Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu

Salkku onkin lasketellut pari päivää, kun suurin osa sijoituksista on juuri teknologiassa.
Täällä taas on ollut vähän hiljaista vajaan vuoden ajan, kun suurin osa on muussa kuin teknologiassa. Teknologiaa ei ole kuin joidenkin ETF:ien kautta, ja ETF:t yhteensä n. 15% salkusta. Ei oikein raha virtaa markkinoilla omiin sijoituksiin samaan tahtiin kuin mitä on teknoihin mennyt. Tuskin tästä nyt mikään miinusvuosi tulee (kopu, kopu), mutta ei tällä menolla myöskään kovin hyvä, jos ei sitten teknot kyykkää siihen malliin, että rahaa siirtyisi enemmän muualle.

Mutta alkaahan tuokin summa olla jo prosenttuaalisesti pieni salkun kokoon nähden. Kai minä jossain kohtaa hiljennän tahtia.
Mun mielestä toi on vielä prosentuaalisesti ihan todella merkittävä summa, jos just juhlit 100k€ rajapyykin ylitystä ja 1600e/kk menee sijoituksiin. Sitten jos alkaa olla jotain 0.1% luokkaa omat rahat niin mun mielestä alkaa olla kohinaa jo omat lisäykset.

Itse en ymmärrä niitä (valtaosa ihmisistä), jotka tuhlaa omat rahansa. On se sitten päihteet, vene, kesämökki tms. ja ollaan "kerran täällä vaan eletään" mentaliteetilla. Pahimmat tapaukset vievät vielä toistenkin rahat, kuten Kelan, läheisten ja luotonantajien(pikavipit yms).

Yleensä nuo henkilöt onkin varattomia tai hyvin pienituloisia.
^^ Nämä voidaan tämän ketjun sisällä ohittaa, kun hyvin harvoin he ovat sijoittajia. Lähinnä nyt vaan yleisenä ihmettelynä ja aiheeseen pohjustuksena

On kuitenkin olemassa myös niitä joilla on omaisuuttakin (esim sijoitusasuntoja) mutta verovelkoja kymmeniä tai satoja tuhansia ja suoria velkojakin voi olla valtavasti

Tästä päästäänkin ketjun aiheeseen:

Miten te joilla on varallisuutta, miten usein tarkastatte taloustilanteen ja miten pidätte kirjaa, onko talous tasapainossa vai ei?

Itsellä se on helppoa, kun varallisuutta tai velkoja ei juuri ole. Katsoo vain verkkopankista mikä on käyttötilien+sijoitusten summa ja vähentää siitä lainojen määrän ->Mikäli saldo jää plussalle, niin talous on nettopositiivinen -> Itselleen voi antaa luvan, että pieni tuhlailu on OK. Mikäli on varallisuudessa puuttetta, niin mennään kulut minimissä ja säästetään 1-3 kuukautta ja katsotaan tilanne uudelleen

Käsittääkseni homma menee hieman vaikeammaksi kun omaisuutta on enemmän. Silloinhan voi arvon heittelykin olla suurta. Varmasti pitää tavallaan vaan luottaa ja pysyä omassa kulutus/sijoitusprofiilissaan. Tämä ei nyt ole "suuri" sijoitus, mutta jos olisi vaikka 100k€ sijoitusasunto, josta on lainaa 70k€ ja asunnon arvo laskee vaikka 80%, niin aletaan olemaan hyvin lähellä 100% laina-astetta -Mikäli vuokralaisia löytyy ja vuokratuotot on nyt kunnossa, niin akuutistihan tuossa ei sijoittajalla pitäisi olla hätää. Mutta entä lainanantaja, alkaako siellä vinkuminen? Eli pitääkö hyvissä ajoin itse alkaa kasvattamaan käteiskassaa lyöden ravintolaillat ja kesäjuhlat jäihin, jotta pystyy järjestämään lainantantajalle lisävakuuksia?

Itse en ole sinänsä asettanut mitään tavoitteita säästämiselle, kunhan vaan rahaa menee joka kuukausi sijoituksiin.

Silloin kun eleltiin vaan kahdestaan kerrostalossa niin rahaa meni säästöön enemmän. Nyt kun on OKT ja pari muksua niin sitten vaan menee rahaa säästöön vähemmän. Pääasia että sijoituksiin menee ne ylimääräiset.

Nyt vähän takamatkalta lähdetään kirimään, kun loven teki omaan rahastoon tämä OKT ostaminen. Sain kumminkin sen tärkeimmän elämäntavoitteeni tehtyä eli oma valtakunta maaseudun rauhasta.

Omalla kohdalla mun on ihan pakko laittaa heti palkkapäivänä kuukausisiirtona nordnettiin sivuun se raha.

Itsellä on ihan sama taktiikka. Ohjaa suoraan omaa rahankäyttöä, kun tietää että laskut ja säästöt on jo tililtä lähtenyt. Kuun lopussa yleensä ei ole kuin pölyt käyttötilillä ( toki on pikku puskurikassa toisella tilillä).

Mun mielestä toi on vielä prosentuaalisesti ihan todella merkittävä summa, jos just juhlit 100k€ rajapyykin ylitystä ja 1600e/kk menee sijoituksiin. Sitten jos alkaa olla jotain 0.1% luokkaa omat rahat niin mun mielestä alkaa olla kohinaa jo omat lisäykset.

Tuskin tulen tuohon 0,1% pääsemään. Mutta heiluu nuo sijoitukset kuitenkin jo tuon 1% päivässä ihan helposti, niin ei se säästösumma nyt niin merkittävä ole siis suhteessa jo olemassa olevaan salkkuun. Toki yritän sen pitää tuossa määrässä ja on se paljon rahaa, mutta vain noin pinna.

Itellä menee todella maltillinen määrä n. 13% nettopalkasta osakesijoituksiin. Kesällä nostelen tuonne 20% pintaan sitä kun yksi kuluerä loppuu.

Olen kyllä aina välillä katsonut kauhulla miten paljon rahaa menee kaikkeen, en toki kauheasti nuukaile mistään joka tietysti näkyy kulutuksessa. Teen myös palkkapäivää seuraavana päivänä aina siirrot muille tileille asuntoon, autoon, ruokaan ja sijoituksiin liittyen. Näin on helppo hallinnoida loppuosaa tilistä sen mukaa mihin sitä haluaa käyttää.

Täällä taas on ollut vähän hiljaista vajaan vuoden ajan, kun suurin osa on muussa kuin teknologiassa. Teknologiaa ei ole kuin joidenkin ETF:ien kautta, ja ETF:t yhteensä n. 15% salkusta. Ei oikein raha virtaa markkinoilla omiin sijoituksiin samaan tahtiin kuin mitä on teknoihin mennyt. Tuskin tästä nyt mikään miinusvuosi tulee (kopu, kopu), mutta ei tällä menolla myöskään kovin hyvä, jos ei sitten teknot kyykkää siihen malliin, että rahaa siirtyisi enemmän muualle.
Ja tänään taas mennään, teknot nousee ja omat sijoitukset laskee. Noh, ei sen puolesta etteivätkö tekisi omatkin omistukset tulosta, mutta kivempi sitä olisi nousuja katsella :) Oletettavasti jossain vaiheessa jengi alkaa noita teknovoittoja kotiuttaa, että ehkä sitten taas kelpaa paremmin muutkin.

Tuskin tulen tuohon 0,1% pääsemään. Mutta heiluu nuo sijoitukset kuitenkin jo tuon 1% päivässä ihan helposti, niin ei se säästösumma nyt niin merkittävä ole siis suhteessa jo olemassa olevaan salkkuun. Toki yritän sen pitää tuossa määrässä ja on se paljon rahaa, mutta vain noin pinna.
0.1% on helppo päästä kun tiputtaa kk summan 100e/kk tasolle :).

Mutta jos miettii esim jotain ihan kohtuullista +8%/v tuottoa, niin sun 100k tuottaa +8000e vuodessa, mutta laitat 19200e ite sisään. Kyllä se viel merkittävästi vaikuttaa kokonaisuuteen. 1M salkulla salkku nousis 80k ja siinä mun mielestä alkaa olla piste, että toi oma osuus alkaa vähä menettää vaikutusta, vaikka siltiki se olis 20% vuosivaikutuksesta. Osottaa mun mielestä sen, että 1600e/kk on tosi kova summa laittaa kuukausittain.

Viimeksi muokattu:
Itse olen ns. syönnyt kuormasta useampaan otteeseen; autot hankittu (ihan perus alta kymppitonnin koslia), paikkaamaan asunnonhankinnan käsirahavajetta, sisäänmuuton rempparahoja, ymv -
Kaikki sellaisia että nyt tarttee sibeliuksia enemmän kuin käteispuskurin verran, mutta se tarve sitten sen verta perus elämänlaatua parantava tässä ja nyt, että näin päättänyt tehdä. Varmaan tulee jotain osittaista purkua tuolta tehtyä myös jatkossakin jos tulee jokin isompi kämpän remppatarve (olettaen ettei saa poikkeuksellisen hyvää rahoitusdiiliä).

Valitsin myös muuttaa OK-taloon kerrostalokämpästä, vahvasti tietoisena että tämä käytännössä leikannut omat KK-säästömahikset johonkin satasen parin tasolle. Ikävä homma, mutta muksuilla kivempaa, ja itseäkin vituttaa vähemmän - siitä huolimatta että se vaihtoehtokustannus tuolle olisi n. Kpl. Kymppitonneja enemmän tilillä sitten joskus eläkeiän kynnyksellä.
10 vuotta sijoittaneena ja tänä aikana elämäntilanteen muuttuessa sinkusta perheelliseksi oli tämä kommentti kiva lukea.

Oli henkisesti todella raskasta ottaa 50tonnin salkusta parikymmentä tonnia asuntoon, piharemppaan ja muihin talon parantaviin tekijöihin. Harmittelin asiaa monta viikkoa ja vaimo sanoi ettei hänellä ole ikinä ollut 30 tonnia sijoituksissa tai missään muuallakaan joka itselle tuonne jäi kasvamaan. Tämän lisäksi helpotti ja paransi kyseiset rempat elämänlaatua kummasti.

Taas lähdetään takamatkalta eteenpäin ja sijoitetaan mitä voidaan, mutta välillä muistetaan elääkin. Vähän myös prioriteetit muuttuneet siitä kun halusi sijoittaa kaiken. Edelleen yksi tärkeimpiä asioita, mutta ei se tärkein.

Ja tänään taas mennään, teknot nousee ja omat sijoitukset laskee. Noh, ei sen puolesta etteivätkö tekisi omatkin omistukset tulosta, mutta kivempi sitä olisi nousuja katsella :) Oletettavasti jossain vaiheessa jengi alkaa noita teknovoittoja kotiuttaa, että ehkä sitten taas kelpaa paremmin muutkin.
Kun jenkkipörssit aukeaa niin ensimmäiset 15-60min on käytännössä täyttä sirkusta ja siitä ei kannata vielä liikaa tulkita. Alku näytti tech-reboundilta mutta nyt Nasdaq on alle avauksen.

Ihmiset on ahneita joten lypsävää lehmää harvoin tapetaan ainakaan osakemarkkinoilla. Itse tech sijoittajana tosin olen huolissani siitä että nykyiset AI-buumin firmojen earnings luvut eivät ole ihan rehellisiä koska kyse on muutamien firmojen keskenään suorittamassa circle-myynnistä eikä varsinaista loppukäyttäjälle tehtävää bisnestä ole vielä todistettu.

Kun jenkkipörssit aukeaa niin ensimmäiset 15-60min on käytännössä täyttä sirkusta ja siitä ei kannata vielä liikaa tulkita. Alku näytti tech-reboundilta mutta nyt Nasdaq on alle avauksen.
Näinhän se on, harvoin on vain viimeaikoina ollut oma suunta vihreällä edes alkuun :)
Ihmiset on ahneita joten lypsävää lehmää harvoin tapetaan ainakaan osakemarkkinoilla. Itse tech sijoittajana tosin olen huolissani siitä että nykyiset AI-buumin firmojen earnings luvut eivät ole ihan rehellisiä koska kyse on muutamien firmojen keskenään suorittamassa circle-myynnistä eikä varsinaista loppukäyttäjälle tehtävää bisnestä ole vielä todistettu.
Itsekin olen hieman hämmästynyt siitä rahamäärästä, mikä on puolisokkona nyt syydetty tähän AI-buumiin. En uskonut, että konesaleihin pusketaan ihan oikeasti törkeän ylihinnoiteltua rautaa ja investoidaan kymmeniä miljardeja sellaisella vauhdilla, mikä mahdollistaa rautapuolen käytännössä ryöstöhinnoittelun. Siinä vaiheessa, kun kuluttajien hinnat komponenttipuolella pompsahti, niin oletin ainakin itse, että yritysten välisessä kaupassa nuo olisivat pysyneet lähempänä oikeaa, mutta selvästi tuloksien perusteella näin ei käynyt vaan siellä on otettu melkoista katetta myös toimijoiden kesken. Selvästi rahaa on liikaa käytettävissä ja FOMO on kova AI kilpailuun osallistuvien yritysten osalta. En siis kyennyt uskomaan tuollaiseen rahan mahdolliseen tuhlaukseen ja jäi kortit pelaamatta. Menee liian irrationaaliseksi omaan ajatusmaailmaan koko touhu :kahvi:

Se on selvää, että kysyntä todennäköisesti jää esim. rautapuolella pysyvästi korkeammalle tasolle ja valmistuskapasiteettia tulee myös lisää eli toimijoiden liiketoiminta kasvaa pysyvästi. Mutta mille tasolle tämä kuvio tasaantuu ja koska, ja minkätasoinen bisnes tuosta itse AI-kuviosta tulee, niin en uskalla enää tämän viimeaikaisen menon jälkeen veikata yhtään mitään. Sen tiedän, että esim. omalla työnantajalla näkyy merkkejä AI käytön kulujen kuristamisesta, kun hinnoittelu näyttää nyt viimen räjähtävän edes aitojen kustannusten suuntaan.

Viimeksi muokattu:
Oikeasti ei ole mitään ”säästeliäiden” ja ”höveliäiden” ryhmää, vaan loputon määrä variaatioita siltä väliltä. Toivottavasti kaikki löytävät oman tasapainon, ja sen mikä tuo iloa ja mielenrauhaa.

0.1% on helppo päästä kun tiputtaa kk summan 100e/kk tasolle :).

Mutta jos miettii esim jotain ihan kohtuullista +8%/v tuottoa, niin sun 100k tuottaa +8000e vuodessa, mutta laitat 19200e ite sisään. Kyllä se viel merkittävästi vaikuttaa kokonaisuuteen. 1M salkulla salkku nousis 80k ja siinä mun mielestä alkaa olla piste, että toi oma osuus alkaa vähä menettää vaikutusta, vaikka siltiki se olis 20% vuosivaikutuksesta. Osottaa mun mielestä sen, että 1600e/kk on tosi kova summa laittaa kuukausittain.
:lol:

Aina pitäisi tajuta, että asiaa voi katsoa monelta kantilta. Jotenkin omat aivot oli lukittu siihen, että jos vaikka vain kilon sijoitan kuukaudessa, niin pitäisi olla megan salkku, että pääsisin promilleen. Vielä en pysty pienentämään summaa 100€.

Juu, näköjään on vielä merkittävä osa. Joku noin 20k tosiaan meni viime vuonna ja nyt on mennyt noin 10k.
Aika on kyllä ollut niin hyvää, että varmaan kaikki on päässyt johonkin 20% vuosituottoon. Kai se on vaan ajateltava/asennoiduttava, että voi olla edessä suuri joukko vuosia, jolloin ei saa mitään tuottoa.

Toinen tapa kattoa olisi vain tähdätä kohti tilannetta jossa huononakin vuotena pystyisi elämään sijoituksen tuotolla / se tukisi eläkettä.

Ainakin itse mietin asiaa tuolta näkökannalta enkä niinkään sen kautta kuinka merkittävä tämän vuoden panostus on.

En toki omista autoa ja asun vuokralla kerrostalossa, mutta toisaalta mikään autoilu tai omakotitaloasuminen ei ole koskaan kiinnostanut.
Tämähän on se päälimmäinen syy miksi sulla salkku nousee mutta ei tuo tarkoita sitä että kaikkien pitäisi noudattaa sitä filosofiaa että eletään nuoruus nuukasti ja "eletään" sitten myöhemmin.

Se on myös mahdollista tehdä tasapaino eli nostaa elintasoa mutta sijoitella tai säästää siinä samalla.

Meilläkin asuntolaina pitäisi olla maksettuna viimeistään kun ollaan tasan 50v ja sitten jäisikin isompia summia säästöön mutta tässä matkalla voi kaikenlaista käydä joten ei ehkei tuohon tavoitteeseen liikaa kannata tuudittautua

Viimeksi muokattu:
Kaikki ei saa rahankäytöstä ja kiinteän omaisuuden haalimisesta minkäänlaisia kicksejä. Esimerkiksi itselleni tavaran ostaminen ei ole koskaan tuottanut minkäänlaista mielihyvää ja kiinteä omaisuus vaatii taas aikaa ja sitoumuksia ja tuottaa pääasiassa vain kuluja.
Tämä sama on minullakin. Sijoittamisen tarkoituksena on tuoda taloudellista turvaa tulevaisuutta ajatellen. Nykyinen elintasoni on sitä luokkaa, etten kaipaa enempää. En isompaa telkkaria, en uudempaa autoa ja matkailua tulee harrastettua sen verran mikä kiinnostaa.

Joidenkin mielestä varmaan olen sellainen pihistelijä, joita eivät kaikki ymmärrä, mutta ihminen voi saada onnellisuutta muustakin kuin jatkuvasta kuluttamisesta. Ja varallisuus joka turvaa sitä nykyistä elämää on vain yksi osa-alue tässä onnellisuudessa.

Vaikka tämä alkaakin jo hieman rönsyilemään ketjun aiheen ohitse.

Itseen verrattuna. Esim. edellä mainittu 800e/kk sijoituksiin on mun näkökulmasta aika hurja summa kun itselle liikenee keskimäärin jotain 200e, max.400e/kk (sisältäen lomarahat) sijoituksiin. Tosin itse Toki toisille ihan pähkinöitä.
Mä ymmärrän tämän, mutta ei kannata liikaa vertailla omia ja muiden tuloja/investointeja keskenään tai tulee aivan turhaa vitutusta. Osa ihmisistä tienaa paljon, osa vähän, osalla on perhe ja vaativa vaimo, jotkut on poikamiehiä joilla jää kaikki raha käyttöön jne.
Samoiten ei kannata katsella liikaa noita redditin ja muiden foorumien salkkuscreenshotteja ja viestejä missä jengi selittää kuinka oma sijoitustili on "enää vain" 550 000 GBP plussalla yms. olivatpa sitten feikkejä tai eivät koska tuo tarpeeton vertailu tapahtuu niche-kuplan sisällä.

Suurin osa ihmisistä on niitä joita ei näy tai kuulu ja siellä on sellaisia jotka törsää kaikki tulonsa turhaan paskaan, ryyppäämiseen/röökiin tai parhaimmillaan jättää rahat tilille inflaation syötäväksi. Sanoisin että jokainen joka ymmärtää edes suunnilleen vastuullista sijoittamista ja laittaa edes hiukan kuukausituloistaan kasvamaan on jo lähtökohtaisesti voittajatiimissä.

Viimeksi muokattu:
Tilastokeskukselta:
Sijoitusvarallisuuden määrä ja omistajat

• Omistajien määrä: Sijoitusrahastoja tai pörssiosakkeita omistaa noin 37 % suomalaisista eli hieman yli 2 miljoonaa henkilöä. [1]
    • Mediaani: Osakkeita tai rahastoja omistavien henkilökohtainen sijoitusten mediaaniarvo on noin 6 000 euroa. Tämä tarkoittaa, että puolella sijoittajista sijoitusvarallisuuden arvo on tätä enemmän ja puolella vähemmän. [1]
    • Keskiarvo: Henkilökohtainen keskiarvo on huomattavasti mediaania korkeampi (noin 30 000–50 000 euroa), mikä kertoo siitä, että suuret varallisuusmassat ovat keskittyneet harvemmille.
    • Keskiarvoissa ero on vielä merkittävämpi: naisilla keskiarvo on noin 30 700 euroa ja miehillä 51 200 euroa. Tämä johtuu siitä, että miehillä on naisia yleisemmin suuria, jopa yli 100 000 euron omistuksia.
Eli jos ylipäätään sijoitat niin olet siellä parhaassa kolmanneksessa jo.
Ja onhan toi mediaani todella alhainen, niistäkin jotka sijoittavat. Omien lasten salkkujen arvotkin on jo selkeesti yli ton vaikka oon vaan 50e/kk heittänyt sisään syntymästä lähtien 3k€ pohjakassalla.
Eli jos näkee redditissä jonkun 'sijoitusgurun' oikea-aikaisen osuman johonkin kurssirakettiin tai muuten vaan yleensäkin jaetaan noita onnistumisia. Harvemmin kukaan jakaa jotain paikallaan jauhavaa pankin ryöstörahastosalkkua josta on 2vuoden välein otettu ulos suurin osa matkusteluun, remppoihin tai autoihin.

Eli jos työntää ylipäätään rahaa sijoituksiin säännöllisesti ottamatta ulos, niin aika helppo päästä jopa noihin keskiarvosalkkuihin ja siitä yli, eikä säntillisellä säästämisellä toi "suuri yli 100k" omistuskaan mikään tekemätön paikka ole. Ylipäätään rima on Suomessa tällä hetkellä aika alhaalla ja rahat kiinni seinissä ja tileillä. Ehkä tulevaisuudessa kun sijoittaminen buumiutuu, tulevat mediaani, keskiarvo ja suuren salkun raja nousemaan.

Viimeksi muokattu:
Tilastokeskukselta:
Sijoitusvarallisuuden määrä ja omistajat

• Omistajien määrä: Sijoitusrahastoja tai pörssiosakkeita omistaa noin 37 % suomalaisista eli hieman yli 2 miljoonaa henkilöä. [1]
    • Mediaani: Osakkeita tai rahastoja omistavien henkilökohtainen sijoitusten mediaaniarvo on noin 6 000 euroa. Tämä tarkoittaa, että puolella sijoittajista sijoitusvarallisuuden arvo on tätä enemmän ja puolella vähemmän. [1]
    • Keskiarvo: Henkilökohtainen keskiarvo on huomattavasti mediaania korkeampi (noin 30 000–50 000 euroa), mikä kertoo siitä, että suuret varallisuusmassat ovat keskittyneet harvemmille.
    • Keskiarvoissa ero on vielä merkittävämpi: naisilla keskiarvo on noin 30 700 euroa ja miehillä 51 200 euroa. Tämä johtuu siitä, että miehillä on naisia yleisemmin suuria, jopa yli 100 000 euron omistuksia.
Eli jos ylipäätään sijoitat niin olet siellä parhaassa kolmanneksessa jo.
Ja onhan toi mediaani todella alhainen, niistäkin jotka sijoittavat. Omien lasten salkkujen arvotkin on jo selkeesti yli ton vaikka oon vaan 50e/kk heittänyt sisään syntymästä lähtien 3k€ pohjakassalla.
Eli jos näkee redditissä jonkun 'sijoitusgurun' oikea-aikaisen osuman johonkin kurssirakettiin tai muuten vaan yleensäkin jaetaan noita onnistumisia. Harvemmin kukaan jakaa jotain paikallaan jauhavaa pankin ryöstörahastosalkkua josta on 2vuoden välein otettu ulos suurin osa matkusteluun, remppoihin tai autoihin.

Eli jos työntää ylipäätään rahaa sijoituksiin säännöllisesti ottamatta ulos, niin aika helppo päästä jopa noihin keskiarvosalkkuihin ja siitä yli, eikä säntillisellä säästämisellä toi "suuri yli 100k" omistuskaan mikään tekemätön paikka ole. Ylipäätään rima on Suomessa tällä hetkellä aika alhaalla ja rahat kiinni seinissä ja tileillä. Ehkä tulevaisuudessa kun sijoittaminen buumiutuu, tulevat mediaani, keskiarvo ja suuren salkun raja nousemaan.
Tämän lisäksi suomalaiset sijoittaa paljon enemmän kuin muualla Euroopassa:
Suomi kuuluu eurooppalaiseen kärkeen sijoittamisen yleisyydessä: vertailussa Suomen edelle nousee vain Ruotsi. Vuonna 2009 osakkeisiin ja sijoitusrahastoihin sijoitti vajaa neljännes suomalaisista, mutta vuonna 2023 luku oli jo 35 prosenttia. Kun samaan kotitalouteen kuuluvat sijoittajat lasketaan yhdeksi kotitaloudeksi, sijoittavia kotitalouksia oli vuonna 2023 jo lähes puolet eli 47 prosenttia.
”Suomessa sijoittamisesta on tullut olennainen osa kansalaisten arkea. Kehitys on tapahtunut pitkälti ilman merkittäviä valtion politiikkatoimia, mikä tekee muutoksesta etenkin Ruotsiin verrattuna poikkeuksellisen”, Knüpfer sanoo.
Liekkö suomalaiset tajunneet ettei nykyisessä verohelvetissä ja väestörakennemuutoksessa pääse muuten inhimilliseen länsimaalaiseen elintasoon vanhoilla päivillä kuin yksityisellä eläkkeellä eli sijoittamisella?
Krakenin kautta pääsisi spaceX ipoon kiinni?

Joku xstock eli mutkan kautta. Eihän suoraa sanottuna muuten kiinnosta kuin korona aikojen pikavoittot mielessä. Potentiaalia ekojem tuntien nousulle on kun ipoon ei taida moni päästä suoraan kiinni ainakaan haluamallaan osuudella.

Joku perehtynyt aiheeseen enempi?
"Chasing" on yleensä aina riskipeliä. Joko silloin ensimmäisten tuntien aikana tulee massiivinen rakentointi ja keräät pikavoitot kotiin tai yli 2x yliarvioitu osake tulee ryminällä alas ja poltat näppisi. Itse en tuollaisiin yleensä koske.

Edit: Nyt tosin jotkut indeksirahastot (NASDAQ 100) päästää Space X fast trackillä sisään joten voi olla että nuo indeksiostot ainakin jonkin verran pakon edessä puskee kurssia ylös tai estää sen romahtamista tiettyyn pisteeseen saakka.

Viimeksi muokattu:
Veikkaan, että menee kuten useimmat muutkin IPO:t. Ne voittaa jotka myy heti, holdaajalla pitkä taival edessä. Tuskin kukaan tervejärkinen myy osakkeitansa ennen IPO:ta kun uutiset ja huhut ovat tätä tasoa: SpaceX IPO Is Well Oversubscribed With $10 Billion Orders

Veikkaan, että menee kuten useimmat muutkin IPO:t. Ne voittaa jotka myy heti, holdaajalla pitkä taival edessä. Tuskin kukaan tervejärkinen myy osakkeitansa ennen IPO:ta kun uutiset ja huhut ovat tätä tasoa: SpaceX IPO Is Well Oversubscribed With $10 Billion Orders

Sitähän minäkin veikkailen. Korona boomin aikana osallistuin about 10 ipoon mitkä meni heti myyntiin ja niistä taisi tulla joku 1,5k€ hyvää yhteensä aika pienellä vaivalla. Suomestahan tuohon spaceX ipoon ei pääse käsiksi. Siksi kyselin, että jollakulla kokemuksia tuosta Krakenin hommasta.

Tämän lisäksi suomalaiset sijoittaa paljon enemmän kuin muualla Euroopassa:

Tuli mieleen tästä jutusta, että vaimolla menee salkku kohta 90k yli, että olen saanut tämän hulluuden tartutettua myös häneen.
Hän kyllä laittaa vähemmän kuukaudessa eli noin 500€ ja ei ota samanlaisia riskejä kuin minä näiden teknologia ETF:ien kanssa.
Sain kyllä tuon vaimon säästösumman nousemaan alta 200€ tuohon 0,5k ja vaihtamaan pankkien roskarahastot Nordnetin ETF kuukausisäästöön.
Mutta kyllä hän kovaa vauhtia perästä tulee ja 100k menee varmaan ensi vuonna myös hänellä rikki.
Kuinkakohan monta samanlaista pariskuntaa Suomesta löytyy, joilla molemmilla on kuusinumeroinen salkku?

Viimeksi muokattu:
Apple tulee nyt aika ryminällä alas WWDC keynoten jälkeisissä irrationaalisuus puuskissa. Kyseessä on kuitenkin vahva teknologiayhtiö, laadukas osake ja poikkeuksellisen pieni altistuminen AI-kupla riskille. Taitaapa olla että jos 295 raja menee rikki niin kerään muutaman osakkeen tai sitten ahnehdin ja jään odottelemaan 290 alitusta.

Käyttekö kuukausisäästäjät usein katsomassa usein arvo-osuustilin saldon tai seuraatteko päivittäin markkinoita? Olen vuodesta 2013 sijoittanut pääasiassa suoriin osakkeisiin ja alkanut miettiä että jos automatisoisi homman ja vaihtaisi tylsään kuukausittaiseen indeksisijoittamiseen. Kävisi vaikka vain kerran kuussa katsomassa tilanteen. Turha lurkkaus pois, säästyisi aikaa ja ehkäisi turhaa "kikkailua" koska jos markkinat laskee tulisi kiusaus "tehdä muuveja".
Osakevarallisuus on tällä hetkellä lähempänä puolta miljoonaa kuin satkua. Ensimmäinen osakeosto oli aikanaan 2000kpl Bittium 2013 vuoden loppupuolella.

Melko aggressiivinen tuo Nordnetin teknologiaindeksi (jopa +/- 4 % päivävaihtelua). Huomattavasti aggressiivisempi kuin Nasdaq-100-indeksi. Pudotin nyt tarkoituksella painoa myös tästä indeksistä, koska tuotto on tällä hetkellä erinomainen.

Käyttekö kuukausisäästäjät usein katsomassa usein arvo-osuustilin saldon tai seuraatteko päivittäin markkinoita? Olen vuodesta 2013 sijoittanut pääasiassa suoriin osakkeisiin ja alkanut miettiä että jos automatisoisi homman ja vaihtaisi tylsään kuukausittaiseen indeksisijoittamiseen. Kävisi vaikka vain kerran kuussa katsomassa tilanteen. Turha lurkkaus pois, säästyisi aikaa ja ehkäisi turhaa "kikkailua" koska jos markkinat laskee tulisi kiusaus "tehdä muuveja".
Osakevarallisuus on tällä hetkellä lähempänä puolta miljoonaa kuin satkua. Ensimmäinen osakeosto oli aikanaan 2000kpl Bittium 2013 vuoden loppupuolella.
Itselläni on 80-90% allokoituna "vastuullisesti" eli yleensä pitkällä aikavälillä käytännössä varmoihin indeksirahastoihin. 10-20% sitten on harrastamiseen, uhkapelaamiseen ja oppimisrahoja joilla ostan osakkeita, kokeilen day tradingiä, swingejä yms.

Itse otan sijoittamisen harrastuksena ja hupina. Tykkään seurata markkinoita joten tämä "lurkkaus" kuuluu asiaan mutta jos inhoaisin tätä niin löisin kaikki vain maailma ja S&P500 indekseihin ja lähtisin tekemään jotain muuta.

Jahas, poksahti salkun ATH ainakin näin jenkkilän avauksen ensimmäisen tunnin kunniaksi. Saa nähdä miten loppupäivä menee, mutta näköjään meikäläisen vähemmän seksikkäille osakkeille on vaihteeksi kysyntää :)

Ite laitan 50% tylsiin etf:iin ja 50% sijoittelen oman pään mukaan. Käyn varmaan kerran päivässä katsomassa. Aloita vaikka sillä, että lisäät etf ja vähennät oman näkemyksen osuutta.

En saanut verovelkojen pelossa poistettua nokiaa ja inteliä salkusta. -15k€ sitten perjantain. Valehtelisin jos sanoisin ettei tunnu missään, mutta toisaalta nousutkin tuli pyytämättä ja yllättäen, ja kun rahat on vaan lukuja salkussa, ei niitä osaa käsitellä samalla tavalla kuin käyttötilillä olevaa rahaa.

Superluoto olisi käytettävissä, ja nyt olisi ehkä se paikka ottaa pikavoittoja, mutta mistäpä näistä tietää. Tiedä vaikka koko kesä lasketellaan.

En saanut verovelkojen pelossa poistettua nokiaa ja inteliä salkusta. -15k€ sitten perjantain. Valehtelisin jos sanoisin ettei tunnu missään, mutta toisaalta nousutkin tuli pyytämättä ja yllättäen, ja kun rahat on vaan lukuja salkussa, ei niitä osaa käsitellä samalla tavalla kuin käyttötilillä olevaa rahaa.

Superluoto olisi käytettävissä, ja nyt olisi ehkä se paikka ottaa pikavoittoja, mutta mistäpä näistä tietää. Tiedä vaikka koko kesä lasketellaan.
Jos jotain niin hätäillä ei kannata. Voi hyvin tulla kesänmittainen korjausliike, nousua joskus syksyllä. Ehkä sell in may and go away toimii tänä vuonna, ehkä ei.

Jenkit pilasi muuten hyvin käyntiin lähteneen päivän. (Trump ja Iran taas)
Nyt pitää tosiaan lopettaa ”dipin ostot” ennen kuin tietää kuinka iso dippi kyseessä on. Jos tämä jatkuu pidempään niin pitää sitten taas vetää ostohousut jalkaan jossain vaiheessa.

Jenkit pilasi muuten hyvin käyntiin lähteneen päivän. (Trump ja Iran taas)
Nyt pitää tosiaan lopettaa ”dipin ostot” ennen kuin tietää kuinka iso dippi kyseessä on. Jos tämä jatkuu pidempään niin pitää sitten taas vetää ostohousut jalkaan jossain vaiheessa.
Itsekin henkseleitä paukutellen tarrasin eilen elämäni ensimmäiseen quantum etfään olevinaan pohjilla.

Itsekin henkseleitä paukutellen tarrasin eilen elämäni ensimmäiseen quantum etfään olevinaan pohjilla.
Heh, tuli itse tehtyä ihan sama peliliike, kun täällä oli hetki sitten puhetta niistä ja satuin löytämään sellaisen kvantti ETF:än mikä ei ollut täynnä noita tekoäly/mag7 jne firmoja.

Eipä niiden puuttuminen näköjään suojaa näiltä heilahteluilta, mutta onpahan edes jossain mielessä hajautettu nyt lisää tuota tekno-osastoa. Ehkä laitan kk-säästöön mukaan jollain summalla jos siihen sopivan vielä löytää.

En oikein innostu noista quantum ETF:stä, kun katsoo uutisia niin todennäköisesti tuossa pelissä on yksi (tai ei yhtään, vielä ei ole varmuutta tulee kvanttikoneista mitään) voittajafirma joka on veikannut oikeaa teknologiaa ja muut jäävät nuolemaan näppejään.

Mielenkiintoisia aikoja. SpaceX IPO tässä ekana mutta Anthropic ja OpenAI myös ihan kulman takana, virallisempia papereita on tullut pariin viikkoon. Mutta ehkä mielenkiintoisimpana se, että google hakee 80 miljardia myymällä lisää firman osakkeita. Joka on buyback:in vastakohta.
Kaikki hakee agressiivisesti rahaa. Joillekin exit:iä varten, joillekin hengissä säilymiseen, joillekin ehkä hienoa "end of the word as we know it" projektia varten. Tosi jännä nähdä miten tämä jatkuu.

Viimeksi muokattu:
Heh, tuli itse tehtyä ihan sama peliliike, kun täällä oli hetki sitten puhetta niistä ja satuin löytämään sellaisen kvantti ETF:än mikä ei ollut täynnä noita tekoäly/mag7 jne firmoja.

Eipä niiden puuttuminen näköjään suojaa näiltä heilahteluilta, mutta onpahan edes jossain mielessä hajautettu nyt lisää tuota tekno-osastoa. Ehkä laitan kk-säästöön mukaan jollain summalla jos siihen sopivan vielä löytää.
Itse hajautin pariin puolustus ETF:n ja ostin jokin aika sitten pienen energia-ETF hedgeksi. Tuo energia hedge ei mitenkään riitä tukemaan muuta portfoliota mutta jos tulee öljykriisi niin saan hidastettua tappioita.
Mielenkiintoisia aikoja. SpaceX IPO tässä ekana mutta Anthropic ja OpenAI myös ihan kulman takana, virallisimpia papereita on tullut pariin viikkoon. Mutta ehä mielenkiintoisimpana se, että google hakee 80 miljardia myymällä isää firman osakkeita. Joka on buyback:in vastakohta.r
Kaikki hakee agressiivisesti rahaa. Joillekin exit:iä varten, joillekin hengiss säilymiseen, joillekin ehkä hienoa "end of the word as we know it" projektia varten. Tosi jännä nähdä miten tämä jatkuu.
Juuri tällaisten kikkailujen ja markkinasekoilujen takia itse pyrin noudattamaan perinteistä Warren/Graham filosofiaa eli 1) selvitetään firman realistinen arvo, realistiset tulevaisuuden näkymät ja sen perusteella selvitetään hinta osakkeelle. 2) Odotan että markkinat panikoi ja aliarvostaa jonkin osakkeen ja sitten isken kiinni. Tämän lisäksi pääsääntöisesti välttelen Elon Muskin kaltaisia konnia ja ylivolatiilejä hypeyhtiöitä kuten OpenAI ja Anthropic (jos ja kun ne listautuu pörssiin).

Nykyisin on kätevä kun voi valjastaa AI:n tähän hommaan ja laittaa vaikka ChatGPT:n käymään läpi useita eri lähteitä ja lukemaan firman finanssiluvut, raportit yms. tylsän paskan niin saa jonkinlaisen arvion firman osakkeen todellisesta arvosta ja erilaisia "buy zoneja" lähes heti.

Täällä on ollut puhetta edellisen vuoden verojen täydennyksestä tammikuussa, niin kuulemma niiden käsittelyssä on verottajalla jotain häikkää tällä hetkellä. Eli jos on viime aikoina tullut verotuspäätös ja on maksanut täydennystä, niin kannattaa tarkistaa että sen palautuksen/mätkyn summa vastaa veropäätöksen laskelmassa esitettyyn. Voi käydä niin, että siinä lopullisessa maksussa/laskussa ei ole huomioitu ollenkaan tuota ylimääräistä veron täydennystä eli raha on vain kadonnut valtion pohjattomaan kassaan. Varsinaisessa laskelmassa se on kuitenkin huomioitu eli esim. todettu että näin paljon pitäisi maksaa palautusta, mutta sitten se ilmoitettu tilille tuleva summa on laskelma - tammikuussa tehty veronmaksu. Tai palautuksen sijaan tuleekin mätkyjä, tai vielä enemmän mätkyjä - mikä nyt onkaan lopputulos, kun tuon lisämaksun vähentää.

Täällä on ollut puhetta edellisen vuoden verojen täydennyksestä tammikuussa, niin kuulemma niiden käsittelyssä on verottajalla jotain häikkää tällä hetkellä. Eli jos on viime aikoina tullut verotuspäätös ja on maksanut täydennystä, niin kannattaa tarkistaa että sen palautuksen/mätkyn summa vastaa laskelmassa esitettyyn. Voi käydä niin, että siinä lopullisessa maksussa/laskussa ei ole huomioitu ollenkaan tuota ylimääräistä veron täydennystä eli raha on vain kadonnut valtion pohjattomaan kassaan. Varsinaisessa laskelmassa se on kuitenkin huomioitu eli esim. todettu että näin paljon pitäisi maksaa palautusta, mutta sitten se ilmoitettu tilille tuleva summa on laskelma - tammikuussa tehty veronmaksu. Tai palautuksen sijaan tuleekin mätkyjä, tai vielä enemmän mätkyjä - mikä nyt onkaan lopputulos, kun tuon lisämaksun vähentää.

En löytänyt tästä uutista tai tiedotetta. Aika jännä. Tällaiset yleensä uutisoidaan hyvin isosti ja lähes varmuudella korjataan ilman että verotettavan tarvitsee itse tehdä mitään. Rahat eivät kyllä katoa tuosta vain.

Mistä tarkalleen kuulit näistä ongelmista?

En löytänyt tästä uutista tai tiedotetta. Aika jännä. Tällaiset yleensä uutisoidaan hyvin isosti ja lähes varmuudella korjataan ilman että verotettavan tarvitsee itse tehdä mitään. Rahat eivät kyllä katoa tuosta vain.

Mistä tarkalleen kuulit näistä ongelmista?
Henkilöltä, joka oli törmännyt tuohon ja virkailija oli sanonut, että vastaavia on ollut muitakin. Tiedä sitten onko kuinka yksittäistapauksia vai joku yleisempi häikkä verottajalla. Ymmärtääkseni asia on vielä auki eli ei ainakaan suoraan korjaantunut vaan meni johonkin selvitykseen.

Edit: Ja ongelma on siis nimenomaan näissä tuoreissa päätöksissä, kevään alkuperäisissä vastaavaa ongelmaa ei ollut. Joku hajottanut verottajan ns. laskukoneen tässä välissä?

Viimeksi muokattu:
Minulle tuli verotuspäätös tänään ja samassa dekissä lukee, että veronpalautusta olisi tulossa useita satasia ja sit ylhäällä kuitenkin lukee, että ei makseta mitään. Ja olin maksanu muutaman tonnin ennakkoveroa tammikuussa. Eli täällä ainakin yksi kenellä tämä käynyt.

Minulle tuli verotuspäätös tänään ja samassa dekissä lukee, että veronpalautusta olisi tulossa useita satasia ja sit ylhäällä kuitenkin lukee, että ei makseta mitään. Ja olin maksanu muutaman tonnin ennakkoveroa tammikuussa. Eli täällä ainakin yksi kenellä tämä käynyt.
Kiitti tiedosta, paljonkohan näitä mahtaa olla, jos tämän keskustelun vaikutusalueelta jo kaksi löytyi. Toisaalta ehkä useammin vaikuttaa sijoitustoimintaa harrastaviin. Oliko verottajalla jo jotain tietoa mikä mättää, jos olit jo yhteyksissä?

Kiitti tiedosta, paljonkohan näitä mahtaa olla, jos tämän keskustelun vaikutusalueelta jo kaksi löytyi. Toisaalta ehkä useammin vaikuttaa sijoitustoimintaa harrastaviin. Oliko verottajalla jo jotain tietoa mikä mättää, jos olit jo yhteyksissä?
En ehtinyt vielä olla, katsotaan ehdinkö vielä tänään soittamaan vai meneekö huomiselle.

Joo, pistäkää ihmeessä lisätietoa jos tulee. (Tänne tai verotusketjuun). Olisi kiva tietää tarkalleen, keihin tuo vaikuttaa. Pitää tarkistaa omatkin palautukset syynillä. Tosin, ennakkoja en maksanut joten ei ehkä vaikuta.

1781093613102.png

Taitaa olla ettei pörssit tänäänkään lähde varsinaisesti nousukiitoon.

Tainnut viikko mennä noin -4% ja näyttää jatkuvan.
Uutta ATH:ta pukkaa taas tänään näköjään. Saapa nähdä jatkuuko :)

Joo, pistäkää ihmeessä lisätietoa jos tulee. (Tänne tai verotusketjuun). Olisi kiva tietää tarkalleen, keihin tuo vaikuttaa. Pitää tarkistaa omatkin palautukset syynillä. Tosin, ennakkoja en maksanut joten ei ehkä vaikuta.
Näissä tuoreissa päätöksissä noiden tämän vuoden puolella maksettujen ennakkoverojen käsittely on pielessä eli tuossakin tapauksessa minkä tiedän tarkemmin, niin se erotus täsmäsi yksi yhteen tuon kanssa. Vaikea tietty vannoa, että ei olisi muita ongelmia :)

Mahtaako olla säädetty sitä vihoviimeisen loppusumman laskentaa niin, että tämän vuoden puolella tehdyt maksut on jätetty kylmästi pois huomioimatta sitä, minkä vuoden verotukseen ne on kohdistettu. Vielä hankalampi tuota olisi huomata, jos se ennakko olisi kadotettu myös laskelmasta, nyt sentään noissa on selvästi huomattava ero. Tosin outoa on se, että lasketaanko nuo verolaskelmat kahteen kertaan eri tavoilla, kun päätöksessä on kaksi erilaista lopputulosta. Vai johtuuko tämä nyt siitä, että tuossa palautuksessa huomioidaan mahdolliset avoimet verovelat yms. ja tuossa sitten menee laskenta tällä hetkellä metsään eli ikäänkuin nähdään se ennakkovero verona, mikä on maksamatta. Tämä voisi täsmätä @ilkkes :in kommenttiin, kun ei ollut sentään mätkyä tullut vaan koko palautus oli napattu "verovelan" maksuun.

Viimeksi muokattu:
Täällä on ollut puhetta edellisen vuoden verojen täydennyksestä tammikuussa, niin kuulemma niiden käsittelyssä on verottajalla jotain häikkää tällä hetkellä. Eli jos on viime aikoina tullut verotuspäätös ja on maksanut täydennystä, niin kannattaa tarkistaa että sen palautuksen/mätkyn summa vastaa veropäätöksen laskelmassa esitettyyn. Voi käydä niin, että siinä lopullisessa maksussa/laskussa ei ole huomioitu ollenkaan tuota ylimääräistä veron täydennystä eli raha on vain kadonnut valtion pohjattomaan kassaan. Varsinaisessa laskelmassa se on kuitenkin huomioitu eli esim. todettu että näin paljon pitäisi maksaa palautusta, mutta sitten se ilmoitettu tilille tuleva summa on laskelma - tammikuussa tehty veronmaksu. Tai palautuksen sijaan tuleekin mätkyjä, tai vielä enemmän mätkyjä - mikä nyt onkaan lopputulos, kun tuon lisämaksun vähentää.
Itselle tuli keväällä ennakkoverolaskelma, jossa luki mätkyjen määrä. Kävin heti maksamassa lisäverona tuon ja kun tuli vähän myöhemmin verotuspäätös, niin mätkyt oli kadonneet. Täällä siis ihan ok. 15e jäi sisälle, eli sen verran maksoin liikaa ja sitä eivät palauta

Statistiikka

Viestiketjuista
311 047
Jäsenet
83 941
Uusin jäsen
Kannabisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom