Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Olisinkohan minä normin ja yltiöpositiivarin välillä? Lähempänä positiivaria, kun olen laittanut kuukausisäästön vuoden ajan Nasdaq 100, johon tuo SpaceX pääsee. Ilmeisesti SpaceX:ään uskottiin? Näyttää kyllä nostavan kaikkea.

Olisinkohan minä normin ja yltiöpositiivarin välillä? Lähempänä positiivaria, kun olen laittanut kuukausisäästön vuoden ajan Nasdaq 100, johon tuo SpaceX pääsee. Ilmeisesti SpaceX:ään uskottiin? Näyttää kyllä nostavan kaikkea.
Enpä tiedä, itseni laskisin yltiöpositiivariksi kun pidän pitkä aikaväli varmasti ai/teknologia/robotiikka nousee ajatusta yllä. Karhu/laskumarkkinoita ja mahdollista kuplan puhkeamistakin pidän vain tilapäisenä hidasteena. Sitten on toinen porukka joiden mielestä kasvu mahdoton koska väestömäärä pienenee+vanhenee argumentista lähtien, ei edes nollasummapeli missä joku voi kasvaa toisen kustannuksella vaan täysi väistämätön kutistuminen. AI:lla jos laskisi niin se kyllä tunnottomasti loisi kuvan siitä että onko näkemys enemmän jatkuvan kasvun odottelua vai viikottaista kuplan puhkeamista ennustamista.

Samalla vaivalla vois laskea myös jokaiselle "ennustuspostaukselle" vastauksen ja prosentit miten usein ollaan oikeassa ja väärässä. Veikkaan, että aika harva on enemmän oikeassa kuin väärässä.

Viimeksi muokattu:
Niinhän se yleensä on. Kun veri virtaa kadulla on aika ostaa, mutta kuka pystyy,... Sillon vaikka ne lainavivutkin käyttöön jos ei jo aikaisemmin ollut. Yleensä menee just päinvastoin ja lehdistö vielä avittaa kun kuplakiiman kovimpaan aikaan on tuutit täynnä sijoitusjuttuja, äkkirikastuneiden haastatteluita jne. Kun veri virtaa kaduilla niin lööpit, kuoltiin kaikki ja ei koskaan toivuta.

Olis mielenkiintoinen ajaa tän ketjun viesteistä AI:n avulla vaikka viikkotason sentimentti osakemarkkinasta, negatiivinen, neutraali, positiivinen, ei voi laskea. Vertaisi sentimenttiä eri indekseihin että löytyykö millainen korrelaatio. Jos oikein jaksaisi niin sama AI voisi vielä kategorisoida postaajat yltiöpositiivari, negatiivari ja "normipostaaja" kategorioihin ja luoda viikkotrendin ja vertailun todellisuuteen per kategoria. Jotain mielenkiintoista tuosta varmasti löytyisi.

Sinänsä mulla kyllä tuppaa olemaan ehkä vähän "väärin päin" että kova nousu saa varovaisemmaksi ja isommat laskut näyttää ostopaikoilta. :hmm:

Niinhän se yleensä on. Kun veri virtaa kadulla on aika ostaa, mutta kuka pystyy,... Sillon vaikka ne lainavivutkin käyttöön jos ei jo aikaisemmin ollut. Yleensä menee just päinvastoin ja lehdistö vielä avittaa kun kuplakiiman kovimpaan aikaan on tuutit täynnä sijoitusjuttuja, äkkirikastuneiden haastatteluita jne. Kun veri virtaa kaduilla niin lööpit, kuoltiin kaikki ja ei koskaan toivuta.

Olis mielenkiintoinen ajaa tän ketjun viesteistä AI:n avulla vaikka viikkotason sentimentti osakemarkkinasta, negatiivinen, neutraali, positiivinen, ei voi laskea. Vertaisi sentimenttiä eri indekseihin että löytyykö millainen korrelaatio. Jos oikein jaksaisi niin sama AI voisi vielä kategorisoida postaajat yltiöpositiivari, negatiivari ja "normipostaaja" kategorioihin ja luoda viikkotrendin ja vertailun todellisuuteen per kategoria. Jotain mielenkiintoista tuosta varmasti löytyisi.

Eipä sitä lainkaan aina silloin heru silloin kun veri virtaa kaduilla ja itsellä olisi ostohousut jalassa:

Pankilta tuli vastaus nopeasti ja oletin rahojen siirtyvän kohta tililleni. Ja kaikkea muuta, pankiltani tuli viesti, että lainojen ehtoja on muutettu ja vanha tarjoukseni ei ollut enää voimassa (vaikka olin tarkistanut sen voimassaolon vain pari kuukautta aiemmin). Syynä oli koronan aiheuttama epävarmuus osakemarkkinoilla, minkä takia yli 100 000 euron arvo-osuustilini oli täysin hyödytön ja arvoton pankkini silmissä.

Eipä sitä lainkaan aina silloin heru silloin kun veri virtaa kaduilla ja itsellä olisi ostohousut jalassa:

Jotain lisähyötyä siis omistusasunnosta, kun sitä vastaan sai ihan hyvin sijoituslainaa koronakuopassakin :)

IBKR:ssä on kans nykyään aina margin käytettävissä (ei ollut vielä koronakuopassa tuolla tiliä), mutta siinä voi sitten tuo vakuusarvopuoli elää aika pahasti kovassa laskussa. Ei ainakaan kovin isolla painolla uskalla, että ei Marge ala soittelemaan perään :)

Itselläkin puskee portfolio agressiivisesti parempaan suuntaan. Jos tuo Trumpin rauhandiili realisoituu ja salmi aukeaa aidosti ensiviikolla tai nyt viikonloppuna niin olettaisi raketoivaa maanantaita.
Tilanne elää päivästä päivään joten en laskisi varsinkaan Mestarineuvottelijan twiitteihin :D Toki voi olettaa että salmi aukeaa keskipitkällä aikavälillä.

Varallisuuserojen pitäisi kasvaa Suomessa radikaalisti koska nykyinen tasapäistäminen eli tuottavilta ja ahkerilta yksilöiltä varastaminen on helvetin epäoikeudenmukaista. Tärkeintä ei ole tuloerot vaan se että kukaan ei elä absoluuttisessa köyhyydessä ja se että mielellään saadaan alimmankin 10% tuloja ja elintasoa nostettua täysin riippumatta siitä kuinka paljon ylin kymmenys tai muut tienaa.
Pelkästään yhdenkin osan vaurastuminen suomalaisessa yhteiskunnassa lisää pääomaa yhteiskunnan sisällä ja siten kulutusta joka lisää taas työpaikkoja ja talouskasvua josta voi hyötyä kaikki. Vielä ideaalimpaa olisi että kaikki suomalaiset vaurastuisivat vaikka se toki maan sisäisesti nostaisikin inflaatiota.

Olen pitkään ollut sitä mieltä että rahojen hoito, säästäminen, sijoittaminen ja vastuullinen taloudenhoito pitäisi olla jo ala-asteella alkava pakollinen kouluaine. Itselläkin on mennyt vuosikymmeniä viemäristä alas sijoittamisessa kun kukaan ei koskaan kertonut mistä oikeasti on kyse ja homma näyttäytyi vain pukumiesten ja miljonäärien hommana johon ei keskiluokka pääse sisään.
Vaikka minulla onkin keskimääräistä enemmän epäilyjä siitä miten paljon vanhat lainalaisuudet toimii vaikka 10 tai varsinkaan 20 vuoden päästä, niin aika isolla todennäköisyydellä henkilökohtaisen varallisuuden merkitys ei ainakaan laske. Sen aika näyttää mikä omaisuusluokka silloin on paras, mutta post scarsity utopiaan on varmasti paljon enemmän aikaa jos koskaan toteutuu. Omalla työllään itsensä elättäminen taas saattaa hyvinkin vaikeutua.

Tänään alkaa se mielenkiintoinen vaihe kun AIn alkurahoittajat pyrkivät kotiuttamaan voittojaan, ja jatkona sitten se vaihe kun pitäisi kasvattaa tosi paljon myyntiä kaikkien ettei valtavat (ja nopeasti arvottomiksi vanhentuvat) investoinnit näytä liian pahalta. Loogista kotiuttaa ne voitot ennen kuin kakka osuu tuulettimeen.

Tän takia lainat pitää olla etukäteen sovittu eikä kysellä vääränä ajanhetkenä eka kertaa. Mulla niin, että joka sijoitukselle on prosenttiosuus minkä verran saa sitä vastaan ottaa lainaa. Toki ei kannata veren kaduilla virratessa mennä 100% vipuun kun eihän sitä tiedä miten alas mennään ja vakuusturvavaatimus pakottaa realisoimaan että saa lainat maksettua pois.

Riippuu varmasti paljon asiakkaan taloudellisesta tilasta miten sijoituslainaa saa. Pankki laskee riskejä ja yrittää estää sen että tilanne eskaloituisi pankin kannalta tappiolliseksi. Vakuutusturvavaatimus kutsuu helposti, jos on liikaa vipua ja sijoitusten arvo syöksyy(margin call)

Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista nähdä mihin spacex asettuu IPO:ssa. Kun katsoo historiaa niin punaista on ... paljon

1781276029559.png

No niin, siinä poksahti uusi 50k rajapyykki ensimmäistä kertaa puolivälissä seuraavaa satasta kohti. Aika kovia päivänousuja ollut nyt vajaan parin viikon sisällä.

IPO:than aina painottuu aikoihin, kun markkinat on kiimassa ja arvostukset korkealla. Mikä on aika loogista kun niiden tarkoitus on rahastaa mahdollisimman tehokkaasti. Varmaan vaikuttaa huonoihin tuloksiin sen lisäksi, että alkusijoittajilla on kai monesti aikalukkoja myynneille ennen kuin pääsevät tyhjentämään säkkinsä julkisilla markkinoilla.

Tän takia lainat pitää olla etukäteen sovittu eikä kysellä vääränä ajanhetkenä eka kertaa. Mulla niin, että joka sijoitukselle on prosenttiosuus minkä verran saa sitä vastaan ottaa lainaa. Toki ei kannata veren kaduilla virratessa mennä 100% vipuun kun eihän sitä tiedä miten alas mennään ja vakuusturvavaatimus pakottaa realisoimaan että saa lainat maksettua pois.

Riippuu varmasti paljon asiakkaan taloudellisesta tilasta miten sijoituslainaa saa. Pankki laskee riskejä ja yrittää estää sen että tilanne eskaloituisi pankin kannalta tappiolliseksi. Vakuutusturvavaatimus kutsuu helposti, jos on liikaa vipua ja sijoitusten arvo syöksyy(margin call)
Jos luit sen mitä olin lainannut tekstistä niin pari kk takaperin viimeksi varmistettu.

Tuskin ketään noita kuukausittain tai viikottain kyselee, että onhan tarjous vielä voimassa.

E: olis näemmä kannattanut selvittää se Kraken spacex ipo. No en jaksanut niin nyt jäi pikavoitot. Tosin tuskin tonnia enempää olisin laittanut...

Jos luit sen mitä olin lainannut tekstistä niin pari kk takaperin viimeksi varmistettu.

Tuskin ketään noita kuukausittain tai viikottain kyselee, että onhan tarjous vielä voimassa.
Mun pointti oli, että yksittäistapauksista ei kannata vetää kaikkia koskevaa yleistystä. Tilanteesta riippuen saat tai et saa lainaa, vakuudet oltava kunnossa. Jos muut asiat +-0 niin sijoitukset kelpaa jollain prosenttiosuudella vakuudeksi. Jos sijoitusten arvo laskee alle sen mitä tarvii vakuuksia niin joutuu vaikeaan tilanteeseen missä viime kädessä pankki pakkomyy velallisen sijoituksia ennen kuin pankki jää tappiolle.

Tai todella lyhyesti sanoen, se että jaska ei saa lainaa veren virratessa kadulla ei tarkoita sitä etteikö asiansa paremmin hoitanut jaakko sitä saisi. Tai sitten kuten minulla, että piikki on aina auki siihen pisteeseen asti mitä salkussa olevien instrumentit takuuarvo antaa myöten +- margin call aina mahdollisuus missä pankki pakkomyy jos otin maksimivivulla riskiä ja sijoitusten arvo laskee.

SpaceX avasi nousuun. 135$:lla sai "onnekkaat" ipo:sta, nyt reilusti korkeammalla
1781280924592.png

SpaceX avasi nousuun. 135$:lla sai "onnekkaat" ipo:sta, nyt reilusti korkeammalla
1781280924592.png
Koitin kans tonkia IBKR:ää tuon osalta pienen pikavoiton toivossa, mutta olisi pitänyt olla jenkki tai britti, että olisi onnistunut. Ymmärsin, että jostain syystä tuo oli tarjolla myös briteille IB:n kautta.

1781280924592.png

Tuotahan aletaan mekaanisesti myymään pienessäkin voittoputkessa. Joku tyyppi sanoi aika terävästi, että näissä IPOissa rikastuu moni työntekijä jotka tulevat perustamaan sen oikean Spacex joka sitten kehittää haaveista totta.

Miten porukka täällä miettii puskurimäärän yms. jos sijoitusaika on mietitty pitkälle ajalle (siis jokin 20-40 vuotta), mutta nopealla aikataululla tulisikin tarve isommalle rahasummalle mitä ei ihan muutamassa kuukaudessa tuosta noin vaan säästä?

Myyttekö noissa tilanteissa sijoituksia pois, otatte lainaa vai miten nuo tilanteet olette miettinyt?

Nyt ainakin vaikuttanut siltä, että ei kuitenkaan ole järkeä pitää mitään älyttömän suurta puskuria (siis lähemmäksi jotain 15 000€) ihan vaan varmuuden vuoksi (jos siis tulisikin äkkiä tarve isommalle rahasummalle) vaan mieluummin sitten vaikka myy niitä rahastoja. Mutta mitä mieltä asiasta enemmän tietävät ovat mieltä?

Miten porukka täällä miettii puskurimäärän yms. jos sijoitusaika on mietitty pitkälle ajalle (siis jokin 20-40 vuotta), mutta nopealla aikataululla tulisikin tarve isommalle rahasummalle mitä ei ihan muutamassa kuukaudessa tuosta noin vaan säästä?

Myyttekö noissa tilanteissa sijoituksia pois, otatte lainaa vai miten nuo tilanteet olette miettinyt?

Nyt ainakin vaikuttanut siltä, että ei kuitenkaan ole järkeä pitää mitään älyttömän suurta puskuria (siis lähemmäksi jotain 15 000€) ihan vaan varmuuden vuoksi (jos siis tulisikin äkkiä tarve isommalle rahasummalle) vaan mieluummin sitten vaikka myy niitä rahastoja. Mutta mitä mieltä asiasta enemmän tietävät ovat mieltä?
Järkeväähän ei varmasti taloudellisesti ole pitää juurikaan puskuria, mutta oman mielenrauhan tms takia sitten ehkä on. Itselläni on aivan liikaa puskuria ja olen "hävinnyt" todella paljon tuon takia, eli siis menettänyt tuottoja valtavasti. Koitan nyt saada noita purettua jotenkin järkevästi kun tosiaan todella merkittävistä summista kyse mitä tullut takkiin viimeisen 20v aikana esim. Jotenkin vaan aina kuitenkin pelottanut laittaa kerralla isoja summia pörssiin joten siksi kk säästö sopii minulle, mutta ennen kun sijoituksista mitään tajusin tuli kerättyä vähän turhan paljon rahaa ihan vaan määräaikaistileille ja en ole niitä oikein uskaltanut sijoituksiin laittaa koskaan.

Toki tulevasta ei voi koskaan tietää mutta laskeskelin juuri että puskurin pidon hinta on ollut 7 numeroinen summa viimeisen 20v aikana. Joten todella typerää hommaa.

Viimeksi muokattu:

Oma puskuri on n. 2kk nettotulot, mistä riittää johonkin kodinkoneiden rikkoutumiseen yms. ihan hyvin. Isommat rempat menee lainalla, sijoituksia en ole kertaakaan käyttörahan tarpeessa myynyt.

Eli aika lailla all-in sijoituksiin koko ajan. Hetkellisesti olen voinut välillä kerätä rahaa yli normaalin puskurin esim. sijoituslainan ylimääräistä lyhentämistä varten.

Viimeksi muokattu:
Isot on puskurit olleet jos seiskanumeroita on hävinnyt.
Kyllä, koitan näitä nyt saada tosiaan järkevästi purettua, muttei jotenkin uskalla isoja summia kerralla pörssiin laittaa, vaikka varmaan kannnattaisikin. Tai olisi ainakin aikaisemmin kannattanut.

Oma puskuri n. 15-20k€ vaikka tuplasin kuukausisijoitukset rahastoihin. Kertynyt lähinnä suorien osakesijoitusten myynnistä.. Mitään ostettavaa ei ole ollut tarjolla.

Yritän purkaa pikkuhiljaa..

Varallisuuserojen pitäisi kasvaa Suomessa radikaalisti koska nykyinen tasapäistäminen eli tuottavilta ja ahkerilta yksilöiltä varastaminen on helvetin epäoikeudenmukaista. Tärkeintä ei ole tuloerot vaan se että kukaan ei elä absoluuttisessa köyhyydessä ja se että mielellään saadaan alimmankin 10% tuloja ja elintasoa nostettua täysin riippumatta siitä kuinka paljon ylin kymmenys tai muut tienaa.
Pelkästään yhdenkin osan vaurastuminen suomalaisessa yhteiskunnassa lisää pääomaa yhteiskunnan sisällä ja siten kulutusta joka lisää taas työpaikkoja ja talouskasvua josta voi hyötyä kaikki. Vielä ideaalimpaa olisi että kaikki suomalaiset vaurastuisivat vaikka se toki maan sisäisesti nostaisikin inflaatiota.

Olen pitkään ollut sitä mieltä että rahojen hoito, säästäminen, sijoittaminen ja vastuullinen taloudenhoito pitäisi olla jo ala-asteella alkava pakollinen kouluaine. Itselläkin on mennyt vuosikymmeniä viemäristä alas sijoittamisessa kun kukaan ei koskaan kertonut mistä oikeasti on kyse ja homma näyttäytyi vain pukumiesten ja miljonäärien hommana johon ei keskiluokka pääse sisään.
Varallisuuskuvio on vahvasti suhteellista. Osittain kustannusten kautta, osittain vain vertailussa muihin. Tuossa mielessä varallisuuserot ovat psykologisesti merkittäviä, sekä alimman 10% osalta, mutta myös keskiluokan sisällä. Ihmiset eivät elä tyhjiössä ja muiden tilanne vaikuttaa aina muihinkin.

Itse pidän ajatusmaailmaa "tuottavilta yksilöiltä varastamista" pelkästään typeränä, vaikka itse osun siihen keltä muka varastetaan, koska siinä jätetään paljon muita asioita huomioimatta.

Pääoman lisääntyminen yhteiskunnan sisällä ei tarkoita sitä, että tästä seuraava kulutuksen lisääntyminen valuisi yhteiskunnan sisälle. Ei varsinkaan nykyisessä globaalissa taloudessa. Se vaatii selkeää kulutuspäätöstä tukea paikallista toimintaa, huolimatta siitä ettei se ole halvin vaihtoehto. Ideaalitilanteessa asia olisi eri, mutta emme eläkään ideaalimaailmassa.

Tämä siis niiltä pohjilta, että haluan suomalaisten sijoittavan nykyistä enemmän. Mutta se ei ole automaattisesti ja poikkeuksetta suoraan hyödyksi meidän yhteiskunnalle. Minä sijoitan, mutta pyrin myös panostamaan oman kulutukseni kotimaiseen toimintaan, vaikkei se ole taloudellisesti viisain vaihtoehto minulle yksilönä.

Mun puskuri on yleenÄ se 10-15k, mutta esim. asuntoa ostaessa tippui käytännössä nolliin, ja nyt bonuksien myötä yli 40k.

Mut viimeksi kun tuli tommonen isompi ostos (auto) johon puskuri ei riittänyt, mä möin vähän osakkeita saman tien kun se oli tilattu - vaikka toimitus oli puolen vuoden päähän. Logiikkana oli juurikin toi horisontti joka on aika pitkällä, ja silloin pörssi oli korkeimmillaan ikinä. Eli siinä tilanteessa horisontiksi muuttukin 6kk eikä se sovi strategiaan. Silloin se oli vielä oikea siirto, mut toki ihan tuurilla ja laina olisi ollut peiliin katsoen varmaan vielä parempi.

Mut päätökset tehdään aina hetkessä, ja edelleen toimisin varmaan samalla tavalla.

Puskuria tulee olla, ja sitä myös pitää olla riittävästi. Ei ole järkeä myydä mitään alihintaan. Historia on osoittanut, että kurssit palautuvat ajan myötä, vaikka palautumiseen kuluva aika voi vaihdella. Pahimmassa tapauksessa siihen voi mennä jopa vuosia. Minua ei haittaa pitää ylimääräistä rahaa talletustilillä, mutta harmittaisi menettää rahaa siksi, että joutuisin myymään sijoituksia pakon edessä. Ehkä noita talletustilin korkojakin olisi joskus syytä vertailla (tässä olen ollut valitettavan laiska).

Hyvänä vinkkinä niille, joilla ei ole lainkaan puskuria: nyt kannattaa myydä.

Tässä @finWeazel :in erinomainen postaus karhumarkkinoista:
Enempi itse mietin asioita indeksin kannalta. Indeksi voi tipahtaa ainakin historian pohjalta aika paljonkin. Kuvassa isoimpia karhumarkkinoita sp500:en kannalta. Lähde: https://winthropwealth.com/wp-content/uploads/2023/01/SP-500-Bear-Markets-CQ.pdf Luvut voi olla hieman erit lähteestä riippuen kun on erimielisyyttä siitä milloin karhumarkkina alkaa ja loppuu. Ei pelkästään historiallisia vanhoja markkinoita kun on myös 2000, 2007, 2020 kolissut.

Epäilemättä vielä tulee kovia karhumarkkinoita. Se vaan, että hyvin vaikea ennustaa ja jos ennustelee kuten burry eli kuukausittain niin on paljon useammin väärässä kuin oikeassa. Yritän ennemmin miettiä missä ollaan 20v päästä fundamenttien pohjalta kuin ajoittaa hypoteettista karhumarkkinaa.
1780332946489.png

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: B12
Puskuri nyt 40k+ joka on lyhyessä korkorahastossa. Saa muutamassa päivässä realisoitua jos isompaa ostopaikkaa tulee tarjolle.

Nytkös se ai-kupla sitten poksahtaa?

Malleista alkaa tulla niin tehokkaita, että ne uhkaavat kansallista turvallisuutta ja niiden saatavuutta aletaan todenteolla rajoittamaan. Tarkoittaa myös sitä, että mallien kehitys hidastuu, koska niitä ei kohta saa enää julkaista? Toki taustalla myös hallituksen ja Anthropicin kiistaa mallin käytösä autonomisissa aseissa jne. Voi olla kiristyksen makuakin.

Turvallisuushuoli on varmasti ihan relevantti, mutta se kyllä leikkaa siivet tekoälyn voittokululta aika tehokkaasti. Gigainvestointien monetisointi tyssää kuin seinään, jos julkaista voi vain kissavideomalleja ja tehokkaat mallit jäävät hallituksen käyttöön..

Kuinkahan tämä vaikuttaa loppujen lopuksi Anhropicin, Openai spacex ym arvostuksiin listautumisessa? Trump voi sormia napsauttamalla blokata minkä tahansa amerikkalaisen tekoälymallin käytön miltä tahansa maalta tai käyttäjältä.

Musk keräsi hillot tilille spacex listautumisesta ja tuntien kuluttua siitä hallitus blokkasi Anthropicin. Haistan palaneen käryä.

Viimeksi muokattu:
Kuusinumeroinen summa puskurina erilaisissa helposti realisoitavissa säästökohteissa, jotka kuitenkin tuottavat sen ~3% vuositasolla. Sen verran jo salkulla kokoa ja kuukausitasolla sijoituksiin menee sen verran paljon, etten näe tarpeelliseksi laittaa enempää. Jos kovasti kyykkää markkina niin nostan vain kuukausisijoituksen määrää.

Seuraava viisivuotissuunnitelma sijoitusten suhteen omalta osalta sisältää sijoituslainojen poismaksun asteittain (tähän tarkoitus hyödyntää esim. bonuksia ja osinkoja, ehkä myyntejä, jos vaikka tulee 10v HMO täyteen selvästi ylihinnoitellulla osakkeella yms.) samalla osakkeisiin/ETF:iin kuukausisäästöt sijoittaen ja sen 5 vuoden jälkeen tarkistus missä ollaan menossa. Jos alkaa FIRE taso lähestyä ja lainat ovat poissa haittaamasta kulujen hallintaa, niin sitten harkintaan tulee käteispuskurin kasvattaminen ja työviikon lyhentäminen (riippuen miten työnantaja asiaan suhtautuu) irtautumista valmistellessa. Jos ei FIRE vielä kolkuttele ovella, niin sitten jatketaan sijoitusten kasvattamista täydellä höyryllä ja katsotaan koska seuraavan kerran on syytä tarkistaa tilannetta. Mitään hirveän isoa käteispuskuria en tavoittele, koska koitan saada myös salkun vakaat osingot jollekin lähelle pakollisia kuukausimenoja vastaavalle tasolle. Mahdollistaa sitten paremmin tarvittavien myyntien ajoittamisen lähinnä puskurin täydentämiseen poikkeavia menoja varten.

Ja jos sattuukin tulemaan kunnon rommausta seuraavan 5 vuoden aikana, niin saatan ottaa lisää sijoituslainaa, että tarkoitus ei ole mitään kirjoittaa kiveen :kahvi: Mutta tuo on se pohjasuunnitelma, jos kohtuu tasaista menoa on luvassa. Katsotaan sitten vuonna 2031, miten tämän on käynyt :)

Viimeksi muokattu:
Ja jos sattuukin tulemaan kunnon rommausta seuraavan 5 vuoden aikana, niin saatan ottaa lisää sijoituslainaa, että tarkoitus ei ole mitään kirjoittaa kiveen :kahvi: Mutta tuo on se pohjasuunnitelma, jos kohtuu tasaista menoa on luvassa. Katsotaan sitten vuonna 2031, miten tämän on käynyt :)

Aikalaiset kertoo, että kunnon rommauksessa sijoittaminen on myrkkyä. Voi miettiä jos pörssin keskimääräinen PE laskisi vaikka yhteen, mikä on maailmanpalon taso. Tulisiko silloin vaihdettua saunaan ladotut sokeritopat osakkeisiin?

Täälläkin puskuria joku 50te. Olen tietoisesti lopettanut kaiken tuuppaamisen sijoituksiin ja kerään käteistä 2028 loppuun, jolla elellä muutama vuosi, ennenkuin alan sijoituksien kotiutuksilla elämään +osinkotuloilla.

Aina ollut vähän turhan paljon kyllä käteisessä, kun ei muka ole ollut ostettavaa. No kuitenkin 2013 lähtien joka kk. Mennyt rahaa pörssin ja viime vuosina tonneja/kk.

Aikalaiset kertoo, että kunnon rommauksessa sijoittaminen on myrkkyä. Voi miettiä jos pörssin keskimääräinen PE laskisi vaikka yhteen, mikä on maailmanpalon taso. Tulisiko silloin vaihdettua saunaan ladotut sokeritopat osakkeisiin?
Vähän fiktioksi menee nyt kyllä :) Tosi maailman esimerkkeinä pankkikriisissä olisin laittanut enemmän ja lainaakin, mutta oli juuri ostettu omakotitalo, lainat tapissa ja muutenkin menot maksimitasolla vs. tulot, kun vaimo oli pienten lasten kanssa kotona. Ei saanut kuin hiluja sisään, mutta laitoin mitä pystyin ja hyvinhän ne tuotti lisää hiluja. Tuosta alkoi sitten oma sijoittaminen. Korona oli sitten seuraava kuoppa ja siihen laitoin sitä lainaakin enkä kyllä valita tuotoista.

2022 miinusvuotta lukuunottamatta neljänä viimeisestä viidestä vuodesta on salkku kasvanut enemmän kuin omat kyseisen vuoden bruttoansiotulot ovat olleet, vaikka peruskuukausisäästö on 600€/kk, mitä normikuukautena saa laitettua sisään. Ilman tuota koronan lainapanostusta en tiedä olisiko salkku nyt puoliakaan nykyisestä, kun pistin melkein saman verran lainarahaa sisään kuin mitä kuopassa vanhojen omistusten arvo oli. (about 80%) Plus nuo ostot ovat tuottaneet keskimäärin paremmin kuin silloiset vanhat omistukset sen jälkeen.

Edit: Eiköhän sieltä niitä miinusvuosiakin taas tule seuraavan viiden vuoden aikana, mutta se kuuluu asiaan :kahvi: Varsinaisia kuoppia sitten yleensä harvemmin.

Viimeksi muokattu:
Minulla puskuri elää sen mukaan kuinka pitkään on projektia tiedossa, ja kuinka paljon pitää jättää veroja varten. Freelancerina molemmat vähän heittelevät. Normaalisti puskuri on 20-50k tienoilla.

Ainoat isommat rahareiät olisivat ajat ilman projektia, jolloin pitää elää säästöistä, tai jos hankkisin asunnon. Ja asuntoon pitäisi täällä pistää niin paljon käteistä ettei sitä ole järkeä pitää puskurina muutenkaan, olisiko 150-200k vaadittu käteisen osuus.

30k€ luottokorttien limitti + muutama tonni tilillä yksityistaloudessa, yrityksen tilillä 100k€ luottolimiitti suht ok korolla (alle 2% + euribor) ja yrityksen tili seilaa yleensä +200k€ -50k€ välillä. Lisäksi limitti maksaa 0,7% vuodessa käytti sitä tai ei.

Nytkös se ai-kupla sitten poksahtaa?

Malleista alkaa tulla niin tehokkaita, että ne uhkaavat kansallista turvallisuutta ja niiden saatavuutta aletaan todenteolla rajoittamaan. Tarkoittaa myös sitä, että mallien kehitys hidastuu, koska niitä ei kohta saa enää julkaista? Toki taustalla myös hallituksen ja Anthropicin kiistaa mallin käytösä autonomisissa aseissa jne. Voi olla kiristyksen makuakin.

Turvallisuushuoli on varmasti ihan relevantti, mutta se kyllä leikkaa siivet tekoälyn voittokululta aika tehokkaasti. Gigainvestointien monetisointi tyssää kuin seinään, jos julkaista voi vain kissavideomalleja ja tehokkaat mallit jäävät hallituksen käyttöön..

Kuinkahan tämä vaikuttaa loppujen lopuksi Anhropicin, Openai spacex ym arvostuksiin listautumisessa? Trump voi sormia napsauttamalla blokata minkä tahansa amerikkalaisen tekoälymallin käytön miltä tahansa maalta tai käyttäjältä.

Musk keräsi hillot tilille spacex listautumisesta ja tuntien kuluttua siitä hallitus blokkasi Anthropicin. Haistan palaneen käryä.
Jos ja kun tekoälykupla puhkeaa niin se puhkeaa siitä että luottamus romahtaa siihen että nykyiset tekoälyn veturit (OpenAI ja Anthropic) saisivat tekoälystä tuottavan bisnesmallin. Tuo jenkkien päätös voi olla ja varmaan onkin haitallinen, mutta kuitenkin se lopputulos mitä markkina on toivonut on se että nämä yhtiöt saisi myytyä pilvimallejansa markkinoille ja tehtyä voittoa niillä olipa itse mallit sitten mitä tasoa tahansa.

Eli käytännössä tarvittaisiin selvästi suurempaa tekoäly-integraatiota ja omaksuntaa yhteiskunnassa ja vielä niin että se menee kaupaksi tulevilla nostetuilla ei-tappiollisilla hinnoilla...tai sitten odotellaan sitä katalyyttiä sille että ymmärretään ettei voittoja tule tai ne tulee joskus aivan helvetin kaukana tulevaisuudessa. Sitten lähtee kaikki buumissa olevat firmat kohti kanveesia. En kuitenkaan usko että kupla puhkeaa ennen noiden firmojen IPO:ja, koska kyllä exitit aina tehdään muiden rahoilla ennen loppua.

Ei mitään puskuria. Kaikki joka kuukausi all in. Mitä isomman summan saan nyt laitettua, sen suuremman tuoton saan sille tulevaisuudessa. Aika voittaa. Tästähän on ihan tutkimuksia.

Viimeksi muokattu:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/sentdefender/status/2065839970397323385?s=20

Tämä tulee antamaan huomenna positiivisen markkinareaktion. Jos diili oikeasti vielä pitää ja salmi aukeaa niin sitä olettaisi seuraavan vielä lisää kasvua.

• Tykkää
Reactions: 3me
Tämä tulee antamaan huomenna positiivisen markkinareaktion. Jos diili oikeasti vielä pitää ja salmi aukeaa niin sitä olettaisi seuraavan vielä lisää kasvua.
Mikä voisikaan mennä vikaan...

(Trump on todennut diilin olevan melkein valmis 39 kertaa 3kk aikana.)
(Tunti sitten: Iran on yllätys yllätys eri mieltä diilin allekirjoitusajankohdasta.)

Mikä voisikaan mennä vikaan...

(Trump on todennut diilin olevan melkein valmis 39 kertaa 3kk aikana.)
(Tunti sitten: Iran on yllätys yllätys eri mieltä diilin allekirjoitusajankohdasta.)
Iran on vahvistanut jo diilin, samoin kuin neuvotteluja järjestävä Pakistan:
Toki tämä on välietappi koska tuo ei ilmeisesti sisällä lopullista ydinenergia/ase-sopimusta. Sillä ei kuitenkaan ole väliä markkinareaktioiden kannalta jos salmi todellakin aukeaa. Jenkeillä ei muutenkaan ole enää varaa eikä Trumpilla ole poliittista pääomaa pidentää konfliktia koska välivaalit lähestyy eli vaikka ydindiiliä ei saadakaan aikaan niin on todennäköisempää että Trump päätyy kaasuvalottamaan omia kannattajiaan kuin että pommitukset jatkuisi loppukesästä.

Tuliko tuo verotuspäätös mihin aikaan? Aiemmin keväällä tulleissä päätöksissä nuo on laskettu oikein, omassakin esitäytetyn veroilmoituksen yhteydessä tulleessa päätöksessä ennakkoveron kanssa summat täsmäsivät laskelmassa ja maksun osalta. Tuli tehtyä vähän sijoitusten myyntiä, niin maksoin myös tammikuussa lisää. Tiedä sitten mistä lähtien nuo ovat menneet pieleen eli voi olla ihan tuorekin juttu, kun luulisi että tuollainen vika korjattaisiin vauhdilla.

Tässä vihdoin uutinen aiheesta. Tämän mukaan koski niitä jotka maksoivat ennakkoveroja 2025 mutta eivät vuonna 2026 ja ovat saamassa palautuksia:

Noin 1 700 suomalaista sai viime viikolla virheellisen verotuspäätöksen.

Verohallinnon tuoteryhmäjohtaja Johanna Korhonen kertoo, että järjestelmässä oli viime torstaina korjattu 30 asiakkaan ennakkoverotietoja koskevaa virhettä, kun tapahtui laajempi vika.

Heille, jotka ovat saamassa veronpalautusta ja ovat maksaneet ennakkoveroja vuonna 2025, mutta eivät vuonna 2026, lähti virheellinen tieto verotuspäätöksen etusivulle. Oikea määrä veronpalautuksia näkyi vasta verotuslaskelmalla.

Linkatulla videolla Bernsteinin puolijohdepuolen analyytikko Stacy Rasgon avaa näkemyksenä puolijohdepuolen ai-boomista. Rasgon on tosi hyvä tyyppi ja usein esittää parhaat kysymykset amd, nvidia jne. sijoittajapuheluissa. Jos haluaa melko tiiviissä paketissa näkemyksen puolijohteista joka perustuu oikeaan tietoon eikä pelkistä hihastavetoihin niin suositeltava kuunneltava. Videolla määrittelevät myös paljon termejä mikä auttaa, jos ei ole puolijohteita/ai-boomia tarkemmin seurannut. Toki tylsää, että tieto lisää tuskaa vaikka käsienheilutteluvara vähenee.
02:17 - What's Happened in the Last 7 Months?
06:02 - Nvidia & GPU vs CPU
24:07 - Michael Burry's Argument
26:50 - AMD
32:11 - Intel
36:59 - Broadcom & Qualcomm
43:27 - ASML, Lam, KLA, & Other Companies
46:48 - What Could Derail the Boom?
54:45 - Power
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=imrBSvXepYI

Mitä mieltä Nokiasta, aika hyvi pelittää?

Aloittaisin pohdinnan siitä että mikä oikeuttaa Nokian korkean arvostuksen verrattuna Ericssoniin? Joo Nokialla on ehkä kovempi AI pöhinä, mutta ei se mikää SpaceX ole. Kumpaakaan ei voi edes kasvuyritykseksi laskea kun liikevaihtokin lähinnä laskee.

En sijoittaisi kumpaankaan.

Mitä mieltä Nokiasta, aika hyvi pelittää?
Nokia on lähtenyt kehittämään ilmeisesti telecom-verkkoja ohjelmistopohjaisiksi jotka sopii paremmin tekoälyn aikakaudelle. Tuo ilmoitus Nokian ja Nvidia yhteistyöstä tuolla puolella tuli lokakuun lopussa ja sen jälkeen osake on nyt melkein 3 kertaistunut. Eli toisin sanoen nykyinen hype on jo aika hyvin hinnoiteltu mukaan osakkeeseen. En lähtisi ostamaan Nokiaa enää tämän suhteen koska silloin ollaan jo myöhässä. Pitää miettiä tulevaisuutta että kuinka hyvin Nokia tulee tässä menestymään suhteessa kilpailuun ja tuleeko tämä kasvamaan entisestään jatkossa?

Nokian puolesta puhuu se että kilpaillijoita on käytännössä vain Ericsson ja Samsung. Kiinassa on myös kilpailua, mutta koska Kiina on omalla sikailullaan geopolitiikassa ja taloudessa polttanut oman luottamuspääomansa ja koska mobiiliverkot on kriittistä infraa niin uskoisin että tulevaisuudessa kiinalaiset raudat ja softat tullaan kieltämään täysin sekä Euroopassa, jenkeissä että muissakin länsimaissa.

Nokialla siis teoriassa voisi olla ihan hyvä tulevaisuuden näkymät, mutta onni ei tule ovelle koputtelemaan vaan firmaa pitää osata johtaa.

Tästä vähän ohjeita miten tulla miljardööriksi. En olisi uskonut miten nopeasti se on mahdollista kunnes luin esimerkit artikkelista How to Earn a Billion Dollars

Y Combinatorin perustaja kirjoittaa siis, että jos parin miljoonan startuppi kasvaa 93% kuukaudessa, niin montako kuukautta kestää että käsissä on miljardin startup?

Vastaus on 9.45.

Eksponentiaalinen kasvu on jotain mitä ei maalaisjärjellä pysty ymmärtämään, mutta pakko se on uskoa.

Toinen, konservatiivisempi esimerkki oli 15% kasvu. Siinä miljardiin pääsy kestää jo 5 vuotta, mutta yllättävän nopea silti.

Pääpointtia kuitenkin, että pitää olla tuote jota ihmiset haluavat, jotta kasvu on ylipäätään mahdollista. Mutta siis jos sellaisen tuotteen keksii ja osaa tehdä, niin miljardiin pääsy ei ole ihan mahdoton ajatus.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
310 582
Jäsenet
83 873
Uusin jäsen
kaupoli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom