Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Tottakai saa.

Mutta yhtä hyvin saa ylpeä, vaikka olisi kotoa pesämunaa enemmänkin saanut.
Itse henk. koht. arvostan enemmän heitä, jotka ovat itse tehneet asioita oman varallisuutensa ja menestyksensä eteen kuin heitä jotka ovat vain sattuneet syntymään oikeaan sukuun. Mutta tämä alkaa luisua ohi ketjun aiheen.

Itse henk. koht. arvostan enemmän heitä, jotka ovat itse tehneet asioita oman varallisuutensa ja menestyksensä eteen kuin heitä jotka ovat vain sattuneet syntymään oikeaan sukuun. Mutta tämä alkaa luisua ohi ketjun aiheen.
Et nyt ymmärtänyt ihan pointtia.

Ei ollut siitä kyse, vaan jos menestyy vaikka on saanut pesämunan tai ei. Ei tietenkään ole sama, jos saat 100te pesämunan parikymppisenä ja sulla on 200te nelikymppisenä vs. parikymppisenä sulla on 0€ ja nelikymppisenä 200te.

Vaan jos saat 100te parikymppisenä ja sulla on 500te tai vaikka miljoona nelikymppisenä, niin arvostan kyllä. Kyllä siinäkin saa hommia tehdä, että toi onnistuu. Jokainen, joka onnistuu kunnolla varallisuuttaan kasvattamaan on kyllä hyvin hoitanut hommanasa. Oli lähtökohta mikä tahansa. Onhan yhden jos toisenkin kohdalla nähty, että nuorena saatu isokin potti on saatu hassattua.

Siinä nyt ei ol emitää arvostettavaa, että saa miljoonan ja sama miljoona on kasassa parinkymmenen vuoden päästä. Tai no jos vertaa noihin rahan hassaajiin, niin ehkä silloin.

Menköön sijoitusketjuun, koska tekoälyn varassa koko markkina pyörii 80 prosenttisesti.

Eli Kiina alkaa myöskin valvomaan kansallisia intressejään ja ehkä rajoittamaan malliensa vientiä? Usasta samaa kuulunut Anthropicin ja Openai puolelta. Skaalautumiseen->monetisointiin ainakin vaikuttaa melko vahvasti se, jos biljoonaskaalaukset vaihtuvat miljardidiiniin hallituksen tai puolustusministeriön kanssa kansallisen turvallisuuden ja kilpailukyvyn nimissä. Jos kaikista huippumalleista tulee jatkossa lokaaleja, miten raha riittää kehitykseen ja takaisinmaksuun, jos skaalaminen kielletään poliittisesti?

Miksei saisi olla ylpeä, jos on nähnyt vaivaa ja kasannut varallisuutensa itse?
Mun molemmilla lapsilla oli toistakymmentä tuhatta rahastoissa kun täyttivät 18 ja hyvällä tuurilla jätän miljoonan perinnön. Silti olen ylpeä, että kasasin kaiken itse saamatta muuta kuin hyvän kasvatuksen.

Ei se että on ylpeä saavutuksistaan tarkoita etteikö ymmärtäisi että varallisuus kasaantuu. Ylpeä voi olla kun saa rikottua monen loputtomien sukupolvien kehän jossa omaisuutta ei kertynyt.

Toki tämä on totta, mutta ihmettelin lähinnä sitä, kun usein siihen tuntuu liittyvän sellainen että suhtaudutaan negatiivisesti siihen että seuraava sukupolvi saa jotain "ilmaiseksi" eikä joudu sykkimään kaikkea tyhjästä. Ilmaisin ehkä vähän huonosti mitä tarkoitin.

Toki tämä on totta, mutta ihmettelin lähinnä sitä, kun usein siihen tuntuu liittyvän sellainen että suhtaudutaan negatiivisesti siihen että seuraava sukupolvi saa jotain "ilmaiseksi" eikä joudu sykkimään kaikkea tyhjästä. Ilmaisin ehkä vähän huonosti mitä tarkoitin.

Suomessa suhtaudutaan toisen onneen negatiivisesti riippumatta siitä, miten se on saavutettu. Olisi virkistävää, jos Suomessakin oltaisiin onnellisia toisten puolesta ja toisten onnistumisen näkeminen ruokkisi ennemmin omaa motivaatiota kuin aiheuttaisi kateutta.

Huomaa omassa käytöksessä ja tekemisessäkin sen, että täällä pitää olla todella vaatimaton eikä tuuletella yhtään onneansa. Juttelee puolituttujen kanssa sitäsuntätä ja kotona emännälle kertoo, että jäi vähän mietityttämään, että olisko siitä meidän etelänreissusta pitänyt mitään sanoa, kun toisella pariskunnalla vissiin vähän rahasta tiukkaa/yt:t menossa tmv.

Ihmiset näyttelevät köyhempää kuin ovat ja onnistumiset ovat aina jotain onnenkantamoisia tai vähäpätöisempiä juttuja kuin mitä ulospäin näyttää - siis jos onnistujalta kysytään.

Frendini vinkkasi minulle hiljattain Lumiwatin tulevasta osakeannista, ja huomasin, että heillä on tänään tiedotustilaisuus liittyen tulevaan Isokangas 2 hankkeeseen. Lumiwatti näyttäytyy yhtiönä, joka hakee rahoitusta uusiutuvan energian hankkeidensa edistämiseen, mutta näin sijoituskohteena se herättää itsessäni pohdintaa oman strategiani kautta.

Olen itse rakentanut säästämiseni pitkäjänteisesti Seligsonin globaalien osakerahastojen varaan. Suosin tätä lähestymistapaa parista syystä.
  • Likviditeetti ja hajautus; Osakemarkkinat tarjoavat päivittäisen mahdollisuuden realisoida sijoituksia, ja rahastojen kautta saan automaattisesti laajan maantieteellisen hajautuksen, mikä vähentää yksittäisen yhtiön tai markkina-alueen riskiä.
  • Kustannustehokkuus ja kurinalaisuus; Sijoitan joka kuukausi osan palkastani rahastoihin, mikä tekee säästämisestä vaivatonta ja automatisoitua.
Listaamattomat sijoituskohteet, kuten Lumiwatti, sisältävät luonteensa vuoksi piirteitä, jotka saavat minut epäröimään nykyisessä elämäntilanteessani.
  • Kynnysarvo; Koska ohjaan säästöni kuukausittain rahastoihin, käytettävissä oleva ylimääräinen pääoma on hyvin pientä. Listaamattomat annit vaativat usein suuremman kertasijoituksen, mikä ei sovi maltilliseen kuukausisäästämisen malliini.
  • Riski ja lukittuminen; Listaamattomiin sijoituksiin liittyy usein merkittävä epävarmuus exit-mahdollisuuksista tai toissijaisesta markkinasta. Kun sijoitus on suljettu, pääoma on lukittuna ilman samaa joustavuutta kuin julkisilla markkinoilla, mikä lisää riskiä tilanteessa, jossa tarvitsisin varoja muualle.
Vaikka uusiutuvan energian hankkeet, kuten Isokangas 2, ovat mielenkiintoisia, oman säästöni kannalta listatut instrumentit tarjoavat tällä hetkellä paremman tasapainon hajautuksen ja hallittavuuden välillä. Onko täällä muita, jotka pohtivat listaamattomien energiainvestointien ja perinteisen rahastosäästämisen välistä suhdetta?

Vaikka uusiutuvan energian hankkeet, kuten Isokangas 2, ovat mielenkiintoisia, oman säästöni kannalta listatut instrumentit tarjoavat tällä hetkellä paremman tasapainon hajautuksen ja hallittavuuden välillä. Onko täällä muita, jotka pohtivat listaamattomien energiainvestointien ja perinteisen rahastosäästämisen välistä suhdetta?
En lähtis tuollaisiin etenkään yksittäisenä yhtiönä. Jos no pakko energiaan sijoittaa niin joku sopiva etf:a jossa on mukana firmoja jotka hyötyvät AI-energia"kriisistä".

Energia-asiat olleet sen verran pitkään jo tapetilla, että tässä kohtaa on myöhässä. Jos olettaa, että esim. ai kupla "puhkeaa" niin samalla menee energiapuolelle pumpattu uutta ydinvoimaa, kaasuturbiinit, aurinkopaneelit, muuntajat, runkoverkot, akustot jne. bisnekset syöksykierteeseen.

Mä olen nähnyt tuota enemmän semmosena kommunistisena ”et tehnyt mitään perintösi eteen joten sen pitäisi mennä yhteiskunnalle” agendana. Todennäköisesti sama tyyppi valittaisi yhtälailla jos joku ponnistaisi tyhjästä ja möisi menestyvän yrityksensä.

Mut kannattaa huomata, että kyse voi olla satunnaisista kommentoijista jotka ovat aktiivisia kirjoittajia. Ei toi ”usein” välttämättä pidä paikkansa tilastollisessa mielessä.

Suomessa joillakin ihmisillä tuntuu olevan yleisestikin kilpailu siitä kenellä menee mahdollisimman huonosti. Sitten kun menee mahdollisimman huonosti, voidaan sillä elvistellä sellaselle kenellä ei ole mennyt yhtä huonosti "et tiedä elämästä mitään" ym.. Ihan käsittämätön ajatusmaailma, mutta verrattain yleinen. Itse olen pyrkinyt välttämään huonosti menemistä ja pyrkinyt siihen että menisi hyvin.

Uutta salkun ATH:ta pukkaa. Sen verran hyvä vuosi ollut palkkapuolen bonusten suhteen, että viime vuoden bruttotulot on ylitetty salkun kasvun osalta tänä vuonna, mutta vielä on selvästi matkaa tämän vuoden bruton osalta. Olettaen, että ei kenkää napsahda loppuvuoden aikana.

Tottakai koko salkun nousu voi vielä lässähtää loppuvuonna, mutta viherrys piristää kivasti sadepäivää :kahvi:
No niin, säät paranivat ja tänään sitten vajaa 20k€ miinusta. Alkoiko tästä nyt sitten kesäale ennen perinteisiä loppuvuoden nousuja, saapa nähdä :kahvi:

Suomessa joillakin ihmisillä tuntuu olevan yleisestikin kilpailu siitä kenellä menee mahdollisimman huonosti. Sitten kun menee mahdollisimman huonosti, voidaan sillä elvistellä sellaselle kenellä ei ole mennyt yhtä huonosti "et tiedä elämästä mitään" ym.. Ihan käsittämätön ajatusmaailma, mutta verrattain yleinen. Itse olen pyrkinyt välttämään huonosti menemistä ja pyrkinyt siihen että menisi hyvin.
Suomessa on vähän sellainen perinteisen luterilainen mentaliteetti, jossa kova työ ja vaatimattomat olot tekevät autuaaksi. Vaatimattomuus ollut hyvin kollektiivista ja elvistelijöitä ei ole katsotty hyvällä. Rikkaat olleet ulkomaalaisia esim Ruotsalaisia tai ruotsinkielisiä tai muualta tulleita rahasukuja.

Se on enemmän mentaliteetti kuin mikään ilkeämielinen kateus.

No niin, säät paranivat ja tänään sitten vajaa 20k€ miinusta. Alkoiko tästä nyt sitten kesäale ennen perinteisiä loppuvuoden nousuja, saapa nähdä :kahvi:
Ai-huuma ja AI-kupla vääntävät kättä ja trump lyö löylyä möläytyksillään. Vaikea luvata muuta kuin vuoristorataa. ATH kävi hetkellisesti minullakin, kunnes palautti maan pinnalle. Viime vuosi oli eka kerta, kun Nordnetin salkun arvonnousu ylitti bruttotulot bonareineen.

Suomessa on vähän sellainen perinteisen luterilainen mentaliteetti, jossa kova työ ja vaatimattomat olot tekevät autuaaksi. Vaatimattomuus ollut hyvin kollektiivista ja elvistelijöitä ei ole katsotty hyvällä. Rikkaat olleet ulkomaalaisia esim Ruotsalaisia tai ruotsinkielisiä tai muualta tulleita rahasukuja.
Luulisin että tähän liittyy luterilaisuuden lisäksi, ja varmaan vielä sitä enemmän se, kun Suomi on vuorotellen ollut Ruotsin ja Venäjän riistomaana. Silloin on varmaan ollut vähän kaikesta pulaa, ja jos jollain nähtiin enemmän, siinä niukkuudessa katsottiin varmasti sen olevan suoraan muilta pois. Tai koettiin, että esim. ylimääräinen ruoka kuuluu jakaa, kun nähdään nälkää.

Vaikka tavallaan sama periaate pätee edelleen, jos kierrossa on 100e, ja yhdellä on 90e, niin ei muilla silloin voi olla kuin max. 10e yhteensä. Elintaso vaan on niin paljon korkeampi, että kukaan ei ainakaan Suomessa näe nälkää naapurin varakkuuden hamstrauksen johdosta.

Aiheeseen liittyen, tuntuu että kaikki on niin kallista, että sopivia osinko-osakkeita on vaikea löytää, niin lisäsin kk-säästö etf osuutta ja laitoin sinne vihdoin s&p500 mukaan. Nyt suoria ostoja varten jää pari sataa vähemmän per kk, mutta ehkä järkevämpää olisi vaan laittaa kaikki kuukausisäästöön ja myydä siivu silloin, jos haluaa ostaa tiettyä osaketta. Ei tarvi stressata kun kk säästö kuitenki pyörii jos ei itse tee mitään asian eteen.

Aiheeseen liittyen, tuntuu että kaikki on niin kallista, että sopivia osinko-osakkeita on vaikea löytää, niin lisäsin kk-säästö etf osuutta ja laitoin sinne vihdoin s&p500 mukaan. Nyt suoria ostoja varten jää pari sataa vähemmän per kk, mutta ehkä järkevämpää olisi vaan laittaa kaikki kuukausisäästöön ja myydä siivu silloin, jos haluaa ostaa tiettyä osaketta. Ei tarvi stressata kun kk säästö kuitenki pyörii jos ei itse tee mitään asian eteen.

Itse luovuin osakkeiden suorista ostoista tai tarkemmin, en lisää rahaa OST:lle. Ostan vain OST:lle kertyneillä osingoilla lisää. Harkitsen koko himmelin lopettamista. Toki OMX vuosi 2025 oli karmean hyvä, niin se vähän hillitsee intoa.

Kaikki uusi raha menee kuukausisäästössä ETF:iin.

Itse luovuin osakkeiden suorista ostoista tai tarkemmin, en lisää rahaa OST:lle. Ostan vain OST:lle kertyneillä osingoilla lisää. Harkitsen koko himmelin lopettamista. Toki OMX vuosi 2025 oli karmean hyvä, niin se vähän hillitsee intoa.

Kaikki uusi raha menee kuukausisäästössä ETF:iin.
Sama itsellä. Myin OST about 10 eri firman osakkeet pois ja 4 kohdetta tuonne vielä jäi ja näistä Mandatum ja Huhtamäki maksavat osinkoa kohtuu hyvin, Nokia taasen muuten tuntui fiksulta pitää ja onneksi jätinkin sen sinne, Kalmar onkin sitten junnannut nyt aika paikoillaan. Myynnistä tulleet rahat nostin pois OST ja laitoin 4 eri EFT mitkä ovat kuukausisäästösopimuksessakin.

Tämä ei kenellekkään mikään ohje tosiaan ole ja minä en mistään mitään tiedä, tai sen tiedän että turha rahoja on pankkitilillä pitää 0%-korolla.

Myynnistä tulleet rahat nostin pois OST ja laitoin 4 eri EFT mitkä ovat kuukausisäästösopimuksessakin.

Tämä ei kenellekkään mikään ohje tosiaan ole ja minä en mistään mitään tiedä, tai sen tiedän että turha rahoja on pankkitilillä pitää 0%-korolla.

Mites toi rahojen nosto oikein meni? Siis se verojen maksu osuus? Kun tuo OMX noussut paljon ja alkaa tosiaan olla vaikeaa löytää isoa osinkoa maksavia osakkeita.

Tuota lopun sijoitusohjetta joskus myös miettinyt, mutta olen ajatellut, että omien sijoitusten kertominen nimimerkin takaa on varmaan sallittua, ilman mitään varoituksia, että tämä ei missään tapauksessa ole suositus ja markkinoilla voi menettää rahansa. Kuten aika hauskasti Nordnet aina mainoksensa lopettaa.

Mielenkiintoista nähdä paljonko AI investointeja oikeasti saadaan maaliin aikataulussa, kun ainakin paikallispoliittinen ilmapiiri USA:ssa ja muuallakin on kääntynyt aika negatiiviseksi isoja datakeskuksia kohtaan.

Mites toi rahojen nosto oikein meni? Siis se verojen maksu osuus? Kun tuo OMX noussut paljon ja alkaa tosiaan olla vaikeaa löytää isoa osinkoa maksavia osakkeita.

Tuota lopun sijoitusohjetta joskus myös miettinyt, mutta olen ajatellut, että omien sijoitusten kertominen nimimerkin takaa on varmaan sallittua, ilman mitään varoituksia, että tämä ei missään tapauksessa ole suositus ja markkinoilla voi menettää rahansa. Kuten aika hauskasti Nordnet aina mainoksensa lopettaa.
Muistaakseni Nordnet tuosta otti suoraan sitten verot itselleen ja hoiti homman? Itsellä tilanne OST kanssa oli se, että aikalailla tasan 4v se oli itselläni ollut ja oli juuri 0% kohdalla tuotto, niin sen suhteen tuo rahojen pois nosto oli helppo tehdä.
Oman OST tulevaisuutta mietin, että mitä tuolle tekee. 2022 tuon tein ja näkyy nyt olevan -0.22%. Kohta tuonne tietty tulee Mandatumin, Huhtamäen ja Sampon osingot, niin ollaan varmaan +- tilanteessa. 2022 jälkeen tuonne en hirmeämmin rahaa ole laittanut, kun huomasin että ETF sijoittamalla tuotto on paljon parempi ja nyt tuon kanssa 2022 perustetun AOT:n tuotto on ~92.4%.
Lähinnä mielessä pyörii tyhjentääkö OST ja siirtää rahat AOT ja kuukausisäästön kautta nyt siellä oleviin 4 ETF. Onko tässä OST lopettamisessa järkeä?

Mielenkiintoista nähdä paljonko AI investointeja oikeasti saadaan maaliin aikataulussa, kun ainakin paikallispoliittinen ilmapiiri USA:ssa ja muuallakin on kääntynyt aika negatiiviseksi isoja datakeskuksia kohtaan.
Virginiassa on kuuluisa "datacenter alley" Loudoun Countyssa. Youtube on täynnä videoita sieltä. Valtavia metelöiviä halleja rakennetaan jo kirjaimellisesti omakotitalojen takapihoille.

Syy on sama kuin Suomessakin, eli persaukiset kunnat antavat lupia kiinteistöverojen toivossa ilman mitään kontrollia.

Osaisko joku varmistaa mulle että miten lopetan/paussaan mun Nordnet ETF-kuukausisäästön?
Eli oon nyt siis tässä 3kk laittanu rahoja sisään ihan hyvän määrän, mutta nyt ainakaan muutamaan kuukauteen en tuu laittaa rahoja sisään enempää niin en tietenkään turhaan sitä 2.5e/kk maksua halua maksella.
Painanko vaan "poista sopimus" nappia paikassa Omat sivut -> Kuukausisäästösopimus -> edit kynä nappi -> Asetukset -> Poista
1783593543861.png

Ja sitten kun taas haluan ruveta laittamaan taas rahaa sisään niin teen uuden sopimuksen? Tai onko olemassa jotain paussia?

Osaisko joku varmistaa mulle että miten lopetan/paussaan mun Nordnet ETF-kuukausisäästön?
Eli oon nyt siis tässä 3kk laittanu rahoja sisään ihan hyvän määrän, mutta nyt ainakaan muutamaan kuukauteen en tuu laittaa rahoja sisään enempää niin en tietenkään turhaan sitä 2.5e/kk maksua halua maksella.
Painanko vaan "poista sopimus" nappia paikassa Omat sivut -> Kuukausisäästösopimus -> edit kynä nappi -> Asetukset -> Poista
1783593543861.png

Ja sitten kun taas haluan ruveta laittamaan taas rahaa sisään niin teen uuden sopimuksen? Tai onko olemassa jotain paussia?
Jos tilillä on tällä hetkellä rahaa alle yhden ETF:n hinnan verran, ei tarvitse tehdä mitään:
Palvelumaksu veloitetaan kuukausittain aina sen jälkeen, kun kuukausisäästösopimuksen mukaiset toimeksiannot on toteutettu (arviolta joka kuun 7.–9. päivä). Palvelumaksua ei veloiteta, jos toimeksiannot jäävät kokonaan toteutumatta, esim. puuttuvasta saldosta johtuen.

1783593543861.png

Joo, Poistamalla saat sen "paussille".

Sitten kun haluat takaisin niin luot sopimuksen uudestaan.

Piirsin muutaman avaintason, jonka seurauksena osumatarkkuus nousi aika hyvin. Mikään ei ole varmaa vaan todennäköistä. Käytin noin 1–1,2 RR.

Screenshot 2026-07-09 192346.png

Screenshot 2026-07-09 163130.png

Virginiassa on kuuluisa "datacenter alley" Loudoun Countyssa. Youtube on täynnä videoita sieltä. Valtavia metelöiviä halleja rakennetaan jo kirjaimellisesti omakotitalojen takapihoille.

Syy on sama kuin Suomessakin, eli persaukiset kunnat antavat lupia kiinteistöverojen toivossa ilman mitään kontrollia.
Itse asiassa Loudoun Countyssä on koko USA:n suurituloisimmat asukkaat (eli siellä tienataan enemmän kuin esim. Piilaaksossa), joten eiköhän piirikunnan talouskin ole ihan kunnossa. Suurin syy datakeskuksiin tuolla taitaa olla se, että se sattuu olemaan valokuituverkoston keskeinen solmupiste.

PE ihmisille mietittävää. MAG7 halvempi nyt kuin vuosikymmeneen versus sp493
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/Barchart/status/2074962445576138851

SpaceX:lla isoja toiveita. Yrittävät saada lupaa 100000:lle v3 starlink satelliitille. Jos saavat 5g verkot puhelimiin satelliitista niin ainakin potentiaalinen asiakasmäärä melkoinen. Kelpais minullekin vain dataa varaliittymäksi esim:in kautta mitä käyttelee katvealueilla.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.

Linkki: https://x.com/planet4589/status/2075205704298664206

Space Innovators jäi itsellä piippuun. Kyllä toi 80€ hinta houkutteli. Etenkin kun tuota kurssia katseli.
0,55 kulut ja jotenkin löysin toisen ETF:än.

Edit. Sehän on tullut 10% alas viikossa. Onneksi ei napannut.

Viimeksi muokattu:
PE ihmisille mietittävää. MAG7 halvempi nyt kuin vuosikymmeneen versus sp493

Linkki: https://x.com/Barchart/status/2074962445576138851

Muistaakseni siinä linkkaamassasi Jeremy Granthamin haastattelussa selitettiin useamman kerran kuplan puhkeamisen alkaneen niin, että kärkiosakkeet ottivat reippaasti takkiin, mutta indeksi ei laskenut kovinkaan voimakkaasti ja romahduksen alku jää ikäänkuin helposti huomaamatta.

Muistaakseni siinä linkkaamassasi Jeremy Granthamin haastattelussa selitettiin useamman kerran kuplan puhkeamisen alkaneen niin, että kärkiosakkeet ottivat reippaasti takkiin, mutta indeksi ei laskenut kovinkaan voimakkaasti ja romahduksen alku jää ikäänkuin helposti huomaamatta.
Nythän jokainen dippi on ollut ostopaikka, eli kai sinne indeksiin pumpataan rahaa sen enempää miettimättä? Silloinhan terävimmän kärjen yskiminen peittyy, jos tuijottaa pelkkä indeksiä.

Ei kupla ole vielä mihinkään puhkeamassa. Tai ainakin mun silmiin tulokset näyttää siltä, että ihan terveellä pohjalla ollaan. Puolijohteet edelleen syklisiä, mutta syklin taittumista jos katsotaan liikevaihdolla eikä uutisilla niin saanee odotella ainakin 2028 vuodelle asti. Taittuuko 2028, en ainakaan minä tiedä. Sen tietää mitä tilauskirjat sanovat.

Nvidia vs, amd on mielenkiintoinen kun nvidiaa hinnoitellaan merkittävän markkinaosuuden menetyksella ja amd:n kurssissa merkittävä markkinaosuuden kasvattaminen sisässä. Samsung tekee enempi voittoa kuin nvidia, kunnon katteet muisteissa, näkee kenen puolijohteista suurin kysyntä.

--

Ei ole tarkoitus aloittaa AI sitä tai tätä keskustelua, sitä on täällä: Tekoäly ja AI-koodausavustimet, keskustelua AI-avustetusta koodaamisesta/skriptaamisesta/dokumentoinnista/... Sijoittamisen kannalta imho. näyttää edelleen siltä, että kehitys kehittyy, halvemmalla saa parempaa. Koska malleja käytetään enemmän esim. agenttiloopeissa koodatessa niin llm:iin menee enemmän rahaa vaikka yksittäinen taski on halvempi tehdä. Linkattu deepswe benchmark kuvaa hyvin agenttisen koodaamisen todellisuutta, tämä on hyvä indikaatio siitä että ai koodaus ja ai:n kyvykkyys paranevat ilman hinnan pompsahtamista. AI on todellinen juttu eikä kupla mikä poksahtaa ja katoaa pois. Tokeneihin uppoava raha kasvaa firmoissa kun ratkotaan vaikeampia ongelmia ja käytetään AI:ta enemmän.
1783678421986.png

Viimeksi muokattu:
Edelleen riittää, että siellä tilillä ei ole tarpeeksi rahaa ostoon.

Jos sattuu olemaan samalla tilillä osakkeita jotka maksaa osinkoa, niin sinne saattaa "yhtäkkiä" humpsahtaa jonkinlainen määrä osinkoja jolloin osto sitten toteutuukin jonkinlaisella määrällä. Toki jos ei ole osinkoa maksavia osakkeita tai muuten seuraa tarkasti hommaa.

Nyt ihan mielenkiinnosta, miksi et ota aikaa sijoituksiin mukaan?
En ehkä ymmärtänyt…

Mutta en ole mikään systemaattisin sijoittaja. Kun vaihdettiin taannoin asuntoa mä käytin pankkitililtä käteispuskurin jotta olis vähemmän lainaa. Laitoin muutamaksi kuukaudeksi ostot jäihin jotta puskuria kertyisi ja sitten taas ostot käyntiin.

Olen kyllä muutenkin välillä veivannut summia ylös alas fiiliksen mukaan. Tälleen skitsofreeninen ongelma jossa kokee ettei arvostustasoissa ole järkeä, ja samaan aikaan ollut niin hyviä bonuksia että tilillä rupeaa olemaan jo 10kk nettopalkka lojumassa. Sijoituksiin menee 25-50% nettopalkasta sen mukaan kuinka paljon turhauttaa, ehkä pitäisi vaan maksaa käteisellä loppu asuntolaina pois.

Mä laitoin joskus ostomääräksi 1€ niin eihän se mitään ostanut. Tämä vain ettei tarvinnu luoda mitään uudestaan kun jatkoin.
Ei näköjään toimi enää nykyään.

⚠️ Summa on liian pieni yhden kokonaisen pörssilistatun tuotteen ostamiseksi. Muokkaa jakaumaa tai kuukausisäästösummaa.

Mutta noh, mun tapauksessa toimii se että liian vähän rahaa tilillä et se ei voi suorittaa ostoja niin meen sillä.
Taino, siellä on 15e, ja halvin ETF on parhaillaan ~11.5e. Ostaakohan se sen yhden kpl niitä ja menee 2.5e kuluja.

Usein kun vielä se, että menee huonosti johtuu omasta impulsiivisuudesta, esim. on eletty yli varojen tai muuta vastaavaa... Eli sen välttääkseen ei olisi edes tarvinnut tehdä kovasti töitä vaan päinvastoin jättää joitain asioita tekemättä.

Se on taas se aika vuodesta kun Seppo itkee kuinka haluaisi maksaa lisää veroja ja jättää ansiokkaasti kertomatta osan veroista joita hän tai hänen sijoitusyhtiönsä jo maksaa:

"Minä en maksa näistä veroja senttiäkään"​

Hämmentävä pappa. Ilmeisesti haluaisi ettei tappioita saa vähentää pääomatuloista, haluaisi että arvonnousu tai varallisuus verotetaan vaikka sitä ei realisoi. Ja hienosti näyttää unohtavan että sijoitusyhtiö maksaa 20% verot pörssiyrityksen maksamista osingoista.

Se on taas se aika vuodesta kun Seppo itkee kuinka haluaisi maksaa lisää veroja ja jättää ansiokkaasti kertomatta osan veroista joita hän tai hänen sijoitusyhtiönsä jo maksaa:

Hämmentävä pappa. Ilmeisesti haluaisi ettei tappioita saa vähentää pääomatuloista, haluaisi että arvonnousu tai varallisuus verotetaan vaikka sitä ei realisoi. Ja hienosti näyttää unohtavan että sijoitusyhtiö maksaa 20% verot pörssiyrityksen maksamista osingoista.
Noh pääsee lehteen kertoo omalla naamalla, että on helvetin rikas ja myös moraalisesti jalo jätkä. Se varmaan se perimmäinen motiivi on.

Varmaan odottaa jotain kuumien lähialueen yksinäisten yh-naisten seksiviestejä inboxiin.

Ja tietty myös huonotuloisempien (kommari)kavereiden kanssa kaljalla on kiva läyhää miten järjestelmä on mätä. Eikä kukaan tuomitse, vaan saa osakseen selkääntaputtelua.

Jokin yhdistelmä näistä. Lehdet tietty ottaa näitä kun provosoiva uutisointi.. ja kyllähän kansakunta intohimoisia veronmaksajia rakastaa.

Viimeksi muokattu:
Usein kun vielä se, että menee huonosti johtuu omasta impulsiivisuudesta, esim. on eletty yli varojen tai muuta vastaavaa... Eli sen välttääkseen ei olisi edes tarvinnut tehdä kovasti töitä vaan päinvastoin jättää joitain asioita tekemättä.
Päälle vielä ettei oteta vastuuta omista tekemisistä vaan syytetään aina muita niin siinä on sellanen ikuinen kurjistumisen kierre rakennettuna. Sitä voi sitten vanhana paasata kuinka rankkaa on ollut koko elämä kun vaikka kaikessa teki oikein niin aina jokin ulkopuolinen syy mukamas tuli ja veti maton alta, vaikka todellisuudessa ihan itse omilla tekemisillään olisi suurimmaksi osaksi soppansa keittänyt.

Vinkkejä hajautushommiin? Salkusta n. 70% on tällä hetkellä sxr8 ja loput satunnaisia suoria sijoituksia ja nordnetin entisiä superrahastoja. Jonkin verran on tota msci worldia. Joku matalakuluinen kuukausisäästettävä etf esim kehittyville markkinoille voisi olla hyvää vastapainoa? Heitelkääs vähän esimerkkejä tuotteista!

Mutta eikö hän voisi realisoida? Miksei kerro sitä, että voisi hyvin maksaa verot, jos vain myisi?

Vinkkejä hajautushommiin? Salkusta n. 70% on tällä hetkellä sxr8 ja loput satunnaisia suoria sijoituksia ja nordnetin entisiä superrahastoja. Jonkin verran on tota msci worldia. Joku matalakuluinen kuukausisäästettävä etf esim kehittyville markkinoille voisi olla hyvää vastapainoa? Heitelkääs vähän esimerkkejä tuotteista!
Jos on jo tuon verran jenkkipainoa niin ainahan sitä voi tasapainottaa esim ex USA etf:llä. Itellä menee tähän ja myös s&p500 ja nasdaq100 indekseihin. Eli siis tämä:
EXUS Xtrackers MSCI World ex USA UCITS ETF 1C
Kulut tuossa on 0,15%

Tervetuloa taksitolpalle, miten voimme auttaa? QQNE, 4GLD, VOOL.

Linkki: https://youtu.be/qcyXQUzIDb8

Hyvä optiokatsaus, nasdaq VIX ja SP500 VIX ovat erkaantuneet tasoille joita ei ole ysärin jälkeen nähty, äärimmäinen nasdaq optioiden dispersio (put/call suhteet eri osakkeiden kesken). 87% QQQ optioista on 5 päivää tai alle pituuksilla. Analyytikko näkee selkeimpänä korjaustapana dipin joka kehtaa dipata vielä toiseenkin kertaan.

Se narratiivi että sijoittajat siis uskovat AI olevan valtava muutos ei pidä paikkaansa osakemarkkinoilla. Siihen ei usko juuri kukaan juuri nyt.

Viimeksi muokattu:

Rikas boomeri haluaa poistaa nuoremmilta sukupolvilta samat työkalut, mitä itse on käyttänyt vaurastumiseen. Eli ei mitään uutta auringon alla, kalevi koittaa vain kampittaa nuorempiaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
310 710
Jäsenet
83 899
Uusin jäsen
Veikko.T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom