Mikrosirut, tekoäly, Euroopan teknologisen omavaraisuuden lisääminen, sektorirotaatio, konesalien rakentamiseen tarvittavat palvelut, sähköntuotanto jne.. Joskus tulevaisuudessa Ukrainan rakentaminen alkaa, EU:n ja Meksikon laajennettu vapaakauppasopimus (Meksiko useiden kriittisten raaka-aineiden suurin toimittaja). Jotenkin tässä näen sen että ei ainakaan väärään suuntaan mennä ja ilmassa on useita positiivisia ajureita. En nyt sano että stoxx 600 olisi jokin "voittava hevonen" verrattuna S&P500, mutta sanoisin ainakin että itse nukun paremmin jos tällä hetkelle ei ole jokainen lantti kiinni S&P500.Mistä Euroopan kasvu tulisi realistisesti poislukien sotateollisuuden buusti muutamana lähivuosina? Teollisuus kun on "ajettu alas" ja muutoinkin murroksen aikaa eletään. Raha muutenkin virtaa jenkkeihin...
Mitä tulee Eurooppa-rahastoihin, Seligsonin Eurooppa-rahasto, joka seuraa Morningstar Developed Europe Screened Select 150 (EUR) NR EUR -osakeindeksin tuottoa, on tuottanut viidessä vuodessa 62,0 %, kun taas STOXX Europe 600 -indeksi on tuottanut 37,6 %. Noita kannattaa siis vertailla.
Kannattaa myös pitää mielessä että Euroopassa on monia vakaita ja hyviä osingonmaksajia ja näin ollen esim LYP6 ETF (stoxx 600) on tuottanut 5 vuodessa 58,97%. Toki SXR8 (S&P500) on tuottanut huomattavasti paremmin 99,82%. Varmaan tuolta mag 7 yhtiöistä vielä löytyy nousuvaraa, mutta mahdoton sanoa kuinka paljon. Tulokset mag 7 loistavia, mutta korjausliikkeen mahdollisuus korkeahko tai ainakin markkina on aika herkkä negatiivisille uutisille. Ilman USAa ei voi olla ja enkä väitä että Eurooppa tuottaa tulevaisuudessa paremmin, mutta sopinee hajautettuun salkkuun.
