Ruotsalainen(?) kaasupullo. Jäteasemalle, lahjoitus vai myynti?

Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 107
Kun kävin mökillä vanhemmat antoivat mukaan kaasupullon ja sanoivat että vie jäteasemalle ettei kuljeksi nurkissa.

Kyseessä on perimätiedon mukaan ruotsalainen nestekaasupullo joka olisi 30+ vuotta vanha. Osaako joku vahvistaa? Onnistuisiko tämän vaihtaminen täydeksi Ruotsissa vielä tänä päivänä vai onko vanhentunut malli?

Kannattaako tuo viedä suosiolla jäteasemalla vai kannattako pistää toriin ilmoitus jos moinen olisi jollekin tarpeen niin paljon että sen hakisi tai jopa maksaisi vähän?

Tässä pari kuvaa:

Pullo.jpg


Venttiili.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Kierrätykseen vaan, tuon ikäisen pullon käyttöikä on mennyt umpeen aikoja sitten.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
1 257
Torissa joku maksaa tuosta kyllä vitosen ja ottaa pihaansa koristamaan romuautojen muun roinan sekaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Vaihdat täyteen suomalaiseen mainitsematta ruotsalaisuudesta erikseen, menee suurimmalle osalle läpi :whistling:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 101
tuon ikäisen pullon käyttöikä on mennyt umpeen aikoja sitten.
Eihän tuollainen pullo mihinkään vanhene, ellei puhki ruostu. Teollisuuskaasupullot voi olla vaikka sata vuotta vanhoja.
Mutta siitä huolimatta ehdotan jonkin uusiokäytön keksimistä sille. Ei sitä uuteenkaan voi vaihtaa käymättä Ruotsissa, eikä sillä uudellakaan pullolla tekisi juuri mitään täällä.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 107
Näiden perusteella ei taida olla tori ilmoituksen tekeminen vaivan arvoista.

Jos joku tee-se-itsemies haluaa tämän hakea ilmaiseksi Tampereelta niin pistä viestiä. En kovin kauaa tätä viitsi säilytellä joten nopeus on valttia.

Viety jäteasemalle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Eihän tuollainen pullo mihinkään vanhene, ellei puhki ruostu. Teollisuuskaasupullot voi olla vaikka sata vuotta vanhoja.
Mutta siitä huolimatta ehdotan jonkin uusiokäytön keksimistä sille. Ei sitä uuteenkaan voi vaihtaa käymättä Ruotsissa, eikä sillä uudellakaan pullolla tekisi juuri mitään täällä.
Arvaas miksi niillä pulloilla on tarkastusväli? Rohkenen epäillä, että tuota ei ole ajallaan tarkastettu. Jonkun ikivanhan bensakanisterin vielä ymmärtää, mutta tuollaisen paineastian kanssa ei parane leikkiä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 101
Arvaas miksi niillä pulloilla on tarkastusväli? Rohkenen epäillä, että tuota ei ole ajallaan tarkastettu. Jonkun ikivanhan bensakanisterin vielä ymmärtää, mutta tuollaisen paineastian kanssa ei parane leikkiä.
Ei tarkastusväli tarkoita muuta kuin että sen umpeuduttua se tarkastetaan ja ehjäksi todettuna käytetään uudelleen. Ei uutta tarkastusta tarvitse suorittaa ennen tarkastusvälin päättymistä.
Eikä nestekaasupullossa edes ole painetta kuin jotain 10-20 baaria korkeimmillaan. On sekin toki aika paljon, muttei mitään teollisuuskaasupullojen 200-300 baarin paineisiin verrattuna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Ei tarkastusväli tarkoita muuta kuin että sen umpeuduttua se tarkastetaan ja ehjäksi todettuna käytetään uudelleen. Ei uutta tarkastusta tarvitse suorittaa ennen tarkastusvälin päättymistä.
Eikä nestekaasupullossa edes ole painetta kuin jotain 10-20 baaria korkeimmillaan. On sekin toki aika paljon, muttei mitään teollisuuskaasupullojen 200-300 baarin paineisiin verrattuna.
Oleellista uudelleenkäyttö vain JOS se todetaan ehjäksi. Tuolla ei ole mitään takeita, että on vielä kelpaava. Veikkaisin, että liittimen kiinnitys ja tiiveys on se suurin riski tuossa kappaleessa. Siellä sitä ruostettakin pullossa näkyy. En itse haluaisi olla lähimaastossa, jos liitin vuotaa tai pettää hallitsemattomasti. Ne tarkastusten aikarajat ovat juuri sen takia, että pelle pelottomatkin ehkä ymmärtäis, että ehjältä näyttävä ei välttämättä sitä ole.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 107
En ajatellut että kukaan tätä itse täyttäisi vaan enemmänkin sitä että se saattaisi olla vielä vaihtokelpoinen Ruotsissa jolloin se voisi olla käyttökelpoinen jollekin karavaanarille tai muuten Ruotsissa pitempään oleskelevalle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Oleellista uudelleenkäyttö vain JOS se todetaan ehjäksi. Tuolla ei ole mitään takeita, että on vielä kelpaava. Veikkaisin, että liittimen kiinnitys ja tiiveys on se suurin riski tuossa kappaleessa. Siellä sitä ruostettakin pullossa näkyy. En itse haluaisi olla lähimaastossa, jos liitin vuotaa tai pettää hallitsemattomasti. Ne tarkastusten aikarajat ovat juuri sen takia, että pelle pelottomatkin ehkä ymmärtäis, että ehjältä näyttävä ei välttämättä sitä ole.
Vaihdon jälkeenhän ne täyttöasemalla tuon tarkistaa, ja itse saat uuden pullon vaihdossa, ei sitä itse tarvitse rueta erikseen katsastamaan. Toki tuota ei varmaan suomessa saa vaihdettua, niin DIY hommiin vaan tuo kuori jollekkin pellepelottomalle.
 
Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
205
En ajatellut että kukaan tätä itse täyttäisi vaan enemmänkin sitä että se saattaisi olla vielä vaihtokelpoinen Ruotsissa jolloin se voisi olla käyttökelpoinen jollekin karavaanarille tai muuten Ruotsissa pitempään oleskelevalle.
Karavaanarifoorumille annetaan-ilmoitus vois olla paras mahdollisuus päästä tosta eroon.
Iällä ja leiman vanhuudella ei sinällään ole mitään väliä näissä panttipulloisssa niin kauan kuin pullomalli on käytössä.
Ehkä jotain läpiruostunutta tai kaivinkoneen alle jäänyttä pulloa eivät ota panttipullona mutta muutenhan tatkastukset(ja hylkäys sit jossain vaiheessa) kuuluu siihen vaihtohintaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Vaihdon jälkeenhän ne täyttöasemalla tuon tarkistaa, ja itse saat uuden pullon vaihdossa, ei sitä itse tarvitse rueta erikseen katsastamaan. Toki tuota ei varmaan suomessa saa vaihdettua, niin DIY hommiin vaan tuo kuori jollekkin pellepelottomalle.
No en minä tainnut niin väittänytkään, että itse pitäisi alkaa tarkastusta hommaamaan :think: Jollekin tuota kun alkaa Ruotsiin vaihdettavaksi vietäväksi kauppaamaan, niin lojuu nurkissa seuraavat 30 vuotta.
 
Liittynyt
04.05.2019
Viestejä
1 107
No en minä tainnut niin väittänytkään, että itse pitäisi alkaa tarkastusta hommaamaan :think: Jollekin tuota kun alkaa Ruotsiin vaihdettavaksi vietäväksi kauppaamaan, niin lojuu nurkissa seuraavat 30 vuotta.
Huomenna ajattelin viedä jäteasemalle jos kelpaa. Kun ei täällä kukaan halunnut en viitsi säilyttää viikkoja sen takia että joku sen ilmaiseksi hakisi.

Edit: Nyt on viety jäteasemalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Tuo on (oli) muuten jenkeistä kulkeutunut kaasupullo. Ei olisi kelvannut ruotsissakaan. :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 046
Nyt pakko kysyä että mistä tunnistit tuon jenkkiläiseksi pulloksi?
No se näyttää jenkkipullolta. Lisäksi kun tuota lappua tiiraa, niin englanninkielinen teksti, jossa viitataan jenkkien standardeihin ja lämpötila ensisijaisesti fahrenheiteinä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 334
Jos tuo olisi ollut isompi pullo niin itse olisin veikannut trukkikaasupulloksi. Noin pienenä ei oikein sovi trukin pullokiinnikkeisiin. Tuo venttiili olisi hyvin sopinut joihinkin trukkikaasusysteemeihin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 479
Viestejä
4 163 604
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom