Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Sijoittamista on monenlaista - kaiken ei tarvitse kohdistua osakkeisiin. Esim. velkakirja-ETF:illä voi koittaa saada lyhyemmälläkin tähtäimellä tuottoa ilman, että isot dropit omistusten kokonaisarvoissa ovat todennäköisiä. Riskittömästi ei toki oikein voi saada mitään.

Mutta eipä se rahan makuuttaminen tililläkään ole riskitöntä - eihän sitä tarvitse kuin rakennustarvikkeiden hintojen / remppamiesten palkkojen nousta, niin siinä on tullut jo "turpaan" rahaa tilillä makuuttamalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Muutama vuosi on sijoittamisessa varsin lyhyt aika. Yleisesti sanoisin, että älä sijoita rahaa, mitä saatat tarvita hetken päästä. Voit joutua nostamaan rahaa sijoitustililtä juuri silloin, kun kurssit ovat pahasti laskussa ja tätähän me emme halua tehdä.
Tarkoitin sijoitustahtia jolla kaikki rahat olisi sijoitettu muutamassa vuodessa (jos antaa kuukausittaisen sijoittamisen rullata), ajallista hajauttamista siis. Sanotaan vaikka 1000€/kk ja 10t€ eka remppa + 20 t€ toka remppa, tuo tarkottaisi että ensi vuoden alussa olisi karkeasti kymppitonni sijoituksessa ja kymppitonni tilillä ja yksi remppa joskus tulossa.
Ja voi olla ettei kolmas remppa edes vaatisi sijoitukseen koskemista :whistling:

Rempat vasta päänsisäisiä mietteitä ja pikkuvauva talossa niin toteuttamisajankohta voi venyä yllättävästi niin sillä tätä mietin...
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
616
S-Pankki on julkaissut näkemyksiään pörssivuodesta 2022: 2022 – Elämää ilman elvytystä? | S-Pankki

Artikkelista voisi nostaa useammankin pointin, mutta itelleni ehkä kiinnostavin yksityiskohta on kappaleessa jossa käsittelevät USA:n ja muiden alueiden pörssikehitystä, josta toteavat suosivansa itse kehittyviä markkinoita ja Suomea. Ja jopa linjaavat Kiinan siirtyneen kiristyksistä elvytykseen ja tämän tukevan kehittyviä markkinoita sekä Suomea. (Eivät kutenkaan esittele mekanismia millä Kiinan elvytys tukisi mainittuja markkinoita, yleensähän Kiinan kilpailukyvyn parantuminen [vaikka elvytyksen kautta aiheutuneena] on ollut muunmaalaisille yrityksille myrkkyä. Kuten vaikka Kiinan halpateräs Outokummulle.)
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Kyösti Kakkonen jutteli eilen Kymmenen uutisissa kultalouhossijoituksistaan. Liekö sen seurausta, kun Tokmanni raketoinut tänään kolmatta prosenttiyksikköä.

Näinkö tämä toimii? :D

E: Olin just pari viikkoa tutkaillut Tokmannia uutena sijoituksena salkkuun, mutta nyt vietiin sekin ilo kun noin lähti laukalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
S-Pankki on julkaissut näkemyksiään pörssivuodesta 2022: 2022 – Elämää ilman elvytystä? | S-Pankki

Artikkelista voisi nostaa useammankin pointin, mutta itelleni ehkä kiinnostavin yksityiskohta on kappaleessa jossa käsittelevät USA:n ja muiden alueiden pörssikehitystä, josta toteavat suosivansa itse kehittyviä markkinoita ja Suomea. Ja jopa linjaavat Kiinan siirtyneen kiristyksistä elvytykseen ja tämän tukevan kehittyviä markkinoita sekä Suomea. (Eivät kutenkaan esittele mekanismia millä Kiinan elvytys tukisi mainittuja markkinoita, yleensähän Kiinan kilpailukyvyn parantuminen [vaikka elvytyksen kautta aiheutuneena] on ollut muunmaalaisille yrityksille myrkkyä. Kuten vaikka Kiinan halpateräs Outokummulle.)
Euroopan ja Suomen lyhyen, keskipitkän ja pitkän aikavälin kasvuennusteet ovat ihan suoraan jenkkejä alempana. Lyhyellä tähtäimellä tietty elvystyspolitiikka vaikuttaa enemmän.

Jenkkien pitkät korot ennustavat "normaalia" parin prosentin kasvua, Euroopassa pitkät korot ovat nollassa tai pakkasella. Saksan 30y taitaa olla luokkaa 0.25% kupongilla.

Elvytys tietty vaikuttaa, mutta rakenteelliset tekijät kyllä estävät tehokkaasti talouskasvua EU-alueella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 708
Toki, mutta tuotto-osuuksia on tarjolla vain osuuskunnissa, eli pankeista ainoastaan OP:ssä. Uteliaisuudesta kysyn, että miksi tuotto-osuuksista mielestäsi kannattaa pysyä kaukana?
Siirto toiseen ketjuun, koska nämä ei nyt enää liity mitenkään asuntolainoihin.

Tuotto-osuuksissa tuottotavoitteet on järjestään todella maltillisia, ja nimensä mukaisesti ne ovat vain tavoitteita. Eli jos meneekin hommat persiilleen, niin sitä "luvattua" tuottoa ei niille sitten makseta. Ja luonnollisesti jos meneekin paremmin, niin mitään sen tuottotavoitteen yli ei myöskään tietenkään makseta.

Tuotto-osuudet ei ole talletussuojan piirissä. Niissä on yleensä tiukat aikarajaukset sen suhteen milloin ja miten niitä saa hankittua, kuinka pitkäksi aikaa ne pitää hankkia, ja kuinka nopeasti rahansa saa takaisin sen jälkeen kun ne irtisanotaan.

En ihan keksi syytä miksi lukitsisin rahani kiinni johonkin instrumenttiin X vuodeksi, siten että rajaan niiden maksimituoton hyvin maltilliseksi (se tuottotavoite) ja kuitenkin niin että sijoitukseen edelleen kohdistuu riski siitä että sen voi menettää kokonaan.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Siirto toiseen ketjuun, koska nämä ei nyt enää liity mitenkään asuntolainoihin.

Tuotto-osuuksissa tuottotavoitteet on järjestään todella maltillisia, ja nimensä mukaisesti ne ovat vain tavoitteita. Eli jos meneekin hommat persiilleen, niin sitä "luvattua" tuottoa ei niille sitten makseta. Ja luonnollisesti jos meneekin paremmin, niin mitään sen tuottotavoitteen yli ei myöskään tietenkään makseta.

Tuotto-osuudet ei ole talletussuojan piirissä. Niissä on yleensä tiukat aikarajaukset sen suhteen milloin ja miten niitä saa hankittua, kuinka pitkäksi aikaa ne pitää hankkia, ja kuinka nopeasti rahansa saa takaisin sen jälkeen kun ne irtisanotaan.

En ihan keksi syytä miksi lukitsisin rahani kiinni johonkin instrumenttiin X vuodeksi, siten että rajaan niiden maksimituoton hyvin maltilliseksi (se tuottotavoite) ja kuitenkin niin että sijoitukseen edelleen kohdistuu riski siitä että sen voi menettää kokonaan.
Ensiksi kiitos keskustelun siirrosta tähän ketjuun.

Esimerkiksi OP:n tuotto-osuuden tavoite tältä vuodelta on 4,45 %. Kun tuota tuottoa verotetaan vain 7,5 %, on nettotuotto siis noin 4,12 %. Esimerkiksi pörssiosakkeissa osingon tulisi olla yli 5,53 %, jotta tuohon samaan yllettäisiin.

Vaikka tuottotavoite onkin vain tavoite, on se käytännössä myös tuottolupaus. Jos jätetään tuottajaosuuskunnat laskuista veks, ja puhutaan näistä sinun ja minun käytettävissä olevista tuotto-osuuksista, niin niitä taitaa tarjota vain OP ja Tradeka. Molempien tuottotavoite on käsittääkseni aina myös toteutunut, vaikka OP:llä toki maksuaikataulut menivät EKP:stä johtuen taannoin uusiksi.

Mitään tiukkoja merkitsemispäiviä noissa ei ole. OP markkinoi uuusia tuotto-osuuksia säännöllisesti ja käytännössä vain merkintämäärien täyttyessä voi tulla pidempiä aikajaksoja, jolloin noita ei ole tarjolla. Tradekan tuotto-osuuksia on tarjolla jatkuvasti.

Ei tuotto-osuudet mikään minunkaan ensisijainen sijoituskohteeni ole, mutta ne sopivat yhdeksi palikaksi hajautettuun sijoitusluetteloon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Mites vaikka 50k€ lyhyellä tähtäimellä?

Minulla on nyt rahaa tilillä, mutta ne (ainakin iso osa) tullaan laittamaan asuntoon remppoihin. Tarkoitus ei kuitenkaan ole tuoda puskutraktoria paikalle vaan isoista rempoista ehkä kesällä pikkuvessa/suihku, keittiö mahdollisesti vuoden päästä ja siitä joskus tulevaisuudessa khh+kylppäri+sauna.

Rahaa tulee toki palkan muodossa joka kuussa ja hyvä kysymys onkon paljonko remppoihin tullaan oikeasti laittamaan rahaa. Tilillä makuuttaminen pari vuotta ja sitten parin vuoden päästä ylijääneen saldon sijoittaminen siinä vaiheessa ei kuulosta järkevältä. Toisaalta jos alkaisi vaan pikkusummalla (muutaman vuoden edit. ajallisella hajauttamisella 1000-2000€ /kk) siirtämään rahoja vaikka johonkin rahastoon ja maksaisi ekat rempat tililtä, sitten kun näyttää että tilin rahat ei riitä niin nostaisi tarpeen mukaan :hmm:
Rullaako sulla nyt kuukausi säästöjä?

Teoreettisesti on tainnut kannattaa about aina laittaa kaikki heti ineen. Ei taida historiasta löytyä kuin muutama huippu mistä cräshätty niin, että sijoituksen arvon nousu on kestänyt pitempään. Vaatii tuuria siis osua tuollaiseen hetkeen, mutta toki mahdollista se on.

Entä sellanen vaihtoehto, että 50k€ sijoituksiin (mieluisella hajautuksella) ja rempat rahoitetaan kassavirrasta. Jos on aikaa opetella tekemään itse eikä kaikkea tartte teettää muilla niin säästät remppakuluissa ison siivun. Samoin se ettei nyt ole kyseessä mitään vuotavaa vesikattoa mikä pitäisi heti hoitaa isolla rahalla kuntoon vaan pintaremppaa sisällä, toki kalleimpia neliöitä nuo kööki + kosteat tilat.

Itsellä on juuri menossa sauna+suihku+khh+kakkos wc remppa enkä ajatellut siihen käyttää yhtään säästöjä. Tuttua ammattilaista käytän laatoitus hommissa ja putkari saa kytkeä uuden varaajan, mutta muuten itse askartelua paskartelua... Aiemmin hoidettu keittiö remppa samaan malliin tosin siinä kaikki työt itse ja vielä käytetty keittiö niin kustannukset oli pähkinöitä, voisi tehdä vaikka kerran puoleen vuoteen jos jaksaisi/kiinnostaisi.

Suosittelen ainakin kokeilemaan jollain pienellä kohtella jos remppaaminen ei ole tuttua ja satut vaikka innostumaan. Siinä on suoraan rahaa säästävä harrastus. Ulkoa ostetut työtunnit kun on suomessa todella kalliita. Ei sovi kaikille ja itselläkin tämän nykyisen prokkiksen kanssa suuria motivaati ongelmia, että tekis mieli antaa tukku euroja jonkun käteen ja sanoa evvk itse tekemiselle XD
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
Sijoituspäätöksiä -suunnitelmia tehdessä olen havainnut hyväksi niksiksi sen, että ei tee niin kuin itse tekisi mieli tehdä vaan niin kuin muille neuvoisi. Näin jää ne typerimmät peliliikkeet pois.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 608
Hei!

Miettinyt tässä nordnetin ja OP:n välillä osakesäästötiliä. Tai no oikeastaan tein nordnetin, mutta en vielä ole mitään muuta kuin rahaa laittanut. Itse olen vielä omistaja asiakas, niin osaisiko joku sanoa nopeasti mitä hyötyä esim. Nordnetistä on OP verrattuna.

OP ainakin tarjosi ensimmäisen 1kk aikana ilmaiset kaupankäynnit tms. Näyttäisi olevan myös halvemmat hinnat kaupankäynnin ohessa. Mietin vain, että onko Nordnet laajempi tulevaisuutta/nykyistä ajatellen vai pärjääkö tuolla OP:n osakesäästötilillä?

Edit. Näyttäisi joissain arvosteluissa ainakin OP:n oma versio saavan "raakile" statusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 864
Jos jo teit nordnettiin tilin niin käsittääkseni sen lopettaminen maksaa ja kun tile voi olla vain yksi niin et voi tehdä osuuspankkiin uutta jos et lopeta ensin toista.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 608
Jos jo teit nordnettiin tilin niin käsittääkseni sen lopettaminen maksaa ja kun tile voi olla vain yksi niin et voi tehdä osuuspankkiin uutta jos et lopeta ensin toista.
Joo voi olla, että jotain makselisi. Ei tuo nyt omalla sijottamisella jos muutamia toimenpanoja laittaa per 3kk, niin tule hirveästi varmasti vaikuttamaan, mutta jos jollakin olisi ollut omakohtaista kokemusta, niin ottaisin mielelläni vastaan :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 708
Jos jo teit nordnettiin tilin niin käsittääkseni sen lopettaminen maksaa ja kun tile voi olla vain yksi niin et voi tehdä osuuspankkiin uutta jos et lopeta ensin toista.
Itseasiassa teknisesti onnistuu tehdä useampi tili, mutta niin ei saa tehdä. Verottaja muistaa asian johdosta 10e/vrk veronkorotuksella siltä ajalta kun on useampi kuin yksi tili olemassa. Eli mitä ikinä @Mittubisi tuon kanssa teetkään, niin pidä huoli että niitä on vain yksi kerrallaan olemassa.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 608
Joo tuosta lueskelin jo paniikissa, ettei sattunut olemaan OP:lla valmiiksi jo, mutta oli mahdollisuus tehdä uusi tili sinne, niin tuskinpa siellä on. Olisi ihana yllätys loppuvuodesta veroissa :)
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Itseasiassa teknisesti onnistuu tehdä useampi tili, mutta niin ei saa tehdä. Verottaja muistaa asian johdosta 10e/vrk veronkorotuksella siltä ajalta kun on useampi kuin yksi tili olemassa. Eli mitä ikinä @Mittubisi tuon kanssa teetkään, niin pidä huoli että niitä on vain yksi kerrallaan olemassa.
Tämähän on itseasiassa nykyään sinällään vanhentunutta tietoa, sillä tuo veronkorotus määrätään nykyään ainoastaan jos molemmilla tileillä on ollut rahaa. Mutta ei kannata lähteä kokeilemaan, ettei tule vahingossakaan mokattua.

1642700721991.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 708
Tämähän on itseasiassa nykyään sinällään vanhentunutta tietoa, sillä tuo veronkorotus määrätään nykyään ainoastaan jos molemmilla tileillä on ollut rahaa. Mutta ei kannata lähteä kokeilemaan, ettei tule vahingossakaan mokattua.

Kas, kiitos tiedosta. Ei ollut itselle tullut missään vastaan tällainen muutos. :thumbsup: Ei sillä että se nyt mitenkään oikeastaan vaikuttaisi siihen miten kuuluu noiden kanssa toimia...
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Hei!

Miettinyt tässä nordnetin ja OP:n välillä osakesäästötiliä. Tai no oikeastaan tein nordnetin, mutta en vielä ole mitään muuta kuin rahaa laittanut. Itse olen vielä omistaja asiakas, niin osaisiko joku sanoa nopeasti mitä hyötyä esim. Nordnetistä on OP verrattuna.

OP ainakin tarjosi ensimmäisen 1kk aikana ilmaiset kaupankäynnit tms. Näyttäisi olevan myös halvemmat hinnat kaupankäynnin ohessa. Mietin vain, että onko Nordnet laajempi tulevaisuutta/nykyistä ajatellen vai pärjääkö tuolla OP:n osakesäästötilillä?

Edit. Näyttäisi joissain arvosteluissa ainakin OP:n oma versio saavan "raakile" statusta.
Olettaisin, että Nordnetin versio toimii huomattavasti paremmin. OP:llä se toimii tosi heikosti, eli välillä ei tahdo saada koko tilin tietoja näkyviin ja välillä lukemat on ihan pielessä. Jos harrastaisin aktiivista päiväkauppaa, niin hermothan tuossa menisi. Koska ajatuksena on kuitenkin koota OST:lle 50t eurolla osakkeita ja sen jälkeen uudelleensijoittaa osingot, ei tuo ole silloin niin pelottavaa. OP:n version etu on se, että kaupankäyntikulujen minimi on 5 euroa. Koska en välttämättä OST:lle ostele lappuja edes joka kuukausi, niin Nordnetilla vertailuhinta olisi 9 euroa. AOT itselläni puolestaan on sitten sekä OP:ssä että Nordnetissa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 343
Rullaako sulla nyt kuukausi säästöjä?

Teoreettisesti on tainnut kannattaa about aina laittaa kaikki heti ineen. Ei taida historiasta löytyä kuin muutama huippu mistä cräshätty niin, että sijoituksen arvon nousu on kestänyt pitempään. Vaatii tuuria siis osua tuollaiseen hetkeen, mutta toki mahdollista se on.

Entä sellanen vaihtoehto, että 50k€ sijoituksiin (mieluisella hajautuksella) ja rempat rahoitetaan kassavirrasta. Jos on aikaa opetella tekemään itse eikä kaikkea tartte teettää muilla niin säästät remppakuluissa ison siivun. Samoin se ettei nyt ole kyseessä mitään vuotavaa vesikattoa mikä pitäisi heti hoitaa isolla rahalla kuntoon vaan pintaremppaa sisällä, toki kalleimpia neliöitä nuo kööki + kosteat tilat.

Itsellä on juuri menossa sauna+suihku+khh+kakkos wc remppa enkä ajatellut siihen käyttää yhtään säästöjä. Tuttua ammattilaista käytän laatoitus hommissa ja putkari saa kytkeä uuden varaajan, mutta muuten itse askartelua paskartelua... Aiemmin hoidettu keittiö remppa samaan malliin tosin siinä kaikki työt itse ja vielä käytetty keittiö niin kustannukset oli pähkinöitä, voisi tehdä vaikka kerran puoleen vuoteen jos jaksaisi/kiinnostaisi.

Suosittelen ainakin kokeilemaan jollain pienellä kohtella jos remppaaminen ei ole tuttua ja satut vaikka innostumaan. Siinä on suoraan rahaa säästävä harrastus. Ulkoa ostetut työtunnit kun on suomessa todella kalliita. Ei sovi kaikille ja itselläkin tämän nykyisen prokkiksen kanssa suuria motivaati ongelmia, että tekis mieli antaa tukku euroja jonkun käteen ja sanoa evvk itse tekemiselle XD
Säästöt on rullanneet hyvin pieninä kun olen maksanut kahta asuntolainaa; nyt on asunnonvaihdot saatu loppuun ja ylimääräiset tilillä.

Voihan korona vielä yllättää, mutta ehkä ennemminkin kurssit pomppaa entisestään kun tilanne helpottaa...

Remppaaminen on kyllä tuttua, mutta puolivuotiaan kanssa en nyt näe itseäni töiden jälkeen puuhastelemassa keittiötä pikavauhdilla. Edellisessä kämpässä tein kyllä keittiörempankin itse, tyyliin lattian tasoituksesta ja seinien levytyksestä lähtien. Vain putkityöt ja sähköt jätin muille, mutta en ajatellut kyllä nyt ruveta opettelemaan jotain vesieristystä ja laatoitusta (tai siis hyvännäköistä laatoitusta). Riittää noissa huoneissa pintaremppaa vaikka haastavammat jättäisi muille.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
654
No johan saa monesta paikkaa lukea että kupla on puhjennut (tai puhkeamassa) ja romahdus tulee... VIX indeksi nousussa, mutta ollaan aika kauna vielä maaliskuun 2020 luvuista, jolloin korona iski. OMX helsinki laskenut 'jo' viikon putkeen (−3,59 %). joten saas nähdä mitä tulevan pitää.
 
Liittynyt
20.08.2020
Viestejä
188
No johan saa monesta paikkaa lukea että kupla on puhjennut (tai puhkeamassa) ja romahdus tulee... VIX indeksi nousussa, mutta ollaan aika kauna vielä maaliskuun 2020 luvuista, jolloin korona iski. OMX helsinki laskenut 'jo' viikon putkeen (−3,59 %). joten saas nähdä mitä tulevan pitää.
Tämä oli täysin odotettavissa koska tein sijoituksia viikko sitten. Aavistin että näin tulee käymään, mutta strategiani nyt on tankata lisää sitten kun saa halvalla.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
194
Itse tankkasin indeksirahastoja juuri ennen kuin tämä nykyinen luisu alkoi, mutta onneksi kyse on pitkäaikaisesta sijoituksesta. Toki mietin, että pitääkö hajauttaa lisää, kun tähän asti olen laittanut rahaa vain Suomen ja Ruotsin indeksirahastoihin. Näettekö, että olisi järkevää hajauttaa sijoituksia lisää vai jatkanko noiden kahden tankkaamista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
242
Itse tankkasin indeksirahastoja juuri ennen kuin tämä nykyinen luisu alkoi, mutta onneksi kyse on pitkäaikaisesta sijoituksesta. Toki mietin, että pitääkö hajauttaa lisää, kun tähän asti olen laittanut rahaa vain Suomen ja Ruotsin indeksirahastoihin. Näettekö, että olisi järkevää hajauttaa sijoituksia lisää vai jatkanko noiden kahden tankkaamista.
Sanoisin että kannattaa hajauttaa lisää, Suomi ja Ruotsi ovat aika pieni maantieteellinen ja alojakaan ei kovin paljoa näissä ole. Toki jos uskot, että Ruotsi ja Suomi tulee pitkässä juoksussa pärjäämään paremmin kuin globaali indeksi, niin ei kannata hajauttaa. Toki tämä riippuu myös sijoitussummista, että kuinka paljon moneen paikkaan kannattaa jakaa sijoituksiaan.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Eipä tässä markkinatilanteessa osakkeiden puolella oikein muuta tule tehtyä kuin ostettua indeksirahastoja pikkusummilla ja iskettyä lisää rahaa Cityconiin. Näillä on menty viime kuukaudet ja näillä mennään tästä eteenpäin varmaan kohtuullinen tovi. Vielä pitäisi opetella eroon tavasta tuijottaa päiväkursseja, kun ei niillä oikeasti kamalasti ole merkitystä.
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Indekseihin olen kuukausisäästänyt 'manuaalisesti', mutta nyt olen jäänyt kärkkymään sitä isompaa dippiä ennen seuraavan erän sisäänlyömistä. Tämä nyt lokakuulta jatkunut sivuttaisliike on kyllä kaikista ikävin tilanne, kun koko touhu muistuttaa kuin nollakorkoiselle säästötilille laittaisi rahojaan.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Indekseihin olen kuukausisäästänyt 'manuaalisesti', mutta nyt olen jäänyt kärkkymään sitä isompaa dippiä ennen seuraavan erän sisäänlyömistä. Tämä nyt lokakuulta jatkunut sivuttaisliike on kyllä kaikista ikävin tilanne, kun koko touhu muistuttaa kuin nollakorkoiselle säästötilille laittaisi rahojaan.
Jatka vain tasaista kuukausisäästämistä ja katso 10v päästä, niin hyvä tulee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Indekseihin olen kuukausisäästänyt 'manuaalisesti', mutta nyt olen jäänyt kärkkymään sitä isompaa dippiä ennen seuraavan erän sisäänlyömistä. Tämä nyt lokakuulta jatkunut sivuttaisliike on kyllä kaikista ikävin tilanne, kun koko touhu muistuttaa kuin nollakorkoiselle säästötilille laittaisi rahojaan.
Jos 3-4kk sivuttaisliike ahdistaa, niin osakesijoittaminen on väärä laji.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
No kyllä mä kuitenkin veikkaisin että useimpia ahdistaa jos kunnolla tiputaan? Eli kysymys on enemmän siitä, miten antaa ahdistuksen vaikuttaa…
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
No, just tulin ostoksilta.

En mä sanonut että ahdistaa, mutta sivuttaisliike on "tarjousten ystävälle" sitä kuivinta seurattavaa kun pitempään jatkuu.
Noi "tarjouksetkin" hukkuu kohinaan pidemmällä (5-10-15v) aikajaksolla. Laita vaan joka kuukauden xx päivä automaattiveloituksella ja nauti kyydistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
No, just tulin ostoksilta.

En mä sanonut että ahdistaa, mutta sivuttaisliike on "tarjousten ystävälle" sitä kuivinta seurattavaa kun pitempään jatkuu.
Osakesijoittamisessa horisontin on pakko olla pidempi kuin muutamien kuukausien mittainen, mikäli tarkoituksena on holdata osakkeita pidempään kuin muutamia tunteja tai päiviä.

Oma historia on n. 15v mittainen ja sinä aikana on nähty pitkiä nousuja, pitkiä laskuja ja pitkiä tasaisia.
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Noi "tarjouksetkin" hukkuu kohinaan pidemmällä (5-10-15v) aikajaksolla. Laita vaan joka kuukauden xx päivä automaattiveloituksella ja nauti kyydistä.
Näinhän se on. Ei tässä mitään pitkää preikkiä ole tullutkaan, mutta itse olen käyttänyt viimeiset viikot enemmän aikaa suorien osakepoimintojen tekemiseen koska omasta mielestä ne parhaat "tarjoukset" ovat olleet siellä, joskin ihan yksittäistapauksina. Indekseissä kun on ollut ehkä odotettavissa isompaa dippiä, niin olen jäänyt sitä tässä vuodenvaihteen molemmin puolin odottamaan ja ostamaan sitten osuuskiinnityksen vähän isommalla summa kuin tavallisesti - mutta tuosta kirjoittamastasi periaatteesta olen kyllä samoilla linjoilla loppupeleissä.

Tänään sainkin sitten lopulta ihan hyvään rakoon MSCI Worldia lisää. 6 viikkoa jäi ajallisesti väliä edelliseen investointiin.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Näinhän se on. Ei tässä mitään pitkää preikkiä ole tullutkaan, mutta itse olen käyttänyt viimeiset viikot enemmän aikaa suorien osakepoimintojen tekemiseen koska omasta mielestä ne parhaat "tarjoukset" ovat olleet siellä, joskin ihan yksittäistapauksina. Indekseissä kun on ollut ehkä odotettavissa isompaa dippiä, niin olen jäänyt sitä tässä vuodenvaihteen molemmin puolin odottamaan ja ostamaan sitten osuuskiinnityksen vähän isommalla summa kuin tavallisesti - mutta tuosta kirjoittamastasi periaatteesta olen kyllä samoilla linjoilla loppupeleissä.

Tänään sainkin sitten lopulta ihan hyvään rakoon MSCI Worldia lisää. 6 viikkoa jäi ajallisesti väliä edelliseen investointiin.
Ja kaiken lisäksi toi automaattinen kk-säästäminen ei jätä mitään ostoksia tekemättä (olettaen, että tilillä on saldoa). Näin tulee tasaisesti tuupattua rahaa sisään. Tarjouksia kyttämällä ja manuaalisesti saattaa vuoden/vuosien aikana sijoitettu pääoma jäädä pienemmäksi samoin kuin tuotot.

Ajasta kuukausiostot ja unhoda. Näin olen tehnyt kohta 10v, ainoastaan säästettävä kk-summa on alkuajoista kuusinkertaistunut. Muutamia ylimääräisiä potteja olen kanssa laittanut, kun käteistä on kertynyt.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
194
Tämän keskustelun perusteella ostoja jatketaan pienestä dipistä välittämättä. Kysymys kuuluu enää, että mitä sitä ostais, jos haluaa hajauttaa rahastoja Suomen ja Ruotsin indeksirahastojen ulkopuolelle. Operoin kahdessa paikassa tällä hetkellä. Pankissa on varainhoidon rahastoissa rahaa muutamassa eri tavalla painotetussa rahastossa, mutta niitä ei ole tullut lisättyä hetkeen. Nordnetissä on Suomen ja Ruotsin indeksirahastoja. Miten hajauttaa? Nordnet todennäköisesti tarjoaa paremmat vaihtoehdot.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 527
Tämän keskustelun perusteella ostoja jatketaan pienestä dipistä välittämättä. Kysymys kuuluu enää, että mitä sitä ostais, jos haluaa hajauttaa rahastoja Suomen ja Ruotsin indeksirahastojen ulkopuolelle. Operoin kahdessa paikassa tällä hetkellä. Pankissa on varainhoidon rahastoissa rahaa muutamassa eri tavalla painotetussa rahastossa, mutta niitä ei ole tullut lisättyä hetkeen. Nordnetissä on Suomen ja Ruotsin indeksirahastoja. Miten hajauttaa? Nordnet todennäköisesti tarjoaa paremmat vaihtoehdot.
Varmaan se klassinen EUNL+IS3N ETF-kombo olisi ihan hyvä ainakin alkuun. Itsellä muutaman vuoden mennyt noihin kuukausisäästöllä muutama satanen. Onko techin sijoitusguruilla ehdottaa näille jotain suojaavaa vastapainoa säästösalkkuun?
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
213
Varmaan se klassinen EUNL+IS3N ETF-kombo olisi ihan hyvä ainakin alkuun. Itsellä muutaman vuoden mennyt noihin kuukausisäästöllä muutama satanen. Onko techin sijoitusguruilla ehdottaa näille jotain suojaavaa vastapainoa säästösalkkuun?
Miksi ostaa erikseen EUNL ISEN kun voi tämän hoitaa suoraan ostamalla ACWI indeksiä niin ei tarvitse itse painottaa tuota kehittyvien ja kehittyneiden osuutta :) samalla tavalla sekin on näkymyksen ottamista kuin muukin osakepoiminta
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
194
Varmaan se klassinen EUNL+IS3N ETF-kombo olisi ihan hyvä ainakin alkuun. Itsellä muutaman vuoden mennyt noihin kuukausisäästöllä muutama satanen. Onko techin sijoitusguruilla ehdottaa näille jotain suojaavaa vastapainoa säästösalkkuun?
Nämähän vaikuttaa sinällään hyviltä, pienet kulut, ei merkintäpalkkiota, ei lunastuspalkkiota. Onko näihin jotain lisäkuluja haudattuna, mitä en hoksaa katsoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 096
Nämähän vaikuttaa sinällään hyviltä, pienet kulut, ei merkintäpalkkiota, ei lunastuspalkkiota. Onko näihin jotain lisäkuluja haudattuna, mitä en hoksaa katsoa.
ETF:t ostetaan pörssistä eli kaupankäynnistä joudut maksamaan palkkioita. Nordnetin kuukausisäästösopimus 2,5 euroa/kk, "manuaalinen" ostaminen todennäköisesti pienillä summilla reilusti kalliimpaa.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
194
Aikasta suolaiset näyttäisi tosiaan "manuaalisesti" ostaen nuo kustannukset olevan, ainoa järkevä tapa itselle olisi tuo kuukausisäästäminen.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 527
Miksi ostaa erikseen EUNL ISEN kun voi tämän hoitaa suoraan ostamalla ACWI indeksiä niin ei tarvitse itse painottaa tuota kehittyvien ja kehittyneiden osuutta :) samalla tavalla sekin on näkymyksen ottamista kuin muukin osakepoiminta
En ole tuohon sen enempää perehtynyt, mutta vaihtoehtoja toki on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Aikasta suolaiset näyttäisi tosiaan "manuaalisesti" ostaen nuo kustannukset olevan, ainoa järkevä tapa itselle olisi tuo kuukausisäästäminen.
Eikä niitä kannata ihan satasellakaan kk-säästää, voisi sanoa että ihan min 300e/kk täytyisi noihin ETF:iin pistää, rahastoihin kelpaa sitten se tyyliin alkaen 10e joka on minimimerkintä.

Kyselit myös muista piilokuluista niin yksi 'jollain tavalla merkittävä' on osinkojen lähdeverotus jossa tommonen geneerinen maailma ETF maksaa lähdeverot ja sinä et niitä ikinä näe etkä voi niitä vähentääkään, mutta tämä kulu on ihan sama vastaavissa rahastoissa... Sen sijaan kun sulla oli noita "spesiaalirahastoja" niin niissä ei samaa tapahdu, koska suomen indeksirahasto on suomessa niin se saa suomalaisten osakkeiden osingot verotta ilman lähdeveroa, sama uskoakseni pätee myöskin tuohon ruotsin rahastoon.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 222
Tämän keskustelun perusteella ostoja jatketaan pienestä dipistä välittämättä. Kysymys kuuluu enää, että mitä sitä ostais, jos haluaa hajauttaa rahastoja Suomen ja Ruotsin indeksirahastojen ulkopuolelle. Operoin kahdessa paikassa tällä hetkellä. Pankissa on varainhoidon rahastoissa rahaa muutamassa eri tavalla painotetussa rahastossa, mutta niitä ei ole tullut lisättyä hetkeen. Nordnetissä on Suomen ja Ruotsin indeksirahastoja. Miten hajauttaa? Nordnet todennäköisesti tarjoaa paremmat vaihtoehdot.
Et kertonut millaisella summalla olet ostamassa, mutta tämän vakiokysymyksesi vakiovastaus toisen tälle foorumille kirjoittavan henkilön muotoilemana löytyy seuraavasta linkistä: Sijoittamisen peruskysymykset

(Muitakin vaihtoehtoja toki on, mutta nuo ovat ne helpoimmat ja kustannustehokkaimmat suomalaisen passivisen sijoittajan ratkaisut.)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Miksi ostaa erikseen EUNL ISEN kun voi tämän hoitaa suoraan ostamalla ACWI indeksiä niin ei tarvitse itse painottaa tuota kehittyvien ja kehittyneiden osuutta :) samalla tavalla sekin on näkymyksen ottamista kuin muukin osakepoiminta
Varmaan yksi syy on se, että tuota ei voi ostaa Nordnetistä kuukausisäästösopimuksen kautta.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
194
Et kertonut millaisella summalla olet ostamassa, mutta tämän vakiokysymyksesi vakiovastaus toisen tälle foorumille kirjoittavan henkilön muotoilemana löytyy seuraavasta linkistä: Sijoittamisen peruskysymykset

(Muitakin vaihtoehtoja toki on, mutta nuo ovat ne helpoimmat ja kustannustehokkaimmat suomalaisen passivisen sijoittajan ratkaisut.)
Tämä on hieman hankala kysymys ihan siitä syystä, että kuukausittain sijoitettava summa saattaa olla mitä tahansa 100 - 500 € välillä. Tästä syystä en ole kuukausisopimusta vielä tehnyt, kun ei ole varmuutta, että pystyn esimerkiksi 250€ varmuudella joka kuukausi pistämään.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 350
Tämä on hieman hankala kysymys ihan siitä syystä, että kuukausittain sijoitettava summa saattaa olla mitä tahansa 100 - 500 € välillä. Tästä syystä en ole kuukausisopimusta vielä tehnyt, kun ei ole varmuutta, että pystyn esimerkiksi 250€ varmuudella joka kuukausi pistämään.
Nordnet tekee oston vain jos tilillä on rahaa tuona päivänä. Eli mitään negatiivista tuosta ei seuraa, jos ei ole mahdollista laittaa rahaa sivuun joka kuukausi.
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 694
Nordnet tekee oston vain jos tilillä on rahaa tuona päivänä. Eli mitään negatiivista tuosta ei seuraa, jos ei ole mahdollista laittaa rahaa sivuun joka kuukausi.
Mutta nordnet myös ostaa jos saa yhdenkin lapun suunnitelluista ostettua jolloin tuo 2,5€ voi olla vaikka 10% kauppasummasta.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 222
Tämä on hieman hankala kysymys ihan siitä syystä, että kuukausittain sijoitettava summa saattaa olla mitä tahansa 100 - 500 € välillä. Tästä syystä en ole kuukausisopimusta vielä tehnyt, kun ei ole varmuutta, että pystyn esimerkiksi 250€ varmuudella joka kuukausi pistämään.
Yksi mahdollisuus on muuttaa kuukausisopimusta vaikka joka kuukausi vallitsevan tilanteen mukaan. Sitä voi muuttaa ihan niin usein kuin haluaa. Huonona puolena tässä on tietenkin se, että homma ei silloin tapahdu automatisoidusti, vaan pitää muistaa säätää. Tai sitten säästät vain SPP Aktiefond Globaliin, jonka merkitsemisestä ei tule mitään kuluja. Tällöin ei ole tuota yllä muiden mainitsemaa riskiä siitä, että ETF-merkintä tapahtuisi jollain pikkusummalla.

(Oma valintani on säästää Degiron kautta Vanguard FTSE All-World UCITS ETF:ään (VWCE), jossa on koko maailma (kehittyneet ja kehittyvät) samassa ETF:ssä. Hyvänä puolena tässä on se, että tätä voi hankkia Degiron kautta ilman kuluja, mutta toisaalta huonoina puolina esim. se, että merkintä pitää tehdä manuaalisesti joka kuukausi, ja verottajalle pitää itse ilmoittaa myynnit, koska Degiro ei ilmoita tietoja Suomen verottajalle automaattisesti. Tätä ei löydy Nordnetin kuukausisäästölistalta, eli Nordnetin kautta tämän merkintä on julmetun kallista.)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 539
Tämä on hieman hankala kysymys ihan siitä syystä, että kuukausittain sijoitettava summa saattaa olla mitä tahansa 100 - 500 € välillä. Tästä syystä en ole kuukausisopimusta vielä tehnyt, kun ei ole varmuutta, että pystyn esimerkiksi 250€ varmuudella joka kuukausi pistämään.
Itsellä säästösumma samaa luokkaa, omat olen sijoittanut Nordnetin kautta Suomi superrahastoon (aika pieni paino tosin) ja SPP:n rahastoihin (kulut 0,21 - 0,31%). Jostain syystä itselle sopii nuo rahastot paremmin kuin etf:t ja noilla rahastoilla kulutaso on kohtuullinen.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Itsellä säästösumma samaa luokkaa, omat olen sijoittanut Nordnetin kautta Suomi superrahastoon (aika pieni paino tosin) ja SPP:n rahastoihin (kulut 0,21 - 0,31%). Jostain syystä itselle sopii nuo rahastot paremmin kuin etf:t ja noilla rahastoilla kulutaso on kohtuullinen.
OP:n indeksirahastot ovat myös ihan mielenkiintoisia tuotteita. Hallinnointipalkkio on 0,39 % ja ne kerryttävät OP-bonusta sen 0,25 % (joiden reaaliarvoa jokaisen toki pitää kohdallaan punnita).

Noita edullisia indeksirahastoja OP:llä on Aasia, Amerikka, Eurooppa, Maailma, Pohjoismaat ja Suomi. Parille viimeksi mainitulle Nordnetin superit toki ovat vielä lyömättömämpi vaihtoehto.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 015
OP:n indeksirahastot ovat myös ihan mielenkiintoisia tuotteita. Hallinnointipalkkio on 0,39 % ja ne kerryttävät OP-bonusta sen 0,25 % (joiden reaaliarvoa jokaisen toki pitää kohdallaan punnita).

Noita edullisia indeksirahastoja OP:llä on Aasia, Amerikka, Eurooppa, Maailma, Pohjoismaat ja Suomi. Parille viimeksi mainitulle Nordnetin superit toki ovat vielä lyömättömämpi vaihtoehto.
Itse aloitin sijoittamisen pari kuukautta sitten juurikin noihin OP:n indeksirahastoihin, Amerikka, Pohjoismaat ja Eurooppa. 150€/kk yhteensä, jota tulen varmaankin vielä korottamaan jossakin vaiheessa. Olen myös miettinyt tuota Nordnetin Suomi indeksirahastoa jossa ei kuluja, ilmeisesti ihan järkevä sekin?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 578
Viestejä
4 191 402
Jäsenet
70 771
Uusin jäsen
jeppemiess

Hinta.fi

Ylös Bottom