Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 186
Onko kellään muulla nordnetin kuukausisäästösopimus kadonnut yhtäkkiä? Mulla on vuoden päivät ETF:t rullannut automaattisesti ja aina satunnaisesti käyn painotuksia muuttamassa. Nyt kun kirjauduin sisään, niin säästösopimus oli kadonnut kokonaan. Viime kuussa (ja sitä aiemmin) ostot on rullannut kuten on pitänytkin. Myös 2,5e palvelumaksu on lähtenyt 30.1.23. Mystistä.
Tuosta en tiedä mutta sivuilla ja aplikaatiossa on ollut pahoja ongelmia. Vieläkin näyttää esim. osinkosivulla viime vuoden osingot väärin (viimeksi puuttus ainakin USD osingot). En tiedä kuinka vaikeeta ja kallista olisi siirtää osakkeet muuaalle, OST:tä en omista. Vähän mennyt luottamus Nordnetiin. Enkä tiedä onko muut yhtään parempia eli ojasta allikkoon?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
443
Itsellä olisi sellainen tilanne, että tuli/tulee perittyä nyt jonkun verran rahaa + asunto.

Tilille jääneet rahat saa nyt käyttöön ja kun ei niin ole välttämättä sille käyttöä niin ajattelin sen laittaa johonkin järkevään. Nordnetissä on itsellä jonkun verran rahaa nyt tanska ja suomi-rahastoissa mutta nyt kun olisi tälläinen 5000€ ylimääräistä, niin mihin se kannattaa laittaa nyt? ETF vai joku muu.

Sitten toinen asia, jossain kohtaa aika piankin tulee ajankohtaiseksi myydä peritty asunto. Näillä näkymin siitä voisi saada ~70000 itselle, niin mielipiteitä, kannattaako siitä isolla osalla lyhentää omaa asuntolainaa vai mitä?
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 186
Nordnetissä on itsellä jonkun verran rahaa nyt tanska ja suomi-rahastoissa mutta nyt kun olisi tälläinen 5000€ ylimääräistä, niin mihin se kannattaa laittaa nyt? ETF vai joku muu.
Osakemarkkinoilla ei ole luvassa hyviä tuottoja vähään aikaan. Laita kaikki Bitcoiniin ja kiitä minua kahden-kolmen vuoden päästä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
282
Sitten toinen asia, jossain kohtaa aika piankin tulee ajankohtaiseksi myydä peritty asunto. Näillä näkymin siitä voisi saada ~70000 itselle, niin mielipiteitä, kannattaako siitä isolla osalla lyhentää omaa asuntolainaa vai mitä?
Tuohon nyt tuskin on yksiselitteistä vastausta. Riippunee ihan omasta rahatilanteestasi ja millaista riskiä olet rahojesi kanssa sietämään.

Jos esimerkiksi rahasi on tiukilla arjessa, lyhennä asuntolainaa tuolla summalla ja pienennä asuntolainan kuukausierää. Saat näin sijoitettua itseesi ja päivittäiseen arkeen.

Jos taas rahat riittää hyvin. Sijoita vaikka useassa erässä johonkin indeksiin ja unohda ne sinne. Käyt sitten eläkkeellä humputtelemassa ne rahat jossain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 542
Sanoisin, että Bitcoin-jutustelu sopii parhaiten omaan ketjuunsa:

 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
653
Mä olen jo pari vuotta sijoittanut ylimääräiset rahat laadukkaisiin suomalaisiin, hyvin osinkoa maksaviin yhtiöihin ja ostanut ne ost:lle ja tällä hetkellä ost koostuu 6 yrityksestä. Tämän lisäksi sitten olen aina pari kertaa vuodessa uudelle sijoittanut saadut osingot. Tässä aamulla sitten mietin, että onko mun järkevä tunkea rahaa enää ost:lle kun en kuitenkaan käy sillä sillein siellä kauppaa / treidaa vaan olisiko parempi vain ostaa jotainkin etf:iä joka uudelleen sijoittaa osingot kanssa? Tuollainen uudelleen sijoittava etf kun saa ne osingot myös verottomana ja samalla pystyisi hajauttamaan paremmin.

Mitä mielipiteitä teillä on ost ja äskeisen kaltaisesta tilanteesta..? Nordnetissä myös ETF kuukausisäätö, joka salkun runko.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
726
Mä olen jo pari vuotta sijoittanut ylimääräiset rahat laadukkaisiin suomalaisiin, hyvin osinkoa maksaviin yhtiöihin ja ostanut ne ost:lle ja tällä hetkellä ost koostuu 6 yrityksestä. Tämän lisäksi sitten olen aina pari kertaa vuodessa uudelle sijoittanut saadut osingot. Tässä aamulla sitten mietin, että onko mun järkevä tunkea rahaa enää ost:lle kun en kuitenkaan käy sillä sillein siellä kauppaa / treidaa vaan olisiko parempi vain ostaa jotainkin etf:iä joka uudelleen sijoittaa osingot kanssa? Tuollainen uudelleen sijoittava etf kun saa ne osingot myös verottomana ja samalla pystyisi hajauttamaan paremmin.

Mitä mielipiteitä teillä on ost ja äskeisen kaltaisesta tilanteesta..? Nordnetissä myös ETF kuukausisäätö, joka salkun runko.
Vaihdoin itse vakuutuskuoren, eli vastaava kuin ost, sijoitukset erillistä osakkeista matalakuluisiin etf. Hajautus luokkaa 50% jenkit, 20% eurooppa, 20%aasia ja loput jotain emerging markets. Itselläni ei ole aikaa lukea yksittäisten yhtiöiden tilinpäätöksiä tai muutenkaan seurata yksittäisiä osakkeita, tämä oli tärkein syy vaihtaa iso osa sijoituksista etf kantaan. Sijoitushorisonttia on itsellä vielä vuosikymmeniä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Mä olen jo pari vuotta sijoittanut ylimääräiset rahat laadukkaisiin suomalaisiin, hyvin osinkoa maksaviin yhtiöihin ja ostanut ne ost:lle ja tällä hetkellä ost koostuu 6 yrityksestä. Tämän lisäksi sitten olen aina pari kertaa vuodessa uudelle sijoittanut saadut osingot. Tässä aamulla sitten mietin, että onko mun järkevä tunkea rahaa enää ost:lle kun en kuitenkaan käy sillä sillein siellä kauppaa / treidaa vaan olisiko parempi vain ostaa jotainkin etf:iä joka uudelleen sijoittaa osingot kanssa? Tuollainen uudelleen sijoittava etf kun saa ne osingot myös verottomana ja samalla pystyisi hajauttamaan paremmin.

Mitä mielipiteitä teillä on ost ja äskeisen kaltaisesta tilanteesta..? Nordnetissä myös ETF kuukausisäätö, joka salkun runko.
OST on ihan hyvä juurikin tuossa käytössä kuin se sulla on.

OSTia vastaava rahasto/ETF on sitten Suomessa oleva ja Suomeen sijoittava tai joku vastaava jossa on oikeasti lähdeveroton osinko. Näitä ei juuri ole, Ruotsista varmaan löytyy joku Ruotsiin sijoittava.

Toisin sanoen rahastot ja ETF:t eivät saa osinkoja verottomasti kuin aniharvoin yleensä niistä joutuu lähdeveron (~15%) maksamaan osakkeen kotivaltioon.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
653
OST on ihan hyvä juurikin tuossa käytössä kuin se sulla on.

OSTia vastaava rahasto/ETF on sitten Suomessa oleva ja Suomeen sijoittava tai joku vastaava jossa on oikeasti lähdeveroton osinko. Näitä ei juuri ole, Ruotsista varmaan löytyy joku Ruotsiin sijoittava.

Toisin sanoen rahastot ja ETF:t eivät saa osinkoja verottomasti kuin aniharvoin yleensä niistä joutuu lähdeveron (~15%) maksamaan osakkeen kotivaltioon.
Eikös ihan perus ETF:t saa osingot verovapaasti kuten vaikka iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUNL) vai olenko ymmärtänyt jotenkin väärin, jonka takia yleensä just parempi hankkia noita ETF:iä, jotka uudelleen sijoittaa osinngot sen sijaan että ostaisi sellaisia, jotka maksaa ne ulos?
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
213
Eikös ihan perus ETF:t saa osingot verovapaasti kuten vaikka iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) (EUNL) vai olenko ymmärtänyt jotenkin väärin, jonka takia yleensä just parempi hankkia noita ETF:iä, jotka uudelleen sijoittaa osinngot sen sijaan että ostaisi sellaisia, jotka maksaa ne ulos?
uudelleensijoittava sekä ulosjakava ETF molemmat maksaa 15% lähdeveron. Ero tulee tuosta 30% suomen pääomatuloverosta jonka ulosjakava maksaa ja uudelleensijoittava pääsee sijoittamaan ilman verovaikutusta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
Veroero on 15% koska se lähdevero menee ”lähes poikkeuksetta”. Tietysti jos ETF ensin maksaa lähdeveron ja sitten jakaa vielä ulos niin sinä et saa tuota lähdeveroa hyvitettyä niin tällöin maksat vielä päälle 30%.

OST:lle kun ostaa osinkoa maksavia (ei lähdeverollisia) osakkeita niin et maksa ETF vuosikulua etkä osingoista mitään veroja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
240
Saatoin kysyä tätä joskus aiemminkin, mutta en muista nähneeni vastausta tai ratkaisua. Kaipaisin käppyrän Nordnetista, jossa näkyisi päivä (tai edes kuukausi)-tasolla salkun euromääräinen arvo, sisältäen talletukset ja osingot jne. Nyt löydän käppyrät vain arvonmuutoksesta.

Ymmärrän myös, että tämä ei välttämättä ole kauhean monelle kiinnostava, mutta haluaisin nähdä miten euromääräinen arvo talletuksineen on vuosien saatossa heilunut.
 

3me

Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
407
Saatoin kysyä tätä joskus aiemminkin, mutta en muista nähneeni vastausta tai ratkaisua. Kaipaisin käppyrän Nordnetista, jossa näkyisi päivä (tai edes kuukausi)-tasolla salkun euromääräinen arvo, sisältäen talletukset ja osingot jne. Nyt löydän käppyrät vain arvonmuutoksesta.

Ymmärrän myös, että tämä ei välttämättä ole kauhean monelle kiinnostava, mutta haluaisin nähdä miten euromääräinen arvo talletuksineen on vuosien saatossa heilunut.
Eipä taida löytyä Nordnetistä, eQ-onlinessa pystyi aikoinaan katsomaan salkun arvon päivämäärän mukaan mutta tämä toiminto poistui palvelusta reilu vuosi sen jälkeen kuin Nordnet osti eQ:n.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Oon aikaisemminkin asiasta keskustellut, mutta nyt on asiat varmistunut niin pakko vielä kysyä mielipidettä miten olisi järkevintä asia hoitaa kun itseltäni saattaa kokemattomana mennä jotain ohi. Omistan 85.5m2 rivitalo kolmion osakkeen jonka ostin vuonna 2016 hintaan 125000€. Remontteja siihen on tehty aikalailla tarkkaan 20000€ edestä asuessani ja niistä on lainaa 9500€ on vielä jäljellä. Asunnon velaton hinta arvioitiin nyt 135000€. Muutin itse eri kaupunkiin opiskelemaan ja laitoin asunnon vuokralle 750€ hintaan ja maaliskuussa siihen muuttaa vuokralainen. Kysymykseni liittyy siihen kun vanhempani aikovat nyt ostaa asunnosta 65000€ osuuden pois huhtikuussa sen takia ettei minun tarvitsisi painia korkokulujen yms. kanssa kun vuokra ei riitä niitä kattamaan ja heillä on tarkoitus, että jos toinen kuolee tai vuosien päästä kun ei jaksa enää omakotitalosta huolehtia muuttaisivat siihen.

Kysymykseni siis kuuluu miten tuo olisi järkevin hoitaa? Alunperin mietittiin hallintaoikeuden jättämistä minulle jolloin olisi myyntihinnassa hyvittänyt sen ja heidän ei olisi tarvinnut täytellä mitään veroilmoituksia tmv. vaan olisin hoitanut kaikki ne asiat. Tässä kuitenkin on se hankaluus ettei sitä tarkkaa aikaa kauanko hallinta tulee minulla olemaan voi mitenkään tietää ja suunnitelmana myös olisi, että vanhempani ostaisivat pikkuhiljaa enemmän ja enemmän asunnosta pois.

Onko siis järkevin kuitenkin se, että ostavat nyt tuolla 65000€ summalla noin 48% osakkeista ja vuokra jaetaan tasan samoin kuin menot? Voikohan tuon hoitaa kuitenkin niin, että vuokralainen maksaa minulle koko 750€ ja miinustan siitä puolet vastikkeesta 131.25€ ja oman osuuteni ja siirrän heille 243,75€ kuukaudessa josta täytän luultavasti heidän veroilmoituksena, koska he eivät sitä jaksa tehdä samoin kuin omani. Vinkkejä?
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 064
Omistan 85.5m2 rivitalo kolmion osakkeen jonka ostin vuonna 2016 hintaan 125000€. Remontteja siihen on tehty aikalailla tarkkaan 20000€ edestä asuessani ja niistä on lainaa 9500€ on vielä jäljellä. Asunnon velaton hinta arvioitiin nyt 135000€. Muutin itse eri kaupunkiin opiskelemaan ja laitoin asunnon vuokralle 750€ hintaan ja maaliskuussa siihen muuttaa vuokralainen. Kysymykseni liittyy siihen kun vanhempani aikovat nyt ostaa asunnosta 65000€ osuuden pois huhtikuussa sen takia ettei minun tarvitsisi painia korkokulujen yms. kanssa kun vuokra ei riitä niitä kattamaan
Onko sulla jokin todella korkeakorkoinen laina? Eikö tuolla vuokralla jo korot kata hyvinkin, jos lainaa on jäljellä vaikka 100 000 €, kun vuokrasta jää verojen jälkeen yli 500 € käteen? 4 % kokonaiskorolla korkomenoja olisi noin 330 €/kk, joten saat maksettua isonnosan vastikkeestakin. Tietenkin itse lainan lyhennys rasittaa sitten tuon päälle, mutta kun painotit tuota korkomenoa. Jos on huono lainasopimus, niin yksi vaihtoehto voisi olla kilpailuttaa se.

Sori vähän turhasta kysymyksestä ja varsinkin siitä etten sen lisäksi osaa vastata kysymyksiisi. Heräsi vaan mielenkiinto.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Onko sulla jokin todella korkeakorkoinen laina? Eikö tuolla vuokralla jo korot kata hyvinkin, jos lainaa on jäljellä vaikka 100 000 €, kun vuokrasta jää verojen jälkeen yli 500 € käteen? 4 % kokonaiskorolla korkomenoja olisi noin 330 €/kk, joten saat maksettua isonnosan vastikkeestakin. Tietenkin itse lainan lyhennys rasittaa sitten tuon päälle, mutta kun painotit tuota korkomenoa. Jos on huono lainasopimus, niin yksi vaihtoehto voisi olla kilpailuttaa se.

Sori vähän turhasta kysymyksestä ja varsinkin siitä etten sen lisäksi osaa vastata kysymyksiisi. Heräsi vaan mielenkiinto.
Saan 750€ vuokraa josta menee vastike 262.50€ ja Vesi 19€ = 468,50€. Velkaa mulla on 85000€ josta menee korkoa tällä hetkellä koron ollessa 0.609% (sisältää 0.5% marginaali + 12kk euribor) joten lyhennys on 417.35€ ja tuohon päälle tulee vielä rahoitusvastike jolloin menee hitusen ylitse. Koron tarkistus on huhtikuussa jolloin tuo 0.609% nousee ihan eri lukemiin. En tiedä millä sait nuo 330€ lukemat.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 064
En tiedä millä sait nuo 330€ lukemat.
100 000 € lainaa, 4 % kokonaiskorko.

Ja sulla ei todellakaan mene korkoa 417 €/kk 0,609 % korolla. Puhut nyt ilmeisesti sekä koroista että lyhennyksistä. Toi sun pyytämä vuokra on asunnon hinnan huomioon ottaen todella korkea ja jos sillä ei kattaisi juoksevia kuluja, niin eihän tässä maassa olisi yhtäkään asuntosijoittajaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
100 000 € lainaa, 4 % kokonaiskorko.

Ja sulla ei todellakaan mene korkoa 417 €/kk 0,609 % korolla. Puhut nyt ilmeisesti sekä koroista että lyhennyksistä. Toi sun pyytämä vuokra on asunnon hinnan huomioon ottaen todella korkea ja jos sillä ei kattaisi juoksevia kuluja, niin eihän tässä maassa olisi yhtäkään asuntosijoittajaa.
Joo siis korjasin tohon kun puuttui toi yksi sana, mutta tosiaan korko + lyhennys on tuolla 0.609% toi 417€. Vastaavasta asunnosta naapuri maksaa 1000€kk vuokraa. Kyllähän tolla ilman lainaa menot kattaisi, mutta lainojen kanssa tulee takkiin joka kuukausi ja koron nousun jälkeen vielä enemmän. Koron määrä on nyt 40.33€ kk. Jos toi 750€ olisi korkea vuokra ei asuntosijoittaminen kovinkaan tuottoisaa olisi.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 489
Vuokratuottoon lasketaan hoitovastike ja korkokulut. Rahoitusvastike ja lainanlyhennys on omaisuuden kasvattamista, ei kulu.

Tuolla hoitovastikkeella ja 135t€ asunnon arvolla vuokratuotto vajaa 5%. Ei mikään huippu mutta ei toivottoman huonokaan. Naapurissa tosin vuokralla samanarvoinen asunto jossa vastike on 340€/kk ja vuokratuotto 950€/kk..
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 186
Kannattaisiko toi hoitaa vähän fiksummin ettei tarvitse maksaa varainsiirtoveroja ja muita kuluja perheen sisällä? En lähde enempää avaamaan mutta tämä lähinnä ajatuksena että tässä on optimoinnin paikka.

Hinnasta päättelin että asunto ei sijaitse suurimmissa kasvukeskuksissa?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Saan 750€ vuokraa josta menee vastike 262.50€ ja Vesi 19€ = 468,50€. Velkaa mulla on 85000€ josta menee korkoa tällä hetkellä koron ollessa 0.609% (sisältää 0.5% marginaali + 12kk euribor) joten lyhennys on 417.35€ ja tuohon päälle tulee vielä rahoitusvastike jolloin menee hitusen ylitse. Koron tarkistus on huhtikuussa jolloin tuo 0.609% nousee ihan eri lukemiin. En tiedä millä sait nuo 330€ lukemat.
Verottaja haluaa myös tuohon 468,50€ päästä käsiksi ja haluaa että maksat siitä 30% veroa. Eli 100€ vielä käytännössä kulua. Toisaalta kun korot pomppaavat 4% niin korko syö tuon voiton pois.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
254
Kysytäämpä viisaammilta neuvoa miten veroteknisesti pitäisi ilmoittaa nykyinen case eli isä ja äiti ovat minun ja vaimon omistamassa kaksiossa vuokralla josta maksavat vuokraa 290e joka kattaa yhtiövastikkeen ja veden. Samalla he kumpikin lahjoittavat yhteensä 80e+80e minulle ja samat 80e+80e vaimolle per kk jolla kuitataan lainanlyhennys ja korko. Pitääkö verottajalle ilmoittaa vuokra 290e ja samansuuruiset vähennykset? Voittoa ei tule muuten kuin lahjoitusten kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 795
Kysytäämpä viisaammilta neuvoa miten veroteknisesti pitäisi ilmoittaa nykyinen case eli isä ja äiti ovat minun ja vaimon omistamassa kaksiossa vuokralla josta maksavat vuokraa 290e joka kattaa yhtiövastikkeen ja veden. Samalla he kumpikin lahjoittavat yhteensä 80e+80e minulle ja samat 80e+80e vaimolle per kk jolla kuitataan lainanlyhennys ja korko. Pitääkö verottajalle ilmoittaa vuokra 290e ja samansuuruiset vähennykset? Voittoa ei tule muuten kuin lahjoitusten kautta.
Pitää ilmoittaa tulot ja menot. Lahjoituksista en tiedä, eipä kai jos jäävät alle lahjaveron?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 542
Lahjoituksista en tiedä, eipä kai jos jäävät alle lahjaveron?
Just näin, ei tarvitse ilmoittaa jos eivät ylitä lahjaveron rajaa:

Sinun on tehtävä lahjaveroilmoitus ja maksettava lahjaveroa, kun
  • saat lahjan, jonka arvo on 5 000 euroa tai enemmän
  • saat samalta lahjanantajalta 3 vuoden aikana useita lahjoja, joiden arvo on yhteensä 5 000 euroa tai enemmän.

Pienemmistä lahjoista ei tarvitse antaa lahjaveroilmoitusta. Joissain tilanteissa ilmoitus kannattaa kuitenkin tehdä, vaikka lahjan arvo jäisi alle verotettavan rajan.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 186
Pitääkö verottajalle ilmoittaa vuokra 290e ja samansuuruiset vähennykset? Voittoa ei tule muuten kuin lahjoitusten kautta.
Mutuiluna lahjoitukset tulkitaan veronkierroksi. Varsinkin jos ne ovat noin säännöllisiä. Voi olla että tähän on myös tulkinta että se ok. Kannattaa kysyä verottajalta mutta pitää muistaa että se vastaus ei ole sitova eikä takaa mitään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Kannattaisiko toi hoitaa vähän fiksummin ettei tarvitse maksaa varainsiirtoveroja ja muita kuluja perheen sisällä? En lähde enempää avaamaan mutta tämä lähinnä ajatuksena että tässä on optimoinnin paikka.

Hinnasta päättelin että asunto ei sijaitse suurimmissa kasvukeskuksissa?
Sillä mä täällä kyselenkin. En tiedä mikset lähde asiaa enemmän avaamaan niin jää mysteeriksi mitä tarkoitat. Joo ei sijaitse kasvukeskuksessa. Kuitenkin aika loppuunsa hiottu asunto hyvässä taloyhtiössä ja sijainnilla. Mielelläni juuri kaikki neuvot kuulisin miten tuo olisi järkevin hoitaa.

Verottaja haluaa myös tuohon 468,50€ päästä käsiksi ja haluaa että maksat siitä 30% veroa. Eli 100€ vielä käytännössä kulua. Toisaalta kun korot pomppaavat 4% niin korko syö tuon voiton pois.
Joo siis toi oli vaan nopea laskelma vastauksena Vaaterin viestiin, että ilman verojakin menee yli tuon 750€. Ei tällä asunnolla ole/ollut koskaan varsinaisesti mitään voittoa tehdä ja enemmänkin tarkoituksena päästä eroon nyt kun tilanne elämässä muuttunut niin radikaalisti.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 127
Kysytäämpä viisaammilta neuvoa miten veroteknisesti pitäisi ilmoittaa nykyinen case eli isä ja äiti ovat minun ja vaimon omistamassa kaksiossa vuokralla josta maksavat vuokraa 290e joka kattaa yhtiövastikkeen ja veden. Samalla he kumpikin lahjoittavat yhteensä 80e+80e minulle ja samat 80e+80e vaimolle per kk jolla kuitataan lainanlyhennys ja korko. Pitääkö verottajalle ilmoittaa vuokra 290e ja samansuuruiset vähennykset? Voittoa ei tule muuten kuin lahjoitusten kautta.
Ainakaan lahjoituksista ei kannata puhua samassa asiayhteydessä vuokran kanssa, jos ei halua verottajan kiinnostuvan asiasta.

Jos verotusta haluaisi ruveta optimoimaan niin helpoin keino siihen on vanhempien maksaa lasten puolesta elämisen kuluja. Ne kun ovat verovapaita. Eli jos asuisitte vaikka vuokralla niin he voisivat maksaa sinun osuutesi vuokrasta tai sitten vaikka sähkö-, tai ruokalaskun.

Tosin tuollaisissa vastavuoroisuuteen liittyvissä järjestelyissä Verottaja voi helposti lähteä tulkitsemaan kyseessä olevan veronkiertoa.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 064
Kyllähän tolla ilman lainaa menot kattaisi, mutta lainojen kanssa tulee takkiin joka kuukausi ja koron nousun jälkeen vielä enemmän.
Joo siis toi oli vaan nopea laskelma vastauksena Vaaterin viestiin, että ilman verojakin menee yli tuon 750€. Ei tällä asunnolla ole/ollut koskaan varsinaisesti mitään voittoa tehdä ja enemmänkin tarkoituksena päästä eroon nyt kun tilanne elämässä muuttunut niin radikaalisti.
Sulla on kyllä nyt outo ajattelutapa, jos lainanlyhennyksen maksaminen on takkiin tulemista ja jos lainan lyhentämistä et laske voitoksi. Omaan taskuunhan se tulee.

Mitä siihen vuokran korkeuteen tulee, niin näköjään vuokran ja asunnon arvon suhde on hyvin erilainen suurissa kaupungeissa ja alueilla joissa asuntosi sijaitsee eikä arvonnousua ole oletettavissa. Eipä ole aiemmin tullut tarkasteltua tuollaisten alueiden vuokratasoja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Sulla on kyllä nyt outo ajattelutapa, jos lainanlyhennyksen maksaminen on takkiin tulemista ja jos lainan lyhentämistä et laske voitoksi. Omaan taskuunhan se tulee.

Mitä siihen vuokran korkeuteen tulee, niin näköjään vuokran ja asunnon arvon suhde on hyvin erilainen suurissa kaupungeissa ja alueilla joissa asuntosi sijaitsee eikä arvonnousua ole oletettavissa. Eipä ole aiemmin tullut tarkasteltua tuollaisten alueiden vuokratasoja.
Lähinnä se tällaisessa tilanteessa kun rahat muutenkin on tiukilla niin kun joutuu maksamaan jotain 100-200€ kuukaudessa ylimääräisestä asunnosta se painaa vaikka ne rahat joskus sitten ulos saisikin. Kai noi uudellamaalla ja isoissa kaupungeissa nostaa arvoaan, mutta varsinkin tällä hetkellä arvot tulee enemmänkin alaspäin. Joskin tällä hetkellähän myös uudellamaalla tullut kovaa tahtia alaspäin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Jos vanhemmat toisivat tuolla rahaa ruokaa kotiin niin ei pitäisi olla verottajalle selvittämistä
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 489
Verottaja haluaa myös tuohon 468,50€ päästä käsiksi ja haluaa että maksat siitä 30% veroa. Eli 100€ vielä käytännössä kulua. Toisaalta kun korot pomppaavat 4% niin korko syö tuon voiton pois.
Tuossa minun laskelmassa tuotto (vajaa 5%) oli laskettu asunnon arvon mukaan.. Kun lasketaan korot jäljellä olevasta lainasummasta muuttuu laskelma täysin.

Korko ja rahoitusvastike ovat kokonaan vähennettävissä pääomaverosta (kunhan rahoitusvastike on tuloutettu) joten korkojen noustessa veron osuus vähenee.

Itse ottaisin lainalle vuoden-kaksi lyhennysvapaata tai neuvottelisin laina-ajan uusiksi jolla saisi pidettyä asunnon edes suurinpiirtein kassavirtapositiivisena.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Itse ottaisin lainalle vuoden-kaksi lyhennysvapaata tai neuvottelisin laina-ajan uusiksi jolla saisi pidettyä asunnon edes suurinpiirtein kassavirtapositiivisena.
Lyhennysvapaa on jo käytetty ja ASP laina kyseessä niin ei voi pahemmin muutella. Tuosta viestistäni tosin kaikki se oleellinen osuus meni ohitse kun vaan tuosta vuokrasta alettiin puhumaan jolla sinänsä ei ole merkitystä. Laina-ajan uusiksi neuvottelu myös hieman turha jos asuntoa ei montaa vuotta minulla enää tule olemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 742
Kysytäämpä viisaammilta neuvoa miten veroteknisesti pitäisi ilmoittaa nykyinen case eli isä ja äiti ovat minun ja vaimon omistamassa kaksiossa vuokralla josta maksavat vuokraa 290e joka kattaa yhtiövastikkeen ja veden. Samalla he kumpikin lahjoittavat yhteensä 80e+80e minulle ja samat 80e+80e vaimolle per kk jolla kuitataan lainanlyhennys ja korko. Pitääkö verottajalle ilmoittaa vuokra 290e ja samansuuruiset vähennykset? Voittoa ei tule muuten kuin lahjoitusten kautta.
Pitäisihän noista ilmoittaa ne lahjoitettavat summat verottajalle ja niistä menisi se 30 prosenttia pääomaveroa.

Toisaalta homman voisi hoitaa verotta niin, että maksavat tuolla summalla elantomenoja kuukaudessa:


Suunnilleen tuo summa taitaa mennä ruokakauppaan kuussa. Siitä en ole ihan varma onnistuisiko se, että ottaisi jostakin maksuaika-luottokortin jolla ostaisi vain ruokaostoksia kaupasta ja vanhemmat sitten sen laskun maksaisivat.

Sama toki onnistuu käytännössä jos parin kuukauden välein vaikka seteleinä ne rahat antavat ja siitä ei "muista" ilmoitella mihinkään vaan käyttää ne käteiset ruoka- yms. ostoksiin ja muihin menoihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 542
Pitäisihän noista ilmoittaa ne lahjoitettavat summat verottajalle ja niistä menisi se 30 prosenttia pääomaveroa.
Ne pitää ilmoittaa vasta kun 5000e raja per 3v ylittyy, jos ylittyy. Tässä tapauksesa taisi olla 160e/kk eli 5000e tulee täyteen 32. erän kohdalla eli 3. vuoden loppupuolella. Alussa ei siis tarvitse ilmoittaa. Ja lahjoituksista maksetaan lahjavero, jonka suuruus on pienempi kuin pääomavero kun lahjoittaja on esim. oma vanhempi. Tässä veron määrä on 100e + 8% siltä osalta kuin ylittää 5000e.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Oishan se aika paljon fiksumman näköistä paperilla jos sieltä tulisi vaikka kerran vuoteen tonni pari synttäri rahaa. Kuin joka kuukausi vuokranmaksun jälkeen säännöllinen lahjoitus :rolleyes:
 
Liittynyt
11.06.2020
Viestejä
279
Tuleeko noihin Nordnetin rahastoihin tuo valuutanvaihtokulu jos rahaston kaupankäynti valuutta on joku muu kuin euro? Kuukausisäästöstä kyse.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 853
Oishan se aika paljon fiksumman näköistä paperilla jos sieltä tulisi vaikka kerran vuoteen tonni pari synttäri rahaa. Kuin joka kuukausi vuokranmaksun jälkeen säännöllinen lahjoitus :rolleyes:
Näin maallikkona minustakin kuulostaa. Lisäksi heitän ajatuksen @Iså tapauksesta että jos hänellä on sisaruksia ja kaikille tipahtaisi sama summa samaan aikaan tilille niin sitten verottajan olisi vaikeampi perustella että rahoilla olisi yhteys vuokranmaksuun vaikka siirto tapahtuisikin säännöllisesti vuokranmaksupäivänä.

Hmm.. jos perheessä on useita lapsia ja vain yksi olisi saanut säännöllisesti lahjoituksen niin voisivatko muut vaatia tasoitusta kun perinnönjako tulee joskus ajankohtaiseksi? Jos voivat niin tuokin puoli kannattaa muistaa kun alkaa kikkailla vuokraa pienemmäksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Onkohan toi mun tapaus sallittu, että isäni omistaa 25%, äitini 25% ja minä 50%, mutta vuokra maksetaan kokonaan minun tililleni josta siirrän heille oman osuutensa vuokrasta kulut vähennettynä joka kuukausi ja täyttävät sitten veroilmoitukseen oikein? Toisaalta nyt kun tuota aloin miettimään niin kieltäisikö mikään tekemästä sitä, että kaikki tulot menee minun kauttani, mutta annan lahjana heille oman osuutensa? Kun vuokra on 750€ ja siitä miinustaa 262.50€ ja 19€ vesi maksun jää jäljelle 468.50€. Siitä verot pois niin 327.95€ joten 82€ per naama annan rahaa heille joten lahjaverokaan ei ylity. Mietin vain onko verottajalla tuohon jotain sanomista kun asunto on kaikkien omistuksessa, mutta silti minä teen kaiken? Miinuksena tosin se, että tuolla tavoin kun 7500€ vuosituotot ylittyy se näkyy verokortissa ja täytyy heti ennakkoon tehdä kaikki vähennykset.

Lyhyesti caseni siis: Omistan 85.5m2 135000€ arvioidun rivitalo kolmion osakkeen jossa olen asunut yli 2v. Maaliskuussa siihen muuttaa vuokralainen 750€ vuokralla josta menee 262.50€ vastikkeisiin ja 19€ veteen. Vanhempani haluavat ostaa asunnon muttei pysty siihen kerralla vaan tarkoitus hoitaa asia osissa niin, että nyt eka erä on 65000€ eli noin puolet. Ei vaan tiedetä miten tuo on järkevin tehdä. Alunperin mietittiin hallintaoikeutta minulle jotta hoitaisin kaiken ja hyvittäisin myyntihinnassa heidän tuottonsa. Se kuitenkin vaikuttaa turhan monimutkaiselta ratkaisulta kun ei tiedä kauanko hallinta minulla olisi. Muutenkin mitenköhän tuo osissa ostaminen on järkevin toteuttaa? Itse pienentäisin omistustani heti vaan kun pystyy ainakin siihen asti, että kaikki lainat on maksettu, mutta mietin vaan vaatiiko se aina kauppakirjojen teon yms.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 186
Onkohan toi mun tapaus sallittu, että isäni omistaa 25%, äitini 25% ja minä 50%, mutta vuokra maksetaan kokonaan minun tililleni josta siirrän heille oman osuutensa vuokrasta kulut vähennettynä joka kuukausi ja täyttävät sitten veroilmoitukseen oikein? Toisaalta nyt kun tuota aloin miettimään niin kieltäisikö mikään tekemästä sitä, että kaikki tulot menee minun kauttani, mutta annan lahjana heille oman osuutensa? Kun vuokra on 750€ ja siitä
Soittoa verottajalle turha näitä on täällä foorumilla arpoa. Pientä overengineeringiä tässä tuntuu olevan mutta hyvähän se on tarkka olla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 285
Soittoa verottajalle turha näitä on täällä foorumilla arpoa. Pientä overengineeringiä tässä tuntuu olevan mutta hyvähän se on tarkka olla.
Verottajalta vaan tuntuu vastaukset olevan melko heikkoja ja painotetaan sitä, että lopullisessa veroilmoituksen tarkastuksessa käydään läpi. Sillä just kiinnostaisi tietää jos joku näistä tietää tai on jotain vastaavaa tehnyt. Ehkä joo mietin liikaa, mut just minimi kuluilla koittaisi hommat hoitaa mahdollisimman loppuun asti mietittynä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 313
Viestejä
4 157 007
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom