Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Kai tajuat lauseeseesi piiloutuneen ironian? Jos joka kuukausi on ATH, kun olet ostamassa kuukausisäästöäsi, olet joka kuukausi saanut kasvua aikaisemmin ostetuille rahastoerille.

Jos haluaa metsästää allennusmyyntejä, täytyy siirtyä treidaamaan, eikä haaveilla pitkäjänteisestä rahastosijoittamisesta.
En tajua eikä siinä ollut ironiaa. Joka kuukausi nimittäin EI OLE ATH-lukemat kuukausisäästöpäivänä mikä selviää käppyröitä tutkailemalla. Toki kyseessä onkin pitkäaikaista toimintaa eikä tällaiset pienet heitot vaikuta juurikaan mihinkään pitkällä aikavälillä mutta se ei suinkaan tarkoita ettenkö mielelläni ostaisi myös kuukausisäästöstä halvemmalla jos vain mahdollista. Kyllä minä ainakin otan ilo mielin kaiken mikä irti lähtee.

Kattelin tuon Pyysing grillaa Karoa ja sen innoittamana vähän vanhemman, missä Karo grillaa Pyysingiä.
50 vuotiaalla Karolla ilmeisesti 3-4 miljoonaa salkussa. Valitettavasti Pyysingin salkun koko ei tullut ilmi, mutta tuli hänen käsityksensä, että on kyllä isosti osakkeissa kiinni ja suosii sijoituslainojakin. Ja taisi mainita, että jos Karo olisi käyttänyt vipuja, olisi hänen salkkunsa nyt kaksi kertaa suurempi. Jonkin verran käytiin Karon salkkua läpi. Pyysingin ei niinkään kuin epäonnistumisia. Enemmän olisi tuota saanut olla.

Taidan kyllä jäädä näpertelemään näiden ETF:ien kanssa, kun tuli taas näiden katsomisen jälkeen sellainen fiilis, että isot kalat ui ihan eri vesissä kuin itse.

Tuosta linkkiä tuohon ekaan ja kookelilla löytyy kyllä toi toinenkin:

Täytyykin tuo Karo laittaa katseluun, kun siellä on ollut paljon toimareita ja rahastojen salkuista vastaavia haastateltavana.
Näihin menee vaan turkkaristi aikaa, jos ovat aina tunnin mittaisia...

Viimeksi muokattu:
Pyysinkillä taitaa (matalissa) kyNppi milleissä olla tuo salkkunsa.

1782985272602.png

Akilla tuo Zeroman juu. Muistelen, että jossain podcastissa avautui joskus vähän salkustaan. Pienempien puljujen listoiltahan tuota voi googlailla, esim. Ovaroa ja Cityconia noin miljoonalla molempia (näistä pikkupuljuista tulee jo liki 5 miljoonan possat). Ja esim.Ålandsbankenin reilun miljoonan omistuksensa eivät näy kun ei siellä suurimpien omistajien joukossa samoin on mm.UPM:ää kertonut salkustaan löytyvän...

Ja Zeromanin tase tosiaan se 14,3 miljoonaa eli ihan julkisista tiedoista näkyy jo aika paljon "salkustaan".

1782987496654.png

Viimeksi muokattu:
Kertokaas onko Nordnetin kuukausisäästösopimukset rahastoihin ja EFtiin erilliset, eli molemmista menee 2,5 € kuussa vai miten tuo laskutus meni?

En hirveästi tiirailisi Pyysingin salkkua, koska kyseessä ei ole mikään sijoitusnikkari vaan enemmänkin uhkapeluri.

Kertokaas onko Nordnetin kuukausisäästösopimukset rahastoihin ja EFtiin erilliset, eli molemmista menee 2,5 € kuussa vai miten tuo laskutus meni?

2,5e/kk kulu liittyy vain pörssilistattuihin eli ETF/ETP. Normirahastoissa ei mene kulua. Täällä kohta "Mitä kuluja kuukausisäästämiseen liittyy?"

Trading 212 tukee nykyään ainakin briteissä ilmaisia siirtoja IBKR:lle, jota käyttävät backendina. Mikäli sama pätee Saksan ja Kyproksen toimijoihin, piileeköhän tuossa mitään sudenkuoppaa, vai onko kyseessä helppo keino optimoida kauppakuluja :think:

Mä yritän suhtautua tähän nykyään niin, että pörssikurssien hetkellinen taso on paras näkemys tulevaisuudesta tämänhetkisessä toimintaympäristössä. On siis turha miettiä sitä että onko arvostustasot ylhäällä vai alhaalla vaan sitä että onko toimintaympäristö kestävä ja minkälaisia muutoksia olettaa siihen tapahtuvan (joka sitten heijastuu niihin pörssikursseihin).

Osittain samaa mieltä, ja en siis pohjaa ajatuksiani pelkkään kurssinousuun vaan miun mielestä toimintaympäristö ei ole kestävä (AI:n ja geopolitiikan kasvavat uhat: suurtyöttömyys, sota, jne). Siksipä puolet "sijoituksista" menee vain sinne säästötilille.

Kyllä minunkin mielestäni hinnoissa on nyt "ilmaa" ja vähintäänkin jonkinlaiselle korjausliikkeelle tilausta. Hyvin mahdollisesti peräti kunnon kupla odottaa puhkeamistaan.

Koska en kuitenkaan pysty luotettavasti ennustamaan kyseisen "romahduksen" ajankohtaa, kuukausittaiset ylijäämät menevät kutakuinkin kokonaisuudessaan rahastoihin ja ETF:iin. Sotakassa/sukanvarsipotti on jo kerrytetty, ja odottaa korkeakorkoisella säästötilillä mahdollisia ostopaikkoja.

Jos ikää tullut jo 62 vuotta. Mahdollisuus nostaa osittaista vanhuuseläkettä (OVE). Eli voi nostaa kolme vuotta joko 25 tai 50 prosenttia tulevan eläkkeen summasta. Tämä vähentää tulevaa eläkettä, olikohan 0,4 % jokaiselta nostetulta kuukaudelta.

Harkinnassa, kannattaisiko alkaa nostaa kyseistä ovea ja pistää kaikki nostetut rahat esim. IP maailma indeksi rahastoon?
Tällä hetkellä menee muutenkin kuukaudessa noin 600-1000 euroa rahastoihin.

Itse olen vielä töissä ja tämähän tarkoittaisi että verotus nousisi aika paljon. Joskus laskin että jos elän noin 75 vuotiaaksi, OVEN etukäteen nosto alkaa sen jälkeen menemään tappiolle.

Onko täällä sen ikäisiä jotka miettineet asiaa?

Jos ikää tullut jo 62 vuotta. Mahdollisuus nostaa osittaista vanhuuseläkettä (OVE). Eli voi nostaa kolme vuotta joko 25 tai 50 prosenttia tulevan eläkkeen summasta. Tämä vähentää tulevaa eläkettä, olikohan 0,4 % jokaiselta nostetulta kuukaudelta.
Tuo 0,4% ymmärtääkseni lasketaan siitä OVE:n määrästä eli käytännössä siis 0,1% tai 0,2% vähenee per kuukausi riippuen millä prosentilla OVE:a ottaa.

Harkinnassa, kannattaisiko alkaa nostaa kyseistä ovea ja pistää kaikki nostetut rahat esim. IP maailma indeksi rahastoon?

Itse olen vielä töissä ja tämähän tarkoittaisi että verotus nousisi aika paljon. Joskus laskin että jos elän noin 75 vuotiaaksi, OVEN etukäteen nosto alkaa sen jälkeen menemään tappiolle.

Varmaan se isoin kysymys on siinä, että kuinka nopeasti sitä OVE:n sijoituksiin laitettua rahaa tarvitsee. Jos sen voi jättää pitkäksi aikaa sisään, niin kannattaa todennäköisesti paremmin, samoin kun jos ei ole muita ansiopuolen tuloja. Ja eläkkeitähän ei kuolinpesälle makseta, niin siitä saattaa saada etua, jos on perijöitä - vaikka toivottavasti tietty ei matka lopu ns. kesken :) Jos jatkaa työntekoa, niin ehkä tuo 25% voisi olla verotuksellisesti järkevämpi kompromissi?

Itse aion lopettaa työnteon ennen OVE:a, joten verotuksellisesti helpompi ottaa ja pistää sijoituksiin tahi vähentää painetta tehdä sijoituksista myyntejä.

Viimeksi muokattu:
Tuo 0,4% ymmärtääkseni lasketaan siitä OVE:n määrästä eli käytännössä siis 0,1% tai 0,2% vähenee per kuukausi riippuen millä prosentilla OVE:a ottaa.

Varmaan se isoin kysymys on siinä, että kuinka nopeasti sitä OVE:n sijoituksiin laitettua rahaa tarvitsee. Jos sen voi jättää pitkäksi aikaa sisään, niin kannattaa todennäköisesti paremmin, samoin kun jos ei ole muita ansiopuolen tuloja. Ja eläkkeitähän ei kuolinpesälle makseta, niin siitä saattaa saada etua, jos on perijöitä.

Itse aion lopettaa työnteon ennen OVE:a, joten verotuksellisesti helpompi ottaa ja pistää sijoituksiin tahi vähentää painetta tehdä sijoituksista myyntejä.
Tuo vähennyksen lasku on mielestäni aika hankalasti selitetty.

Lapset lähtenyt pesässä kauan sitten. Talokin velaton, joten kuluja aika vähän. Harrastuksissa ja konserteissa jne.. käydään mutta aika pienet on menot verrattavissa tuloihin.

Joten tämän hetkisellä elämän tilanteella ei ole rahastoja nostaa pois.

Lähinnä itselle tuli myös mieleen että eläkettä lapset\vaimo ei pysty tarvittaessa perimään mutta jo nostetut rahastoihin sijoitetut OVE nostot menee perintönä. Eihän tuossakaan isosta rahasta puhuta mutta rahasta kuitenkin.

En hirveästi tiirailisi Pyysingin salkkua, koska kyseessä ei ole mikään sijoitusnikkari vaan enemmänkin uhkapeluri.

Juu, ilmeisesti Karo nikkari ja salkku 3-4 megaa ja Pyysing uhkapeluri ja salkku 14 megaa.

Hän (Pyysing) on myös sanonut, että älkää hyvät ihmiset hänen salkkua matkiko, kun se on tarkoitettu treidaamiseen.

Itsellä ei ole kovin erikoisesti mennyt yksittäiset osakeostot. Osassa ostamissani on mielestäni potentiaalia nousuun seuraavan 1-2 vuoden sisällä, jos ilmoitetut projektit onnistuu hyvin, mutta tässä välissä hinta lähinnä pudonnut hiljalleen ja yhden tällaisen osakkeen kohdalla oma tilanne on -20%.

Ostin myös AMD:tä tossa viime vuonna ihan vuoden alussa. Oston kohdalla alkoikin hinnan putoaminen (silloin vielä puhuttiin vitsinimestä advanced money destroyerista) ja, kun kurssi nousi n. puolen vuoden jälkeen ja lopulta olin vähän plussalla niin myin AMD osakkeet pienellä voitolla. Pelkäsi, että kurssi putoaa taas ja jään reilusti miinukselle tai joutuu odottamaan vuosia, että pääsee omilleen.

Noh AMD:n kohdalla, jos olisin odottanut kuukausia niin olisin pienen voiton sijaan tuplannut sijoituksen. Jos olisi odottanut nykypäivään niin nelinkertaistanut.

AMD:ssa ei mulla ollut kummempaa suunnitelmaa. Luin lupaavista tulevaisuudennäkymistä ja ajattelin kokeilla minkälainen tuuri kävisi pienellä summalla (noin 1000€, että osto ja myyntikulut ei olisi niin järkyttävän iso osuus koko jutussa) mutta ajatuksena oli max 1-2 sijoitusaika. Jätin suunnitelman kesken, kun heti alkuun kesti 6kk että pääsi aloitustilanteeseen. Jälkikäteen katsottuna olisi pitänyt laittaa iso summa ja odottaa rauhassa :D

Itsellä ei ole kovin erikoisesti mennyt yksittäiset osakeostot. Osassa ostamissani on mielestäni potentiaalia nousuun seuraavan 1-2 vuoden sisällä, jos ilmoitetut projektit onnistuu hyvin, mutta tässä välissä hinta lähinnä pudonnut hiljalleen ja yhden tällaisen osakkeen kohdalla oma tilanne on -20%.

Ostin myös AMD:tä tossa viime vuonna ihan vuoden alussa. Oston kohdalla alkoikin hinnan putoaminen (silloin vielä puhuttiin vitsinimestä advanced money destroyerista) ja, kun kurssi nousi n. puolen vuoden jälkeen ja lopulta olin vähän plussalla niin myin AMD osakkeet pienellä voitolla. Pelkäsi, että kurssi putoaa taas ja jään reilusti miinukselle tai joutuu odottamaan vuosia, että pääsee omilleen.

Noh AMD:n kohdalla, jos olisin odottanut kuukausia niin olisin pienen voiton sijaan tuplannut sijoituksen. Jos olisi odottanut nykypäivään niin nelinkertaistanut.

AMD:ssa ei mulla ollut kummempaa suunnitelmaa. Luin lupaavista tulevaisuudennäkymistä ja ajattelin kokeilla minkälainen tuuri kävisi pienellä summalla (noin 1000€, että osto ja myyntikulut ei olisi niin järkyttävän iso osuus koko jutussa) mutta ajatuksena oli max 1-2 sijoitusaika. Jätin suunnitelman kesken, kun heti alkuun kesti 6kk että pääsi aloitustilanteeseen. Jälkikäteen katsottuna olisi pitänyt laittaa iso summa ja odottaa rauhassa :D
Näinhän se menee, mahdoton etukäteen tietää onko nyt hyvä hetki ostaa ja erityisesti onko hyvä hetki myydä.

Omassa salkussa AMD on suurin yksittäinen omistus kun nyt noussut sen verran lujaa ja nvidiaa olen kevemtänyt jo viime vuoden puolella. Toki kokonaiskuvassa indeksirahastot on ylivoimaisesti suurin (about 80%) omaisuuserä mutta ne on tarkoituksella jaettuna useisiin eri rahastoihin. Löytyy siis pari eri s&p500 rahastoa, nasdaq100, eurooppa, useampi eri maailmarahasto, ex usa ja kehittyvät. Kaikki mallia ETF. Nämä oikeastaan vain, jotta voin käyttää Nordnetin superluottoa parhaalla korolla halutessani.

Toihan on just se yleinen piensijoittajan ongelma osakkeiden kanssa. Eli myydään liian aikaisin. Et todellakaan ole ensimmäinen, etkä viimeinen, jolle noin käy. Osakkeilla vielä liikkeet voivat olla rajujakin ja ei kestä hermo odotella.

Siksi indeksit.

Korjaus. Voitolla olevat myydään liian aikaisin ja tappiolla olevat liian myöhään/ei ollenkaan (jo se kuitenkin nousisi...).

Sama on käynyt lukemattomia kertoa omalla kohdallani. Lopputuloksena, joko pieni voitto tai pieni tappio. En myöskään uskalla sijoittaa isolla summalla ysittäiseen osakkeeseen, joten olen suosiolla taipunut vain indeksisijoittamiseen.

Onko sulla joku erityinen syy olettaa, että elät noin vähän aikaa? 62 vuotiaan miehen normaali elinajanodote on tilastokeskuksen laskentamallien mukaan n. 83v.

Toki voi olla huonoa tuuria aina matkassa tai jos on jo valmiiksi syöpädiagnoosia tai muuta perussairautta, niin oddsit heikkenevät reippaasti, mutta keskimäärin nykyiset kuusikymppiset kuitenkin elävät yli kasikymppisiksi.

edit:
Et avaa ollenkaan nyt tarjolla olevaa eläkekertymää + tavoitteita eläköitymisajankohdan suhteen, miten odotettu eläkekertymä riittää, mitä tarpeita perheellä on ja mitä toiveita itsellä on sen suhteen että jättää jälkeensä perheelle tai miten tukea jälkikasvua. Tai mitä toiveita esim. asumisen suhteen viimeisille vuosille on.

Mutta koita pistää exceliin vähän ajatuksia noista ja katso, että onko OVE järkevä asia ja miten se kannattaisi yhdistää työkuorman vähentämiseen / lopettamiseen.

Verot kun ovat 100% varmasti "hävittyä" rahaa. Ja riippuen duunista, se joko on tai ei ole mielekkäästi käytettyä aikaa, jota meillä kaikilla on rajallisesti. Ja 62:sella vielä selvästi vähemmän kuin monella nuoremmalla...

Viimeksi muokattu:
Onko sulla joku erityinen syy olettaa, että elät noin vähän aikaa? 62 vuotiaan miehen normaali elinajanodote on tilastokeskuksen laskentamallien mukaan n. 83v.

Toki voi olla huonoa tuuria aina matkassa tai jos on jo valmiiksi syöpädiagnoosia tai muuta perussairautta, niin oddsit heikkenevät reippaasti, mutta keskimäärin nykyiset kuusikymppiset kuitenkin elävät yli kasikymppisiksi.

edit:
Et avaa ollenkaan nyt tarjolla olevaa eläkekertymää + tavoitteita eläköitymisajankohdan suhteen, miten odotettu eläkekertymä riittää, mitä tarpeita perheellä on ja mitä toiveita itsellä on sen suhteen että jättää jälkeensä perheelle tai miten tukea jälkikasvua. Tai mitä toiveita esim. asumisen suhteen viimeisille vuosille on.

Mutta koita pistää exceliin vähän ajatuksia noista ja katso, että onko OVE järkevä asia ja miten se kannattaisi yhdistää työkuorman vähentämiseen / lopettamiseen.

Verot kun ovat 100% varmasti "hävittyä" rahaa. Ja riippuen duunista, se joko on tai ei ole mielekkäästi käytettyä aikaa, jota meillä kaikilla on rajallisesti. Ja 62:sella vielä selvästi vähemmän kuin monella nuoremmalla...
Itse olen ajatellut ottaa 50% OVE:n (jos vielä silloin olemassa koko OVE), kannattaa varsinkin kun ei ole tarkoitus olla tuolloin töissä, niin veroprosentti pysyy maltilisena. Mulla myös Mandatum Sesam eläkevakuutuksia jotka verotetaan palkkatulona ja ajatus nostaa ne just ennen OVE:a.

Itsellä OVE vähentää tarvettaa nostaa sijoituksista ennen eläkeikää ja eläkkeellä sitten tulovirta kääntyy plussalle nykyarvion mukaan. OVE:n ansiosta sijoitukset pysyvät suurempina ja arvioin sen olevan ehdottoman kannattavaa.

Töissä ollessa varsinkin kovatuloisena toi OVE:n hyöty valuu osin veroihin.

Itse olen ajatellut ottaa 50% OVE:n (jos vielä silloin olemassa koko OVE), kannattaa varsinkin kun ei ole tarkoitus olla tuolloin töissä, niin veroprosentti pysyy maltilisena. Mulla myös Mandatum Sesam eläkevakuutuksia jotka verotetaan palkkatulona ja ajatus nostaa ne just ennen OVE:a.

Itsellä OVE vähentää tarvettaa nostaa sijoituksista ennen eläkeikää ja eläkkeellä sitten tulovirta kääntyy plussalle nykyarvion mukaan. OVE:n ansiosta sijoitukset pysyvät suurempina ja arvioin sen olevan ehdottoman kannattavaa.

Töissä ollessa varsinkin kovatuloisena toi OVE:n hyöty valuu osin veroihin.
Nähdäkseni töissä ollessa OVE kannattaa lähinnä jos vähentää työssäoloprosenttia tai senhetkinen duuni on varsin matalapalkkainen.

Toihan on just se yleinen piensijoittajan ongelma osakkeiden kanssa. Eli myydään liian aikaisin. Et todellakaan ole ensimmäinen, etkä viimeinen, jolle noin käy. Osakkeilla vielä liikkeet voivat olla rajujakin ja ei kestä hermo odotella.

Siksi indeksit.

Korjaus. Voitolla olevat myydään liian aikaisin ja tappiolla olevat liian myöhään/ei ollenkaan (jo se kuitenkin nousisi...).
Joo rahastoissa/ETF on 90% salkusta.

Ei vaan kestänyt kantti, että olisi pienen voitin kohdalla tippunutkin vaikka 50% ja omilleen pääsy kestänyt vuosikausia, kun ei ollut tavoitteena mikään vuosikymmenen odottelu.

Toisaalta ainakin tähän mennessä postin osake on toiminut hyvin ja siinä tulee osinkoja niin ei ole ollut kiire myydä

Mites, onko porukka hypännyt mukaan tuohon Nordnetin uuteen Saksa indeksirahastoon ?

Itse olen aina 100% varma että ostan ja myisin väärään aikaan. Minkäänlaista tuuria minulla ei ole koskaan ollut missään asiassa ja myös osaaminen näissä osakeasioissa ja ylipäätään ymmärrys taloudesta yleisellä tasolla täysi nolla, että osaisin mitenkään ennustaa mitä tulee tapahtumaan. Siksi en koskaan myy osakkeita. Enkä ole pitkään aikaan ostanutkaan. Kuukausisäästöllä ETF joka kuukausi kymmeniä vuosia niin lopputulokseen ei juuri ostopäivien kurssilla, tuurilla tai ymmärryksellä ole kauheasti vaikutusta.

Ostamistani osakkeista osa noussut todella paljon ja heikoimmat laskeneet yli 90%. Onneksi suurin osa kauan sitten ostettua Nordeaa josta saa hyvää osinkotuottoa jonka olen aina laittanut suoraan ETF:iin. Joten parempi toki olisi jos Nordea rahatkin olisi tuolla ETF:ssä niin ei menisi veroja turhaan.

Mites, onko porukka hypännyt mukaan tuohon Nordnetin uuteen Saksa indeksirahastoon ?

En ole hypännyt mukaan, mutta näköjään lähes 8000 Nordnetissä on jo sinne sijoittanut.
Jos se tuntuu sinun jutulta, niin osta pois. Itse laitan maanantaina taas kaiken teknologia ETF:ään kuukausisäästöllä.

En ole hypännyt mukaan, mutta näköjään lähes 8000 Nordnetissä on jo sinne sijoittanut.
Jos se tuntuu sinun jutulta, niin osta pois. Itse laitan maanantaina taas kaiken teknologia ETF:ään kuukausisäästöllä.
Joo kyllä minullakin menee kk säästösopimuksella kahteen ETF:n..

Joo rahastoissa/ETF on 90% salkusta.

Ei vaan kestänyt kantti, että olisi pienen voitin kohdalla tippunutkin vaikka 50% ja omilleen pääsy kestänyt vuosikausia, kun ei ollut tavoitteena mikään vuosikymmenen odottelu.

Toisaalta ainakin tähän mennessä postin osake on toiminut hyvin ja siinä tulee osinkoja niin ei ole ollut kiire myydä

Minulla on teoria siitä, että noin 50% osakesijoittajista tekivät oikeita sijoituksia eläkkeelle päästyään (pidän uskonnon vastaisesti myös ETF sijoittajia osakesijoittajina). Ne jotka olivat väärässä pitävät suunsa kiinni ja oikeassa olevat ovat neroja. Lopuksi laaditaan tilasto jossa varallisuuden kasvu sijoittajilla oli keskimäärin 15%. Se +15% per annum vastaa uusien sijoittajien kassavirtaa "sattumanvaraisesti" valitusta aloitushetkestä tarkasteltuna. Tätä tilastoa ei laadita laskukaudella, koska silloin asia ei kiinnosta ketään.

Google keskeytti omien osakkeiden ostot ja otti velkaa, pidän tätä osakehuipun merkkinä. Näiden suuryritysten toimarit ensimmäistä kertaa elämässään ovat joutuneet tekemisiin yritysriskin kanssa. "Onko tällä rahalla joku tuotto-odotus vai?" kuuluu käytävillä kyseltävän. Jensen koristelee nahkatakkinsa timanteilla, mutta en pidä sitäkään ihan merkkinä valoisasta tulevaisuudesta pitkässä horisontissa.

Viimeksi muokattu:

edit:

+
Ei mulla mitään sairauksia ole tiedossa, jonka takia tuota suunnittelisin.
Noin 2800 euroa näköjään tähän mennessä kertynyt. Katsoin Varman sivuilta 50 % jos ottaisi, siitä vähennetään vielä erikseen varhennusvähennys + elinaikakertoimen vaikutus euroja reilut 250 euroa. Joten 50 % OVE olisi reilut 1100 euroa - verot.

Sijoituksen näkökulmasta tuota mietiskelin mutta ei taida kannattaa edes sijoitusmielessä koska veroprosentti nousisi tuon OVE:n myötä.

Onpahan ainakin hyvä varasuunnitelma alkaa nostamaan ovea jos seuraavat YT osuu omalle kohdalle.
IT alalla tai ainakin meillä on ollut YT päällä noin kerran vuodessa muutaman vuoden sisällä.

Ei mulla mitään sairauksia ole tiedossa, jonka takia tuota suunnittelisin.
Noin 2800 euroa näköjään tähän mennessä kertynyt. Katsoin Varman sivuilta 50 % jos ottaisi, siitä vähennetään vielä erikseen varhennusvähennys + elinaikakertoimen vaikutus euroja reilut 250 euroa. Joten 50 % OVE olisi reilut 1100 euroa - verot.

Sijoituksen näkökulmasta tuota mietiskelin mutta ei taida kannattaa edes sijoitusmielessä koska veroprosentti nousisi tuon OVE:n myötä.

Onpahan ainakin hyvä varasuunnitelma alkaa nostamaan ovea jos seuraavat YT osuu omalle kohdalle.
IT alalla tai ainakin meillä on ollut YT päällä noin kerran vuodessa muutaman vuoden sisällä.
Koita laskea paljonko tulot nousevat nettona nyt 3v ajalle tjsp kuinka pitkään tuota saisitkaan ja sen jälkeen, että paljonko tulot laskee nettona verojen jälkeen kun eläke pienenee.

Meinaan eläkkeelläkin veroprosentti voi olla yllättävän korkea kun työtulovähennykset katoavat.

Siinä on vaan aika raaka ero kun töissä ollessa OVE:a verotetaan about 50% ja tuottoa saa vain pari vuotta, mutta oletettavasti eläkkeellä viettää sitten 10-15v jonka aikana maksetaan lasku siitä.

Koita laskea paljonko tulot nousevat nettona nyt 3v ajalle tjsp kuinka pitkään tuota saisitkaan ja sen jälkeen, että paljonko tulot laskee nettona verojen jälkeen kun eläke pienenee.

Meinaan eläkkeelläkin veroprosentti voi olla yllättävän korkea kun työtulovähennykset katoavat.

Siinä on vaan aika raaka ero kun töissä ollessa OVE:a verotetaan about 50% ja tuottoa saa vain pari vuotta, mutta oletettavasti eläkkeellä viettää sitten 10-15v jonka aikana maksetaan lasku siitä.
Eläkkeellä taas toisaalta on eläketulovähennys, mikä varsinkin pienissä eläketuloissa laskee verotusta jopa palkansaajan alle, kun osa veroluontoisista maksuista puuttuu. Vähänkin suuremmissa eläketuloissa tietty menee palkansaajasta veroprosentissa edellle, kun vähennykset ovat heikommat.

Hankala yhtälö tuo joka tapauksessa on, jos töitä aikoo täysillä jatkaa. Ainakin sitä tuottoa pitää saada joko pitkään OVE säästöille tai sitten eläkkeen nostoajan tulee jäädä valitettavan lyhyeksi, jolloin perijät hyötyvät, kun eläkerahat eivät jää valtiolle.

Mistäköhän nämä valtavat erot johtuvat? Että esim Virossa ja Liettuassa ollaan kymmenen kertaa rikkaampia kuin Suomessa, vaikka voisi olettaa tulotason olevan siellä pienempi?

Mistäköhän nämä valtavat erot johtuvat? Että esim Virossa ja Liettuassa ollaan kymmenen kertaa rikkaampia kuin Suomessa, vaikka voisi olettaa tulotason olevan siellä pienempi?

Perheentuki ja muuttavat myöhempään omilleen, kun suomalainen lentää pesästä aikaisemmin opintolainat niskassa.

Yksi ero, joka tulee heti mieleen, on omilleen muuttamisen ajankohta. Suomessa (ja Saksassa) käsittääkseni nuoret muuttavat pois kotoa huomattavasti nuorempina kuin Italiassa tai Maltalla. Kreikan olisin kyllä kuvitellut kuuluvan samaan kastiin, eikä Suomen kylkeen.

Tämä kuuluu enemmän politiikka puolelle, mutta syynä on se, että Suomi on gerontokratia pahimmasta päästä. Nuoret eivät ole aktiivinen ja yhtenäinen äänestäjäryhmä, joten raippa osuu heihin paljon eläkeläisiä useammin. Koulutusta on leikattu, elinkustannukset ovat hyvin korkeat, nuorten työttömyys on ennätystasolla ja velkaantuminenkin on ongelma. Lisäksi Suomessa varallisuuden siirtoa sukupolvelta toiselle ei pidetä yhteiskunnallisesti hyväksyttävänä ja tämä tehdään myös verotuksella selväksi. Jokaisen sukupolven oletetaan aloittavan aina uudestaan nollista ja tuon tilaston perusteella tavoitteessa on onnistuttu erinomaisesti.

Tämä kuuluu enemmän politiikka puolelle, mutta syynä on se, että Suomi on gerontokratia pahimmasta päästä. Nuoret eivät ole aktiivinen ja yhtenäinen äänestäjäryhmä, joten raippa osuu heihin paljon eläkeläisiä useammin. Koulutusta on leikattu, elinkustannukset ovat hyvin korkeat, nuorten työttömyys on ennätystasolla ja velkaantuminenkin on ongelma. Lisäksi Suomessa varallisuuden siirtoa sukupolvelta toiselle ei pidetä yhteiskunnallisesti hyväksyttävänä ja tämä tehdään myös verotuksella selväksi. Jokaisen sukupolven oletetaan aloittavan aina uudestaan nollista ja tuon tilaston perusteella tavoitteessa on onnistuttu erinomaisesti.

Kiitos vastauksesta. Ajattelin kuitenkin kuuluvan tänne, kun sijoittaminen on nuorilla nyt tapetilla ja siihen nähden ihmeellinen tilasto.
Ei minullakaan kyllä kauhean iso varallisuus nuorena ollut. Olisipa sijoittamisesta kirjoitettu yhtä paljon kuin nykyisin. Vai osuuko siihen vain silmät, kun aihe kiinnostaa?

Gerontokratia piti googlettaa.

Mä itseasiassa en usko että se kuuluu politiikkaan vaikka se olikin eka reaktio kun näin ton. Vähän pidemmälle mun miettii ajatukset muuttuu.

Kyseessä on mediaani, joten ensin isot ryhmät joilla ei todennäköisesti ole kertynyt omaisuutta,
- Opiskelijat (opintovelvollisuuden pidentäminen kasvattaa joukkoa)
- Työttömät (meillä niitä riittää)
- Pienituloiset (jos kattoo asumistukea saavien syömäkuntien määrää se on hurja, ja he tuskin kerryttävät omaisuutta)

Mut tavalla tai toisella noi pätee useimpiin muihinkin maihin. Eli mikä suomessa on toisin?

Tai oikeammin, kun nuori kerryttää omaisuutta, miten se tapahtuu? Pieni-keskituloisten yleisin omistusluokka on asunto. Ostetaan siis koti ja maksetaan sitä pois, osakkeet tulee vasta korkeampien tulojen / varakkuuden myötä eikä näy mediaanissa. En yllättyisi vaikka tilanne oliI suhteellisen sama useissa muissakin maissa (toki lännessä ostetaan harvemmin asunto, etelässä asutaan kotona pidempään jne).

Eli en yllättyisi vaikka toi graafi näyttäisi pitkälti asuntojen hintojen kehitystä. Mitä enemmän asuntojen hinnat ovat nousseet sinä aikana kuin tutkimuksen ikäryhmät ovat ostaneet asuntoja, sitä enemmän heillä on omaisuutta.

Tai oikeammin, kun nuori kerryttää omaisuutta, miten se tapahtuu? Pieni-keskituloisten yleisin omistusluokka on asunto. O
Aloitetaan yleensä paskaduunilla mistä edetään eteenpäin. Mun eka työ oli maalata yksi talo. Eka "koodaustyö" opiskelujen ohessa maksoi jotain 44mk/h missä olin lähinnä kokeneiden tiellä. Tänä päivänä vois ajatella, että eka työ jotain wolttailua tms. Ei suoraan päästä jonnekin huippupalkoille yleensä, tarvii grindata. Pari vuotta wolttailee illat ja kesät koulun ohessa niin ehkä löytyy motivaatiota päästä "parempiin" töihin.

Suomessa on toisin ettei työt maistu kun lähtökohdat ilman työtäkin niin hyvät ettei ole pakottavaa tarvetta edetä elämässä. Edes wolttaaminen ei maistu natiiveille vaan pitää raahata porukkaa ulkomailta wolt-läheteiksi.

Täyttä politiikkaahan tämä on, ei mitään tekemistä sijoittamisen kanssa. Politiikkapuolella ratkotaan ongelmat miten saadaan ihmiset töihin ja voiko valtio auttaa työpaikkojen luomisessa. Kun ihmiset ovat töissä tässä ketjussa voi pohtia miten sijoittaa ylimääräiset rahat. FIRE ketjussa voi pohtia miten optimoida kulutusta, että jäisi rahaa käteen sijoitettavaksi.

Aloitetaan yleensä paskaduunilla mistä edetään eteenpäin. Mun eka työ oli maalata yksi talo. Eka "koodaustyö" opiskelujen ohessa maksoi jotain 44mk/h missä olin lähinnä kokeneiden tiellä. Tänä päivänä vois ajatella, että eka työ jotain wolttailua tms. Ei suoraan päästä jonnekin huippupalkoille yleensä, tarvii grindata. Pari vuotta wolttailee illat ja kesät koulun ohessa niin ehkä löytyy motivaatiota päästä "parempiin" töihin.

Suomessa on toisin ettei työt maistu kun lähtökohdat ilman työtäkin niin hyvät ettei ole pakottavaa tarvetta edetä elämässä. Edes wolttaaminen ei maistu natiiveille vaan pitää raahata porukkaa ulkomailta wolt-läheteiksi.

Täyttä politiikkaahan tämä on, ei mitään tekemistä sijoittamisen kanssa. Politiikkapuolella ratkotaan ongelmat miten saadaan ihmiset töihin ja voiko valtio auttaa työpaikkojen luomisessa. Kun ihmiset ovat töissä tässä ketjussa voi pohtia miten sijoittaa ylimääräiset rahat. FIRE ketjussa voi pohtia miten optimoida kulutusta, että jäisi rahaa käteen sijoitettavaksi.

Aika lailla menee ohi osakkeet, rahastot ja ETF aiheesta, mutta eipä tämä nyt niin vakavaa ole. Kunhan nyt muistutin kun teiltäkin olen täällä samanlaisia muistutuksia nähnyt.

ETF:stä puheen ollen, niin kyllä tuo ajallinen hajautus on ollut tähän mennessä viimeisen 8kk aikana melko huono diili. Olisi kannattanut mennä vaan all in 8kk sitten, mutta toisaalta onhan tuo ajallinen hajautus ns vakuutus siltä varalta jos tulee reilumpaa laskua, ainakin nukun yöni paremmin. Tokihan rippuu kuinka paljon on laittamassa kerralla jne..

Nyt on kyllä pakko myöntää että täysin odottamaton tulos jos kerran kyse on *mediaanista*. Sen voin uskoa että Suomalaisilla nuorilla ja nuorilla aikuisilla ei juuri paljoa ole. Opiskelijoillakin lähes vain vaatteet päällään. Mutta se miten Kroatian mediaani voisi olla noin korkea? Uskoakseni siellä on kyllä kasaantunutta varallisuutta mutta että mediaani olisi korkea. Vai lasketaanko joillekin julkiset eläkevarat mukaan tai jotain á Norjan öljyrahasto.

Epäilen että Maltan tuloksessa on jotain filunkia. Onko suurin osa nuorista jo Venäjän oligarkien vesoja :D

E: ilmeisesti Kroatian asunnot tuli jaetuksi hyvin tasan Jugoslavian hajotessa. 85% omistaa kotinsa ja se on 96% varallisuudesta.

Viimeksi muokattu:
IBKR:n myyntirapsat ovat verottajan kannalta pielessä. Eli myydyn erän ostosumma pitää muuttaa sen ostopäivän valuuttakurssilla euroiksi, lisäksi pitää huomioida mahdolliset jaetut pääomanpalautukset yms. eli sen ostosumman voi joutua tonkimaan jostain historiasta, koska IB saattaa myynnin yhteydessä raportoida ostohinnan noilla vähennettynä. Myynnin summa sitten muutetaan myyntipäivän kurssilla euroiksi. Noista sitten tulee erotuksesta voitto tahi tappio oikein euromääräisenä.

Viralliset päivän kurssit napataan EKP:n palvelusta.

Jos pelkkää päivänsisäistä kauppaa olet tehnyt, niin sitten menee helpolla, kun ei tarvitse kuin muuttaa se myynnin ja oston erotuksen valuuttasumma suoraan IBKR:n rapsasta euroiksi sen päivän kurssilla - tai itse asiassa saattaa jopa saada rapsan yhteenvedosta jos on euro base currencynä ja pelkkiä tuollaisia kauppoja. Muussa tapauksessa menee laskemiseksi. Verottaja tosiaan syö ihan mitä tahansa sinne laittaa, mutta jos tarkastamaan ruvetaan, niin pieleen menee, jos ei noita ole eri päiville osuneiden myyntien ja ostojen osalta muunnellut auki. Plus korjaillut mahdollisia IB:n väärin vieraassa valuutassakin antamia ostohintoja. (pääomanpalautuksista ja vastaavista kun pitää maksaa Suomeen verot jo maksun yhteydessä)

Kiitokset vielä näistä. Oli hauska, kun verottaja soitti perään ja kyseli, että miten sä oot saanu nää luvut, kun me ei saada samoja? Sanoin, että kyllä ne pitäis olla oikein, kun aika tarkkaan laskin. Laittoi kirjallisen selvityspyynnön perään. Liitin vastaukseen kuvakaappauksen tekemästäni Excelistä, ja muutaman hetken päästä tuli verotuspäätös alkuperäisten lukujeni mukaan. :cool:

Epäilen että Maltan tuloksessa on jotain filunkia. Onko suurin osa nuorista jo Venäjän oligarkien vesoja :D
Malta yhdenlainen vero ja säätelemättömyysparatiisi mikä imee nuorta porukkaa joka tekee rahaa esim. vedonlyönti, pokeri yms hommista. Sellaista mitä ei taida suomessa saada tehdä etenkään striimeisä.

Maltassa vain reilu 500k asukasta. Pienissä väestömäärissä tilastot voi vinoutua helpommin kuin väkirikkaissa paikoissa.

Malta yhdenlainen vero ja säätelemättömyysparatiisi mikä imee nuorta porukkaa joka tekee rahaa esim. vedonlyönti, pokeri yms hommista. Sellaista mitä ei taida suomessa saada tehdä etenkään striimeisä.

Maltassa vain reilu 500k asukasta. Pienissä väestömäärissä tilastot voi vinoutua helpommin kuin väkirikkaissa paikoissa.
Maltalla taisi olla sama selitys kuin Kroatialla eli lähes kaikki omistaa asuntonsa, niissä on kaikki raha kiinni ja niiden arvo on noussut pilviin. Ilmeisesti tuo kultainen viisumi myös nostaa hintoja.

Juu ja toki pienempi ”otoskoko” ja saarivaltio.

No vähän ehkä pitäisi sitten erottaa noissa tilastoissa likvidin ja epälikvidin varallisuuden määrä. Kuuluisasti seiniä ei moni syö.

Nyt on kyllä pakko myöntää että täysin odottamaton tulos jos kerran kyse on *mediaanista*. Sen voin uskoa että Suomalaisilla nuorilla ja nuorilla aikuisilla ei juuri paljoa ole. Opiskelijoillakin lähes vain vaatteet päällään. Mutta se miten Kroatian mediaani voisi olla noin korkea?

Kuten joku jo kirjoittikin, niin todennäköisesti tuossa tilastossa näkyy isosti viimeaikainen asuntojen hintojen muutos kyseisissä maissa.

Suomessa on asuntojen hinnat pudonneet viime vuodet eli monen nuoren asunnonostajan nettovarallisuus voi olla reilusti negatiivinenkin tällä hetkellä. Vastaavasti taas esim. Kroatiassa asuntojen hinnat ovat nousseet 15% viimeisen vuoden aikana. Noilla prosenteilla nettovarallisuus jo kasvaa ihan kivasti.

Maltalla taisi olla sama selitys kuin Kroatialla eli lähes kaikki omistaa asuntonsa, niissä on kaikki raha kiinni ja niiden arvo on noussut pilviin. Ilmeisesti tuo kultainen viisumi myös nostaa hintoja.

Juu ja toki pienempi ”otoskoko” ja saarivaltio.

No vähän ehkä pitäisi sitten erottaa noissa tilastoissa likvidin ja epälikvidin varallisuuden määrä. Kuuluisasti seiniä ei moni syö.
On noita suomalaisiakin muuttanut maltalle kun siellä saa pyörittää pokeri/...+vedonlyönti mainokset/uhkapelit youtube streameja sun muuta ihmeellistä. Ei kovin isoa määrää nuorempaa väkeä tarvi tekeen tuollaista niin näkyy keskiarvoissa hyvin nopeasti maltan kaltaisessa pikkupaikassa. Ylipäänsä turismi ja kasinotalous.

On noita suomalaisiakin muuttanut maltalle kun siellä saa pyörittää pokeri/...+vedonlyönti mainokset/uhkapelit youtube streameja sun muuta ihmeellistä. Ei kovin isoa määrää nuorempaa väkeä tarvi tekeen tuollaista niin näkyy keskiarvoissa hyvin nopeasti maltan kaltaisessa pikkupaikassa. Ylipäänsä turismi ja kasinotalous.

Siis Maltalla toimii iso joukko netti uhkapeli-firmoista. Kaikki, jotka yrittävät kiertää veroja muista EU-maista. Myös nämä suomeksi markkinoivat ja eikös se Jasperkin ne miljoonat sieltä tienannut. Paljon siellä on töissä Suomalaisia, joilla on jotain kokemusta pokerista, vedonlyönnistä tai ovat olleet aikaisemmin Veikkauksella töissä.
Sitten kun on paljon isosti maksavia firmoja ja paljon nuoria ihmisiä töissä, niin siitä se johtuu.

Lähinnä tuo kymmenkertainen ero Viroon ja Liettuaan ihmetyttää. Kai siellä nuorilla on samat ongelmat kuin täällä?

Viimeksi muokattu:
ETF:stä puheen ollen, niin kyllä tuo ajallinen hajautus on ollut tähän mennessä viimeisen 8kk aikana melko huono diili. Olisi kannattanut mennä vaan all in 8kk sitten, mutta toisaalta onhan tuo ajallinen hajautus ns vakuutus siltä varalta jos tulee reilumpaa laskua, ainakin nukun yöni paremmin. Tokihan rippuu kuinka paljon on laittamassa kerralla jne..

Ajallinen hajautus ei toimi. Aika biittaa aina ajoituksen. All in heti on parempi kuin ajallinen hajautus. Tästähän on ihan tutkimuksia?
Ehkä se Puttonen kuvasi tämän parhaiten: Jos mielestäsi markkinat ovat laskevat, eikö sinun pitäisi pitää kaikki rahat käteisenä?
Miksi edes sijoitat, jos oletat osakkeiden, joita olet ostanut, markkina arvon putoavan?

Sitä itsekin pähkäilin että tuollainen toiminta nostaisi keskiarvoa vaan kun kyseessä oli korkea mediaani. Korkean mediaanin selitys taas nimenomaan on hyvin korkea asuntojen omistavien osuus (ja asuntokupla). Tietenkin se nostaa hintoja että Malta houkuttelee erilaista harmaata liiketoimintaa ja myy viisumeita. Nurinkurisesti nuo maahan tulevat työntekijät ovat korkeasti palkattuja mutta paikallisilla on enemmän varallisuutta.

Ajallinen hajautus ei toimi. Aika biittaa aina ajoituksen. All in heti on parempi kuin ajallinen hajautus. Tästähän on ihan tutkimuksia?
Ehkä se Puttonen kuvasi tämän parhaiten: Jos mielestäsi markkinat ovat laskevat, eikö sinun pitäisi pitää kaikki rahat käteisenä?
Miksi edes sijoitat, jos oletat osakkeiden, joita olet ostanut, markkina arvon putoavan?
Mustavalkoinen logiikka. Entä jos ei tiedä? Entä jos haluaa jotain tuosta käsien päällä istumisen ja all-inin väliltä? Olisipa siihen jokin ratkaisu. Ainiin, onhan meillä. Ajallinen hajautus.

Statistiikka

Viestiketjuista
310 710
Jäsenet
83 899
Uusin jäsen
Veikko.T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom