AMD Ryzen-sarjan muistit

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 419
1,42V jännitteellä ja 1t modessa olen kellotuksia kokeillut. Täytynee tutustua miten tuon parittoman latenssin saisi toimimaan, kun olen aina yrittänyt 16->14 pudotusta eikä tuo ole tosissaan mennyt läpi. Ja katsotaan kun nuo uudet muistit tulevat, niin saa vielä vertailua niihin. En kyllä taida uskaltaa ajaa noin kovalla jännitteellä hyperx:iä, jos ovat Nanya muistipiireillä

Edit. Ja ehkä pitää kokeilla myös mitä tuo 2T moden käyttöönotto vaikuttaa
2T asetus todellakin tarvitaan noihin parittomiin CAS latensseihin. En muista onnistuuko ne ihan puhtaalla 1T asetuksella, mutta 1T ja geardown pyöristää aina ylöspäin seuraavaan tasalukuun.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
2T asetus todellakin tarvitaan noihin parittomiin CAS latensseihin. En muista onnistuuko ne ihan puhtaalla 1T asetuksella, mutta 1T ja geardown pyöristää aina ylöspäin seuraavaan tasalukuun.
Olen näin kuvitellut aina itsekin. Nyt kun katselin io-techin muistitestiä, niin voiko tosiaan cl15 toimia 1t modessa ilman geardown:ia?


lähde: DDR4-muistinopeus & Ryzen 2:n suorituskyky - io-tech.fi

Edit. Nyt on kokeiltu kaikki niksit, mutta manuaalisesti xmp asetukset syöttämällä homma rokkaa. CL tai trfc arvoihin kun koskee vähänkään, niin eipä postaa enää
 
Viimeksi muokattu:

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 924
Guru 3d:ssä oli Ryzen 3700x testattu eri muistikonfiguraatioilla, taajuuksilla ja latensseilla.

Perussetti on 2x8 gigaa, jota on verrattu 4x8, 2x16 ja 4x16.
4x16 @3200 oli karvan verran nopeampi kuin 2x8 @ 3733.

Fps minimeissä erot on keskimäärin vähän isompia kuin fps keskiarvojen keskiarvoissa, muttei valtavasti.
Riippuu pelistä, resosta ja monitorista (VRR?) huomaako eroja.
5-10 % erot on yhden prosessorisukupolven verran kuitenkin.


min.png

avg.png
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Guru 3d:ssä oli Ryzen 3700x testattu eri muistikonfiguraatioilla, taajuuksilla ja latensseilla.

Perussetti on 2x8 gigaa, jota on verrattu 4x8, 2x16 ja 4x16.
4x16 @3200 oli karvan verran nopeampi kuin 2x8 @ 3733.

Fps minimeissä erot on keskimäärin vähän isompia kuin fps keskiarvojen keskiarvoissa, muttei valtavasti.
Riippuu pelistä, resosta ja monitorista (VRR?) huomaako eroja.
5-10 % erot on yhden prosessorisukupolven verran kuitenkin.



Tästä motivoituneena, täytyypä kokeilla mihin asti 4 kammalla venyy nopeudet, tai miten alas jääsään :D
 
  • Tykkää
Reactions: hik
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Tuo asrock lauta on todennäköisesti T-topologyllä eli maksimi kellotaajuutta et tolla laudalla tule saamaan vs. daisychain emot.
Tällä C6H emolla on myös t-topology ja mun micronin rev.e 2x16GB muistit kulkee hyvin sen 3800 cl16 joten ei se aina ole muistien topologysta kiinni. Mutta noissa halppis emoissa on ehkä säästetty muutenkin niissä muistivedoissa, esim vähemmän layereita, kapeammat vedot, vähemmaän kuparia. Mutta yleistäen ne daisy chain emot saa kulkemaan nopeammin kahdella kammalla kun taas t-topology emot kulkee ehkä kovemmin neljällä kammalla. Mutta sitä ei tiedä että missä se katto menee ja minun tapauksessani se on yli tuon 3800MT/s.

Edit. Ja geardownmode enabled vaatii parillisen cl arvon. Mutta voi esim kokeilla sillä cl16 arvollakin että ottaa tuon pois päältä ja testaa sitten sillä 1T. Jotkut ovat sanoneet että tuo geardownmode olis noin 1,5T eli 1T ja 2T arvon väliltä. Ja tosiaan geardownmode disabled niin pystyy käyttämään parittomiakin cas latensseja.

Edit2. Noista cl16-18-18 luokan muisteista ei yleensä ole mihinkään kellotusmuisteiksi poikkeuksena micronin rev.e piirilliset muistit ja tuurilla löydettävät corsairin huono bin b-die muistit (ja noista se takuu varma kellotus on micronin piireillä olevat). Muut ovat yleensä sitä hynix afr/mfr piirillisiä muisteja ja ne hyvällä tuurilla kellottuu sinne 3400 vakio latenssein ja varmaan hiukan ylikin. Hynixin cjr piirilliset sentään kellottuu ihan ok, melkein vastaavasti kuin micronin rev.e ja ne vissiin ovat paljon yleistyneet ja noi hynixin mfr piirilliset ovat poistuneet markkinoilta
Ja nanya ei ole vissiin hetkeen tehnyt huippuluokan dram piirejä.
"En kyllä taida uskaltaa ajaa noin kovalla jännitteellä hyperx:iä, jos ovat Nanya muistipiireillä "

Ja jos haluaa parasta suorituskykyä muisteilta niin silloin on vaan ostettava ne samsungin b-die muistit kohtuullisella binnillä. Niitä on alkanut saamaan jo käytettynä 100€ hintaan ja uusia saksan amazonista tarjouksesta siihen 120€ luokkaan.
Takuu varmat kellotus muistit saa jos ostaa 3200 cl14-14-14, 3600 cl16-16-16 tai 4000 cl17 ja yli nopeuksiset muistit ja niillä voi sitten jos nopeus ottaa vastaan niin laskea latensseja hyvinkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 114
3700X lähti tuossa tulemaan Roomasta (Jep xD) ja jos luoja suo, niin piakkoin tulee Proshopista B550 Taichi.

Muistin kanssa olen tässä arponut, oma järkeily toi lopputulemaksi, että joku halvempi 3600-muisti, josta voi sitten itse ottaa ajoituksista löysät pois. Olisi järkevämpi vaihtoehto, kuin pistää tuplat rahaa johonkin todistetusti kovasti kellottuvaan kittiin...

Käyttö lähinnä pelailua ja yleiskäyttöä. En rendaa 3D:tä, YT-videoita enkä striimaa (vaikka tämä voisi ehkä jopa joskus tapahtua).
GPU on tällä hetkellä Vega64 ja luultavasti tulevaisuudessa joku AMD:n keskitason kortti (jätän nyt tuon 5700XT:n väliin). En nimittäin maksa tonnia näyttiksestä, joten on todennäköistä, että keskitiellä mennään tulevaisuudessakin...

Eli ajatukseni oli ostaa 2x8-kitti, jotain "ihan jepaa" 3600-muistia.
Vai onko jotain järkeä ostaa heti 2x16-kitti "ihan jepa" 3600-muistia?
Kun taustatyön tulema näyttää olevan, että 4x8-muistikonfiguraatio voi olla jopa nopeampi?

Vai onko jollakin yhtään järkevää syytä ostaa tuollainen kalliimpi B-die kitti? Itse en näkisi kovin järkeväksi sitä käytännössä...
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
3700X lähti tuossa tulemaan Roomasta (Jep xD) ja jos luoja suo, niin piakkoin tulee Proshopista B550 Taichi.

Muistin kanssa olen tässä arponut, oma järkeily toi lopputulemaksi, että joku halvempi 3600-muisti, josta voi sitten itse ottaa ajoituksista löysät pois. Olisi järkevämpi vaihtoehto, kuin pistää tuplat rahaa johonkin todistetusti kovasti kellottuvaan kittiin...

Käyttö lähinnä pelailua ja yleiskäyttöä. En rendaa 3D:tä, YT-videoita enkä striimaa (vaikka tämä voisi ehkä jopa joskus tapahtua).
GPU on tällä hetkellä Vega64 ja luultavasti tulevaisuudessa joku AMD:n keskitason kortti (jätän nyt tuon 5700XT:n väliin). En nimittäin maksa tonnia näyttiksestä, joten on todennäköistä, että keskitiellä mennään tulevaisuudessakin...

Eli ajatukseni oli ostaa 2x8-kitti, jotain "ihan jepaa" 3600-muistia.
Vai onko jotain järkeä ostaa heti 2x16-kitti "ihan jepa" 3600-muistia?
Kun taustatyön tulema näyttää olevan, että 4x8-muistikonfiguraatio voi olla jopa nopeampi?

Vai onko jollakin yhtään järkevää syytä ostaa tuollainen kalliimpi B-die kitti? Itse en näkisi kovin järkeväksi sitä käytännössä...
Kellota muisteista tyhjät pois vaan. Ei tuosta kuitenkaan kauheasti enää hyötyä ole. Tehokkaampi näytönohjain sitten jos pelitehoa kaipailee (ja hiljaisempi jäähy jos korviaan haluaa säästellä) :)
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 348
Osta joko Crucialia (3000C15 tai 3200C16) satkulla (pitäis löytyä tohon hintaan ihan Suomesta), tai sitten Patriottia noin 130€:lla amazonista. Sitten kun tarviit lisää niin ostat toisen 2x8GB kitin samaa tavaraa.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 114
Kellota muisteista tyhjät pois vaan. Ei tuosta kuitenkaan kauheasti enää hyötyä ole. Tehokkaampi näytönohjain sitten jos pelitehoa kaipailee (ja hiljaisempi jäähy jos korviaan haluaa säästellä) :)
Jep, ajattelin juuri näin, että ennen kuin on tehokkaampi näyttis niin tuosta ei ole sanottavaa hyötyä.
Noctuan isoimmalla olen aina mennyt ;) Että sellainen tuohon tulee heti kiinni, ei mitään mukanatulevaa hyrrää :)
Osta joko Crucialia (3000C15 tai 3200C16) satkulla (pitäis löytyä tohon hintaan ihan Suomesta), tai sitten Patriottia noin 130€:lla amazonista. Sitten kun tarviit lisää niin ostat toisen 2x8GB kitin samaa tavaraa.
Muistit, prossucooleri sun muut tulee varmaan Jimm's:ltä tilattua. Tuo prossa (Amazon) ja emo oli poikkeus, kun tuli niin halvat tarjoukset, että ei voinut jättää "hyllylle" ;)

Noistako saa sitten tiristettyä sen 3600 ulos? Vai onko järkeilyni metsässä, kun joka puolella mainostetaan, että muistin on parempi olla sopivalla kertoimella/jaolla IF:n kanssa latenssien takia...
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Jep, ajattelin juuri näin, että ennen kuin on tehokkaampi näyttis niin tuosta ei ole sanottavaa hyötyä.
Noctuan isoimmalla olen aina mennyt ;) Että sellainen tuohon tulee heti kiinni, ei mitään mukanatulevaa hyrrää :)

Muistit, prossucooleri sun muut tulee varmaan Jimm's:ltä tilattua. Tuo prossa (Amazon) ja emo oli poikkeus, kun tuli niin halvat tarjoukset, että ei voinut jättää "hyllylle" ;)

Noistako saa sitten tiristettyä sen 3600 ulos? Vai onko järkeilyni metsässä, kun joka puolella mainostetaan, että muistin on parempi olla sopivalla kertoimella/jaolla IF:n kanssa latenssien takia...
Jos en myt aivan kujalla ole, niin muistit on hyvä olla jaollinen IF kanssa, mutta se ei ole pakollista. Tärkeämpää on, että pitää IF 1900:ssa aina, se kun antaa parhaan lopputuloksen. En nyt äkkiä sitä videota yourubesta saa linkattua, mutta sellannen irkku jamppa siitä esitti asiaa
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 348
Noistako saa sitten tiristettyä sen 3600 ulos? Vai onko järkeilyni metsässä, kun joka puolella mainostetaan, että muistin on parempi olla sopivalla kertoimella/jaolla IF:n kanssa latenssien takia...
Saa. Crucial menee luultavasti 3600 16-19/20-19-37-56-1T-540 GDM:n ollessa päällä @ 1.38-1.4v kunhan emosi ei ole ihan surkeimmasta päästä. Patriotin 4133C19 kitti (tämä siis) menee suht varmasti 14-16-14-28-42-1T-300 @ 1.5v. Muistien kellottamisesta Zen 2-alustalla löytyy loistavat tietopankit ympäri nettiä (esim. memtesthelperOC github), ja tän foorumin muistikellotusthreadi kannattaa sekin lukea.

Tämä siis useamman kitin kokemuksella ja emojen laatu on vaihdellut B450M Mortarista ja B450 Tomahawkista aina X570 Aorus Ultraan (joka mulla siis on käytössä) ja X570 Strix-E:hen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Saa. Crucial menee luultavasti 3600 16-19/20-19-37-56-1T-540 GDM:n ollessa päällä @ 1.38-1.4v kunhan emosi ei ole ihan surkeimmasta päästä. Patriotin 4133C19 kitti (tämä siis) menee suht varmasti 14-16-14-28-42-1T-300 @ 1.5v. Muistien kellottamisesta Zen 2-alustalla löytyy loistavat tietopankit ympäri nettiä (esim. memtesthelperOC github), ja tän foorumin muistikellotusthreadi kannattaa sekin lukea.

Tämä siis useamman kitin kokemuksella ja emojen laatu on vaihdellut B450M Mortarista B450 Tomahawkkiin aina X570 Aorus Ultraan (joka mulla siis on käytössä) X570 Strix-E:hen.
Jep. Zen ja ilmeisesti zen+ prossuilla muistit ei sitten kulje läheskään niin hyvin, eikä varsinkaan halvimmilla emoilla. En saa omalla asus tuf prolla menemään yli 3200 mitään muisteja. Kokeiltu 3 erilaista 3200cl16 kittiä (micron e-die -(huonoimmat näistä, mutta kellottui kuitenkin toisella emolla), samsung b-die sekä Hynix C-die.

Kone kyllä postaa jopa 3600 nopeuksilla, muttei tuolla emolla saa vakaaksi edes muistien3333 nopeudella... 3200 on jokin maaginen raja, lieköhän asuksen keinotekoinen rajoitus. Harmi että gigabyte tuli myytyä :/
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
Jep. Zen ja ilmeisesti zen+ prossuilla muistit ei sitten kulje läheskään niin hyvin, eikä varsinkaan halvimmilla emoilla. En saa omalla asus tuf prolla menemään yli 3200 mitään muisteja. Kokeiltu 3 erilaista 3200cl16 kittiä (micron e-die -(huonoimmat näistä, mutta kellottui kuitenkin toisella emolla), samsung b-die sekä Hynix C-die.

Kone kyllä postaa jopa 3600 nopeuksilla, muttei tuolla emolla saa vakaaksi edes muistien3333 nopeudella... 3200 on jokin maaginen raja, lieköhän asuksen keinotekoinen rajoitus. Harmi että gigabyte tuli myytyä :/
Prossun vaikutusta tosiaan, itse ajelen asus b450 tuf pro-gamingilla niitä amazonin tarjous-3200-cruciaaleja @ 3600 MHz ilman mitään ongelmia. Kivenä R3600
 
Liittynyt
05.08.2019
Viestejä
71
Itsekin kelailin nopeilla ajoituksilla olevia 2x16gb 3600mhz kittejä, mutta päädyin tarjouksen pohjalta ostamaan toisen samanlaisen Kingstonin 2x8gb 3200mhz kitin kuin koneessa jo oli (64e oli postikuluineen veroeron jälkeen viime viikolla). Tässä kuviossa säästyi 160-180 euroa


Aiempi kitti on Hynixin J-die ja kulkee 3600mhz 16-19-18-19-36-56-1T @1.39v

Toi uus on Hynixin C-Die ja kulkevat yhdessä vanhan kitin kanssa 3600mhz 16-19-18-19-36-62-1T @1.39V ilman virheitä.

Hyvin jaksaa x570 tuf gaming plus wifi emo neljälläkkn muistilla 3600mhz, mitä vähän jännitin.

Tosi tyytyväinen oon hankintaan. Timespyn cpu-score nousi 3700x:n kanssa n. 10000:sta n. 100300 eli pientä boonusta neljästä kammasta näemmä kyseisessä testissä. Oon alivoltittanut prossua ja pbo ei ole käytössä. Hyvä kombo 2060 Superin kanssa (kellotettu ja alivoltitettu) 1440p pelailuun

Varmaan noilla kireillä muisteilla olis voinut saada muutaman fps:n lisää joissain peleissä, mut testejä seuranneena ero paljon pienempi 1440p resolla kuin 1080p resolla, kun enempi tuo oma gpu rajoittaa menoa.
 
Liittynyt
05.08.2019
Viestejä
71
Lisäksi nuo Kingstonit on suhteellisen matalat ja mahtuvat on prossun mörkötuulettimen alle (Phanteks PH-TC14PE), mikä oli myös voitto. Muistien kiinnittäminen jopa onnistui ilman tuulettimen irroittamista. Ei tarvinnut kelata sen vaihtamista stock-ratkaisuun, joka on toki komea, mut ei salettiin pidä kiveä yhtä hyvin viileenä, kun tuo edellisen kokoonpanon mörkö. Itelle ei oo ledeillä sillee merkitystä, kun kotelo on ikkunaton Fractal Design Define R5 White ja sijoitettu pois silmistä
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
3700X lähti tuossa tulemaan Roomasta (Jep xD) ja jos luoja suo, niin piakkoin tulee Proshopista B550 Taichi.

Muistin kanssa olen tässä arponut, oma järkeily toi lopputulemaksi, että joku halvempi 3600-muisti, josta voi sitten itse ottaa ajoituksista löysät pois. Olisi järkevämpi vaihtoehto, kuin pistää tuplat rahaa johonkin todistetusti kovasti kellottuvaan kittiin...

Käyttö lähinnä pelailua ja yleiskäyttöä. En rendaa 3D:tä, YT-videoita enkä striimaa (vaikka tämä voisi ehkä jopa joskus tapahtua).
GPU on tällä hetkellä Vega64 ja luultavasti tulevaisuudessa joku AMD:n keskitason kortti (jätän nyt tuon 5700XT:n väliin). En nimittäin maksa tonnia näyttiksestä, joten on todennäköistä, että keskitiellä mennään tulevaisuudessakin...

Eli ajatukseni oli ostaa 2x8-kitti, jotain "ihan jepaa" 3600-muistia.
Vai onko jotain järkeä ostaa heti 2x16-kitti "ihan jepa" 3600-muistia?
Kun taustatyön tulema näyttää olevan, että 4x8-muistikonfiguraatio voi olla jopa nopeampi?

Vai onko jollakin yhtään järkevää syytä ostaa tuollainen kalliimpi B-die kitti? Itse en näkisi kovin järkeväksi sitä käytännössä...
Suosittelen näitä muisteja kun hintakin on ihan ok. Ja ovat b-die ja kellottuvatkin tarvittaessa hyvin. Ei ole taitanut saada suomesta ennen tuollaista 3600 cl16-16-16 b-die kittiä tuohon hintaan.
G.Skill 16GB (2 x 8GB) Ripjaws V, DDR4 3600 MHz, CL16, 1.35V, musta - 125,00€
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Mikä noissa b-die muisteissa oikein maksaa/kannattaako maksaa tuollaisia hintoja? Kun yli 100euroa pidetään hyvänä tarjouksena? Itse myyn parhaillaan 16gb pny b-die settiä 65eurolla, (sitähän ei voi tänne laittaa myyntiin, koska lähde on Gigantti bundle...) Ja edelleen, eiku ei tuota saakaan enää Gigantista uutena 99 hintaan.
Jätän siis oman käyttöön hynixin c diet, kun ne nyt sattuvat olemaan sisällä ja emolevy nyt vaan ei yksinkertaisesti anna mitään muisteja kellottaa tällä cpu:lla

Edit. Enkä tarkoittanut jobbus:ksen tarjousta, vaan noita 3200 settejä. Tuohan on ihan hyvä hinta valmiista 3600 xmp:stä
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Itse myyn parhaillaan 16gb pny b-die settiä 65eurolla
Ja ne gigantin bundlessa tulleet pny muistit eivät ole b-die piirillisiä, uskoisin että ne ovat jotain hynixin mfr piirillisiä mitkä eivät kellotu sitten oikeen mihinkään. Oletko thaiphoon burnerilla katsonut mitkä piirit niissä pny muisteissa on?

Edit. Olin väärässä kuten alla olevasta viestistä selviää, sorry
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 722
Ok. Uusi tapaus mulle. Sitten ne ovat ehkä samaa luokkaa mitä käyttäjä @knz0 kirjoitti tuolla b-die ketjussa. Oman pny kitin myin hintaan 60€ pois. Jos olisin tiennyt tästä niin olisin testannut omassa koneessa että mihin olisivat venyneet.
Samsung B DDR4-muistipiiri

Edit. Näitä 3200 cl16-18-18 b-die kittejä on alkanut tulemaan enemmänkin markkinoille. Taitaa samsung tyhjentää varastoaan kun näiden valmistushan piti lopettaa aikoja sitten, tai sitten ne ovat juuri noita c-die piirejä mistä knz0 mainitsi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Ok. Uusi tapaus mulle. Sitten ne ovat ehkä samaa luokkaa mitä käyttäjä @knz0 kirjoitti tuolla b-die ketjussa. Oman pny kitin myin hintaan 60€ pois. Jos olisin tiennyt tästä niin olisin testannut omassa koneessa että mihin olisivat venyneet.
Samsung B DDR4-muistipiiri
Hyvä tietää. Pitääpä seurailla tuotakin ketjua. Täysin samoilla asetuksilla kuitenkin muistit ainakin postaa kuin nuo hynix c die, että voisin väittää ihan oikeaksi b dieksi, mutta joku kertokoon kuka omaa kellotukseen sovipvat muut välineet :)
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802

Nämä tulis bundlen mukana.
Saako noihin yhtään kulkua lisää ja millä asetuksilla?
Itsellä nuo kammat sisältää hynix c diet. Kuluista en tiedä, mutta kyllä noiden 3600cl16 "pitäisi" mennä.
 
Liittynyt
05.08.2019
Viestejä
71
Mitkä asetukset sulla on muisteissa, nopeus, jännite ja cassit?
Miulla on 4x8gb kyseisiä muisteja. Toinen kitti on Hynixin J-die ja toinen C-die.

J-die kulkee vakaasti 3600mhz 16-19-18-19-36-56-1T @1.39v

Yhdessä vakaasti 3600mhz 16-19-18-19-36-62-1T @1.39v

Testailin, että tuo J-die kulki myös 3733mhz 17-19-19-19-39-56 @1.41v vakaa pikapuolisesti testattuna. En sitten tiedä, kumpi on käytännössä parempi, kun Windowsissa tuo cl17 näkyy cl18.

Oon neljällä kammalla tosi tyytyväinen tohon 3600mhz, niin tuskinpa säädän ton kanssa enempää
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 949
Miulla on 4x8gb kyseisiä muisteja. Toinen kitti on Hynixin J-die ja toinen C-die.

J-die kulkee vakaasti 3600mhz 16-19-18-19-36-56-1T @1.39v

Yhdessä vakaasti 3600mhz 16-19-18-19-36-62-1T @1.39v

Testailin, että tuo J-die kulki myös 3733mhz 17-19-19-19-39-56 @1.41v vakaa pikapuolisesti testattuna. En sitten tiedä, kumpi on käytännössä parempi, kun Windowsissa tuo cl17 näkyy cl18.

Oon neljällä kammalla tosi tyytyväinen tohon 3600mhz, niin tuskinpa säädän ton kanssa enempää
Gear Down mode päällä pariton CL luku pyöristyy ylöspäin. Voi tuo 3600 olla parempi noilla, tai ero ainakin pieni. Subtimingeja säätämällä saa tietty vielä jotain irti mahdollisesti.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 345
Nyt on Ryzen R3 3300X tulilla ja tarttiis neuvoa miten saada 2x8GB 3600 C16 -kitti vakaax? G.Skill F4-3600C16D-16GVKC halpis kitti on kyseessä. Emo on Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4. Kun laittaa XMP:n päälle ja buuttaaa niin aluxi hyytyi Windowsin latauxeen mutta nyttemmin pääsee Winukkaan asti ja tätä siis kirjoittelemaan. SuperPi 32M kaataa koneen aika nopeasti, joten kovin epävakaa on. Yritin laittaa Command Rate 2T, mutta CPU-Z edelleen näyttää 1T ja SuperPi ei toimi sen paremmin. Mitä jännitteitä tuolta nyt pitäisi alkaa säätää!!? :- ) Muistin jännitteen nosto 1,35 -> 1.375 ei ollut mitään vaikutusta. Henk. koht. ekaa kertaa AMD:llä SuperPi 1M alle 10 s! :-D
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
76
Nyt on Ryzen R3 3300X tulilla ja tarttiis neuvoa miten saada 2x8GB 3600 C16 -kitti vakaax? G.Skill F4-3600C16D-16GVKC halpis kitti on kyseessä. Emo on Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4. Kun laittaa XMP:n päälle ja buuttaaa niin aluxi hyytyi Windowsin latauxeen mutta nyttemmin pääsee Winukkaan asti ja tätä siis kirjoittelemaan. SuperPi 32M kaataa koneen aika nopeasti, joten kovin epävakaa on. Yritin laittaa Command Rate 2T, mutta CPU-Z edelleen näyttää 1T ja SuperPi ei toimi sen paremmin. Mitä jännitteitä tuolta nyt pitäisi alkaa säätää!!? :- ) Muistin jännitteen nosto 1,35 -> 1.375 ei ollut mitään vaikutusta. Henk. koht. ekaa kertaa AMD:llä SuperPi 1M alle 10 s! :-D
Katso nyt ainakin että muistikammat on oikeissa sloteissa. Itsellä kävi niin että ei ollut 3600 xmp vakaa kun oli "väärässä" kolossa kammat. Manuaalista sitten selvisi että 2 ja 4 on mun tapauksessa ne oikeat paikat..
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 345
Katso nyt ainakin että muistikammat on oikeissa sloteissa. Itsellä kävi niin että ei ollut 3600 xmp vakaa kun oli "väärässä" kolossa kammat. Manuaalista sitten selvisi että 2 ja 4 on mun tapauksessa ne oikeat paikat..
Joo ohjekirjan mukaan on sloteissa 2 ja 4. Vois tietty kokeilla 1 ja 3.
edit: joo ei toimi senkään vertaa.
 
Viimeksi muokattu:

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 924
o ohjekirjan mukaan on sloteissa 2 ja 4. Vois tietty kokeilla 1 ja 3.
Koita mieluummin yksi kampa kerrallaan paikassa A2, jos vaikka toinen kampa olisi sökö.

Voi myös koittaa Thaiphoonilla lukea piirien tyypin, sille Dram calculatorilla single rank 3200 MHz safe asetukset, ne vaikka kännykkäkamera muistin tukena käsin biosiin, ja jos toimii niin hiljalleen ylöspäin 3333, 3400, ....
Hwinfolla soc jännitteen (svi2 tfn) tarkistus (1,1 V pitäisi olla).
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 345
Koita mieluummin yksi kampa kerrallaan paikassa A2, jos vaikka toinen kampa olisi sökö.

Voi myös koittaa Thaiphoonilla lukea piirien tyypin, sille Dram calculatorilla single rank 3200 MHz safe asetukset, ne vaikka kännykkäkamera muistin tukena käsin biosiin, ja jos toimii niin hiljalleen ylöspäin 3333, 3400, ....
Hwinfolla soc jännitteen (svi2 tfn) tarkistus (1,1 V pitäisi olla).
Ei nuissa suurta eroa ole; toisella pääsee SuperPi 32M n. minuutin eteenpäin ja toisella Windows työpöydälle asti kerran n. seitsämästä yrityxestä. Pitää tuota Thaiphoon-juttua alkaa koittaa seuraavax.. juu ja tuo SOC jännite on 1,187 V

EDIT: laitoin DC:n safe asetuxet 3200 MHz:lle ja ei lähteny kone enää käyntiin. Nyt on XMP mutta niitä isoja timing kelloja on rukattu pari-kolme suuremmix.

EDIT: ei vaikutusta. Nuo XMP asetuxet on työpöytävakaat, mutta jos laskee sen kelloja vaikka -> 3400, niin ei lähde enää käyntiin.. Samoin emon Comman Rate asetus ei muutu vaikka sitä yrittää muuttaa. Samoin SOC V pysyy siinä 1,187 V (HWiNFO) vaikka siihen alempia arvoja laittaisi. Saa nähdä mitä muuta vielä.

Sitten: Onko tavallista että uuden emon biosin kello on ajassa..? Oli oikein päivämäärää myöten muutaman tunnin heitolla. Oli jonkun eri aikavyöhykkeen ajassa, en enää muista oliko n. 5 h edellä vai jäljessä.. Eikö näitten kello enää oo 0.00.00 01.01.2000 tms. ajassa tehtaalta? Onko mulle myyty käytetty emo? Proshopista sain koko kombon n. kolmen viikon odottelun jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 924
Onko mulle myyty käytetty emo?
Oliko paketti muuten avatun näköinen? Tarrat, muovipussit?
Asiakaspalautuksena tullut ei kai ole "käytetty", mutta lisää riskiä että jotain vikaa on.
Joskus kauan sitten kävi jonkun nettikaupan kanssa itsellä niin, että vasta kolmas sieltä saamani poweri oli ehjä.
Nykyään myös uusissa prosuissa on joskus viallisia joukossa.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 345
Oliko paketti muuten avatun näköinen? Tarrat, muovipussit?
Asiakaspalautuksena tullut ei kai ole "käytetty", mutta lisää riskiä että jotain vikaa on.
Joskus kauan sitten kävi jonkun nettikaupan kanssa itsellä niin, että vasta kolmas sieltä saamani poweri oli ehjä.
Nykyään myös uusissa prosuissa on joskus viallisia joukossa.
Kyllä se ihan siistikuntoinen oli.. kirjat ja lappuset tosin yllättävän sekaisessa järjestyxessä avattaessa. Mutta niin näyttää olevan unboxing videoissakin.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 345
Eihän nää muistit tän emon QVL-listalla oo, mutta eikö näitten nyt pitäs toimia kuitenkin? Kovin suppea on se lista esim. G.Skillin osalta.. Joku Crucial testattu 4000 ja 3600 MHz ja ADATA 3600 MHz, kaikki muut 3200 MHz tai alle. Pitääkö ostaa joku toinen emo perrkele.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Eihän nää muistit tän emon QVL-listalla oo, mutta eikö näitten nyt pitäs toimia kuitenkin? Kovin suppea on se lista esim. G.Skillin osalta.. Joku Crucial testattu 4000 ja 3600 MHz ja ADATA 3600 MHz, kaikki muut 3200 MHz tai alle. Pitääkö ostaa joku toinen emo perrkele.
Voin vaihtaa asus b450 pro gaming:iin. Siellä on useampi muisti tuettuna ;)
Edit. En oikeasti, kun tuo ei ole matx. Koita kuitenkin etsiä ensin paljon löysemmat ajoitukset jos saisit sillä 3600 vakaaksi. Tiedät sitten onko rajoittaja emo vai muistit
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 345
Voin vaihtaa asus b450 pro gaming:iin. Siellä on useampi muisti tuettuna ;)
Edit. En oikeasti, kun tuo ei ole matx. Koita kuitenkin etsiä ensin paljon löysemmat ajoitukset jos saisit sillä 3600 vakaaksi. Tiedät sitten onko rajoittaja emo vai muistit
Heh! Juu on koitettu.. mutta pitää koittaa lisää. G.Skillin sivulla tälle muistikitille ainoot AMD QVL:lät on B550 ja X570 emoille..
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Heh! Juu on koitettu.. mutta pitää koittaa lisää. G.Skillin sivulla tälle muistikitille ainoot AMD QVL:lät on B550 ja X570 emoille..
Paranee sitten mahdollisesti biospäivityksen myötä. Kannattaa koittaa hakea myös vakaa nopeus xmp ajoituksilla, esim 3400 tai 3533 taajuudella. Ainakin toistaiseksi
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 345
Paranee sitten mahdollisesti biospäivityksen myötä. Kannattaa koittaa hakea myös vakaa nopeus xmp ajoituksilla, esim 3400 tai 3533 taajuudella. Ainakin toistaiseksi
Juu ehkä. Kopioin tähän tuosta vähän ylempää:

"EDIT: laitoin DC:n safe asetuxet 3200 MHz:lle ja ei lähteny kone enää käyntiin. Nyt on XMP mutta niitä isoja timing kelloja on rukattu pari-kolme suuremmix.

EDIT: ei vaikutusta. Nuo XMP asetuxet on työpöytävakaat, mutta jos laskee sen kelloja vaikka -> 3400, niin ei lähde enää käyntiin.. Samoin emon Comman Rate asetus ei muutu vaikka sitä yrittää muuttaa. Samoin SOC V pysyy siinä 1,187 V (HWiNFO) vaikka siihen alempia arvoja laittaisi. Saa nähdä mitä muuta vielä."
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 546
Kokeile nyt ihmeessä ensin että onko ne sun kammat edes ehjät. Yksitellen kiinni koneeseen ja jdec ajotuksilla (eli mitkä ne my onkaan bios resetin jälkeen) ajat muistitestit läpi. Näin saat suljettua ulos sen vaihtoehdon että ne olis rikki, ja jos on niin tiedät että kumpi kampa on sökö.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 345
Selvä! hik ja pomk ..ja MSuomi ja Jamboa :-D ..ja kyllä on biosii resetoitu ja uusin bios flässätty. Mutta alampa hommiin.
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 924
Kovin herkästi ei kannata biosia flashata jos kone ei ole ihan vakaa koska pieni riski että tulee tiiliskivi. Ei se mitään kun kerran onnistui.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 345
Nyt on yllättäen 3000 C16 @ 1,3 V toiminut millä olin buutannut jo miltei parikyt minuuttii.. LinpackXtreme 10 GB stress test vieläkin pyörii. Testaan Memtestillä kohta näillä asetuxilla.

Kyllä, puolitoista tuntia ja kaxi ajoa virheettä. Memtest86 tämä. Nyt nostin -> 3133 ilman muita muutoksia ja Memtest pyörii taas vaikka tarkoitus oli mennä Windowsiin. Yxi puhdas ajo saa riittää nyt.

3266 MHz C16 @ 1,3 V toimii hyvin. 3400 @ 1,34 V ei ollut vakaa @ Linpack. Nyt emo auto-asetuxilla pitää SOC jännitettä @ 1,087 V, entisen 1,187 V sijaan. Kenties sitä pystyy nyt myös muuttamaan. Jostain ihme syystä tää emo on tänään alkanut toimia.

Ei muuttunut SOC V mihinkään tuosta.. Pitäskö koittaa flässätä toisex uusin bios nyt nuilla vakailla muistikelloilla. ..tai sitten uusin.
 
Viimeksi muokattu:

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 924
Pitäskö koittaa flässätä toisex uusin bios nyt nuilla vakailla muistikelloilla.
Jatka mieluummin uusimmalla ja päivitä vielä uudempaan kun semmoinen seuraavaksi julkaistaan.

Koita muuttaa soc-jännitettä offsetin kautta jos se ei muuten ota numeroa vastaan suoraan (pienin muutoksin, luokkaa + tai - 0,010... 0,050 V, tavoite soc Hwinfo 1,100 V svi2 tfn)

Tämä on vähintään kohtalaisen hyvä muistitesti, muitakin on kuulemma tullut, en tiedä miten luotettavia ne muut on.
Myös dram calculatorissa on joku muistitesti nykyään.

"Memtest86+"" on ollut aika huono (hidas nyt ainakin) muistin luotettavuuden testaamiseen, uusista versioista ei tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Jatka mieluummin uusimmalla ja päivitä vielä uudempaan kun semmoinen seuraavaksi julkaistaan.

Koita muuttaa soc-jännitettä offsetin kautta jos se ei muuten ota numeroa vastaan suoraan.

Tämä on vähintään kohtalaisen hyvä muistitesti, muitakin on kuulemma tullut, en tiedä miten luotettavia ne muut on.
Myös dram calculatorissa on joku muistitesti nykyään.

"Memtest86+"" on ollut aika huono (hidas nyt ainakin) muistin luotettavuuden testaamiseen, uusista versioista ei tietoa.
Kyllä tuo memtest86/+ on mielestäni paras kun lähtee hakemaan maksimiasetuksia. Näkee helposti onko asetukset täysin epävakaat (5min antaa melkein virhettä jos antaa) ja loput sitten windowsissa. Tässä on sekin etu, ettei windows itsessään korruptoidu niin helposti.

Tietty ei varmaankaan JukkaX:in hyödytä tuota ajella kun windowssissakaan ei tule heti virhettä
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 345
Joo, flässin uusimman biosin uudestaan ja ainakin 3266 kello vielä toimii. Huomenna jatkunee, nyt nukkumaan.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
76
Kyllä tuo memtest86/+ on mielestäni paras kun lähtee hakemaan maksimiasetuksia.
Omien hyvin vähäisten kokemusten pohjalta memtest86 pitää ajaa 3 tuntia tietyllä asetuksella että tulee virhe mutta karhu "löytää" samoilla asetuksilla noin kolmessa minuutissa virheen.. Toki molemmat ihan toimivia ja moni muukin. Ja tässä tietysti haetaan että saataisiin edes jonkinlainen vakaus että tiedetään onko rauta ehjää ensinkään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 567
Viestejä
4 166 631
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom