Rx vega 56 flashaus vega 64 biokseen ongelma

Liittynyt
22.01.2023
Viestejä
87
Terve kaikille mulla olis pientä ongelmaa RX vega 56 bios flashauksen kanssa. Elikkäs tässä olen yrittänyt flashaa tuota korttia jossa on samsungin muistit niin vega 64 biokseen mutta joka ikisellä vega 64 bioksella on hokenut että P/N mismatch. Mistä tuo johtuu ja kuinka nyt saan sen flashauksen läpi ja vega 64 bioksen pelittämään? Kiitos kaikille etukäteen vastauksista :giggle:
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Terve kaikille mulla olis pientä ongelmaa RX vega 56 bios flashauksen kanssa. Elikkäs tässä olen yrittänyt flashaa tuota korttia jossa on samsungin muistit niin vega 64 biokseen mutta joka ikisellä vega 64 bioksella on hokenut että P/N mismatch. Mistä tuo johtuu ja kuinka nyt saan sen flashauksen läpi ja vega 64 bioksen pelittämään? Kiitos kaikille etukäteen vastauksista :giggle:
Mikähän kortti tarkemmin mahtaa olla kysessä?

EDIT: Eikä sitten toimita kuuta odottaa taivaalta vaikka onnistuiskin. Ittellä esim. vaikka onkin samsungin muistit niin niin paskaa binniä että vähän tuontui että on vaikeuksia ihan 64 vakio asetuksillakin toimia vakaasti joten olen nyt ajellu vaan ihan 56 omalla biossilla.
 
Liittynyt
22.01.2023
Viestejä
87
Mikähän kortti tarkemmin mahtaa olla kysessä?

EDIT: Eikä sitten toimita kuuta odottaa taivaalta vaikka onnistuiskin. Ittellä esim. vaikka onkin samsungin muistit niin niin paskaa binniä että vähän tuontui että on vaikeuksia ihan 64 vakio asetuksillakin toimia vakaasti joten olen nyt ajellu vaan ihan 56 omalla biossilla.
Mulla on myös HBM2 samsungin muistit ja kortti on Sapphire radeon rx vega 56 blower mallia eli yks tuuletin oikealla puolella
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Mulla on myös HBM2 samsungin muistit ja kortti on Sapphire radeon rx vega 56 blower mallia eli yks tuuletin oikealla puolella

Toi bios siihen pitäisi sitten upota

EDIT: Tällä työkalulla
 
Liittynyt
22.01.2023
Viestejä
87
Liittynyt
05.10.2017
Viestejä
29
EDIT: Eikä sitten toimita kuuta odottaa taivaalta vaikka onnistuiskin. Ittellä esim. vaikka onkin samsungin muistit niin niin paskaa binniä että vähän tuontui että on vaikeuksia ihan 64 vakio asetuksillakin toimia vakaasti joten olen nyt ajellu vaan ihan 56 omalla biossilla.
Itsellä myös Samsungin muistit ja flashattu 56 -> 64. Vakiona pyörii tällä hetkellä melko vakaana, mutta mitään säätövaraa ei tunnu olevan. Toisilla muistit menee heittämällä yli tonnin, mulla ei liiku oikein mihinkään 64 oletuksesta. Jos koittaa yhtään kellottaa, parhaimmillaan ei P state mene kolmoseen ollenkaan, jolloin jäädään junnaamaan 800 MHz tasolle, pahimmillaan vaan kaatuu heti. Alivoltitusvaraa ei myöskään juuri ole (esim. AMD:n oma maltillinen automaattialivoltitus tekee kortista epävakaan) ja hot spot lyö yli 100 astetta jos power limittiä nostaa.

Loppujen lopuksi aika susi kortti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.01.2023
Viestejä
87
Itsellä myös Samsungin muistit ja flashattu 56 -> 64. Vakiona pyörii tällä hetkellä melko vakaana, mutta mitään säätövaraa ei tunnu olevan. Toisilla muistit menee heittämällä yli tonnin, mulla ei liiku oikein mihinkään 64 oletuksesta. Jos koittaa yhtään kellottaa, parhaimmillaan ei P state mene kolmoseen ollenkaan, jolloin jäädään junnaamaan 800 Mhz tasolle, pahimmillaan vaan kaatuu heti. Alivoltitusvaraa ei myöskään juuri ole (esim. AMD:n oma maltillinen automaattialivoltitus tekee kortista epävakaan) ja hot spot lyö yli 100 astetta jos power limittiä nostaa.

Loppujen lopuksi aika susi kortti.
hyvähän kortti on hinnan kannalta. Saa rtx 2060 tehoisen kortin tehtyä paljon halvemmalla. Miten sä muuten flashasit tuon bioksen kun itsellä ei tunnu onnistuvan
 
Liittynyt
22.01.2023
Viestejä
87
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
tälläkin biossilla tulee P/N mismatch
En nyt enää muista että oliko tuossa atiflashissä joku force optio ja pitikö sitä käyttää. Jo monta vuotta aikaa siitä kun itte leikin noitten biossien kanssa. Kortissahan on dual bios että vaikka forcella vetäsee niin eihän siinä mitään vahinkoa pääse syntymään. Ja siitä tulikin mieleen että onhan sulla oikeassa asennossa se bios kytkin että normi biossia koitat päivittää?
 
Liittynyt
22.01.2023
Viestejä
87
En nyt enää muista että oliko tuossa atiflashissä joku force optio ja pitikö sitä käyttää. Jo monta vuotta aikaa siitä kun itte leikin noitten biossien kanssa. Kortissahan on dual bios että vaikka forcella vetäsee niin eihän siinä mitään vahinkoa pääse syntymään. Ja siitä tulikin mieleen että onhan sulla oikeassa asennossa se bios kytkin että normi biossia koitat päivittää?
joo sain ladattua vega 64 biossin piti vain ladata vanhempi versio tuosta atiflasheristä. Mutta ei tosiaan ollut vakaa niin piti vetästä takas vega 56 bios. Ajattelin että rupeen ylikellottamaan tuota vega 56 mutta sitä korkeammalle laitan core ja memory kelloja niin sitä pienemmät timespy scoret saan :hmm: Alkaa niin sanotusti vhituttamaan nää amd kortit kun ei tahdo ikinä mikään toimia
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
joo sain ladattua vega 64 biossin piti vain ladata vanhempi versio tuosta atiflasheristä. Mutta ei tosiaan ollut vakaa niin piti vetästä takas vega 56 bios. Ajattelin että rupeen ylikellottamaan tuota vega 56 mutta sitä korkeammalle laitan core ja memory kelloja niin sitä pienemmät timespy scoret saan :hmm: Alkaa niin sanotusti vhituttamaan nää amd kortit kun ei tahdo ikinä mikään toimia
Kyllä mulla vakiona on toiminu täysin vakaasti refu Vega 56. Jos flashaa 64 biossin sisään niin se on ihan arpa peliä että toimiiko sillä vakaasti. Sille on syynsä että samasta sirusta julkaistiin 2 versiota, toinen täysi siru ja toinen leikattu. Se syy on binnaus.
Vega 56 sirut on pääsääntöisesti huonompia kuin 64. Olen melko varma että paljon noista 56 siruista on ollut myös täysin toimivia, mutta ne ei ole kulkenu niillä spekseillä jotka AMD on päättänyt ja sden takia ne on sitten rampautettu 56 versioon.
Sama pätee muistien kanssa. Huonommin kulkevat muistit laitettu 56.

Ihan samaa on tehty vaikka kuinka kauan jo. Ja ei ole ainoastaan AMD joka tätä tekee. nvidia tekee ihaan samaa ja cpu puolella Intel binnaa todella tarkasti kun niiden CPU SKU lista on aina todella laaja.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Kyllä mulla vakiona on toiminu täysin vakaasti refu Vega 56. Jos flashaa 64 biossin sisään niin se on ihan arpa peliä että toimiiko sillä vakaasti. Sille on syynsä että samasta sirusta julkaistiin 2 versiota, toinen täysi siru ja toinen leikattu. Se syy on binnaus.
Vega 56 sirut on pääsääntöisesti huonompia kuin 64. Olen melko varma että paljon noista 56 siruista on ollut myös täysin toimivia, mutta ne ei ole kulkenu niillä spekseillä jotka AMD on päättänyt ja sden takia ne on sitten rampautettu 56 versioon.
Tuo bios ei muuta sitä piirin käyttöä yhtään mihinkään. Yhtäkää laskentayksikköä ei saa "palautettua käyttöön", kuten joissain vanhoissa korteissa sai. Kellot ja voltit voi toki itse säätää.

Ainoa syy tuon 64 biosin käyttöön 56:ssa on käytännössä muistien kovempi jännite. MITÄÄN muuta syytä sille ei ole (pl. vesijäähdytetyille, joille saa kovemmat power-limitit).
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Ajattelin että rupeen ylikellottamaan tuota vega 56 mutta sitä korkeammalle laitan core ja memory kelloja niin sitä pienemmät timespy scoret saan :hmm: Alkaa niin sanotusti vhituttamaan nää amd kortit kun ei tahdo ikinä mikään toimia
User error.

Vega sarjassa muistit on ECC muisteja, eli muistien kelloja tulee helposti nostettua liian korkealle. Muistit alkaa sekoilemaan -> ECC korjaa virheet -> hidastuu. Vasta kun on menty reilusti yli maksimin niin alkaa tulla virheitä ECC läpi "näkyviin". Siinä kohtaa ollaan kuitenkin jo reilusti yli sen mitä ne muistit oikeasti kykenee. Vegan kanssa muistia nostetaan kunnes tulos alkaa laskea ja sitten palataan pari pykälää takaisin.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Itsellä meni kymmenestä referenssi Vega 56 kortista yhdeksään Vega 64 BIOS. Yhtä en saanut toimimaan millään ja oli muutenkin huono kelloittumaan kyseinen yksilö.

Tästä on myös useampi vuosi, tuolloin jo, piti joka korttiin vaihtaa tahnat. Eli olethan tarkastunut lämpötahnat?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.10.2017
Viestejä
29
Näissä oli aina hirveä painajainen saada hot spotti kuriin. Oli päällä refujäähy, Alphacoolin vesiblokki tai Morpheus II, niin ero "lämpötilan" ja hot spotin välillä aina repeili 30 asteeseen tai jopa yli. Itsellä paloi hihat aikanaan moneen kertaan kun joutui asentelemaan samaa jäähyä viisi kertaa että tuli edes jotenkuten kelvollinen kontakti.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Tuo bios ei muuta sitä piirin käyttöä yhtään mihinkään. Yhtäkää laskentayksikköä ei saa "palautettua käyttöön", kuten joissain vanhoissa korteissa sai. Kellot ja voltit voi toki itse säätää.

Ainoa syy tuon 64 biosin käyttöön 56:ssa on käytännössä muistien kovempi jännite. MITÄÄN muuta syytä sille ei ole (pl. vesijäähdytetyille, joille saa kovemmat power-limitit).
Ja missään en väittänyt että saisi kaikki laskentayksiköt käyttöön. Rampauttamisella tarkoitin että piiri "leikattu" eli laskentayksiköitä poistettu käytöstä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Ja missään en väittänyt että saisi kaikki laskentayksiköt käyttöön. Rampauttamisella tarkoitin että piiri "leikattu" eli laskentayksiköitä poistettu käytöstä.
Juu mutta se piirin leikkaus/binnaus ei käytännössä vaikuta siihen kumpaa biosia käyttää. 64 bios ei tehnyt oikeastaan mitään sille gpu piirille. Eli se ei itsessään ole syy miksi joissain korteissa ei vain toimi. Vega oli vahvasti muistirajoitteinen joten kun se 64 bios salli kovemmat muistijännitteet ja sen kautta selvästi lisää tehoa niin siksi sitä käytettiin. Ei siksi että gpu olisi saanut yhtään lisää nopeutta.
 
Liittynyt
22.01.2023
Viestejä
87
User error.

Vega sarjassa muistit on ECC muisteja, eli muistien kelloja tulee helposti nostettua liian korkealle. Muistit alkaa sekoilemaan -> ECC korjaa virheet -> hidastuu. Vasta kun on menty reilusti yli maksimin niin alkaa tulla virheitä ECC läpi "näkyviin". Siinä kohtaa ollaan kuitenkin jo reilusti yli sen mitä ne muistit oikeasti kykenee. Vegan kanssa muistia nostetaan kunnes tulos alkaa laskea ja sitten palataan pari pykälää takaisin.
Joo tää selittääkin hyvin :thumbsup:
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Juu mutta se piirin leikkaus/binnaus ei käytännössä vaikuta siihen kumpaa biosia käyttää. 64 bios ei tehnyt oikeastaan mitään sille gpu piirille. Eli se ei itsessään ole syy miksi joissain korteissa ei vain toimi. Vega oli vahvasti muistirajoitteinen joten kun se 64 bios salli kovemmat muistijännitteet ja sen kautta selvästi lisää tehoa niin siksi sitä käytettiin. Ei siksi että gpu olisi saanut yhtään lisää nopeutta.
No kyllä se BIOS vaikuttaa aika tavalla. Koska 56 on huonoa binniä niin GPU kuin muistit niin kaikilla ei toimi sillä 54 BIOS:n arvoilla vakaasti se 56 vaikka minkä tekisi!

Ulkomuistista 64:ssa 950MHz muistien kellot kun 56:ssa ne on 800MHz. Tuo on ihan reilu 18,75% ero ja jos muistipiirit on paskaa binniä niin se kortti nyt ei vaan toimi vakaasti. Ittellä esim sellainen vega 56 ja tässäkin ketjussa jo sanottu samaa. Kyllä minäkin ne muistit pystyn vetään vaikka 1050MHz ja toimii oikein hyvin jossain kuormassa mutta jossain toisessa sitten ei.
Coren kellotkin suuremmat 64:ssa. Ja taas tullaan siihen että paskaa binniä oleva GPU ei yksinkertaisesti ole vakaa sillä biossilla. Vesiblokin kanssa tuo vielä jotenkin toimi 64 biosin kanssa, mutta tuolla vakio coolerilla ei mitään toivoa.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 708
Kyllä minäkin ne muistit pystyn vetään vaikka 1050MHz ja toimii oikein hyvin jossain kuormassa mutta jossain toisessa sitten ei.
Omassa meni muistit 1080MHz ennen kuin alkoi tulokset laskea ollenkaan. Eikä ollut edes samsungia.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 373
Viestejä
4 158 941
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom