Saako bussilla tai muilla julkisilla kulkevat mielestänne aina myöhästyä tai lähteä etuajassa töistä?

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
No ei se ihan noin mene. Siis Tssiin on laskettu jonkin verran kotona harjoittelua, ja edellytys on että soittajat pitävät itsensä soittokunnossa ja osaavat stemmansa. Silti järjestetään harjoituksia, joissa kappale soitetaan läpi, ja se harjoitetaan tempoltaan ja nyansseiltaan sellaiseksi kuin kapellimestari haluaa. Yksittäiset instrumentit saattavat tarvittaessa pitää vielä ns stemmaharjlituksia. Ja oopperassa ja baletissa on sitten vielä laulajat ja tanssijat jotka veivaavat harjoituspianistien ja koreografien ja ties kenen kanssa. Ja sitten harjoitellaan yhdessä ja sitten lopulta rooliasuissa ja lavasteiden ja tarpeiston kanssa
juurikin tätä hain takaa: eli myöhästyminen näytöksestä on eri asia kuin myöhästyminen "töistä" myös konserttimuusikon ollessa kyseessä.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
juurikin tätä hain takaa: eli myöhästyminen näytöksestä on eri asia kuin myöhästyminen "töistä" myös konserttimuusikon ollessa kyseessä.
[/QUOTE
Joo tosiaan, 3 krt myöhässä näytöksestä x vuoden sisään niin kenkää. Ja joka kerta keskustelu. Harjoituksista myöhästymisestä ei tule sanktiota mutta varmaan puhuttelu jos myöhästely on toistuvaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Katsos ihmiset heräävät sen verran aikaisin jotta ehtii. Jos sinä tarvitset esim 2 h aamutoimiin niin silloin luonnollisesti voit herätä 2 h aikaisemmin. Ei se aamuherääminen useimmille helppoa ole mutta tehdään se mitä se vaatii. Itse käyn paskalla aamulla ja siihen menee se 1-3 min, ei mikään tekosyy sekään.
En myöhästele(tosin suosin mahdollisuuksien mukaan joustavuutta elämässäni, koska tarkka aikataulutus ärsyttää ja rasittaa minua) enkä koe tarvetta puolustella omaehtoisesti epätäsmällisiä kroonisia myöhästelijöitä. Kaipa tämä ketjun paisuneeseen aiheeseen vielä mahtuu, joten antaa nyt mennä kuitenkin.

Viittasin siihen, että se aamuherääminen todellakin on helppoa niille, jotka esimerkiksi päättävät "käydä paskalla" ja siihen menee 1-3 minuuttia. Kaikkien fysiologia ei tue tätä, joten onnekkaat käytännössä pakottavat muita vielä aikaisempiin aikatauluihin; jopa sellaisiin, jotka heille itselleenkin olisivat liikaa. Tämä olisi ongelma jopa maailmassa, jossa kukaan mulkku ei koskaan myöhästyisi tai jättäisi saapumatta.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Jotenkin absurdia on tämä keskustelu mielestäni. Jos töiden on sovittu alkavan kello 08:00, niin sitten ne alkavat silloin ja se on ihan yksi ja sama miten oma tai kenenkään muun suoli ta ilääkitys toimii bussien aikataulujen suhteen jne. Joustoista pitää sopia työpaikalla esimiehen ja/tai kollegoiden kanssa ja jos se ei ole mahdollista, niin sitten pitää vaan herätä ja käydä kakalla aikaisemmin, jotta ehtii töihin ajoissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 037
Ei keskustelu kokonaisuutena mitenkään absurdi ole. Näistä aiheen nyansseista kuten jopa kakkaamisesta voi mainita, vaikka ei mitenkään kannattaisi tai puolustaisi epätäsmällisyyttä. Kun puhutaan myöhästelemisestä, puhutaan paitsi elämänhallinnasta, myös aikataulujen järkevyydestä. Tapauskohtaisesti vaihtelee, missä määrin ongelma muodostuu näistä tai jostain muusta. Ja kuten sanottua, nämä ongelmat ovat ongelmia silloinkin, kun eivät johda myöhästelyyn.

Itsehän en monestakaan syystä alkaisi työhön, jossa pitää olla paikalla joka päivä tasan viimeistään kello 6.59. Siispä tämä ei minulle ole ongelma. Olen kyllä tehnyt paljon haastavampiakin työaikoja, ja se oli perseestä, vaikka pystyinkin heräämään esimerkiksi aamukolmelta ja olemaan ajoissa 4.45 paikalla. Ratkaisin ongelman lopettamalla ne hommat.

Joku muu kärsii siitä ongelmasta, että ei millään viitsi sohvalla istuessa jättää jotain salkkareita tai mobiilipaskapeliä kesken ja lähteä ovesta 8.25, jotta ehtisi bussiin joka on työpaikan vieressä ennen yhdeksää. Tämä tapahtuu toistuvasti ja säännöllisesti, ja sitten tosissaan mietitään, mitä asialle voisi tehdä ikään kuin se olisi epäselvää. Tämä osa keskustelusta on absurdi.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 813
Mä jos olisin krooninen myöhästelijä niin sanoisin kavereille, että aloittakaa hommat ennen kuin tuun paikalle. Älkää odotelko. Tai sitten ne muistutukset luuriin ja ollaan vaikka se tunti ennen paikalla. Parempi yhden menettää aikaansa kuin joukon odotella.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
En myöhästele(tosin suosin mahdollisuuksien mukaan joustavuutta elämässäni, koska tarkka aikataulutus ärsyttää ja rasittaa minua) enkä koe tarvetta puolustella omaehtoisesti epätäsmällisiä kroonisia myöhästelijöitä. Kaipa tämä ketjun paisuneeseen aiheeseen vielä mahtuu, joten antaa nyt mennä kuitenkin.

Viittasin siihen, että se aamuherääminen todellakin on helppoa niille, jotka esimerkiksi päättävät "käydä paskalla" ja siihen menee 1-3 minuuttia. Kaikkien fysiologia ei tue tätä, joten onnekkaat käytännössä pakottavat muita vielä aikaisempiin aikatauluihin; jopa sellaisiin, jotka heille itselleenkin olisivat liikaa. Tämä olisi ongelma jopa maailmassa, jossa kukaan mulkku ei koskaan myöhästyisi tai jättäisi saapumatta.
Joskus kun lenkille pitäisi lähteä, tulee semmoinen "ehkä vois käydä paskalla" -deja vu -fiilis, mutta antaapa odottaakin sitten iltaan asti ja sinne meni momentum raikkaaseen ulkoiluun auringonvalossa :lol:

On joskus sama käynyt töihinkin lähtiessä, ja aamutoimet tällöin venyy sinne 13:00 asti. Etätyö tekee kaiken tylsemmäksi :tdown:
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
513
Tiedän yhden tapauksen jolla on joku ADD/ADHD/vastaava ja se on kyllä aika uskomaton tapaus jos pitää jonnekin lähteä tiettyyn aikaan. Jos hänellä on siihen joku muistutus että 5min tai 10min päästä pitää lähteä niin eteisessä jos sattuu olemaan lattialla likainen sukka, saattaa lähtöajatus katketa siihen ja sitten viedään sukka pyykkiin ja ruvetaan täyttämään pesukonetta tms. Eli noita muistutuksia pitäisi olla puolen minuutin välein jos huono tuuri käy. Yleensä tuo tapaus on kuitenkin aikalailla normaali mutta joskus vaan ajatus katkeaa ihan välittömästi jonkun hyvin mitättömän asian takia.
Itse tiedän yhden koululaisen jolla vastaavaa. Tuskin paranee paljoakaan vuosien kertyessä. Tyttö on todella älykäs, mutta häntä ei voi päästää kävelemään yksin vahtimatta edes kouluun koulun pihan toiselta puolelta. Niin uskomatonta kuin se onkin, hän saattaa siinä pihan yli kävellessään unohtaa mihin oli menossa ja päätyä jonnekin aivan muualle. Joku orava tai muu ötökkä, ohi kulkevan pilven muoto tai kuun vaiheen pohtiminen harhauttaa ajatukset. Jep, lääkitys on, terapia myös. Kuulostaa huvittavalta mutta pikkukimmaa ei naurata eikä hän tahallaan käyttäydy noin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
326
Kiva aihe. Omalla työpaikalla 0,5h liukuma, eli 15min suuntaansa, ei ole moista ongelmaa.
Mutta luonteet tietäen tuokin aiheuttaisi useissa tämän ketjun osallistujista mielipahaa.
Miksi nuo aina tulevat viimeisen 15min aikana tai lähtevät heti kun jousto sallii. NYYYYYH.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
1 381
Omasta mielestä ihan ok, jos vaikka 15 min etuajassa tai myöhässä, tjs. Puol tuntia ois varmaan siinä ja siinä, ei tosin koske mua, koska en ole työnantaja ja työläisenä ei kiinnosta paljoa työkavereitten hommat, ellei ne saa jotain todella suuria etuja, ja en laske etuajassa bussiin menoa tähän kun itse voin kulkea vaikka autolla.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Ei kai siinä ole mitään ongelmaa jos asiasta sopii pomon kanssa että työaika alkaa hieman myöhemmin. Toisaalta kyllä nyt aikuisen ihmisen on päästävä töihin silloin kun on sovittu. Kävely, pyöräily, julkiset, oma auto, taksi, siitä vaan valitsee sen kulkuneuvon jolla pääsee paikalle ajoissa. Ei kai aikuiset nyt tartte kädestä pitämistä näinkin perusasioissa.

Sopikaa pomon kanssa tai sitten olette ajoissa. Vaikeeta? :confused:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Kyllä se nyt on edelleenkin tärkeää, että porukka tekee sovitunmittaisen työpäivän. Moraalitajuni päälle menee, että joku olisi jatkuvasti myöhässä ja lähtisi sitten aikaisin.

Vieläkin kyllä vastustan sitä, että jos bussit tulee 7:35 ja 8:05 ja työt alkaa kahdeksalta, niin pitäisi tulla 7:35 bussilla ja lähteä kello 16.00 joka päivä. Siitä voi ihan jokainen laskea, paljon tulee ilmaista työaikaa työnantajalle ja kyllä itse neuvottelisin asiat niin, että pääsisin tuolla myöhemmällä bussilla ja sitten vaikka kerran viikossa tuolla 7:35 bussilla ja aloittaisin työt silloin. Muuten on 40h työviikko, ei 37.5h. Tosin, jos työ on kevyttä ja vaikka liike aukeaa tasan klo 8:00, niin ei se niin paha asia olisi, mutta kuitenkin omista oikeuksista luopumista.

Muutenkin, joustavilla työajoilla saisi työnantaja enemmän porukkaa houkuteltua - kun toiset on aamuvirkkuja ja toiset tykkää nukkua myöhään. Suosittelen ihan kaikille, että ainakin kerran viikossa on aamupäivä vapaa kokouksista ja kaikilla on mahdollisuus aloittaa työt sinä päivänä myöhemmin. Tietenkin edelleen jokainen tekee täyden työpäivän, mutta tässä olisi sitten pelivaraa tehdä omia menoja ja se olisi kädenojennus ihmisille, jotka haluavat tulla myöhemmin töihin sinä päivän - viemättä kuitenkaan mitään ihmisiltä, jotka vaikka haluavat aloittaa klo 7.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Kyllä se nyt on edelleenkin tärkeää, että porukka tekee sovitunmittaisen työpäivän. Moraalitajuni päälle menee, että joku olisi jatkuvasti myöhässä ja lähtisi sitten aikaisin.

Vieläkin kyllä vastustan sitä, että jos bussit tulee 7:35 ja 8:05 ja työt alkaa kahdeksalta, niin pitäisi tulla 7:35 bussilla ja lähteä kello 16.00 joka päivä. Siitä voi ihan jokainen laskea, paljon tulee ilmaista työaikaa työnantajalle ja kyllä itse neuvottelisin asiat niin, että pääsisin tuolla myöhemmällä bussilla ja sitten vaikka kerran viikossa tuolla 7:35 bussilla ja aloittaisin työt silloin. Muuten on 40h työviikko, ei 37.5h. Tosin, jos työ on kevyttä ja vaikka liike aukeaa tasan klo 8:00, niin ei se niin paha asia olisi, mutta kuitenkin omista oikeuksista luopumista.

Muutenkin, joustavilla työajoilla saisi työnantaja enemmän porukkaa houkuteltua - kun toiset on aamuvirkkuja ja toiset tykkää nukkua myöhään. Suosittelen ihan kaikille, että ainakin kerran viikossa on aamupäivä vapaa kokouksista ja kaikilla on mahdollisuus aloittaa työt sinä päivänä myöhemmin. Tietenkin edelleen jokainen tekee täyden työpäivän, mutta tässä olisi sitten pelivaraa tehdä omia menoja ja se olisi kädenojennus ihmisille, jotka haluavat tulla myöhemmin töihin sinä päivän - viemättä kuitenkaan mitään ihmisiltä, jotka vaikka haluavat aloittaa klo 7.
Mitä ilmaista työaikaa? Se ei ole työnantajan asia hoitaa työajat sopimaan työntekijän elämään. Toki jos on järkevä työnantaja niin näistä voi sopia. Joka paikassa se ei vaan onnistu. Jos koneen on oltava käynnissä kello 8, niin ei työntekijä voi tulla kello 8:06 paikalle.

En mä nyt oikein ymmärrä tätä. Jokainen valitkoon sellaisen työpaikan jonka työajat sopii itselleen. Jos haluaa joustavia työaikoja, niin silloin on haettava sellaiselle alalle ja sellaisen työnantajan hommiin jossa sellainen onnistuu. Valintojen maailma.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Mitä ilmaista työaikaa? Se ei ole työnantajan asia hoitaa työajat sopimaan työntekijän elämään. Toki jos on järkevä työnantaja niin näistä voi sopia. Joka paikassa se ei vaan onnistu. Jos koneen on oltava käynnissä kello 8, niin ei työntekijä voi tulla kello 8:06 paikalle.

En mä nyt oikein ymmärrä tätä. Jokainen valitkoon sellaisen työpaikan jonka työajat sopii itselleen. Jos haluaa joustavia työaikoja, niin silloin on haettava sellaiselle alalle ja sellaisen työnantajan hommiin jossa sellainen onnistuu. Valintojen maailma.
Tässä on se, että jos kone on käynnissä 8-16, sitä pitää käyttää uniformu päällä, se keskellä hallia ja vaikka käynnistyminen/sammuttaminen kestää 10min -> niin sitten kannattaa huomata tekevänsä yli 8h päiviä, kun työaika ei ole se 8-16, vaan pitää olla kaikkea valmistelua ja alasajoa. Tämäkin olisi minulle ok, jos se näkyisi palkassa ja työsopimuksessa, mutta näin helppoa se on teettää ilmaisia töitä vaikka nuorilla työehtoja polkien.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Tässä on se, että jos kone on käynnissä 8-16, sitä pitää käyttää uniformu päällä, se keskellä hallia ja vaikka käynnistyminen/sammuttaminen kestää 10min -> niin sitten kannattaa huomata tekevänsä yli 8h päiviä, kun työaika ei ole se 8-16, vaan pitää olla kaikkea valmistelua ja alasajoa. Tämäkin olisi minulle ok, jos se näkyisi palkassa ja työsopimuksessa, mutta näin helppoa se on teettää ilmaisia töitä vaikka nuorilla työehtoja polkien.
Miten tämä liittyy bussien kulkuun?

Vieläkin kyllä vastustan sitä, että jos bussit tulee 7:35 ja 8:05 ja työt alkaa kahdeksalta, niin pitäisi tulla 7:35 bussilla ja lähteä kello 16.00 joka päivä. Siitä voi ihan jokainen laskea, paljon tulee ilmaista työaikaa työnantajalle ja kyllä itse neuvottelisin asiat niin, että pääsisin tuolla myöhemmällä bussilla ja sitten vaikka kerran viikossa tuolla 7:35 bussilla ja aloittaisin työt silloin. Muuten on 40h työviikko, ei 37.5h. Tosin, jos työ on kevyttä ja vaikka liike aukeaa tasan klo 8:00, niin ei se niin paha asia olisi, mutta kuitenkin omista oikeuksista luopumista.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Kun vähän mietit, voit itsekin sen ymmärtää. Käytännössä tuossa esimerkkitapauksessa 8.05 tullut voisi jäädä ajamaan alas konetta klo 16 tai 7.35 tullut valmistelemaan sen käyttöönottoa tultuaan töihin.
Onko sulla nyt faktaa ettei näin voisi sopia jossain? Ongelma nyt vaan on se että jos kaikki työntekijät sopivat juuri itselleen sopivat ajankohdat, niin menee sekavaksi. Miksi se bussi olisi ainoa syy myöhästellä? Kaikilla on joku omasta mielestä hyvä syy myöhästellä. Yks tulee fillarilla, toisella on lapsia, kolmannella on joku sairaus jne.

Muutenkin, jos bussi ei kulje sopivasti, niin pitää valita toinen kulkuneuvo. Niitä on mistä valita.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Muutenkin, jos bussi ei kulje sopivasti, niin pitää valita toinen kulkuneuvo. Niitä on mistä valita.
Lohduttaako se jos myös juna kulkee huonosti ja ratikka on vasta suunnitteilla eikä lentokenttää ole edes lähellä?

Nyt täytyy kuitenkin miettiä koko suomea jolloin esim. ne nopeasti mietityt vaihtoehdot (esim. taksi) eivät välttämättä ole valideja.

Eipä sillä, itsekin olen sitä mieltä että jatkuvasti ei saisi myöhästyä ja asiasta pitäisi sopia työnantajan kanssa. Joskus olen myös saapunut taksilla työhaastatteluun kun herätyskellon paristo sattui juuri kyseisenä aamuna kuolemaan (ja sain paikan, eli parempi saapua taksilla muutama minuutti myöhässä kuin jättää menemättä haastatteluun tai tulla joku tunti+ myöhässä bussilla).
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Lohduttaako se jos myös juna kulkee huonosti ja ratikka on vasta suunnitteilla eikä lentokenttää ole edes lähellä?

Nyt täytyy kuitenkin miettiä koko suomea jolloin esim. ne nopeasti mietityt vaihtoehdot (esim. taksi) eivät välttämättä ole valideja.

Eipä sillä, itsekin olen sitä mieltä että jatkuvasti ei saisi myöhästyä ja asiasta pitäisi sopia työnantajan kanssa. Joskus olen myös saapunut taksilla työhaastatteluun kun herätyskellon paristo sattui juuri kyseisenä aamuna kuolemaan (ja sain paikan, eli parempi saapua taksilla muutama minuutti myöhässä kuin jättää menemättä haastatteluun tai tulla joku tunti+ myöhässä bussilla).
Niin, pointti oli juuri se että miksi se bussi nyt on se ainoa jolla saa myöhästyä.

Talvella saa fillarilla myöhästyä kun on paskat kelit? Tää on loputon suo jos ruvetaan jokaiselle miettimään oma aikataulu.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Kun vähän mietit, voit itsekin sen ymmärtää. Käytännössä tuossa esimerkkitapauksessa 8.05 tullut voisi jäädä ajamaan alas konetta klo 16 tai 7.35 tullut valmistelemaan sen käyttöönottoa tultuaan töihin.
No sinullehan maksetaan työajasta, jos ei makseta niin kannattaa varmaan keskustella asiasta. Itseäsi saat syyttää, jos teet ylitöitä ilmaiseksi.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Mulla ainakin on esimies pitänyt hyväksyttävänä syynä, jos juna on myöhässä, ja siksi olen itse myöhässä Syinä ovat olleet jumittavat ovet, peurat, hirvet, jää, sade, lumi, loska, hajonneet veturit ja ties mitkä. Joskus juna ei ole tullut, joskus juna lähtenyt eri laiturilta kuin infotaulut kertoivat jne. Ei ole ollut puhettakaan, että pitäisi luotettavammalla kulkuvälineellä tulla töihin, tai pitäisi muuttaa työpaikan viereen asumaan.
 

Petteri Punakuono

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.02.2021
Viestejä
369
Mulla ainakin on esimies pitänyt hyväksyttävänä syynä, jos juna on myöhässä, ja siksi olen itse myöhässä Syinä ovat olleet jumittavat ovet, peurat, hirvet, jää, sade, lumi, loska, hajonneet veturit ja ties mitkä. Joskus juna ei ole tullut, joskus juna lähtenyt eri laiturilta kuin infotaulut kertoivat jne. Ei ole ollut puhettakaan, että pitäisi luotettavammalla kulkuvälineellä tulla töihin, tai pitäisi muuttaa työpaikan viereen asumaan.
Niin, jos juna on myöhässä silloin tällöin. Eri asia kuin se että ei vaan viitsi lähteä 30 minuuttia aikaisemmalla bussilla että ehtii töihin.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Niin. Mutulla sanoisin että ehkä 220:stä työpäivästä 10-20:nä on myöhässä. Onhan sekin jo 5-10%. Ongelmana on, että koskaan ei voi tietää etukäteen, onko juna myöhässä vai ei. Nykyinen suora juna lähtee 6:37. Edeltävä juna lähtee klo 3:45 ja sisältää vaihdon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Mulla ainakin on esimies pitänyt hyväksyttävänä syynä, jos juna on myöhässä, ja siksi olen itse myöhässä Syinä ovat olleet jumittavat ovet, peurat, hirvet, jää, sade, lumi, loska, hajonneet veturit ja ties mitkä. Joskus juna ei ole tullut, joskus juna lähtenyt eri laiturilta kuin infotaulut kertoivat jne. Ei ole ollut puhettakaan, että pitäisi luotettavammalla kulkuvälineellä tulla töihin, tai pitäisi muuttaa työpaikan viereen asumaan.
Tietysti, ei kukaan voi taata että olisi aina ja ikuisesti ajoissa. Kuka vaan voi saada vaikka sydänkohtauksen työmatkalla. Ihan sama vaikka asuisit samassa rakennuksessa kuin työpaikka niin voit jäädä vaikka hissiin jumiin. Ja aina sattuu teknisiä häiriöitä junaan/bussiin/autoon tai mihin vaan.

Mutta jos sitten tulee aina 10min myöhässä kun ei viitsi tulla aikaisemmalla bussilla/junalla niin se onkin jo aivan eri asia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 482
Viestejä
4 163 799
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom