Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Viime viikon SpaceX hypeen liittyen, avaruusteknologiaan keskittyvä VanEck Space Innovators UCITS ETF (ticker: JEDI) näytti olleen ilmestynyt saataville Nordnet kuukausisäästöön. Aiemmin tätä ei ole ollut siis saatavilla kuukausisäästösopimukseen.

Kyseinen ETF on melko kirjaimellisesti raketoinnut parin viime vuoden aikana (24 kk jotain +300 %), eli helppo tietysti kyseenalaistaa paljonko vielä on kasvun varaa alalla. Toisaalta jos uskoo Starshipin ja muiden tulevien rakettien (esim. Falcon 9 kilpailija Rocket Lab Neutron) avaamiin mahdollisuuksiin niin potentiaalia voi olla vielä paljonkin. Ei välttämättä tarvitse mennä AI datakeskuksiin avaruudessa tai massakiihdyttimeen kuussa asti, mutta ihan Starshipin potentiaalinen uudelleenkäytettävyys pitäisi laskea laukaisukustannuksia edelleen merkittävästi.

JEDI on taitanut saada tähän mennessä suurimmat nosteet satelliiteista ja niiden kytkeytymisestä puolustusteknologian buumiin. Suurimmat omistukset tällä hetkellä Rocket Lab ja sen jälkeen kolme seuraavaa ovatkin sateelliitteihin keskittyviä yrityksiä (Planet Labs, ViaSat, AST SpaceMobile).

Jos tulkkailin kielimallin kanssa oikein, niin SpaceX ei ole päätymässä aivan heti osaksi JEDIä. Alla olevan indeksin (MVSPC) rebalansointi on kerran kvartaalissa, ja kesän balansointi oli juuri viime perjantaina. Näin ollen SpaceX saattaisi tulla osaksi rahastoa syksyllä, tuohon mennessä arvostus lienee hieman tasoittunut, mutta toisaalta kaikki sisäpiiriläisten myynnit ei taida olla vielä toteutunut. Suurin käytännön este indeksiin sisällyttämiselle on kuitenkin se että indeksin säännöissä free-float pitäisi olla vähintään 10 % ja SpaceX:llä tämä ei toteudu. Ilmeisesti VanEck pohtii sääntöjen venyttämistä tässä tapauksessa. (Investment Weekin uutinen maksumuurin takana, mutta en löytänyt parempaa lähdettä nopeasti.)

Kuten aiemmista viesteistäni voi lukea, aloitin Nordnetin kuukausisäästön viime vuoden loppupuolella (aiempien pankkini rahastojen lisäksi) konservatiivisesti maailman indeksiin. JEDIä piti kuitenkin silloin ottaa pieni positio mausteeksi. Täytynee seurailla tilannetta, jos lisäisi tämän myös kuukausisäästöön.

Toimialariski ja Elon hype on ilmeinen, ja tämä ei ollut sijoitusneuvontaa.

Itse kuulun tuohon 2%, joka laittoi kaikki sijoituksiin.

Mutta ylipäätänsä on hieno juttu, että tällaisia "uutisia" lukee koko ajan tiedotusvälineistä tai kirjoitetaan sijoittamisesta positiivisesti. Sen on pakko vaikuttaa Suomalaisten intoon sijoittaa? Jotenkin tuntuu, että vielä eksponentiaalisesti, kun mielestäni olemme kovia varautumaan kaikkeen. Etenkin oman asunnon osto on jotenkin naisten geeneissä täällä, joten omaan tulevaisuuteen sijoittaminen sopii heti kuin nenänpäähän myös vai mitä?

Viimeksi muokattu:

Mutta ylipäätänsä on hieno juttu, että tällaisia "uutisia" lukee koko ajan tiedotusvälineistä tai ylipäätänsä kirjoitetaan sijoittamisesta positiivisesti. Sen on pakko vaikuttaa Suomalaisten intoon sijoittaa? Jotenkin tuntuu, että vielä eksponentiaalisesti, kun mielestäni olemme kovia varautumaan kaikkeen. Etenkin oman asunnon osto on jotenkin naisten geeneissä täällä, joten omaan tulevaisuuteen sijoittaminen sopii heti kuin nenänpäähän myös vai mitä?
Itse olen sijoittanut kesän lomarahat jo useamman vuoden ajan 100% lomapäiviksi eli +2 viikkoa lomaa :) Veroakin noista menee sen verran paljon ja lasten lomien kanssa on ollut helpompaa, kun itsekin pystyy paremmin pitämään lomaa. Enää ei ehkä olisi niin tarvetta tuon puolesta, mutta tainnut vähän tottua noihin lisätaukoihin ;) Tosin mahdolliset bonukset yms. lisätulot kyllä menee pitkälti sijoituksiin, että nuo lomarahat nyt ei muutenkaan ole ainakaan tässä vaiheessa merkittävä ekstra.

Tuo sijoittamisen positiivisuus ja sen lisääntyminen on kyllä hyvä asia. Mitä enemmän maailman osakemarkkinoista saadaan hyvää tänne Suomeenkin, niin sen parempi Suomen taloudelle. Muuten ne voitot/tuotot menee johonkin muualle. Toivottavasti tässä nyt ei kuitenkaan pykätä mitään pilvilinnoja ja huonomman vuoden osuessa kohdalle joka tuutista alkaa pökkäämään sitten jotain doom&gloom meininkiä sijoittamisen osalta.

Viimeksi muokattu:
Ei millään pahalla, mutta jos et noin lyhyttä artikkelia jaksa lukea, niin tuskin sinusta on miljardööriksi muutenkaan :D
Taitaa kyse olla enemmänkin foorumin säännöistä ja sitten ihan vain siitä että jos ihmiset lukisi jokaisen käärmeöljy-pitchin tai itsestäänselvyyksien jankkauksen niin pitkällä aikavälillä aikaa menee reilusti hukkaan.

Ei millään pahalla, mutta jos et noin lyhyttä artikkelia jaksa lukea, niin tuskin sinusta on miljardööriksi muutenkaan :D

Ei millään pahalla, mutta täällä on annettu huomautuksia ennenkin siitä että keskustellaan linkeillä. Jos et jaksa sitä linkin/videon sisältöä referoida, niin älä postaa sitä lainkaan, kiitos. Ensi kerrasta raporttia.

Toi on epäkohteliasta muita kohtaan, se on tehotonta että kaikki joutuvat lukemaan/katsomaan sen sisällön vain nähdäkseen onko se edes ketjun aiheen mukainen, ja se on teknisesti typerää koska linkit voivat koska tahansa lakata toimimasta. Jos sä sen sisällön luit, niin saat sen tiivistelmän tehtyä helposti. Muutama lause niin, että ei edes tarvitse lukea itse juttua.

Mutta ylipäätänsä on hieno juttu, että tällaisia "uutisia" lukee koko ajan tiedotusvälineistä tai ylipäätänsä kirjoitetaan sijoittamisesta positiivisesti. Sen on pakko vaikuttaa Suomalaisten intoon sijoittaa? Jotenkin tuntuu, että vielä eksponentiaalisesti, kun mielestäni olemme kovia varautumaan kaikkeen. Etenkin oman asunnon osto on jotenkin naisten geeneissä täällä, joten omaan tulevaisuuteen sijoittaminen sopii heti kuin nenänpäähän myös vai mitä?
Ite varmaan heitän 50% lomarahoista Nordnettiin. Vähän samaan tapaan kuin muidenkin tulojen kanssa. Palkankorotuksista puolet kk-säästöön ja puolet elämiseen jne

Mä sijoitin 100% lomarahoistani vapaaksi. Takuuvarma henkisen pääoman tuotto :)
Itsekin tekisin näin, mutta valitettavasti ei työnantaja ole suostunut, kun "teillä on muutenkin niin pitkät (julkkari)lomat". Olisi kiva kyllä joskus viettää sellainen koululomien pituinen kesäloma taas...

Itse olen sijoittanut kesän lomarahat jo useamman vuoden ajan 100% lomapäiviksi eli +2 viikkoa lomaa :) Veroakin noista menee sen verran paljon ja lasten lomien kanssa on ollut helpompaa, kun itsekin pystyy paremmin pitämään lomaa. Enää ei ehkä olisi niin tarvetta tuon puolesta, mutta tainnut vähän tottua noihin lisätaukoihin ;) Tosin mahdolliset bonukset yms. lisätulot kyllä menee pitkälti sijoituksiin, että nuo lomarahat nyt ei muutenkaan ole ainakaan tässä vaiheessa merkittävä ekstra.

Näin tein minäkin aikaisemmin (vuosikymmenen) Itse sain neljä viikkoa lisää lomaa noilla lomarahoilla. En tehnyt myöskään töissä mitään ylimääräistä.
Sitten vain leipiinnyin töihin. Miten halvatussa pääsen työn tekemisestä eroon?
Tämä ketju ja esim mihin se raha menee? -blogi innosti siihen, että mitäs jos minäkin kokeilen sijotitamista vähän vakavammin.
En ota enää lomarahoja vapaana, sykin töissä ja teen kaiken mahdollisen, että saan isommat tulot. Pienennän myös menoja merkittävästi. Riku Richistä tuli nuuka. Tai että arkijutuista en tingi, mutta muuten katson mihin rahani laitan. Ja sijoitan kaiken mahdollisen, lomarahat, veronpalautukset, aivan kaiken.
Sillä tiellä nyt kolmatta vuotta. Sijoitukset ovat nousseet 30k -> 100k

Lähinnä itse mietin, että entäs jos olisin jo kymmenen tai kakskyt vuotta sitten lopettanut lomarahojen vaihtamisen vapaiksi ja sijoittanut kaiken, niin olisinko jo FIREttänyt? Todennäköisesti olisin.

Viimeksi muokattu:
Näin tein minäkin aikaisemmin (vuosikymmenen) Itse sain neljä viikkoa lisää lomaa noilla lomarahoilla. En tehnyt myöskään töissä mitään ylimääräistä.
Tämä ketju ja esim mihin se raha menee? -blogi innosti siihen, että mitäs jos minäkin kokeilen sijotitamista vähän vakavammin.
En ota enää lomarahoja vapaana, sykin töissä ja teen kaiken mahdollisen, että saan isommat tulot. Pienennän myös menoja merkittävästi. Riku Richistä tuli nuuka. Tai että arkijutuista en tingi, mutta muuten katson mihin rahani laitan. Ja sijoitan kaiken mahdollisen, lomarahat, veronpalautukset, aivan kaiken.

Lähinnä itse mietin, että entäs jos olisin jo kymmenen tai kakskyt vuotta sitten lopettanut lomarahojen vaihtamisen vapaiksi ja sijoittanut kaiken, niin olisinko jo FIREttänyt? Todennäköisesti olisin.
Eipä menneitä kannata spekuloida, että olis pitänyt ostaa Bitcoinia 2009, koska siitä tulee vaan pää kipeeks. Sulla on siinä mielessä hyvä tilanne, että kun saat 1600e/kk säästöön, niin jollain 7% tuotolla saat 500k kasaan alle 10v päästä ja miltsin 17v. Paremmalla tuotto% vieläkin nopeammin. Varsinki jos muut kulut pysyy alhaalla samalla kun säästösummat tuossa nykyisessä tai jopa kasvaa niin voihan sitä FIRE:ä alkaa jossain vaiheessa suunnittelemaan. Yhdelläkin heräteosto-Ferrarilla, väärällä vaimolla tai katraalla lapsia saa tuosta salkunkasvatussuunnitelmasta reilusti hitaamman.

Jos ja jos. Olisiko kaikki muu samalla tavalla elämässäsi jos olisit näin tehnyt? Et voi tietää ja todennäköisesti ei. Lisäksi tuollainen muutaman tonnin lisäsijoitus vuodessa ei tunnu salkussa mitenkään.

Käytännön syistä tuli tosiaan aiemmin vaihdettua nuo lomarahat, nyt menee enemmän mukavuudenhalun piikkiin. Joskus aiemmin, kun oli rahasta tiukempaa, niin tuli kyllä lomarahatkin otettua sijoituksiin tai johonkin muuhun. Salkun 100k meni rikki 2016, mutta sen jälkeen oli pari tiukkaa vuotta eikä pystynyt oikeastaan laittamaan juuri mitään lisää. Ja toisen kerran menikin 100k rikki sitten koronakuopassa molempiin suuntiin, kun salkku laski tuon alle ;)

Omaan softa-alaan en ole leipiintynyt, mutta töihin kyllä aina välillä :) Siihen on lääkkeeksi ollut työpaikan vaihto ja viime vuosina on onneksi onnistunut firman sisällä vaihtaa omia tehtäviä, kun nykyistäkään palkkaa ei ole oikein tarjolla joka työnantajalla varsinkaan näin pääkaupunkiseuden ulkopuolella, vaikka ei nyt mikään ihan huippupalkka ole. Yli 100k kaikkineen vuodessa kuitenkin. Puhumattakaan siitä, että paikkoja on ylipäänsä vähän heikosti ollut tarjolla viime aikoina.

Tällä hetkellä on tarkoitus jättäytyä 5-10 vuoden sisällä FIRE:n puolelle riippuen kuinka sijoitukset etenee ja miten työpaikka suhtautuu esim. vajaaseen viikkoon. Ei kyllä ole enää mikään hirveän early, varsinkin jos tuo 10v vielä menee. Tietty hommat voi mennä myös päin honkia, YT:t iskeä tai toimisto/firma nurin. Johonkin kitufireeseen voisi jo pystyä, jos olisi yksineläjä, mutta ei omassa tilanteessa.

Viimeksi muokattu:
Eipä menneitä kannata spekuloida, että olis pitänyt ostaa Bitcoinia 2009, koska siitä tulee vaan pää kipeeks. Sulla on siinä mielessä hyvä tilanne, että kun saat 1600e/kk säästöön, niin jollain 7% tuotolla saat 500k kasaan alle 10v päästä ja miltsin 17v. Paremmalla tuotto% vieläkin nopeammin. Varsinki jos muut kulut pysyy alhaalla samalla kun säästösummat tuossa nykyisessä tai jopa kasvaa niin voihan sitä FIRE:ä alkaa jossain vaiheessa suunnittelemaan. Yhdelläkin heräteosto-Ferrarilla, väärällä vaimolla tai katraalla lapsia saa tuosta salkunkasvatussuunnitelmasta reilusti hitaamman.

En minä menneitä haikaile. Lähinnä halusin antaa ajattelemisen aihetta lomarahojen vapaaksi vaihtajille.
Aina ihmiselle on helpompaa välitön mielihyvä kuin isompi palkinto jossain kaukaisessa tulevaisuudessa.
Tavoitteena tosiaan itselläni on olla 10 vuoden päästä sijoituksissa jotain 500k - 1 mega.
Ja karkeana ajatuksena on, että mihin tahansa sijoitan nyt, niin 2036 kesäkuussa sen myyn 10 vuoden hankintameno-olettamalla ja elelen sillä. Töissä en aio olla. Katsotaan miten käy?

En minä menneitä haikaile. Lähinnä halusin antaa ajattelemisen aihetta lomarahojen vapaaksi vaihtajille.
Aina ihmiselle on helpompaa välitön mielihyvä kuin isompi palkinto jossain kaukaisessa tulevaisuudessa.
Tavoitteena tosiaan itselläni on olla 10 vuoden päästä sijoituksissa jotain 500k - 1 mega.
Ja karkeana ajatuksena on, että mihin tahansa sijoitan nyt, niin 2036 kesäkuussa sen myyn 10 vuoden hankintameno-olettamalla ja elelen sillä. Töissä en aio olla. Katsotaan miten käy?
Toisaalta taas se isompi palkintokin on epävarma siellä tulevaisuudessa. Saat syövän ja kuolet vaikka parin vuoden päästä. Se oli sitte semmonen elämä mutta ehkä siinä kohtaa sitte miettisi että kannattiko sykkiä ja olisko ollu mukavampaa pitää vapaita ja ostaa jotain kivaa. Mun mielestäni joku balanssi on hyvä olla, ja yleensä kannattaa mielestäni panostaa nykyhetkeen. Tulevaisuuteen panostaminen on lähinnä ekstraa, mitä voi tehdä jos nykyhetkessä on kaikki OK.

Toisaalta taas se isompi palkintokin on epävarma siellä tulevaisuudessa. Saat syövän ja kuolet vaikka parin vuoden päästä. Se oli sitte semmonen elämä mutta ehkä siinä kohtaa sitte miettisi että kannattiko sykkiä ja olisko ollu mukavampaa pitää vapaita ja ostaa jotain kivaa. Mun mielestäni joku balanssi on hyvä olla, ja yleensä kannattaa mielestäni panostaa nykyhetkeen. Tulevaisuuteen panostaminen on lähinnä ekstraa, mitä voi tehdä jos nykyhetkessä on kaikki OK.
Mä taas en jaksa ajatella tollee, vaan voisin hyvin grindaa 10v jos siitä sais palkinnoks poistumisen työelämästä. 10v on nii lyhyt aika, että "näkyy valoa tunnelin päässä". Varsinki ku KillPatrick ei luopunu kaikesta, vaan kaikesta turhasta. Ja sykki töitä tehden. Jos ton 1600e/kk tiputtas 800e/kk tai jopa 500e/kk nii nopeesti pitäs painaa 20-25v töitä ton 10v sijasta.

Harmi, että omalla kohdallani tollanen 10v ja poistuminen työelämästä ei ole mahollista vaikka kuin sijoittais.

Jotenkin ei mee mun jakeluun että porukka maksaa siitä että saa pitää vapaata (lomarahat vapaaksi siis). Miks ei ottais vaa ne rahat iha ittelleen ja pitäis sit palkatonta vapaata? Tietty työnantaja ei sitä välttämättä anna mutta noin niinku periaatteessa.

Jotenkin ei mee mun jakeluun että porukka maksaa siitä että saa pitää vapaata (lomarahat vapaaksi siis). Miks ei ottais vaa ne rahat iha ittelleen ja pitäis sit palkatonta vapaata? Tietty työnantaja ei sitä välttämättä anna mutta noin niinku periaatteessa.
Sehän on ihan yksinkertaista matematiikkaa, että tulee halvemmaksi ottaa lomaraha suoraan vapaana. Itse en ymmärtäisi miksi ihmeessä joku tekisi toisinpäin ts. palkattomana sama loma omaan piikkiin verojen ja muiden maksujen jälkeen. Sijoittamista harrastavan kannattaa aina laskea näitä juttuja auki :) Riippuu tietty miten noita täsmäyttää ja mille ajanjaksolle, helpommalla pääsee, kun ottaa suoraan vapaana. Ei tarvitse myöskään alkaa säätää mahdollisten työsuhde-etujen yms. kanssa, mitkä saattavat olla sidoksissa palkanmaksuun.

Viimeksi muokattu:
Sehän on ihan yksinkertaista matematiikkaa, että tulee halvemmaksi ottaa lomaraha suoraan vapaana. Itse en ymmärtäisi miksi ihmeessä joku tekisi toisinpäin ts. palkattomana sama loma omaan piikkiin verojen ja muiden maksujen jälkeen. Sijoittamista harrastavan kannattaa aina laskea näitä juttuja auki :) Riippuu tietty miten noita täsmäyttää ja mille ajanjaksolle, helpommalla pääsee, kun ottaa suoraan vapaana. Ei tarvitse myöskään alkaa säätää mahdollisten työsuhde-etujen yms. kanssa.
No myönnetään että en ole tota miettinyt yhtään pidemmälle mutta tässä siis mun ajatus miten sen ajattelen. Korjatkaa ja kertokaa miksi olen väärässä
Skenaario1: Otetaan lomarahat vapaana. Olen lomalla ajan X ja saan rahaa 0 euroa
Skenaario2: Otetaan lomarahat tilille ja pidetään palkatonta. Olen lomalla ajan X ja saan rahaa Y euroa

Miten tuo skenaario1 voi olla missään tilanteessa parempi idea?

No myönnetään että en ole tota miettinyt yhtään pidemmälle mutta tässä siis mun ajatus miten sen ajattelen. Korjatkaa ja kertokaa miksi olen väärässä
Skenaario1: Otetaan lomarahat vapaana. Olen lomalla ajan X ja saan rahaa 0 euroa
Skenaario2: Otetaan lomarahat tilille ja pidetään palkatonta. Olen lomalla ajan X ja saan rahaa Y euroa

Eihän se normaali palkanmaksu keskeydy mitenkään tuossa skenaariossa yksi, sieltä tulee tavallinen palkka loma-ajan palkkana ts. ne lomarahat siis vaihdetaan ylimääräisiksi tavallisiksi palkallisiksi lomapäiviksi työnantajan kanssa. Skenaario 2 taas menee säätämiseksi, koska olet palkattomalla ts. periaatteessa työsuhde ikäänkuin tauolla, lomapäiviä ei pääsääntöisesti kerry, työsuhde-edut saattaa olla katkolla, palkatonta ei välttämättä edes anneta kovin helpolla kaikesta säädöstä johtuen yms. Lomarahasta saattaa myös mennä enemmän veroa ja muita maksuja riippuen miten tulot ja vapaat ajoittuvat, koska se ylimääräinen raha käy palkansaajan puolella.

Mutta tämä nyt ei ole enää sijoitusasiaa, vaan kannattaa lisäkyselyt aiheeseen liittyen viedä johonkin työsuhde/palkkakeskusteluun.

Viimeksi muokattu:

Ei kaikki saa halutessaan palkatonta. Ainakin meillä se olisi poikkeuksellista kun työskentelee roolissa jossa ei oikeastaan ole ketään jolla olisi kompetenssia työskennellä sijaisena.

Tommonen ”lomarahat voi ottaa vapaana” taas tulee yleensä yleisenä ohjeistuksena koko firmalle. Sun ei siis tarvitse edes pyytää esimieheltä lupaa, ilmoitat vaan HR’lle ja otat päivät vapaiksi.

Jaahas, Hormuzin rauhoittuminen näköjään sataa enemmän teknojen laariin taas vaihteeksi. Olihan tässä jo jokunen hyvä päivä omalla salkulla, mutta nyt on aika hiljaista, vaikka indeksit sojottavatkin yläviistoon. Ei nyt sentään miinuspäivä kuitenkaan.

Edit: Se kommentti saattaa vanhentua nopeasti, kohta ollaan miinuksella tälle päivää. Näköjään sitä rahaa siirretään enemmänkin teknojen suuntaan.

Viimeksi muokattu:

Tämähän on se vakio puolustus eli kuolet huomenna. Eikö kaikkien silloin kannattaisi ottaa loparit töistä ja ruveta ruksimaan jotain bucket listaa?

Kuitenkaan kukaan ei oikeasti ajattele kuolevansa edes kymmenen vuoden päästä.

• Tykkää
Reactions: B12
Tämähän on se vakio puolustus eli kuolet huomenna. Eikö kaikkien silloin kannattaisi ottaa loparit töistä ja ruveta ruksimaan jotain bucket listaa?

Kuitenkaan kukaan ei oikeasti ajattele kuolevansa edes kymmenen vuoden päästä.
Oikea vastaus on yleensä jossakin ääripäiden välissä.

Oikea vastaus on yleensä jossakin ääripäiden välissä.
Jokaisella on varmaan oma oikea, mutta ei tämä mun silmiin kuulosta, että oltais missään nuukailun maailmanmestaruuskisoissa kärkitaisteluissa:
Lähinnä enemmän töitä ja sijoitetaan ennemmin kuin tuhlataan.

Toisaalta rahan kuluttaminen sijoittamisen sijaan pitää sisällään kanssa riskejä. Esim. Itsellä yli 10k€ loma perheelle oli täysin rahan arvoinen kun olosuhteet suosi ja melkein kaikki meni hienosti. Mutta varsin iso todennäköisyys (oltiin huhtikuussa Islannissa) oli myös sille että kelien tai muun takia olisi ollut lähinnä kurjaa ajan ja rahan haaskausta. Eli kuluttaminenkin on riskien ottamista aika usein.

Toisaalta rahan kuluttaminen sijoittamisen sijaan pitää sisällään kanssa riskejä. Esim. Itsellä yli 10k€ loma perheelle oli täysin rahan arvoinen kun olosuhteet suosi ja melkein kaikki meni hienosti. Mutta varsin iso todennäköisyys (oltiin huhtikuussa Islannissa) oli myös sille että kelien tai muun takia olisi ollut lähinnä kurjaa ajan ja rahan haaskausta. Eli kuluttaminenkin on riskien ottamista aika usein.
Toisaalta rahan "liiallinen" laittaminen lomaan ei takaa hyvää taikka parempaa kokemusta perheelle. Toki rahalla voi saada jotain mukavuuksia, mutta ainakin lapset katsovat lomia aivan erilaisin silmin kuin vanhemmat. Meillä mieleenpainuvimmat ja lasten mielestä parhaimmat lomamatkat on tehty hyvinkin maltillisella budjetilla. Esimerkkinä viime vuodelta tehtiin useamman tonnin maksanut rantaloma ja murto-osan siitä maksanut autoreissu noihin etelän naapurimaihin. Lapsilta tullut palaute oli, että autoreissu oli kivempi ja itsekin nautin siitä enemmän.

Tämähän se on vakiovastaus silloin, jos ei luonne kestä rahan sivuun laittamista ja säästämistä. Kukin tyylillään ja antaa mennä vaan, jos on onnellisempi kroonisesti persaukisena.

Itse taas stressaisin jos perse auki, mutta esim vaimon sisko joskus aikoinaan kertoi stressaavansa, jos tilillä on yhtään rahaa ennen tilipäivää. Silloin jäänyt jotakin kokematta siinä kuussa.

Voihan sitä jäädä auton alle vaikka tunnin päästä. Ei tämä ole kuitenkaan hyvä syy olla sijoittamatta. En usko, että kuoleman jälkeen jää miettimään tehtyjä ja tekemättömiä asioita ja vituttaa iäisyyteen asti. Pessimisteille ja kuolemanodottelijoille vois ihan hyvin olla oma ketju "täällä tuhlaamme koska huomista ei ole" niin sijoitusketjussa saisi rauhassa sijoittaa.

Toisaalta rahan "liiallinen" laittaminen lomaan ei takaa hyvää taikka parempaa kokemusta perheelle. Toki rahalla voi saada jotain mukavuuksia, mutta ainakin lapset katsovat lomia aivan erilaisin silmin kuin vanhemmat. Meillä mieleenpainuvimmat ja lasten mielestä parhaimmat lomamatkat on tehty hyvinkin maltillisella budjetilla. Esimerkkinä viime vuodelta tehtiin useamman tonnin maksanut rantaloma ja murto-osan siitä maksanut autoreissu noihin etelän naapurimaihin. Lapsilta tullut palaute oli, että autoreissu oli kivempi ja itsekin nautin siitä enemmän.
Kyl siitä kaikki nauttii ku bisneksessä lentää..

Ei tosiaan lapsia varten kannata laittaa paljoa rahaa juttuihin, ainakaan kun ne ovat pieniä. Esim syntymäpäivälahjassa parasta on pahvilaatikko ja lahjapaperi vaikka olisi kuinka kallis ja hieno lahja sisällä. Kalliin reissun parasta antia ja mieleenpainuvin juttu on joku koppakuoriainen omalla pihalla kun lähdetään/tullaan takaisin jne.

Viimeksi muokattu:
Tokihan voi kuolla minuutin päästä johonkin, mutta keskimäärin näin ei käy. Itse lasken sen varaan että elän ainakin 80 vuotiaaksi. En toki niin tee että säästäisin aivan kaiken, mutta en myöskään tuhlaa ihan vaan siksi että myöhemmin elämässä on sitten helpompaa kun on rahaa sijoitettuna niin ei tarvitse toimeentulosta stressata vaikka saisi potkut tms. Ja kun tarpeeksi on säästössä niin voi lopettaa työt reilusti ennen eläkeikää.

Kultainen keskitie on tässäkin paras. Ei tarvii aina mennä jompaan kumpaan ääripäähän.

Voihan sitä jäädä auton alle vaikka tunnin päästä. Ei tämä ole kuitenkaan hyvä syy olla sijoittamatta. En usko, että kuoleman jälkeen jää miettimään tehtyjä ja tekemättömiä asioita ja vituttaa iäisyyteen asti. Pessimisteille ja kuolemanodottelijoille vois ihan hyvin olla oma ketju "täällä tuhlaamme koska huomista ei ole" niin sijoitusketjussa saisi rauhassa sijoittaa.
Sinällään vaikka olettaisi kuolevansa seuraavan 5v sisään, ei sekään ole välttämättä syy olla sijoittamatta. Jos siis omaa sellaisen luonteenlaadun, että haluaisi jättää varallisuutta perinnöksi jälkeläiselleen tai sukulaisilleen. Ei kaikki sijoittaminen ole kuitenkaan sellaista "itse vain itseäni varten" toimintaa.

Mutta kuten muutkin totesivat, kukin tavallaan ja ääripäät sopivat lopulta vain hyvin hyvin harvoille.

Sinällään vaikka olettaisi kuolevansa seuraavan 5v sisään, ei sekään ole välttämättä syy olla sijoittamatta. Jos siis omaa sellaisen luonteenlaadun, että haluaisi jättää varallisuutta perinnöksi jälkeläiselleen tai sukulaisilleen. Ei kaikki sijoittaminen ole kuitenkaan sellaista "itse vain itseäni varten" toimintaa.

Mutta kuten muutkin totesivat, kukin tavallaan ja ääripäät sopivat lopulta vain hyvin hyvin harvoille.
Minä ajattelen ehkä virheellisestikin niin, että tän ketjun skoopissa on jo päätetty säästää/sijoittaa. Turhaa tuo ajoittainen ei kannata säästää/sijoittaa koska x,y,z varsinkin kun ne on samat moneen kertaan heitetyt syyt joista väännetään "syöpä/autonalle käveleminen/haluan elää nyt enkä tulevaisuudessa jne". Olisi ihan hauska jos olisi erillinen ketju "elän kuin huomista ei olisi" ja siellä ei sitten tarvisi selitellä miksi tämä on väärin ja pitäisi säästää elämisen sijaan.

Itse enemmän ihmettelen että mihin jengi saa rahojaan tuhlattu että ei jäisi ylimääräistä säästämiselle. Jonkin aikaa sitten osa avasi kuluja ja ei voi kuin ihmetellä että tarviiko perhe tosiaan 2 uutta autoa pihalle yms.

Saan itse reilu 2k€ nettona ja koko 4 henkisen perheen elättämiseen menee alle 1k€/kk sisältäen aivan kaiken (lasten tarhat, ruuat, vakuutukset, asuinmenot) täällä suomen etelänaapurissa. Eli itselleni jää yli 1k€/kk täysin ylimääräistä rahaa enkä keksi mihin muuhunkaan noita "tuhlata" kuin ostaa jenkki teknologiaosakkeita.

Itse enemmän ihmettelen että mihin jengi saa rahojaan tuhlattu että ei jäisi ylimääräistä säästämiselle. Jonkin aikaa sitten osa avasi kuluja ja ei voi kuin ihmetellä että tarviiko perhe tosiaan 2 uutta autoa pihalle yms.

Saan itse reilu 2k€ nettona ja koko 4 henkisen perheen elättämiseen menee alle 1k€/kk sisältäen aivan kaiken (lasten tarhat, ruuat, vakuutukset, asuinmenot) täällä suomen etelänaapurissa. Eli itselleni jää yli 1k€/kk täysin ylimääräistä rahaa enkä keksi mihin muuhunkaan noita "tuhlata" kuin ostaa jenkki teknologiaosakkeita.
Vähän liian kallis asunto ja auto lainalla niin saa imettyä 6-numeroisenkin bruttotulon kädestä suuhun tasolle ennen kuin miettii edes lomareissuja maksimilaadun hotelleissa. Rahaa on todella helppo tuhlata. Zuckerberg:lla megajahti missä tukialukset, helikopteria yms. Jahti yksinään satojen miljoonien arvoinen. https://www.yachtworld.com/research/zuckerbergs-yacht-a-300-million-launchpad-for-controversy/

No täytyy kyllä olla aika mielikuvitukseton jos ei keksi mihin rahaa voisi laittaa.

Minkälainen hullu ostaa tässä vaiheessa SpaceXn osakkeita tuohon kursssiin... mutta toisaalta hullut on ajatkin.

Vähän liian kallis asunto ja auto lainalla niin saa imettyä 6-numeroisenkin bruttotulon kädestä suuhun tasolle ennen kuin miettii edes lomareissuja maksimilaadun hotelleissa.
Joskus luin mielenkiintoisen artikkelin jossa verrattiin Yhdysvalloissa asuvaa nykiläistä lakimiestä ja keski-lännen autokauppiasta rahojen näkökannasta. Selkeiden (asunto yms) kulujen ohella noihin asuinpaikkoihin ja sosiaalisiin piireihin liittyy eroja joiden vuoksi autokauppiaalla jäi törkeästi enemmän yli ja sijoituksiin.

Aika moni sijoitus mesnestyisi heikommin jos ihmiset kuluttaisivat vain minimit. Sen vuoksi sijoittajan ajattelis hahmottavan, että elintapoja on monia vaikkei itse tuntiskaan poltetta ostella tavaraa.

Esim. Helsingissä perheellä ei kyllä todellakaan olisi korkea elintaso jos budjetti olisi 1000€/kk. Siis liittyen kommenttiin ettei ymmärrä miksi ihmisillä ei jää rahaa sijoituksiin… Mäkin voisin sanoa etten ymmärrä miksi ihmisillä ei jää 2000€/kk sijoituksiin kun ittellä pääsääntöisesti jää, mut oikeasti ymmärrän.

Menee taas aiheen ohi, mut syyllistämisen sijaan olisi varmaan hyvä tolkuttaa ihmisille nuoresta pitäen miten iso ero siinä on jos sijoittaa 40v ajan 15v sijaan. Siis että kannattaa aloittaa mahdollisimman pian vaikka summat oliskin pieniä.

Statistiikka

Viestiketjuista
310 678
Jäsenet
83 871
Uusin jäsen
Saucebossi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom