Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Itsellä ei ollut noin paljoa pääomaa laittaa, mutta olen ilmeisesti ainoita jotka pistivät suoraan 24kk talletukseen. Mistähän tuo johtuu? Itse en usko että vuoden päästä saisin enemmän "riskitöntä" tuottoa kuin nyt omasp 24kk talletuksella
Mun mielestä 13kk ja 24kk koroissa oli yllättävän pieni ero eli 0,55% ja sitten aloin miettimään, että maksetaanko tuossa 24kk tapauksessa korko ensimmäisen kerran 12kk jälkeen vaiko vasta 24kk jälkeen. Jälkimmäisessä jää sitten ainakin korkoa korolle ilmiö toteutumatta.

Tuolta olis muuten saanut lyhyempiäkin määräaikaisuuksia. Mulle ehdotti mm. 6 kk talletusta. Siinä olis tainnut korko olla jotain 1,7% luokkaa.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Mun mielestä 13kk ja 24kk koroissa oli yllättävän pieni ero eli 0,55% ja sitten aloin miettimään, että maksetaanko tuossa 24kk tapauksessa korko ensimmäisen kerran 12kk jälkeen vaiko vasta 24kk jälkeen. Jälkimmäisessä jää sitten ainakin korkoa korolle ilmiö toteutumatta.

Tuolta olis muuten saanut lyhyempiäkin määräaikaisuuksia. Mulle ehdotti mm. 6 kk talletusta. Siinä olis tainnut korko olla jotain 1,7% luokkaa.
Korko maksetaan päiväkohtaisesti (tällähän ei ole merkitystä, kun rahaa ei saa sisään lisättyä), mutta ensimmäisen kerran vuoden kohdalla. Jälkimmäinen korko maksetaan talletuksen päättyessä.

Edit. Korkoa korolle tulee siis toiselle vuodelle, joka nostaa kokonaistuottoa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Itse ajattelin että vuoden päästä on paremmat talletuskorot kuin nyt joten en halunnut sitoa pidemmäksi aikaa vaan odottelen josko sitten 13 kk päästä saa päälle 4% korkoa. Voi toki olla ettei saa mitään korkoa enää ja voi olla että tuo 3,25% oli todella hyvä tarjous, mutta kuka näistä tietää.
Itse laitoin suoraan 24 kk, niin ei tarvitse miettiä rahoille parempaakaan käyttöä aivan heti.

Vuosikorko 1,8 % näyttää muuten tuossa toisessa vanhemmassa määräaikaistalletuksessa mikä mulla on Bigbankissa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Korko maksetaan päiväkohtaisesti (tällähän ei ole merkitystä, kun rahaa ei saa sisään lisättyä), mutta ensimmäisen kerran vuoden kohdalla. Jälkimmäinen korko maksetaan talletuksen päättyessä.

Edit. Korkoa korolle tulee siis toiselle vuodelle, joka nostaa kokonaistuottoa
Sopimuksessa muuten lukee näin: "Korko liitetään pääomaan vuosittain avauspäivää vastaavana päivänä ja talletuksen eräpäivänä."

Eli tuon mukaan 24 kk:n sopimuksessa ensimmäisen kerran korko pitäisi tilittää 12 kk:n jälkeen ja sitten toiseen kertaan eräpäivänä. Käsittääkseni tuossa tulee siis korkoa korolle ilmiö käyttöön ensimmäisen vuoden jälkeen.

Tulipa muuten asiaa vielä mietittyä sen verran, että soitin pankkiin uudestaan ja laitoin itsekin pienen siivun lisäksi tuohon 24kk:n talletukseen. Positiivisena yllätyksenä sain kuulla, että korko 24kk:n talletukselle on nyt 3,50% :)
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 490
Tuon saman kun tarjoaisi joku kenellä hoituu asiakassuhteet etänä niin voisi harkitakkin.. Ei ole aikaa eikä kiinnostusta lähteä toiselle paikkakunnalle passin vilauksen takia. Ei vaan ole enää tätä päivää tuollainen asiointivaatimus.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Tuon saman kun tarjoaisi joku kenellä hoituu asiakassuhteet etänä niin voisi harkitakkin.. Ei ole aikaa eikä kiinnostusta lähteä toiselle paikkakunnalle passin vilauksen takia. Ei vaan ole enää tätä päivää tuollainen asiointivaatimus.
Jos nyt vähän on lukenut ketjua niin hyvin onnistui kaikki kotoa käsin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Yksi sanoi onnistuneen kun soitti pankinjohtajalle suoraan.. Oliko muita? Aika moni kertoi vaativan konttorissa käynnin kun aspasta olivat kyselleet.
Minulle sanoivat että pitää käydä, mutta asun kluuvin konttorin lähellä niin ei sinänsä ollut mikään ongelma käydä.

Kysehän oli kai vaan siitä että pitää saada tunnistettua henkilö luotettavasti, niin miten tuo sitten puhelimessa sujuu? Mutta ilmeisesti jotenkin kun jotkut olivat tässä onnistuneet.

Noin ylipäänsä olisi kätevää jos kaikkien pankkien tunnusluvuilla voisi tunnistautua verkossa muihin pankkeihin ja avata tilit sun muut. Mutta toimii vaan noissa bigbankeissa ja norwegianissa jne. Mutta ei ilmeisesti suomalaisissa pankeissa.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Yksi sanoi onnistuneen kun soitti pankinjohtajalle suoraan.. Oliko muita? Aika moni kertoi vaativan konttorissa käynnin kun aspasta olivat kyselleet.
Täältä on noin 40km lähimpään konttoriin ja tilit/tunkistautumiset onnistui kaikki ihan etänä noin puolessa tunnissa (vaati käytännössä kuvan passista ja webbikameran puhelimesta tai tietokoneella)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
Yksi sanoi onnistuneen kun soitti pankinjohtajalle suoraan.. Oliko muita? Aika moni kertoi vaativan konttorissa käynnin kun aspasta olivat kyselleet.
Yleisesti ottaen kaikki hyvät diilit, ei vain tämä talletustarjous, yleensä vaatii vähän aktiivisempaa oma-aloitteisuutta tarjouksen hyödyntämiseksi. Tässäkin tapauksessa uskon, että jokainen olisi voinut tämän hyödyntää, jos olisi vain aktiivisesti yrittänyt.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 749
nykyisen rahanpesulain ja seurannan takia pitää ymmärtää, että pankin tulee tunnistaa asiakkaat. Mielestäni se on ymmärrettävää joskin harmillista kun pankit usein sijaitsee kaukana ja kaupunkien keskustoissa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 183
nykyisen rahanpesulain ja seurannan takia pitää ymmärtää, että pankin tulee tunnistaa asiakkaat. Mielestäni se on ymmärrettävää joskin harmillista kun pankit usein sijaitsee kaukana ja kaupunkien keskustoissa.
Tuo tunnistaminen kyllä onnistuu etänä nykyään ihan helposti. Passista tai henkkareista kuva ja sen jälkeen vielä vahva tunnistautuminen toisen pankin tunnuksilla sopimuksia allekirjoittaessa.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 749
Tuo tunnistaminen kyllä onnistuu etänä nykyään ihan helposti. Passista tai henkkareista kuva ja sen jälkeen vielä vahva tunnistautuminen toisen pankin tunnuksilla sopimuksia allekirjoittaessa.
mistä lie sitten johtunut, että itse jouduin käymään paikalla vaikka olin laittanut passikopion heidän viestijärjestelmän kautta jne. Varmaan konttorikohtaisia ohjeistuksia tms.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
699
Oliko Storebrand Global All Countries (entinen SPP Aktiefond Global) -rahastolle teidän mielestä järkevää kilpailijaa ja vaihtoehtoa jos tärkeimmät asiat on matalat kulut, helppous ja hyvä maantieteellinen hajautus? Ja säästösummat kuussa 100-200€ joten ETF -kk-säästö ei ny tule kyseeseen ja hoituu muuta kautta.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 490
Oliko Storebrand Global All Countries (entinen SPP Aktiefond Global) -rahastolle teidän mielestä järkevää kilpailijaa ja vaihtoehtoa jos tärkeimmät asiat on matalat kulut, helppous ja hyvä maantieteellinen hajautus? Ja säästösummat kuussa 100-200€ joten ETF -kk-säästö ei ny tule kyseeseen ja hoituu muuta kautta.
Onhan noita muitakin world index rahastoja n. samoilla kuluilla (ainakin op ja nordnet) mutta itse olen tuohon Store brändiin ollut tyytyväinen ja jatkan sillä.
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
213
Onko kenelläkään kokemusta valtion velkakirjoihin eli bondeihin sijoittamisesta? Jenkkien bondeja saa jo jollain 4% tuotolla, niin olen pohtinut, onko tavan pulliaisella tällaiseen mahdollista sijoittaa?
 
Liittynyt
27.08.2017
Viestejä
180
Onko kenelläkään kokemusta valtion velkakirjoihin eli bondeihin sijoittamisesta? Jenkkien bondeja saa jo jollain 4% tuotolla, niin olen pohtinut, onko tavan pulliaisella tällaiseen mahdollista sijoittaa?
Niihin voi sijoittaa ETF:ien tai rahastojen kautta, tai sitten suoraan yksittäisiin velkakirjoihin esim. Degiro-välittäjän kautta.

Yleensä eurooppalaisille suositellaan EUR-hedgetettyä globaalia ETF:ää ticketillä EUNA (Xetra). Siihen sisältyy lähinnä valtiolainoja ja pienellä painolla yrityslainoja. Mutta noissa hedge-ETF:ssä on hyvä huomata, että hedgetys maksaa ja todellinen "korko" vastaa lähinnä Euroopan vastaavaa tuotetta (esim. € aggregate bond). Itse laskin, että esim. EUNA:n todellinen korko hedge-kulujen ja lähdeverojen jälkeen on n. 2,2% tällä hetkellä. Euromaihin sijoittavassa suhteellisen vastaavassa ETF:ssä se on 2,8%, joten hinnan joutuu maksamaan hedgetyksestä. Sama koskee myös EUR-hedgetettyä jenkki-valtiokirja-ETF:iä. Todellinen korko hedgekulujen jälkeen on siinä 2% paikkeilla.

Hedge-kuluista voi lukea lisää vaikkapa osoitteessa How currency-hedged ETFs protect you from currency risk - tärkein kuluun vaikuttava tekijä on maiden välisten ohjauskorojen erotus. Esim. Dollari-Euro tällä hetkellä: 3,25%-1,25% = 2%. Valuuttasuojaus tuskin täysin vastaa ohjauskorkojen erotusta, mutta on yleensä aika lähellä sitä.

Jos haluaa sen jenkkien velkakirjojen 4%-koron, niin on otettava ei-hedgetetty ETF/rahasto, johon tulee kylkiäisenä valuuttariski, joka saattaa heiluttaa rahaston arvoa. Näitä vaihtoehtoja on monia ja ovat todella likvidejä.
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
213
Niihin voi sijoittaa ETF:ien tai rahastojen kautta, tai sitten suoraan yksittäisiin velkakirjoihin esim. Degiro-välittäjän kautta.

Yleensä eurooppalaisille suositellaan EUR-hedgetettyä globaalia ETF:ää ticketillä EUNA (Xetra). Siihen sisältyy lähinnä valtiolainoja ja pienellä painolla yrityslainoja. Mutta noissa hedge-ETF:ssä on hyvä huomata, että hedgetys maksaa ja todellinen "korko" vastaa lähinnä Euroopan vastaavaa tuotetta (esim. € aggregate bond). Itse laskin, että esim. EUNA:n todellinen korko hedge-kulujen ja lähdeverojen jälkeen on n. 2,2% tällä hetkellä. Euromaihin sijoittavassa suhteellisen vastaavassa ETF:ssä se on 2,8%, joten hinnan joutuu maksamaan hedgetyksestä. Sama koskee myös EUR-hedgetettyä jenkki-valtiokirja-ETF:iä. Todellinen korko hedgekulujen jälkeen on siinä 2% paikkeilla.

Hedge-kuluista voi lukea lisää vaikkapa osoitteessa How currency-hedged ETFs protect you from currency risk - tärkein kuluun vaikuttava tekijä on maiden välisten ohjauskorojen erotus. Esim. Dollari-Euro tällä hetkellä: 3,25%-1,25% = 2%. Valuuttasuojaus tuskin täysin vastaa ohjauskorkojen erotusta, mutta on yleensä aika lähellä sitä.

Jos haluaa sen jenkkien velkakirjojen 4%-koron, niin on otettava ei-hedgetetty ETF/rahasto, johon tulee kylkiäisenä valuuttariski, joka saattaa heiluttaa rahaston arvoa. Näitä vaihtoehtoja on monia ja ovat todella likvidejä.
Näitä bond etffiä en haluaisi, koska saattavat olla volatiliteetteja kun korot liikkuvat nyt kovaa (laskevat kun korot nousevat jne). Vaan tarkoituksena olisi sijoittaa suoraan näihin valtion velkakirjoihin (vrt. ibonds jenkeissä).
 
Liittynyt
27.08.2017
Viestejä
180
Näitä bond etffiä en haluaisi, koska saattavat olla volatiliteetteja kun korot liikkuvat nyt kovaa (laskevat kun korot nousevat jne). Vaan tarkoituksena olisi sijoittaa suoraan näihin valtion velkakirjoihin (vrt. ibonds jenkeissä).
Degirossa on ainakin paljon Euroopan valtioiden velkakirjoja ostettavissa. Ei tainnut olla jenkkien vastaavia ollenkaan, kun pari päivää sitten katsoin. Interactive Brokersista varmaan löytyy myös.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 207
Degirossa on ainakin paljon Euroopan valtioiden velkakirjoja ostettavissa. Ei tainnut olla jenkkien vastaavia ollenkaan, kun pari päivää sitten katsoin. Interactive Brokersista varmaan löytyy myös.
IB:llä löytyy työkalu kohdasta Research → Bond Scanner, jolla näitä voi etsiä erilaisin kriteerein. Ohessa kuva. US bondejakin löytyy ja ilmeisesti kaupankäynti niillä onnistuisi lukemalla "risk disclosure"-dokumentin ja kuittaamalla se ymmärretyksi. Minulla ei ole kokemusta kaupankäynnistä näillä. Komissiot löytyvät seuraavasta: Commissions Fixed Income | Interactive Brokers U.K. Limited

1664746012849.png
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 628
No niin, tulihan se verotuspäätös tännekin eikä tarvinnut lisää selvitellä IB:n sijoitusten osalta. Kuluva vuosi nyt ei hirveän hyvin ole tähän mennessä mennyt sijoitustenkaan osalta, mutta ainakin sijoituslainan korkoja ja tappioita (esim. Fortum & 3M) on nyt sitten enemmän vähennettäväksi... :rolleyes:
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Yksi sanoi onnistuneen kun soitti pankinjohtajalle suoraan.. Oliko muita? Aika moni kertoi vaativan konttorissa käynnin kun aspasta olivat kyselleet.
Minä olin yksi näistä. Minullekin aluksi ehdottivat konttorissa käyntiä, mutta kun kyseenalaistin tämän prosessin nykyaikaisuuden, onnistuikin kaikki sähköisesti heidän järjestelmiensä kautta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
475
Tulipa muuten asiaa vielä mietittyä sen verran, että soitin pankkiin uudestaan ja laitoin itsekin pienen siivun lisäksi tuohon 24kk:n talletukseen. Positiivisena yllätyksenä sain kuulla, että korko 24kk:n talletukselle on nyt 3,50% :)
Tänään tehty määräaikaistalletus loppuun asti itselläni, ja kysyin viestisi innoittamana tuosta 3,5 % korosta. On eri tarjous, josta pankkihenkilökään ei tuntunut olevan tietoinen, mutta selvitti asian ja sain myös kyseisellä korolla. Eli ei se viime viikon tarjous tosiaan mikään lottovoitto ole, kun tällä viikolla tallettajat saa paremman koron.

Kerroin, että "nettifoorumilla" mainittiin 3,5 % korko että mikähän juttu, naureskeli että sinullahan on hyvät foorumit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Tänään tehty määräaikaistalletus loppuun asti itselläni, ja kysyin viestisi innoittamana tuosta 3,5 % korosta. On eri tarjous, josta pankkihenkilökään ei tuntunut olevan tietoinen, mutta selvitti asian ja sain myös kyseisellä korolla. Eli ei se viime viikon tarjous tosiaan mikään lottovoitto ole, kun tällä viikolla tallettajat saa paremman koron.

Kerroin, että "nettifoorumilla" mainittiin 3,5 % korko että mikähän juttu, naureskeli että sinullahan on hyvät foorumit.
Hyvä tosiaan, jos tällä viikolla saa 3.5 % korkolla. Täytyy varmaan käydä konttorilta varmistamassa asia, niin saisivat ehkä uuden asiakkaan vielä lisää.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 490
Sijoitustiedon viikkokirjeessä tuli Estategurun mainos vastaan.. Joukkorahoitusta kiinteistövakuuksilla. Tuotto ollut reilu 10%/vuosi. Kun se kuulostaa liian hyvältä kannattaa juosta eri suuntaan?

Ei nyt mikään ihan uusi yritys ole.. Toisaalta kun kvg kokemuksia ainoat mitkä tuli vastaan oli eri sijoitusblogit jotka samalla mainossopparilla mainostavat ko. palvelua. Mitään oikeaa keskustelua asiasta ei löytynyt nopeasti kun vilaisi..

Onko kukaan edes kokeillut?
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Sijoitustiedon viikkokirjeessä tuli Estategurun mainos vastaan.. Joukkorahoitusta kiinteistövakuuksilla. Tuotto ollut reilu 10%/vuosi. Kun se kuulostaa liian hyvältä kannattaa juosta eri suuntaan?

Ei nyt mikään ihan uusi yritys ole.. Toisaalta kun kvg kokemuksia ainoat mitkä tuli vastaan oli eri sijoitusblogit jotka samalla mainossopparilla mainostavat ko. palvelua. Mitään oikeaa keskustelua asiasta ei löytynyt nopeasti kun vilaisi..

Onko kukaan edes kokeillut?
Itse kyllä olisin toooooodella varovainen P2P-sijoitusten kanssa. Okei, siellä on vakiintuneitakin toimijoita, mutta touhu on silti sellainen villilänsi, että hirvittää. Itse hävisin 6 000 euroa tuossa leikissä, kun viimeksi karisteltiin firmoja ja ihan aitoja huijauksia markkinoilta.

Kriittistä tarkasteluakin tästä touhusta löytyy, mutta asiallista analyysiä on tosiaan erittäin vaikea löytää, koska nuo ovat tykittäneet mainosblogeja ja maksettuja "arvostelusivustoja" netin täyteen.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Hyvä tosiaan, jos tällä viikolla saa 3.5 % korkolla. Täytyy varmaan käydä konttorilta varmistamassa asia, niin saisivat ehkä uuden asiakkaan vielä lisää.
Hetkonen, siis mistä pankista saa talletukselle tuollaisen koron?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
Hetkonen, siis mistä pankista saa talletukselle tuollaisen koron?
www.omasp.fi tosiaan. Pari on saanut 3.5 % koron. Itse sain "vain" 3.25 %, mutta siihenkin olen ihan tyytyväinen. Kumminkin normaalisti talletussuoja 100k€ asti.

Toki osakkeilla tai rahastoilla saisi varmaan nyt paljon paremmin, mutta tuo 24kk talletusaikakin siinä vähän houkutteli, jos tulee noille rahoille jotain tärkeää käyttöä myöhemmin, vaikka parin vuoden päästä. Rahat kun oli Norwegian 0.75% korolla.

sijoitusasunnot.com paikasta tuo alkuperäinen omasp.fi mainos.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
463
Sijoitustiedon viikkokirjeessä tuli Estategurun mainos vastaan.. Joukkorahoitusta kiinteistövakuuksilla. Tuotto ollut reilu 10%/vuosi. Kun se kuulostaa liian hyvältä kannattaa juosta eri suuntaan?

Ei nyt mikään ihan uusi yritys ole.. Toisaalta kun kvg kokemuksia ainoat mitkä tuli vastaan oli eri sijoitusblogit jotka samalla mainossopparilla mainostavat ko. palvelua. Mitään oikeaa keskustelua asiasta ei löytynyt nopeasti kun vilaisi..

Onko kukaan edes kokeillut?
Minä olen kokeillut Estategurua pienellä summalla. Ei valittamista, toiminut kuten pitää. Plussaa suomenkielinen asiakaspalvelu joka vastaa sekunneissa. Alla omat tilastot, nyt aion ottaa ottaa puolet rahoista ulos kun näen osakemarkkinan tuotto-odotuksen houkuttelevammaksi.

1664809520438.png
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 853
OP lopetti Venäjä-rahastonsa ja maksoi syyskuussa pienen summan, samalla osuuden arvo laski n. 90 % osuuksien määrän pysyessä ennallaan. Toki aiempi arvo oli jostain helmikuulta joten eihän se ollut lähelläkään käytännön arvoa. Nyt kuitenkin koko rahasto on hävinnyt omistuksista, mutta ehkä siihen on tekninen syy, koska rahastolla pitäisi yhä olla venäläiset osakkeet joita eivät tällä hetkellä voi myydä mutta joihin asiakkailla pitäisi olla omat siivunsa. Oma omistus oli vain muutaman satasen ennen sotaa, sattuiko kellään olemaan suurempaa pottia, vieläkö näkyy omistuksena?


Nordnet näyttäisi muuttaneen rahastojen arvonmääritysaikaa, tänään vaille kuusi oli jo päivän hinta tiedossa vaikka pörssissä käydään edelleen kauppaa.
1664896275042.png
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 749
löytääkö joku mitä sijoituksia nuo Nordnet One rahastot sisältää, en ymmärrä miksi ei mistään löydy arvopaperilistausta, olisihan tuo aika kiva tieto, että minkä yrityksen osakkeita siellä on?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 658
löytääkö joku mitä sijoituksia nuo Nordnet One rahastot sisältää, en ymmärrä miksi ei mistään löydy arvopaperilistausta, olisihan tuo aika kiva tieto, että minkä yrityksen osakkeita siellä on?
Ko. rahastojen nimet on:
Nordnet Varovainen (ISIN: SE0017832447)
Nordnet Tasapaino (ISIN: SE0017832439)
Nordnet Rohkea (ISIN: SE0017832421)

Voit hakea ko. rahastot nimellä tai ISIN-koodilla esim. Morningstar.fi:ssä, ja siellä näet niiden sisällön. Sieltä sitten huomaat, että ne on syöneet sisäänsä toisia rahastoja, ja sitten pääset etsimään niiden sisältöä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 207
Svea Ekonomi alkoi näköjään myös tarjota määräaikaistalletuksia. Tästä tuli nykyisille säästötiliasiakkaille mailia. Korkoa maksetaan seuraavasti:
  • 12 kk 1,0 %
  • 24 kk 1,75 %
  • 36 kk 2,0 %
Minimitalletus 1 000 €.

Lisätietoja: Määräaikaistili | Kiinteä korko säästöillesi

Ei ole kyllä oikein kilpailukykyisiä nämä korot... minimitalletus on toki pienempi kuin parempaa korkoa maksavilla Aktialla ja Oma Säästöpankilla, joten sikäli voi olla jollekin relevantti.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 207
löytääkö joku mitä sijoituksia nuo Nordnet One rahastot sisältää, en ymmärrä miksi ei mistään löydy arvopaperilistausta, olisihan tuo aika kiva tieto, että minkä yrityksen osakkeita siellä on?
Nordnet ei näissä asioissa yleensä panosta avoimuuteen, vaan pelkkään markkinointihuttuun, jonka perusteella kohderyhmään kuuluvien asiakkaiden oletetaan tekevän päätökset. Näiden rahastojen kunnolliset tiedot löytyvät Nordnetin Ruotsin sivuilta ruotsin kielellä (minne ei tietenkään Nordnet Suomen sivuilta ole mitään linkkiä):
(Näillä ns. perinteisillä rahastoilla ei ole velvollisuutta raportoida omistuksia päivittäin, kuten UCITS-ETF:illä on.)

Itse näen nämä tällaisina "tyhmiltä rahat pois"-tuotteina...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 749
Nordnet ei näissä asioissa yleensä panosta avoimuuteen, vaan pelkkään markkinointihuttuun, jonka perusteella asiakkaiden oletetaan tekevän päätökset. Näiden rahastojen tiedot löytyvät Nordnetin Ruotsin sivuilta ruotsin kielellä:
(Näillä ns. perinteisillä rahastoilla ei ole velvollisuutta raportoida omistuksia päivittäin, kuten UCITS-ETF:illä on.)
onpas sekavia, eivät suoraan sisällä yhtään osakkeita, ainoastaan muita rahastoja joissa sitten osakkeita, kauhea työ selvittää mihin oikeasti sijoittaa jos näihin sijoittaa. Pakko kehua Seligsonin selkeyttää tässä kohtaa, siellä on helppo etsiä mitä yrityksiä rahastoissa on. Sääli, että omistuspohjan muutos alkoi näkyä aktiivisen rahaston kustannuksissa..
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 087
Svea Ekonomi alkoi näköjään myös tarjota määräaikaistalletuksia. Tästä tuli nykyisille säästötiliasiakkaille mailia. Korkoa maksetaan seuraavasti:
  • 12 kk 1,0 %
  • 24 kk 1,75 %
  • 36 kk 2,0 %
Minimitalletus 1 000 €.

Lisätietoja: Määräaikaistili | Kiinteä korko säästöillesi

Ei ole kyllä oikein kilpailukykyisiä nämä korot... minimitalletus on toki pienempi kuin parempaa korkoa maksavilla Aktialla ja Oma Säästöpankilla, joten sikäli voi olla jollekin relevantti.
Huomasin saman ja olipas pettymys. Ei-määräaikaisella tililläkin on Svealla (ainakin vanhoille asiakkaille) 0,8% korko.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 207
Huomasin saman ja olipas pettymys. Ei-määräaikaisella tililläkin on Svealla (ainakin vanhoille asiakkaille) 0,8% korko.
Joo, mahdollisesti tästä voi tehdä myös sellaisen päätelmän, että Svea ei ilmeisesti ole aikeissa nostaa yön yli -talletuskorkoa 0,8%:sta lähiaikoina kun nyt nähdään, että heidän määräaikaistalletuksillaankin on näin heikot korot. Saa nähdä tulisiko Bank Norwegianilta jotain hieman parempaa tarjolle lähitulevaisuudessa. Olen itse tässä vielä vähän odottelevalla kannalla.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 853
Joo, mahdollisesti tästä voi tehdä myös sellaisen päätelmän, että Svea ei ilmeisesti ole aikeissa nostaa yön yli -talletuskorkoa 0,8%:sta lähiaikoina kun nyt nähdään, että heidän määräaikaistalletuksillaankin on näin heikot korot. Saa nähdä tulisiko Bank Norwegianilta jotain hieman parempaa tarjolle lähitulevaisuudessa. Olen itse tässä vielä vähän odottelevalla kannalla.
Jos ihan viimeisiä desimaaleja metsästää haluamatta sitoutua määräaikaiseen, Brocc eli ex-Balanzia maksaa 1,0 % säästötilille.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
347
Huippujen veikkailu on hullun hommaa, mutta oliskohan tämä yli 10 vuoden BULL-markkina sitten taputeltu näillä main. Alkaa ainakin markkinoiden hulluus olla sillä tasolla, mitä huipuilla yleensä on. Nyt joku täysin minimaalinen juuri liikevaihtoa tekevä sähköautopulju listautuu General Motorsia ja Fordia arvokkaampana. Jopa jenkkien cheerleader henkinen finanssimedia jo vähän ihmettelee.
Teslan arvo huitelee jo Applen ja Microsoftin luokassa, vaikka kyseessä on nippa nappa voitollinen firma, jonka etumatka on viime vuodet huvennut ennustettuakin nopeammin, eikä näytä siltä, että se pystyy ikinä tekemään lähellekään Microsoftin/Applen tulosta (mikä nyt oli ihan selkeä mahdottomuus autoteollisuudessa muutenkin, vaikka onnistuisi ensimmäisenä tekemään itse ajavan auton). Aktiivisesti seuratulla Norjan sähköautomarkkinallakin pelkästään Volkswagenin brändit mennyt jo Teslan ohi täyssähköautomyynnissä ja uusia tulijoita pukkaa jatkuvasti markkinaan. No, Muskille kuitenkin kunnia siitä, ettei se ole pieni juttu saada aikaiseksi tyhjästä edes pienen markkinaosuuden uutta automerkkiä.
Vähän omakehua. Tasan vuosi sitten kirjoittelin yllä olevan. Kuvaan punaisella merkitty hetki SP500 indeksissä. Laskuvaraahan on vielä RUNSAASTI. Ja Teslan kohdalla vielä enempi.

1665242767816.png
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 466
Mihinkäs sen indeksin sitten pitäisi laskea?
Karkeasti ottaen laskuvaraa olisi vähintään aikaan ennen korona-ajan massiivista rahanpainantaa, joka tekohengitti tätä tuolileikkiä. Mutta ottaen huomioon, että markkinoita on pidetty yllä rahapainokoneilla sen yli kymmenen vuotta, on pohja aika kaukana, jos homman annetaan mennä omaa tahtiaan.

Keskuspankeilla on kaksi vaihtoehtoa. 1) Joko rommautetaan osakemarkkinat ja muutamat pankit samalla tai 2) painetaan kansaa kuivana kakkoseen antamalla inflaation laukata ja ehkä jopa pahentaa sitä. Molemmissa tapauksissa osakemarkkina laskee reaalisesti, mutta kovan inflaation aikana se "romahtaa ylöspäin", kuten Venezuelassa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
347
Mihinkäs sen indeksin sitten pitäisi laskea?
Sanotaanko että pohjia on vielä turha alkaa veikata.

Pitkän nousun alkutilanteessa
- velkaa on vähän ihmisillä ja valtioilla
- inflaatio on kurissa (eikä ole inflaatiota "putkessa" eli korot ovat juuri olleet korkeat)
- osakemarkkinoiden arvostus on alhainen

Pitkän nousun lopuksi nuo kaikki keinot on käytetty. Nyt nuo kaikki ovat päin vastoin ja inflaatio on vasta aloittelemassa tuloansa jättimäisten elvytysten jälkeen. Luultavasti seuraavat 10-15 vuotta huonot osakemarkkinoilla.

Viimeksihän tuo hyvä tilanne oli 1980 alussa, mist' asti onkin noustu melkein jatkuvasti. Sitä ennen 1960-1980 väli on niin sanotusti huonoa aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Karkeasti ottaen laskuvaraa olisi vähintään aikaan ennen korona-ajan massiivista rahanpainantaa, joka tekohengitti tätä tuolileikkiä. Mutta ottaen huomioon, että markkinoita on pidetty yllä rahapainokoneilla sen yli kymmenen vuotta, on pohja aika kaukana, jos homman annetaan mennä omaa tahtiaan.

Keskuspankeilla on kaksi vaihtoehtoa. 1) Joko rommautetaan osakemarkkinat ja muutamat pankit samalla tai 2) painetaan kansaa kuivana kakkoseen antamalla inflaation laukata ja ehkä jopa pahentaa sitä. Molemmissa tapauksissa osakemarkkina laskee reaalisesti, mutta kovan inflaation aikana se "romahtaa ylöspäin", kuten Venezuelassa.
Perustele?

Kun sitä rahaa on kerran painettu (ja siten sen reaaliarvoa heikennetty, ts., inflaatiota ruokittu), niin eikö sen indeksin pitäisi olla (hieman) korkeammalla (jos kaikki muut tekijät ovat ennallaan).

Toki, tulevaisuuden ennustamisesta tiedetään, että se on ”vaikeaa”...
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 128
Mietin että kirjoittelenko tämän tähän lankaan vai yrittäjyyslankaan mutta aloitellaan nyt ainakin täällä kun enemmän sijoittamisesta on kysymys.

Ajattelin siirtyä taas yksityisyrittäjäksi ja sen puitteissä pistää osakeyhtiön pystyyn.

Verojen minimoimiseksi kannattaa osa tuloista ottaa palkkatulona ja osa osinkona.

Osinkotulojen verojen minimoimiseksi tulee yrityksen matemaattisen arvon olla riittävän korkea.

Niinpä olen ajatellut siirtää omia sijoituksiani yritykselle joko apporttina tai SVOPpina (myyn ja sijoitan pääomaan).

Yritys sitten sijoittaa sen samoihin instrumentteihin (ETF, osakkeita, rahastoja).

Tuleeko teille sijoitusmielessä mieleen joku syy jättää tämä tekemättä? (liiketoimintariski on tietysti selkeä mutta muuten)

EDIT: hankintameno-olettama ja vero luovutusvoitosta tulevat itsellä mieleen
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 796
Mietin että kirjoittelenko tämän tähän lankaan vai yrittäjyyslankaan mutta aloitellaan nyt ainakin täällä kun enemmän sijoittamisesta on kysymys.

Ajattelin siirtyä taas yksityisyrittäjäksi ja sen puitteissä pistää osakeyhtiön pystyyn.

Verojen minimoimiseksi kannattaa osa tuloista ottaa palkkatulona ja osa osinkona.

Osinkotulojen verojen minimoimiseksi tulee yrityksen matemaattisen arvon olla riittävän korkea.

Niinpä olen ajatellut siirtää omia sijoituksiani yritykselle joko apporttina tai SVOPpina (myyn ja sijoitan pääomaan).

Yritys sitten sijoittaa sen samoihin instrumentteihin (ETF, osakkeita, rahastoja).

Tuleeko teille sijoitusmielessä mieleen joku syy jättää tämä tekemättä? (liiketoimintariski on tietysti selkeä mutta muuten)

EDIT: hankintameno-olettama ja vero luovutusvoitosta tulevat itsellä mieleen
Eläkekertymä tuossa pienenee, ellei maksa suurempaa yrittäjäneläkettä itselleen. Sijoitusten siirtämisestä yritykselle en näe järkeä tai en siis keksi miten siinä pääsisi hyötymään
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 128
Eläkekertymä tuossa pienenee, ellei maksa suurempaa yrittäjäneläkettä itselleen. Sijoitusten siirtämisestä yritykselle en näe järkeä tai en siis keksi miten siinä pääsisi hyötymään
Joo, eläkevaikutus on tiedossa.

Sijoitusten siirtäminen nostaa yrityksestä nostettavan osingon verovapaata osuutta, joka on 8% nettovarallisuudesta (75% verovapaata ja 25% veronalaista pääomatuloa). Eli esim 100 000€ on 8000€, josta verovapaata 6000e.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
463
Uskon kohta julkaistavien USA:n inflaatiolukujen olevan odotuksia suurempia ja markkinoiden laskevan hetkellisesti. Siksipä olenkin laittanut viimeiset roposet pohjaongintaan, se ei pelaa joka pelkää :cigarbeye:
1665662993558.png
 

3me

Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
407
Uskon kohta julkaistavien USA:n inflaatiolukujen olevan odotuksia suurempia ja markkinoiden laskevan hetkellisesti. Siksipä olenkin laittanut viimeiset roposet pohjaongintaan, se ei pelaa joka pelkää :cigarbeye:
Joo, Cityconia ja Nordeaa voisin itsekin ostella lisää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 029
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom