Sillä tuplahinnalla saa yleensä kyllä paljon muutakin kuten esim viileämpänä käyvän virransyötön jolloin emo kestää pidempään ja paremman äänentoiston ilman mitään lisäkortteja sotkemassa asiaa. Esimerkiksi itse arvostan kunnon Wifiä ja bluetooth tukea suoraan emolla nimenomaan siksi, että en joudu ostamaan jotain kämäistä 20€ lisäkorttia joka joko toimii tai sitten ei. Kun sen bluetoothin kuitenkin tarvitsee koko joukolle pelejä joissa Xbox ohjain (jotka tuntuvat olevan kaikki bluetoothilla nykyään kun kaupassa paketteja katsoo) on se ainoa kunnolla toimiva vaihtoehto. Minusta pelkän virransyötön ja parin liitännän tuijottaminen on varsin lyhytnäköistä touhua
Olen käyttänyt aina vain ja ainostaan "karvalakkiemoja" paitsi joskus ekaa konetta kasatessa tyhmänä tuhlasin rahani high end emoon (onneksi maksoivat silloin vain n. 200€) kun sanottiin että siihen tosiaan kannattaa panostaa. No ei olisi kannattanut, jäi e-sata, usb3, mieletön virransyöttö, useat pci-e väylät (no itse asiassa HD 5770 kortit olivat cross firessä, mutta jos olisin ostanut 100€ emon niin olisin voinut säästöllä vaan suoraan ostaa HD 5870 jossa olisi ollut enemmän potkua kuin noissa yhteensä...) yms ominaisuudet täysin hyödyntämättä sillä emolla
Ainut mitä olen joutunut lisäämään on usb-jakajan nyt, koska niin paljon oheislaitteita (ratti + polkimet + käsijarru + vaihdekeppi + peliohjain) normaalien tarpeiden lisäksi
Hyvällä 120€ emolla saa täysin riittävän viileänä käyvän virransyötön ja välillä jopa wifin/bt:n kun tietää mitä ostaa. Tai ainakaan ei mitään syytä ole ostaa mitään X/Z-sarjan emoa ellet nimeomaan tiedä, että tarvitset sellaisen.
Tietysti jos on jotain hifivaatimuksia yms niin tietysti silloin pakko vaan maksaa niiden vaatimusten mukaan. Suurin osa pelaajista tosin nykyään taitaa pelata usb-dongella varustetuilla langattomilla kuulokkeilla, eikä tämmöisessä tilanteessa ole mitään järkeä ostaa ominaisuuksia "varastoon"
Ja kyllä noissa muissakin osissa pystyy säästämään kymppejä per osa suorituskyvystä tinkimättä, kun ei osta myydyintä ja eniten markkinoitua brändiä. Koteloissa varsinkin ei kannata mitään satasen pönttöä laittaa, jos koneen budjetti on tonni, vaikka usein niitä suositellaan. Viidelläkympillä löytyy tarpeeksi hyviä jatkuvasti. Laatuvaikutelma ei ole yhtä hyvä ja voi puuttua työkaluton asennus, mutta mieluummin säästää siinä sen 50€ ja toisen 50€ ostamalla teran ssd:n kahden teran sijaan (ensivuonna ostelee vaikka sen 2t levyn vierelle) ja sijoittaa säästyneen 100€ näyttikseen niin satavarmasti parempi pelikone kyseessä kuin ilman tuota optimointia