Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Jotenkin sellanen kutina että Japanissa yrityksillä ei mene kauhean hyvin, mutta olisko ehdottaa jotain mitä tutkia?
Mietin vaan että jos tuota Yeniä lähdetään korjaamaan niin nyt voisi olla aika laittaa pennosia japanin pörssiin kun ennen en ole.
Ei Japanin keskuspankilla ole tuohon varaa loputtomiin, ovat jo pidemmän aikaa tehneet ajoittaiin interventiota.

Lisäksi vähän sellainen tutina että tämä on osin ihan tarkoituksenmukaista politiikkaa - käytänössä suoritetaan sisäinen devalvaatio inflaation kautta, jolla hissuksen "maksetaan" valtavan ylisuuri valtionvelka pois, vähän samaan tyyliin kuin meillä palkankorotuksten aiheuttama inflaatio söi asuntolainojen reaaliarvot 70-luvulla.

Kansalle toki kerrotaan virallisesti jotain ihan muuta, kun realiteetti että arjessa saa yhä vähemmän koskee yhä useampaa. Palkat kun laahaa ainakin maan ulkoisen ostovoiman suhteen ihan järkyttävästi perässä. Mutta yritystasolla taas niin maahan on vientivetoinen kuten suomikin, ja edullinen valuuttakurssi on siinä eduksi niin kauan kun ei haittaa liikaa raaka-aineiden/ulkomaalaisten komponenttien saantia. Itsekin tilaillut ja ostellut matkoilta viime vuosina kaikenlaista rojua kun "halpaa on"...

Viimeksi muokattu:
Jotenkin sellanen kutina että Japanissa yrityksillä ei mene kauhean hyvin, mutta olisko ehdottaa jotain mitä tutkia?
Mietin vaan että jos tuota Yeniä lähdetään korjaamaan niin nyt voisi olla aika laittaa pennosia japanin pörssiin kun ennen en ole.
Mun mielestäni japanissa on valtava maariski, mitä voi miettiä muidenkin aasian yhteiskuntien kohdalla. Tämä nyt ehkä on radikaali mielipide, mutta japanin ja ehkä kauko-aasian ongelma yleisemminkin on mielestäni, että ne ihmiset siellä ei jostain syystä kykene kehittämään uutta ja ottamaan sitä teknologista kärkeä. Japanin meno hyytyi juuri siinä 90- luvulla kun oli juuri saavutettu se lakipiste, että muiden kopioimisella+pienellä parantamisella ei enää päässyt eteenpäin ja olisi pitänyt alkaa keksimään uusia juttuja.

En pitäisi mahdottomana näiden muidenkin kohdalla, eteläkorea, kiina ym.

Japanissa on myös muitakin ongelmia esim. velka, väestö ym. muttei nuo nyt vuoskymmeniä ole olleet ongelmana. Japanin ongelma kuitenkin on jo yli 30 vuotta ollut.

Onko kukaan tutkinut että jos haluaisi välttyä pääomaverotukselta niin onko mikä toimivin tapa euroopassa? Olen ymmärtänyt että esim Kreikassa on 0% pääomaverotus pörssi osakkeista jos omistaa vähemmän kuin 0.5% yhtiöstä.

Eli voisiko käytännössä toimia sellainen että muuttaa suomesta kreikkaan ja hakea suomeen rajoitetusti verovelvolliseksi olettaen että ei ole perhettä tai omistuksia suomessa. Sitten kun on rajoitetusti verovelvollinen ja asuu 6kk kreikassa, niin käytönnössä tuon 6kk jälkeen voisi myydä osakkeet pois verovapaasti ja tämän jälkeen muuttaa pois kreikasta minne ikinä haluaakaan?

Onko kukaan tutkinut että jos haluaisi välttyä pääomaverotukselta niin onko mikä toimivin tapa euroopassa? Olen ymmärtänyt että esim Kreikassa on 0% pääomaverotus pörssi osakkeista jos omistaa vähemmän kuin 0.5% yhtiöstä.

Eli voisiko käytännössä toimia sellainen että muuttaa suomesta kreikkaan ja hakea suomeen rajoitetusti verovelvolliseksi olettaen että ei ole perhettä tai omistuksia suomessa. Sitten kun on rajoitetusti verovelvollinen ja asuu 6kk kreikassa, niin käytönnössä tuon 6kk jälkeen voisi myydä osakkeet pois verovapaasti ja tämän jälkeen muuttaa pois kreikasta minne ikinä haluaakaan?
Teoriassa noin, mutta liekö tulee ongelma jos verottaja katsoo jälkikäteen kreikassa asumisen olleen vain veronkiertotoimenpide. Rajallisesti verovelvolliseksi pääsemisessä kestää aikansa vaikka pysyisi todistamaan ettei ole olennaisia siteitä suomeen. ts. jos tähän lähtee niin minun mielestä kannattaa oikeasti lähteä siitä, että asuu siellä uudessa kotimaassa enemmän kuin veronkiertominimit... Sen jälkeen kun olet rajatusti verovelvollinen saat kuitenkin olla suomessa päivän alle 6kk/vuosi ja rajatusti verovelvollinen status säilyy. Miksipä ei pitäisi kirjoja kreikassa pysyvästi ja kesät suomessa.

Tän estämiseksi on tapetilla ollut useita kertoja maastamuuttovero Suomessa otetaan käyttöön ”maastamuuttovero”, jota VM:n selvitys ei puoltanut . Tuohan oli hyvin lähellä toteutua 2021. Jos maastamuuttovero saadaan säädettyä niin verot menee maksuun siinä kohtaa kun muuttaa maasta.

Japaniin liittyen.. Nikkei indeksi YTD +23%, 1v +57%, 5v +130%..
Aivan päin persettä siis mennyt/menee..?

Teoriassa noin, mutta liekö tulee ongelma jos verottaja katsoo jälkikäteen kreikassa asumisen olleen vain veronkiertotoimenpide. Rajallisesti verovelvolliseksi pääsemisessä kestää aikansa vaikka pysyisi todistamaan ettei ole olennaisia siteitä suomeen. ts. jos tähän lähtee niin minun mielestä kannattaa oikeasti lähteä siitä, että asuu siellä uudessa kotimaassa enemmän kuin veronkiertominimit... Sen jälkeen kun olet rajatusti verovelvollinen saat kuitenkin olla suomessa päivän alle 6kk/vuosi ja rajatusti verovelvollinen status säilyy. Miksipä ei pitäisi kirjoja kreikassa pysyvästi ja kesät suomessa.

Tän estämiseksi on tapetilla ollut useita kertoja maastamuuttovero Suomessa otetaan käyttöön ”maastamuuttovero”, jota VM:n selvitys ei puoltanut . Tuohan oli hyvin lähellä toteutua 2021. Jos maastamuuttovero saadaan säädettyä niin verot menee maksuun siinä kohtaa kun muuttaa maasta.

Näin suomalaisena en onneksi kuitenkaan ole enää verovelvollinen suomelle, tällä hetkellä Virolle. Mutta harkitsen vakavissani tuota Kreikka kikkaa. Vaikka pääomaverotus Virossa ei taida olla kuin 22%, niin puhutaan kuitenkin monen sadan tuhannen hyödyistä joten jos tuollainen 6-12kk lomailu kreikassa tuottaa (säästää) esim 200k€ niin ei hullumpi idea.

Pitääkin tutkia internettiä syvemmin että onko tässä jotain sudenkuoppia yms.

Näin suomalaisena en onneksi kuitenkaan ole enää verovelvollinen suomelle, tällä hetkellä Virolle. Mutta harkitsen vakavissani tuota Kreikka kikkaa. Vaikka pääomaverotus Virossa ei taida olla kuin 22%, niin puhutaan kuitenkin monen sadan tuhannen hyödyistä joten jos tuollainen 6-12kk lomailu kreikassa tuottaa (säästää) esim 200k€ niin ei hullumpi idea.

Veikkaan, että ongelmia voi tulla siinä, jos työpaikka tai omistusasunto säilyvät viro/suomessa ja verottaja päättää työpaikan/omistusasunnon pohjalta asuinmaan versus mitä itse yrittää ilmoittaa. Mikään ole niin varmaa kuin, että verottajan kanssa oli maa sitten mikä tahansa ei kannata yrittää "viisastella". Ts. jos sinne kreikkaan lähtee niin lähtee oikeasti eikä veronkiertomielessä. Verot bonus, ei itsetarkoitus.

Japaniin liittyen.. Nikkei indeksi YTD +23%, 1v +57%, 5v +130%..
Aivan päin persettä siis mennyt/menee..?
Mä olen ollut kovin tyytyväinen, olen ylipainottanut Japania (hieman), vakavaraisia globaaleja jättejä kohtuuhinnalla + halpa jeni. Yks maailman suurimmista talouksista. Toimii hyvin hajautuksena, kun markkina liikkuu aika lailla omaan tahtiin.

Sivusta seuranneena kun tuttava lähti ulkomaille töihin niin että asunto jäi suomeen ja vietti jonkin aikaa vuodessa suomessa. Kyllä siinä useampi vuosi meni ennen kuin paperien vääntö verottajan kanssa helpotti. Eli kyllä noita aika tarkalla kädellä ainakin suomessa seurataan ja tulee varautua 2-3v asumiseen ulkomailla että itse uskaltaisin muuttaa takaisin. Mitä vähemmän tuona aikana käyt suomessa niin ehkä se vaikuttaa. Jos käytät sen 180-1 päivää suomessa joka vuosi niin saattaa olla että olet aika kovassa seurannassa.

Ulkomailla lähes 3v asuneena sanoisin että tuon 2-3v kun asut jossain kivassa paikassa niin hinku suomeen ei ole enää kauhean kova. Eli siitä saattaakin tulla pidempi keikka ihan luonnostaan.

Ensimmäinen kuukausi Nordnetin kuukausisäästämistä alkamassa / aloittelemassa. Aiemmin ostanut "manuaalisesti" rahastoja ja etf:iä.

Kysymys kuuluukin, että olenkohan tehnyt tai ymmärtänyt jotain väärin? Kuukausi säästösopimus tehty. Valittu sinne sopivat etf, tilille siirretty tarpeeksi rahaa noita ostoja varten.
Niin, että riittää eilisellä kurssilla ostot hyvin, sekä pikkaisen päälle.

Mutta kun kirjauduin äsken katsomaan niin sama summa on edelleen käytettävissä.

Olin ymmärtänyt , että järjestelmä "varaisi" rahat aamulla noihin ostoihin ja toteuttaisi nuo sitten päivän mittaan. Mikään kiirehän tässä ei ole, mutta mietin, että olenko tehnyt jotain väärin. Ja jäikö tämä kuukausi nyt välistä tms.

Olin ymmärtänyt , että järjestelmä "varaisi" rahat aamulla noihin ostoihin ja toteuttaisi nuo sitten päivän mittaan. Mikään kiirehän tässä ei ole, mutta mietin, että olenko tehnyt jotain väärin. Ja jäikö tämä kuukausi nyt välistä tms.
En muista mihin aikaan se varaus tehdään mutta Saksan pörssihän ei ole vielä tähän aikaan auki, niin kannattanee odotella. Rahat pitää olla nordnetin tilillä edellisenä arkipäivänä. Yleensä ne ETF kuukausisäästön ostotapahtumat tulevat vasta iltapäivän aikana.

Mä olen ollut kovin tyytyväinen, olen ylipainottanut Japania (hieman), vakavaraisia globaaleja jättejä kohtuuhinnalla + halpa jeni. Yks maailman suurimmista talouksista. Toimii hyvin hajautuksena, kun markkina liikkuu aika lailla omaan tahtiin.
Olen myös joskus miettinyt Japaniin sijoittamista, mutta näköjään olisi pitänyt mieluummin viime vuonna lähteä liikkeelle, kun näyttää juuri nyt yleisesti ottaen vähän arvostus korkealta :)

Mites verosoppari toimii Japanin kanssa, meneekö esim. osinkojen verotus oikein?

Edit: Itse vuosien varrella reilusti toistakymmentä kertaa Japanissa käyneenä muuttaisin sinne vaikka asumaan, varsinkin nykyisen jenin kanssa, mutta vaimoahan ei saa Suomesta siirtymään yhtään mihinkään:kahvi:

Viimeksi muokattu:
Mihinköhän markkinaan tämä sama lause ei päde?
Japanin markkina on noussut viimeisen vuoden aikana reilusti enemmän kuin esim. Sp500. Esim. vuosi sitten kesällä olisin todennäköisesti löytänyt ostettavaa, mutta nyt veikkaan olevan hankalampaa.

En muista mihin aikaan se varaus tehdään mutta Saksan pörssihän ei ole vielä tähän aikaan auki, niin kannattanee odotella. Rahat pitää olla nordnetin tilillä edellisenä arkipäivänä. Yleensä ne ETF kuukausisäästön ostotapahtumat tulevat vasta iltapäivän aikana.
Joskus ennen puolta päivää tulee muistaakseni toimeksiannot näkyviin ja iltapäivän aikana toteutuvat.

Monissa maissa erotellaan myyntivoittojen verotus ja osingot / korkotuotot, eikä niitä niputeta yhden veroprosentin alle kuten Suomessa. Tämän takia sun pitää tutkia eri maista osinko vs. myyntivoiton verotus, miten ne toimivat ja valita se oman salkun perusteella (tai vaihtoehtoisesti rakentaa salkku jonkun tietyn mallin perusteella).

Mä en nyt oikein tajua miten meinasit saada 12kk lomailullla säästettyä satoja tonneja. Myyt miljoonalla osakkeita, ostat seuraavana päivänä takaisin (resetoiden hankintahinnat) ja muutat takaisin nauttimaan käytännössä arvonnousuttomien pääomien ulos nostoista?

Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen kuukausi Nordnetin kuukausisäästämistä alkamassa / aloittelemassa. Aiemmin ostanut "manuaalisesti" rahastoja ja etf:iä.

Kysymys kuuluukin, että olenkohan tehnyt tai ymmärtänyt jotain väärin? Kuukausi säästösopimus tehty. Valittu sinne sopivat etf, tilille siirretty tarpeeksi rahaa noita ostoja varten.
Niin, että riittää eilisellä kurssilla ostot hyvin, sekä pikkaisen päälle.

Mutta kun kirjauduin äsken katsomaan niin sama summa on edelleen käytettävissä.

Ei pitäisi jäädä välistä. Yleensä jossain kohtaa ennen puolta päivää lähtee rahat. Eihän ne voi edes tehdä mitään ostoja ennen klo 10 avausta. Ja kyllä ne ostot tehdään tämän päivän kurssilla joka elää.

Nyt kun itse kirjauduin olivat varat itseltäni lähteneet ja varoissa näkyi saldo, käytettävissä ja Varattu summa ETF/ETP-kuukausisäästölle.

Nordnetin bugia eivät näköjään ole korjanneet. Toimeeksiannoissa ei näy mitään ja rahaa oli jäänyt AOT:lle viime kuun tapaan tasan 1,00€, kun oli tehty tuo "Varattu summa ETF/ETP-kuukausisäästölle"
Samoin vaimolla eli onko tämä uusi normaali?

Nordnetin bugia eivät näköjään ole korjanneet. Toimeeksiannoissa ei näy mitään ja rahaa oli jäänyt AOT:lle viime kuun tapaan tasan 1,00€, kun oli tehty tuo "Varattu summa ETF/ETP-kuukausisäästölle"
Ei tuo vaikuta bugille (toisin kuin se, että se kk-säästö maksu meni monta kertaa). Ovat luultavasti hieman parantanu tuota toimintoa käyttämään maksimimäärän säästetyistä rahoista ja varaavat kaikki paitsi sen yhden euron. Oletan siis että nyt jää yleisesti vähemmän kk säästörahoista käyttämättä.

Ei tuo vaikuta bugille (toisin kuin se, että se kk-säästö maksu meni monta kertaa). Ovat luultavasti hieman parantanu tuota toimintoa käyttämään maksimimäärän säästetyistä rahoista ja varaavat kaikki paitsi sen yhden euron. Oletan siis että nyt jää yleisesti vähemmän kk säästörahoista käyttämättä.

No, kyllä minä sen toimeeksiannon haluaisin nähdä ja ajattelin kyllä itsekin ensin, että tämän on parannus, mutta ainakin minulle jäi tilille lopulta lähes kahden ETF:än hinta eli melkein 200€, kun yksi ETF oli alle satkun.

Tuosta kreikka vero-optimointina niin kyllä se vuosia vie. Vaikka kuinka yrittäisi kutistaa niin menee vähintään
  • Kirjojen siirto+muutto kreikkaan ja kirjojen siirto+muutto pois nykyisestä kotimaasta
  • Ensimmäinen verotus+verotuspäätös missä suomessa saatu rajatusti verovelvollinen status ja kreikassa maksettu verot
  • Myynnit kreikassa kun suomessa on edellisenä vuotena saatu veropäätös rajallisesti verovelvollinen statuksella
    • Seuraavana vuonna veropäätös missä verot maksettu kreikkaan ja suomessa rajatusti verovelvollinen status säilynyt(varmuuden vuoksi koko verovuosi siihen asti että veroasiat on varmasti jiirissä)
  • Muutto seuraavana verovuotena pois kreikasta + kirjojen siirrot pois kreikasta uuteen kotimaahan
Jos on olennaisia siteitä kuten työ, omistusasunto, vaimo/lapset yms vanhassa kotimaassa niin rajatusti verovelvollinen statuksen saamisessa voi mennä kolmekin vuotta. Nopeammin jos voi osoittaa ettei ole olennaisia siteitä suomeen. Sinä aikana kun ei ole vielä saanut rajallisesti verovelvollinen statusta niin homma pilaantuu olemalla suomessa yli 3kk. Suomipäiviä laskettava ja ilmoitettava verottajalle.

Eiköhän toi viron kanssa mene hyvin samalla tavalla. Joku 7kk lomamatka kreikkaan ei riitä vero-optimointiin.

Viimeksi muokattu:
Itsekin olen pitänyt Japania ihan hyvänä sijoituksena. Väestö toki vähenee, mutta niin se vähenee kohta kaikkialla länsi- ja itämaissa, joten Japanilla voi olla sen hoitamisesta jo kokemusta. Lisäksi ovat ottaneet maahanmuuttoa ainakin etelä-aasiasta nyt muutamana vuonna enemmän, joka varmaan osaltaan voitelee taloutta. Halpa jeni auttaa vientiä ja matkailua ja toisaalta suojaa kotimaista taloutta kun ei tee mieli ostaa kallista ulkomailta, jos nyt Japanilaisten on juuri koskaan tarvinnut mitään ulkomaista ostaakaan. Buffet ja Abel ovat Sogo shoshaa ostaneet käsittääkseni vielä tänäkin vuonna ja Buffetilla riittää sitä track recordia.

Oma sijoitusmatkani on mennyt siten, että salkku on nyt suorastaan anti-AI hedge. Ei ehkä fiksuinta, mutta mun luonne on vetänyt tuohon suuntaan kun ei käsi kestä kovia nousuja painamatta myyntinappia. Niinkuin finWeazel sanoi, niin uskon että joku kerää kyllä rahat AI:sta, mutta on paha sanoa että kuka. Täytyy varmaan jossain vaiheessa alkaa lapioida rahaa tuonne QQQ:hun. Mutta noin muuten katson että teknosektori on sijoituspuolella pahasti ylipainossa, enkä tykkää ostaa yliarvostettua. Kuitenkin AI on vain pieni osa siitä mitä ihmiset arjessaan kuluttavat. Kasvuprosentithan toki sen kovan arvostuksen luovat. Vivutus ja mm. Kospin viimeaikaiset liikkeet eivät nyt varsinaisesti lisää vielä ostohaluja. Katsotaan vielä openAi ja Anthropic rapsat kunhan IPO:t on saatu uunista ulos ja sitten nVidian ympärille kiertynyt rahoitushässäkkä. Sitä ennen ostetaan ainakin Intiaa, on dipannut lähi-idän sotien jälkeen eikä ole vielä palautunut. Ja siellä on taloudessa varmasti nousupotentiaalia. Jos nyt nifty malttaisi pysytellä alhaalla vielä jonkun aikaa, niin ehtisi kerryttämään positiota.

aika hauska kun markkinan suuntia ja yksittäisien yhtiöiden kursseja ihmetellessä oma ajatus osuu harvoin yhteen kurssin kanssa. Löytyi tällekin teoria jonka ostan.
elämme tällä hetkellä tunnevoittoisessa markkinassa. Alla avattuna:
Kuuntelin karon grillin päivän jaksoa jossa käydään läpi ideksisijoittamista. hyvin syvällisesti ainakin itselleni löytyi aivan uusi ajatus jonka ostan.
Kun sijoittajista (katson itseäni teitä ja kaikki joilla on arvo-osuustili tai vastaava) kuinka moni sijoittaa vain indekseihin.
Tämä aiheuttaa sen riippuen siitä onko indekseihin sijoittajat sijoittajina enemmistönä viisaampia (hai) vai (laamoja) tunneperäisiä sijoittajia. Jos indekseihin sijoittaa hait, niin markkinoita liikuttaa laamat. Eli markkinat olisivat entistä tunnepitoisempia, kun viisaammat ovat poistuneet markkinoilta ja ulkoistanut oman allokaationsa laamojen painotusten mukaisesti. Minulle jo tämä ajatus on mindfuck joka vesittää "viisaan toimen". sen voisin yliviivata.
Oletettaen että osake päätyy/poistuu taikka liikkuu indeksissä, kun laamat ovat ostaneet /myyneet yhtiötä suoraan enemmän, kun mitä indeksisijoitus mahdollistaisi muutoin.

tämä avaa osakepoimijalle yhä useammin pelipaikkoja.

aika hauska kun markkinan suuntia ja yksittäisien yhtiöiden kursseja ihmetellessä oma ajatus osuu harvoin yhteen kurssin kanssa. Löytyi tällekin teoria jonka ostan.
elämme tällä hetkellä tunnevoittoisessa markkinassa. Alla avattuna:
Kuuntelin karon grillin päivän jaksoa jossa käydään läpi ideksisijoittamista. hyvin syvällisesti ainakin itselleni löytyi aivan uusi ajatus jonka ostan.
Kun sijoittajista (katson itseäni teitä ja kaikki joilla on arvo-osuustili tai vastaava) kuinka moni sijoittaa vain indekseihin.
Tämä aiheuttaa sen riippuen siitä onko indekseihin sijoittajat sijoittajina enemmistönä viisaampia (hai) vai (laamoja) tunneperäisiä sijoittajia. Jos indekseihin sijoittaa hait, niin markkinoita liikuttaa laamat. Eli markkinat olisivat entistä tunnepitoisempia, kun viisaammat ovat poistuneet markkinoilta ja ulkoistanut oman allokaationsa laamojen painotusten mukaisesti. Minulle jo tämä ajatus on mindfuck joka vesittää "viisaan toimen". sen voisin yliviivata.
Oletettaen että osake päätyy/poistuu taikka liikkuu indeksissä, kun laamat ovat ostaneet /myyneet yhtiötä suoraan enemmän, kun mitä indeksisijoitus mahdollistaisi muutoin.

tämä avaa osakepoimijalle yhä useammin pelipaikkoja.
Tätä samaa teemaa on monella tavalla tiivistetty. Esim. buffetin lyhyellä aikavälillä osakemarkkina on äänestyskone ja pitkällä aikajanalla puntari lausunto. Trendikkäämmin sama nykyään "momentun ja trendi". Sillon kun iltalehti on täys osta AI:tai mimmit asuntosijoittaa artikkeleita niin tietää että ollaan lähellä huippua. Tän vastakohta on se nyt kuollaan kaikki artikkelit ja tässäkin ketjussa samoihin aikoihin ilmestyvät "myykää kaikki kun vielä kerkeätte" viestit, ollaan pohjan lähellä kun mikään muu kuin maailmanloppu ei ole vaihtoehto.

Todellinen vastakohta tuolle sitten pienisivukuluinen kuukausisijoittaminen missä holdataan vuosikymmeniä. Ei ole merkitystä tässä tapauksessa momentumilla, trendeillä, politiikalla kun kuka tietää mikä on hypejuttu 10v, 20v, 30v päästä, fundamentit puksuttaa pitkillä aikajanoilla. Toki jos on siinä pisteessä missä tarvii luotettavaa tuloa sijoituksista niin maailma on erinäköinen ja alkaa kiinnostamana osinko-osakkeet, velkakirjat ja ylipäänsä riskien minimointi.

Viimeksi muokattu:
Lomalla kun ollut vähän aikaa niin olen penkonut nykyistä nordnet kk-säästösopparia auki. SPYI ollut pitkään peruspilari, mutta ajattelin tuoda siihen rinnalle myös SPYX:n (MSCI Emerging Markets Small Cap) ja ZPRX:n (MSCI Europe Small Cap).

Ainoa syynä oikeastaan vaan SPYIn kohtalaisen pieni painotus sekä kehittyvien markkinoiden ja euroopan pienyhtiöihin, ja niihin mahdollisesti sisältyvään tuottopreemioon. Onko kukaan muu päätynyt vastaavanlaiseen comboon?

Lomalla kun ollut vähän aikaa niin olen penkonut nykyistä nordnet kk-säästösopparia auki. SPYI ollut pitkään peruspilari, mutta ajattelin tuoda siihen rinnalle myös SPYX:n (MSCI Emerging Markets Small Cap) ja ZPRX:n (MSCI Europe Small Cap).

Ainoa syynä oikeastaan vaan SPYIn kohtalaisen pieni painotus sekä kehittyvien markkinoiden ja euroopan pienyhtiöihin, ja niihin mahdollisesti sisältyvään tuottopreemioon. Onko kukaan muu päätynyt vastaavanlaiseen comboon?
Minulla on SPYI runkona ja ZPRX ollut mausteena tuomassa eurooppa painoa. USA painotus omassa salkussa hirvittää ja tuolla saanut itselleni sopivaa maustetta. Melkein pitää tutustua myös tuohon SPYX ETF:ään, vaikka tarkoitus säilyttääkin salkku yksinkertaisena.

No, kyllä minä sen toimeeksiannon haluaisin nähdä ja ajattelin kyllä itsekin ensin, että tämän on parannus, mutta ainakin minulle jäi tilille lopulta lähes kahden ETF:än hinta eli melkein 200€, kun yksi ETF oli alle satkun.
Okei, itellä meni n. 10 euron tarkkuudella koko summa. Toki yksi ETF johon menee on yksikköhinnaltaan alle 13€, joten se helpottaa tuota varmana.

Mutta toki siellä on monta erilaista tilannetta jo siinä miten niitä eri rahastoja painottaa prosenteilla. Oleta, että tuolla uudella tavalla keskimäärin käyttäjillä menee tasaisemmin ne rahat käyttöön kuin ennen.

On noissa Nordnetin ETF-kuukausisäästöissä kyllä säätöä. Varoja oli 10% enemmän kuin säästösopimuksen summa, eli ohjeistuksen mukaan. Tapahtuman jälkeen näkyi +5€ joka on huomattavasti vähemmän kuin tuo 10% ja nyt näkyykin saldo olevan pakkasella 251€ 🙄 Ei pitäisi ikinä samana päivänä seuraa näitä.

Nyt on sellaisia elkeitä indekseissä, että tulee iso itku. Näkee kun kultakin veti itsensä breakouttiin. Se on jonkinlaista varomattomuutta olla koko ajan kärkkäämmin vipujen kanssa dipeissä kiinni ja kaikki käy.

On noissa Nordnetin ETF-kuukausisäästöissä kyllä säätöä. Varoja oli 10% enemmän kuin säästösopimuksen summa, eli ohjeistuksen mukaan. Tapahtuman jälkeen näkyi +5€ joka on huomattavasti vähemmän kuin tuo 10% ja nyt näkyykin saldo olevan pakkasella 251€ 🙄 Ei pitäisi ikinä samana päivänä seuraa näitä.
Just samasta aiheesta olin kirjoittamassa. Mulla on kahdesta lapusta vain toiset toteutuneet ja pakkasella suunnilleen sen verran mitä nuo toteutumattomat laput on arvoltaan.

Okei, itellä meni n. 10 euron tarkkuudella koko summa. Toki yksi ETF johon menee on yksikköhinnaltaan alle 13€, joten se helpottaa tuota varmana.

Mutta toki siellä on monta erilaista tilannetta jo siinä miten niitä eri rahastoja painottaa prosenteilla. Oleta, että tuolla uudella tavalla keskimäärin käyttäjillä menee tasaisemmin ne rahat käyttöön kuin ennen.

No, nyt itsellä näkyi saldona 10,1€ että ei voi kyllä valittaa, sillä harvinaisen hyvin meni tällä kertaa kuukausisäästö.

Mitään ei näy toimeeksiannoissa tai tapahtumissa, paitsi että tänään meni tuo 2,5€ eli kuukausisäästösopimuksen palvelumaksu.

ATH lukuja näyttää salkku. Viikossa nousut 3,5%, kun heinäkuu oli muuten aika mollivoittoinen.

Sama jälleen täälläkin. Salkun takana näkyy varaus, mutta Toimeksiantoihin ei tule mitään tietoa kappalemääristä tai jakaumista kuten aiemmin. Laitoin viestä Nordnetille, eka vastaus diipaili vain ETF:n ehtoja ja summia eikä ottanut mitään kantaa tuohon muutokseen.

Tokassa vastauksessa sitten "Kuukausisäästöön on tullut muutos, toteutuksessa olleet toimeksiannot näkyivät aiemmin toimeksiannoissa. Muutoksen jälkeen ne eivät enää näyt siellä, vaan ainoastaa katevaraus näkyy salkussasi."

Itselläkin taas ihan ketuillaan kk-säästö.

Eilen tilille tullut (esimerkki) 1000 eur (vanhastaan oli 50€?), tänään isoin etf jäänyt toteutumatta ja toteutunut vain 250€ kk-säästöjä, mutta jäljellä saldona on vain 100€. Eli 700€ on kadonnut täysin?

Eilen tilille tullut (esimerkki) 1000 eur (vanhastaan oli 50€?), tänään isoin etf jäänyt toteutumatta ja toteutunut vain 250€ kk-säästöjä, mutta jäljellä saldona on vain 100€. Eli 700€ on kadonnut täysin?
Koitin taas pitkästä aikaa tuota kuukausisäästö hommaa ja sama homma, rahat meni, näyttää että 10% sovitusta hankittu. En edes tiedä millä kurssilla tuli mitä ja kuinka paljon. Jotenkin tuo kuukausisäästö kulkee toisella tavalla kuin normaalit toimeksiannot.

Itselläkin 2/3 etf:stä näkyy tapahtumissa ja yksi puuttuu. Mutta on tuon yhdenkin omistus kasvanut. Varmaan näkyy huomenna tapahtumissakin.

Joo, kuukausisäästöön asetetun summan verran (tai ainakin suunnilleen?) kadonnut ”Käytettävissä” saldoa salkusta. Tapahtumissa näkyy tuo 2,5e kulu ja että ostettu 1kpl IS3N, häh. Ja ei, kk säästön summa ei ollut mikään 50e.

Ainahan näissä on sellainen päivän pimento, milloin raha on kadonnut ja tiedot eivät täsmää ja näyttää että raha olisi vain kadonnut. Seuraavana pankkipäivänä tiedot sitten päivittyvät. Ehkä huomenna näkyy. Olisihan se parempi jos mitään ei tapahtuisi ilman jälkeä, eli jos raha katoaa, niin siitä pitäisi saman tien tulla tapahtumiin joku rivi että on varattu saldoa ostoksiin. Mutta eipä ole tuo vielä ihan valmis.

Mutta se on varmaa, ettei koskaan kenenkään rahat tuosta vaan katoa.

• Tykkää
Reactions: Mco
Ainahan näissä on sellainen päivän pimento, milloin raha on kadonnut ja tiedot eivät täsmää ja näyttää että raha olisi vain kadonnut. Seuraavana pankkipäivänä tiedot sitten päivittyvät. Ehkä huomenna näkyy. Olisihan se parempi jos mitään ei tapahtuisi ilman jälkeä, eli jos raha katoaa, niin siitä pitäisi saman tien tulla tapahtumiin joku rivi että on varattu saldoa ostoksiin. Mutta eipä ole tuo vielä ihan valmis.

Mutta se on varmaa, ettei koskaan kenenkään rahat tuosta vaan katoa.
Itseasiassa kun klikkaa sitä käytettävissä saldoa niin siellä on maininta paljonko on varattu etf/etp kk-säästöjen ostoon. Tuota on nyt muutettu sen verran että ne ei anna enää turhaan niitä arvioituja määriä ja hintoja sinne toimeksiantoihin, vaan suoraan ilmestyy tapahtumiin todellisella arvolla tämän lisäksi tuo varojen varaaminen ostoihin parannettu. Aiemmin siellä toimeksiannoissa näkyi joillain arvoilla(ei toteutuvilla) niitä tapahtumia ja niiden perusteella kai varattiin ne rahat. Sit saattoi useammin käydä että jäi jotain ostamatta kun rahat ei riittänytkään varmuudella vaikka todellisuudessa olisi riittänyt.

Joku hikka tuossa oli vielä siinä, milloin ne ostot näkyy tapahtumissa eli jotai korjattavaa vielä siinä on mutta itellä ainakin nyt näkyy kaikki ostot normisti siellä. Nyt tullu seurattua kun tuo muuttui, mutta toisinaan voi mennä kuukausia eikä tule edes salkkua avattua tai kateltua noita. Eli sinällään ollu ainakin omalla kohdalla varsin luotettava systeemi.

Viimeksi muokattu:
Mulla näkyi eilen transaktioissa yksi pieni 5% osto ja kulut, tänään sitten pääasialliset ETF’t.

Koska noissa oli yksi uusi, huomasin että se kyllä näkyi omistuksissa jo eilen, transaktiot vain puuttui.

Eli on sekavaa, mut ehkä noi transaktiot rakennetaan jälkikäteen. Tai vielä todennäköisemmin on toteutettu paskasti ja tekevät jonkun korjaus-ajon jolla puuttuvat lisätään myöhemmin.

Tulipahan kysäistyä Nordeasta heidän privaattipankkisysteemeistään. Soitti (ääntämisestä päätellen pääkaupunkilainen oman arvonsa tietävä) nuori misu ja jäi vaikutelma, että ei tarvitse alle millin salkulla tulla heille hiekkaa kantamaan salin puolelle, joten saavat pitää tunkkinsa. Kysyi kyllä (ilmeisesti viran puolesta), että haluanko tulla tarkemmin keskustelemaan palveluista, mutta en nyt yhden tilin avauksen takia mihinkään fyysiseen tapaamiseen aio kyllä lähteä.

Tulipahan kysäistyä Nordeasta heidän privaattipankkisysteemeistään. Soitti (ääntämisestä päätellen pääkaupunkilainen oman arvonsa tietävä) nuori misu ja jäi vaikutelma, että ei tarvitse alle millin salkulla tulla heille hiekkaa kantamaan salin puolelle, joten saavat pitää tunkkinsa. Kysyi kyllä (ilmeisesti viran puolesta), että haluanko tulla tarkemmin keskustelemaan palveluista, mutta en nyt yhden tilin avauksen takia mihinkään fyysiseen tapaamiseen aio kyllä lähteä.
Miksi haluaisit private banking asiakkuuden?

Nordnetillä on kyllä selkein systeemi millä saa oikeasti hyvät alennukset kaupankäyntikuluihin. (200k varallisuus Nordnetissä rajana.) Eikä tuputeta mitään ylimääräisiä vakuutuksia tai pankin kalliisiin rahastoihin sijoittamista mitä ”normipankin” tapaamisissa yritetään aina myydä.

Lähinnä uteliaisuudesta kysäisin, että saisiko tuolta "tiskin alta" jotain etuja (esim. valuuttatilin aot:lle). Mutta aika kökkö systeemi kyllä tuntui olevan, ei kannata Nordnetiltä tuon takia mihinkään vaihdella. Olisihan siinä saanut sitten kai hienon kortinkin, jossa kait ihan jotain hyötyjäkin. Olisi kuulemma ollut verovähennyskelpoinen tuo privaattipankkimaksu (n.1000 eurua vuodessa) että ei tuo lopun viimein olisi hinnan kiroihinkaan tullut.

Nordnetillä on kyllä selkein systeemi millä saa oikeasti hyvät alennukset kaupankäyntikuluihin. (200k varallisuus Nordnetissä rajana.) Eikä tuputeta mitään ylimääräisiä vakuutuksia tai pankin kalliisiin rahastoihin sijoittamista mitä ”normipankin” tapaamisissa yritetään aina myydä.

Nordnetin "private banking" ei ole mikään yksityispankkipalvelu, vaan typerä nimi paremmalle asiakkuustasolle ja halvemmille komissioille. Sillä ei saa yksilöllistä räätälöityä palvelua, ei verosuunnittelua, ei omaa meklaria, ei oman salkun läpikäynti ja sijoitussuosituksia jne. jotka on private bankingin idea.

Nordnetin PB kannattaa ehdottomasti aktivoida, jos kriteeri täyttyy. Olen itsekin ollut Nordnetin PB-asiakas pitkään. Mutta se ei mitenkään korvaa oikeaa private banking -palvelua jos joku sellaista haluaa ja sellaisesta haluaa maksaa. Eli musta sitä ei pitäisi edes mainita kun puhutaan priva-palveluista - Nordnet ei sellaista tarjoa.

Ja pelkän luottokortin takia noita ei juuri koskaan kannata avata. Paremman luottokortin saa yleensä halvemmalla maksamalla siitä normaalisti.

Lähinnä uteliaisuudesta kysäisin, että saisiko tuolta "tiskin alta" jotain etuja (esim. valuuttatilin aot:lle). Mutta aika kökkö systeemi kyllä tuntui olevan, ei kannata Nordnetiltä tuon takia mihinkään vaihdella. Olisihan siinä saanut sitten kai hienon kortinkin, jossa kait ihan jotain hyötyjäkin. Olisi kuulemma ollut verovähennyskelpoinen tuo privaattipankkimaksu (n.1000 eurua vuodessa) että ei tuo lopun viimein olisi hinnan kiroihinkaan tullut.
Joo ei tosiaan kannata Nordnetin private asiakkuutta vaihtaa Nordealle. Nordealla se palvelu on käytännössä vain ja ainoastaan sijoitusneuvontaa heidän omiin korkea kuluisiin rahastoihin. Toki voit saada nopeammat käsittelyt esim. laina-asioihin ja luottokortin, jolla saa matkavakuutuksen ja pääsee lentokenttäloungeen mutta sen pystyy ottamaan ihan muutenkin kk-maksulla mikäli näkee tarpeelliseksi, eikä todellakaan maksa 1000 euroa vuodessa :D

Oliko tänään korjaantunut? Saattoi tuo viikon armoton nousuputki tehdä tepposet ja raha ei kaikkeen riittänyt?

Nordnetin "private banking" ei ole mikään yksityispankkipalvelu, vaan typerä nimi paremmalle asiakkuustasolle ja halvemmille komissioille. Sillä ei saa yksilöllistä räätälöityä palvelua, ei verosuunnittelua, ei omaa meklaria, ei oman salkun läpikäynti ja sijoitussuosituksia jne. jotka on private bankingin idea.

Nordnetin PB kannattaa ehdottomasti aktivoida, jos kriteeri täyttyy. Olen itsekin ollut Nordnetin PB-asiakas pitkään. Mutta se ei mitenkään korvaa oikeaa private banking -palvelua jos joku sellaista haluaa ja sellaisesta haluaa maksaa. Eli musta sitä ei pitäisi edes mainita kun puhutaan priva-palveluista - Nordnet ei sellaista tarjoa.

Ja pelkän luottokortin takia noita ei juuri koskaan kannata avata. Paremman luottokortin saa yleensä halvemmalla maksamalla siitä normaalisti.
Onhan se jokin oikean private bankingin varainhoitopalvelu varmaan ihan hyvä jollekin, jolla paljon rahaa, mutta ei tietämystä tai kiinnostusta omatoimiseen sijoittamiseen. Antaa ammattilaisen hoitaa.

Nordnetilla taas käytännössä ainoa todellinen etu on alhaisemmat välityspalkkiot. Toinen merkittävä on toki kännykkäapin kuvakkeen värin muuttuminen ja "private banking" teksti verkkosivun ylänurkassa. Inderes premium tulee kaupan päälle, mutta inderesillä on tosi vähän mitään oikeita premium juttuja ja analyysejä, mitä ei muualta saisi ilmaiseksi.

Itse kans kävin ihan asiallisen juttutuokion Nordean Private Bankingin kanssa aikoinaan, mutta todettiin molemminpuolin, että ei oikein ole maksulle vastinetta, kun itse hoidan sijoitukset yms. eikä heillä ole tarjota alempia välityspalkkioita tai muuta vastaavaa (esim. ne aot kytketyt valuuttatilit), mikä toisi tuohon omassa tapauksessa jotain etuja. Vajaa tonni vuodessa luottokortista on tosiaan vähän liikaa, vaikka verotuksesta saisikin maksua vähentää. Puoli miltsiähän tuonne riittää, mutta pitäisi olla varmaan a) sijoitusneuvonnan tarvetta ja/tai b) tarvetta vero- tahi perintösuunnittelulle tai esim. yritysjärjestelyille, että tuosta saisi hintaansa nähden paremmin hyötyä.

Ei taida omalla kohdalla koskaan niin paljon kertyä varallisuutta, että tuolle nykyiselle tarjonnalle olisi tarvetta. Ennemminkin huolestuttaa saako sen verran sijoituksia kasaan, että pääsisi edes 10 vuotta aiemmin ns. eläkkeelle, kun alkaa aika käydä vähiin :kahvi:

Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
313 045
Jäsenet
84 400
Uusin jäsen
kaerppae

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom