Suurempi ongelma tulee olemaan sijoitussuunnitelmassa pysyminen.
Kyllä, omalla osallani tuo olisi noin 1200€/kk ja säästänkin kyllä 1500€/kk, mutta vaikea yrittää väittää etteikö tuo vaikuttaisi elämänlaatuun aika merkittävästi.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 575
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni pystyy kuukaudest toiseen säästämään 900€ 2500€:n nettopalkasta, elämättä kuin budhalainen munkki. Siis saamatta ulkopuollista taloudellista apua (esim vanhemmat sponssaa kämpän ja/tai auton tms).

Jos 2500€:sta menee noin tonni vuokraan tai lainalyhennykseen, sen päälle esim 400€ ruokarahoja, siihen sitten jokunen vakuutusmaksu olkoot vaikka 100€/kk kaikkineen vakuutuksineen, jonka päälle ”viihdekulut” puhelin liittymineen esim. 30€/kk, Spotify 10€, kodin nettiliittymä esim 30€/kk jäljelle jää siis vajaa 1000€ ”kaikkeen muuhun”. Kuluissa ei kuitenkaan ole otettu huomioon auton tankkausta, auton huoltoa, bussilippuja, lapsikuluja, minkälaista matkustamista minnekään, muita laina- tai luottojen lyhennyksiä, minkäälaisia kodin hankintoja, ja elämän viihdyttämiseen kuuluu pelkkä puhelin ja Spotify. Samalla asutaan täysin tyhjässä, tai roskalavan perusteella sisustetussa asunnossa. Tätä siis seuraavat 30 vuotta, ilman että hinnat nousee suuremmassa suhteessa kuin nettopalkan korotus.

Toki jos taloudessa on kaksi 2500€:n nettopalkan tienaajaa, asia on taatusti toinen, mutta silloin ei enää puhuta ”2500€:n nettopalkasta”. :)
Omasta mielestä on aika pitkälti törsäämistä jos "vajaa tonni" ei riitä kaikkeen muuhun kuin ruokakin jo maksettu. Itse katson jo yli 500e kaiken pakollisen jälkeen et onpas sitä tuhlailtu. Joskus menee matkustaessa tietty enemmän. Itse saan kevyesti 30% sijoituksiin ja säästöinkin jää vielä jonkun verran, nettona tulee about tuo 2500e. En tosin asu pk seudulla vaan Porissa joten yleiset asumiskustannukset varmasti pienemmät. Kaikenhan saa menemään jos haluaa. Onko täällä erikseen elinkustannukset lankaa? ettei sotkeutuisi sijoittamiseen liittyvät näihin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 110
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom