Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Vähän liian kallis asunto ja auto lainalla niin saa imettyä 6-numeroisenkin bruttotulon kädestä suuhun tasolle ennen kuin miettii edes lomareissuja maksimilaadun hotelleissa. Rahaa on todella helppo tuhlata. Zuckerberg:lla megajahti missä tukialukset, helikopteria yms. Jahti yksinään satojen miljoonien arvoinen. https://www.yachtworld.com/research/zuckerbergs-yacht-a-300-million-launchpad-for-controversy/

Hah. Taas viisaampi. En tiennyt, että näillä on jahdin kokoiset tukialukset vielä messissä XD

Ehdinköhän nähdä rikkaiden henkilökohtaisia avaruusaluksia omana elinikänä...

Hah. Taas viisaampi. En tiennyt, että näillä on jahdin kokoiset tukialukset vielä messissä XD

Ehdinköhän nähdä rikkaiden henkilökohtaisia avaruusaluksia omana elinikänä...
Se tässä on paha että suhteellinen köyhyys on aina vaan vaikeampaa välttää. Vaikka minulla on enemmän varallisuutta kuin juuri yhdelläkään naapurilla (luulen), ja varmaan sen verran että jo nyt riittäisi suomalaisen sinkkufirettämiseen halvalla eläen jos se olisi se juttu, niin silti olen todella köyhä verrattuna melkein jokaiseen naamaan mitä kansainvälisissä uutisissa usseammin näkyy. Pari vuotta "normielämää" Nykissä niin olisi jo kaikki mennyt. Ja nykyiset suomalaiseksi hyvät tulot ei kanssa riittäisi mihinkään.

Minä ajattelen ehkä virheellisestikin niin, että tän ketjun skoopissa on jo päätetty säästää/sijoittaa. Turhaa tuo ajoittainen ei kannata säästää/sijoittaa koska x,y,z varsinkin kun ne on samat moneen kertaan heitetyt syyt joista väännetään "syöpä/autonalle käveleminen/haluan elää nyt enkä tulevaisuudessa jne". Olisi ihan hauska jos olisi erillinen ketju "elän kuin huomista ei olisi" ja siellä ei sitten tarvisi selitellä miksi tämä on väärin ja pitäisi säästää elämisen sijaan.
Ketjuhan käsittelee "säästäminen ja sijoittaminen"- aihetta, mihin kuuluu kysymyksen "mihin sijoittaa" myös valinta "sijoittaako vai ei". En ymmärrä taaskaan omituista tarvetta ohjata keskustelua mielivaltaisesti pois kysymyksistä, mitkä ei nyt ilmeisesti satu osumaan omalle mukavuusalueelle (koska on tarve valittaa asiasta) ollen kuitenkin täysin topicin raameissa. Kuitenkin aika ylätason keskustelua tässä topicissa on yleisesti ollut ilman mitään kovinkaan syvällistä, ettei edes senkään perusteella tätä nyt voi todeta että olisi jotenkin liian kevyt aihe. Sun asennoitumisesi tähän asiaan ei ole se ainut oikea, etkä mun ymmärtääkseni ole mikään ylläpidollinen taho ohjaamaan keskustelua johonkin omakeksimääsi raamiin.

Tokihan voi kuolla minuutin päästä johonkin, mutta keskimäärin näin ei käy. Itse lasken sen varaan että elän ainakin 80 vuotiaaksi. En toki niin tee että säästäisin aivan kaiken, mutta en myöskään tuhlaa ihan vaan siksi että myöhemmin elämässä on sitten helpompaa kun on rahaa sijoitettuna niin ei tarvitse toimeentulosta stressata vaikka saisi potkut tms. Ja kun tarpeeksi on säästössä niin voi lopettaa työt reilusti ennen eläkeikää.
Itse olen pelannut korttini niin että vaikka saisin huomenna esim. parantumattoman syövän diagnoosin, voin todeta että elämästäni ei ole puuttunut mitään ja olen elänyt ihan hyvän elämän. Sijoituksiin on sitten jäänyt se mitä on jäänyt ja välillä niitä on purettu ja välillä säästetty. Kuoleman läsnäolo lähipiirissä pistää miettimään näitä kysymyksiä, kuten myös se, ettei kuplaudu siihen omaan tuloluokkaan ja mieti kun itsellä on materiaalisesti saturaatiopiste saavutettu niin olisi kaikilla muillakin "jotka eivät sijoita". Nyt mulla riittää myös sijoitettavaksi rahaa, ennen ei riittänyt ja valinta olisi pitänyt tehdä harrastusten ja sijoitusten välillä. Aika helppo valinta oli. Nykyisin pystyn ylläpitämään harrastuksiani ja rahaa jää myös yli jolloin voin säästää ja sijoittaa.

Samoin tollasessa tilanteessa se jonkun 100€ puolessa vuodessa tyyppisen sijoituksen hyöty on aika mitätön vaikka millä korkomallilla laskisi.

Itse enemmän ihmettelen että mihin jengi saa rahojaan tuhlattu että ei jäisi ylimääräistä säästämiselle. Jonkin aikaa sitten osa avasi kuluja ja ei voi kuin ihmetellä että tarviiko perhe tosiaan 2 uutta autoa pihalle yms.

Saan itse reilu 2k€ nettona ja koko 4 henkisen perheen elättämiseen menee alle 1k€/kk sisältäen aivan kaiken (lasten tarhat, ruuat, vakuutukset, asuinmenot) täällä suomen etelänaapurissa. Eli itselleni jää yli 1k€/kk täysin ylimääräistä rahaa enkä keksi mihin muuhunkaan noita "tuhlata" kuin ostaa jenkki teknologiaosakkeita.
No, laske vaikka 1600 bruttotuloilla. 2000 nettotulot nyt on ihan ok tulot.

Se tässä on paha että suhteellinen köyhyys on aina vaan vaikeampaa välttää. Vaikka minulla on enemmän varallisuutta kuin juuri yhdelläkään naapurilla (luulen), ja varmaan sen verran että jo nyt riittäisi suomalaisen sinkkufirettämiseen halvalla eläen jos se olisi se juttu, niin silti olen todella köyhä verrattuna melkein jokaiseen naamaan mitä kansainvälisissä uutisissa usseammin näkyy. Pari vuotta "normielämää" Nykissä niin olisi jo kaikki mennyt. Ja nykyiset suomalaiseksi hyvät tulot ei kanssa riittäisi mihinkään.
Mun mielestäni kannattaa keskittyä siihen mitä itse elämältään toivoo eikä keskittyä mitä joku elon musk tai lähinaapuri toivoo omaltaan. Toisilla on kalliimmat harrastukset, toisilla halvemmat riippuen kiinnostusten kohteista, toiset haluaa ja pystyy asumaan suht vaatimattomissakin oloissa ja toiset haluu että on jossain kaupungin sykkeessä. Se mikä sitten riittää riippuu ihan siitä mitä itse haluaa tehdä ja määrittää se taso sen perusteella kuinka paljon täytyy sijoituksiin laittaa jos haluaa esim. firettää.

Ketjuhan käsittelee "säästäminen ja sijoittaminen"- aihetta, mihin kuuluu kysymyksen "mihin sijoittaa" myös valinta "sijoittaako vai ei". En ymmärrä taaskaan omituista tarvetta ohjata keskustelua mielivaltaisesti pois kysymyksistä, mitkä ei nyt ilmeisesti satu osumaan omalle mukavuusalueelle (koska on tarve valittaa asiasta) ollen kuitenkin täysin topicin raameissa. Kuitenkin aika ylätason keskustelua tässä topicissa on yleisesti ollut ilman mitään kovinkaan syvällistä, ettei edes senkään perusteella tätä nyt voi todeta että olisi jotenkin liian kevyt aihe. Sun asennoitumisesi tähän asiaan ei ole se ainut oikea, etkä mun ymmärtääkseni ole mikään ylläpidollinen taho ohjaamaan keskustelua johonkin omakeksimääsi raamiin.
Lukee kylläkin tämän threadin topikissa, että kyse on sijoittamisesta osakkeet, rahastot ja etf:t akselilla. Ei-sijoittaminen ei taida kuulua mihinkään noista? :kahvi:

Lukee kylläkin tämän threadin topikissa, että kyse on sijoittamisesta osakkeet, rahastot ja etf:t akselilla. Ei-sijoittaminen ei taida kuulua mihinkään noista? :kahvi:
No, miten tuon tahtoo tulkita. Nää nyt on kuitenkin aika oleellisia kysymyksiä tässä kontekstissa halusi niitä käsitellä tai ei. Täällä vaan jotenkin välillä tuodaan esiin sen tyyppistä ajatusta, että ne jotka ei sijoita on jotenkin idiootteja, kuten myös lomarahojen vapaiksi vaihtajat ym. mikä ei mun mielestäni ole välttämättä oikea tulkinta. Asioihin on eri lähestymistapoja ja toin nyt omani esiin, mikä nyt ilmeisesti oli jotenkin epämukavaa kuulla. Tuolla jo aikasemmin toin esiin ettei tässä topicissa mitenkään kovin syväliisesti edes näihin yllämainittuihin instrumentteihin perehdytä, eli ihan yhtä kevyen tason keskustelussa ollaan.

No, miten tuon tahtoo tulkita. Nää nyt on kuitenkin aika oleellisia kysymyksiä tässä kontekstissa halusi niitä käsitellä tai ei. Täällä vaan jotenkin välillä tuodaan esiin sen tyyppistä ajatusta, että ne jotka ei sijoita on jotenkin idiootteja, kuten myös lomarahojen vapaiksi vaihtajat ym. mikä ei mun mielestäni ole välttämättä oikea tulkinta. Asioihin on eri lähestymistapoja, ja tuolla jo aikasemmin toin esiin ettei tässä topicissa mitenkään kovin syväliisesti edes näihin yllämainittuihin instrumentteihin perehdytä, eli ihan yhtä kevyen tason keskustelussa ollaan.
Aika helppo tulkita, kun aloitusviestissä tuo jo kerrotaan :)

Aika helppo tulkita, kun aloitusviestissä tuo jo kerrotaan :)
OK, en ole lukenut. Nyt luin ja pahottelen keskustelun sotkemista. Tuon sellaisen kehitysehdotuksen, että voisko otsikko olla vaikka säästämis ja sijoitusinstrumentit, mikä selventäisi.

OK, en ole lukenut. Nyt luin ja pahottelen keskustelun sotkemista. Tuon sellaisen kehitysehdotuksen, että voisko otsikko olla vaikka säästämis ja sijoitusinstrumentit, mikä selventäisi.
Uusien ketjujen tekeminen ihan ilmaista. "täällä emme sijoita" ketju tai "näin elämme kädestä suuhun" ketjun ja siellä pohtii asiaa eri kulmasta. Sama juttu kun miksi kulta&arvometallit ja kryptot ja FIRE on myös omissa ketjuissaan. Fokusoitu keskustelu parempi kuin yrittää pakottaa kaikki tehosekoittimesta läpi yhteen ketjuun.

Uusien ketjujen tekeminen ihan ilmaista. "täällä emme sijoita" ketju tai "näin elämme kädestä suuhun" ketjun ja siellä pohtii asiaa eri kulmasta. Sama juttu kun miksi kulta&arvometallit ja kryptot ja FIRE on myös omissa ketjuissaan. Fokusoitu keskustelu parempi kuin yrittää pakottaa kaikki tehosekoittimesta läpi yhteen ketjuun.
Ei nuo "ketjuehdotuksesi" nyt ihan niitä asioita olleet mitä tässä ajettiin takaa (kun sijoittamisen kontekstista kuitenkin lähestyttiin...), eli jotenkin se nyt ilmeisesti meni kokonaan yli hilseen. Pahottelen nyt vielä sullekkin, huomautuksesi oli kyllä aiheellinen ja minä olin väärässä tässä asiassa kun ylläpito oli tehnyt linjavedon tämän topicin suhteen.

Itse sijoittamiseen liittyen päivän hajatelma: Osakkeen arvon nousuun ei tarvita montaa jotka haluavat ostaa, riittää että on vielä vähemmän niitä jotka haluaa myydä. SpaceX osakkeita on rajallisesti tarjolla myyntiin ja ostohalua (ehkä rahastot joiden on pakko?) riittää.
Toimiiko tämä sama pitkään SpaceX:n kanssa? Toimiiko Anthropicilla ja OpenAI:lla kanssa?

Tietty pitää muistaa sekin että silloin kannattaa myydä kun on enemmän ostajia kuin myyjiä, jos siis aikoo myydä ennen kuin kuolee. Toistaiseksi se on ollut aika vakio että ostajia on muutamaa kuoppaa lukuunottamatta hyvin olemassa. Mutta onhan moni "ikuinen totuus" mennyt vanhaksi jo viimeisen 100 vuden aikana. Se että ostajia on aina on kanssa sellainen ikuinen totuus joka minun mielestäni saattaa joskus murtua mutta hienon kirjan otsikkoa lainatakseni "saatan olla väärässä"

edit: Ja edelleen vuosi etenee ennusteeni mukaan, ennustin että kurssit väkisin jatkaa nousuaan kun mekanismit on entisellään.

Viimeksi muokattu:
Itse sijoittamiseen liittyen päivän hajatelma: Osakkeen arvon nousuun ei tarvita montaa jotka haluavat ostaa, riittää että on vielä vähemmän niitä jotka haluaa myydä. SpaceX osakkeita on rajallisesti tarjolla myyntiin ja ostohalua (ehkä rahastot joiden on pakko?) riittää.
Toimiiko tämä sama pitkään SpaceX:n kanssa? Toimiiko Anthropicilla ja OpenAI:lla kanssa?

Tietty pitää muistaa sekin että silloin kannattaa myydä kun on enemmän ostajia kuin myyjiä, jos siis aikoo myydä ennen kuin kuolee. Toistaiseksi se on ollut aika vakio että ostajia on muutamaa kuoppaa lukuunottamatta hyvin olemassa. Mutta onhan moni "ikuinen totuus" mennyt vanhaksi jo viimeisen 100 vuden aikana. Se että ostajia on aina on on kanssa sellainen ikuinen totuus joka minun mielestäni saattaa joskus murtua mutta hienon kirjan otsikkoa lainatakseni "saatan olla väärässä"
spacex:aa treidataan satojen miljoonien osakkeiden edestä päivittäin. Tarkoittaa kymmenien miljardien dollarien päivävoluumia. Ei ihan pikkuostoksilla pysty spacex kurssia heiluttamaan. Tilanne aika erilainen kuin joidenkin reunapörssien pikkufirmoilla missä oikeasti pystyy osakekurssia heiluttaan melko pienilläkin ostoksilla.
The rocket company has traded more than 360 million shares as of shortly after 2 p.m. ET on Friday. That’s already 10 times the total volume posted by Cerebras, the second-largest IPO this year, in its first day of trading.

SpaceX has traded more than 172 million shares on the Nasdaq alone, which is more than double the amount seen by Nokia, the second-most active stock on the exchange.

Tänään taisi anysphere=cursor ai ostoksen varmistuminen nostaa spacex:aa. Tuo nähdään indikaationa siitä että spacex+cursor ai yhteistyö toiminut ja olisi spacex oikeasti nousemassa ai kisaan mukaan: SpaceX locks in $60 billion Cursor deal to close gap with rivals in AI coding race

Uskon, että kunhan saadaan muutama kvartaalitulos ja nähdään miten starship+starlink v3 jne. kehittyvät niin kurssi tasaantuu johonkin normaaliin. Voi laskea reilustikin tai sitten sijoittajat uskovat samaan tapaan kuin teslaan ja seuraavan 10v, 20v tulos laskettu jo sisään kurssiin. Tilanne aika erilainen jos spacex saa starship:lla loppuvuodesta ensimmäiset v3 starlink satelliitit taivaalle versus jos starship räjähtää tuhoten alustan.

Tietty pitää muistaa sekin että silloin kannattaa myydä kun on enemmän ostajia kuin myyjiä, jos siis aikoo myydä ennen kuin kuolee. Toistaiseksi se on ollut aika vakio että ostajia on muutamaa kuoppaa lukuunottamatta hyvin olemassa. Mutta onhan moni "ikuinen totuus" mennyt vanhaksi jo viimeisen 100 vuden aikana. Se että ostajia on aina on on kanssa sellainen ikuinen totuus joka minun mielestäni saattaa joskus murtua mutta hienon kirjan otsikkoa lainatakseni "saatan olla väärässä"

Hyvin mielenkiintoista nähdä millaisia klausuuleja näihin seuraaviin mega-IPOihin tehdään. Tämä voisi olla hyvinkin tilanne jossa amerikka muuttuu oligarkiaksi. Sen ominaispiirre on pienosakkaiden heikko asema.

Myöskin boomerit alkavat purkamaan noita eläkesalkkujaan juuri tässä elämän vaiheessa kun taas nuoremmat sukupolvet ovat ilman pääomia ja asuntoa. Passiiviset sijoitukset hallitsevat merkittävästi kurssikehitystä.

Tietty pitää muistaa sekin että silloin kannattaa myydä kun on enemmän ostajia kuin myyjiä, jos siis aikoo myydä ennen kuin kuolee. Toistaiseksi se on ollut aika vakio että ostajia on muutamaa kuoppaa lukuunottamatta hyvin olemassa. Mutta onhan moni "ikuinen totuus" mennyt vanhaksi jo viimeisen 100 vuden aikana. Se että ostajia on aina on kanssa sellainen ikuinen totuus joka minun mielestäni saattaa joskus murtua mutta hienon kirjan otsikkoa lainatakseni "saatan olla väärässä"

edit: Ja edelleen vuosi etenee ennusteeni mukaan, ennustin että kurssit väkisin jatkaa nousuaan kun mekanismit on entisellään.

Miten ennustat ensi vuoden? (minäkin ennustin kurssit nousuun tänä vuonna) En tosin kuvitellut, että mitään mekanismeistä ymmärtäisin.

Mun mielestäni kannattaa keskittyä siihen mitä itse elämältään toivoo eikä keskittyä mitä joku elon musk tai lähinaapuri toivoo omaltaan. Toisilla on kalliimmat harrastukset, toisilla halvemmat riippuen kiinnostusten kohteista, toiset haluaa ja pystyy asumaan suht vaatimattomissakin oloissa ja toiset haluu että on jossain kaupungin sykkeessä. Se mikä sitten riittää riippuu ihan siitä mitä itse haluaa tehdä ja määrittää se taso sen perusteella kuinka paljon täytyy sijoituksiin laittaa jos haluaa esim. firettää.
Ei se suhteelinen köyhyys minuakaan pahasti vaivaa, ja luulen että se on keskeisimpiä syitä sille että Suomi on maailmaan onnellisin maa. Täällä osataan elää omaa elämää ja "leppoistaa" sellaisella tehokkaalla tavalla enemmän kuin monessa muussa maassa. Samalla kun infra ja tulotaso on kuitenkin länsimasella tasolla. Sellainen "tämä riittää" asenne tietty johtaa siihen että ei kovin herkästi tule niitä menestystarinoita joita ei myytäisi ulkomaille.

Pointtini oli ehkä se että nykyään myydään tosi paljon tyytymättömyyttä omaan tilanteeseen, ja sitten typeriä kalliita ratkaisuja siihen "ongelmaan". Tietenkän siihen ei kannata lähteä mukaan.

Nyt saa uutta tosi hyvää annabelle perunaa, sen kun keittää vahvasti suolattuna ja vähän tilliä mukaan, ja syödessä päälle voita/oivariini herkku ja ehkä sinappisilliä rinnalle niin elämä on vähintäänkin ok. Ehkä jopa hyvää.

Miten ennustat ensi vuoden? (minäkin ennustin kurssit nousuun tänä vuonna) En tosin kuvitellut, että mitään mekanismeistä ymmärtäisin.
Aika paha. Uskon että tämä rahan tarjonta säilyy, eli se pitäisi kursseja nousussa sinänsä. Muutkaan isommat riskitekijät kuten USA valtionlaina ei varmaan vielä silloin ole kriittisellä tasolla. AI kuvio on kuitenkin sellainen että markkina varmaan jo alkaisi kaivata tuottoja, ja käytännössä se on ollut rahareikä eikä se ehdi tässä paljonkaan muuttua.

Sanoisin että 2027 alusta loppuun kurssit vähän nousee edelleen mutta vähemmän kuin näinä parhaina vuosina joita nyt on eletty. Jos ei tule jotain dramaattista kehitystä johonkin suuntaan. Joku Skynet tyyppinen kuvio esim. varmaan tiputtaisi hintoja jonkin verran.

Ihmiset, jotka kuvittelevat tietävänsä miten kurssit kehittyvät, ovat ehkä niitä pahiten kujalla olevia.
Kuvitteletko sinä että kurssit nousevat? Jos et, niin miksi sijoitat?

edit: olen kyllä samaa mieltä että maailmassa on tosi paljon idiootteja joille maksetaan tosi paljon rahaa siitä että kertovat oman veikkauksensa. Minä kerron omani ilmaiseksi mutta tosiaan teen sen harrastuksen vuoksi enkä pistä toistaiseksi omaa rahaa peliin. Katsotaan sitten taas hetken päästä olenko oikeassa. Ja vaikka olisin, niin en vättämättä ole seuraavalla kerralla. Omalla tuurilla olen oikeassa 5 kertaa ja kun 6. kerralla pistän oikeasti rahaa sisään, olenkin aivan kujalla.

Viimeksi muokattu:
Kuvitteletko sinä että kurssit nousevat? Jos et, niin miksi sijoitat?
Kuukausisäästäminen parempi kuin yrittää ajoittaa markkinaa. Jos väittää osaavansa ajoittaa markkinaa/tietävänsä tulevaisuuden niin taakka todistaa on tällaisen väitteen esittäjällä. Jos fundamentit muuttuvat merkittävästi niin osakkeet ja etf:t on helppo ja nopea myydä.

Kuukausisäästäminen parempi kuin yrittää ajoittaa markkinaa. Jos väittää osaavansa ajoittaa markkinaa/tietävänsä tulevaisuuden niin taakka todistaa on tällaisen väitteen esittäjällä. Jos fundamentit muuttuvat merkittävästi niin osakkeet ja etf:t on helppo ja nopea myydä.
En minä yritä ajoittaa markkinaa, mutta KP kysyi minulta näkemystä siitä mitä 2027 tuo tullessaan ja heitin oman veikkauksen, saa nähdä onko mistään kotoisin.

edit: ja tietty pitää ajoissa itse tunnistaa fundamenttien muutos jos aikoo myydä. Kuten jo hetki sitten sanoin, kannattaa myydä silloin kun on enimmäkseen ostajia, ei silloin kun kaikki ovat myyjiä.

Viimeksi muokattu:
SP500 oli tasolla 1200 20 vuotta sitten. Se oli about tasolla 2100 10 vuotta sitten (900 pistettä nousua 10 vuodessa) . Nyt se on 7500 (5400 pistettä nousua 10 vuodessa). Millä tasolla sinä veikkaat sen olevan 10 vuoden päästä?

Luulisin, että ensi vuonna alkaa AI-buumin arvoketju löytämään muotonsa sen suhteen, mitkä toimijat siellä ovat voittajia ja mitkä häviäjiä. Kaikki eivät voi olla lopulta voittajia nykyisillä arvostustasoilla.

Luulisin, että ensi vuonna alkaa AI-buumin arvoketju löytämään muotonsa sen suhteen, mitkä toimijat siellä ovat voittajia ja mitkä häviäjiä. Kaikki eivät voi olla lopulta voittajia nykyisillä arvostustasoilla.
Varmaankin näin. Tänä vuonna otetaan käyttöön iso määrä Nvidian uusinta rautaa yms. josta infra mukaanlukien maksetaan jotain biljoona tänä vuonna. Sanoisin että ensi vuoden loppuun on eri tahoilla aikaa näyttää se mitä sillä rahalla oikeasti saa, mutta sitten jos ei saa mitään riittävää, tulee jonkinlainen korjausliike. Mutta sekään ei sinänäsä vaikuta siihen että rahan tarjonta toistaiseksi voittaa kysynnän.

Space X:ään liittyen, niin siellähän on vielä pre-IPO lukitukset päällä eli alkuperäiset ja omistusosuuden osalta erittäin merkittävät omistajat eivät pysty myymään osakkeitaan. Todellinen arvo nähdään sitten, kun nuo lukitukset on poistettu eli viimeistään 180 päivän päästä listauksesta - pois lukien Musk, jolla taitaa olla vuoden mittainen lockdown. Tässä välissä noita lukituksia avataan vaiheittain, mutta puolen vuoden jälkeen kaupankäynti on Muskia lukuunottamatta täysin vapaata. Ja tällä hetkellä noista yksikään ei siis vielä saa myydä omistuksiaan vaan jengi vääntää nyt keskenään noista IPO:n osakkeista.

Edit: Ja yllättäen en ole siis itse ostanut :) IPO:sta olisin koittanut pienet pikavoitot napata, jos olisi pystynyt ostamaan. Mietitään asiaa uudestaan tuon 180 päivän ja tulosjulkistuksen tahi parin jälkeen, jos hinta näyttää järkevältä. Jos shorttausta harrastaisin, niin tulisi varmaan tarkemmin tsekattua nuo lukitusten avausajankohdat ja ehdot.

Viimeksi muokattu:
SpaceX meno on kyllä sellasta wallstreetbets-hysteriatasoa, että kuka edes muistaa esim. kryptovaluuttojen olemassaoloa juuri tänä päivänä.

Saatan kyllä heinäkuun 6. päivän arvan laittaa tuohon VanEck Space Innovatorsiin.
Ei kai se prosentti sinne tai tänne enää niin paljon minun salkkua hetkauta vaan voisi hyvin arpoa vähän isommalla riskillä.

Juu, on taas se aika kuukaudesta, kun rupean miettimään, mihin se sijoitus menee. Varmasti olisi järkevämpää automatisoida kuukausisäästäminen vain SPYI:hin tai MWRE:hen ja unohtaa sijoitukset, mutta kun se ei ole yhtä hauskaa.

Viimeksi muokattu:
Metalliin sijoittamisesta täällä välillä puhuttu niin siihen liittyen sellainen huomio että romukupari on nyt 9€ kilo. Eli jos on jotain kupariromuja (varaajan kierukoita, putkea jne) jäänyt nurkkiin niin kannattanee realisoida ennen kuin puolijohdemarkkina kääntyy laskusuuntaan.

Onko kukaan sijoittanut Revolutin kautta? Lähinnä kysyisin, että onko tuossa "Comission-free trades (stock/etf)"- jotain konnankoukkuja vai onko oikeasti kuluilta ilmaiset? Revolut Metalilla niitä olisi 10kpl/kk, joka itseltäni löytyy. Ilmaisellakin kortilla on 1kpl/kk.

Huom! En tarvitse neuvontaa mitä palvelua kannattaa käyttää ja mitä ei ja mitkä palvelut ilmoittaa tiedot verottajalle suoraan yms. Revolut kokemukset kiinnostaa ainaostaan.

Itsellä alkaa olla korea rahasto reipas 100% voitolla, on tullut mietittyä että jokohan tuosta luopuisi ja laittaisi tuttuun ja turvalliseen iusquun ennen kuin tosiaan samsungi ja hynix notkahtaa.

Itsellä alkaa olla korea rahasto reipas 100% voitolla, on tullut mietittyä että jokohan tuosta luopuisi ja laittaisi tuttuun ja turvalliseen iusquun ennen kuin tosiaan samsungi ja hynix notkahtaa.
Siis miksi sijoitat ko. rahastoon? Onko joku tässä muuttunut? Jos ei, niin mikset vain jatka sijoittamista? Kotiuttamalla varmaa ei ole kuin verot.

Onko siis näkemyksesi, että raha tuottaa muuaalla paremmin/varmemmin?

Siis miksi sijoitat ko. rahastoon? Onko joku tässä muuttunut? Jos ei, niin mikset vain jatka sijoittamista? Kotiuttamalla varmaa ei ole kuin verot.

Kyllähän se parempi tuotto on aina mielessä kun tuolla maailmarahastolla jota on 80% salkussa. Näillä pienemmillä positioilla haen tuottoa yli niiden. Ei tätä pakko olisi myydä mutta alkaa olla niin pitkää pystysuoraa kiivetty että tuskin sama jatkuu, tai sit jatkuu, mistäpä näitä tietää. Ostaisipahan niilläkin voitoilla vaikka ensitalven thaimaan matkan, jos vaikka puolet myisi.

Kyllähän se parempi tuotto on aina mielessä kun tuolla maailmarahastolla jota on 80% salkussa. Näillä pienemmillä positioilla haen tuottoa yli niiden. Ei tätä pakko olisi myydä mutta alkaa olla niin pitkää pystysuoraa kiivetty että tuskin sama jatkuu, tai sit jatkuu, mistäpä näitä tietää. Ostaisipahan niilläkin voitoilla vaikka ensitalven thaimaan matkan, jos vaikka puolet myisi.
No jos noin pikkurahoista kyse (puolella saa Thaimaan reissun), niin kannattaisiko kuitenkin jatkaa riskipitoisemmassa?

No jos noin pikkurahoista kyse (puolella saa Thaimaan reissun), niin kannattaisiko kuitenkin jatkaa riskipitoisemmassa?
Mitä syitä näet sille että puolijohdekysynnän takia noussut Korea nousisi vielä reippaasti lisää sen sijaan että korjaisi alemmas kun väkisin kysyntä jossain vaiheessa hiipuu?

Mitä syitä näet sille että puolijohdekysynnän takia noussut Korea nousisi vielä reippaasti lisää sen sijaan että korjaisi alemmas kun väkisin kysyntä jossain vaiheessa hiipuu?
En ottanut kantaa missä tarkemmin, vaan riskipitoisemmassa.

Kysyjällä 20% salkusta muualla kuin maailmanrahastoissa ja ehdotin tuon position pitämistä tuolla "tuottoa yli niiden" -kategoriassa.

Varmaankin näin. Tänä vuonna otetaan käyttöön iso määrä Nvidian uusinta rautaa yms. josta infra mukaanlukien maksetaan jotain biljoona tänä vuonna. Sanoisin että ensi vuoden loppuun on eri tahoilla aikaa näyttää se mitä sillä rahalla oikeasti saa, mutta sitten jos ei saa mitään riittävää, tulee jonkinlainen korjausliike. Mutta sekään ei sinänäsä vaikuta siihen että rahan tarjonta toistaiseksi voittaa kysynnän.

Osakkeenomistajat maksaa huom! Jää nähtäväksi maksavatko asiakkaat minkäkin verran ja koska.

Missähän vaiheessa ysärien kuidut tuli maksetuksi asiakkaiden taskusta? Ysärien kuituprojektit jäivät pitkälti konkurssien kautta osakkeenomistajien maksamaksi ja niin jäi myös triljoonan dollarin velatkin.

Aikajanassa kuidun rakentaminen piikkasi 2001, mutta kuitupalveluiden marginaalit alkoivat korjaantumaan vasta 2010. Näillä jutskilla on pitkä häntä.

Aikajanassa kuidun rakentaminen piikkasi 2001, mutta kuitupalveluiden marginaalit alkoivat korjaantumaan vasta 2010. Näillä jutskilla on pitkä häntä.
Kuitu versus ai konesali on huono vertaus. Käys etsimässä vapaata konesalikapasiteettia, toisin oli kuidun kanssa 2000/2001. Tokeneiden hinnat myös nousseet, jopa vanhojen h100:en tuntivuokraushinta noussut kevään aikana. Kapasiteetista siinä määrin pulaa, että jopa google joutuu vuokraamaan muilta konesalia, esim. spacex diili.

Konesalirauta tosiaan menee käyttöön eli siinä mielessä kysyntä on perusteltua. Mutta toisaalta raudassa ollaan pikkuhiljaa siinä tilanteessa että kaikilla kriittisillä toimijoilla on katteet jossain 200 prosentissa, eli se rauta mitä saadaan 2026 biljoonalla dollarilla, olisi normaaleilla 2000-luvun puolijohdekatteilla maksanut max 300 miljardia siihen että on käytössä konesalissa. Saako sen kuumentuneen markkinan vähintään 600 miljardin "ylihinnan" laskutettua loppukäyttäjiltä? Sen näemme jatkossa. Toki se kaikki ekstraa maksettu raha piristää taloutta joka ilman sitä ei taitaisi kasvaa about ollenkaan.

edit: nopealla haulla piikiekkojen toimitukset nousivat 13% vuodessa, eli on valmistusmääriä kanssa jonkin verran saatu ylös. Mutta jos dollareissa mitatut investoinnit enemmän kuin tuplaantuu vuodessa niin se kertoo siitä että samasta tavarasta vaan maksetaan enemmän.

Viimeksi muokattu:
Yksi kysymys on sitten kuinka iso osa konesalien kapasiteetista menee asiakkaiden kyselyyn ja kuinka paljon kouluttautumiseen. Kyllä se käyttö voi ihan hyvin laskea jos koko homman pitää yhtäkkiä tuottaa voittoa ja se vaikuttaa sekä kykyyn investoida uusiin malleihin että kysynnän vähenemiseen (hintojen nousun kautta, tuskin se muuten vähenisi).

edit: nopealla haulla piikiekkojen toimitukset nousivat 13% vuodessa, eli on valmistusmääriä kanssa jonkin verran saatu ylös. Mutta jos dollareissa mitatut investoinnit enemmän kuin tuplaantuu vuodessa niin se kertoo siitä että samasta tavarasta vaan maksetaan enemmän.
Noussut hinta kuitenkin auttaa kohdistamaan sen uuden raudan käyttökohteita + se tuo lisää kapasiteettia myös sillä tavalla linjoille, että firmat viivästyttävät vanhan raudan poistoa räkeistä.

Minäkin dumppaan parhaillaan mun ~5-6v vanhoja servereitä töissä uusiokäyttöön kun koitetaan vältellä uusien ostamista kun uusi maksaa niin paljon, ettei ROI oikein kohtaa perinteisessä lifecyclessä.

Ostetaan kyllä uutta - mutta pidetään vanha siinä rinnalla pyörimässä hävittämisen sijaan.

Vera-Rubin siirtyy uuteen valmistusteknologiaan(tsmc 3nm vs. tsmc 4nm, oikeasti 5nm) ja hinta suurinpiirtein tuplaantuu per räkki. Piikiekko on huono mittari jos ei huomioida mitä valmistusteknologiaa käytetään. Iso osa hinnan noususta selittyy muistien hinnoilla. Muisteista pula ja kaikki, mukaanlukien nvidia joutuvat maksamaan preemiota. Asiaa ei auta, että vera-rubin:ssa etenkin cpu-puolen muistimäärä kasvaa transitiossa. vera cpu:ssa 1.5TB muistia versus 500GB grace gb300 nvl72:ssa. Per räkki 36 cpu:ta. GPU muistipuolella määrä ei kasva mutta siirrytään uuteen hbm4 teknologiaan mikä kasvattaa muistikaistaa merkittävästi ja mahdollistaa myös custom logiikkapiirit muistipinon pohjalle.

per räkki, eli 72gpu:ta suorituskyky, verkon nopeus yms. myös nousee merkittävästi tässä transitiossa. gb300 nvl72 ei ole sama kuin vera-rubin nvl72 vaikka myytäisiin "vain" sama määrä piikiekkoja. AI puolella tulee uudet piirit vuosittain. Samaa kamaa ei myydä kuin about vuosi, jos ei pysy tuossa vuosi ja piiri tahdissa jää jälkeen ja naapurifirma vie markkinan. Asiakkaat myös tietävät tämän syklin ja ostavat sen mitä nyt tarvivat koska vuoden päästä taas on uudet piirit, ei kannata ostaa vanhaa liikaa vaan sen verran mitä on "pakko/kannattaa".

Viimeksi muokattu:
Vera-Rubin siirtyy uuteen valmistusteknologiaan(tsmc 3nm vs. tsmc 4nm, oikeasti 5nm) ja hinta suurinpiirtein tuplaantuu per räkki. Piikiekko on huono mittari jos ei huomioida mitä valmistusteknologiaa käytetään. Iso osa hinnan noususta selittyy muistien hinnoilla. Muisteista pula ja kaikki, mukaanlukien nvidia joutuvat maksamaan preemiota. Asiaa ei auta, että vera-rubin:ssa etenkin cpu-puolen muistimäärä kasvaa transitiossa. vera cpu:ssa 1.5TB muistia versus 500GB grace gb300 nvl72:ssa. Per räkki 36 cpu:ta. GPU muistipuolella määrä ei kasva mutta siirrytään uuteen hbm4 teknologiaan mikä kasvattaa muistikaistaa merkittävästi ja mahdollistaa myös custom logiikkapiirit muistipinon pohjalle.

per räkki, eli 72gpu:ta suorituskyky, verkon nopeus yms. myös nousee merkittävästi tässä transitiossa. gb300 nvl72 ei ole sama kuin vera-rubin nvl72 vaikka myytäisiin "vain" sama määrä piikiekkoja. AI puolella tulee uudet piirit vuosittain. Samaa kamaa ei myydä kuin about vuosi, jos ei pysy tuossa vuosi ja piiri tahdissa jää jälkeen ja naapurifirma vie markkinan. Asiakkaat myös tietävät tämän syklin ja ostavat sen mitä nyt tarvivat koska vuoden päästä taas on uudet piirit, ei kannata ostaa vanhaa liikaa vaan sen verran mitä on "pakko/kannattaa".
Tietysti tekniikka kehittyy ja siinä mielessä isommalle hinnalle saa vastinetta. Toki historiallisesti homma ei ole mennyt niin että joka vuosi pitää maksaa tuplat verrattuna edelliseen vaikka näytönohjaimet yms. ovat kehittyneet nopeasti. Nvidia teki viimesimmällä neljänneksellä 80 miljadia liikevaihtoa ja 58 miljardia nettotulosta. Eli Nvidia käytti 22 miljardia myydäkseen 80 miljardilla. Käytetty raha miltein nelinkertaistui.

Eli Nvidian kate vaan kasvaa. Samaan aikaan tietty muistin valmistajat ja piirien fyysiset valmistajat haluaisi päästä vastaavalle tasolle. Ja jos/kun kysyntää riittää niin siihen tietty mennään. Kuka nyt möisi halvemmalla jos voi myydä kalliilla?

Nvidian tulos perustuu siihen että on pula riittävän hyvistä ratkaisuista AI laskentaan, eli muistipula on täysin vastaava tilanne samalla markkinalla. Kun pulaa on kaikesta ja oletetaan että kilpailussa on pakko pysyä mukana täysillä juuri nyt, niin hinnat nousee.

Itselle näyttää enemmän ideologiselta/egoistiselta kuin vankasti bisneperusteiselta ratkaisulta se että niin moni panostaa niin paljon. Olisi rahan kannalta ehkä fiksumpaa jäädä seuraamaan ja kopioida parhaat ratkaisut vähän myöhemmin. Kuten esim. Apple taitaa tehdä. Tuntuu että nyt kilpaillaan siitä kuka saa Skynet:in ekana pystyyn.

Itselle näyttää enemmän ideologiselta/egoistiselta kuin vankasti bisneperusteiselta ratkaisulta se että niin moni panostaa niin paljon. Olisi rahan kannalta ehkä fiksumpaa jäädä seuraamaan ja kopioida parhaat ratkaisut vähän myöhemmin. Kuten esim. Apple taitaa tehdä. Tuntuu että nyt kilpaillaan siitä kuka saa Skynet:in ekana pystyyn.
Ennemmin osakkeenomistajana näen, että mag7 tai tuleva fab10 sijoittavat kasvuun ja uusiin juttuihin kuin että voitot jaettaisiin pois osinkoina ja osakekurssin pumppaamisena takaisinostoilla. Se on nokian tie lähteä säästämään itseänsä tulevaisuuteen. Ei ole alustatalouden aikana altavastaajat takaapäin kyenneet nousemaan, se joka vie markkinan vie markkinan pitkäksi aikaa. Ei noussut nokia takaisin puhelimiin tai google pystynyt haastamaan facebookkia tai joku taho X voi nokittaa tiktokkia tai youtubea. AI puolella vielä se ongelma, että ne aivot jotka osaavat parhaiten menevät niihin pajoihin töihin missä on eniten laskentatehoa käytössä. Peesaajat eivät tule AI, robotiikka yms. markkinoita viemään.

Ennemmin osakkeenomistajana näen, että mag7 tai tuleva fab10 sijoittavat kasvuun ja uusiin juttuihin kuin että voitot jaettaisiin pois osinkoina ja osakekurssin pumppaamisena takaisinostoilla. Se on nokian tie lähteä säästämään itseänsä tulevaisuuteen. Ei ole alustatalouden aikana altavastaajat takaapäin kyenneet nousemaan, se joka vie markkinan vie markkinan pitkäksi aikaa. Ei noussut nokia takaisin puhelimiin tai google pystynyt haastamaan facebookkia tai joku taho X voi nokittaa tiktokkia tai youtubea. AI puolella vielä se ongelma, että ne aivot jotka osaavat parhaiten menevät niihin pajoihin töissä missä on eniten laskentatehoa käytössä. Peesaajat eivät tule AI, robotiikka yms. markkinoita viemään.
Itsekin arvostan sijoittamista kasvuun sinänsä, tässä vaan kaikki sijoittaa kasvuun samalla tavalla niin että sama rauta joka tehtäisiin kuitenkin nyt maksaa sen yli tuplat kun kysyntää on niin paljon yli tarjonnan. Saattaa olla että kannattaa joillekin ostajille mutta useimmille todennäköisesti ei.

Itsekin arvostan sijoittamista kasvuun sinänsä, tässä vaan kaikki sijoittaa kasvuun samalla tavalla niin että sama rauta joka tehtäisiin kuitenkin nyt maksaa sen yli tuplat kun kysyntää on niin paljon yli tarjonnan. Saattaa olla että kannattaa joillekin ostajille mutta useimmille todennäköisesti ei.
Ei eletä missään sosialistisessa utopiassa jossa kaikkien pitäisi saada sama. Terve kilpailu, parhaat voittaa, huonoimmat häviävät pois. Mieti mitä se tarkoittaisi jos esim. amd päättäisi jäädä vielä lisää nvidiasta jälkeen ottamalla parin vuoden tauon rautakehityksestä. Tai miten paljon openai jäisi jälkeen jos ottaisivat parin vuoden tauon samalla kun anthropic menee eteenpäin. Anthropic:lla alkaa fable5/mythos:in kanssa olemaan itse itseänsä paranta pyörä kun AI koodaa ja tutkii asioita niin hyvin. Suosittelen lukemaan: When AI builds itself ja GitHub - karpathy/autoresearch: AI agents running research on single-GPU nanochat training automatically Karpathy nykyään anthropic:lla, lienee vääntää auto research:ia konesaliskaalaan.

Sinällään huvittavaa tuo "maksaa 2 kertaa enemmän" kun todellisuudessa token hinta menee uusilla raudoilla halvemmaksi versus vanhat raudat. Joo, se räkki on kalliimpi, toisaalta tekee tokeneita niin paljon nopeammin että kaikkien kustannusten jälkeen se uusi rauta tuottaa tokenin myyjälle enemmän rahaa kuin vanha rauta. Vähän kuin lähtis myymään ojankaivuu-urakoita lapiomiehenä kun lapio halvempi kuin kaivinkone.

Vanhoja rautoja ei ole kaadettu kaatopaikalle kun on niin kova pula laskentakapasiteetista, että edelleen a100:et konesaleissa ja h100:enkin vuokraushinta noussut kevään aikana. Nyt kun on järjetön pula sähköstä niin uusissa generaatioissa satsataan paljon siihenkin että virrankulutus per token minimoituu, esim. 800V virransyöttö, lämpimällä vedellä jäähdytys, suoraan piiriin integroitu fotoniikka kuparin tilalta räkissä jne.

Viimeksi muokattu:

Tässä olen samaa mieltä. Laskeskelin, että ensi vuodelle tulee taas noin 4 000 euroa mätkyjä. Nekin rahat voisivat olla rahastoissa tuottamassa. Tämän vuoksi rahastoja ei kannata myydä ilman järkevää syytä. Omalla kohdallani syynä oli rahastojen vaihtaminen turvallisempiin ja mahdollisesti tuottoisampiin vaihtoehtoihin. Seuraavia vaihtoja en tule tekemään lähivuosiin.

Tässä olen samaa mieltä. Laskeskelin, että ensi vuodelle tulee taas noin 4 000 euroa mätkyjä. Nekin rahat voisivat olla rahastoissa tuottamassa. Tämän vuoksi rahastoja ei kannata myydä ilman järkevää syytä. Omalla kohdallani syynä oli rahastojen vaihtaminen turvallisempiin ja mahdollisesti tuottoisampiin vaihtoehtoihin. Seuraavia vaihtoja en tule tekemään lähivuosiin.
Laitan nyt vaan enemmän mania jatkossa salkun tukijalkaan niin kyllä se korean osuus siitä pienenee ajan kanssa :cigarbeye:

Statistiikka

Viestiketjuista
310 378
Jäsenet
83 804
Uusin jäsen
vonhande

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom