Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Onhan siinä ero sanoa "en kyllä tiedä asiasta paljoakaan, mutta mielipide on X" versus että "asia on tavalla X ja jankata maailmanloppuun asti että kyllä se on X, ihan varmasti on X". Samalla ei sitten ole X:an puolesta penniäkään kiinni niin jää vakaumus puheen asteelle, puhe on halpaa, ihoa pelissä niin alkaa tuntumaan jossain ja joutuu oikeasti miettimään asiaa. Toki jos jankkaa vuosikausia samaa asiaa niin jossain vaiheessa osuu oikeaan, mutta ei muistella kaikkia niitä kertoja kun oli väärässä.
Toisaalta keskustelu ois aika vähäistä jos puhuttais vain siitä minkä täysin todeksi uskoo ja mihin on laittanut rahaa kiinni :D Täällä on enemmänkin keskustelua ja spekulointia kun muuten tämmönen pitkäjänteinen sijoittaminen on tylsää ja pitkäpiimäistä hommaa. Mahtaisko olla joku treidauslanka jossa on esoteerista vedonlyöntiä.

Ja vaikka olisikin tehnyt analyysit ja tietäisi jonkin todeksi sekä lyönyt sen puolesta vetoa, on silti todennäköisesti väärässä. Kuten muuan Burry on ennustanut kymmenen viimeisestä yhdestä romahduksesta.

“It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.”
 
Ei ole kokemusta sijoittamisesta. Nyt olisi n.10-15k€ laittaa johonkin sijoitukseen. Taitaa pankkien rahastot olla helpoimpia, kun ei aktiivisesti pysty "kauppaa" tekemään/seuraamaan. OP:ssa tili, joten sieltä saisi helposti aloitettua. Saattaa vaan olla, että n.3v päästä pitäisi rahat ottaa käyttöön (ainakin osa).
 
Ei ole kokemusta sijoittamisesta. Nyt olisi n.10-15k€ laittaa johonkin sijoitukseen. Taitaa pankkien rahastot olla helpoimpia, kun ei aktiivisesti pysty "kauppaa" tekemään/seuraamaan. OP:ssa tili, joten sieltä saisi helposti aloitettua. Saattaa vaan olla, että n.3v päästä pitäisi rahat ottaa käyttöön (ainakin osa).
Jos EI olisi 3v päästä tarvetta rahalle, suosittelisin esi. OP-Maailma Indeksi -rahastoa. Halpa kuluiltaan varsinkin bonusten jälkeen, hajauttaa isosti, helppo hoitaa ostot omasta pankista, verotehokas. Suosittu hyvä vaihtoehto.

Mutta, 3v on niin lyhyt aika, että jättäisin itse osakertahastot väliin ja laittaisin jonnekin korkeakorkoiselle/rahamarkkinarahastoon tai muuhun pienempiriskiseen kohteeseen. Jos voit tarkemmin selvittää, mikä on minimisumma, jonka 3v päästä tarvitset, niin voit laitta sen osuuden matalariskiseen kohteeseen (säästötilit) ja loput sitten osakerahastoon. Tärkeintä on selvittää, mikä on se absoluuttinen minimi, joka sun on pakko saada takaisin näistä varoista.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole kokemusta sijoittamisesta. Nyt olisi n.10-15k€ laittaa johonkin sijoitukseen. Taitaa pankkien rahastot olla helpoimpia, kun ei aktiivisesti pysty "kauppaa" tekemään/seuraamaan. OP:ssa tili, joten sieltä saisi helposti aloitettua. Saattaa vaan olla, että n.3v päästä pitäisi rahat ottaa käyttöön (ainakin osa).

Pitää muistaa vain sanoa irti vuoden lopussa ja silti menee vielä 12kk ennen kuin saa rahat. Varma tuotto, kunhan pankki vain pysyy pystyssä (ei kuulu talletussuojan piiriin).

Tämä ei ollut sijoitussuositus.
 
Ei tuo maailma indeksikään ihan huono vaihtoehto ole. Toki siinä on riskinsä jos rahat pitää juuri tiettynä ajankohtana nostaa, eikä ole aikaa valita realisointipäivää.
Hyvällä säkällä varsin hyvä vaihtoehto, huonolla säkällä pieni riski, että ei ihan maksimaalisesta tuotosta pääse nauttimaan. Kyllä mulla on vastaavassa rahastossa myös lyhyen tähtäimen sijoituksia kiinni.
 
Toisaalta keskustelu ois aika vähäistä jos puhuttais vain siitä minkä täysin todeksi uskoo ja mihin on laittanut rahaa kiinni :D Täällä on enemmänkin keskustelua ja spekulointia kun muuten tämmönen pitkäjänteinen sijoittaminen on tylsää ja pitkäpiimäistä hommaa. Mahtaisko olla joku treidauslanka jossa on esoteerista vedonlyöntiä.

Ja vaikka olisikin tehnyt analyysit ja tietäisi jonkin todeksi sekä lyönyt sen puolesta vetoa, on silti todennäköisesti väärässä. Kuten muuan Burry on ennustanut kymmenen viimeisestä yhdestä romahduksesta.

“It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.”
Burry ennustanut suurinpiirtein joka kuukausi romahdusta. Lähinnä väärässä ollut viime ajat, ei ole kannattanut burryn möläytysten pohjalta paljoa sijoitella viime vuosina. Kun se jatkaa samaa niin väistämättä jonain kertana on oikeassa kuten pysähtynyt kello on oikeassa 2x vuorokaudessa.

On iso ero keskustella versus toitottaa näkemystä vailla ymmärrystä. Mieluusti katson asiat monelta kantilta - faktapohjaisesti.
 
Toisaalta keskustelu ois aika vähäistä jos puhuttais vain siitä minkä täysin todeksi uskoo ja mihin on laittanut rahaa kiinni :D Täällä on enemmänkin keskustelua ja spekulointia kun muuten tämmönen pitkäjänteinen sijoittaminen on tylsää ja pitkäpiimäistä hommaa. Mahtaisko olla joku treidauslanka jossa on esoteerista vedonlyöntiä.
Olishan siinäkin nyt keskusteltavaa esimerkiksi erilaisten indeksien riskillisyys ja mitä pitäisi pitää baseline indeksinä mihin verrata.
 
Ei tuo maailma indeksikään ihan huono vaihtoehto ole. Toki siinä on riskinsä jos rahat pitää juuri tiettynä ajankohtana nostaa, eikä ole aikaa valita realisointipäivää.
Hyvällä säkällä varsin hyvä vaihtoehto, huonolla säkällä pieni riski, että ei ihan maksimaalisesta tuotosta pääse nauttimaan. Kyllä mulla on vastaavassa rahastossa myös lyhyen tähtäimen sijoituksia kiinni.
Hyvä nyrkkisääntö minulle on ollut, että jos et tiedä, milloin tarvitset rahaa, kyse on pitkän tähtäimen sijoittamisesta. Aluksi ajattelin, että se on lyhyen tähtäimen sijoittamista.
 
Burry ennustanut suurinpiirtein joka kuukausi romahdusta. Lähinnä väärässä ollut viime ajat, ei ole kannattanut burryn möläytysten pohjalta paljoa sijoitella viime vuosina. Kun se jatkaa samaa niin väistämättä jonain kertana on oikeassa kuten pysähtynyt kello on oikeassa 2x vuorokaudessa.

On iso ero keskustella versus toitottaa näkemystä vailla ymmärrystä. Mieluusti katson asiat monelta kantilta - faktapohjaisesti.
Mietin, että kaikki suuret pörssiyhtiöt eivät voi vain yhtä aikaa romahtaa. Käytännössä se tarkoittaisi teknologiateollisuuden loppua. Tarkoitan siis viittauksia "kuplailmiöön".
 
Mietin, että kaikki suuret pörssiyhtiöt eivät voi vain yhtä aikaa romahtaa. Käytännössä se tarkoittaisi teknologiateollisuuden loppua. Tarkoitan siis viittauksia "kuplailmiöön".
Enempi itse mietin asioita indeksin kannalta. Indeksi voi tipahtaa ainakin historian pohjalta aika paljonkin. Kuvassa isoimpia karhumarkkinoita sp500:en kannalta. Lähde: https://winthropwealth.com/wp-content/uploads/2023/01/SP-500-Bear-Markets-CQ.pdf Luvut voi olla hieman erit lähteestä riippuen kun on erimielisyyttä siitä milloin karhumarkkina alkaa ja loppuu. Ei pelkästään historiallisia vanhoja markkinoita kun on myös 2000, 2007, 2020 kolissut.

Epäilemättä vielä tulee kovia karhumarkkinoita. Se vaan, että hyvin vaikea ennustaa ja jos ennustelee kuten burry eli kuukausittain niin on paljon useammin väärässä kuin oikeassa. Yritän ennemmin miettiä missä ollaan 20v päästä fundamenttien pohjalta kuin ajoittaa hypoteettista karhumarkkinaa.
1780332946489.png
 
Tuttavani sanoi ohimennen että pitää mennä hetken päästä ritarihuoneelle, siellä on erään Belgialaisen (tai Hollantilaisen) sijoitusrahaston kutsuvierastilaisuus. Tästä on jo siis hetki aikaa.. minkäkokoisia sijoituksia pitää olla että tollaisiin kekkereihin kutsutaan ? Hän ei ole siis ammattisijoittaja mutta yritystoiminnan jälkeen omaisuutta löytyy.. en sitten kehdannut udella enempää kun tavattiin, jälkikäteen alkoi kiinnostaa onko näitä yksityistilaisuuksia paljonkin tarjolla..? Kenelläkään tietoa tai kokemusta?
 
Olishan siinäkin nyt keskusteltavaa esimerkiksi erilaisten indeksien riskillisyys ja mitä pitäisi pitää baseline indeksinä mihin verrata.
Varmaan aika paljon riippuu mitä riskejä miettii. Omat riskit monikymmenvuotisen horisontin aikana on luokkaa jonkinasteinen maailmanloppu :D Sen tarkempaan pohdintaan ei riitä pää, aika eikä mielenkiintokaan.
 
Varmaan aika paljon riippuu mitä riskejä miettii. Omat riskit monikymmenvuotisen horisontin aikana on luokkaa jonkinasteinen maailmanloppu :D Sen tarkempaan pohdintaan ei riitä pää, aika eikä mielenkiintokaan.
Eikä ainakaan historialliset karhumarkkinat ole niin älyttömän kauaa kestäneet. Ei taida pisinkään kunnon karhu yltää kolmeen vuoteen. Voi lohduttautua sillä, että jos karhumarkkinan aikaan on töissä ja lappaa rahaa sisään kuukausittain niin jossain kohtaa on niitä halpojakin osakkeita salkussa. Nykymaailmassa kyllä liikkeet äkäisiä, että pitäisin yllättävänä jos tulee joku 3v karhumarkkina. Liikkeet tuntuvat olevan kovin äkäisiä oli suunta sitten ylös tai alas.
 
Varmaan aika paljon riippuu mitä riskejä miettii. Omat riskit monikymmenvuotisen horisontin aikana on luokkaa jonkinasteinen maailmanloppu :D Sen tarkempaan pohdintaan ei riitä pää, aika eikä mielenkiintokaan.
Vaikka tuottoa suhteessa riskiin. Onko esim. joku indeksi tältä osin ollut toista parempi? Suomestahan on vaikkapa tiedettyä että suomen talous on yleisesti syklisempi mitä vaikka ruotsin, mutta heijastuuko tuo sitten myös osakkeisiin?
 
Eikä ainakaan historialliset karhumarkkinat ole niin älyttömän kauaa kestäneet. Ei taida pisinkään kunnon karhu yltää kolmeen vuoteen. Voi lohduttautua sillä, että jos karhumarkkinan aikaan on töissä ja lappaa rahaa sisään kuukausittain niin jossain kohtaa on niitä halpojakin osakkeita salkussa. Nykymaailmassa kyllä liikkeet äkäisiä, että pitäisin yllättävänä jos tulee joku 3v karhumarkkina. Liikkeet tuntuvat olevan kovin äkäisiä oli suunta sitten ylös tai alas.
Siis en hakenut karhumarkkinaa tai sen kestoa sellaisena riskinä johon varautuisin kun oletettavasti alan ottaa rahaa ulos vuosikymmenten päästä. Lähinnä jos ufot hyökkää mutta sellaiseen taas ei voi varautua :D


Vaikka tuottoa suhteessa riskiin. Onko esim. joku indeksi tältä osin ollut toista parempi? Suomestahan on vaikkapa tiedettyä että suomen talous on yleisesti syklisempi mitä vaikka ruotsin, mutta heijastuuko tuo sitten myös osakkeisiin?
En osaa noin tarkkaan arvioida tai keksiä mitään teesiä sen pohjalta. Yleisen elämänkokemuksen perusteella jenkkifirmat ja tekki voittaa. Sen puolesta lyön vetoa.
 
Rahan tarjonta voittaa kysynnän, ei ongelmaa vielä jokuseen vuoteen. Ei tule mitään kunnon karhumarkkinoita tms. koska yritysten suorituskyky tms. ei vaikuta markkinan kokonaisuuteen. Rahan tarjonta hoitaa jatkuvat nousut. Jossain kohtaa saattaa tulla se kohta kun rahan tarjonta loppuu vs. kysyntä, mutta siihen on vielä vuosia aikaa. Ja todennäköisesti tulee joitain muita isoja distruptioita sitä ennen. Älkää jaksako stressata.
 
Eikä nyt ole historiallisessa mielessä tiedossa mitään isoja mullistuksia työmarkkinoihin tai muuhun…
Ei tarvi hirveästi jännitellä kun on hyvä hajautus ja horisontti 10v, 20v, 30v. Elämä laskettu kestämään historiallisen kova karhumarkkina. Mun salkku kävi FIREn aloittamisen jälkeen jotain -40% missä testattiin kestääkö pokka ja turvavarat vai ei. Nyt reilu 4x omaisuutta versus firen aloitushetki. Alussa heilui salkku törkeän paljon, enää ei niin kun on salkun sisältö paremmin hajautettu.

Muutos on enemmän mahdollisuus kuin uhka.
 
Viimeksi muokattu:
1780390631245.png


Laitoin viime kesänä kuukausisäästöön mukaan Xtrackers Artificial Intelligence & Big Data ETF:n.

Keskusteluissa pöhistiin tällöin "tekoäly on kuplassa", "teema-ETF:ien kanssa olet jo myöhässä" joiden annoin vaikuttaa mielipiteeseeni ja siirryin pelkkään SPYI:hin.

Näiden kyseisten palloina näkyvien ostojen tuotto tällä hetkellä +53 % :D
 
1780390631245.png


Laitoin viime kesänä kuukausisäästöön mukaan Xtrackers Artificial Intelligence & Big Data ETF:n.

Keskusteluissa pöhistiin tällöin "tekoäly on kuplassa", "teema-ETF:ien kanssa olet jo myöhässä" joiden annoin vaikuttaa mielipiteeseeni ja siirryin pelkkään SPYI:hin.

Näiden kyseisten palloina näkyvien ostojen tuotto tällä hetkellä +53 % :D

Kauas ovat meidän pallot karanneet, kun lähes 30% vuodessa ei ole tarpeeksi. Onhan sinulla noi viisi ammusta tekemässä hyvää nousua!
No, itse olet sijoituspäätöksesi tehnyt. Onhan tuo SPYI varmempi. Toki mikään ei olisi estänyt pitämästä tuota Xtrackersiä osana kuukausisäästöä?
Mitä tuossa muutamassa aikaisemmassa viestissä puhuttiin, että mikään ei harmita niin paljon kuin karanneet hevoset.
Mutta voihan olla, että kun katsotaan 10 vuotta eteenpäin, niin tilanne ei näytä yhtä pahalta?
 
Kauas ovat meidän pallot karanneet, kun lähes 30% vuodessa ei ole tarpeeksi. Onhan sinulla noi viisi ammusta tekemässä hyvää nousua!
No, itse olet sijoituspäätöksesi tehnyt. Onhan tuo SPYI varmempi. Toki mikään ei olisi estänyt pitämästä tuota Xtrackersiä osana kuukausisäästöä?
Mitä tuossa muutamassa aikaisemmassa viestissä puhuttiin, että mikään ei harmita niin paljon kuin karanneet hevoset.
Mutta voihan olla, että kun katsotaan 10 vuotta eteenpäin, niin tilanne ei näytä yhtä pahalta?

Ei minulla ole mitään katumusta tämän suhteen, kunhan halusin jakaa kuinka annoin muiden mielipiteiden vaikuttaa. Maailmaindeksilläkään ei ole kovin pahasti pieleen mennyt. Ja jos tekoälybuumi jossain vaiheessa sakkaa niin tämä AI-teema tulee myös alas maailmaindeksejä jyrkemmin.
 
Ei minulla ole mitään katumusta tämän suhteen, kunhan halusin jakaa kuinka annoin muiden mielipiteiden vaikuttaa. Maailmaindeksilläkään ei ole kovin pahasti pieleen mennyt. Ja jos tekoälybuumi jossain vaiheessa sakkaa niin tämä AI-teema tulee myös alas maailmaindeksejä jyrkemmin.

Kyllä, mutta heti rupesin ajattelemaan, että ottaisinko isomman riskin omalla seuraavalla ammuksella? Kuukausisäästö alkaa kuitenkin olla vain prosentin tai muutaman koko salkusta.
 
1780390631245.png


Laitoin viime kesänä kuukausisäästöön mukaan Xtrackers Artificial Intelligence & Big Data ETF:n.

Keskusteluissa pöhistiin tällöin "tekoäly on kuplassa", "teema-ETF:ien kanssa olet jo myöhässä" joiden annoin vaikuttaa mielipiteeseeni ja siirryin pelkkään SPYI:hin.

Näiden kyseisten palloina näkyvien ostojen tuotto tällä hetkellä +53 % :D
Vähän aiemmin tuli ostettua tuota samaa ja nyt 135% tuotto. Joskus osuu sinnepäin ja useimmiten ei. Eipähän tuo tuolla kulmakertomella tule loputtomiin nousemaan. Voi tulla rankkakin pudotus jossain vaiheessa.

1780397735533.png
 
Pankki ehdotti rahastosäästämistä kun lainaa olin hakemassa.

Voiko rahastojen kohteet edelleen sijoittaa rahani? Voinko seurata mihin rahani päätyvät ja kuinka useaan kertaan rahani voidaan edelleensijoittaa eteenpäin? En ole kiinnostunut siitä mitä minulle kerrotaan rahani oletetuista liikkeistä vaan siitä mikä on mahdollisuuteni käytännössä seurata rahojani, ymmärrän että rahat eivät ole tägättävissä niinkuin fyysinen tavara.
Henkilökohtaisesti tiedän että olen siirtänyt rahat jollekin toiselle tilille mutta siitä eteenpäin onko minulla muuta mahdollisuutta seurata niitä muuten kuin uskomalla siihen mitä mulle kerrotaan rahastonhoitajan toimesta?
Ulkomaisissa yhtiöissä ei kiinnosta mitä heidän kotisivuillaan vakuutellaan tai ovatko he jonkin finanssivalvonnan alaisia, en minä tiedä koko finanssivalvonnastakaan muutakuin mitä minulle vakuutellaan ja ulkomaiset yhtiöt ovat oman maansa finanssivalvonnan alaisia ja kaikkeen tähän tulisi vain luottaa?

Joku voisi sanoa että miksi on tarve tietää muutakuin että rahasto varmasti kasvattaa arvoa ja kerätä voitot. Eettisyys ei useinkaan ole mielessä mutta rahallahan sitä myös soditaan.
 
Vähän aiemmin tuli ostettua tuota samaa ja nyt 135% tuotto. Joskus osuu sinnepäin ja useimmiten ei. Eipähän tuo tuolla kulmakertomella tule loputtomiin nousemaan. Voi tulla rankkakin pudotus jossain vaiheessa.

1780397735533.png
Toi on just se perus ongelma teema-ETFien kanssa. Ne nousee kivsati nousussa, mut laskussa ne laskee vielä enemän. Ite oon vähän skeptinen tohon tekoälykuplaan, vaikka se onki tuottanu. Mut jos sulla on hyvä tuotto, niin kai se on vaan onnittelujen paikka. Itelläki on pari teemaa, mut en oo uskaltanu laittaa ku pientä siivua.
 
Voiko rahastojen kohteet edelleen sijoittaa rahani?

Rahasto sijoittaa rahasi sen sääntöjen mukaan. Esim. indeksirahasto sijoittaa rahasi indeksin yhtiöihin joita voi olla vaikka satoja tai tuhansia. Rahalla ostetaan siis pörssistä näiden yhtiöiden osakkeita sopivassa suhteessa ja rahat menevät sille joka osakkeet sattuvat myymään ja jatkavat kiertoa taloudessa. Siis mahdoton seurata jos nuo kassavirrat kiinnostavat. Sinun kannaltasi oleellista on että saat vastineeksi rahasto-osuuksia ja rahasto omistaa sillä summalla näiden yritysten osakkeita. Eli välillisesti saat osuuksia näistä yrityksistä. Siihen sinulla ei ole näkyvyyttä mitä myyjä tekee rahalla jotka sai kun myi osakkeet rahastolle: ehkä osti muita osakkeita, ehkä viinaa, ehkä SER-jätettä. Tämä ei ole eikä voi olla kenekään tiedossa.

Yhdistelmärahasto samalla tavoin sijoittaa, mutta ei vain osakkeisiin, vaan myös muihin rahastoihin, jotka puolestaan sijoittavat omien sääntöjensä mukaisesti.

Jos eettisyys on tärkeää, valitse rahasto joka sijoittaa kohteisiin joihin mielestäsi on eettistä sijoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Pankki ehdotti rahastosäästämistä kun lainaa olin hakemassa.

Voiko rahastojen kohteet edelleen sijoittaa rahani? Voinko seurata mihin rahani päätyvät ja kuinka useaan kertaan rahani voidaan edelleensijoittaa eteenpäin? En ole kiinnostunut siitä mitä minulle kerrotaan rahani oletetuista liikkeistä vaan siitä mikä on mahdollisuuteni käytännössä seurata rahojani, ymmärrän että rahat eivät ole tägättävissä niinkuin fyysinen tavara.
Henkilökohtaisesti tiedän että olen siirtänyt rahat jollekin toiselle tilille mutta siitä eteenpäin onko minulla muuta mahdollisuutta seurata niitä muuten kuin uskomalla siihen mitä mulle kerrotaan rahastonhoitajan toimesta?
Ulkomaisissa yhtiöissä ei kiinnosta mitä heidän kotisivuillaan vakuutellaan tai ovatko he jonkin finanssivalvonnan alaisia, en minä tiedä koko finanssivalvonnastakaan muutakuin mitä minulle vakuutellaan ja ulkomaiset yhtiöt ovat oman maansa finanssivalvonnan alaisia ja kaikkeen tähän tulisi vain luottaa?

Joku voisi sanoa että miksi on tarve tietää muutakuin että rahasto varmasti kasvattaa arvoa ja kerätä voitot. Eettisyys ei useinkaan ole mielessä mutta rahallahan sitä myös soditaan.
Jos sijoitat rahastoihin, niin kyllä ne sun rahat käytetään rahaston sääntöjen mukaisiin ostoihin osakerahastossa. Ei niitä sun rahoja mitenkään eteenpäin sijoiteta. Jos taas sijoitat korkorahastoon, ostetaan rahoilla bondeja.

Jos rahasto sijoittaa sotatarvikkeissin tai viinaan/tupakkaan/kannabikseen, niin sittenpä sun rahoilla myös noita ostelllaan..

En oikein ymmärrä mitä haet takaa?
 
Kyllä, mutta heti rupesin ajattelemaan, että ottaisinko isomman riskin omalla seuraavalla ammuksella? Kuukausisäästö alkaa kuitenkin olla vain prosentin tai muutaman koko salkusta.
Jos haluat vielä kasvattaa riskiä ja hajautusta niin ranska+mistral AI vetona. En ole tätä syvällisesi tutkinut, pomppaa vaan viikottain silmille uutiset. Aika paljon indikaatiota siihen suuntaan, että ranska vois olla EU:n supervaltio AI:n suhteen. Esim softbank 80 miljardia konesalihomma ranskaan, mistral jne. EU:ssa aika vähän vaihtoehtoja jos/kun halutaan välttää liian isoa riippuvuutta kiina/amerikasta. Satanee mistral ja ranskan laariin. Voi sataa ranskassa myös sipearl suorittimen laariin, jos halutaan eurooppalaista cpu:ta. sipearl on kyllä surullisen paljon myöhässä versus alkuperäinen aikataulu.

 
Viimeksi muokattu:
Jos sijoitat rahastoihin, niin kyllä ne sun rahat käytetään rahaston sääntöjen mukaisiin ostoihin osakerahastossa. Ei niitä sun rahoja mitenkään eteenpäin sijoiteta. Jos taas sijoitat korkorahastoon, ostetaan rahoilla bondeja.

Jos rahasto sijoittaa sotatarvikkeissin tai viinaan/tupakkaan/kannabikseen, niin sittenpä sun rahoilla myös noita ostelllaan..

En oikein ymmärrä mitä haet takaa?
Haluan tietää mitä olen tekemässä kun ja jos sijoitan. Mihin sijoitan. Pintapuoliset jutut ei niinkään kiinnosta.
minun raha -> rahasto -> osake -> missä rahani on nyt? osakkeen edellinen omistaja? venäjän armeija? onko tämä se kohta mitä ei tule miettiä jos osakemarkkinoille menee?

Rahasto sijoittaa rahasi sen sääntöjen mukaan. Esim. indeksirahasto sijoittaa rahasi indeksin yhtiöihin joita voi olla vaikka satoja tai tuhansia. Rahalla ostetaan siis pörssistä näiden yhtiöiden osakkeita sopivassa suhteessa ja rahat menevät sille joka osakkeet sattuvat myymään ja jatkavat kiertoa taloudessa. Siis mahdoton seurata jos nuo kassavirrat kiinnostavat. Sinun kannaltasi oleellista on että saat vastineeksi rahasto-osuuksia ja rahasto omistaa sillä summalla näiden yritysten osakkeita. Eli välillisesti saat osuuksia näistä yrityksistä. Siihen sinulla ei ole näkyvyyttä mitä myyjä tekee rahalla jotka sai kun myi osakkeet rahastolle: ehkä osti muita osakkeita, ehkä viinaa, ehkä SER-jätettä. Tämä ei ole eikä voi olla kenekään tiedossa.
Tällainen selventää jo paljon.
 
Pankki ehdotti rahastosäästämistä kun lainaa olin hakemassa.

Voiko rahastojen kohteet edelleen sijoittaa rahani? Voinko seurata mihin rahani päätyvät ja kuinka useaan kertaan rahani voidaan edelleensijoittaa eteenpäin? En ole kiinnostunut siitä mitä minulle kerrotaan rahani oletetuista liikkeistä vaan siitä mikä on mahdollisuuteni käytännössä seurata rahojani, ymmärrän että rahat eivät ole tägättävissä niinkuin fyysinen tavara.
Henkilökohtaisesti tiedän että olen siirtänyt rahat jollekin toiselle tilille mutta siitä eteenpäin onko minulla muuta mahdollisuutta seurata niitä muuten kuin uskomalla siihen mitä mulle kerrotaan rahastonhoitajan toimesta?
Ulkomaisissa yhtiöissä ei kiinnosta mitä heidän kotisivuillaan vakuutellaan tai ovatko he jonkin finanssivalvonnan alaisia, en minä tiedä koko finanssivalvonnastakaan muutakuin mitä minulle vakuutellaan ja ulkomaiset yhtiöt ovat oman maansa finanssivalvonnan alaisia ja kaikkeen tähän tulisi vain luottaa?

Joku voisi sanoa että miksi on tarve tietää muutakuin että rahasto varmasti kasvattaa arvoa ja kerätä voitot. Eettisyys ei useinkaan ole mielessä mutta rahallahan sitä myös soditaan.

Ehkä on parasta, että et rupea rahastosäästäjäksi, vaan laitat kaikki rahat omaan kotiin.
Liika vaurastuminen vain ajaa pahalle tielle ja kiusaukseen. Kyllä siivoojia, hampurilaisen paistajia, kaupan kassoja ja Volt-kuskeja yhteiskunnassa aina tarvitaan.
 
Jos haluat vielä kasvattaa riskiä ja hajautusta niin ranska+mistral AI vetona. En ole tätä syvällisesi tutkinut, pomppaa vaan viikottain silmille uutiset. Aika paljon indikaatiota siihen suuntaan, että ranska vois olla EU:n supervaltio AI:n suhteen. Esim softbank 80 miljardia konesalihomma ranskaan, mistral jne. EU:ssa aika vähän vaihtoehtoja jos/kun halutaan välttää liian isoa riippuvuutta kiina/amerikasta. Satanee mistral ja ranskan laariin. Voi sataa ranskassa myös sipearl suorittimen laariin, jos halutaan eurooppalaista cpu:ta. sipearl on kyllä surullisen paljon myöhässä versus alkuperäinen aikataulu.


Tuo Nordnetin kuukausisäästöön soveltuvat ETF:ät vähän rajaavat vaihtoehtoja. Ei taida Ranska AI ETF:ää suoraltaan löytyä?
 
Tuo Nordnetin kuukausisäästöön soveltuvat ETF:ät vähän rajaavat vaihtoehtoja. Ei taida Ranska AI ETF:ää suoraltaan löytyä?
Ei mahda olla, tai ei ainakaan sellaista mihin lähtisin mukaan. Jos tuota vetoa hakisin niin laittaisin vain suoraan pariin osakkeeseen pienen potin ja menee miten menee.
 
Ei mahda olla, tai ei ainakaan sellaista mihin lähtisin mukaan. Jos tuota vetoa hakisin niin laittaisin vain suoraan pariin osakkeeseen pienen potin ja menee miten menee.

Tämän minun riskin otto on vähän näennäistä. Jos laittaa rahansa kuukausittain maailma-ETF:än sijaan Nasdaq 100 tai S&P 500:een, niin sijoittaa silti satoihin eri yrityksiin ja riski on lähinnä omassa päässä tai luokkaa, tämä putosi näin monta prosentti enemmän kuin joku toinen.
 
Ehkä on parasta, että et rupea rahastosäästäjäksi, vaan laitat kaikki rahat omaan kotiin.
Liika vaurastuminen vain ajaa pahalle tielle ja kiusaukseen. Kyllä siivoojia, hampurilaisen paistajia, kaupan kassoja ja Volt-kuskeja yhteiskunnassa aina tarvitaan.
Olen aivan samaa mieltä liiasta vaurastumisesta jos ei ole jo tottunut sellaiseen. Varsinkin miljoonien lottovoitto voi tehdä elämästä merkityksetöntä kun yhtäkkiä mikä vaan on ulottuvilla, koko aiempi elämä ja sen pyrkimykset on menettänyt merkityksensä. Taitaapa olla itsareitakin sen jäljiltä. Sama asia kuin yhtäkkiä menettäisi koko omaisuutensa. Kriisejä molemmat.
Joku on sanonut että ne on nuo raskaan työn raatajat niitä onnellisimpia tallaajia.

Pankista kuitenkin ehdotettiin rahastosäästämistä jotta voisin saada nopeampaa asuntoni velattomaksi, ei niinkään rikastumismielessä.
 
Kun vaurastuu omalla työllä niin tie on hidas, tilillä oleviin numeroihin tottuu. Ihan eri asia saada jostain 10 miljoonaa "ilmaiseksi" versus 30v teet työtä ja säästät ja sulla on 1Me. Vaurastaumisen eteen nähty vaiva muistuu mieleen rahoja kuluttaessa.
 
minun raha -> rahasto -> osake -> missä rahani on nyt?
Rahasi ei mene rahastoon, vaan ostat rahasto-osuuden. Rahasto käyttää rahasto-osuuden myynnistä saamansa pääoman sitten sääntöjensä mukaisiin sijoituskohteisiin. Eli se raha lakkaa olemasta sinun rahaasi tuossa ensimmäisen transaktion kohdalla, vähän sama kuin ostaisit kaupasta suklaapatukan. Toki rahasto-osuudelta voi odottaa tuottoa joko arvonnousuna tai osinko- tai korkotuloina tuotto-osuuden tapauksessa. Suklaapatukalta voit odottaa lähinnä painonnousua.
 
On ollut hienoa lukea täältä kanssafoorumistien onnistumisista sekä maksetuista oppirahoista pörssisijoituksissa. Omaltakin osalta pieni virstanpylväs saavutettu viime kuukausien globaalien nousujen myötä.

100k.png


Eli 100k meni tänään rikki - ainakin hetkellisesti. Sijoitukset aloitin 2019 lokakuussa noin satasella kuussa suomirahastoon. Käteistä oli jonkin verran jäänyt käyttämättömästä ASP-tilistä, mutta en uskaltanut niitä pörssiin kunnolla työntää, kun joka paikassa varoiteltiin kurssien ATH:sta ja ihan kohta tulevasta korjausliikkeestä :D no se "korjaus" tuli 2020 maaliskuussa koronan myötä, jolloin nostin hieman kuukausisäästön summaa ja aloitin säästämään pariin suosittuun ETF:ään, joita täälläkin on usein mainittu. En uskaltanut silloinkaan tyhjentää käteiskassaa pörssiin, kun koronadippi jäi lopulta ajallisesti niin lyhyeksi. Olin varma, että isompi pudotus olisi tulossa... Pari suoraa osaketta nappasin mielenkiinnon vuoksi huhtikuussa 2020. Koronavuosien aikana tuplasin kuukausisäästösumman ja sillä tiellä ollaan edelleen. Salkun sisältö on äärimmäisen tylsä: 90% muutamassa indeksi-ETF:ssä, loput 10% parissa suomiosakkeessa ja käteisenä AOT:llä sekä OST:llä.

Edelleenkin olisi säästötilillä jotain ammuksia, jos jotain ostopaikkoja ilmaantuisi. Tosin olen hyvin missannut kaikki aiemmatkin dipit, kun ovat niin lyhytaikaisiksi jääneet. Omaa historiaa miettien, kannattaisi vaan kaikki tunkea pörssiin saman tien :D

Harhainen tavoite on jäädä eläkkeelle ~20 vuoden päästä, mutta saas nähdä. Pessimisti ei pety :)
 
Rahasi ei mene rahastoon, vaan ostat rahasto-osuuden. Rahasto käyttää rahasto-osuuden myynnistä saamansa pääoman sitten sääntöjensä mukaisiin sijoituskohteisiin. Eli se raha lakkaa olemasta sinun rahaasi tuossa ensimmäisen transaktion kohdalla, vähän sama kuin ostaisit kaupasta suklaapatukan. Toki rahasto-osuudelta voi odottaa tuottoa joko arvonnousuna tai osinko- tai korkotuloina tuotto-osuuden tapauksessa. Suklaapatukalta voit odottaa lähinnä painonnousua.
Niin, minä voin vähintäänkin KUVITELLA olevani täysin ilman vastuuta siitä mitä tapahtuu tuosta eteenpäin. "vähän sama kuin ostaisit kaupasta suklaapatukan" kyllä, patukan on valmistanut joku, joku toinen kuljettanut myyntipaikkaan, olen rahoittanut sitä kaikkea jotka vetävät patukan matkalla välistä sen kulkeutuessa teollisuuden ketjussa aina kaakaopapujen poiminnasta muovipäällystekoneen laakerien rasvaamiseen ja myyjän kiitokseen kassalta poistuessani.
Jos ostaisin kaupasta arvan jossa lukee "tämän arvan ostamalla, rahoitat 90% arvan hinnasta venäjän sotakoneistoa" sillä on sama kiertokulku, välikädet vetää 10% mutta putin saa loput.

Vastuuta on muukin kuin se minkä laki määrittelee sille, ainakin henkilökohtaisesti koen asian olevan näin.

Sinä kyllä ymmärrät mitä tarkoitan. Lakkaako arvo olemasta rahassa mitattavissa jossain välissä tuota ketjua? ( minun raha -> rahasto -> osake -> missä rahani on nyt?)
 
On ollut hienoa lukea täältä kanssafoorumistien onnistumisista sekä maksetuista oppirahoista pörssisijoituksissa. Omaltakin osalta pieni virstanpylväs saavutettu viime kuukausien globaalien nousujen myötä.

100k.png



Eli 100k meni tänään rikki - ainakin hetkellisesti. Sijoitukset aloitin 2019 lokakuussa noin satasella kuussa suomirahastoon. Käteistä oli jonkin verran jäänyt käyttämättömästä ASP-tilistä, mutta en uskaltanut niitä pörssiin kunnolla työntää, kun joka paikassa varoiteltiin kurssien ATH:sta ja ihan kohta tulevasta korjausliikkeestä :D no se "korjaus" tuli 2020 maaliskuussa koronan myötä, jolloin nostin hieman kuukausisäästön summaa ja aloitin säästämään pariin suosittuun ETF:ään, joita täälläkin on usein mainittu. En uskaltanut silloinkaan tyhjentää käteiskassaa pörssiin, kun koronadippi jäi lopulta ajallisesti niin lyhyeksi. Olin varma, että isompi pudotus olisi tulossa... Pari suoraa osaketta nappasin mielenkiinnon vuoksi huhtikuussa 2020. Koronavuosien aikana tuplasin kuukausisäästösumman ja sillä tiellä ollaan edelleen. Salkun sisältö on äärimmäisen tylsä: 90% muutamassa indeksi-ETF:ssä, loput 10% parissa suomiosakkeessa ja käteisenä AOT:llä sekä OST:llä.

Edelleenkin olisi säästötilillä jotain ammuksia, jos jotain ostopaikkoja ilmaantuisi. Tosin olen hyvin missannut kaikki aiemmatkin dipit, kun ovat niin lyhytaikaisiksi jääneet. Omaa historiaa miettien, kannattaisi vaan kaikki tunkea pörssiin saman tien :D

Harhainen tavoite on jäädä eläkkeelle ~20 vuoden päästä, mutta saas nähdä. Pessimisti ei pety :)
Tuo 100k raja on kyl kova juttu, onnee! Ja toi sun tarina siitä miten ooott vaan lisänny kuukausisäästöä ja pitäny käteistä, on aika sama mitä ite tehny. Tnutuu et se käteinen on vaan henkinen turva, vaikka järki sanoo et se kannattais laittaa töihin. Mut se on just se et dipit on niin lyhyitä, ettei ehdi reagoimaan. Itelläki on jääny prai kertaa väliin ku oon odottanu isompaa laskua. Ehkä se on vaan hyväksyttävä ettei osaa ajoittaa markkinoita.
 
Niin, minä voin vähintäänkin KUVITELLA olevani täysin ilman vastuuta siitä mitä tapahtuu tuosta eteenpäin. "vähän sama kuin ostaisit kaupasta suklaapatukan" kyllä, patukan on valmistanut joku, joku toinen kuljettanut myyntipaikkaan, olen rahoittanut sitä kaikkea jotka vetävät patukan matkalla välistä sen kulkeutuessa teollisuuden ketjussa aina kaakaopapujen poiminnasta muovipäällystekoneen laakerien rasvaamiseen ja myyjän kiitokseen kassalta poistuessani.
Jos ostaisin kaupasta arvan jossa lukee "tämän arvan ostamalla, rahoitat 90% arvan hinnasta venäjän sotakoneistoa" sillä on sama kiertokulku, välikädet vetää 10% mutta putin saa loput.

Vastuuta on muukin kuin se minkä laki määrittelee sille, ainakin henkilökohtaisesti koen asian olevan näin.

Sinä kyllä ymmärrät mitä tarkoitan. Lakkaako arvo olemasta rahassa mitattavissa jossain välissä tuota ketjua? ( minun raha -> rahasto -> osake -> missä rahani on nyt?)
Jos ostat sen suklaapatukan, miten tiedät mitä sen patukan myyjä tekee palkallansa? Miksi sinun tulisi se tietää?

Jos myyt käytetyn auton, annatko mukana raportin mitä aiot saaduilla rahoilla tehdä?
 
Niin, minä voin vähintäänkin KUVITELLA olevani täysin ilman vastuuta siitä mitä tapahtuu tuosta eteenpäin. "vähän sama kuin ostaisit kaupasta suklaapatukan" kyllä, patukan on valmistanut joku, joku toinen kuljettanut myyntipaikkaan, olen rahoittanut sitä kaikkea jotka vetävät patukan matkalla välistä sen kulkeutuessa teollisuuden ketjussa aina kaakaopapujen poiminnasta muovipäällystekoneen laakerien rasvaamiseen ja myyjän kiitokseen kassalta poistuessani.
Jos ostaisin kaupasta arvan jossa lukee "tämän arvan ostamalla, rahoitat 90% arvan hinnasta venäjän sotakoneistoa" sillä on sama kiertokulku, välikädet vetää 10% mutta putin saa loput.

Vastuuta on muukin kuin se minkä laki määrittelee sille, ainakin henkilökohtaisesti koen asian olevan näin.

Sinä kyllä ymmärrät mitä tarkoitan. Lakkaako arvo olemasta rahassa mitattavissa jossain välissä tuota ketjua? ( minun raha -> rahasto -> osake -> missä rahani on nyt?)
Oikeastaan en ymmärrä, meillä on selvästi perustavanlaatuisesti erilainen tapa ajatella asioita. Minulle arvopaperin ostaminen ei eroa millään tavalla siitä, että ostaisin jonkun muun asian omistukseeni. Arvopaperin kohdalla koen ostavani jonkun yksittäisen esineen sijasta pienen siivun jostain yrityksestä ja sitä kautta olen oikeutettu osaan yrityksen tulevaisuuden tuotoista.
Rahastoesitteistä löytyy kyllä myös vastuullisuustiedot, jos ne kiinnostavat.
Sinänsä pankki on antanut fiksun neuvon, että kannattaa sijoittaa rahastoihin, mutta oma pankki ei välttämättä tarjoa matalakuluisia indeksirahastoja. Silloin kannattaa katsella muualta, todennäköisesti sinunkin vastuullisuusvaatimuksiasi vastaavia rahastoja löytyy muualta, esim. erinäiset ilmastoindeksit.
 
Jos ostat sen suklaapatukan, miten tiedät mitä sen patukan myyjä tekee palkallansa? Miksi sinun tulisi se tietää?

Jos myyt käytetyn auton, annatko mukana raportin mitä aiot saaduilla rahoilla tehdä?
Siitä yhdestä patukasta menee niin minimaalinen määrä sille itse myyjälle ettei se hirveästi kiinnosta, se mille valtaosa siitä patukan hinnasta menee kiinnostaa jo paljon enemmän. Jos itse myyn jotain niin tiedän kyllä etten suoraan mene vaikka juurikin siirtämään varojani putinille. Joten olen tyyvyväinen ettei sitä minulta kysytä, ja pyrin parhaani mukaan selittämään jos kysytään, mutta miksi minua uskomaan, eihän ostaja sitä voi tietää, hän voi vaan luottaa sokeasti minun sanoihini.

Mutta osakemarkkinoilla puhutaan sitten sellaisista rahamääristä josta pienelläkin osalla voi täysin jo pyörittää ison maan sotakoneistoa esimerkiksi. Ja osakkkeissa ostan näennäisiä asioita ihan oikealla rahalla. Toki raha itsessäänkin on näennäinen, keskinäiseen sopimukseen perustuva, ei sen enempää todellinen. Taitaa kulta olla lähinnä todellista arvoa...kunnes musk pääsee sinne marsiin...
 
Siitä yhdestä patukasta menee niin minimaalinen määrä sille itse myyjälle ettei se hirveästi kiinnosta, se mille valtaosa siitä patukan hinnasta menee kiinnostaa jo paljon enemmän. Jos itse myyn jotain niin tiedän kyllä etten suoraan mene vaikka juurikin siirtämään varojani putinille. Joten olen tyyvyväinen ettei sitä minulta kysytä, ja pyrin parhaani mukaan selittämään jos kysytään, mutta miksi minua uskomaan, eihän ostaja sitä voi tietää, hän voi vaan luottaa sokeasti minun sanoihini.

Mutta osakemarkkinoilla puhutaan sitten sellaisista rahamääristä josta pienelläkin osalla voi täysin jo pyörittää ison maan sotakoneistoa esimerkiksi. Ja osakkkeissa ostan näennäisiä asioita ihan oikealla rahalla. Toki raha itsessäänkin on näennäinen, keskinäiseen sopimukseen perustuva, ei sen enempää todellinen. Taitaa kulta olla lähinnä todellista arvoa...kunnes musk pääsee sinne marsiin...
Tuntuu vähän siltä, että aika mennä politiikkapuolelle vääntämään. Antaa ihmisten sijoittaa kuten he haluavat sijoittaa niin kauan kuin ei lakeja rikota. Sijoitusketjua turha käyttää proxynä politiikasta vääntämiseen. Jos haluat sijoittaa niin ESG etf:sta löytynee sun arvomaailmaa vastaavia instrumenttejä.
 
Siitä yhdestä patukasta menee niin minimaalinen määrä sille itse myyjälle ettei se hirveästi kiinnosta, se mille valtaosa siitä patukan hinnasta menee kiinnostaa jo paljon enemmän. Jos itse myyn jotain niin tiedän kyllä etten suoraan mene vaikka juurikin siirtämään varojani putinille. Joten olen tyyvyväinen ettei sitä minulta kysytä, ja pyrin parhaani mukaan selittämään jos kysytään, mutta miksi minua uskomaan, eihän ostaja sitä voi tietää, hän voi vaan luottaa sokeasti minun sanoihini.

Mutta osakemarkkinoilla puhutaan sitten sellaisista rahamääristä josta pienelläkin osalla voi täysin jo pyörittää ison maan sotakoneistoa esimerkiksi. Ja osakkkeissa ostan näennäisiä asioita ihan oikealla rahalla. Toki raha itsessäänkin on näennäinen, keskinäiseen sopimukseen perustuva, ei sen enempää todellinen. Taitaa kulta olla lähinnä todellista arvoa...kunnes musk pääsee sinne marsiin...
Se ostamasi osake ei ole "uusi".
Osakkeen ensimmäinen omistajan (on ostanut sen osakeannista) raha meni sen yrityksen kassaan.

Tämän jälkeen osake on kuin tuo käytetty auto. Myyjä myy sen sinulle, ja käyttää rahansa kuten käyttää. Vaikka sitten ryyppää tai polttaa ne nuotiossa. Sitä et voi tietää, eikä se sinulle kuulu.

Vastaavasti kun myyt sen osakkeen, ei sinun tarvitse selvittää sitä mihin rahasi käytät. Miksi pitäisikään.

Edit. Jos et ole itse valmis tekemään selkoa muille omasta rahankäytöstäsi, miten coit vaatia sitä muilta?
 
Niin, minä voin vähintäänkin KUVITELLA olevani täysin ilman vastuuta siitä mitä tapahtuu tuosta eteenpäin. "vähän sama kuin ostaisit kaupasta suklaapatukan" kyllä, patukan on valmistanut joku, joku toinen kuljettanut myyntipaikkaan, olen rahoittanut sitä kaikkea jotka vetävät patukan matkalla välistä sen kulkeutuessa teollisuuden ketjussa aina kaakaopapujen poiminnasta muovipäällystekoneen laakerien rasvaamiseen ja myyjän kiitokseen kassalta poistuessani.
Jos ostaisin kaupasta arvan jossa lukee "tämän arvan ostamalla, rahoitat 90% arvan hinnasta venäjän sotakoneistoa" sillä on sama kiertokulku, välikädet vetää 10% mutta putin saa loput.

Vastuuta on muukin kuin se minkä laki määrittelee sille, ainakin henkilökohtaisesti koen asian olevan näin.

Sinä kyllä ymmärrät mitä tarkoitan. Lakkaako arvo olemasta rahassa mitattavissa jossain välissä tuota ketjua? ( minun raha -> rahasto -> osake -> missä rahani on nyt?)
Nyt mennään kyllä sellaisilla filosofian kierroksilla että jos keskityttäisiin nyt vaikka ostamaan kiltisti maailma-etf:ää, tai jos kuulostaa liian riskiseltä mafiahommalta niin säästämään turvallisesti seteleinä patjan alla.
 
Tuntuu vähän siltä, että aika mennä politiikkapuolelle vääntämään. Antaa ihmisten sijoittaa kuten he haluavat sijoittaa niin kauan kuin ei lakeja rikota. Sijoitusketjua turha käyttää proxynä politiikasta vääntämiseen. Jos haluat sijoittaa niin ESG etf:sta löytynee sun arvomaailmaa vastaavia instrumenttejä.
Salaliittoteoriaosasto voisi olla sopivampi, turha kierrättää politiikan kautta.
 
Tämän ketjun kuvauksessa ei mielestäni ole mainintaa siitä että tämä olisi sijoituskeskustelu jossa ei saa keskustella eettisestä sijoittamisesta. Se että joku kokee että se on poliittista eikä kuulu tänne ei sinsä tarkoita sitä että se joku olisi oikeassa.

Mutta joo, onhan eettinen sijoittaminen aika marginaalitouhua, monet omasta mielestään kovinkin moraaliset tomijat lähtee aika hassusti siitä että se moraalinen pelikenttä ei koske omia indeksisijoituksia mitenkään.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
308 683
Viestejä
5 235 371
Jäsenet
83 349
Uusin jäsen
okutara

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom