Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
559
Eläkevakuutuksista, itelleki vanhempien ansiosta moinen muodostui riippakiveksi nuorempan ja sittemmin on maksaminen jäänyt, mutta jonkun verran on rahaa jemmassa tuossa turhakkeessa odottamassa mukavat muutaman kymmentä vuotta.

LähiTapiolasta tuli kirje:

"Olemme tuoneet eläkevakuutussopimukseesi mahdollisuuden siirtää eläkesäästöjäsi takuutuottoisesta vakuutussäästöstä sijoitussidonnaisiin sijoituskohteisiin. Aiemmin tämä ei ole ollut mahdollista.
Kun siirrät verkkopalvelussa eläkevakuutuksesi säästöjä sijoitussidonnaisiin sijoituskohteisiin, emme peri siirroista kuluja.
Siirrosta peritään sopimuksen mukaiset kulut, jos säästöjä siirretään takuutuottoiseen vakuutussäästöön, myös verkkopalvelussa.
Sinulla on mahdollisuus ohjata tulevat eläkevakuutusmaksusi sijoitussidonnaisiin kohteisiin. Tällöin sinun pitää tehdä sijoitussuunnitelman muutos verkkopalvelussamme."

Kylkeen lähinnä puhelinnumero, josta voi tiedustella lisää.
Mutta siis, voiko tuo olla keino kotiuttaa rahat eläkevakuutuksesta ja pyöräyttää tilin kautta omalle sijoitustilille ja normaaleihin sijoituksiin?
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Fortum teki ihan onnistuneet Uniper-irtautumiset. Uniper kertoo nyt tarvitsevansa jopa 25mrd lisärahoituksen:



Ennen kuin kauppa toteutuu, en hehkuttaisi. Sehän on jossain hyväksyntäprosessissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Ennen kuin kauppa toteutuu, en hehkuttaisi. Sehän on jossain hyväksyntäprosessissa.
Kaikki on mahdollista, mutta pidän tuota aika epätodennäköisenä kun mietitään, että kaupan ovat siunanneet kummankin maan korkein johto ja kauppa ei myöskään millään tavalla heikennä alan kilpailua.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 854
Mutta siis, voiko tuo olla keino kotiuttaa rahat eläkevakuutuksesta ja pyöräyttää tilin kautta omalle sijoitustilille ja normaaleihin sijoituksiin?
Perustuen siihen kuinka minulle noita on yritetty myydä, ei voi. Silloin pitkä työttömyys, työkyvyttömyys, avioero ym. olivat ainoa mahdollisuus saada rahat pois ennenaikaisesti. Yhtään enempää asiaan perehtymättä, veikkaan että LähiTapiolan takuutuotto on jokin pieni prosentti, esim. euribor + 1 %, ehkä jotenkin sidottu firman tulokseen tms. ja mahdollisesti pääoma on turvattu kokonaan tai osittain. Sijoitussidonnainen taas olisi tässä skenaariossa jotain osake- tai indeksirahastoja LähiTapiolan valikoimasta, parempi tuotto mutta heikompi suoja pääomalle, mutta silti jumissa sovittuun ikään asti. Säästämistäsi summista olet saanut veroetua joten ennenaikainen nosto ei liene helppoa.

Jos olen oikeassa niin tietenkin kannattaisi pyrkiä parempaan vuosituottoon, etenkin jos eläkeikään on 10+ vuotta jolloin mahdollisesti tulevasta alamäestä ehdittäneen toipua.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
249
Joo, lisäksi tuosta on suomenkielinen avaintietoesite saatavilla.
Näin taitaa nykyään olla. Alunperin aspa neuvoi tuolla tavalla juuri ostamaan, kun ei suomenkielistä versiota ollut tarjolla.

Tosin eipä tuota näytä pystyvän vieläkään ostamaan Nordeasta, jos kieli on suomi.
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
185
Kumpaan suuntaan Seligson Euro Corporate ja Obligaatio ovat mahdollisesti lähikuukausina menossa?
Veikkaan, että korkorahastojen suurin pudotus on jo takana -> Seligson & Co Rahastoyhtiö Oyj - Rahastojen arvot

Markkinat odottavat, että euribor jää noin kolmen prosentin tasolle ensi vuonna -> Korot | Asuntolainakoron nopea nousu pysähtyi

Mielestäni pitkällä aikavälillä on fiksumpaa sijoittaa korkorahastojen sijaan globaaleille osakemarkkinoille, kuten Pohjois-Amerikka, Global top brands, Phoebus, Global pharma, ynnä muut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 573
Mites tälleen säästämisen ja sijoittamisen näkökulmasta seuraava tilanne? Jos Euribor jää esim vuodeksi-pariksi 3% tuntumaan niin miten näette osana sijoitus/säästämisstrategiaa sen että lohkaisisi osan tilillä makaavasta sotakassasta asuntolainan vähän isompaan kertalyhennykseen, esim 20ke / 20% lainamäärästä? Ja muuten sijoitukset rullaa kk-tasolla hyvin hajautettuna ETF:iin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Jos Euribor jää esim vuodeksi-pariksi 3% tuntumaan niin miten näette osana sijoitus/säästämisstrategiaa sen että lohkaisisi osan tilillä makaavasta sotakassasta asuntolainan vähän isompaan kertalyhennykseen, esim 20ke / 20% lainamäärästä? Ja muuten sijoitukset rullaa kk-tasolla hyvin hajautettuna ETF:iin.
Jos Euribor on 3%, niin lainan kokonaiskorko luokkaa 3,5% - 4,0% marginaalista riippuen. Eli tuon suuruinen riskitön tuotto. Ei se huono tuotto ole jos sitä yksinään miettii. Toisaalta, osakkeiden tuotto-odotus nousee vastaavasti kun korot nousevat. Eli jos korot nousevat 0%:sta 3%:iin, niin osakkeiden tuotto-odotus nousee varmaan karkeasti saman verran.

Mutta koska ansiotulot eivät välttämättä nouse samassa suhteessa kuin korot, voi olla ihan perusteltua pienentää korkomenoja lyhentämällä lainaa ylimääräistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
838
PS. mikä sulla on itsellä fiilis että miten tuossa sitten käy kun tuo poistuu pörssistä ja mihin hintaan ja mikä on ko. päivämäärä?
Eilen tuli varmistus, että 14.12 poistuu tuo lappu kokonaan ja muuttuu yksityiseksi yritykseksi. Eli siihen saakka on aikaa saada homma selviämään.
Ja mitä tuohon osakkeen hintaan lopussa tulee, niin paljon tuolla olisi hehkutuksia, miten monta kymmentä miljoonaa shorttaajaa alkuperäisen yritysfuusion aikaan olisi jäänyt jumiin tähän lappuun. Lisäksi FTD-lukema taitaa olla jossain miljoonasta ylöspäin jne. Mutta itse en oikein noihin jaksa liikaa luottaa ja jos tuo vielä yhden 100% runin ottaa, niin aika maksimeissa saatetaan olla.

Tosin geologien mukaan noiden hallinnoimilla mailla olisi +3 miljardia barrelia öljyä, niin ihan pienillä summilla ei viitsisi myydä. Alunperin suunnittelin, että 15 taalaa olisi ollut se raja minulla, mutta öljyn hinnan nousun takia siirsin se 20 taalaan.

Tässä tosin astuu mukaan se kysymys, että miten tuota tultaisiin verottamaan. Noilla on ilmeisesti tavoite saada homma menemään verovapaana (eli joku isompi firma ostaa tuon ja maksaa osakkeina sen). Mutta jos tuota aletaan verottamaan, niin silloin vaarana on tuplaverotus (jenkkien verot ja Suomen verot)? Siihen en ole vielä tutustunut, että saako jompia kumpia veroja haettua jälkikäteen takaisin itselleen.

Voitko muuten ostaa ne itseltäsi itsellesi :)?
Itselleen myynti ei onnistu.

Nordnet ei tällä hetkellä pysty myynään lappua ollenkaan, oli se sitten millä tilillä tahansa. En tiedä, muuttuiko tilanne nyt kun tuli tuo ilmoitus tuosta 14.12 takarajasta tuli. Pitää soitella joulukuun aikana ja kysellä, että mikä on tilanne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 573
Jos Euribor on 3%, niin lainan kokonaiskorko luokkaa 3,5% - 4,0% marginaalista riippuen. Eli tuon suuruinen riskitön tuotto. Ei se huono tuotto ole jos sitä yksinään miettii. Toisaalta, osakkeiden tuotto-odotus nousee vastaavasti kun korot nousevat. Eli jos korot nousevat 0%:sta 3%:iin, niin osakkeiden tuotto-odotus nousee varmaan karkeasti saman verran.

Mutta koska ansiotulot eivät välttämättä nouse samassa suhteessa kuin korot, voi olla ihan perusteltua pienentää korkomenoja lyhentämällä lainaa ylimääräistä.
Kiitos vastauksesta. tätä kanssa ynnäilin. Ja tavallaanhan asuntolainan lyhentämistä voi pitää verottomana tuottona - toki oikeammin säästönä tässä tapauksessa. Sikäli mikäli olen ymmärtänyt oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.11.2022
Viestejä
17
Jos Euribor on 3%, niin lainan kokonaiskorko luokkaa 3,5% - 4,0% marginaalista riippuen. Eli tuon suuruinen riskitön tuotto. Ei se huono tuotto ole jos sitä yksinään miettii. Toisaalta, osakkeiden tuotto-odotus nousee vastaavasti kun korot nousevat. Eli jos korot nousevat 0%:sta 3%:iin, niin osakkeiden tuotto-odotus nousee varmaan karkeasti saman verran.

Mutta koska ansiotulot eivät välttämättä nouse samassa suhteessa kuin korot, voi olla ihan perusteltua pienentää korkomenoja lyhentämällä lainaa ylimääräistä.
Minäkin olen pohtinut tuota ylimääräistä asuntolainan lyhennystä, kun on nyt aika iso summa tilillä makaamassa. Toisaalta mainitsemasi osakkeiden tuotto-odotuksen kasvu mietityttää. Kuvittelisin, että vavhan hinnoitteluvoiman omaavat yritykset nousisivat keskipitkällä välillä inflaation verran. Olen ajatellut elintarvikesektoria, teleä ja lääkeseltoria. Mitäs mieltä olette esim. Apetit, Telia ja Oriola all in?
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 854
Onko REITteihin perehtyneillä tekkiläisillä mielipidettä Orion Officesta (ONL), on laskenut oikeastaan koko vuoden, mutta oliko lähtöhinta Realtysta jakautuessa liian korkea ja nyt taso oikeampi? Siis mietin olisiko reilusti nousupotentiaalia kun itselle osuneet REITit ovat vuositasolla olleet vakaampia. En siis saanut ONL:a em. jaossa joten ei ole tullut seurattua lainkaan.
 
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 516
Näyttäisi lopultakin tulleen 2FA mahdolliseksi Nordnetissä, ja puhtaan salasanapohjaisen kirjautumisen saa disabloitua tililtä kokonaan.

1669390321419.png


Kirjautuminen onnistuu QR-koodin skannauksella kännykkäapplikaatiosta.
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
37
Pörssistä poistuvan STOR:n laput tuli myytyä pois, kun Black Friday -tarjouksen myötä nyt ilmaiseksi onnistui. Mieluusti olisin pitänyt, mutta tulipa sentään vähän lisää REIT-hajautusta, kun STAG, CCI ja ESS tilalle.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
611
Mitäs mieltä olette esim. Apetit, Telia ja Oriola all in?
Disclaimeri - itselläni on sekä suoria että epäsuoria sijoituksia telealan osakkeisiin.

Mutta kysymykseesi Telian osalta:
Kannattaa pohtia kumpi olisi riski/tuottosuhteen kannalta omaan sijoitusstratergiaan sopivampi All in yksittäiseen osakkeeseen vai vastaavaan sektoriin?
Kuten esimerkkinä vaikkapa:
iShares STOXX Europe 600 Telecommunications UCITS ETF
SPDR® MSCI Europe Communication Services UCITS ETF SPYT GY
 
Liittynyt
25.11.2022
Viestejä
17
Disclaimeri - itselläni on sekä suoria että epäsuoria sijoituksia telealan osakkeisiin.

Mutta kysymykseesi Telian osalta:
Kannattaa pohtia kumpi olisi riski/tuottosuhteen kannalta omaan sijoitusstratergiaan sopivampi All in yksittäiseen osakkeeseen vai vastaavaan sektoriin?
Kuten esimerkkinä vaikkapa:
iShares STOXX Europe 600 Telecommunications UCITS ETF
SPDR® MSCI Europe Communication Services UCITS ETF SPYT GY
Joo ETF hajauttaisi riskiä. Kuitenkin lähinnä hain sitä, että esim. teleyhtiöt saa inflaation siirrettyä hintoihin. Tälläkin hetkellä BF liittymätarjoukset on yli 10 prosenttia kalliimpia kuin tarjoukset pari kuukautta sitten.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
611
Joo ETF hajauttaisi riskiä. Kuitenkin lähinnä hain sitä, että esim. teleyhtiöt saa inflaation siirrettyä hintoihin. Tälläkin hetkellä BF liittymätarjoukset on yli 10 prosenttia kalliimpia kuin tarjoukset pari kuukautta sitten.
Niin - siis noissa esimerkki ETF:issä on pääasiassa teleyhtiöitä. Vastaukseni keskeinen pointti oli siis siinä että ideasi mahdollisesta inflaation siirtokyvystä hintoihin voisi ehkä toteutua paremmin euroopan teletoimialatasolla kuin poimimalla yksittäinen teleyhtiö toimialalta.

Sinänsä teleala on aika kilpailtu, joten vaikka myyvät nyky-yhteiskunnassa hyvinkin välttämätöntä tuoteportfoliota, niin toteutunut hinnoittelu on perinteisesti jäänyt jälkeen inflaatiosta (+10 V periodit) - etenkin jos tilanne on se että asiakas voi valita vähintään kolmen eri operaattorin palvelujen välillä. Perinteisesti operaattorin intresseissä on ollut kilpailla itselleen markkina-osuutta ja saada sen myötä verkkoonsa mahdollisimman suurta kapasiteetin käyttöastetta (=asiakkaalle tukkoisuutta). Nyt tilapäisesti kaikilla tele operaattoreilla on hinnankorotus paineita sähköenergian hinnan nousun myötä (ja tietty myös 5G investoinnit, palkka inflaatio ja korkojen nousu etenkin velkaisilla yhtiöillä) syövät tulosta. Ja koska näiden inflatoituneiden kustannuksien paine vaikuttaa kaikkiin tele operaattoreihin saman suuntaisesti, niin hintahäiriköinti on nyt heille vähemmän suosittu peliliike. Lyhyesti, vaikka hinnoitteluvoimaa on (syystä välttämättömyys hyödyke), niin ei ole selvää että hinnat silti nousisivat niin paljoa että kompensoisivat viivan alle kustannusinflaatiosta aiheutuneet kasvaneet menot.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 604
Näyttäisi lopultakin tulleen 2FA mahdolliseksi Nordnetissä, ja puhtaan salasanapohjaisen kirjautumisen saa disabloitua tililtä kokonaan.



Kirjautuminen onnistuu QR-koodin skannauksella kännykkäapplikaatiosta.
Mites toi shareville, samalla tavalla? Ja puhelimella sit pakko käyttää appia jos haluaa jotain kattoa jommasta kummasta?
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Meninpä ostamaan Nordnetin Black Fridaysta muutamaa jenkkiosaketta tilillä olleilla hiluilla (ja tajusin sitten, että lunastustransaktio vie prosentteina huikean %-osan mahdollisesta tuotosta pienillä osuuksilla - no on sitä paljon kalliimpiakin oppitunteja otettu).

Miten osingot tuolla menee? Jos avaa USD-tilin, niin automaattisesti sinne vai siltikin eurotilille? Kuten yltä voi päätellä, niin penneistä puhutaan, mutta kuten tavallista, kaikki otetaan mitä saadaan.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Miten osingot tuolla menee? Jos avaa USD-tilin, niin automaattisesti sinne vai siltikin eurotilille? Kuten yltä voi päätellä, niin penneistä puhutaan, mutta kuten tavallista, kaikki otetaan mitä saadaan.
Kannattaa avata se USD-tili, niin osingot tulevat sitten dollareina ilman automaattista valuuttavaihdosta euroiksi. Automaattisesti valuutanvaihdossa on kulu 0,25% verrattuna 0,075% valuuttatilin kanssa kun teet itse ja kun teet itse niin voit vaihtaa vasta sitten kun itse haluat.
 

Exe

Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
105
Valuuttatilien kanssa kannattaa sitten olla tarkkana kun tekee ostoksia. Jos ostat euromääräistä osaketta ja tarvitsemasi rahat ovatkin osin dollareina, ei Nordnet asiasta varoita ja antaa tehdä ostoksen. Oletus on, että vaihdat itse tarvittavan määrän valuuttaa ennen kaupan toteutusta (T+2). Jos tämä unohtuu alkaa korko juosta.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Valuuttatilien kanssa kannattaa sitten olla tarkkana kun tekee ostoksia. Jos ostat euromääräistä osaketta ja tarvitsemasi rahat ovatkin osin dollareina, ei Nordnet asiasta varoita ja antaa tehdä ostoksen. Oletus on, että vaihdat itse tarvittavan määrän valuuttaa ennen kaupan toteutusta (T+2). Jos tämä unohtuu alkaa korko juosta.
Jep, ja myynneissä myös pitää muistaa että jos dollareina myyt osakkeita niin pitää odottaa se T+2 päivää ennenkuin voit vaihtaa dollarit euroiksi.

Valuuttatilien kanssa tosiaan pitää yksi lisäasia muistaa tehdä ja huomioida, mutta aika merkittävä tuo kuluero kuitenkin on ja aina ei välttämättä sitä muuntoa kannata tehdä. Esim. jos myyt dollareissa jotain ja sitten haluat dollareissa ostaa jotain muuta, niin valuuttatilien kanssa ei tarvitse tehdä vaihdosta ollenkaan verrattuna automaattiseen jolloin vaihto tapahtuisi kahdesti ja kummallakin kertaa lähtisi tuo 0,25% kulu.
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 854
Meninpä ostamaan Nordnetin Black Fridaysta muutamaa jenkkiosaketta tilillä olleilla hiluilla (ja tajusin sitten, että lunastustransaktio vie prosentteina huikean %-osan mahdollisesta tuotosta pienillä osuuksilla - no on sitä paljon kalliimpiakin oppitunteja otettu).
Odotat vuoden kunnes myyt niin pääset kuluitta. Oletus siis että Nordnet jatkaa joitakin vuosia kestänyttä BF-perinnettään.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 157
Valuuttatilien kanssa kannattaa sitten olla tarkkana kun tekee ostoksia. Jos ostat euromääräistä osaketta ja tarvitsemasi rahat ovatkin osin dollareina, ei Nordnet asiasta varoita ja antaa tehdä ostoksen. Oletus on, että vaihdat itse tarvittavan määrän valuuttaa ennen kaupan toteutusta (T+2). Jos tämä unohtuu alkaa korko juosta.
Eli NN netottaa eri tilien sisällöt kauppoja tehdessä, mutta ei maksua ottaessa. Aika mielenkiintoinen ratkaisu (itse en netottaisi ollenkaan), mutta hyvä tietää.

Odotat vuoden kunnes myyt niin pääset kuluitta. Oletus siis että Nordnet jatkaa joitakin vuosia kestänyttä BF-perinnettään.
Tai ostan lisää (vuoden päästä), jolloin kulu-% mahdollisista myynneistä tippuu järkeväksi. Jos tilanne menee siihen, että näille satasille olisi akuuttia tarvetta, niin silloin on paljon suurempia ongelmia, kuin (prosentuaalisesti) kovat lunastuskulut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
362
Joo, vihdoin tuli webbiin tuo appis-2FA. Ihan hyvin näyttää toimivan. Saisivat disabloida 1FA:n kokonaan kaikilta käyttäjiltä ihan koska se nyt vaan on typerää.
Pitääkö se QR-koodi siis joka kerta lukea kun kirjautuu uudella 2FA:lla sisään? Entä kuinka pitkän salasanan ("turvakoodin") siihen applikaatioon voi asettaa? Itse en ainakaan käyttäisi mitään kasvojentunnistusta, sillä olen itse nähnyt kuinka Android-laite on avannut puhelimen lukituksen toisen henkilön kasvoilla.. :rolleyes:

Välillä sitä vaan miettii, että mennäänkö näiden 2FA-ratkaisujen kanssa ojasta allikkoon. Itse käyttäisin kaikissa palveluissa kaikkein mieluiten käyttäjätunnuksen, salasanan ja 2FA-koodin yhdistelmää, jossa salasana tulisi siis tietokoneen salasanahallinnasta ja 2FA-koodi kännykän TOTP-softasta.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Eli NN netottaa eri tilien sisällöt kauppoja tehdessä, mutta ei maksua ottaessa. Aika mielenkiintoinen ratkaisu (itse en netottaisi ollenkaan), mutta hyvä tietää.
On tuo sama ostaessa ja myydessä, myös euroissa. Osakekaupoissa selvityspäivä (tai maksupäivä) on vasta kaksi arkipäivää myöhemmin siitä kun teet kaupan (maksupäivän kaupalle näkee kun avaat "Tapahtumat ja laskelmat" sivulta kaupan laskelman pdf:nä). Nordnet kuitenkin näyttää että rahat lähtisi tililtä tai tulisi tilille heti kauppojen yhteydessä. Valuuttatilien osalta tuo pitää huomioda, että myynnin jälkeen vasta kaksi päivää myöhemmin voit vaihtaa kyseisestä myynnistä saadut rahat toiseen valuuttaan ja toisaalta ostaessa sinun tarvitsee vaihtaa rahat oston valuuttaan vasta kaksi päivää myöhemmin.

Tuo voi aluksi hieman tuntua hankalalta ymmärtää ja käyttöliittymä ei tuosta varoittele, jos teet valuutanvaihtoja liian aikaisin. Mutta kunhan tuon sisäistää niin ei tuo kovin monimutkainen asia ole.

Täällä lisää ohjeita Valuutanvaihto
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Pitääkö se QR-koodi siis joka kerta lukea kun kirjautuu uudella 2FA:lla sisään? Entä kuinka pitkän salasanan ("turvakoodin") siihen applikaatioon voi asettaa? Itse en ainakaan käyttäisi mitään kasvojentunnistusta, sillä olen itse nähnyt kuinka Android-laite on avannut puhelimen lukituksen toisen henkilön kasvoilla.. :rolleyes:
Joo, pitää skannata joka kerta. Kun itse tuon otin käyttöön, niin salasana oli 6-merkkinen. Ehkä pakotettu pituus. En vielä keksinyt, mistä tuo vaihdetaan, joten en saa kokeiltua eri pituista koodia. Asiakas voi itse päättää, luottaako enemmän tuohon PIN-koodiin vai sormenjälkeen/FaceID:hen.

FaceID taitaa olla Applen oma tunnistussysteemi, eikä ole edes käytössä Androidilla? Omalla Androidilla laitoin tuohon sormenjäljen, en osaa sanoa, saako naamatunnistusta. Vai onko se vain iPhone-käyttäjille. Sormenjälki varmaan on ns. riittävän turvallinen vs PIN-koodi. Ei pitkän satunnaisen salasanan veroinen, mutta yhtenä 2FA-tekijänä varmaan ihan jees. Kuitenkin pitää se luurikin olla hallussa että pääsee sisään.

Mutta jos tuota paritusta ei saa muutettua/purettua tai PIN-koodia vaihdettua, niin ei toi Nordnetin systeemi ihan vielä ole maalissa. Tai jos nämä saa tehtyä, niin kertokaa meikäläiselle. En osannut.

Välillä sitä vaan miettii, että mennäänkö näiden 2FA-ratkaisujen kanssa ojasta allikkoon. Itse käyttäisin kaikissa palveluissa kaikkein mieluiten käyttäjätunnuksen, salasanan ja 2FA-koodin yhdistelmää, jossa salasana tulisi siis tietokoneen salasanahallinnasta ja 2FA-koodi kännykän TOTP-softasta.
Valitettavasti pankit lähes poikkeuksetta käyttävät omia 2FA-menetelmiään. Mä käyttäisin Yubikeytä jos olisi mahdollista, mutta ei ole. Tai Bitwardenin TOTP-generointia. Mutta ei ole sekään.
 
Liittynyt
24.08.2017
Viestejä
149
Pitääkö se QR-koodi siis joka kerta lukea kun kirjautuu uudella 2FA:lla sisään? Entä kuinka pitkän salasanan ("turvakoodin") siihen applikaatioon voi asettaa? Itse en ainakaan käyttäisi mitään kasvojentunnistusta, sillä olen itse nähnyt kuinka Android-laite on avannut puhelimen lukituksen toisen henkilön kasvoilla.. :rolleyes:

Välillä sitä vaan miettii, että mennäänkö näiden 2FA-ratkaisujen kanssa ojasta allikkoon. Itse käyttäisin kaikissa palveluissa kaikkein mieluiten käyttäjätunnuksen, salasanan ja 2FA-koodin yhdistelmää, jossa salasana tulisi siis tietokoneen salasanahallinnasta ja 2FA-koodi kännykän TOTP-softasta.
Tuo on muutenkin vähän kumma. Mainostetaan, että tuo on 2FA, eli vähintään kaksi juttua tarvittaisiin. No se silti menee sisälle yhdellä. Eli voi joko kirjautua salasanalla tai tuolla QR koodilla, mutta ei molemmilla. Lisäksi se puhelimen appi ei tarvitse olla kirjautuneena edes sisälle, jotta toimisi vaan se kirjautuu oikealle tilille ilmankin. Eli missä on nyt ne kaksi tunnistusmenetelmää? Väittäisin, että tässä on vaan uusi tapa kirjautua ei 2FA. Kuten sanoit, tuossa pitäisi olla oikeasti se salasana ja sitten vaikka tuo QR koodi app:lla niin että sekin on kirjautuneena sisälle.

Asetuksissa edelleen lukee, että jos otat salasanan pois et voi kirjautua enää muulla kuin mobiilivarmenteella. Onkohan jäänyt päivittämättä? Jos vaatisi kirjautumisen app:iin niin se olisikin noin, mutta kun ei vaadi. En tosin silti uskalla kokeilla kun ei ole mobiilivarmennetta.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
223
Tuo on muutenkin vähän kumma. Mainostetaan, että tuo on 2FA, eli vähintään kaksi juttua tarvittaisiin. No se silti menee sisälle yhdellä. Eli voi joko kirjautua salasanalla tai tuolla QR koodilla, mutta ei molemmilla. Lisäksi se puhelimen appi ei tarvitse olla kirjautuneena edes sisälle, jotta toimisi vaan se kirjautuu oikealle tilille ilmankin. Eli missä on nyt ne kaksi tunnistusmenetelmää? Väittäisin, että tässä on vaan uusi tapa kirjautua ei 2FA. Kuten sanoit, tuossa pitäisi olla oikeasti se salasana ja sitten vaikka tuo QR koodi app:lla niin että sekin on kirjautuneena sisälle.

Asetuksissa edelleen lukee, että jos otat salasanan pois et voi kirjautua enää muulla kuin mobiilivarmenteella. Onkohan jäänyt päivittämättä? Jos vaatisi kirjautumisen app:iin niin se olisikin noin, mutta kun ei vaadi. En tosin silti uskalla kokeilla kun ei ole mobiilivarmennetta.
Minulla on mobiilivarmenne, mutta en silti ole uskaltanut ottaa salasanaa pois käytöstä. On käynyt useamman kerran niin, että mobiilivarmenteella ei ole päässyt sisään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Tuo on muutenkin vähän kumma. Mainostetaan, että tuo on 2FA, eli vähintään kaksi juttua tarvittaisiin. No se silti menee sisälle yhdellä. Eli voi joko kirjautua salasanalla tai tuolla QR koodilla, mutta ei molemmilla. Lisäksi se puhelimen appi ei tarvitse olla kirjautuneena edes sisälle, jotta toimisi vaan se kirjautuu oikealle tilille ilmankin. Eli missä on nyt ne kaksi tunnistusmenetelmää? Väittäisin, että tässä on vaan uusi tapa kirjautua ei 2FA. Kuten sanoit, tuossa pitäisi olla oikeasti se salasana ja sitten vaikka tuo QR koodi app:lla niin että sekin on kirjautuneena sisälle.
Nordnetin mukaan toinen factor on luuri, toinen on joko PIN tai bio (sormenjälki tai FaceID). Eli kyllä se on 2FA, jos näin on. En ole toisella luurilla testannut, joten en tiedä miten tuo toimii naittamattomalla luurilla mutta NN:n mukaan sillä ei pitäisi päästä sisälle. Ja toisaalta pitää olla B-suunnitelma jos se luuri katoaa tai ei toimi.

Se, ettei sun tarvitse olla kirjautunut appiin ei tarkoita, etteikö se olisi naitettu siihen appiin. Eli joku toinen saa kirjauduttua vain jos hänellä on sun luurisi + naamasi/sormesi/PIN.

Asetuksissa edelleen lukee, että jos otat salasanan pois et voi kirjautua enää muulla kuin mobiilivarmenteella. Onkohan jäänyt päivittämättä? Jos vaatisi kirjautumisen app:iin niin se olisikin noin, mutta kun ei vaadi. En tosin silti uskalla kokeilla kun ei ole mobiilivarmennetta.
Varmaan jäänyt vaan päivittämättä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Eihän tuossa Nordnetin tunnistautumisessa ole mitään kaksivaiheista tunnistautumista, kun pelkällä käyttäjätunnuksella ja salasanalla pääsee edelleen sisään. Tuo sovelluskirjautuminen on vain vaihtoehtoinen tapa kirjautua sisään puhelinta apunakäyttäen.

Aitona kaksivaiheisena kirjautumisena tuo vaatisi eka käyttäjätunnuksen ja salasanan antamisen sekä sen jälkeen kirjautumisen hyväksymisen vielä erikseen puhelinsovelluksella. On aivan järjetöntä, että tuon tasoinen lafka ei saa tätä aikaiseksi, kun jossain "pirkka-sivutoillakin" tuo on jo ihan arkipäivää...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Eihän tuossa Nordnetin tunnistautumisessa ole mitään kaksivaiheista tunnistautumista, kun pelkällä käyttäjätunnuksella ja salasanalla pääsee edelleen sisään. Tuo sovelluskirjautuminen on vain vaihtoehtoinen tapa kirjautua sisään puhelinta apunakäyttäen.

Aitona kaksivaiheisena kirjautumisena tuo vaatisi eka käyttäjätunnuksen ja salasanan antamisen sekä sen jälkeen kirjautumisen hyväksymisen vielä erikseen puhelinsovelluksella. On aivan järjetöntä, että tuon tasoinen lafka ei saa tätä aikaiseksi, kun jossain "pirkka-sivutoillakin" tuo on jo ihan arkipäivää...
Tässä menee nyt pari asiaa sekaisin. 1. 2FA ei toteudu ellei käyttäjä ota pois käytöstä käyttäjätunnus+salasana-kirjautumista. Se pitää tehdä itse NN-asetuksista. En tiedä, miksi tuo vielä sallitaan, mutta näin vain on. 2. Kyllä tuo on ihan aito 2FA-menetelmä: se vaatii sekä tietyn puhelimen, että PIN-koodin tai bio-tunnisteen (naama, sormi). Siis kaksi erilaista tekijää.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Tässä menee nyt pari asiaa sekaisin. 1. 2FA ei toteudu ellei käyttäjä ota pois käytöstä käyttäjätunnus+salasana-kirjautumista. Se pitää tehdä itse NN-asetuksista. En tiedä, miksi tuo vielä sallitaan, mutta näin vain on. 2. Kyllä tuo on ihan aito 2FA-menetelmä: se vaatii sekä tietyn puhelimen, että PIN-koodin tai bio-tunnisteen (naama, sormi). Siis kaksi erilaista tekijää.
Kohdan 1 kun tekee niin ainoa tapa kirjautua sisään on mobiilivarmenne. Näin ainakin sanotaan sivustolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Kohdan 1 kun tekee niin ainoa tapa kirjautua sisään on mobiilivarmenne. Näin ainakin sanotaan sivustolla.
Eivät ole vain päivittäneet tuota tekstiä. Mulla on ollut Mobiilivarmenne käytössä pitkään ja disabloitu tuo kirjautuminen pelkillä tunnuksilla ja hyvin toimii uusi 2FA.

Kyselin myös ASPA:sta noita epäselviä asioita: miten turvakoodin/PIN:n voi vaihtaa ja miten menetellään jos luuri katoaa/hajoaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 692
2. Kyllä tuo on ihan aito 2FA-menetelmä: se vaatii sekä tietyn puhelimen, että PIN-koodin tai bio-tunnisteen (naama, sormi). Siis kaksi erilaista tekijää.
Eli "kaikilla muilla" on sitten 3/4FA kun pitää tietää 1) 'joku käyttätunnusrimpsu', 2) siihen sopiva 'salakala ja lisäksi pitää olla 3) 'puhelin' jossa paritettuna 'sovellus' joka pitää saada 4) auki pin:llä/bio:lla?
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 695
Eiköhän se olennaisin juttu ole, että pelkästään tunnus/salasana parilla ei pääse sisään (jos siis disabloi tuon asetuksista). Tuo, että puhelimessa pitää olla tunnukseen kiinnitetty appsi, jonka käyttöön vaatii pin-koodin/bio-tunnistautumisen lisää jo aika paljon turvallisuutta, vaikka sitä salasanaa ei tarvitse tuon lisäksi sinne sivulle kirjoittaakkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Jos tarkkoja ollaan niin kyseessä ei ole 2FA vaan passwordless-kirjautuminen sovelluksen avulla :) Mielestäni ihan riittävän turvallinen ja parempi kuin mobiilivarmenne-hirvitys vanhentuneella tekniikalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Eli "kaikilla muilla" on sitten 3/4FA kun pitää tietää 1) 'joku käyttätunnusrimpsu', 2) siihen sopiva 'salakala ja lisäksi pitää olla 3) 'puhelin' jossa paritettuna 'sovellus' joka pitää saada 4) auki pin:llä/bio:lla?
Yleisimmät faktorit ovat 1. tiedät jotain (PIN, salasana jne.), 2. sinulla on jotain (luuri tai liittymä, Yubikey), 3. olet jotain (sormenjälki, FaceID jne.). Jos pitää tietää monta salasanaa, niin se on silti vasta yksi faktori: tieto. Käyttäjätunnus + 10 salasanaa + PIN on myös vain 1FA. Se tietyn luurin vaatiminen olisi toinen faktori. Ja jos tarvitaan vielä sormenjälki tuon tietyn luurin käyttämiseksi niin sitten se olisi varmaankin 3FA. Tosin, luurin saattaa saada asetuksista riippuen auki myös tiedolla (kuvio/PIN) vaikka oletus olisikin biotunniste. Silloin pudotaan takaisin 2FA:han. Itselläni on bio+kuvio esim. käytössä. Kuvio on hyvä jos jostain syystä sormi on liian märkä.

Vaikka 3FA > 2FA, niin se oleellinen hyppy tapahtuu kun 1FA:sta siirrytään 2FA:han. Suurin osa vaatii nimenomaan 2FA:n eli käyttäjätunnus+PIN ja näiden lisäksi tietty luuri tai liittymä. Hyvin harvoin taitaa olla 3FA käytössä pakotetusti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Jos tarkkoja ollaan niin kyseessä ei ole 2FA vaan passwordless-kirjautuminen sovelluksen avulla :) Mielestäni ihan riittävän turvallinen ja parempi kuin mobiilivarmenne-hirvitys vanhentuneella tekniikalla.
Miksi tuo ei ole 2FA? Tarvitaan tietty luuri ja sen lisäksi PIN tai bio. Olen ymmärtänyt, että tuo EI onnistu kaverin luurilla vaikka PIN-koodin tietäisikin, mutta en ole voinut tätä ainakaan vielä testata. Jos onnistuisi toisella luurilla ilman paritusta, niin sitten ei olisi 2FA.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 065
Miksi tuo ei ole 2FA? Tarvitaan tietty luuri ja sen lisäksi PIN tai bio. Olen ymmärtänyt, että tuo EI onnistu kaverin luurilla vaikka PIN-koodin tietäisikin, mutta en ole voinut tätä ainakaan vielä testata. Jos onnistuisi toisella luurilla ilman paritusta, niin sitten ei olisi 2FA.
Voihan se olla tosiaan noinkin, en tuota PIN-koodin tarvetta osannut yhdistää mukaan. Olen mieltänyt 2FA:n aina yhdistelmäksi käyttäjätunnus/salasana ja jokin muu "factor".

Mutta joka tapauksessa hyvä kirjautumistapa. En minä ainakaan kaipaa että ensin pitäisi olla salasanan syöttäminen ja sitten luurilla vahvistus.
 
Liittynyt
21.10.2018
Viestejä
56
Miten teette hajautettua pidemmän aikavälin säännöllistä säästämistä tällä hetkellä?

Nordnetin kuukausisäästämiseen on tullut näitä lisäkuluja (kk maksu) joten mietin onko tarpeen etsiä jotain muuta säännöllistä ja edullisempaa tapaa sijoittaa ETFiin, esimerkiksi SP500 indeksiin.

Myös Kiinan markkina kiinnostaisi, onko tähän mitään helppoja väyliä kuluttajalle, esim. Nordnetin kautta jokin hyvin hajautettu instrumentti?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
673
Miten teette hajautettua pidemmän aikavälin säännöllistä säästämistä tällä hetkellä?

Nordnetin kuukausisäästämiseen on tullut uusia kuluja joten mietin onko tarpeen etsiä jotain muuta säännöllistä ja edullisempaa tapaa sijoittaa ETFiin, esimerkiksi SP500 indeksiin.

Myös Kiinan markkina kiinnostaisi, onko tähän mitään helppoja väyliä kuluttajalle, esim. Nordnetin kautta jokin hyvin hajautettu instrumentti?
Mitä uusia kuluja kuukausisäästämiseen on tullut? En pikavilkaisulla löytänyt tiedotetta asiasta ja sivuiltakin katsottuna merkintä- ja lunastuspalkkiot 0€ rahastoissa. ETF -kuukausisäästämiseen tuli kuukausimaksu tyyliin vuosi sitten.
 
Liittynyt
21.10.2018
Viestejä
56
Mitä uusia kuluja kuukausisäästämiseen on tullut? En pikavilkaisulla löytänyt tiedotetta asiasta ja sivuiltakin katsottuna merkintä- ja lunastuspalkkiot 0€ rahastoissa. ETF -kuukausisäästämiseen tuli kuukausimaksu tyyliin vuosi sitten.
Juuri tähän viittasin, omasta näkökulmastani uusia. Lopetin tämän juuri ennen ja nyt oli tarkoitus aloittaa uudestaan. Onko se Nordnet edelleen noiden kulujen valossa siedettävä / paras vaihtoehto?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Juuri tähän viittasin, omasta näkökulmastani uusia. Lopetin tämän juuri ennen ja nyt oli tarkoitus aloittaa uudestaan. Onko se Nordnet edelleen noiden kulujen valossa siedettävä / paras vaihtoehto?
Taidat noudattaa ohjetta, että säännöllisesti säästöön, mutta ei seurata sijoituksia ettei ressata meneekö ylös vai alas. Tuo maksu meinaan tuli 5.6.2020 XD

e: Joku 250-300€/kk tais olla se summa minkä jälkeen kannatti ETF ja maksaa kk maksut ja sitä pienemmillä joku gobal rahasto.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 485
Viestejä
4 163 957
Jäsenet
70 415
Uusin jäsen
Toivokipina

Hinta.fi

Ylös Bottom