Saako bussilla tai muilla julkisilla kulkevat mielestänne aina myöhästyä tai lähteä etuajassa töistä?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
594
Työajanseuranta kuittaisi tämän ongelman. Henkilökohtaisesti ei kiinnosta muiden menot, jos kokisin vääryyttä niin lähtisin joskus aikaisemmin sen kummempaa numeroa tekemättä.. Tähän toki vaikuttaa työn luonne kuten on jo keskusteltu.

Työajan seurannasta tuli mieleen kun olin julkisessa terveydenhuollossa töissä, tuli sinne ne mammat aina ajoissa. Esim. jos ensimmäinen asiakas saapui klo 8:00, niin oltiin töissä jo 7:30. "valmistautumassa" Sitten töiden jälkeen odotettiin että mies tuli hakemaan tai bussi lähti, niin siitä 10-15min lisää aikaa, eli mukavasti ~3h aikaisemmin pääsi sitten perjantaina lähtemään töistä.
Ennen kuin lähdin tuli muutos että 7:45 lähtee vasta työajanseuranta raksuttamaan, vaikka tulisi puolelta.

Itse en ottanut yhtä työtä vastaan kun ei kiinnostanut tulla töihin joka päivä 20min aikaisemmin ja odotella linkkua toiset 20min sitten töiden jälkeen. Kuljen siis julkisilla.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 996
Tää on vissiin jotain jenkkilä kokemusta kun siellähän ainakin nyt olet? Tuntimäärälläsi Suomessa työnantaja olisi käräjäoikeudessa työsuojelulain rikkomisesta. Muutenkin tuolla jenkeissä tuntuu olevan suhteellisen vammainen "tehdään työtä ilman vapaa-aikaa kulttuuri", vaikka siellä muuten on kaikki suurta ja mahtavaa niin tuo asia on sellainen että käytännössä itseäni ei saisi sinne töihin oikein mistään hinnasta...
Olet oikeassa. Tämä on sitä amerikan "parasta" antia. Työajat on sen mitä esimies määrää. Voi olla superrentoa(kaverit palkkaa kavereita ja kukaan ei tee muuta kuin taputtelee toisia selkään), kyttäystä tai asiallista menoa. Pahimmillaan johtaa siihen, että ollaan vain työpaikalla näyttäytymässä. Tuo sitten yhdessä paikassa johti siihen kyttäämiseen. Onneksi etätyö on lopettanut viimeisetkin kyttäyshommat. Nyt melkeinpä pakko miettiä asioita tehtyjen töiden kautta eikä tuntien kautta.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 996
Noista tunneista tulee mieleen tapaus, missä suomessa ollessa onnistuin sössimään ison kolmihaarakoukun käteen kiinni. Hauenpentele pyörähti yllättävästi liplock:lla nostaessa. Kiireellä terveyskeskukseen, kun se menee pienellä paikkakunnalla aikaisin kiinni. Kerettiin sinne vajaa 5 minuuttia ennen sulkemisaikaa paikalle. Ulko-ovi olikin lukossa ja ei päässyt sisälle. Autossa odoteltiin ja kun kello oli tasan niin sieltä koko henkilökunta kävelee ulos. Oli sopivasti valmisteltu, että kaikki pääsevät ajoissa kotiin laittamalla ovi lukkoon etukäteen. Ei jaksanut lähteä isompaan kaupunkiin koukkua poistattamaan. Ei voinut muuta kuin painaa koukun läpi lihaksesta ja ihosta, toivoa parasta, kärki poikki, koukku irti ja takaisin kalaan.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Mites noin yleisesti jos on aina myöhässä eikä vaan mahda sille mitään vaikka kuinka yrittäisi olla ajoissa? Jos se johtuu esim. neurologisesta häiriöstä kuten ADD, jonka yksi oire on ettei hahmota ajan kulumista kunnolla.
Tuollaisia hahmotushäiriöitä varten on olemassa elektronisia laitteita, joihin voi asettaa hälytyksen. Käytännössä tuo "en mahda mitään vaikka kuinka yritin" tarkoittaa vain ihan helvetin paskaa yrittämistä. Eikä johdu mistään neurologisesta häiriöstä.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Tuollaisia hahmotushäiriöitä varten on olemassa elektronisia laitteita, joihin voi asettaa hälytyksen. Käytännössä tuo "en mahda mitään vaikka kuinka yritin" tarkoittaa vain ihan helvetin paskaa yrittämistä. Eikä johdu mistään neurologisesta häiriöstä.
Ja lääkitys tottakai. Ei ole hyvä tekosyy tuo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 408
Tuollaisia hahmotushäiriöitä varten on olemassa elektronisia laitteita, joihin voi asettaa hälytyksen. Käytännössä tuo "en mahda mitään vaikka kuinka yritin" tarkoittaa vain ihan helvetin paskaa yrittämistä. Eikä johdu mistään neurologisesta häiriöstä.
Tiedän yhden tapauksen jolla on joku ADD/ADHD/vastaava ja se on kyllä aika uskomaton tapaus jos pitää jonnekin lähteä tiettyyn aikaan. Jos hänellä on siihen joku muistutus että 5min tai 10min päästä pitää lähteä niin eteisessä jos sattuu olemaan lattialla likainen sukka, saattaa lähtöajatus katketa siihen ja sitten viedään sukka pyykkiin ja ruvetaan täyttämään pesukonetta tms. Eli noita muistutuksia pitäisi olla puolen minuutin välein jos huono tuuri käy. Yleensä tuo tapaus on kuitenkin aikalailla normaali mutta joskus vaan ajatus katkeaa ihan välittömästi jonkun hyvin mitättömän asian takia.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 101
Välillä on alkanut jurppia muutaman työkaverin tapa olettaa että jos olen vartin etuajassa työpaikalla (en tykkää jättää viimetinkaan) kahvilla niin olen silloin töissä ja aletaan naputtaa että miksi en tee sitä/tätä/tuota. Pariin otteeseen on pitänyt avautua asiasta ja silti se on ollut vaikea asia ymmärrettäväksi.

E: mainittakoon vielä että minulla on säännölliset työajat joten siitäkään ei voi olla epäselvyyttä.
 
Viimeksi muokattu:

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Noista tunneista tulee mieleen tapaus, missä suomessa ollessa onnistuin sössimään ison kolmihaarakoukun käteen kiinni. Hauenpentele pyörähti yllättävästi liplock:lla nostaessa. Kiireellä terveyskeskukseen, kun se menee pienellä paikkakunnalla aikaisin kiinni. Kerettiin sinne vajaa 5 minuuttia ennen sulkemisaikaa paikalle. Ulko-ovi olikin lukossa ja ei päässyt sisälle. Autossa odoteltiin ja kun kello oli tasan niin sieltä koko henkilökunta kävelee ulos. Oli sopivasti valmisteltu, että kaikki pääsevät ajoissa kotiin laittamalla ovi lukkoon etukäteen. Ei jaksanut lähteä isompaan kaupunkiin koukkua poistattamaan. Ei voinut muuta kuin painaa koukun läpi lihaksesta ja ihosta, toivoa parasta, kärki poikki, koukku irti ja takaisin kalaan.
Tämä on vähän sama homma kun hain terveyskeskuksesta hoitolaitteita silloiselle tyttöystävälle. Ovi oli lukossa niin menin kysymään neuvonnasta että voisko joku tulla aukaiseen ja jos ei niin millon vois. Siellä oli sitten hoitaja joka sano että se aukeaa tunnin päästä ja sitä asiaa hoitava ei ole vielä töissä. No istun ja odotan. Tunnin päästä tämä sama hoitaja nousee sieltä kopista, lyllertää sisäkautta sinne hoitolaitehuoneeseen, aukaisee sen oven ja ottaa ainoan asiakkaan, eli minut sisään. Antaa kysyttäessä halutut tavarat, laittaa oven takaisin lukkoon ja menee istumaan neuvonnan tiskille takaisin. Hoitolaitteita saa vain tiettynä kellonaikana...
 
Liittynyt
28.08.2019
Viestejä
38
Tiedän yhden tapauksen jolla on joku ADD/ADHD/vastaava ja se on kyllä aika uskomaton tapaus jos pitää jonnekin lähteä tiettyyn aikaan. Jos hänellä on siihen joku muistutus että 5min tai 10min päästä pitää lähteä niin eteisessä jos sattuu olemaan lattialla likainen sukka, saattaa lähtöajatus katketa siihen ja sitten viedään sukka pyykkiin ja ruvetaan täyttämään pesukonetta tms. Eli noita muistutuksia pitäisi olla puolen minuutin välein jos huono tuuri käy. Yleensä tuo tapaus on kuitenkin aikalailla normaali mutta joskus vaan ajatus katkeaa ihan välittömästi jonkun hyvin mitättömän asian takia.


Myöhästymistä pidetään aina luonteen heikkoutena tai huonona tapana, josta närkästytään. Olis kiva jos tietoisuus lisääntyis että se ajoissa oleminen on joillekin oikeasti vaikea haaste.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 729
Myöhästymistä pidetään aina luonteen heikkoutena tai huonona tapana, josta närkästytään. Olis kiva jos tietoisuus lisääntyis että se ajoissa oleminen on joillekin oikeasti vaikea haaste.
No ei tuo kyllä oikein muuta ole, kaiken lisäksi nämä sankarit käytännössä ovat aina myöhässä, eivät ilmoita olevansa myöhässä, eivät soita matkalta eivätkä anna mitään tietoa itsestään että koska edes _saattaisivat_ olla tulossa. Toisin sanoen eivät ole edes lähteneet kun pitäisi olla jo perillä ja matkaa voi kuitenkin olla vaikkapa 1h... Siinä on sitten komeeta venata safkat grillissä tai todetta ei tässä enää 1,5h päästä edes kannata lähteä sinne minne oltiin menossa.

Muutaman kerran kun jättää matkasta niin yleensä joko oppivat tai vetävät niin pahasti herneet nenään että ei enää tartte olla tekemissä eikä siten myöskään odotella.
 
Liittynyt
28.08.2019
Viestejä
38
No ei tuo kyllä oikein muuta ole, kaiken lisäksi nämä sankarit käytännössä ovat aina myöhässä, eivät ilmoita olevansa myöhässä, eivät soita matkalta eivätkä anna mitään tietoa itsestään että koska edes _saattaisivat_ olla tulossa. Toisin sanoen eivät ole edes lähteneet kun pitäisi olla jo perillä ja matkaa voi kuitenkin olla vaikkapa 1h... Siinä on sitten komeeta venata safkat grillissä tai todetta ei tässä enää 1,5h päästä edes kannata lähteä sinne minne oltiin menossa.

Muutaman kerran kun jättää matkasta niin yleensä joko oppivat tai vetävät niin pahasti herneet nenään että ei enää tartte olla tekemissä eikä siten myöskään odotella.
On kahdenlaista myöhästelyä:

1. Kusipäistä/välinpitämätöntä/piittaamatonta myöhästelyä, jossa henkilö ei yksinkertaisesti välitä että on myöhässä ja että muut joutuvat odottamaan.
2. Neuroottista/ahdistunutta myöhästymistä, jossa myöhästyjä hädissään soittaa olevansa tulossa ja on hermostunut ja pahoillaan tilanteesta ja aiheuttamastaan odotuksesta.

Ongelmana on että kaikkia kakkostyypin myöhästelijöitä kohdellaan ikään kuin he olisivat ykköstyyppiä.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
On kahdenlaista myöhästelyä:

1. Kusipäistä/välinpitämätöntä/piittaamatonta myöhästelyä, jossa henkilö ei yksinkertaisesti välitä että on myöhässä ja että muut joutuvat odottamaan.
2. Neuroottista/ahdistunutta myöhästymistä, jossa myöhästyjä hädissään soittaa olevansa tulossa ja on hermostunut ja pahoillaan tilanteesta ja aiheuttamastaan odotuksesta.

Ongelmana on että kaikkia kakkostyypin myöhästelijöitä kohdellaan ikään kuin he olisivat ykköstyyppiä.
Jos tapaus 2. toistuu useammin, silloin siirrytään tapaukseen 1.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 691
Jos tapaus 2. toistuu useammin, silloin siirrytään tapaukseen 1.
Niinpä. Jos ei ole erityisesti sovittu että joku saa luvan kanssa käyttäytyä jatkuvasti eri tavalla kuin muut, niin sitten pitää tulla lopulta myös sanktioita. Olettaen siis tietenkin että työpaikalla vietetty aika on ko. firmalle tuotetun työpanoksen osalta järkevä mittari, mitä se ei nykypäivänä monestikaan ole.
 
Liittynyt
28.08.2019
Viestejä
38
Pahin itellä oli varmaan se kun olin tuntiassarina opettamassa matematiikkaa yliopistotasolla ja siellä mua odotti aina luokallinen opiskelijoita (n.40-50) ja mä tulin sinne aine 15-30 min myöhässä ja kylmä hiki virtasi niskassani kun mua nolotti niin paljon lähestyessäni luokkaa ja aina pelotti että ovatko opiskelijat vihaisia. Silti en pystynyt pääsemään myöhästelystä eroon :tdown:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 408
Täytyy sanoa että onneksi itselläni ei ole mitään tarkkaan määriteltyä työaikaa, kunhan nyt teen viikon aikana viikolle suunnitellut työt. Itsekin merkkaan tuntilistaan joka päivä samat tunnit ja olen kyllä vähintäänkin koneen ja/tai kännykän ääressä päivän tuntimäärän verran. Se on sitten eri asia olenko esimerkiksi torstaina AKTIIVISESTI töissä koko työajan jos olen esimerkiksi maanantaina ja tiistaina vähän joustanut ja molempina päivinä ihmetellyt jotain asiakkaan ongelmaa normaalin työajan ulkopuolella tunnin per päivä. Keskimäärin kuitenkin tulee viikossa tehtyä viikon työtunnit mutta jos jonakin päivänä menee pitkäksi niin vastaavasti saatan löysäillä toisena päivänä vastaavan ajan. Ei ottanut yhtään itsetunnon päälle kun tuossa joku aika sitten oli viikko jolloin ei oikein tullut tehtyä mitään kun tiesi että seuraavalla viikolla joutuu tekemään pitkää päivää joka tasoitti aikalailla tuon löysäilyviikon.

Aikanaan olin yhdessä firmassa duunissa jossa laskettiin joka ikinen minuutti joka päivä ja oli kauhean tarkkaa että joka PÄIVÄ tuli tunnit täyteen vaikka jonain päivänä ei ollut mitään hommaa ja toisina päivinä olisi ollut niin ettei päivän tunnit riittäneet. Yllättäen tuolla ei tullut kovin kauaa oltua duunissa kun hommassa ei ollut mitään järkeä.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Myöhästymistä pidetään aina luonteen heikkoutena tai huonona tapana, josta närkästytään. Olis kiva jos tietoisuus lisääntyis että se ajoissa oleminen on joillekin oikeasti vaikea haaste.
Voi se olla vaikea haaste, mutta ei se tee siitä yhtään vähempää huonoa tapaa. Välinpitämättömyyttähän se on, mikäli kyseessä ei oikeasti ole oikeasti vajaalla käyvä henkilö.

Mielenkiinnosta, kuljetko koskaan pidempiä matkoja junalla, laivalla tai lentokoneella? Oletko käynyt kutsunnoissa? Käytkö koskaan lääkärissä? Kuinka usein myöhästyt näistä?
 
Liittynyt
28.08.2019
Viestejä
38
Mielenkiinnosta, kuljetko koskaan pidempiä matkoja junalla, laivalla tai lentokoneella?
Nyt korona-aikana vähemmän mutta muuten junalla kuljen ainakin kerran kuussa, lentokoneella ehkä pari kertaa vuodessa (meno ja paluu) ja laivalla paljon harvemmin kuin kerran vuodessa.

Oletko käynyt kutsunnoissa?
Olen toki käynyt ja ihan armeijankin suorittanut.

Käytkö koskaan lääkärissä? Kuinka usein myöhästyt näistä?
Käyn ja useimmiten olen näistäkin vähän myöhässä (max. 10 min) mutta jos oikein kovasti yritän ja julkiset liikennevälineet ja vaihdot sattuvat osumaan juuri kohdalleen, saatan nippa nappa ehtiä ajoissa.
 
Liittynyt
28.08.2019
Viestejä
38
Kuinka usein myöhästyt lennolta ja laivasta?
Olen kerran myöhästynyt kokonaan lentokoneesta kun pakkaaminen venyi liikaa. Kävi hyvä säkä ja sain lipun vaihdettua ilmaiseksi toiseen lentoon viikon päästä, josta melkein myöhästyin siitäkin.

Laivasta olen melkein myöhästynyt mutta silti ehtinyt nippa nappa. Laivareissuja kuitenkin vähän.

Junaan ostan usein lipun mutta en ehdi siihen niin joudun maksamaan palvelumaksun lipun vaihdosta seuraavaan junaan. Enimmillään olen ehtinyt vasta neljänteen junaan, johon olen ostanut lipun.

Myöhästyitkö kutsunnoista?
En muistaakseni juuri sillä kertaa myöhästynyt.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Olen kerran myöhästynyt kokonaan lentokoneesta kun pakkaaminen venyi liikaa. Kävi hyvä säkä ja sain lipun vaihdettua ilmaiseksi toiseen lentoon viikon päästä, josta melkein myöhästyin siitäkin.
Olet kerran myöhästynyt kokonaan lentokoneesta, mutta sen jälkeen olet ehtinyt ajoissa? Mistä se johtuu?

Olet "melkein myöhästnyt" lentokoneesta ja laivasta ja junasta vaikka kuinka, mutta kerrot myöhästyneesi luennolta aina. Miksi et myöhästy lentokoneesta, laivasta ja junasta aina?
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Kiintoisaa. Itsellä on kans ADHD-spektrin diagnoosi, mutta myöhästelyn sijaan saavun lentokentälle 3 tuntia ennen lähtöä jotta ei missään tapauksessa myöhästy :kahvi:
Jep. Jos ei käy ihan vajaalla ja ymmärtää tapansa myöhästyä, on erittäin helppoa korjata asia, jos asia vähääkään kiinnostaa.
 
Liittynyt
28.08.2019
Viestejä
38
Olet kerran myöhästynyt kokonaan lentokoneesta, mutta sen jälkeen olet ehtinyt ajoissa? Mistä se johtuu?

Olet "melkein myöhästnyt" lentokoneesta ja laivasta ja junasta vaikka kuinka, mutta kerrot myöhästyneesi luennolta aina. Miksi et myöhästy lentokoneesta, laivasta ja junasta aina?
Joskus on säkällä ajoissa jos julkiset liikennevälineet kulkee just sopivasti tai muuten menee sattumalta se minimiaika kotoa kohteeseen. Sanoisin, että koettu paine vaikuttaa myöhästymistodennäköisyyteen. Lentokone aiheuttaa suuren paineen olla ajoissa, joten lentokoneesta myöhästyn harvemmin. Myös luennoimaan ehtimisessä on paine olla ajoissa koska on noloa myöhästyä mutta jokin alitajunnassa antaa luvan viivytellä syöttäen päähän ajatuksia kuten "Kyllä ne opiskelijat jaksaa venata hieman". Jos maksan itse lääkärin olen todennäköisemmin ajoissa kuin jos lääkäri on minulle ilmainen julkisessa terveydenhuollossa (suuremmat taloudelliset panokset -> suurempi paine).
 
Liittynyt
28.08.2019
Viestejä
38
Kiintoisaa. Itsellä on kans ADHD-spektrin diagnoosi, mutta myöhästelyn sijaan saavun lentokentälle 3 tuntia ennen lähtöä jotta ei missään tapauksessa myöhästy :kahvi:

Ja aina jos on joku tärkeä juttu esim aamulla klo 6.00, niin saatan menettää yöunet kokonaan kun pelkään että nukun pommiin.
Joo ADHD-spektri on tosi laaja ja jenkit jaottelee nykyään ADHD:n seitsemään eri alatyyppiin, jotka voivat olla ihan erilaisia. Toiset huolehtii kaikesta liikaa ja toiset liian vähän. Itse tunnistan itseni tyypiksi 3: Overfocused ADD, jota kuvataan näin:

Patients with overfocused ADD have all of the core ADD symptoms, plus great trouble shifting attention. They get stuck or locked into negative thought patterns or behaviors. There is a deficiency of serotonin and dopamine in the brain. When the brain is scanned, you see that there's too much activity in the area called the anterior cingulate gyrus, which is the brain's gear shifter. This overactivity makes it difficult to go from thought to thought, task to task, and to be flexible.

 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Joskus on säkällä ajoissa jos julkiset liikennevälineet kulkee just sopivasti tai muuten menee sattumalta se minimiaika kotoa kohteeseen. Sanoisin, että koettu paine vaikuttaa myöhästymistodennäköisyyteen. Lentokone aiheuttaa suuren paineen olla ajoissa, joten lentokoneesta myöhästyn harvemmin. Myös luennoimaan ehtimisessä on paine olla ajoissa koska on noloa myöhästyä mutta jokin alitajunnassa antaa luvan viivytellä syöttäen päähän ajatuksia kuten "Kyllä ne opiskelijat jaksaa venata hieman". Jos maksan itse lääkärin olen todennäköisemmin ajoissa kuin jos lääkäri on minulle ilmainen julkisessa terveydenhuollossa (suuremmat panokset -> suurempi paine).
Juuri näin. Muuten meni täysin oikein, mutta tuo "paine" ei tule ulkoa päin, vaan se on se sinun oma suhtautumisesi asiaan. Sinä itse luot sen paineen, ja nimenomaan tuo "kyllä ne opiskeliat jaksaa venata hieman" on se välinpitämättömyys asiasta. Se on jotain, mitä sinä itse teet, ja olet selittänyt sen johtuvan "ulkoisista paineista" ja "ADHD:sta", mikä tehokkaasti luo itsellesi näkökulman, että asiassa on kyse sinusta riippumattomista asioista. Mikään ei varsinaisesti estä sinua suhtautumasta kaikkeen myöhästymiseen samalla tavalla kuin tuohon lentokoneesta myöhästymiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 408
Juu, tuolla aiemmin mainitsemallani tutulla on vähän sama homma, jos hän muistaa ja tajuaa tilanteen niin on yleensä ihan liian aikaisin joka paikassa mutta jos lähtö menee jostakin syystä siihen alle vartin varoitusajalle niin käytännössä aina menee pitkäksi kun tulee 100 ja 1 asiaa siihen väliin ja jää niitä jumittamaan. Ihan hyvä jätkä hän on ja on monta hauskaa reissua on tullut tehtyä mutta pitää vaan ottaa hänen tapansa käsitellä asioita huomioon. Ileisesti työnantajat ovat käsittäneet hyvin hänen rajoitteensa ajanhallinnassa kun en muista että hän olisi koskaan ollut paria päivää pidempään työttömänä sinä aikana kun olen hänet tuntenut eikä ole käsittääkseni koskaan saanut potkuja vaan ihan itse on impulsiivisuudestaan johtuen vaihtanut duunia.
 
Liittynyt
28.08.2019
Viestejä
38
Juuri näin. Muuten meni täysin oikein, mutta tuo "paine" ei tule ulkoa päin, vaan se on se sinun oma suhtautumisesi asiaan. Sinä itse luot sen paineen, ja nimenomaan tuo "kyllä ne opiskeliat jaksaa venata hieman" on se välinpitämättömyys asiasta. Se on jotain, mitä sinä itse teet, ja olet selittänyt sen johtuvan "ulkoisista paineista" ja "ADHD:sta", mikä tehokkaasti luo itsellesi näkökulman, että asiassa on kyse sinusta riippumattomista asioista. Mikään ei varsinaisesti estä sinua suhtautumasta kaikkeen myöhästymiseen samalla tavalla kuin tuohon lentokoneesta myöhästymiseen.
Mutta kun en mä voi oikein päättää sitä suhtautumista. En mä tietoisesti ajattele "kyllä ne opiskelijat jaksaa venata hieman" vaan se tulee hallitsemattomasti alitajunnasta. En usko että pystyn vaikuttamaan siihen. Mutta se kyllä auttais jos duunissa olis joku todella ankara pomo joka antais satikutia myöhästymisestä. Luulisin, että valtava pelko rangaistuksesta sais mut olemaan ajoissa. Voisko ongelmana olla, että nykyään kaikkialla on aika löysää ja joustavaa eikä ole sellaista ulkopuolista kurittajaa vaan kaikki on sun omasta itsesäätelystä kiinni kun mä just tarvisin sitä ulkoista kurinpitäjää.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
349
Joskus on säkällä ajoissa jos julkiset liikennevälineet kulkee just sopivasti tai muuten menee sattumalta se minimiaika kotoa kohteeseen. Sanoisin, että koettu paine vaikuttaa myöhästymistodennäköisyyteen. Lentokone aiheuttaa suuren paineen olla ajoissa, joten lentokoneesta myöhästyn harvemmin. Myös luennoimaan ehtimisessä on paine olla ajoissa koska on noloa myöhästyä mutta jokin alitajunnassa antaa luvan viivytellä syöttäen päähän ajatuksia kuten "Kyllä ne opiskelijat jaksaa venata hieman". Jos maksan itse lääkärin olen todennäköisemmin ajoissa kuin jos lääkäri on minulle ilmainen julkisessa terveydenhuollossa (suuremmat taloudelliset panokset -> suurempi paine).
Ihailen arvostustanne nuorempaa sukupolvea kohtaan, ja yleensä kanssaihmisiä.

Toki ymmärrän jos itsellä on enemmän pelissä niin ei myöhästytä.

Katso kohta 1 joka luulee olevansa 2.

Edit:

1+2=3

3. Neuroottinen/ahdistunut kusipää joka ei yritä korjata tilannetta, ellei lompakko ole kyseessä.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 284
Mutta kun en mä voi oikein päättää sitä suhtautumista. En mä tietoisesti ajattele "kyllä ne opiskelijat jaksaa venata hieman" vaan se tulee hallitsemattomasti alitajunnasta. En usko että pystyn vaikuttamaan siihen. Mutta se kyllä auttais jos duunissa olis joku todella ankara pomo joka antais satikutia myöhästymisestä. Luulisin, että valtava pelko rangaistuksesta sais mut olemaan ajoissa.
Iso työ siinä voi usein olla, mutta pystyi siihen tai ei, niin jos uskoo siihen, ettei pysty, se jo itsessään melko varmasti varmistaa sen, ettei pystykään. Mutta tämäkin taitaa olla sellainen keissi, että haluat varmastikin olla ajoissa, mutta haluat vähemmän olla ajoissa kuin tehdä jotain muuta, mitä sitten teetkin ajoissa olemisen sijasta. Tai sitten haluat olla sopivaan aikaan, mutta erittäin voimakkaasti et halua olla niin ajoissa, että joutuisit itse odottelemaan.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 996
Jos ei opi tulemaan paikalle ajoissa ja ajoissa paikalla oleminen on tärkeää niin sitä on väärissä hommissa. Jos tuollaista ongelmaa on niin pitää sitten löytää se keino oli se sitten vaikka hälytys luurissa 30s välein alkaen 2h ennen h-hetkeä. Joku arvo se on niiden odottelijoidenkin ajalla. Varsinkin jos moni odottelee yhtä paikalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 408
Jos vaan jotenkin saisit ajateltua että olisi pakko olla ajoissa? Tuo saattaa olla hankalaa, paha sanoa kun itse on sellainen luonne että mulla on taas pakkomielle olla oikeastaan kaikkialla vähintään 5min etuajassa ettei vahingossakaan myöhästy ja mua ärsyttää se kun on ensin sovittu jotain ja sitten jotkut tulevat ihan viimetinkaan. Mieluummin olen itse tosiaan jossain sovitussa paikassa vaikka 15min ennen määräaikaa ja vaikka polttelen tupakan odotellessa kuin olen myöhässä.

Itselläni on ainakin ihan pakko ilmoitella muille jos jostain syystä myöhästyn ja rupeaa kauheasti ahdistamaan jos myöhästyy jostakin sovitusta tapaamisesta tms.
 
Liittynyt
28.08.2019
Viestejä
38
Jos vaan jotenkin saisit ajateltua että olisi pakko olla ajoissa? Tuo saattaa olla hankalaa, paha sanoa kun itse on sellainen luonne että mulla on taas pakkomielle olla oikeastaan kaikkialla vähintään 5min etuajassa ettei vahingossakaan myöhästy ja mua ärsyttää se kun on ensin sovittu jotain ja sitten jotkut tulevat ihan viimetinkaan. Mieluummin olen itse tosiaan jossain sovitussa paikassa vaikka 15min ennen määräaikaa ja vaikka polttelen tupakan odotellessa kuin olen myöhässä.

Itselläni on ainakin ihan pakko ilmoitella muille jos jostain syystä myöhästyn ja rupeaa kauheasti ahdistamaan jos myöhästyy jostakin sovitusta tapaamisesta tms.
Jeps ahdistaahan se itseäkin ja usein aika paniikissa soitan lääkärille/pomolle ym. että tuun myöhässä ja keksin jonkun tekosyyn (avaimet unohtu kotiin jne). Toi mainitsemassani artikkelissa suunnilleen puolivälissä oleva sarjakuva kuvaa täsmälleen ne tuntemukset mitä siinä käy läpi.

Hassua on se, että jos oon joskus etuajassa niin se on oikeastaan oikein miellyttävää kun voin esimerkiksi miettiä miten hoidan sen kohta alkavan tapaamisen tai käydä hakemassa kahvikupillisen jne.

Yksi strategia jonka olen tähän kehittänyt on se, että en palaa menojen välillä koskaan kotiin vaan jään suoraan kaupungille hengaamaan menojen välissä. Tällöin olen ikään kuin jo valmiiksi siirtymätilassa seuraavaan kohteeseen (tosin silloinkin voi myöhästyä jos esimerkiksi menee kahvilaan ja alkaa siellä lukea kännykällä jotain kiinnostavaa IO-Techin foorumikeskustelua ja menettää ajantajun).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 408
Tuo on kuulemma hyvä juttu että keksii jotain tapoja joilla saa oltua ajoissa paikanpäällä. Tuossa vaan on se ongelma että helposti tulee hirveästi "tyhjäkäyntiä" eli aikaa menee hirveästi hukkaan joten joutuu tasapainoilemaan sen kanssa minkä verran odottelua on järkevää ja mikä ei.

Työelämässä kyllä ymmärrän tuonkaltaisen myöhästelyn sun muut omituisuudet kunhan vaan asianosainen kehtaa kertoa tuosta asiasta suoraan. "tavalliselta" ihmiseltä kuitenkin oletan täsmällisyyttä.

Kummasti osaa suhtautua tuollaisiin pikku poikkeavuuksiin kun kaveripiirissä on kaikenlaisia poikkeavia ihmisiä, kuten ADHD-tapauksia, sokeita, pyörätuolissa istuvia, homoja, lesboja ja muita vähemmistöjä "normaalien" ihmisten lisäksi. jokaisella on omat rajoitteensa mutta monesti noilla jollain tavalla "puutteellisilla / poikkeavilla" on joku muu juttu jossa ne ovat jopa tavan allaajaa parempia.
 
Liittynyt
28.08.2019
Viestejä
38
Niin ja tosiaan armeija meni mulla hyvin enkä myöhästyny lomilta kertaakaan. Se oli se tiukka kuri joka toimi mulla ja joka puuttuu siviilielämästä. Mun pitäis ikäänkuin kehittää kuvitteellinen kuri pään sisälle jollain tapaa.

Joo ADD-ihmisillä on special-kykyjäkin mitä taviksilla ei ole, esim. voi päästä hyperfokus-olotilaan (ylikeskittyminen) jossa on täysin uppoutunut tekemiseen ja jaksaa tehdä usein loistavaa jälkeä (esim. ohjelmakoodia) vaikka 48 tuntia putkeen väsymättä. ADD voi olla tietyntyyppisissä työtehtävissä merkittävä vahvuus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 408
Juu, meillä on duunissa yksi yhteistyökumppani jolla on koodarina joku erittäin pahasti autistinen tapaus. Se on ihan huipputyyppi mutta aluksi oli todella hankala kommunikoida sen kanssa kun se ottaa kaiken totaalisen tosissaan, joten joutui ihan oikeasti opettelemaan että sille pitää sanoa asiat tasan ja tarkalleen juuri niinkuin asiat on kun kyseinen henkilö käsittää kaiken tasan ja tarkalleen kirjaimellisesti. Tosin, kun tuon tyypin ajatuksenjuoksuun pääsi sisälle niin oli hyvinkin humoristinen ja sarkastinen tapaus, heitti ihan hillitöntä läppää omalla järkyttävän asiallisella tavallaan. Tuo tapaus on kyllä sellainen että kuulemma jos hänen tekemänsä koodi ei käänny kerrasta niin hän soittaa kääntäjän tekijälle ja kertoo että kääntäjässä on bugi, ja niin hullua kun se onkin niin useimmiten asia on ollut juuri niin. Sinänsä hullua että kyseinen tyyppi ei pysty juuri mihinkään normaaliin vuorovaikutukseen mutta on työssään käytännössä täydellinen eli ei tee käytännössä ollenkaan virheitä.
 
Liittynyt
16.03.2020
Viestejä
323
Pahin itellä oli varmaan se kun olin tuntiassarina opettamassa matematiikkaa yliopistotasolla ja siellä mua odotti aina luokallinen opiskelijoita (n.40-50) ja mä tulin sinne aine 15-30 min myöhässä ja kylmä hiki virtasi niskassani kun mua nolotti niin paljon lähestyessäni luokkaa ja aina pelotti että ovatko opiskelijat vihaisia. Silti en pystynyt pääsemään myöhästelystä eroon :tdown:
Eikös tuo mene "akateemisen vartin" mukaan? Jos on merkitty tapahtuma alkamaan esim kello 9, niin vakiintunut tapa on että luento, laskari tms. alkaa n. 9.15. Jos taas alkamisaika on merkitty 9.00 niin se myös alkaa silloin. Näin oli ainakin Helsingin yliopistossa. Taitaa olla vieläkin.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Jeps ahdistaahan se itseäkin ja usein aika paniikissa soitan lääkärille/pomolle ym. että tuun myöhässä ja keksin jonkun tekosyyn (avaimet unohtu kotiin jne). Toi mainitsemassani artikkelissa suunnilleen puolivälissä oleva sarjakuva kuvaa täsmälleen ne tuntemukset mitä siinä käy läpi.

Hassua on se, että jos oon joskus etuajassa niin se on oikeastaan oikein miellyttävää kun voin esimerkiksi miettiä miten hoidan sen kohta alkavan tapaamisen tai käydä hakemassa kahvikupillisen jne.

Yksi strategia jonka olen tähän kehittänyt on se, että en palaa menojen välillä koskaan kotiin vaan jään suoraan kaupungille hengaamaan menojen välissä. Tällöin olen ikään kuin jo valmiiksi siirtymätilassa seuraavaan kohteeseen (tosin silloinkin voi myöhästyä jos esimerkiksi menee kahvilaan ja alkaa siellä lukea kännykällä jotain kiinnostavaa IO-Techin foorumikeskustelua ja menettää ajantajun).
Laita kännykkään muistutus jos et osaa itse kelloa katsoa. Asia on katsos niin, että loppupeleissä ihmisiä ei kauheasti kiinnosta, miksi olet myöhässä, oli se sitten sinun adhd tai kyvyttömyys ottaa oikea bussi. Jos jatkuvasti on myöhässä, tarkoittaa se, että et välitä muista ihmisistä ja he varmaan tuskin jatkavat katsella sitä touhua pitkään. Mene ammattiauttajan luo, hio adhd lääkitys kuntoon ja ota kaikki apukeinot käyttöön. Tärkeintä kuitenkin, että haluat muuttua, etkä ajattele, että asialle ei voi tehdä mitään.
 
Viimeksi muokattu:

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Oon etänä en mee bussilla töihin. Herään aiemmin, jos on aiempi päivän aloitus. Mulla on toisaalta ongelma kauheat vatsanväännöt joka aamu. Pakko käydä paskalla työajalla. Nyt lauantai aamuna ei väännä juurikaan vatsaa. Ja paskominen sattuu, jos on syönyt tulista ruokaa. Ja sitten persettä joutuu pesemään, että kärsii istua. Parikin tyynyä laitan tuolille. Mietipä nämä kaikki hommat bussissa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Meilläkin töissä tullaan ja lähdetään kellokortilla. Leima sisään ja leima ulos. Tavallaan tuntuu tyhmältä laskea minuutteja, koska työtehokkuus ei siltikään ole sama vaikka kuinka tarkasti mitataan että kaikki ovat toimistolla. Aina ne samat naamat istuu kahvipöydässä höpisemässä kun lounastilan ohi kävelee. Toiset tekee töitä niska limassa niin paljon kuin ehtii ja toiset istuu kahvilla varmaan useamman tunnin per päivä. Mutta tätä se on kun ollaan kuukausipalkalla eikä raha tule suoritusten perusteella.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 706
Joustava työaika helpottaa asioita. Mutta vastauksena aloituksen postaukseen niin eihän se nyt "jatkuvasti" missään paikassa onnistu että myöhästyy 5min ja lähtee 5min liian aikaisin.

Toki yleensä ymmärrystä heruu jos joskus bussi on myöhässä vaikka sen 30min tms (eli yhtä vuoroa ei ajeta) ja yleensä tuollaisen saa tehtyä sisälle helposti takaisin.

Mutta jos mietittäisiin asiaa nyt työnantajan kannalta miten se toimisi jos esim. kauppa aina avattaisiin 5min myöhässä tai yksittäinen huoltoasema / pienempi kauppa olisi päivittäin 10min avoinna siten että siellä ei olisi yhtään työntekijää tai ehkä ketään koska aiempi myyjä lähtee 5min aiemmin ja iltavuoroon tuleva taas saapuu 5min myöhässä.

Tuskin kovin hyvin ja vaikka työntekijä olisi kovasti vakuuttanut että "jos jotain sattuu niin tietysti korvaan" tms. niin tuskin korvaisi jos 10min aikana vietäisiin pohjakassa tai tupakat ja oluet lähtisivät kävelemään.
 
Liittynyt
28.08.2019
Viestejä
38
Ihailen arvostustanne nuorempaa sukupolvea kohtaan, ja yleensä kanssaihmisiä.

Toki ymmärrän jos itsellä on enemmän pelissä niin ei myöhästytä.

Katso kohta 1 joka luulee olevansa 2.

Edit:

1+2=3

3. Neuroottinen/ahdistunut kusipää joka ei yritä korjata tilannetta, ellei lompakko ole kyseessä.
LOL toihan on pahin kombo. Kusipää joka ei ole edes ylpeästi kusipää vaan soimaa itseään siitä mutta jatkaa kusipäisyyttään. Toivoton tapaus :rofl2:

Eikös tuo mene "akateemisen vartin" mukaan? Jos on merkitty tapahtuma alkamaan esim kello 9, niin vakiintunut tapa on että luento, laskari tms. alkaa n. 9.15. Jos taas alkamisaika on merkitty 9.00 niin se myös alkaa silloin. Näin oli ainakin Helsingin yliopistossa. Taitaa olla vieläkin.
Joo laskarit alkoi aina varttia yli mutta siis yleensä ehdin paikalle puoleksi. Tai sanotaan että ehkä 40% kerroista olin ajoissa. Eipä tuostakaan suurempaa noottia tullut, kai ne oppilaat siinä laskeskeli laskuja odotellessaan ja tottuivat tilanteeseen, mutta toki soimasin itseäni että enkö nyt todella pysty parempaan. Oli muitakin vaikeuksia elämässä tuolloin, mikä vaikutti tuohon.

Laita kännykkään muistutus jos et osaa itse kelloa katsoa. Asia on katsos niin, että loppupeleissä ihmisiä ei kauheasti kiinnosta, miksi olet myöhässä, oli se sitten sinun adhd tai kyvyttömyys ottaa oikea bussi. Jos jatkuvasti on myöhässä, tarkoittaa se, että et välitä muista ihmisistä ja he varmaan tuskin jatkavat katsella sitä touhua pitkään. Mene ammattiauttajan luo, hio adhd lääkitys kuntoon ja ota kaikki apukeinot käyttöön. Tärkeintä kuitenkin, että haluat muuttua, etkä ajattele, että asialle ei voi tehdä mitään.
Joo, juuri nyt mulla on käynnissä ADHD-tutkimukset yksityisellä josta toivon saavani diagnoosin ja lääkityksen. HUS neuropsykiatriasta diagnoosia ei tullut koska he tutkivat minut puutteellisesti ja asialla oli kokematon lääkäri. Ja sielläkin olin tutkittavana 1,5 vuotta. Eli vaikeaa tämä on vaikka kuinka yrittääkin kun ei edes oikeaa diagnoosia ja hoitoa tipu. Lääkityksestä olen lukenut, että se korjaa ajan hahmottamisen ongelmaa ja ikään kuin tuntuu, että aikaa on käytettävissä enemmän kuin aiemmin joten luulen että se korjaa myöhästelyä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 233
Oon etänä en mee bussilla töihin. Herään aiemmin, jos on aiempi päivän aloitus. Mulla on toisaalta ongelma kauheat vatsanväännöt joka aamu. Pakko käydä paskalla työajalla. Nyt lauantai aamuna ei väännä juurikaan vatsaa. Ja paskominen sattuu, jos on syönyt tulista ruokaa. Ja sitten persettä joutuu pesemään, että kärsii istua. Parikin tyynyä laitan tuolille. Mietipä nämä kaikki hommat bussissa.
Juuri tämän takia ihmettelen ihmisiä, joille aikaisin aamulla töihin meneminen on olevinaan helppoa. Olen kyllä kokeillut ja kokenut vallan vaikeaksi. Eihän siinä mitään, jos voi hypätä bussiin tai käynnistää auton 16,5 minuuttia heräämisen jälkeen 3 minuutin pikasuihkulla ja kahvilla. Tuntikin on monelle aika niukasti. Toisaalta on näitä tapauksia, jotka kertomansa mukaan käyvät paskalla 2-3 kertaa viikossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Ei ole onneksi työaikaa. Toki erilaisia tapaamisia paljon ja niissä kyllä olen aina ajoissa. Mutta perus työpäivää helpottaa kun ei tarvitse minuuteista stressata. Eikä toisaalta ole mitään väliä tuottavuuden kannalta olenko minuutin ennen vai jälkeen toimistolla.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
Ei ole onneksi työaikaa. Toki erilaisia tapaamisia paljon ja niissä kyllä olen aina ajoissa. Mutta perus työpäivää helpottaa kun ei tarvitse minuuteista stressata. Eikä toisaalta ole mitään väliä tuottavuuden kannalta olenko minuutin ennen vai jälkeen toimistolla.
Työajan joustot on kyllä nykyaikaa, ja kivasti toisetnluonnostaan tulee aamuun ja toiset iltaan. Monilla työpaikoilla pitää kuitenkin hoitaa jotain puhelipäivystyksiä tms asiaskaspalvelua, ja kaikille julkinen vuorolista on ihan reilu systeemi. Ei vaan onnistu kaikissa hommisa. Tunnen yhden orkesterimuusikon joka joutuu puhutteluun joka myöhästymisestä ja kolmannesta tulee kenkää.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Tunnen yhden orkesterimuusikon joka joutuu puhutteluun joka myöhästymisestä ja kolmannesta tulee kenkää.
No monta ruksia on kerätty? Kuulostaa kyllä fasismilta: varmasti hyvä olla taustamusiikin lakatessa puku päällä orkesterikuopassa harpun varressa, mutta ei kai kukaan määrittele muusikon työaikaa esityksen mukaan.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
No monta ruksia on kerätty? Kuulostaa kyllä fasismilta: varmasti hyvä olla taustamusiikin lakatessa puku päällä orkesterikuopassa harpun varressa, mutta ei kai kukaan määrittele muusikon työaikaa esityksen mukaan.
On siinä järkeä kyllä, mieti jos joku kompuroi soiton jo alettua ja kaataa nuottitelineen mennessään....ja mieti jos se puuttuva onkin joku lyömäsoittaja tai joku jolla on tärkeä soolo. ..sillä on kolme merkintää mutta niissä on joku vanhenemisaika. Puhutteluun pääsee aina kun myöhästyy esityksestä. Harjoituksista myöhästyminen ei muistaakseninole yhtä paha, vain esityksiä koskee tämä käytäntö.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Juuri tämän takia ihmettelen ihmisiä, joille aikaisin aamulla töihin meneminen on olevinaan helppoa. Olen kyllä kokeillut ja kokenut vallan vaikeaksi. Eihän siinä mitään, jos voi hypätä bussiin tai käynnistää auton 16,5 minuuttia heräämisen jälkeen 3 minuutin pikasuihkulla ja kahvilla. Tuntikin on monelle aika niukasti. Toisaalta on näitä tapauksia, jotka kertomansa mukaan käyvät paskalla 2-3 kertaa viikossa.
Katsos ihmiset heräävät sen verran aikaisin jotta ehtii. Jos sinä tarvitset esim 2 h aamutoimiin niin silloin luonnollisesti voit herätä 2 h aikaisemmin. Ei se aamuherääminen useimmille helppoa ole mutta tehdään se mitä se vaatii. Itse käyn paskalla aamulla ja siihen menee se 1-3 min, ei mikään tekosyy sekään.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
On siinä järkeä kyllä, mieti jos joku kompuroi soiton jo alettua ja kaataa nuottitelineen mennessään....ja mieti jos se puuttuva onkin joku lyömäsoittaja tai joku jolla on tärkeä soolo. ..sillä on kolme merkintää mutta niissä on joku vanhenemisaika. Puhutteluun pääsee aina kun myöhästyy esityksestä. Harjoituksista myöhästyminen ei muistaakseninole yhtä paha, vain esityksiä koskee tämä käytäntö.
no joo, mutta ei konsertteja lasketa. Sama kuin esimieheni kyttäisi jokaista teams-kokouksesta myöhästymistäni. Varsinkin yliopisto-opettajat siirtävät kaikki luennot tiistaihin, koska haluavat luoda illuusion, että luennon valmistelukin on työaikaa. Vastaavasti jos puhutaan konserttimuusikon työajasta, joku saa maksaa siitä puvun napituksesta takahuoneessakin. ...jos tuntipalkoista puhutaan.
 
Liittynyt
28.03.2018
Viestejä
1 399
no joo, mutta ei konsertteja lasketa. Sama kuin esimieheni kyttäisi jokaista teams-kokouksesta myöhästymistäni. Varsinkin yliopisto-opettajat siirtävät kaikki luennot tiistaihin, koska haluavat luoda illuusion, että luennon valmistelukin on työaikaa. Vastaavasti jos puhutaan konserttimuusikon työajasta, joku saa maksaa siitä puvun napituksesta takahuoneessakin. ...jos tuntipalkoista puhutaan.
No ei se ihan noin mene. Siis Tssiin on laskettu jonkin verran kotona harjoittelua, ja edellytys on että soittajat pitävät itsensä soittokunnossa ja osaavat stemmansa. Silti järjestetään harjoituksia, joissa kappale soitetaan läpi, ja se harjoitetaan tempoltaan ja nyansseiltaan sellaiseksi kuin kapellimestari haluaa. Yksittäiset instrumentit saattavat tarvittaessa pitää vielä ns stemmaharjlituksia. Ja oopperassa ja baletissa on sitten vielä laulajat ja tanssijat jotka veivaavat harjoituspianistien ja koreografien ja ties kenen kanssa. Ja sitten harjoitellaan yhdessä ja sitten lopulta rooliasuissa ja lavasteiden ja tarpeiston kanssa
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 260
Viestejä
4 192 637
Jäsenet
70 895
Uusin jäsen
olsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom