Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 808
Hankinta hinta. Aikaisemmin tehnyt kauppaa nordnetissä vain, kuvittelin että tämä op olisi helpompi kun palkkakin menee samaan pankkiin. Käytän puhelinta eniten osake ostoihin mutta tuo mobiili sovellus tuntuu aika huonolle.
Viitsitkö kertoa, montako osaketta ostit tarkalleen? Paljonko komissio oli, 7e?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 567
Op näyttää todellisen hankintahinnan salkussa, eli siihen osakkeen kappalehintaan on jyvitetty myös ne kaupankäynti kulut.

Terveisin toinen op:n käyttäjä
Niin näyttää Nordnetkin. Laskemista löytyy miten hinta on muodostunut.. Samassa laskelmissa/toimeksiannossa kun voi olla eri hintaan ostettuja/myytyjä osakkeita..
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 230
Mitäs mieltä kanssakeskustelijat ovat Suomen ja Ruotsin mitä todennäköisimmin tapahtuvasta NATO:on liittymisestä ja sen vaikutuksesta markkinoihin?

Onko todennäköinen liittyminen jo sisällä Suomi- ja Ruotsi-osakkeiden hinnoissa vai tullaanko näkemään jonkinlainen rynnistys? Eli onko pikavoittoja tiedossa näiden maiden indekseihin sijoittamalla? Tapahtuuko mahdollinen nousu silloin kun maat kertovat hakevansa jäseneksi, vai vasta sitten kun ollaan oikeasti jäseniä? Vai hidasta nousua siinä välillä?

Itse ajattelen toisaalta niin, että nyt on jo ihan ilmiselvää, että tullaan liittymään, joten tämä on varmaankin jo hinnoiteltu kursseihin. Mutta toisaalta voisi ajatella, että ulkomaisille sijoittajille tämä liittyminen ei ole välttämättä niin itsestään selvää, joten voisi ajatella heidän laittavan ostohousut jalkaan, kun varma tieto maariskin pienenemisestä näkyy uutisissa.

Normaalisti en sijoita Suomeen yhtään sen enempää kuin mikä Suomen globaali markkinapaino on (noin 0,3%), mutta sormet syyhyäisivät hiukan spekuloimaan kun tällainen tilaisuus on. :)
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 574
Sietääkin tippua, kun eilen nähtiin kunnon ääliöralli. Fed nostaa odotusten mukaisesti korkoja -> BUY BUY BUY
Eilen oli aikamoinen ralli, mutta onhan se todettava että koronnostoja on hinnoiteltu osakkeisiin. Sitten kun FED kertoo että odotuksia pahempia koronnostoja ei tule, niin ei se ainakaan negatiivista ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 885
En näitä nyt yleensä seuraa, mutta kk säästö etf osto oli tänään hintaan ~75€ ja heti oston jälkeen kurssi on jotain ~73€. Oliko tässä nyt vaan jotenkin todella huonoa tuuria oston ajoituksessa? Aika iso pudotus ihan hetkessä?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Kun ei tiedä mistä etf kyse niin ei osaa sanoa, mutta jenkkipörssit 4-5% pakkasella tänään eli hyvin mahdollista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
938
Eilen oli aikamoinen ralli, mutta onhan se todettava että koronnostoja on hinnoiteltu osakkeisiin. Sitten kun FED kertoo että odotuksia pahempia koronnostoja ei tule, niin ei se ainakaan negatiivista ole.
Koska korot nousi juurikin odotetun määrän niin odotin melko neutraalia kurssireaktiota, en tuollaista paniikkiostorallia. Hyvät rahat olisi käärinyt shorteilla nyt, jos sellaista harrastaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 885
Kun ei tiedä mistä etf kyse niin ei osaa sanoa, mutta jenkkipörssit 4-5% pakkasella tänään eli hyvin mahdollista.
Niin joo siis EUNL kyseessä. Ja joo, näyttää laskeneen vaan tänään reilusti, mutta kk säästö osto tehty aamulla.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 906
Yhdysvallat aika vahvasti edustettuna indeksissä, eli jos siellä heiluu niin se näkyy indeksissäkin.

Samaan aikaan, kyllähän tuolla indeksillä näyttää olevan tapana vihertää just sopivasti ostoja varten. :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 405
Viitsitkö kertoa, montako osaketta ostit tarkalleen? Paljonko komissio oli, 7e?
Ostitko noin 87kpl osaketta? ;)
Ostin 65-67 kappaletta. Pienempiä ostoeriä koittanut suosia kun viimeksi löi tonneja niin samantien tuli tonnin alas (nokian renkaat). Pitäisi tehdä vähän ylitöitä niin saisi vaikka vähän enemmän laitettua pitkästä aikaa rahaa enemmän.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Ostin 65-67 kappaletta.
65 (osakemäärä) x 7.66e (ostohinta) + 7e (komissio) = 504,90e
504,90e / 65 (osakemäärä) = 7.77e (ostohinta)

Hankintahintaan lisätään kaupankäyntikulut (ainakin kaikki Suomessa toimivat välittäjät tekee niin).

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 808
Ostin 65-67 kappaletta. Pienempiä ostoeriä koittanut suosia kun viimeksi löi tonneja niin samantien tuli tonnin alas (nokian renkaat). Pitäisi tehdä vähän ylitöitä niin saisi vaikka vähän enemmän laitettua pitkästä aikaa rahaa enemmän.
Kappalemäärä ei voi olla 65-67...

Esim. jos ostit 65 kpl: (65 * 7.63 e + 7e)/65 = 7.74e -> kurssi oli 7.63
Tai 67 kpl: (67*7.64+7)/67 = 7.74e -> kurssi oli 7.64

OP ehkä näyttää tuon korkeamman (jossa kulu mukana) hankintakurssina. Mutta kyllä siellä pitäisi olla joku erittely, josta näkee oikein kurssin ja komission. Joku OP:n asiakas voisi kertoa, näkeekö jostain sen todellisen kaupantekokurssin, jossa ei ole kuluja mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 567
Eiköhän OP:n sivuilta löydy se kunnon laskelma kuten muidenkin pankkien palveluista löytyy.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
231
Mitäs mieltä kanssakeskustelijat ovat Suomen ja Ruotsin mitä todennäköisimmin tapahtuvasta NATO:on liittymisestä ja sen vaikutuksesta markkinoihin?

Onko todennäköinen liittyminen jo sisällä Suomi- ja Ruotsi-osakkeiden hinnoissa vai tullaanko näkemään jonkinlainen rynnistys? Eli onko pikavoittoja tiedossa näiden maiden indekseihin sijoittamalla? Tapahtuuko mahdollinen nousu silloin kun maat kertovat hakevansa jäseneksi, vai vasta sitten kun ollaan oikeasti jäseniä? Vai hidasta nousua siinä välillä?
Yleisellä tasolla:Itse ajattelen niin, että silloin kun alan itse amatöörinä fundeeraa jotain tällaista, niin on myöhäistä ja todennäköisyydet eri skenaarioille ovat jo hinnoissa mukana.

Mitä tulee spesifisti Suomen ja Ruotsin liittymiseen NATOon niin se lienee ollut "varmaa" jo parisen viikkoa, joten markkinat ovat taatusti ehtineet reagoida siihen.

Mutta voin tietysti olla ihan täysin väärässäkin. :whistling:
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
185
Onko kukaan sijoittanut kultaan? Mistä sitä kannattaisi ostaa? Olen ajatellut, että sijoittaisin osan käteisestä kultaan. Bitcoin ja osakkeita löytyy jo ennestään, mutta ei kultaa.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Onko kukaan sijoittanut kultaan? Mistä sitä kannattaisi ostaa? Olen ajatellut, että sijoittaisin osan käteisestä kultaan. Bitcoin ja osakkeita löytyy jo ennestään, mutta ei kultaa.
Kulta voi kyl potentiaalisesti laskea siinä vaiheessa, ku Venäjä on pakotettu myymään sotakassastaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
548

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Onko kukaan sijoittanut kultaan? Mistä sitä kannattaisi ostaa? Olen ajatellut, että sijoittaisin osan käteisestä kultaan. Bitcoin ja osakkeita löytyy jo ennestään, mutta ei kultaa.
Itävallan rahapaja on edullisin paikka ostaa minkä olen löytänyt

 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 230
Onko kukaan sijoittanut kultaan? Mistä sitä kannattaisi ostaa? Olen ajatellut, että sijoittaisin osan käteisestä kultaan. Bitcoin ja osakkeita löytyy jo ennestään, mutta ei kultaa.
Tämä kulta-keskustelu toistuu tässä ketjussa aina säännöllisin väliajoin (noin puoli vuotta tai vuosi?), joten hakutoiminnolla löytyvät myös edelliset iteraatiot, mistä voi löytyä jotain tietoa, joka ei tule tällä iteraatiolla esille (kun kaikki eivät joka iteraatiolla jaksa kirjoittaa samoja asioita uudestaan).
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 230
Yleisellä tasolla:Itse ajattelen niin, että silloin kun alan itse amatöörinä fundeeraa jotain tällaista, niin on myöhäistä ja todennäköisyydet eri skenaarioille ovat jo hinnoissa mukana.

Mitä tulee spesifisti Suomen ja Ruotsin liittymiseen NATOon niin se lienee ollut "varmaa" jo parisen viikkoa, joten markkinat ovat taatusti ehtineet reagoida siihen.

Mutta voin tietysti olla ihan täysin väärässäkin. :whistling:
Kiitos tämän asian muistuttamisesta. Tämä on juuri se syy, miksi oma sijoitussuunnitelmani perustuu boglehead-tyyppiseen passiiviseen indeksisijoittamiseen. Jätän vedonlyönnit väliin, koska olen foorumikyselijänä hyvin todennäköisesti liian myöhään vedonlyönnissä mukana. Välillä meinaa lipsahtaa, ja sitä saa yleensä jälkikäteen katua jos niin käy. Jotenkin se turhan säätämisen hinku meinaa välillä kasvaa liian suureksi, että malttaisi mielensä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 808
Vaikken fyysiseen kultaan ole sijoittanut, niin varsinkin Rasmussen vaikuttaa todella ylihintaiselta. Esim. yhden unssin kolikko:

Suoraan Austrian Mint: 1847,66e + toimitus
Rasmussen: 1943e
Tavex: 1880e (halvin)

Jättäisin Rasmussenin suosiolla väliin noilla hinnoilla.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 230
Vaikken fyysiseen kultaan ole sijoittanut, niin varsinkin Rasmussen vaikuttaa todella ylihintaiselta. Esim. yhden unssin kolikko:

Suoraan Austrian Mint: 1847,66e + toimitus
Rasmussen: 1943e
Tavex: 1880e (halvin)

Jättäisin Rasmussenin suosiolla väliin noilla hinnoilla.
Tavexin Viron toimipisteissä (tavex.ee) on muuten jonkin verran Suomea paremmat hinnat, joten riippuen tilanteesta tai jos sinne päin on muutenkin menossa, voi olla järkevää asioida siellä.

Mutta spread on toki fyysisissä kultatuotteissa joka tapauksessa suuri. Sen pystyy välttämään ostamalla "paperikultaa" (kulta-ETF:t/ETC:t ja vastaavat viritelmät), joka voi olla relevantti vaihtoehto riippuen siitä, mitä kultahankinnoillaan tavoittelee (kysyjä ei maininnut). Jos tarkoitus on varautua yhteiskunnan romahtamiseen tai vastaavaan "maailmanlopun skenaarioon", se ei ole toki relevantti vaihtoehto.
 
Liittynyt
12.11.2016
Viestejä
362
Kulta arvometalliin sijoittaminen on varmasti järkevää. Kultaa tosin saadaan kokoajan lisää. Ehkä sitä voidaan pitää eräänlaisena turvasatamana. Omalle kullalle jos ostaa kultakoruja niin siitä saadaan ehkä enemmän iloa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 950
Kulta arvometalliin sijoittaminen on varmasti järkevää. Kultaa tosin saadaan kokoajan lisää. Ehkä sitä voidaan pitää eräänlaisena turvasatamana. Omalle kullalle jos ostaa kultakoruja niin siitä saadaan ehkä enemmän iloa.
Muistat vaan että ne oman kullan korut ei ole puhdasta kultaa.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 346
Muistat vaan että ne oman kullan korut ei ole puhdasta kultaa.
Entä vieraan kullan? Yleisin taitaa olla 18k jossa on muistaakseni 75% kultaa.

VINKKi: Itse tein aikanaan tiliä kun ostin rumia rikkinäisiä kultakelloja netti- ja muista huutokapoista. Monesti sai selvästi halvemmalla kuin kellossa olevan kullan hinta. Toki siinä piti vähän laskea tai arvioida paljonko koneisto ja lasi painoivat. Vanhat rikkinäiset koneistotkin menivät kaupaksi. En osaa sanoa toimiiko toi puljaus enää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 950
Entä vieraan kullan? Yleisin taitaa olla 18k jossa on muistaakseni 75% kultaa.

VINKKi: Itse tein aikanaan tiliä kun ostin rumia rikkinäisiä kultakelloja netti- ja muista huutokapoista. Monesti sai selvästi halvemmalla kuin kellossa olevan kullan hinta. Toki siinä piti vähän laskea tai arvioida paljonko koneisto ja lasi painoivat. Vanhat rikkinäiset koneistotkin menivät kaupaksi. En osaa sanoa toimiiko toi puljaus enää.
Yleisin on 14K jossa on 58,5% puhdasta kultaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 808
Mites paperikulta eli esim. kulta-ETCt? Onko suositella siihen järkeviä ja edullisia mutta luotettavia tuotteita? Mulla on yhä salkun raaka-ainepuoli olemattoman ohkainen.

Paperikullalla pääsisi eroon kultaan sijoittamisen huonoista puolista (toimitus, säilytys, siirto, varautuminen varkauksiin jne.). Toki tuolla ei tee mitään jos ydintalvi, mutta silloin eloonjäämisen todennäköisyys on muutoinkin aika matala, eikä kultakolikoistakaan välttämättä pääse hyötymään.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Mites paperikulta eli esim. kulta-ETCt? Onko suositella siihen järkeviä ja edullisia mutta luotettavia tuotteita? Mulla on yhä salkun raaka-ainepuoli olemattoman ohkainen.
Nordnetin kuukausisäästössä on tarjolla WisdomTreen Physical Gold (ja muutkin arvometallit + kaikki neljä sisältävä).

En sitten tiedä onko noi kuinka edullisia muihin vastaaviin verrattuna. Tuossa Goldissa esimerkiksi vuosittainen kulu on 0,39%
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 230
Mites paperikulta eli esim. kulta-ETCt? Onko suositella siihen järkeviä ja edullisia mutta luotettavia tuotteita? Mulla on yhä salkun raaka-ainepuoli olemattoman ohkainen.

Paperikullalla pääsisi eroon kultaan sijoittamisen huonoista puolista (toimitus, säilytys, siirto, varautuminen varkauksiin jne.). Toki tuolla ei tee mitään jos ydintalvi, mutta silloin eloonjäämisen todennäköisyys on muutoinkin aika matala, eikä kultakolikoistakaan välttämättä pääse hyötymään.
Xetra-Gold on mainittu tässä ketjussa mielestäni useimmin, mutta muitakin on mainittu.

JustETF:stä löytyy helposti kaikki Euroopassa tarjolla olevat vaihtoehdot: ETF Screener | justETF

Itselläni ei tätä nykyä ole kultaa, koska se ei ole mielestäni varsinaisesti sijoitus (koska se ei varsinaisesti tuota mitään vaan toimii vain arvon säilyttäjänä), joten varsinaisia suosituksia ei minulla ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 808
Nordnetin kuukausisäästössä on tarjolla WisdomTreen Physical Gold (ja muutkin arvometallit + kaikki neljä sisältävä).
Nyt olen sokea, mutta en onnistu löytämään noita. En kuukausisäästölistasta, enkä muutoinkaan ETF-hausta. Normihausta löytyvät. Onko noi tosiaan kk-säästössä?
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 717
Nyt olen sokea, mutta en onnistu löytämään noita. En kuukausisäästölistasta, enkä muutoinkaan ETF-hausta. Normihausta löytyvät. Onko noi tosiaan kk-säästössä?
Kyllä ne mulla näkyy

1652087787086.png


EDIT: Nuo myös löytyy tuolta Muut viputuotteet - Sertifikaatit alta. Varsinaisesti kun nuo ei ole ETF:iä.
Voiskohan myös olla että pitää olla joku niistä osaamistesteistä tehtynä, että noi näkyy kk-säästössä?
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 346
Kulta on yleensä ollut hyvä sijoitus kun inflaatio on laukannut ja on ollut geopoliittisia riskejä.

30 vuodessa kullan arvo on noussut reilut 300% eli ei pääse lähellekkään osakkeiden tuottoa. Turvasatamana kulta on käteistä parempi.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 611
Tekee kyllä pahaa katsoa Nordnetin sijotuksia, (-10%() kun alkuvuodesta alkoi laittamaan rahaa osakkeisiin. Toisaalta ei se katsomalla parane ja pidemmälle aikavälille muutenkin katse, mutta kovaa on rokki.:srock:

Edit. Ja pahalla tarkoitan, että tämähän on hyvä opetus ettei se aina ole kukkia ja aurinkoa
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 346
Jos -10% tekee pahaa suosittelen miettimään tarkasti onko sijoittaminen oma juttu. Kannattaa peilata kursseja siihen mikä on osakkeiden keskimääräinen vuotuinen tuotto niin pystyy vähän harkitsemaan koska riskit ovat suurimmat. Helpoin toki pumpata tasaisesti rahaa sisään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 808
EDIT: Nuo myös löytyy tuolta Muut viputuotteet - Sertifikaatit alta. Varsinaisesti kun nuo ei ole ETF:iä.
Voiskohan myös olla että pitää olla joku niistä osaamistesteistä tehtynä, että noi näkyy kk-säästössä?
Mä hain noita siis tämän sivun linkistä "Katso tästä ETF:t joihin voit kuukausisäästää" kirjautumatta:


Eli tuo ei anna kattavaa listaa kohteista. Pitääpä laittaa palautetta. Mutta kitos! Ja joo, noi löytyvät sieltä kun editoi kk-etf-sopparia.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
231
Tekee kyllä pahaa katsoa Nordnetin sijotuksia, (-10%() kun alkuvuodesta alkoi laittamaan rahaa osakkeisiin. Toisaalta ei se katsomalla parane ja pidemmälle aikavälille muutenkin katse, mutta kovaa on rokki.:srock:

Edit. Ja pahalla tarkoitan, että tämähän on hyvä opetus ettei se aina ole kukkia ja aurinkoa
Omalla osakesijoitusurallani oikeastaan ensimmäinen ja samalla isoin droppi oli korona 03-05 / 2020. Kyllä siinä vähän pyöri sukat jaloissa. Yksi ystäväni, joka ei sijoita osakkeisiin, mutta joka tietää sijoitussuunnitelmani ja tavoitteeni tokaisi: "Mutta mitä väliä. Sähän et oo myymässä, niin nyt saat ostettua lisää halvemmalla." Kyllähän minäkin sen tiesin, kun se jokaisessa sijoitusoppaassa lukee, mutta jotenkin ajatus sillä hetkellä realisoitui päässäni ja oppi meni perille.

Jos rahoja ei tartte, niin dippi on mahdollisuus, ei uhka. :smile:
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 611
Omalla osakesijoitusurallani oikeastaan ensimmäinen ja samalla isoin droppi oli korona 03-05 / 2020. Kyllä siinä vähän pyöri sukat jaloissa. Yksi ystäväni, joka ei sijoita osakkeisiin, mutta joka tietää sijoitussuunnitelmani ja tavoitteeni tokaisi: "Mutta mitä väliä. Sähän et oo myymässä, niin nyt saat ostettua lisää halvemmalla." Kyllähän minäkin sen tiesin, kun se jokaisessa sijoitusoppaassa lukee, mutta jotenkin ajatus sillä hetkellä realisoitui päässäni ja oppi meni perille.

Jos rahoja ei tartte, niin dippi on mahdollisuus, ei uhka. :smile:
Näihän se menee. Itselläkin muutama satanen ylimääräistä vielä Nordnetissä ja nyt pitäisi löytää vaan se oikea hetki ostaa lisää :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 598
Tekee kyllä pahaa katsoa Nordnetin sijotuksia, (-10%() kun alkuvuodesta alkoi laittamaan rahaa osakkeisiin. Toisaalta ei se katsomalla parane ja pidemmälle aikavälille muutenkin katse, mutta kovaa on rokki.:srock:

Edit. Ja pahalla tarkoitan, että tämähän on hyvä opetus ettei se aina ole kukkia ja aurinkoa
Itssekin aloitin muutama kk sit laittamaan etf:iin. No, nyt 3kk aikana käppyrä näyttää noin -4% mutta itse suhtaudun tuohon vaan siten että hyvä ostaa mahd halvalla joka kuukausi sillä kyllä se maailmantalous tuosta vielä kohenee. :)
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Itse annan osakkeiden nyt vain olla, vaikka laskua on tullut muutaman kuukauden aikana reippaasti ja lisää tulee. Ajatuksena on joka tapauksessa se, että en tule niitä rahoja kuitenkaan käyttämään, vaan joskus tulevaisuudessa syntyvät lapsenlapset perisivät ne sitten myöhemmin. Näin siinä taitaa käydä monien muidenkin kohdalla.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 881
Jos -10% tekee pahaa suosittelen miettimään tarkasti onko sijoittaminen oma juttu. Kannattaa peilata kursseja siihen mikä on osakkeiden keskimääräinen vuotuinen tuotto niin pystyy vähän harkitsemaan koska riskit ovat suurimmat. Helpoin toki pumpata tasaisesti rahaa sisään.
Onhan tuo iso pudotus, jos kerralla on pistänyt All in. Kuukausisäästössähän toi on vaan hyvä, kun nyt saa kuukausen ostossa enemmän kuin aiemmin :D
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Vuoden vaihteessa alkoi inflaation siivittämänä hidas pörssiromahdus. Nyt vaan jännityksellä odotetaan kuinka alas tässä romahdetaan. Tuntuu ettei pohjia näy :D Oma AOT -10-30% pakkasella, hieman osakkeesta riippuen. Indeksit siinä -5%. Mutta sen siitä saa, kun on vähän myöhäisherännäinen näissä asioissa. Fiksummat keventelee salkkua kirkkaasti voitolla karhumarkkinassakin jos kevennellä päättävät.

Ostonpaikkoja nämä tietysti ovat, kun kotimaassakin osa firmoista sivuaa tällä menolla lähiviikkoina ALL-TIME-LOW lukemia :D Suomi-osakkeissa kynnetään nyt oikein kunnolla ja heitellään "maailmanlopun" tuhkaa päälle. USA-osakkeissa ongelmana on taas edelleenkin paikoin perusteeton arvostustaso. Täystyö löytää hintansa arvoisia sijoituskohteita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 885
Itse tässä katselen että koska kannattaisi ostaa lisää. Aika hyvin tullut alas nyt, mutta onko tämä vasta alkua? Käteistä olisi vähän liikaakin, mutta taas se ikuisuus ongelma, että koska laittaa ne sisään. Ehkä pitäisi jakaa ylimääräiset vaikka 24 osaan ja ostella joka kk sitten parin vuoden ajan niin saisi ajallista hajautusta. Ainakin nostan kk säästösummaa nyt EUNL:ään.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 843
Itse tässä katselen että koska kannattaisi ostaa lisää. Aika hyvin tullut alas nyt, mutta onko tämä vasta alkua? Käteistä olisi vähän liikaakin, mutta taas se ikuisuus ongelma, että koska laittaa ne sisään. Ehkä pitäisi jakaa ylimääräiset vaikka 24 osaan ja ostella joka kk sitten parin vuoden ajan niin saisi ajallista hajautusta. Ainakin nostan kk säästösummaa nyt EUNL:ään.
Vähän sama, mutta kun 24kk aikana tulee samanverran lisää käteistä, kun tilillä jo on..
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 250
Kyllä huomaa että ajat on muuttumassa ja korot nousemassa, sillä ensimmäistä kertaa ikinä sain tämän kuun alussa tekstiviestin pankilta, että unohtuikos maksaa luottokorttilasku, kun myöhästyin eräpäivästä muutamalla päivällä...

Olen omistanut luottokortin noin 22 vuotta ja ikinä ennen ei ole pankilta tullut mitään tuollaisia pikamuistutuksia. Oletan että tämä liittyy korkojen nousuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 885
Nyt kun korot tai siis ainakin 12kk euribor nousee nopeasti, niin miten tämä vaikuttaa tilikorkoihin? Onko odotettavissa että talletuksistakin alkaisi saada taas korkoa?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 215
Viestejä
4 216 320
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Raxe

Hinta.fi

Ylös Bottom