Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Tämän ketjun kuvauksessa ei mielestäni ole mainintaa siitä että tämä olisi sijoituskeskustelu jossa ei saa keskustella eettisestä sijoittamisesta. Se että joku kokee että se on poliittista eikä kuulu tänne ei sinsä tarkoita sitä että se joku olisi oikeassa.

Mutta joo, onhan eettinen sijoittaminen aika marginaalitouhua, monet omasta mielestään kovinkin moraaliset tomijat lähtee aika hassusti siitä että se moraalinen pelikenttä ei koske omia indeksisijoituksia mitenkään.
Tästä asiasta on moderaattori käynyt juuri sulle aiemminkin tässä ketjussa tekemässä selväksi, että politiikkakeskustelu ei kuulu tälle alueelle.

Tehkää vaikka ketju sijoittamisen yhteiskunnallisista ja poliittisista ulottuvuuksista oikealle alueelle ja linkatkaa sinne, kun keskustelu on saamassa yhteiskunnallisia ulottuvuuksia.

edit: ja joo rajanveto ei ole aina helppoa, että mikä on ketjuun kuuluvaa ja mikä alkaa mennä yhteiskunnallisen kommentoinnin puolelle, mutta tällä kertaa muutamassa viestissä on päivänselvästi yhteiskunnalliset asiat keskiössä.

Viimeksi muokattu:
Tämän ketjun kuvauksessa ei mielestäni ole mainintaa siitä että tämä olisi sijoituskeskustelu jossa ei saa keskustella eettisestä sijoittamisesta. Se että joku kokee että se on poliittista eikä kuulu tänne ei sinsä tarkoita sitä että se joku olisi oikeassa.

Mutta joo, onhan eettinen sijoittaminen aika marginaalitouhua, monet omasta mielestään kovinkin moraaliset tomijat lähtee aika hassusti siitä että se moraalinen pelikenttä ei koske omia indeksisijoituksia mitenkään.
Sinällään jos haluaa kiinnittää huomiota noihin asioihin, niin kyllähän rahastojen esitteissä kerrotaan kiinnittääkö rahasto huomiota eettisyyteen vai ei. Tämä koskee myös indeksirahastoja ja noita voi esim. OP:n rahastojen osalta itsekin koittaa katsella.

Se on sitten oma kysymyksensä, kokeeko siellä kerrotut tiedot riittäväksi, että itselle tärkeät asiat tulee huomioiduksi.

Toki on sitten erikseen muita rahastoja, jotka panostavat enemmän eettisiin painotuksiin. Nämä ovat toki aktiivisesti hoidettuja ja kulut sitä myötä isompia.

Kaikissa noissa on toki oma kysymyksensä, että minkä verran se osakekauppa tukee sitä yritystä siinä vaiheessa, kun sitä ei osteta osakeannista?

Sitten jos pohditaan sitä, että miltä taholta jokin rahasto ostaa osakkeita, niin sitten mennään jo mielenkiintoisille vesille ja vertaukset käytetyn auton ostamisesta ovat paikallaan.

Olen aivan samaa mieltä liiasta vaurastumisesta jos ei ole jo tottunut sellaiseen. Varsinkin miljoonien lottovoitto voi tehdä elämästä merkityksetöntä kun yhtäkkiä mikä vaan on ulottuvilla, koko aiempi elämä ja sen pyrkimykset on menettänyt merkityksensä. Taitaapa olla itsareitakin sen jäljiltä. Sama asia kuin yhtäkkiä menettäisi koko omaisuutensa. Kriisejä molemmat.
Joku on sanonut että ne on nuo raskaan työn raatajat niitä onnellisimpia tallaajia.

Pankista kuitenkin ehdotettiin rahastosäästämistä jotta voisin saada nopeampaa asuntoni velattomaksi, ei niinkään rikastumismielessä.

Melkoista jos tuollaisesta suoranaisesti masentuisi ja tekisi itsarin. Sitä tietty voi tapahtua että ratkeaa ryyppäämään jos ei ole ollut muuta tekemistä kuin työt ja viina. Tai alkaa tuhlata ylenpalttisesti jos on impulsiivinen. :think:

Tästä asiasta on moderaattori käynyt juuri sulle aiemminkin tässä ketjussa tekemässä selväksi, että politiikkakeskustelu ei kuulu tälle alueelle.

Tehkää vaikka ketju sijoittamisen yhteiskunnallisista ja poliittisista ulottuvuuksista oikealle alueelle ja linkatkaa sinne, kun keskustelu on saamassa yhteiskunnallisia ulottuvuuksia.

edit: ja joo rajanveto ei ole aina helppoa, että mikä on ketjuun kuuluvaa ja mikä alkaa mennä yhteiskunnallisen kommentoinnin puolelle, mutta tällä kertaa muutamassa viestissä on päivänselvästi yhteiskunnalliset asiat keskiössä.
Se oli verotuksesta joka kieltämättä on poliittiista, sen sijaan sitä ei mielestäni ole määritelty tiukasti että sijoittamisessa ja siitä keskustelussa ei voisi olla aspektia joka ei liity pelkästään voiton maksimointiin suhteessa omaan riskinsietokykyyn.

Sanoisin että se on (jos kiinostaa, itse en edes ajatellut aiheesta jatkaa) ok että keskustellaan parhaista tavoista sijoittaa eettisesti, ja toistaalta siitä onko siinä lopulta mitään pointtia ja käytännön vaikutusta. Se jos lähdetään riitelemään siitä mikä on oikein ja väärin sitten taas ei kuulu enää aiheeseen.

Noh, kuten jo sanoin, minulta kysyttiin pankissa halusta alkaa sijoittamaan rahastoon, olen siitä nyt pari päivää etsinyt tietoa internetistä mutta asioita laitetaan niin hienoiksi teksteiksi joten sitäkin että mihin rahani päätyvät ei voi oikein yksinkertaisesti pukea. Täällä on sitten tämä "Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)" threadi niin ajattelin että ehkä täältä löytyy vastauksia. Saman tai erinmielisiä en etsi vaan juuri vastauksia.

Sekin on vähän hassua että täällä puhutaan erillisistä "eettisen sijoittamisen indekseistä". Niinkuin se olisi oma tavaramerkkinsä houkuttelemassa sijoittajita jotka etsivät eettisyyttä.

Eettisyyskin on vain sana muiden joukossa, lähinnä itseäni ei kiinnosta rahoittaa sotia. Sodat sekä sotaan valmistautuminen janoavat kokoajan lisää rahoitusta ympäri pallon. Ilmastokin on muuttuva joka tapauksessa, maalla on elinaika vaikutti siihen ihminen tai ei. Joten ilmastoasiat ei vaikuta minun sijoittamisintoon.

Jos minä sijoitan rahastoon, saan vastineeksi rahasto-osuuksia ja rahasto omistaa yrityksien osakkeita jotka luovat sen arvon rahastoon? Saan osuuden rahastosta, mutta eikö rahaston arvon tulisi laskea niin isolla osuudella kuin mitä minä ostin siitä rahastosta? Koska rahasto-osuus ei ole rahaa. Vai onko rahastoissa aina vapaita jakamattomia osuuksia joita jaellaan sijoittajille sitä mukaan kun he ovat halukkaita sijoittamaan aina vastaavaa raha-arvoa vastaan? Vai käytetäänkö minun siihen lisäämääni rahaa ostamaan lisää vastaava määrä vastaavan arvoisia osakkeita jotta kun huomenna menen tarkastamaan rahaston nettisivuilta omistamani osuuden arvoa, se on sen eilen sijoittamani rahamäärän arvoinen suunnilleen?

Minulta tullut raha itsessään menee tän toiminnan jatkamiseen?..lisäosakkeiden ostamiseen ja rahastojen perustamiseen? Rahastonhoitajien palkkoihin?

Noh, kuten jo sanoin, minulta kysyttiin pankissa halusta alkaa sijoittamaan rahastoon, olen siitä nyt pari päivää etsinyt tietoa internetistä mutta asioita laitetaan niin hienoiksi teksteiksi joten sitäkin että mihin rahani päätyvät ei voi oikein yksinkertaisesti pukea.
Jokaisella rahastolla on omat sääntönsä ja toimintaperiaatteensa. Osa on yksinkertaisia "maailman x-isointa yritystä". Osassa voi olla erilaiset säännöt mitä rahasto saa ostaa. Esimerkiksi rahasto X sijoittaa vain uusiutuvaa energiaan ja määritelty esim. ettei ydinvoimaa tai puuhaketta lasketa uusiutuvaksi. Jos on kovin nirso sen suhteen mihin haluaa omia rahojansa laittaa joutuu etsimään sopivaa etf/rahastoa kissojen ja koirien kanssa, jos ei ole niin nirso koko maailmankattava vähäsivukuluinen rahasto ja homma done.

Tästä keskustelusta tulee mieleen sijoituskästin jakso missä oli yksi ouran perustajista vieraana. Hän jaksoi aika pitkään paasata jaksossa miten coca cola on syöpä ja hän ei ikinä coca colan osakkeita ostaisi. Jokainen tavallaan.

Suosittelen perplexity ai hakukonetta, jos haluaa hakea kovin spesifisiä etf:ia. Se on hyvä hakemaan ja selventämään. Saa ruudulle pienemmän määrän suodatettuja vaihtoehtoja mitkä perkaa itse läpi. Tekee myös hyvin taulukoita ja käppyröitä millä voi vertailla vaihtoehtoja. Toki kannattaa lopuksi käsin ja omin silmin lähteet tarkistaa ettei AI hallusinoinut tai jättänyt jotain oleellista kertomatta.

Jokaisella rahastolla on omat sääntönsä ja toimintaperiaatteensa. Osa on yksinkertaisia "maailman x-isointa yritystä". Osassa voi olla erilaiset säännöt mitä rahasto saa ostaa. Esimerkiksi rahasto X sijoittaa vain uusiutuvaa energiaan ja määritelty esim. ettei ydinvoimaa tai puuhaketta lasketa uusiutuvaksi. Jos on kovin nirso sen suhteen mihin haluaa omia rahojansa laittaa joutuu etsimään sopivaa etf/rahastoa kissojen ja koirien kanssa, jos ei ole niin nirso koko maailmankattava vähäsivukuluinen rahasto ja homma done.

Tästä keskustelusta tulee mieleen sijoituskästin jakso missä oli yksi ouran perustajista vieraana. Hän jaksoi aika pitkään paasata jaksossa miten coca cola on syöpä ja hän ei ikinä coca colan osakkeita ostaisi. Jokainen tavallaan.

Suosittelen perplexity ai hakukonetta, jos haluaa hakea kovin spesifisiä etf:ia. Se on hyvä hakemaan ja selventämään. Saa ruudulle pienemmän määrän suodatettuja vaihtoehtoja mitkä perkaa itse läpi. Tekee myös hyvin taulukoita ja käppyröitä millä voi vertailla vaihtoehtoja. Toki kannattaa lopuksi käsin ja omin silmin lähteet tarkistaa ettei AI hallusinoinut tai jättänyt jotain oleellista kertomatta.
Perplexity on kyl ihan jees noihin hakusyöttelyihin. Itelläki on pari kertaa auttanu lytää just joku spesifi etf mihin en ois muuten törmänny. Mut sen pitää muistaa et se ei aina oo ihan tarkka, varsinki js on uus juttu. Toki se on parempi ku google, ku se antaa suoraan lähteet.

Niin, mutta täälläkin on jo useasti sanottu että se mihin minä laitan välittömän rahani, jos vaikka päädyn itse ostamaan osakkeen, on se joku sen hetkinen osakkeenomistaja josta ilmeisesti ei ole mitään tietoa? Voiko osakkeita ostaa vain EU:n sisäisesti? Tai suomen sisäisesti? Voinko valita keltä ostan osakkeeni? En kyllä ole ostamassa rahasto-osuuksia tai osakkeita jos esim en voi tietää että niistä rahani päätyy vaikka juurikin sinne venäjälle.

Se on se mihin minä pistän rahani menemään, ei se mitä minä saan rahani vastikkeeksi, rahani vastikkeeksi saan sen osakkeen jolla on sen senhetkinen arvo. Siksi olen antanut nuita putin esimerkkejä. Teoriassa en tiedä onko siellä toisella puolella joku kaukoidän palkka-armeijan palveluita ostava henkilö jota rahoitan että he pääsevät hyökkäämään paikalliseen lastensairaalaan tekemään "työtä", vai suomussalmen täti kiikkustuolissa neulomassa sukkia jota salkunhoitaja palvelee.

Se on hienoa että itse osake edustaa jotain kaunista, maailmanrauhaa edistävää aatetta ja vihreää energiaa ja kaikkea ihanaa. Minua silti kiinnostaa mihin rahani menevät, se miten asettelin kysymyksen ensimmäisessä postauksessa saattoi ehkä olla vähän harhaan johtava.

Tavanomaisesti applikaation/netin kautta kauppaa käymällä et voi valita keneltä ostat osakkeet/osuuden/... Sinä laitat hinnan millä olet valmis ostamaan ja jos löytyy joku joka myy valitsemallasi hinnalla kauppa tapahtuu. Toki on mahdollista että sovit kapakassa ostavasi masalta osakkeen, teette kaupat ja masa siirtää osakkeen tms. omalta arvo-osuustilitä sinun tilillesi tms. mutta menee erittäin vaikeaksi sinulle löytää ostajia ja myyjiä kun et voi vaan applikaatiossa painaa nappia.

Yleensä näissä esg. yms. ajatellaan että halutaan omistaa vain omien periaatteiden mukaan toimivia yrityksiä/... ts. yritetään tehdä hyvää omistamisen kautta ja ohjaamalla yritysten toimintaa.

Toisaalta pankkitilillä olevat rahat ovat kanssa käytännössä eteenpäin lainattuna ties kelle eli sekään että pitää rahoja ihan käyttötilillä ei estä sitä etteikö ne rahat mahdollisesti hyödyttäisi oman moraalin vastaista toimintaa samassa mittakaavassa kuin joku osakekauppa periaatteessa vähän hyödyttää.

Tavanomaisesti applikaation/netin kautta kauppaa käymällä et voi valita keneltä ostat osakkeet/osuuden/... Sinä laitat hinnan millä olet valmis ostamaan ja jos löytyy joku joka myy valitsemallasi hinnalla kauppa tapahtuu. Toki on mahdollista että sovit kapakassa ostavasi masalta osakkeen, teette kaupat ja masa siirtää osakkeen tms. omalta arvo-osuustilitä sinun tilillesi tms. mutta menee erittäin vaikeaksi sinulle löytää ostajia ja myyjiä kun et voi vaan applikaatiossa painaa nappia.

Yleensä näissä esg. yms. ajatellaan että halutaan omistaa vain omien periaatteiden mukaan toimivia yrityksiä/... ts. yritetään tehdä hyvää omistamisen kautta ja ohjaamalla yritysten toimintaa.
Ja ilman pörssiin listautumista osakkeet myyntihetkellä omistavasta yhtiöstä ei näy mitään tietoja? Vai ovatko ne samalla tavalla anonyymejä kuin yksityisetkin? Näkyykö edes tietoa että osakkeen omistaa yritys?

Ja ilman pörssiin listautumista osakkeet myyntihetkellä omistavasta yhtiöstä ei näy mitään tietoja? Vai ovatko ne samalla tavalla anonyymejä kuin yksityisetkin? Näkyykö edes tietoa että osakkeen omistaa yritys?
Suosittelen googlea/perplexityä sen sijaan että käytät tätä ketjua hakukoneena. Ehkä joku muu jaksaa vastailla, minä en.

Niin, mutta täälläkin on jo useasti sanottu että se mihin minä laitan välittömän rahani, jos vaikka päädyn itse ostamaan osakkeen, on se joku sen hetkinen osakkeenomistaja josta ilmeisesti ei ole mitään tietoa? Voiko osakkeita ostaa vain EU:n sisäisesti? Tai suomen sisäisesti? Voinko valita keltä ostan osakkeeni? En kyllä ole ostamassa rahasto-osuuksia tai osakkeita jos esim en voi tietää että niistä rahani päätyy vaikka juurikin sinne venäjälle.

Se on se mihin minä pistän rahani menemään, ei se mitä minä saan rahani vastikkeeksi, rahani vastikkeeksi saan sen osakkeen jolla on sen senhetkinen arvo. Siksi olen antanut nuita putin esimerkkejä. Teoriassa en tiedä onko siellä toisella puolella joku kaukoidän palkka-armeijan palveluita ostava henkilö jota rahoitan että he pääsevät hyökkäämään paikalliseen lastensairaalaan tekemään "työtä", vai suomussalmen täti kiikkustuolissa neulomassa sukkia jota salkunhoitaja palvelee.

Se on hienoa että itse osake edustaa jotain kaunista, maailmanrauhaa edistävää aatetta ja vihreää energiaa ja kaikkea ihanaa. Minua silti kiinnostaa mihin rahani menevät, se miten asettelin kysymyksen ensimmäisessä postauksessa saattoi ehkä olla vähän harhaan johtava.

Vähän ehkä tuntuu että sulla laukkaa nyt vähän liikaa. Osakkeen ostaminen on ihan sama kuin minkä tahansa asian ostaminen tai mikä tahansa kuluttaminen. Raha menee jollekin joka voi käyttää sen mihin tahansa eikä sulla ole tähän mitään näkyvyyttä, kontrollia tai vastuuta. Raha päätyy talouden kiertoo ja jatkaa siirtymistä taholta toiselle. Jos et tuon takia uskalla ostaa osaketta, et uskalla ostaa yhtään mitään.

Toisaalta pankkitilillä olevat rahat ovat kanssa käytännössä eteenpäin lainattuna ties kelle eli sekään että pitää rahoja ihan käyttötilillä ei estä sitä etteikö ne rahat mahdollisesti hyödyttäisi oman moraalin vastaista toimintaa samassa mittakaavassa kuin joku osakekauppa periaatteessa vähän hyödyttää.
Tää on just se klassinen ognelma. Ne rahat mitkä on pankkitilillä, ne on lainassa jollekin ja sitä kuatta rahoittaa tis mitä. Mut jotenki se tuntuu eri asialta ku osakkeiden ostaminen, vaikka lopputulos on periaatteessa sama. Ehkä se on vaan se ettei ite tee sitä päätöstä, vaan pankki tekee. mut kyl e vähän hämää et miten paljon oikeesti vvoi vaikuttaa omilla valinnoilla.

Huomautus - keskustelun sotkeminen, keskity perusteltuun vastavuoroiseen keskusteluun, jos tarkoituksena ei ole vain flamettaa
Jos on hetki siirtää rahojaan pois indeksirahastoista niin se rupeaa olemaan nyt. Ostakaa kultaa tai Suomessa kun ollaan niin metsää.

Jos on hetki siirtää rahojaan pois indeksirahastoista niin se rupeaa olemaan nyt. Ostakaa kultaa tai Suomessa kun ollaan niin metsää.
Tällainen huutelu on vähän nollapostaus. Kyllä tuollainen myyntiohje pitää jollain perustella ja samoin, miksi juuri kulta ja metsä ovat tulevat voittajat.

Itse olen katsellut ohjelmisto-osakkeita, joiden hinnat ovat ai-pelon vuoksi laskeneet reilusti. Erityisesti akselilla ServiceNow, Datadog, ZScaler ja Salesforce. Mielestäni fundamentit eivät ole muuttuneet ja ko yritykset tekevät edelleen erittäin hyvää liiketoimintaa.

Tällainen huutelu on vähän nollapostaus. Kyllä tuollainen myyntiohje pitää jollain perustella ja samoin, miksi juuri kulta ja metsä ovat tulevat voittajat.

Itse olen katsellut ohjelmisto-osakkeita, joiden hinnat ovat ai-pelon vuoksi laskeneet reilusti. Erityisesti akselilla ServiceNow, Datadog, ZScaler ja Salesforce. Mielestäni fundamentit eivät ole muuttuneet ja ko yritykset tekevät edelleen erittäin hyvää liiketoimintaa.
Mitä sanot tästä. Tässä on nuo kaikki:

Vähän ehkä tuntuu että sulla laukkaa nyt vähän liikaa. Osakkeen ostaminen on ihan sama kuin minkä tahansa asian ostaminen tai mikä tahansa kuluttaminen. Raha menee jollekin joka voi käyttää sen mihin tahansa eikä sulla ole tähän mitään näkyvyyttä, kontrollia tai vastuuta. Raha päätyy talouden kiertoo ja jatkaa siirtymistä taholta toiselle. Jos et tuon takia uskalla ostaa osaketta, et uskalla ostaa yhtään mitään.
Olen juuri ostamassa asunto osaketta ja niissä pakollisestikin tulee myyjän nimi ja tiedot mukana, google kertoo usein aika paljon myyjästä, myös hallituksen jäsenet päätyvät hakukenttään. Mutta aivan olet oikeassa minusta, kovasti jännittää ostaa asioita em syistä.

Vastuu on ja huoli siitä. Kontrollia näköjään ei olisi eikä näkyvyyttä, joten en halua ottaa vastuuta, täten otan täyden kontrollin enkä osallistu. Ei vastuuta lain puolesta, vaan omantunnon. Taidan myös rikkoa omantunnon syistä lakiakin, mutta se on toinen topikki se.
Voin heittää kiviä talon katon yli(ostaa osakkeita), toisella puolella saattaa olla ihmisiä tai sitten ei. Itse en kuitenkaan voi ajatella että kun kaikki muut jo heittelee niitä kiviä mielin määrin, että minäkin osallistuisin. Jos taloa ei olisi niin en heittäisi ihmistä päin, tuskin kehtaisin heittää ollenkaan ettei hän luulisi minun heittävän häntä päin, vierashan hän on minulle emmekä tunne toisiamme.

Ja minusta on niin väärin että tämä ei näy missään, se on se raha kuitenkin mikä liikkuu, vaikka kaikkialla puhutaan vain rahastoista, osakkeista ja niiden arvon noususta ja kuinka sinä yksityishenkilönä rikastut niin ja niin paljon, se on kuitenkin loppupeleissä se OSAKKEEN OSTO/MYYNTI kaiken keskiössä. Järjestelmä millä voi liikuttaa massiivisia määriä rahaa, ostaa ja myydä, käyttää miljardihankintoihin jos olet iso tekijä, myymällä osakkeita, tai ostaa kokonaisen yhtiön kaikki osakkeet, usein täysin anonyymisti. Se on niin pieni osa tätä se osakkeen vaikka 1.7% arvonnousu ja se mihin osake itsessään kohdistuu.

Enkä minä tiedä laukkaako minulla liikaa, vai vain keskimääräisesti. Alunperinkin halusin tietää mihin rahani menevät ja vastaukseksi voin sanoa että en minä tiedä ja minun pitäisi antaa sallimus sille että ne saisi mennä mihin vaan.

Tulee mieleen että miten rahanpesu ja osakkeet sopii yhteen, siinähän valuutta muuttaa muotoaan moneen otteeseen, mutta en taida sen enempää googletella.

Kiitos kaikista vastauksista! /me out

Olen juuri ostamassa asunto osaketta ja niissä pakollisestikin tulee myyjän nimi ja tiedot mukana, google kertoo usein aika paljon myyjästä, myös hallituksen jäsenet päätyvät hakukenttään. Mutta aivan olet oikeassa minusta, kovasti jännittää ostaa asioita em syistä.

Vastuu on ja huoli siitä. Kontrollia näköjään ei olisi eikä näkyvyyttä, joten en halua ottaa vastuuta, täten otan täyden kontrollin enkä osallistu. Ei vastuuta lain puolesta, vaan omantunnon. Taidan myös rikkoa omantunnon syistä lakiakin, mutta se on toinen topikki se.
Voin heittää kiviä talon katon yli(ostaa osakkeita), toisella puolella saattaa olla ihmisiä tai sitten ei. Itse en kuitenkaan voi ajatella että kun kaikki muut jo heittelee niitä kiviä mielin määrin, että minäkin osallistuisin. Jos taloa ei olisi niin en heittäisi ihmistä päin, tuskin kehtaisin heittää ollenkaan ettei hän luulisi minun heittävän häntä päin, vierashan hän on minulle emmekä tunne toisiamme.

Ja minusta on niin väärin että tämä ei näy missään, se on se raha kuitenkin mikä liikkuu, vaikka kaikkialla puhutaan vain rahastoista, osakkeista ja niiden arvon noususta ja kuinka sinä yksityishenkilönä rikastut niin ja niin paljon, se on kuitenkin loppupeleissä se OSAKKEEN OSTO/MYYNTI kaiken keskiössä. Järjestelmä millä voi liikuttaa massiivisia määriä rahaa, ostaa ja myydä, käyttää miljardihankintoihin jos olet iso tekijä, myymällä osakkeita, tai ostaa kokonaisen yhtiön kaikki osakkeet, usein täysin anonyymisti. Se on niin pieni osa tätä se osakkeen vaikka 1.7% arvonnousu ja se mihin osake itsessään kohdistuu.

Enkä minä tiedä laukkaako minulla liikaa, vai vain keskimääräisesti. Alunperinkin halusin tietää mihin rahani menevät ja vastaukseksi voin sanoa että en minä tiedä ja minun pitäisi antaa sallimus sille että ne saisi mennä mihin vaan.

Tulee mieleen että miten rahanpesu ja osakkeet sopii yhteen, siinähän valuutta muuttaa muotoaan moneen otteeseen, mutta en taida sen enempää googletella.

Kiitos kaikista vastauksista! /me out
Laittaisin jäitä hattuun. Ei sitä mitään muutakaan ostaessa tai myydessä tiedä juuri muuta kuin sen kenen kanssa on tekemisissä. Siitä eteenpäin rahat voi tulla/mennä/lahjoittaa Ukrainaan/Venäjälle tai vaikka Lalli Leipäjuustolle.

Laittaisin jäitä hattuun. Ei sitä mitään muutakaan ostaessa tai myydessä tiedä juuri muuta kuin sen kenen kanssa on tekemisissä. Siitä eteenpäin rahat voi tulla/mennä/lahjoittaa Ukrainaan/Venäjälle tai vaikka Lalli Leipäjuustolle.
Jep, eihän sitä asuntoakaan uskalla ostaa, vaikka ottaisi kuinka myyjän tiedot selville. Sehän saattaa vaikka laittaa myynnistä saamansa rahat aseyhtiön osakkeisiin. Oi voi :kahvi:

Minäpä sinulle kerron että laukkaa. Jos pistoriasioista alkaa kuulua venäjää puhuttavan taikka sitä rahan kilinää, siitä viimeistään tiedät että oikea paikka on sairaalanmäki.

Ja toiseksi kerron, rahamaailma ei vain sovi sinulle. Pysy omilla vahvuusalueillasi äläkä sairastuta itseäsi tähän asiaan enempää. Enkä edes vitsaile. Jos mietteet on tuolla tasolla, on syytä pysyä luonnossa ja turvallisten ihmisten lähellä. Käyttää se rahamäärä minkä käteesi taikka tilillesi saat, ruokaan ja elämiseen. Nauti arjesta ja elämästä, älä turmele itseäsi maailmaa vastaan. Rahalla saa paljon pahaa aikaan se on aivan tosi, mutta ei sitä nyt tähän sijoittamis topikkiin aleta sekoittamaan.

Haluan tietää mitä olen tekemässä kun ja jos sijoitan. Mihin sijoitan. Pintapuoliset jutut ei niinkään kiinnosta.
minun raha -> rahasto -> osake -> missä rahani on nyt? osakkeen edellinen omistaja? venäjän armeija? onko tämä se kohta mitä ei tule miettiä jos osakemarkkinoille menee?
Sinähän et tiedä edes "suoran" osakeomistuksen tapauksessa missä rahasi todellisuudessa on. Pankeilla ym. säilyttäjillä on alisäilyttäjiä, joita ei asiakkaille kerrota. Itsellenikin tämä tuli vain sattumalta esiin kun minulta oli otettu väärä määrä veroa saamastani osingosta. Oma pankkini ei ollut kertonut alisäilyttäjälle mitä verosopimusta minuun tulisi soveltaa ja siten ei sovellettu mitään verosopimusta ja napattiin maksimit.

Toisaalta, jos sulla on pankkitalletuksia, et voi tietää mitä asioita/toimintoja pankki niillä lainottaa. Eli suo siellä vetelä täällä.

Jos haluat vielä kasvattaa riskiä ja hajautusta niin ranska+mistral AI vetona. En ole tätä syvällisesi tutkinut, pomppaa vaan viikottain silmille uutiset. Aika paljon indikaatiota siihen suuntaan, että ranska vois olla EU:n supervaltio AI:n suhteen. Esim softbank 80 miljardia konesalihomma ranskaan, mistral jne. EU:ssa aika vähän vaihtoehtoja jos/kun halutaan välttää liian isoa riippuvuutta kiina/amerikasta. Satanee mistral ja ranskan laariin. Voi sataa ranskassa myös sipearl suorittimen laariin, jos halutaan eurooppalaista cpu:ta. sipearl on kyllä surullisen paljon myöhässä versus alkuperäinen aikataulu.
Omat käyttökokemukset ja vertailu amerikkalaisiin tuon Mistralin osalta on kyllä sen verran heikot etten ehkä lähtisi hirveästi siihen panostamaan. Ranska on myös (pien)sijoittajalle paska maa, tai ainakin on ollut. Väittäsin, että Mistral on tällä hetkellä yhtä hyvä mitä joku ChatGPT oli ehkä joku 2 vuotta sitten. Toki nykyisin ei tiedä miten kurssit heittelee, ja jos EU:lla on todella halu kehittää omaa eikä vain esitä että ollaan pelkästään trumppia vastaan niin voihan tuonkin hinta kehittyä hyvin.

Viimeksi muokattu:
Amazon, Google, Meta ja Microsoft (ja tietty monet muut pienemmät firmat) investoivat AI:hin monta vuotta peräkkäin niin että kassavirtarahoitus ei riitä vaan tarvitaan lainaa. Ottaen huomioon raudan ja myös AI mallien vanhentumisen nopeasti, niiden pitää kaikella logiikalla tehdä tosi isoja poistoja. Eli negatiivinen/nollaluokan kassavirta jos toistuu vuosien ajan, se muuttuu nollaluokan tulokseksi.

Ymmärrän että ideana on voittaa aika tärkeä kisa ja pitkän tähtäimen voitot voivat olla todella suuret, mutta käytännössä se jos kassavirta vuosia on miinuksella näkyy tuloksessa ellei kirjanpitoa tehdä ihan muilla kuin todellisilla luvuilla.

Mitenköhän tuo näkyy jatkossa yritysten tulostiedoissa? Saavatko nostettua liikevaihtoa niin paljon että se kattaa nopeasti investoinnit, vai jättävätkö poistot tekemättä vai mitä?

Piti myydä sijotuksia 30 000 eurolla, että sai ostettua tarpeellista uutta lelua. Voitoista tuli n. 4000 € veroa maksettavaksi, niin miten tuo nyt oli järkevin maksaa. Odotanko, että välittäjä ilmottaa verottajalle tiedot ja näkyy sitten 2026 vuoden verotuspäätöksessä (Eli joskus keväällä 2027) mutta onko tuo tässä vaiheessa kerryttänyt jo tuota mätkyveroa?

Vai otanko ennakkoverona ja pistän suurinpiirtein oikean summan.

Piti myydä sijotuksia 30 000 eurolla, että sai ostettua tarpeellista uutta lelua. Voitoista tuli n. 4000 € veroa maksettavaksi, niin miten tuo nyt oli järkevin maksaa. Odotanko, että välittäjä ilmottaa verottajalle tiedot ja näkyy sitten 2026 vuoden verotuspäätöksessä (Eli joskus keväällä 2027) mutta onko tuo tässä vaiheessa kerryttänyt jo tuota mätkyveroa?

Vai otanko ennakkoverona ja pistän suurinpiirtein oikean summan.
Korkoa alkaa kertymään vasta 1.2.2027. Voit siis maksaa lisäennakon tammikuun lopussa ilman mitään lisäkuluja. Muutenkaan ennen vuoden vaihdetta en tuota itse maksaisi jos vaikka saisi sitten realisoitua loppuvuodesta jotain tappioita.

Perustuuko lisäennakon arviointi omaan laskentaan vai saako tammikuussa tehtyä jonkinlaisen "väliraportin" ja maksaa täsmäsumma pois? Eipä ole vielä kokemusta, nyt olis pitkästi päälle kymppitonnin verovelkaa ladattuna.

Jos sijoitat rahastoihin, niin kyllä ne sun rahat käytetään rahaston sääntöjen mukaisiin ostoihin osakerahastossa. Ei niitä sun rahoja mitenkään eteenpäin sijoiteta. Jos taas sijoitat korkorahastoon, ostetaan rahoilla
Nooo, kannattaa kuitenkin vähän katsoa mihin se rahasto sijoittaa. Moni pankin / rahastoyhtiön kummallisen niminen rahasto sijoittaa toisiin rahastoihin ja silloin pääsee maksamaan kummastakin rahastotasosta hoitopalkkiot.

Itse en ikinä sijoittaisi rahastoon tai etf:ään vilkaisematta prospektia + sieltä suurimmat omistuserät kohtaa + etf:n / rahaston sääntöjä, että mihin se sijoittaa yleisesti.

Perustuuko lisäennakon arviointi omaan laskentaan vai saako tammikuussa tehtyä jonkinlaisen "väliraportin" ja maksaa täsmäsumma pois? Eipä ole vielä kokemusta, nyt olis pitkästi päälle kymppitonnin verovelkaa ladattuna.
Omaan laskentaan eli ihan itse voit tehdä sen väliraportin, verottaja ei tuota tarjoa :) Verottajan puolesta tiedot kasataan eri lähteistä siihen veroilmoituspohjaan, mutta siinä vaiheessa ei sitten enää koroilta välty.

Itse teen tammikuussa enemmän tai vähemmän karkean laskelman ja maksan yleensä vähän yläkanttiin lisäennakkoa. Tosin vuoden aikana pitää sen verran pysyä tilanteen tasalla, että jättää rahaa sivuun tuota lisäennakon maksua varten.

Ferratum säästötilistä kokemuksia? 3 prossan korko

Varmaan kannattaa kilpailuttaa, jos säästötili hakusessa? Lisäys: Joo ei kuulu tähän ketjuun.

Amazon, Google, Meta ja Microsoft (ja tietty monet muut pienemmät firmat) investoivat AI:hin monta vuotta peräkkäin niin että kassavirtarahoitus ei riitä vaan tarvitaan lainaa. Ottaen huomioon raudan ja myös AI mallien vanhentumisen nopeasti, niiden pitää kaikella logiikalla tehdä tosi isoja poistoja. Eli negatiivinen/nollaluokan kassavirta jos toistuu vuosien ajan, se muuttuu nollaluokan tulokseksi.

Ymmärrän että ideana on voittaa aika tärkeä kisa ja pitkän tähtäimen voitot voivat olla todella suuret, mutta käytännössä se jos kassavirta vuosia on miinuksella näkyy tuloksessa ellei kirjanpitoa tehdä ihan muilla kuin todellisilla luvuilla.

Mitenköhän tuo näkyy jatkossa yritysten tulostiedoissa? Saavatko nostettua liikevaihtoa niin paljon että se kattaa nopeasti investoinnit, vai jättävätkö poistot tekemättä vai mitä?
Näillä mainituilla isoilla AI pelureilla on ydinliiketoimintansa ansiosta valtava kassavirta, jjoka riittää helposti vuosiksi. Velkarahoituksella tällä hetkellä optimoidaan(kikkaillaan) pääomarekennetta.

Veikkaan, että jos kasvu jää odotettua pienemmäksi poistoaikoja tullaan (laillisesti) venyttämään entisestään, jolla kaunistellaan lukuja isosti. SEC munattomuudesta johtuen en odota heidän puuttuvan tähän, vaikka hitaan kasvun skenaariossa se olisi heidän tehtävä.

Sijoittamisesta en paljoakaan tiedä eikä ole paljoa rahaa kiinni, mutta treidaaminen sujuu säännöllisen sujuvasti seitsemän kuukauden intensiiviopiskelun tuloksena. Sijoittamisstrategiani on helppo: Osta osinkoa maksavia osakkeita. Indeksirahastot ovat tylsiä, kun ei vaadi taitoa ponzirahan markkinoille valuttamisen vuoksi.

Tuossa aikaisemmin puhuttiin kapeasta osaamisalueesta, ja se on kyllä omalla kohdalla toteutunut, kun seuraan tasan yhtä instrumenttia, jolloin sen käytös on tullut hyvinkin tutuksi. Jokaisella on omat vivahteensa. Vähän niin kuin eri ihmisillä on eri persoonat.

Ainiin, ja onhan sitä fyysistä arvometallia myös. Se on oikeaa rahaa. ;)

Viimeksi muokattu:
Metsän omistaminen on myös sijoitustouhua. Oli tarkoitus tehdä tilipäivä eli tehdä hakkuita, mutta viikonloppuna sain tiedon että alueella on havaittu liito-oravia. :thumbsup:
Liito-oravasuunnitelma tehty. Hakkuu voidaan tehdä ilman että oravat häiriintyy. Hieman paperisotaa ja ilmoituksia ostajalle.....

Sijoittajan normipäivä. Oranssin miehen jokapäiväinen uhka indeksille ja liito-oravan papanat kuusen juurella. Vielä kun jotain raakkuja löytyy jorpakosta, niin sit alkaa riittää. Ensi syksyn rapujuhlat muutetaan raakkujuhliksi. Tervetuloa kauempaakin.

Pistän toisen metsätilan lihoiksi, ennenkuin sielläkin on oravia ja raakkuja. Oravatila saa jäädä.

Miltä kuulostaa stoxx Europe 600 vs S&P500 sijoituskohteena? Uskon S&P500 vahvaan nousuun tulevaisuudessa, mutta toisaalta olen huolissani voimakkaasta korjausliikkeestä kun indeksi on melko tekki painoitteinen ja mag 7 jo todella isolla painolla.
Vastaavasti taas tuo stoxx Europe 600 ETF YTD 6,8% eli kehitys on ollut vaatimatonta verrattuna S&P500.
Stoxx Europe 600 saattaisi suojata hieman tai ainakin tasapainoittaisi mukavasti jos nuo tekki osakkeet korjaa alaspäin ja muutenkin melko defensiivinen ja arvostustasot ovat tällä hetkellä maltilliset.

Miltä kuulostaa stoxx Europe 600 vs S&P500 sijoituskohteena? Uskon S&P500 vahvaan nousuun tulevaisuudessa, mutta toisaalta olen huolissani voimakkaasta korjausliikkeestä kun indeksi on melko tekki painoitteinen ja mag 7 jo todella isolla painolla.
Vastaavasti taas tuo stoxx Europe 600 ETF YTD 6,8% eli kehitys on ollut vaatimatonta verrattuna S&P500.
Stoxx Europe 600 saattaisi suojata hieman tai ainakin tasapainoittaisi mukavasti jos nuo tekki osakkeet korjaa alaspäin ja muutenkin melko defensiivinen ja arvostustasot ovat tällä hetkellä maltilliset.
Historiallisesti eurooppaindeksiin sijoittamalla on lähinnä suojannut itseään tuotoilta (20 vuoden heikko kasvu näkyy todella hyvin, kun vertaa indeksejä esim. Seligsonin sivuilla). Toki menneet tuotot eivät ole ikinä tae tulevasta. Kuitenkin voi pohtia, että missä on parhaat kasvun ajurit, vakain liiketoimintaympäristö ja kansainvälisimmät yhtiöt. Eurooppaan voi myös energiakriisi osua pahemmin, kuin jenkkeihin.

Mitä tulee Eurooppa-rahastoihin, Seligsonin Eurooppa-rahasto, joka seuraa Morningstar Developed Europe Screened Select 150 (EUR) NR EUR -osakeindeksin tuottoa, on tuottanut viidessä vuodessa 62,0 %, kun taas STOXX Europe 600 -indeksi on tuottanut 37,6 %. Noita kannattaa siis vertailla.

Historiallisesti eurooppaindeksiin sijoittamalla on lähinnä suojannut itseään tuotoilta (20 vuoden heikko kasvu näkyy todella hyvin, kun vertaa indeksejä esim. Seligsonin sivuilla). Toki menneet tuotot eivät ole ikinä tae tulevasta. Kuitenkin voi pohtia, että missä on parhaat kasvun ajurit, vakain liiketoimintaympäristö ja kansainvälisimmät yhtiöt. Eurooppaan voi myös energiakriisi osua pahemmin, kuin jenkkeihin.
Mistä Euroopan kasvu tulisi realistisesti poislukien sotateollisuuden buusti muutamana lähivuosina? Teollisuus kun on "ajettu alas" ja muutoinkin murroksen aikaa eletään. Raha muutenkin virtaa jenkkeihin...

Näillä mainituilla isoilla AI pelureilla on ydinliiketoimintansa ansiosta valtava kassavirta, jjoka riittää helposti vuosiksi. Velkarahoituksella tällä hetkellä optimoidaan(kikkaillaan) pääomarekennetta.

Veikkaan, että jos kasvu jää odotettua pienemmäksi poistoaikoja tullaan (laillisesti) venyttämään entisestään, jolla kaunistellaan lukuja isosti. SEC munattomuudesta johtuen en odota heidän puuttuvan tähän, vaikka hitaan kasvun skenaariossa se olisi heidän tehtävä.
Tuohon pitäisi joskus enemmän perehtyä mutta sinänsä jännä kuvio. Itse yrittäjänä joka oikeasti maksaa veroja teen luonnollisesti poistoja mahdollisuuksien mukaan jotta verotettava tulo ei karkaa valtavaksi. Näillä isoilla jenkkiyhtiöillä on jotenkin ihan eri mekanismit eivätkä nykyään tunnu maksavan veroja mistään tuloista vaikka ovat hirveän kannattavia mitä tulee kaikkeen viestintään.

S&P 500 tasapainotettu versio voisi olla vaihtoehto jos tekkipainotteisuus huolestuttaa. Se ei siis ole painotettu markkina-arvon mukaan, vaan jokaisella firmalla on 0,2% osuus.

Mistä Euroopan kasvu tulisi realistisesti poislukien sotateollisuuden buusti muutamana lähivuosina? Teollisuus kun on "ajettu alas" ja muutoinkin murroksen aikaa eletään. Raha muutenkin virtaa jenkkeihin...
Itsekin olen vaihtamassa Eurooppa-rahastoja jenkkeihin. Ensimmäisen puolikkaan sain jo siirrettyä. Toista pitkittelen tarkoituksella, jos jenkkiosakkeissa nyt sattuisi todella olemaan jokin hetkellinen aallonhuippu.

Ylenpalttisen sääntelyn purkaminen, verotuksen keventäminen, pääomien vapaa liikkuvuus ja yhdenmukainen kohtelu, vakaa poliittinen ympäristö jne. Eli tarvittaisiin oikeasti toimivat sisämarkkinat, eikä 30 erillistä markkina-aluetta, joissa kaikissa eri säännöt, verotus ja byrokratia.
Nythän ollaan edelleen tilanteessa, että ei esim. tiedetä lasketaanko ydinvoima ns. kestäväksi energiantuotantomuodoksi datakeskuksille vai ei, koska oman ydinvoimansa kuopanneet valtiot yrittävät kampittaa fiksummin asiansa hoitaneet. Muutenkin yleensä aivan helvetin absurdi tilanne, että tuollaisesta tarvitsee edes keskustella. Tekemisen meininki on tapettu tehokkaasti koko mantereella, koska EU yrittää edelleen suunnitelmataloutta.

Tekkipaino on nyt vain sellainen asia, jolta sijoittamisessa ei oikein voi välttyä.

Itsekin olen vaihtamassa Eurooppa-rahastoja jenkkeihin. Ensimmäisen puolikkaan sain jo siirrettyä. Toista pitkittelen tarkoituksella, jos jenkkiosakkeissa nyt sattuisi todella olemaan jokin hetkellinen aallonhuippu.
Euroopan kasvu on kyl vähän hakusessa. Tuntuu et ne isot firma on vaan vanhoja teollisuusjättei, eikä sieltä tuu mitään uutta. Jenkit on vaan niin paljon edellä tos teknologiassa ja kasvussa. Itelläki on eurooppaa vaan sen verran mitä sattuu olee, mut en kyl lisäis. Enemmän mietin et kannattaako sitä myydä vai pitää.

Euroopan kasvu on kyl vähän hakusessa. Tuntuu et ne isot firma on vaan vanhoja teollisuusjättei, eikä sieltä tuu mitään uutta. Jenkit on vaan niin paljon edellä tos teknologiassa ja kasvussa. Itelläki on eurooppaa vaan sen verran mitä sattuu olee, mut en kyl lisäis. Enemmän mietin et kannattaako sitä myydä vai pitää.
Joo, itse tein nyt tällaisen rohkean suunnitelman myydä, kun Eurooppa ei oikein millään lähtenyt tuottamaan tulosta. Minulla nuo Eurooppa-osakkeet eivät ehtineet vanhentua kuin reilun vuoden päivät. En tiedä, oliko veto oikea vai ei. Yleensä en kyllä vaihtele rahastoja näin tiheään tahtiin. :)

Ylenpalttisen sääntelyn purkaminen, verotuksen keventäminen, pääomien vapaa liikkuvuus ja yhdenmukainen kohtelu, vakaa poliittinen ympäristö jne. Eli tarvittaisiin oikeasti toimivat sisämarkkinat, eikä 30 erillistä markkina-aluetta, joissa kaikissa eri säännöt, verotus ja byrokratia.
Nythän ollaan edelleen tilanteessa, että ei esim. tiedetä lasketaanko ydinvoima ns. kestäväksi energiantuotantomuodoksi datakeskuksille vai ei, koska oman ydinvoimansa kuopanneet valtiot yrittävät kampittaa fiksummin asiansa hoitaneet. Muutenkin yleensä aivan helvetin absurdi tilanne, että tuollaisesta tarvitsee edes keskustella. Tekemisen meininki on tapettu tehokkaasti koko mantereella, koska EU yrittää edelleen suunnitelmataloutta.
Erittäin hyvin sanottu. EU:llä olisi kaikki mahdollisuudet olla lähes jenkkien kaltainen härkämarkkina, jos regulaation ja byrokratian sijaan, annettaisiin markkinoiden päättää mikä on parasta alueelle.

Esimerkiksi euroopan yksisarviset joutuvat tekemään rahan eteen huomattavasti enemmän ja silti se on tiukassa. Piilaaksossa kymmenkertainen määrä yksisarvisia ja raha virtaa kaikenmaailman propellipäille pelkillä lupauksilla.

Olen seurannut läheltä ICEYn matkaa ja vasta edellisen rahoituskierroksen jälkeen markkina-arvo saatiin pumpattua noin 2,4 miljardin luokkaan. Luultavasti, koska viimeisimpään antiin osallistui jo isoja jenkki investointipankkeja.

Eu discount yksisarvisten listautuessa on noin 30-40%, siksi veikkaankin, että ICEY listautuu suoraan vain nykiin.

Joo, itse tein nyt tällaisen rohkean suunnitelman myydä, kun Eurooppa ei oikein millään lähtenyt tuottamaan tulosta. Minulla nuo Eurooppa-osakkeet eivät ehtineet vanhentua kuin reilun vuoden päivät. En tiedä, oliko veto oikea vai ei. Yleensä en kyllä vaihtele rahastoja näin tiheään tahtiin. :)
Ite oon miettiny ihan samaa. Eurooppa on vähän jumissa, eikä sieltä tuu mitään uutta. Jeknit on vaan niin paljon edellä. Itelläki on eurooppaa vähän, mut mietin et myynkö vai pidänkö. Tuntuu et se on vaan turhaa painolastia.

Sen on vasta pari vuotta aktiivisemmin markkinaa seuranneena huomannut että sillä mitä reaalitaloudessa tapahtuu on aika vähän yhteyksiä osakemarkkinaan, ja tosiaan jenkeissä rahaa riittää aika rajattomasti kaikkeen. Se on tietty kulttuurinen ja poliittinen ajatus kanssa. Kiinassa ja Euroopassa prioriteettina on muut kuin yritysten voitot, joten ne jää väkisin jälkeen jenkeistä jossa aina vaan vahvistuu se linja että pääoma on kuningas. Verotuskin on käytännössä regressiivistä USA:ssa, jos firma tai yksilö tienaa tarpeeksi, ei tarvitse enää maksaa veroja.

Ja tämä ei ole mikään poliittiinen kannanotto, ainoastaan toteamus siitä miten asiat ovat. USA on tosiaan pääomamyönteisin paikka maailmassa ja siellä se on parhaiten kasvanut.

Mites Nordnetin ETF-kuukausisäästämisen ostojen aikataulut? Nyt perjantaina 5. päivä menee ostot. Torstain puolella voi vielä vapaasti säädellä painotuksia ja summia yms? Ja AOT tilillä tulee olla rahat valmiina torstain puolella?

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
308 683
Jäsenet
83 349
Uusin jäsen
okutara

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom