Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olisi kylllä aika typerää, jos alettaisi verottamaan varallisuudesta, joita esim. rahastoihin on kerännyt. Toihan söisi korkoa korolle efektiä aika tehokkaasti, ja ainakin laskisi omaa sijoitusintoa lähes nolliin.
Ottaen että esim. Sveitsissä ja Norjassa on varallisuusverot, niin ehkä se ei Suomessakaan maailmanloppu olisi.Olisi kylllä aika typerää, jos alettaisi verottamaan varallisuudesta, joita esim. rahastoihin on kerännyt. Toihan söisi korkoa korolle efektiä aika tehokkaasti, ja ainakin laskisi omaa sijoitusintoa lähes nolliin.
Senkun elät sitten loppuelämäsi köyhänä jos koet sen paremmaksi ratkaisuksi…
Ei varmaankaan, eikä sijoittaminen siihen lopu jos tulisi joku varallisuusvero. Ne verot vaan pitäisi suunnitella siten ettei käy perintöveromaisesti että voi joutua pulaan periessään jostain rökäletappiopaikkakunnalta tontin ja korjausvelkaa keränneen rintamamiestalon. Eli se alaraja pitäisi olla suht korkeella. En kyllä pidätä hengitystäni, suomessa nyt tuota perintöveron alarajaakaan ei ole kovinkaan paljoa saatu nostettua vaikka kyseinen vero on aika vihattu nimenomaan em. syistä. Vielä sitte päälle ärtymys siitä, jos jostain tommosesta joutuisi maksamaan jonkun varallisuusveronkin. Perintö ja varallisuusvero on vähän semmoset verokaksoset, varallisuuttahan niissä molemmissa verotetaan.No kuka tässä mistään köyhyydestä elämisestä on puhunut? Sanoin vaan, että omaa sijoitusintoa se laskisi, jos varallisuuttakin alettaisi verottamaan.
Vai onko maailmassa vain tasan kaksi vaihtoehtoa? Joko elät köyhyydessä tai sitten sijoitat?
Vinkkejä hajautushommiin? Salkusta n. 70% on tällä hetkellä sxr8 ja loput satunnaisia suoria sijoituksia ja nordnetin entisiä superrahastoja. Jonkin verran on tota msci worldia. Joku matalakuluinen kuukausisäästettävä etf esim kehittyville markkinoille voisi olla hyvää vastapainoa? Heitelkääs vähän esimerkkejä tuotteista!
Tuli viimeksi selväksi että ittelle aika mystiikkaa noi bondit ja bondirahastotJaahas, kyllä se on laitettava 20 vuotinen bondi (TLT) ostoon kun siitä lätistiinkin pari kuukautta sitten täällä riittävästi. Indikatiivinen tuotto kuitenkin 4.7% vuodessa tällä hinnalla, eikä se tule tästä paranemaan sitten millään. Upside on rajoittamaton kuitenkin. IUSV muodossa se on valuuttasuojattu, hyvin matala komissio, matala spreadi.
Meinaat että TLT:ssä olevien bondien jälkimarkkina-arvo ei pysty mitenkään laskemaan nykyisestä?Jaahas, kyllä se on laitettava 20 vuotinen bondi (TLT) ostoon kun siitä lätistiinkin pari kuukautta sitten täällä riittävästi. Indikatiivinen tuotto kuitenkin 4.7% vuodessa tällä hinnalla, eikä se tule tästä paranemaan sitten millään. Upside on rajoittamaton kuitenkin. IUSV muodossa se on valuuttasuojattu, hyvin matala komissio, matala spreadi.
Meinaat että TLT:ssä olevien bondien jälkimarkkina-arvo ei pysty mitenkään laskemaan nykyisestä?
Itsellänikin on TLT:tä hieman salkussa ja näen kyllä riskejäkin - joskus pitkät korot ovat olleet korkeammallakin kuin 5%:ssa.

Osaatko selittää miksi TLT käyttäytyy tuolla tavalla 30y bondiin nähden?Tottakai se pystyy. Kysehän on vain siitä missä sijoittajat näkevät olevan eniten tuottoja milläkin riskillä. 30 vuotinen on inversio TLT:stä ja (25v) historiaan peilaten vaikuttaa olevan kohtauspiste tämä jota ei ylitetä. Mitää takeita siitä ei tietenkään ole, minkälaisessa tulevaisuudessa nämä leikkaavat?
![]()
En pitäisi sitä kovinkaan käsittämättömänä - melkei voisi sanoa että käsittämättömiä ovat paikat missä sossupalveluihin ei kuluteta enemmän kuin mihin on varaa. Miten ihmeessä kukaan pystyy siihen?edit: Tuossa uutisessa joku sanoi osuvasti että on käsittämätöntä miten USA lainaa 2000 miljardia vuodessa samalla kun talous kasvaa ja työttömyys on alhaalla.
Sanoisin että 1 biljoona USAssa löytyisi sillä että firmat maksaisi kaikki oikeasti veroja voitoista, ja vähän jotain kevyitä muutoksia päälle. Se toinen biljoona taas on korkoa joka on aiempien virheiden peruja.En pitäisi sitä kovinkaan käsittämättömänä - melkei voisi sanoa että käsittämättömiä ovat paikat missä sossupalveluihin ei kuluteta enemmän kuin mihin on varaa. Miten ihmeessä kukaan pystyy siihen?
![]()
kun bondien tuotot kasvaa eli valtiolta saa vaikka uuden 5% bondin aikaisemman 3% tuoton bondin sijaan, olemassa olevien bondien arvo laskee. Eli kun ohjauskorko nousee, TLT laskee ja päinvastoin. Upsidekään ei ole rajoittamaton sillä, käytännössä on olemassa jokin korkolattia, onko se sitte 0 vai -0,5% vai mikä, en tiedä. Downside taas on käytännössä -100%. sijoittamalla TLT laitat panokset korkojen laskuun, kun duraatio on jotain 15 vuotta tuolla rahastolla eli se on aika herkkä korkomuutoksille. Lamassa yleensä korot laskee eli tuolla pystyy laskemaan salkun volatiliteettia jos muut instrumentit on myötäsyklisiä.Osaatko selittää miksi TLT käyttäytyy tuolla tavalla 30y bondiin nähden?
Se on siinä mielessä riskitön, että käytännössä saat aina sen mitä siinä lapussa lukee, sillä USA voi luoda valuuttaa niin paljon lisää kuin tahtoo. Ulkoisille tekijöille se ei ole riskitön esim. jos inflaatio on 100% ja liikkeelle laskettavissa bondeissa on 110% korko, ei se paljoa sillon lämmitä mutta saa sen silti mitä siinä lapussa luvataan.Mutta ei tämä ole politiikkaketju eli se siitä. Tämän ketjun aiheisiin kuuluu se, miten riskitön USAn 20v bondi on. Itse pitäisin jotain Nordean osaketta tai hajautusta Eurooppalaisiin osingon maksajiin pienemmän riskin sijoituksena, mutta saatan olla väärässä.
Näinhän se käy.kun bondien tuotot kasvaa eli valtiolta saa vaikka uuden 5% bondin aikaisemman 3% tuoton bondin sijaan, olemassa olevien bondien arvo laskee. Eli kun ohjauskorko nousee, TLT laskee ja päinvastoin. Upsidekään ei ole rajoittamaton sillä, käytännössä on olemassa jokin korkolattia, onko se sitte 0 vai -0,5% vai mikä, en tiedä. Downside taas on käytännössä -100%. sijoittamalla TLT laitat panokset korkojen laskuun, kun duraatio on jotain 15 vuotta tuolla rahastolla eli se on aika herkkä korkomuutoksille. Lamassa yleensä korot laskee eli tuolla pystyy laskemaan salkun volatiliteettia jos muut instrumentit on myötäsyklisiä.
Kuitenkin alaraja Norjassa taitaa olla 1.7 / 1.9 miljoonaa kruunua? Eikä perintöveroa? Ja tuloveroissakin suht isoja eroja porrastuksen nopeudessa.Ottaen että esim. Sveitsissä ja Norjassa on varallisuusverot, niin ehkä se ei Suomessakaan maailmanloppu olisi.
Mulla on TLT:n omistamisesa ja ostamisessa se ajatus, että en myy niitä koskaan. Ainut tilanne, jossa myyminen tulisi kyseeseen, olisi jos esim. saisin syöpädiagnoosin ja elinaikaa annettaisiin joku rajallinen aika. Muussa tapauksessa käytän TLT:tä vain osingonmaksukoneena, eli sen arvolla ei ole oikeastaan mulle mitään väliä. Tai no nyt kun olen vielä töissä ja on rahaa ostaa lisää, niin oikeastaan toivon sen arvon olevan mahdollisimman alhainen, jotta saa ostettua enempi.Omistan itse IS04:ää sillä ajatuksella, että jäljellä olevan sijoitushorisonttini aikana tulee todennäköisesti markkinaromahdus, johon liittyy korkojen voimakas lasku ja dollarin vahvistuminen. Siinä lähtee sitten porrastaen myyntiin ensin lyhyitä, sitten keskipitkiä ja lopulta pitkiä velkakirjoja, ja näillä rahoilla tilallesitten osakemarkkinaa. Ei tarvitse toimia kuin kerran.
On ne jollain odotusarvolla hinnoiteltu sisään. Toki onhan tuossa nyt paljon muutakin epävarmuutta. Esimerkiksi koron nostoja ei tule jos trump alkaa paukuttamaan täysillä nyt taas vaihteeksi, että korot on korkeet ja pitää laskea, amerikkalaiset kärsii ja sitä ja tätä. Trump on heikentänyt FEDin ennustettavuutta aika paljon nimenomaan sotkeentumalla rahapolitiikan hoitoon. Toki se on vähän vakauttavampi asia että siellä on nyt trumpin hyväksymä herra hoitamassa fediä eikä vanha pomo jonka kanssa trumpilla oli jotain henkilökohtasta kinaa mun mielestäni.Syksylle ennakoitu usa:han koronnostoja. Liekö jo hinnoiteltu tlt:hen sisään, jos ei niin tlt:n arvo tulee vielä laskemaan. TLT imho. heijastelee myös usa:n luotettavuutta monella tapaa. Voipi olla, että luotto tlt:hen ja ylipäänsä vakauteen vaatii poliittisen ja sotilaallisen tilanteen vakautumista,...
Onko se verotuksellisesti järkevää? Eikö tosta mene täysi 30%/32(?)% pääomatulovero kun se tulo ei ole osinko, vaan rahasto vaan maksaa voittojaan ulos? Jos kyllä niin eikö parempi olisi sillon ostaa jotain osinko-osaketta jos haluaa saada osinkoa?Mulla on TLT:n omistamisesa ja ostamisessa se ajatus, että en myy niitä koskaan. Ainut tilanne, jossa myyminen tulisi kyseeseen, olisi jos esim. saisin syöpädiagnoosin ja elinaikaa annettaisiin joku rajallinen aika. Muussa tapauksessa käytän TLT:tä vain osingonmaksukoneena, eli sen arvolla ei ole oikeastaan mulle mitään väliä. Tai no nyt kun olen vielä töissä ja on rahaa ostaa lisää, niin oikeastaan toivon sen arvon olevan mahdollisimman alhainen, jotta saa ostettua enempi.
Asun USA:ssa, joten verot on hyvin maltilliset. Firetyksen alusta lähtien TLT on minulle käytännössä verovapaa tulonlähde.Onko se verotuksellisesti järkevää? Eikö tosta mene täysi 30%/32(?)% pääomatulovero kun se tulo ei ole osinko, vaan rahasto vaan maksaa voittojaan ulos? Jos kyllä niin eikö parempi olisi sillon ostaa jotain osinko-osaketta jos haluaa saada osinkoa?
Okei, se muuttaakin asian. Suomessa siis pörssiosakkeen osingoista saa 15% verovapaana eli efektiivinen verotus on 30% pääomatuloverokannalla (oliko jos PO-tuloa alta 30 000 vuodessa niin 30% ja sitä ylittävältä 32 vai 34%) 25,5%. Taas korkotulosta menee täysi 30% ja muistaakseni rahastojen ulos maksamasta tulosta 30%. Tän vuoksi esimerkiksi jenkkien REIT- "osakkeet" esimerkiksi ei ole kovinkaan järkeviä Suomen veromallissa kun niistäkin menee se 30% vero, eli niiden sijaan kannattaa olla jokin korkeaa osinkoa maksavaa osaketta niin vero on se 4,5%-y tuolla 30% kannalle menevillä tuloilla matalampi.Asun USA:ssa, joten verot on hyvin maltilliset. Firetyksen alusta lähtien TLT on minulle käytännössä verovapaa tulonlähde.
Mutta kai samaa periaatetta voi soveltaa Suomessakin? Eli jos omistaa jotain vähäriskisempää paperia jota ei ole tarkoitus myydä missään normaalitilanteessa, niin eikö se silloin ole ihan sama mikä sen paperin arvo on, kunhan osinkoja maksetaan (ja mahdollisesti uudelleensijoitetaan rahaston toimesta) normaalisti?
edit: Tai no en nyt ehkä osaa hahmottaa mikä Suomessa on se optimaalinen strategia. Yleensä olen ajatellut niin, ettei Suomen ja USA:n verotuserot ole niin suuria, että ne varsinaisesti isossa kuvassa muuttaisi minkään sijoitusstrategian järkevyyttä, mutta ehkä se ei toimi noin.
Tän vuoksi esimerkiksi jenkkien REIT- "osakkeet" esimerkiksi ei ole kovinkaan järkeviä Suomen veromallissa kun niistäkin menee se 30% vero, eli niiden sijaan kannattaa olla jokin korkeaa osinkoa maksavaa osaketta niin vero on se 4,5%-y tuolla 30% kannalle menevillä tuloilla matalampi.
Taitaa olla sellainen ero, että kotimaisesta REIT-osakkeesta menee osingoista täysi vero ja ulkomaisesta menee normaalisti sen 85% osuuden mukaan. Tämä johtuu siitä, että verottaja ei saa siitä kotimaisesta REIT yhtiöstä suoraan veroja muiden yhtiöiden tapaan ja tätä vajetta korvataan osinkojen korkeammalla verotuksella, kun taas ulkomaisen REIT pörssiyhtiön tapauksessa verottajaa ei kiinnosta, kun se ei muutenkaan saisi siitä yhtiöstä suoraan veroja.Ei mene REIT-osakkeesta sen eneNpää veroa kuin muistakaan. Itsellä AGNC Investmenttiä ja veroa vedettiin osinkkoista päältä alkuviikosta ihan yhtä paljon kuin kuin Altrialtakin (samana päivänä kilahtivat Nordnettiin, tyypillisesti pari päivää myöhässä toimittaa Nordnet nuo tilille). Ihan samanlainen "yritys" verokarhun silmissä tuo kuin mikä tahansa muukin. 13,1 % näytti Nordnetin mukaan olevan osinkkotuotto tällä hetkellä.
Jos olettaa, että suomen sosiaaliturva/lääkärit yms. säilyy maltillisesti hinnoiteltuna niin se mitä normaalin ihmisen elämään vaativissa osinkotuloissa säästää usa:n verotuksessa saa takaisin suomessa siinä ettei tarvi ostaa terveysvakuutusta/pienemmät omavastuut operaatioista ja lääkkeistä. Tai näin olen ainakin itse laskeskellut. Kyse siitä miten haluaa palvelut ostaa, valtiolta verorahoilla vai pienempi verotus ja ostaa itse yksityiseltäedit: Tai no en nyt ehkä osaa hahmottaa mikä Suomessa on se optimaalinen strategia. Yleensä olen ajatellut niin, ettei Suomen ja USA:n verotuserot ole niin suuria, että ne varsinaisesti isossa kuvassa muuttaisi minkään sijoitusstrategian järkevyyttä, mutta ehkä se ei toimi noin.
Mitä vanhemmaksi tulee niin se enemmän on riskejä kaikesta oikeasti kalliista. Esim. joku 10 000€ lonkkaleikkaus x 2 on aika perussettiä melkein joka toiselle, USA:ssa varmaan maksaisi nelinkertaisesti. Jos sairastuu syöpään joka vie työkyvyn vuodeksi, niin siinä olisi ensin se vajaa vuoden palkka menetetty ja siihen päälle jotain 20 000-100 000€ hoitoa paitsi jos oikeasti kalliita lääkkeitä tarvittaisiin, jolloin vielä enemmän. Jos siis huomioidaan että vahvasti valtion tukemana saa Suomessa myös elatuksen työkyvyttömyyden ajalta.Kuinka voidaan laskea terveydenhuollon edullisuus USA-Suomi vertailuun? Tehdäänkö siinä jokin olettamus perheen tarvitsemista palveluista?
Ja millä hinnalla se tehdään? Jos meillä vaikka jokin leikkaus maksaa yleisen hintatason takia vähemmän, kuin jossain verrokki maassa, niin kuinka tämä hinta lasketaan?
Minä taidan elää semmoisessa terveys kuplassa. Meidän suvussa on vielä tänä päivänäkin jonniin verran terveitä ihmisiä, niin en tiedä, kuinka paljon terveys palveluita ihminen voi tarvita. Itse olen saanut kunnalliselta puolelta monta kertaa haavan paikkausta ja murtumien hoitoa. Mutta kertaakaan en ole kipsiä minnekkään saanut.
Tää on sillai minulle haastava keskustelu, kun en terveenä ihmisenä tiedä, miten paljon ihminen kuluttaa näitä sairaudenhoitopalveluita.
Mutta sen tiiän, miten hyvin tämän muiden sairauksien hoitoon menevän rahan voisin sijoittaa johonkin itselleni tärkeäksi näkemään asiaan.
Vastasin tänne: Ulkomaille muuttaminen, asuminen, sekä työnteko Turha tätä ketjua syöstä muiden maiden terveysvakuutusten kampaamiseen.Kuinka voidaan laskea terveydenhuollon edullisuus USA-Suomi vertailuun? Tehdäänkö siinä jokin olettamus perheen tarvitsemista palveluista?
Ja millä hinnalla se tehdään? Jos meillä vaikka jokin leikkaus maksaa yleisen hintatason takia vähemmän, kuin jossain verrokki maassa, niin kuinka tämä hinta lasketaan?
Minä taidan elää semmoisessa terveys kuplassa. Meidän suvussa on vielä tänä päivänäkin jonniin verran terveitä ihmisiä, niin en tiedä, kuinka paljon terveys palveluita ihminen voi tarvita. Itse olen saanut kunnalliselta puolelta monta kertaa haavan paikkausta ja murtumien hoitoa. Mutta kertaakaan en ole kipsiä minnekkään saanut.
Tää on sillai minulle haastava keskustelu, kun en terveenä ihmisenä tiedä, miten paljon ihminen kuluttaa näitä sairaudenhoitopalveluita.
Mutta sen tiiän, miten hyvin tämän muiden sairauksien hoitoon menevän rahan voisin sijoittaa johonkin itselleni tärkeäksi näkemään asiaan.
Mitenkän porukka sijoitti siihen Elon Muskin suureen raketti haaveeseen?
Itse en pidä Muskia messiaana, mutta näin selvästi tilaisuuden pienille tienesteille hänen pörssiin listautumisessaan. Koska Muskin imago koki kovia takaiskuja tuossa MAGA-aikoina, niin osasin sen takia odotella kurssin lähtevän alkukiidon jälkeen laskuun. Nyt luvut alkavat olla jo julkaisu tasolla, ja ounastelen sen laskevan vielä ainakin kolmanneksen. Toki tuommoisen innovatiivisen yhtiön kurssi reagoi, jos Muski jotain uutta ja jännää lanseeraa. Tällä hetkellä ei taida olla suuria mullistuksia luvassa, ainakaan lähi tulevaisuudessa?
asml aika erikoinen firma siinä mielessä, että heillä on vain kourallinen asiakkaita ja täysin mahdoton nopeasti lisätä tuotantoa. Liian monimutkaisia on laitteet. Kyllähän tuo kalliilta näyttää pe60:lla kun ei voi vain yhtäkkiä myydä 2x tai 10x määrää koneita tai nostaa hintaa 10x. imho. PE toimii asml tyylisessä firmassa hyvin kun tuote on vaikeasti valmistettava ja käytettävä fyysinen kone.Arvaan että puolijohdefirmat alkaa olla ylihinnoiteltuja. Myin karvan alle 700$ hintaan ostetut ASML pois 1780$. Pitäisi ostaa indeksejä tilalle, mutta joku mielenhäiriö estää sen![]()
Tulokset ja ennusteet vaikuttavat niin paljon yksittäisten osakkeiden kohdalla, että ei pääse megakuplia muodostumaan. IBM otti pahasti pataan tiistaina kun kertoivat uutisia. Tuloskausi alulla. Esimerkiksi microsoftin tulos tulee ulos 29.7. IBM's historic crash exposes a deeper tech divide: Chart of the Day
Ok, mulla oli siis väärää tietoa REIT- suoraan omistamiseen liittyen. Pahottelen siitä. Rahastojen osalta edelleen pitänee kaikkaansa että pitää maksaa voitto-osuuksista täysi vero?Ei mene REIT-osakkeesta sen eneNpää veroa kuin muistakaan. Itsellä AGNC Investmenttiä ja veroa vedettiin osinkkoista päältä alkuviikosta ihan yhtä paljon kuin kuin Altrialtakin (samana päivänä kilahtivat Nordnettiin, tyypillisesti pari päivää myöhässä toimittaa Nordnet nuo tilille). Ihan samanlainen "yritys" verokarhun silmissä tuo kuin mikä tahansa muukin. 13,1 % näytti Nordnetin mukaan olevan osinkkotuotto tällä hetkellä.
Joo, ETF:ien ja muiden rahastojen ulosmaksetusta tuotosta menee täysi vero, kun nuo tuotot eivät ole Suomen verotuksessa osinkoja.Ok, mulla oli siis väärää tietoa REIT- suoraan omistamiseen liittyen. Pahottelen siitä. Rahastojen osalta edelleen pitänee kaikkaansa että pitää maksaa voitto-osuuksista täysi vero?
Ei niitä tarvitse realisoida. Jos haluaa maksaa valtiolle enemmän niin se onnistuu ihan vaan ottamalla yhteyttä valtionkonttoriin ja pyytämällä tilisiirtolomakkeen. Raha kelpaa ja se laitetaan ihan suoraan lyhentämättömänä valtion verokertymään.Mutta eikö hän voisi realisoida? Miksei kerro sitä, että voisi hyvin maksaa verot, jos vain myisi?
Ei ainakaan tähän asti ole ollut mahdollisuutta tuohon tarkoitukseen saada valuuttatilejä. Tosin en ole kuullut, että hetkeen olisi kukaan kysellyt noiden perään. Toisaalta luulisi, että infoaisivat sijoituspalveluja käyttäviä jos tuollainen mahdollisuus olisi tullut tarjolle eikä ole moista tiedotetta näkynyt.Kysymys Nordeassa ao-tilejä pitäville (kai täällä niitä löytyy). Onko mahdollisuus avata valuuttatilejä? Eli jos on jenkkiosaketta, joka maksaa osinkkoja taaloissa niin nuo osinkot myös pysyvät taaloissa, eikä pankki vaihda niitä automaattisesti euroiksi? Eli jos haluaisi aina taalaosinkoilla ostaa lisää jenkkilappuja ei tarvitsisi aina maksaa valuutanvaihtopalkkioita edes takaisin.
Ei ainakaan tähän asti ole ollut mahdollisuutta tuohon tarkoitukseen saada valuuttatilejä. Tosin en ole kuullut, että hetkeen olisi kukaan kysellyt noiden perään. Toisaalta luulisi, että infoaisivat sijoituspalveluja käyttäviä jos tuollainen mahdollisuus olisi tullut tarjolle eikä ole moista tiedotetta näkynyt.
Jep, tuo on Nordeassa ongelma. Itse avasin IBKR:ään tilin tuon vuoksi, mutta Nordeassa on edelleen vanhoja jenkkiomistuksia. Uusia ei-euro ostoja ei ole IB:n avauksen jälkeen enää tullut Nordeaan tehtyä, mutta noissa vielä jäljellä olevissa vanhoissa on sen verran paljon verokertymää, että niitä ei kannata myydä ja en ole jaksanut koittaa niitä siirtää IB:n puolelle, koska tuossa on kohtuu isot kulut plus tuo siirtokin on aika kankean kuuloinen operaatio. Pitkällä tähtäimellä tulisi tietty halvemmaksi, kun ei tarvitsisi noita automaattisia valuutanvaihtoja osinkojen osalta maksaa. Tosin siirrän siis osinkorahat Nordeasta IB:n puolelle eli lisää en noita osakkeita Nordean puolelle osta.Juu, Nordeaa tosiaan kyselin. Nyt Nordnetissä osakkeet ja siellä tuo valuuttasydeemi toimii on yllätys, jos/kun ei Nordeassa moista ole. Välittäjää meinasin vaihtaa, mutta...
Mandatumissa (jossa käytin testissä osan salkusta) samanlainen valuuttasysteemi, mutta järkyttävä käyttöliittymä, joten Nordea olisi ainoa käytännön vaihtoehto kehen salkun siirtää, mutta kun noita jenkki-osinkko-osakkeita jonkun verran rapsakasti salkussa niin tuostahan tulisi hitosti ylimääräistä kulunkia.

Odottavat seuraavan kuun viidenteen.Mulla menee joka kuukauden etf säästössä 4kpl etfiä (85% iusq) ja siitä jää aina muutamia kymppejä heilumaan tilille. Arvelin laittaa rahastosäästön menemään esim joka kuukauden 7pv näille hiluille. Esimerkiksi ilmaisiin Norja, Ruotsi ja Suomi rahastoihin.
Mitä te teette kun jää rahaa yli säästöpäivänä, vai teettekö mitään?
Mulla menee joka kuukauden etf säästössä 4kpl etfiä (85% iusq) ja siitä jää aina muutamia kymppejä heilumaan tilille. Arvelin laittaa rahastosäästön menemään esim joka kuukauden 7pv näille hiluille. Esimerkiksi ilmaisiin Norja, Ruotsi ja Suomi rahastoihin.
Mitä te teette kun jää rahaa yli säästöpäivänä, vai teettekö mitään?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.