juu

Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
25
Kokeile laskea muisti kelloja..esim 2400mhz. Ns samanlainen ilmiö tuli omassa 3300x.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
80
Sammuuko se siis ilman mitään jumittelua/jäätymistä, tyyliin virrat pois? Käynnistyykö itsestään uudelleen?

Asensitko Winukan puhtaana uudelle emolle/prossulle?

Muistiongelmalta vaikuttaa googletuksen perusteella. Kokeile eri nopeuksia/xmp profiileja biosista; infinity fabricin nopeuden muuttamista kannattanee myös testata.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 193
Kyllä nuo aika moni juttu tuossa langassa näyttää viittaavaan johonkin ihan oikeaan hardware-vikaan.
 
Liittynyt
28.11.2020
Viestejä
14
Sammuuko se siis ilman mitään jumittelua/jäätymistä, tyyliin virrat pois? Käynnistyykö itsestään uudelleen?

Asensitko Winukan puhtaana uudelle emolle/prossulle?

Muistiongelmalta vaikuttaa googletuksen perusteella. Kokeile eri nopeuksia/xmp profiileja biosista; infinity fabricin nopeuden muuttamista kannattanee myös testata.
oho en huomannut tätä viestiä.
sammuu ilman mitään jäätymistä juu ja käynnistyy uusiksi. asensin myös windowsin uudelleen.
pitää googletella noista infinity fabric hommista ja xmp profiileista kun en niistä tiedä.
 
Liittynyt
28.11.2020
Viestejä
14
Nyt sellanen yleinen kysymys että onko tässä mitään järkeä säätää näin paljon että saan osat toimimaan normaalisti vai lähetänkö takuuvaihtoon? Vai onko ongelmat teidän mielestä minun päädyssä?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Nyt sellanen yleinen kysymys että onko tässä mitään järkeä säätää näin paljon että saan osat toimimaan normaalisti vai lähetänkö takuuvaihtoon? Vai onko ongelmat teidän mielestä minun päädyssä?
Jos olet omatoimisesti paikantanut vian jo sille hdd:lle?
 
Liittynyt
28.11.2020
Viestejä
14
Jos olet omatoimisesti paikantanut vian jo sille hdd:lle?
Sama vika oli SSD peleissä myös ennen kun asensin ajurit. Nyt on ilmennyt vain tällä yhdellä pelillä joka on HDD:llä. En nää tuossa mitään ilmeistä logiikkaa enkä ole löytänyt netistäkään selitystä. HDD:llä oleva peli (wowi) toimii vanhalla emolevyllä ja prosessorilla ihan normaalisti.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
32
Tää menee vahvasti mutuilun puolelle, mutta itsellä IF 1900Mhz ja 2000Mhz ei ollut vakaa niin tuli tapahtumienvalvontaa tälläinen ilmoitus:

On ilmennyt korjattu laitteistovirhe.

Ilmoittanut osa: suoritinydin
Virheen lähde: Unknown Error Source
Virhetyyppi: Bus/Interconnect Error
Suorittimen APIC-tunnus: 0

Lisätietoja on tämän merkinnän tietonäkymässä.
Tässä kohtaa siis kone ei kipannut, mutta sama virhetyyppi mikä sullakin on. Tässä on myös tullut prossun kulkuja kokeiltua ja liian pienellä jännitteellä tuli WHEA virheitä tapahtumienvalvontaan mikä näytti tältä:

On ilmennyt vakava laitteistovirhe.

Ilmoittanut osa: suoritinydin
Virheen lähde: Machine Check Exception
Virhetyyppi: Cache Hierarchy Error
Suorittimen APIC-tunnus: 5

Lisätietoja on tämän merkinnän tietonäkymässä.
Kone siis kippasi tässä kohtaa samalla tavalla kuin sinulla. Tiedä sitten voiko näitä ilmoituksia liittää näin yhteen, mutta liian korkea IF taajuuskin voi olla ongelmana.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
80
Ennen palautusta toki sulkisin vielä pois HDD:n ja tarkistaisin kaikki muut perusjutut: kaikki virtajohdot uudestaan kiinni, prossun ja muistien uudelleenasetus jne.

Sammuminen varoittamatta ilman BSOD:ta on tosin yksi tyypillinen virtalähteeseen liittyvä ongelma, se ei vaadi kuin puoli milliä vinossa olevan liittimen niin siksi kannattaa johdot aina ottaa pois ja laittaa uudestaan kunnolla kiinni.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 683
Meillä on täällä sellainen alue kuin ongelmat minne tää enemmin kuuluu.

"Aluksi tietokone kaatui kun pelasin kaikkia pelejä, sitten päivitin ajurit ja nyt kaatuu vain kun pelaan wowia joka on HDD:llä. "

Kaatui vai sammui? Oletan että sammui.

"Nyt sellanen yleinen kysymys että onko tässä mitään järkeä säätää näin paljon että saan osat toimimaan normaalisti vai lähetänkö takuuvaihtoon? Vai onko ongelmat teidän mielestä minun päädyssä? "

No mikäli osissa ei ole vikaa, niin sä saat maksaa ekstraa turhasta tutkimisesta. Eli siinä mielessä kannattaa jonkin verran tutkia. Tässä ei ole mainittu ylikellotusta niin oletan ettei ole ylikellotettu.

Tuo kombo ei ole erityisen vaatia virtalähteelle, joten ensimmäisenä mä tarkastaisin että näytönohjaimen lisävirrat on kytketty oikein. Eli ne lisävirrat kuuluu tulla eri johdoista.

Mä en oikein näe mitään yhteyttä tuolla vian kuvauksella ja pelkällä HDD:lla. Jos HDD itsessään aiheuttaisi sammumista niin sen pitäisi voida helposti tarkistaa, tekee levytarkistuksen sille HDD:lle, sen pitäisi sitten laukaista tämä vika. Toki teoriassa se vika voisi tulla esille vain kun samanaikaisesti muitakin osia kuormitetaan, mutta se olisi hiton epätavallista.

Toi on kyllä jokseenkin outoa että joidenkin ajureiden asennus vaikuttaisi siten että ongelma poistuu muista peleistä paitsi yhdestä, ainoa asia joka voisi kunnolla viitata vikaan emossa tai prosessorissa.
 
Liittynyt
28.11.2020
Viestejä
14
Nyt löytyi uusi vika, DRAM-LEDi valo on päällä emolevyssä. Eikös tämä viittaa RAM tai CPU vikaan?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 887
Jos muisteja 2kpl, niin onko ne sloteissa A2 ja B2?

Ja jännä valinta heittää Ryzenille 2666MHz muistit. Vai oliko nuo vanhasta koneesta?
 
Liittynyt
28.11.2020
Viestejä
14
Meillä on täällä sellainen alue kuin ongelmat minne tää enemmin kuuluu.

"Aluksi tietokone kaatui kun pelasin kaikkia pelejä, sitten päivitin ajurit ja nyt kaatuu vain kun pelaan wowia joka on HDD:llä. "

Kaatui vai sammui? Oletan että sammui.

"Nyt sellanen yleinen kysymys että onko tässä mitään järkeä säätää näin paljon että saan osat toimimaan normaalisti vai lähetänkö takuuvaihtoon? Vai onko ongelmat teidän mielestä minun päädyssä? "

No mikäli osissa ei ole vikaa, niin sä saat maksaa ekstraa turhasta tutkimisesta. Eli siinä mielessä kannattaa jonkin verran tutkia. Tässä ei ole mainittu ylikellotusta niin oletan ettei ole ylikellotettu.

Tuo kombo ei ole erityisen vaatia virtalähteelle, joten ensimmäisenä mä tarkastaisin että näytönohjaimen lisävirrat on kytketty oikein. Eli ne lisävirrat kuuluu tulla eri johdoista.

Mä en oikein näe mitään yhteyttä tuolla vian kuvauksella ja pelkällä HDD:lla. Jos HDD itsessään aiheuttaisi sammumista niin sen pitäisi voida helposti tarkistaa, tekee levytarkistuksen sille HDD:lle, sen pitäisi sitten laukaista tämä vika. Toki teoriassa se vika voisi tulla esille vain kun samanaikaisesti muitakin osia kuormitetaan, mutta se olisi hiton epätavallista.

Toi on kyllä jokseenkin outoa että joidenkin ajureiden asennus vaikuttaisi siten että ongelma poistuu muista peleistä paitsi yhdestä, ainoa asia joka voisi kunnolla viitata vikaan emossa tai prosessorissa.
Sammuu siis.
Siis minulla menee näytönohjaimeen kaksi virtapiuhaa, 6pin ja 6+2pin.
Tein myös HDD error scanin jollain ohjelmalla eikä löytänyt mitään.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
80
Sammuu siis.
Siis minulla menee näytönohjaimeen kaksi virtapiuhaa, 6pin ja 6+2pin.
Tein myös HDD error scanin jollain ohjelmalla eikä löytänyt mitään.
Helpostihan HDD:n voi ainakin sulkea pois niin että kokeilet WoWia toiselta kiintolevyltä, tai sitten ei-kaatuvaa peliä HDD:ltä?

Onhan tuossa muutenkin poissuljettavaa, kuten toinen virtalähde ja johtojen/cpu:n/rammien uudelleen asetus.

Hiukan noissa on säätämistä, mutta toinen vaihtoehto on maksaa että joku muu tutkii...
 
Liittynyt
28.11.2020
Viestejä
14
Helpostihan HDD:n voi ainakin sulkea pois niin että kokeilet WoWia toiselta kiintolevyltä, tai sitten ei-kaatuvaa peliä HDD:ltä?

Onhan tuossa muutenkin poissuljettavaa, kuten toinen virtalähde ja johtojen/cpu:n/rammien uudelleen asetus.

Hiukan noissa on säätämistä, mutta toinen vaihtoehto on maksaa että joku muu tutkii...
Voiko huono virtalähde vaikuttaa tuohon ez debug DRAM valoon joka on päällä? ramit ja johdot olen testannut, on oikein kiinni.
Tilasin tuon emolevyn ja prossun valmiiksi koottuna jimssitlä niin luulisi että siellä on laitettu cpu oikein paikalleen?
Testaan nyt wowia uudelta kovalevyltä katsotaan mitä tapahtuu.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
80
Voiko huono virtalähde vaikuttaa tuohon ez debug DRAM valoon joka on päällä? ramit ja johdot olen testannut, on oikein kiinni.
Tilasin tuon emolevyn ja prossun valmiiksi koottuna jimssitlä niin luulisi että siellä on laitettu cpu oikein paikalleen?
Testaan nyt wowia uudelta kovalevyltä katsotaan mitä tapahtuu.
Kone siis boottaa vaikka DRAM ledi palaa..? Luulisi että se palaisi vain jos bootin aikana on ollut ongelmia. Oudolta kyllä kuulostaa.

Harvemmin cpu:n reseattaus korjaa mitään mutta hyvä kuitenkin aina tehdä. Tämä koskee kaikkia toimenpiteitä jos ei oikeasti ole mitään hajua missä vika on..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 480
Viestejä
4 163 626
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom