Ruohonleikkurit, moottorisahat ja muut pihapäristimet

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 231
Tässä ketjussa aiemmin kyselin kokemuksia Ryobin leikkurista, ostin sen ja nyt on jotain tuntumaa laitteeseen. (Ryobi ONE+ 36V RLM18X41H240 2x18V 4.0Ah)

Leikkuriin menee kaksi akkua ja ne ovat tässä kokoonpanossa kapasiteetiltaan 4 Ah. Tällä ajaa meidän pihan yhdellä latauksella, mutta nurmea tästä ei ole kuin ehkä 300 neliömetriä. Ja tässäkin jo huomaa, että akkujen varaustason laskiessa alkaa leikkurin kierrosnopeus laskea aika äkkiä. Etenkin jos ruoho on päässyt vähän pidemmäksi, niin jo yhden kolmanneksen (noin sadan neliön) jälkeen on selvästi havaittavissa, että terä ei pyöri enää niin kovaa kuin alussa, vaikka akuissa on reilusti ajoaikaa jäljellä. Ja tästä hidastumisesta seuraa se, että leikkuunopeutta on pakko laskea tai muuten jälki on ihan sutta.

Meidän käytössä toimiva vehje, mutta sanoisin että yli 600 neliön ajamiseen kertavedolla pitäisi melkein olla kaksi settiä akkuja. Tai sitten yhdet 9 Ah akut. Tosin en ole varma mahtuuko ne järkäleet enää tuonne kannen alle, 5 Ah varmasti ainakin mahtuisi ja vähän jo auttaisi tilannetta.

Akkuleikkuri ei kovin isoon pihaan oikeasti sovellu, tai ainakaan mulla ei kestä hermot työnnellä sitä leikkuria niin hitaasti mitä se hiipuva teränopeus vaatisi jos aikoo oikeasti ajaa akut tyhjäksi asti.

Tietty tässä suhteessa voi uudemmat ja kalliimmat hiiliharjattomat vehkeet olla parempia, tämä ostamani leikkuri ei ollut Ryobin kallein malli, läheskään.
No voihan paska.
Tä skil tosin on just hiiliharjaton, mutta paljonkohan se sitten vaikuttaa…
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
571
Skilin laitteita mulla ei ole, ryobin kyllä, mutta eipä mulla mitään ryobin laitteita ole mitkä mitään 36v akkua tarttis.
Meil o 950 neliön tontti, 160 neliöö talo ja sit sit mitä tosta pihatie vie, jäiskö tosta joku 675 neliöö tms, mahtaako sellasen tollasella päristellä?
Kun ei niinku mitään infoa löydy onko akkukesto 15min vai 150min…
Valmistajat ilmoittavat yleensä ohjeellisen leikkuualan, esim. Ryobi RLM3640LI 36V: Hiljainen, kevytkäyttöinen ja päästötön akkuruohonleikkuri 36 V Li-ion akulla. Leikkuleveys 40 cm. Keräävä tai bio-silppuava. Leikkaa jopa 400 m² yhdellä latauksella.

Todellinen leikkuuala pitkäksi venähtäneellä ruoholla on varmaankin puolet tuosta. Eli sanoisin että ym. kone on liian köykäinen käyttöösi.

Hussella on laskuri, jolla voi laskea oman pihansa neliöt näppärästi. Sama onnistuu toki monessa karttapalvelussa myös. Husqvarna Automower® Robotic Mower
Ja älä osta robottia, ne tappaa siilejä ihan vitust
Meillä ei ole siilejä näkynyt, mutta eipä taitaisi roboleikkuri muutenkaan toimia kun piha on ainakin komessa tasossa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 231
No voihan vittu.
Sen verran aikaa noista ekoista et aika uskomatonta ettei olla saatu edes 40min käyttöaikaa pakattua akkuihin. :(
Nyt sit pohdin, kannattaisiko palauttaa koko paska ja ostaa esim stigan perus bensalla toimiva vetävä leikkuri…. :cry:
 
Liittynyt
16.03.2022
Viestejä
750
Onko työnnettävistä ruohonleikkureista näkynyt mitään tarjouksia? Pitäisi vanhemmille saada kevyt, silppuava ja leikkuuleveydeltään mahdollisimman leveä laite, jossa on iso moottori, joka ei hyydy leikatessa. Löytyykö suosituksia? B&S-moottori saisi myös olla. Vanhemmat valittavat, että n. 140 cc -moottori ei oikein jaksa silputa, mutta enpä oikein ole isompiakaan löytänyt. Hinta toki pitää olla järjellinen eli max 400 € ja mieluummin halvempi.
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
560
Pitäisi rivitaloyhtiölle ostaa uusi ruohonleikkuri, mutta onkohan noista akkukoneista siihen käyttöön? 14 osaketta, ja pihaa on jokaisella ainakin vähintään 40m2. Ei hinnalla nyt niin väliä, laadukas ja pitkäikäinen pitää saada jotta ei tarvitse heti kahden vuoden päästä ostaa uutta ritsaa.

Akkuruohonleikkuri Ryobi RLM36X46S5 kyllähän tämäkin ainakin paperilla lupaa leikkuualaksi minimissään 700m2, niin saa aika moni leikata ennen kuin akku loppuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 195
En tiedä miten ihmiset saa aina ne vehkeensä jumiin kun mulla taas kaikki polttomoottorivehkeet on just niitä käyttövarmimpia.

Sähkövatkaimista on aina laturi hukassa, piuha hävinnyt, latauspistoke rikki, akku kaput tai muuten vaan jotain paskana.
Mökillä vuodesta 1997 ollut Jonseredin trimmeri toimii nykyään mulla OKT:n pihalla aivan moitteetta.

Pirkka Caravan ruohonleikkuri ja jyrsin (kaksi eri laitetta) on ollut perheessä niin kauan kuin muistan ja toimii edelleen.
Klippo nurmenleikkuri (Muistaakseni Hondan motilla) ollut varovaisesti arvioiden noin 18-20v vanhempien OKT:n pihakoneena - toimii edelleen moitteetta.

En muista koska olisin viimeksi joutunut ropaamaan mitään näistä muutoin kuin normi huoltojen yhteydessä. Vehkeet vielä kaiken lisäksi säilössä kylmässä (mutta kuivassa) varastossa talvet, joten ei nyt ihan kuitenkaan missään ihanneolosuhteissa.

Ja sitten täällä aika usea käyttäjä sanoo että sähkövehkeet on kivempia kun on toimintavarmempia??!?!?! Niistähän kärähtää akkukin 5x sinä aikana kuin yksi tuollainen bensavehje on käytössä.

edit: Puhumattakaan siitä kun kyrpä ja rintakarvat kasvaa kun haistelee 90-luvun bensavehkeiden epäpuhtaasti palaneita palokaasuja nurmea leikatessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 741
Yleensähän noi bensavehkeet on "rikki" eli kalvot venähtäneet, kaasarin jouset hukassa, tulppa pimeänä, ohv koneessa venttiilinvälys väärä tms ja sitten niitä haukutaan kun ei toimi. Pienellä huollolla nuokin saa usein kuntoon, kun harvemmin tommonen perusmoottori ajosta kuluu loppuun. Ellei aja sitten kiveen, mutta siihen voi hajota kyllä sähkökonekin.

Tiheälle ok ja rivitaloalueelle tuo sähkökone voi kyllä olla mainio. Jos tuo oma huskyn 20v vanha trimmeri luovuttaa joskus, niin pistän kyllä makitan sähkökoneen sen tilalle, parilla akulla sillä varmaan ajelis aika pitkälle kukkapenkinreunoja ym?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 195
Ehkäpä sähkökoneillekin on oma paikkansa. Olen aina pitänyt niitä vähän sellaisina puuhasteluvehkeinä, ja mielestäni jonkun rivarin pihan nyt vetää ihan mielellään käsikäyttöisilläkin vehkeillä...

Mulla on fiskarsin varrelliset ruohosakset pikkuhommiin ja vanha kelaleikkuri mökillä jos pitää vähän jotain nurkkaa kihnuttaa.
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
560
Ehkäpä sähkökoneillekin on oma paikkansa. Olen aina pitänyt niitä vähän sellaisina puuhasteluvehkeinä, ja mielestäni jonkun rivarin pihan nyt vetää ihan mielellään käsikäyttöisilläkin vehkeillä...

Mulla on fiskarsin varrelliset ruohosakset pikkuhommiin ja vanha kelaleikkuri mökillä jos pitää vähän jotain nurkkaa kihnuttaa.
Juu kyllä mäkin mielelläni tuolla omalla kelaleikkurilla leikkelen, ei aina jaksa hakea varastosta isoa leikkuria, mutta kun kaikki taloyhtiössä eivät sitä halua. Osa vanhemmista ei edes varmaan jaksaisi kelaleikkurilla vedellä.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
1 833
kyllähän tämäkin ainakin paperilla lupaa leikkuualaksi minimissään 700m2, niin saa aika moni leikata ennen kuin akku loppuu.
Ei kai ne kaikki asukkaat samana päivänä perätysten sitä nurmikkoaan leikkaa? Akkukonehan sopii kuin nenä päähän tuollaiseen käyttöön, akku riittää aivan varmasti useampaankin tuollaiseen pikkupihaan ja välissä akuilla on aikaa latautua.

Paitsi tietysti jos kaikki käyttäjät ovat sitä ihmisryhmää, joka pystyy lataamaan akkua tai tankkaamaan leikkuria vasta sitten kun se on tyhjä. Mutta noin niinkuin normaalien ihmisten käytössä, kun jokainen leikkaaja tuuppaa akut laturiin lopetettuaan ja seuraava ottaa ne taas siitä ja palauttaa jälleen laturiin, niin varmasti riittää virtaa jokaiselle.
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
560
Ei kai ne kaikki asukkaat samana päivänä perätysten sitä nurmikkoaan leikkaa? Akkukonehan sopii kuin nenä päähän tuollaiseen käyttöön, akku riittää aivan varmasti useampaankin tuollaiseen pikkupihaan ja välissä akuilla on aikaa latautua.

Paitsi tietysti jos kaikki käyttäjät ovat sitä ihmisryhmää, joka pystyy lataamaan akkua tai tankkaamaan leikkuria vasta sitten kun se on tyhjä. Mutta noin niinkuin normaalien ihmisten käytössä, kun jokainen leikkaaja tuuppaa akut laturiin lopetettuaan ja seuraava ottaa ne taas siitä ja palauttaa jälleen laturiin, niin varmasti riittää virtaa jokaiselle.
Juu, aika harvoin olen nähnyt edes kahden leikkaavan nurmikkonsa perätysten. Pitää tosiaan hiukan enemmän tutustua noihin, joku Ryobi tai Makita olisi siinä mielessä hyvä että sitten tulevatkin työkalut voi olla samaa järjestelmää.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Pitäisi rivitaloyhtiölle ostaa uusi ruohonleikkuri, mutta onkohan noista akkukoneista siihen käyttöön? 14 osaketta, ja pihaa on jokaisella ainakin vähintään 40m2. Ei hinnalla nyt niin väliä, laadukas ja pitkäikäinen pitää saada jotta ei tarvitse heti kahden vuoden päästä ostaa uutta ritsaa.

Akkuruohonleikkuri Ryobi RLM36X46S5 kyllähän tämäkin ainakin paperilla lupaa leikkuualaksi minimissään 700m2, niin saa aika moni leikata ennen kuin akku loppuu.
Yhdessä pienehkössä rivariyhtiössä tiedän käytettävän Einhellin patterileikkuria. Merkki ei herätä luottamusta, mutta testissä on pärjännyt ja kuulemma pelannut ihan ok tositoimissakin. Itsellä ei kyllä ole kokemusta.
 
Liittynyt
03.08.2017
Viestejä
61
Onko työnnettävistä ruohonleikkureista näkynyt mitään tarjouksia? Pitäisi vanhemmille saada kevyt, silppuava ja leikkuuleveydeltään mahdollisimman leveä laite, jossa on iso moottori, joka ei hyydy leikatessa. Löytyykö suosituksia? B&S-moottori saisi myös olla. Vanhemmat valittavat, että n. 140 cc -moottori ei oikein jaksa silputa, mutta enpä oikein ole isompiakaan löytänyt. Hinta toki pitää olla järjellinen eli max 400 € ja mieluummin halvempi.
Itse taidan hakea loppuviikosta Stihl RM 2 RC:n, jota saa kaupoista tällä hetkellä alle 400 euroon. Tuossa on Kohlerin 149cc-moottori, jota kiinnostaisi kokeilla B&S:n jälkeen. Terä on tosin vain 46 cm, joissain muissa leikkureissa näyttää olevan 48 cm samaan hintaluokkaan.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
571
Vanhemmat valittavat, että n. 140 cc -moottori ei oikein jaksa silputa, mutta enpä oikein ole isompiakaan löytänyt.
Jos hyytymisellä tarkoitetaan sitä, että leikkuri ei jaksa leikata pitkäksi venähtänyttä ruohoa niin ainoa vaihtoehto on sivulle puhaltava leikkuri. Alle silppuavassa leikattava ruoho ei saa olla kovin pitkää, tai pitää leikata kaksi kertaa eri korkeuksilla. Myös märkä ruoho "tukkii" leikkurin nopeasti ja välipesu voi olla paikallaan. Muistan rivitaloajoilta kun naapuri kirosi kuin leikkuri ei taaskaan leikkaa... Ajettiin pitkää ruohoa minikorkeudella, varmaan vielä leikkuri pesemättä edellisen jäljiltä.

Jos hakusessa on mahdollisimman leveä leikkuri, niin voisi kysyä toimisiko ajettava (etu)leikkuri paremmin.
 
Liittynyt
16.03.2022
Viestejä
750
Itse taidan hakea loppuviikosta Stihl RM 2 RC:n, jota saa kaupoista tällä hetkellä alle 400 euroon. Tuossa on Kohlerin 149cc-moottori, jota kiinnostaisi kokeilla B&S:n jälkeen. Terä on tosin vain 46 cm, joissain muissa leikkureissa näyttää olevan 48 cm samaan hintaluokkaan.
27 kiloa painoa on kyllä aivan liikaa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 231
Joo mä taidan vaan luopua ajatuksesta että tähän 650 neliöön voisi hommata akkuruohonleikkurin, eli palautan ton skilin motonettiin.
Vaimo hoitaa useammin leikkuun kuin minä ja ilmoitti heti että jos ei varmasti vedä pihaa kerralla niin ei kiitos :D

Olisikos suosituksia mikä bensakone tilalle?
Pitää olla vetävä,
suhteellisen iso leikkuuleveys,
ilmeisesti bioleikkaava on oikea valinta koska on paska maaperä, kallio lähellä ja paljon sammalta, niin saa siitä vähän lannoitetta.
Helppo käynnistää.
Pitäis olla varastossa joko turussa tai netistä tilattavissa.
Hinta sais olla max 500e
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Ainoa isolle pihalle kelpaava työnnettävä akkuleikkuri lienee EGO Power+, ja siitä saa kyllä sitten maksaakin.. mutta käsittääkseni ei lopu ihan heti virta ja tehoakin on.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
571
Akkukoneissa on tosiaan hintaa, kun mennään isoimmille pihoille: LM2021E-SP Itsevetävä ruohonleikkuri 50 cm Suositushinta €849.00
Stigalla sama homma, sopiva maksaa: Combi 950e V 869,00 €

Toki pienemmälläkin koneella pärjää jos on kaksi akkua, mutta se maksaa helposti saman kun isompi kone...

Vaikka murheita on sähköleikkurin kanssa ollut, niin enpä silti helposti vaihtaisi bensiinikäyttöiseen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 231
Juu no mä tosiaan en aio yli 600e sellaseen sijoittaa niin unohdan koko jutun siks aikaa että noi akut kehittyy vähän fiksummiksi...

Kävin tarkemmin katsomassa tota nykyistä leikkuria, eipä sit tolla budjetilla saa kaupasta edes yhtä hyvää, stiga multiclip 50 briggs & strattonin 190cc koneella. :rolleyes:

Se vaan että kun toi on jo todella vanha, käynnistyy tosi paskasti ja rungossa on jo kerran yks rengas hitsattu paikalleen, enkä oikein luota että se ikuisuuksiin siinä kestää...

Meillä leikataan nurmikko tosi usein niin että se on päässy pitkäksi ni pärjääkö tollasella alle 150cc koneella sit edes kunnolla?
Kun melkein kaikki noi alta 500e koneet on jotain 120-140cc...
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Ite ostin Makitan leikkurin 140cc koneella ja noh kyllä se normiruohot leikkaa, mutta toki jos työntää 20+cm märkään niittyyn niin sinnehän se tikahtuu. Muuten ihan ok perusleikkuri. Odottelen kans että alle viiteensataan sais tolkullista akkuleikkuria, vaan vielä ei tunnu saavan. Ruohonleikkuri ja lumilinko enää ainoat polttomoottorivehkeet ja tekis mieli eroon niistä.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 741
Ite ostin Makitan leikkurin 140cc koneella ja noh kyllä se normiruohot leikkaa, mutta toki jos työntää 20+cm märkään niittyyn niin sinnehän se tikahtuu. Muuten ihan ok perusleikkuri. Odottelen kans että alle viiteensataan sais tolkullista akkuleikkuria, vaan vielä ei tunnu saavan. Ruohonleikkuri ja lumilinko enää ainoat polttomoottorivehkeet ja tekis mieli eroon niistä.

Mökillä on toi vetävänä ja menee kyllä paksumpikin nurmi kunhan pistää sen sivusyöttötorven. Silppuavanahan nuo kaikki hyytyy paksuun nurmeen, ellei ole joku 8hp hirviö moottorina?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
199
Juu no mä tosiaan en aio yli 600e sellaseen sijoittaa niin unohdan koko jutun siks aikaa että noi akut kehittyy vähän fiksummiksi...

Kävin tarkemmin katsomassa tota nykyistä leikkuria, eipä sit tolla budjetilla saa kaupasta edes yhtä hyvää, stiga multiclip 50 briggs & strattonin 190cc koneella. :rolleyes:

Se vaan että kun toi on jo todella vanha, käynnistyy tosi paskasti ja rungossa on jo kerran yks rengas hitsattu paikalleen, enkä oikein luota että se ikuisuuksiin siinä kestää...

Meillä leikataan nurmikko tosi usein niin että se on päässy pitkäksi ni pärjääkö tollasella alle 150cc koneella sit edes kunnolla?
Kun melkein kaikki noi alta 500e koneet on jotain 120-140cc...
Kiinalaisella 135 kuutioisella on leikattu polvenkorkuista heinikkoa ja ihan hyvin menee tosiaan, kun laittaa sivulle heittäväksi. Kymmenen vuotta huolimatonta huoltoa, eikä yhtäkään vikaa. Maksoikohan silloin aikoinaan 160 euroa.
 
Liittynyt
15.01.2019
Viestejä
47
Itse taidan hakea loppuviikosta Stihl RM 2 RC:n, jota saa kaupoista tällä hetkellä alle 400 euroon. Tuossa on Kohlerin 149cc-moottori, jota kiinnostaisi kokeilla B&S:n jälkeen. Terä on tosin vain 46 cm, joissain muissa leikkureissa näyttää olevan 48 cm samaan hintaluokkaan.
Mulla on tuo ja oon tykännyt tuosta koneesta. Ei mitään ylimääräisiä härpäkkeitä, eikä tarvetta niille. Vain käynnistys naru ja aisassa turvakahva. Ihte oon käyttänyt vain pienkone bensaa tuossa.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Mökillä on toi vetävänä ja menee kyllä paksumpikin nurmi kunhan pistää sen sivusyöttötorven. Silppuavanahan nuo kaikki hyytyy paksuun nurmeen, ellei ole joku 8hp hirviö moottorina?
Kyllä se torvellakin hyytyy, on tullut yhtä niittyä välillä ajettua. Mutta jos heinikko on kuivaa, niin aika pitkästä menee läpi.
 

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
462
Tuossa tuli naapurin ruohonleikkuri korjattavaksi, koska bensaletku vuoti.
Öljyä siinä oli tosi vähän, ja laitoin siihen Motox 15w-40 moottoriöljyä.
Pienkoneöljy oli multa loppu.
En sen tarkemmin ole perillä noista öljyistä, että onko noissa pienkoneöljyissä jotain erikoista.
Onko ihan käypänen toi Motox öljy?
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
895
Tuossa tuli naapurin ruohonleikkuri korjattavaksi, koska bensaletku vuoti.
Öljyä siinä oli tosi vähän, ja laitoin siihen Motox 15w-40 moottoriöljyä.
Pienkoneöljy oli multa loppu.
En sen tarkemmin ole perillä noista öljyistä, että onko noissa pienkoneöljyissä jotain erikoista.
Onko ihan käypänen toi Motox öljy?
En oikeasti tiedä, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että autojen moniasteöljyn käyttö saa perus BS moottorin ennenaikaisesti hautaan. SAE 30 lukee pienkoneöljyn purkissa. Onko sitten niin, että pitäisi olla moniasteöljyn 30Wjotain?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 010
En oikeasti tiedä, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että autojen moniasteöljyn käyttö saa perus BS moottorin ennenaikaisesti hautaan. SAE 30 lukee pienkoneöljyn purkissa. Onko sitten niin, että pitäisi olla moniasteöljyn 30Wjotain?
normi moottoriöljy liian lirua, tuolla briksissähän on vain ns lapio mikä roiskii öljyä sinneppäin voideltavia kohteita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
225
Kyllä briggsin manuskan mukaan motteihin käy 5W-30 siinä missä SAE30 ja omen kokemusten mukaan ei ole ollut mitään eroa. Pääasia että vaihtaa ne öljyt edes kerran kaudessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 209
Eiköhän tavallinen ruohonleikkuri ole juuri se kone, joka toimii melkein millä tahansa moottoriöljyllä ja etenkin niillä halvoilla. 5W30 tai 10W30 ei oikein pysty häviämään SAE30-pienkoneöljylle(joka kuulemma saattaa joskus olla edellä mainittua). Tuskin hieman huonompi voitelu kylmäkäynnistyksessä on tavoite saati tärkeää.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
895
Olen tosiaan antanut itseni ymmärtää moista ja olenkin siksi ostanut SAE 30 pienkoneöljyä ruohonleikkuriin. Vähentääkin mukavasti öljypurkkisulkeisia, jos koneeseen voi laittaa samaa öljyä kuin muihin vehkeisiin. Löytyikin ihan valmistajan ohje aiheeseen:

10W30 sopii lähimmäksi täkäläisiä käyttölämpötiloja
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 209
Olen tosiaan antanut itseni ymmärtää moista ja olenkin siksi ostanut SAE 30 pienkoneöljyä ruohonleikkuriin. Vähentääkin mukavasti öljypurkkisulkeisia, jos koneeseen voi laittaa samaa öljyä kuin muihin vehkeisiin. Löytyikin ihan valmistajan ohje aiheeseen:
Kai sen "SAE30 pienkoneöljyn" tarkoitus tuotteena on ollut tuottaa lisämyyntiä pienkoneliikkeille, kun asiakas ei tiedä että se tallin nurkassa oleva esim. 10W30 öljy täyttää ja ylittää vaaditun laatuluokan koneeseen, johon on joskus isoisän aikaan määritelty öljyksi "SAE30".

10W30 sopii lähimmäksi täkäläisiä käyttölämpötiloja
Oletuksella että "täkäläiset" viittaa Suomeen, 5W30 sopii teoriassa vielä paremmin, ainakin jos pienmoottori on myös kesäkauden ulkopuolella käytössä. Käytännössä kun kuluttaja-asiakas jossain näkee tällä viskositeetilla merkittyä öljyä, kyseessä on täyssynteettinen auton moottoriöljy joka melkoisella varmuudella täyttää myös valmistajan suositteleman API-luokan.

Uskaltaisin myös yksinkertaisena maalaisena kyseenalaistaa valmistajan suosituksessa olevan oudon kuvallisen ohjeen, jossa 5W30 katsotaan sopimattomaksi yli neljän(4) celsiusasteen lämpötiloihin, ellei se ole synteettistä. Mikähän taika ruohonleikkurin moottorissa asettaa tällaisia rinnakkaisulottuvuuden erikoisvaatimuksia joita esimerkiksi henkilöautot eivät tunne? :confused: Ymmärrän että ilmajäähdytteisessä koneessa on erilaisia varovaisuussyitä enemmän, mutta että neljä(4) celsiusastetta?

En minäkään kyllä näe erityistä syytä käyttää 5W30 öljyä leikkurissa, jos nyt en vältelläkään. Minulla ei tosin sellaista tallissa ole vaan pelkästään käyttöauton vararengaskuopassa vanhenemassa lisäysöljypurkki. Sekin vain vanhasta tottumuksesta, koska omistin joskus volkkarin.

Taisin viimeksikin kaataa ajoleikkurin B&S moottoriin 10W30 dieselmoottoriöljyä, samaa kuin traktorin moottoriin. Se on kuitenkin marginaalisesti halvempaa kuin muut tallistani löytyvät sopiviksi katsomani vaihtoehdot. Olisi siellä myös 10W40 täyssynteettistä ja satunnaisesti 15W40 dieselmoottorin mineraaliöljyä. En juuri säälisi niidenkään kanssa.

Aika monet B&S koneet - etenkin työnnettävien leikkurien pikkukoneet - ovat kestäneet helvetin kauan pelkällä lisäyksellä tai ilman sitä. Maalaisisäntien ja kaikenlaisten vanhojen pierujen tapana on myös ollut, sikäli kun vaihtavat leikkurin öljyä, käyttää leikkurissa osa autosta tyhjennettyä jäteöljyä ennen kuin siitäkin tulee moottorisahan teräketjuöljyä. Samat tyypit käyttivät puun kyllästykseen polttoöljyä ja tankkasivat kaikkiin bensakoneisiin lyijybensaa niin kauan kuin sitä sai. Kaikkea tässä kappaleessa mainittua pidän toki itse typeryytenä, perseilynä ja sikamaisuutena, mutta tulokset eivät välttämättä siltikään ole olleet katastrofaalisia, mistä pitää jotain päätellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 055
Alkuperäiseen käynnin herjaamiseen liittyen uutena 6 v sitten hankittu Stiga B&S koneella on heijannut ihan alusta lähtien. Tuuheampaa ruohoa ajaessa eli isommalla kuormalla käy tasaisemmin. Venttiilinvälykset olen pariin otteeseen säätänyt ja niillä on ollut selvä vaikutus vain kylmäkäynnistykseen. Kaasaria en ole pöydälle ottanut kun on toiminut muuten moitteetta.

Hiukan epäilen että käynti johtuu jostain päästöhuijauksista tms. On saatu joku sertifikaatti Jenkeissä kun kone käy laihalla tms.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 282
Kai sen "SAE30 pienkoneöljyn" tarkoitus tuotteena on ollut tuottaa lisämyyntiä pienkoneliikkeille, kun asiakas ei tiedä että se tallin nurkassa oleva esim. 10W30 öljy täyttää ja ylittää vaaditun laatuluokan koneeseen, johon on joskus isoisän aikaan määritelty öljyksi "SAE30".


Oletuksella että "täkäläiset" viittaa Suomeen, 5W30 sopii teoriassa vielä paremmin, ainakin jos pienmoottori on myös kesäkauden ulkopuolella käytössä. Käytännössä kun kuluttaja-asiakas jossain näkee tällä viskositeetilla merkittyä öljyä, kyseessä on täyssynteettinen auton moottoriöljy joka melkoisella varmuudella täyttää myös valmistajan suositteleman API-luokan.

Uskaltaisin myös yksinkertaisena maalaisena kyseenalaistaa valmistajan suosituksessa olevan oudon kuvallisen ohjeen, jossa 5W30 katsotaan sopimattomaksi yli neljän(4) celsiusasteen lämpötiloihin, ellei se ole synteettistä. Mikähän taika ruohonleikkurin moottorissa asettaa tällaisia rinnakkaisulottuvuuden erikoisvaatimuksia joita esimerkiksi henkilöautot eivät tunne? :confused: Ymmärrän että ilmajäähdytteisessä koneessa on erilaisia varovaisuussyitä enemmän, mutta että neljä(4) celsiusastetta?

En minäkään kyllä näe erityistä syytä käyttää 5W30 öljyä leikkurissa, jos nyt en vältelläkään. Minulla ei tosin sellaista tallissa ole vaan pelkästään käyttöauton vararengaskuopassa vanhenemassa lisäysöljypurkki. Sekin vain vanhasta tottumuksesta, koska omistin joskus volkkarin.

Taisin viimeksikin kaataa ajoleikkurin B&S moottoriin 10W30 dieselmoottoriöljyä, samaa kuin traktorin moottoriin. Se on kuitenkin marginaalisesti halvempaa kuin muut tallistani löytyvät sopiviksi katsomani vaihtoehdot. Olisi siellä myös 10W40 täyssynteettistä ja satunnaisesti 15W40 dieselmoottorin mineraaliöljyä. En juuri säälisi niidenkään kanssa.

Aika monet B&S koneet - etenkin työnnettävien leikkurien pikkukoneet - ovat kestäneet helvetin kauan pelkällä lisäyksellä tai ilman sitä. Maalaisisäntien ja kaikenlaisten vanhojen pierujen tapana on myös ollut, sikäli kun vaihtavat leikkurin öljyä, käyttää leikkurissa osa autosta tyhjennettyä jäteöljyä ennen kuin siitäkin tulee moottorisahan teräketjuöljyä. Samat tyypit käyttivät puun kyllästykseen polttoöljyä ja tankkasivat kaikkiin bensakoneisiin lyijybensaa niin kauan kuin sitä sai. Kaikkea tässä kappaleessa mainittua pidän toki itse typeryytenä, perseilynä ja sikamaisuutena, mutta tulokset eivät välttämättä siltikään ole olleet katastrofaalisia, mistä pitää jotain päätellä.
[mutu]
Ehkä kyse on siitä, että ruohonleikkurien moottorit ovat usein ilmajäähdytteisiä, henkilöautojen vesijäähdytteisiä.
Ilmajäähdytteiset moottorit saattavat käydä paljon kuumempina, varsinkin jos käyttäjä ei ole puhdistanut jäähdytyskanaviin kertynyttä ruohoa ja roskia.
Moniasteöljyissä käytetään ns. viskositeetin parantajaa ja mineraaliöljyissä sitä käytetään enemmän kuin synteettisissä öljyissä.
Nämä viskositeetinparantajat eivät kestä kovin hyvin korkeitä lämpötiloja. Kun tällainen mineraaliöljy pääsee oikein kuumaksi, sen viskositetti saattaa romahtaa,
eikä se enää palaudu normaaliksi.
[/mutu]
 

Raaka

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
639
Taloyhtiöön pitäisi päivittää työnnettävä ruohonleikkuri, kun vanhemmille asukkaille alkaa olla työläs nykiä käyntiin. Pakko kyllä kompata, että kyllähän tuota ikivanhaa partneria saapi ihan sielusta asti repäistä jos meinasi meteliä saada aikaiseksi.

Onko nykyaikaisemmissa ruohonleikkureissa kevyempi tuo käynnistys vai minkälaista tässä alkaisi metsästämään? Luonnollisestihan annettiin epämääräinen budjetti "ei mikään kallis"
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Pienempi/kapeampi leikkuri pienemmällä moottorilla lähtee helpommin käyntiin kuin leveältä leikkaava isolohko. Selväähän se mitä isompaa mölttiä nykii liikkeelle, sitä raskaampaa se on. On ihan huomattava ero kun vaihdettiin porukoille vanha kulahtanut perusleikkuri uuteen vetävään malliin. Mutta muuten en osaa sanoa mitä pitää osata katsoa jos haluaa erityisen helposti käynnistyvän. Sähköstartteja ei ole vielä näkynyt :hmm:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 390
lc142is.jpg

Akkuleikkureista kiinnostuneille muutamia hajatelmia omista ensikokemuksista:

Tuli ostettua pienen pähkäilyn jälkeen akkuruohonleikkuri talouteen samalla kun piti päivittää vanha allesilppuava keräävään malliin. Vähän kävin kylmiltään käpistelemässä eri merkkejä liikkeissä ja tein nettispeksausta. Kauppaketjujen halvimmat omat merkit ja mallit jätin kokonaan suosiolla pois ja päädyin lopulta Husqvarnan LC 142iS -malliin - hintaa tuolla oli akkuineen noin 700 €, eli 200-300 euroa enemmän mitä olisin vastaavaan tarpeeseen bensaleikkurista ehkäpä maksanut.

Noh, eihän tuo yhteiselo nyt ihan ruusuisesti liikkeelle lähtenyt, heti ensimmäisen käyttökerran alussa totesin, että veto ei toimi leikkuumoottorin ollessa käytössä, vaan kone sammuu ja heittää vikavalot päälle. Veto toimii pelkiltään ihan hyvin, kuten myös leikkuupuoli. Ajelin tuolla nurmikon pariin otteeseen ilman vetoa ja nyt laite on viety huoltoon - syy ei ole vielä selvillä. Mukava homma, kun koneelle on akuuttia tarvetta ja heti paketista saa käytännössä kiikuttaa huoltoon.

Muutamia huomioita koneesta parin leikkuukerran perusteella:
+ mukavan kevyt lykkiä ilman vetoakin, ei silti "liian kevyt", että pomppisi nurmikolla tai muuta vastaava
+ onhan tuo selvästi polttomoottorikonetta hiljaisempi, vaikka pitääkin suht voimakasta huminaa
+ varastointi ja puhdistaminen helppoa, kun voi huoletta kääntää kyljelleen ja nippuun taitettuna helppo nostella
+ ihan asiallista jälkeä vaikuttaisi tekevän ainakin tuossa meidän melko tasaisella siirtonurmella
+ kuvittelen/toivon/oletan, että tämä ei tarvitse juurikaan vastaavaa vuosihuoltoa kuin polttisvehkeet, kunhan pitää puhtaana ja terottelee terää
# Ei nyt mikään huippulaadukkaan tuntuinen tuo rakenne, vaikka ei varsinaisesti mikään halpiskaan. Olisin kuitenkin ehkä odottanut hieman enemmän.
# Tuo mukana tullut peruslaturi ei ole mistään nopeimmasta päästä, ajaa kuitenkin asiansa
- Mitään täysin rehahtanutta niittyä tuolla ei kannata kuvitella leikkaavansa, sen verran rajalliset on kuitenkin tuon 0,55 kW moottorin tehot. Meidän nurmikolla vaikuttaisi riittävän ihan hyvin tasaisella ajovälillä. Moottori säätää pyörimisnopeuttaan ecotilassa automaattisesti, eli jos tulee paksumpi/pidempi kohta, niin nostaa nopeuttaan.
- Akunkesto (4 Ah Bli20) oli parin ajokerran perusteella pettymys - juuri ja juuri riitti tuolle meidän 200 m2 nurmikolle nelisen päivää sitten ajettuna (ilman vetoa ja ecotilassa). En tiedä voisiko tuossa akussa olla jotain häikkää, joka liittyisi tuohon vedon toimimattomuuteen. Muussa tapauksessa tällaisen hankintaa harkitsevan on hyvä tietää, että etenkään tuolla perusakulla ei pitkälle pötkitä.

Yhteenvetona tämänastisten kokemusten perusteella aika 3/5 laite, sillä oletuksella että kone toimisi kuten pitää vedon osalta. Rakenne ei ole kyllä aivan sen tuntuinen mitä tämän hintaiselta koneelta saattaisi odottaa ja leikkausteho ei ole mitenkään verrattavissa polttomoottorikoneisiin. Akunkesto on myöskin heikko, jos nuo ensikokemukseni pitää paikkansa, eli millekään jättimäiselle nurmikolle tällaista ei kannata ostaa ja mieluummin ostaisin jälkiviisaana konerungon erikseen ja tehokkaamman akun erikseen - jos päätyisin edelleen akkukoneeseen. Tuntuu nimittäin vähän kalliimmatkin akkukoneet olevan edelleen melko kaukana polttiskoneiden tehosta, toimintasäteestä ja jykevyydestä, joten saattaisin tämän kokemuksen jälkeen hyvinkin vielä päätyä keräävään polttiskoneeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
571
^Aika heikko esitys. Harkitsin että ostaisi Hussen koneen Stigan tilalle, mutta noilla kokemuksilla Stiga vaikuttaa ihan huippuvehkeeltä! Yhtänä vaikuttimena oli Hussen sähkösaha, jonka akku oletettavasti kävisi myös leikkuriin. Mutta akut ovat toki parin vuoden aikana jo päivittyneet, eikä yhteensopivuutta vanhojen laitteiden kanssa tietenkään ole. Kehitys kehittyy, vai miten se oli. Plussana Hussen 4Ah akku ei maksa neljää sataa, vaan maltilliset 155€.

Jännä ettei Hussen spekseissä mainita leikkuualaa ollenkaan. 200m2 taitaa olla sieltä pienimmästä päästä leikattavaa. Itselläkään ei leikattavaa varmaan tuon enempää ole, mutta karheikkoja löytyy niin paljon kun jaksaa puskea ja sinne tuo Stiga puree ihmeen hyvin.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 390
^Aika heikko esitys. Harkitsin että ostaisi Hussen koneen Stigan tilalle, mutta noilla kokemuksilla Stiga vaikuttaa ihan huippuvehkeeltä! Yhtänä vaikuttimena oli Hussen sähkösaha, jonka akku oletettavasti kävisi myös leikkuriin. Mutta akut ovat toki parin vuoden aikana jo päivittyneet, eikä yhteensopivuutta vanhojen laitteiden kanssa tietenkään ole. Kehitys kehittyy, vai miten se oli. Plussana Hussen 4Ah akku ei maksa neljää sataa, vaan maltilliset 155€.

Jännä ettei Hussen spekseissä mainita leikkuualaa ollenkaan. 200m2 taitaa olla sieltä pienimmästä päästä leikattavaa. Itselläkään ei leikattavaa varmaan tuon enempää ole, mutta karheikkoja löytyy niin paljon kun jaksaa puskea ja sinne tuo Stiga puree ihmeen hyvin.
Jotain Stiigaa käpistelin K-raudassa (olisko ollut tämä 548-malli K-Rauta) ja vaikutti kyllä rakenteeltaan ihan ok:lta, metallinen koppakin taisi olla. Tuo meikäläisen Husqvarna ei kyllä yllä valitettavasti ihan samalle tasolle.

Totta turiset noista Husqvarnan spekseistä - tai siis osassa malleista kyllä mainitaan, mutta juurikin tuossa jostain syystä ei. Esimerkiksi pienemmälle 137-mallille taidetaan mainita max 500 neliötä, jonka nyt voisi olettaa pätevän myös samalla akulla varustettuna tälle hieman leveämmällekin mallille.
 
Liittynyt
05.01.2017
Viestejä
335
Boschin akkuleikkuri (Universal rotak 36-jotain) tuli hankittua 1,5 v sitten. Keväällä hajosi korkeudensäätöpainike. Muovinen osa lukitsee pöyrien korkeuden ja nappia painettaessa vapauttaa rungon. Tuohon osaan tulee koko ajan sivuttaista kuormitusta kun konetta käyttää. 1 mm materiaalivahvuus ei riitä, vaan osa murenee pieniksi paloiksi. Takuuseen olisi saanut uuden, mutta kone olisi pitänyt postittaa huoltoon. En vaivautunut postittamaan konetta (olisivat maksaneet kulut) vaan lukitin korkeuden pysyvästi akkukoneen ja ruuvin avulla :) Jos olisin vaihdattanut osan niin vuoden päästä se olisi taas ollut palasina.

Kone toimii kyllä ruohon leikkaamiseen ihan ok, tehokin riittää vaikka olisi päässyt kasvamaan pitkäksi. Akun kesto on siinä ja tässä, riittää jos ei ole kasvanut pitkäksi. Nurmikon alaa en osaa lähteä arvailemaan. Mukavan hiljainen ja kevyt polttiskoneeseen nähden.

Todella muovinen kone, saa nähdä mitä hajoaa seuraavaksi. Olen luullut Boschin laitteita laadukkaaksi, mutta tämä on jotain ihan muuta. Sähkömoottori mahdollistaa huomattavasti heikomman laadun kuin polttomoottori, koska ei kuumene ja tärise.
 

Juha Kokkonen

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 390


Akkuleikkureista kiinnostuneille muutamia hajatelmia omista ensikokemuksista:

Tuli ostettua pienen pähkäilyn jälkeen akkuruohonleikkuri talouteen samalla kun piti päivittää vanha allesilppuava keräävään malliin. Vähän kävin kylmiltään käpistelemässä eri merkkejä liikkeissä ja tein nettispeksausta. Kauppaketjujen halvimmat omat merkit ja mallit jätin kokonaan suosiolla pois ja päädyin lopulta Husqvarnan LC 142iS -malliin - hintaa tuolla oli akkuineen noin 700 €, eli 200-300 euroa enemmän mitä olisin vastaavaan tarpeeseen bensaleikkurista ehkäpä maksanut.

Noh, eihän tuo yhteiselo nyt ihan ruusuisesti liikkeelle lähtenyt, heti ensimmäisen käyttökerran alussa totesin, että veto ei toimi leikkuumoottorin ollessa käytössä, vaan kone sammuu ja heittää vikavalot päälle. Veto toimii pelkiltään ihan hyvin, kuten myös leikkuupuoli. Ajelin tuolla nurmikon pariin otteeseen ilman vetoa ja nyt laite on viety huoltoon - syy ei ole vielä selvillä. Mukava homma, kun koneelle on akuuttia tarvetta ja heti paketista saa käytännössä kiikuttaa huoltoon.

Muutamia huomioita koneesta parin leikkuukerran perusteella:
+ mukavan kevyt lykkiä ilman vetoakin, ei silti "liian kevyt", että pomppisi nurmikolla tai muuta vastaava
+ onhan tuo selvästi polttomoottorikonetta hiljaisempi, vaikka pitääkin suht voimakasta huminaa
+ varastointi ja puhdistaminen helppoa, kun voi huoletta kääntää kyljelleen ja nippuun taitettuna helppo nostella
+ ihan asiallista jälkeä vaikuttaisi tekevän ainakin tuossa meidän melko tasaisella siirtonurmella
+ kuvittelen/toivon/oletan, että tämä ei tarvitse juurikaan vastaavaa vuosihuoltoa kuin polttisvehkeet, kunhan pitää puhtaana ja terottelee terää
# Ei nyt mikään huippulaadukkaan tuntuinen tuo rakenne, vaikka ei varsinaisesti mikään halpiskaan. Olisin kuitenkin ehkä odottanut hieman enemmän.
# Tuo mukana tullut peruslaturi ei ole mistään nopeimmasta päästä, ajaa kuitenkin asiansa
- Mitään täysin rehahtanutta niittyä tuolla ei kannata kuvitella leikkaavansa, sen verran rajalliset on kuitenkin tuon 0,55 kW moottorin tehot. Meidän nurmikolla vaikuttaisi riittävän ihan hyvin tasaisella ajovälillä. Moottori säätää pyörimisnopeuttaan ecotilassa automaattisesti, eli jos tulee paksumpi/pidempi kohta, niin nostaa nopeuttaan.
- Akunkesto (4 Ah Bli20) oli parin ajokerran perusteella pettymys - juuri ja juuri riitti tuolle meidän 200 m2 nurmikolle nelisen päivää sitten ajettuna (ilman vetoa ja ecotilassa). En tiedä voisiko tuossa akussa olla jotain häikkää, joka liittyisi tuohon vedon toimimattomuuteen. Muussa tapauksessa tällaisen hankintaa harkitsevan on hyvä tietää, että etenkään tuolla perusakulla ei pitkälle pötkitä.

Yhteenvetona tämänastisten kokemusten perusteella aika 3/5 laite, sillä oletuksella että kone toimisi kuten pitää vedon osalta. Rakenne ei ole kyllä aivan sen tuntuinen mitä tämän hintaiselta koneelta saattaisi odottaa ja leikkausteho ei ole mitenkään verrattavissa polttomoottorikoneisiin. Akunkesto on myöskin heikko, jos nuo ensikokemukseni pitää paikkansa, eli millekään jättimäiselle nurmikolle tällaista ei kannata ostaa ja mieluummin ostaisin jälkiviisaana konerungon erikseen ja tehokkaamman akun erikseen - jos päätyisin edelleen akkukoneeseen. Tuntuu nimittäin vähän kalliimmatkin akkukoneet olevan edelleen melko kaukana polttiskoneiden tehosta, toimintasäteestä ja jykevyydestä, joten saattaisin tämän kokemuksen jälkeen hyvinkin vielä päätyä keräävään polttiskoneeseen.
Päivityksenä tähän, juuri soittivat huollosta ja sanoivat että piirikortti on paskana, kuulemma tyyppivikana näissä ja myöskin Husqvarnan viimeaikaisissa roboleikkurimalleissa. Viikon päästä pitäisi onneksi olla uusi osa huollossa, jännäsin sitä jo että meneekö kuukausien päähän ja pääsee purkamaan kauppaa myyjäliikkeen kanssa.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 266
Miten tuommoisen 3,5hp B&S-moottorin kierrosnopeutta säädetään?

Tuossa on kahdella jousella säätyvä kaasutin. Pari vuotta siitten vaihdoin kaasuttimen kalvon kun kierrokset alkoivat heittelemään ja polttoainetta menemään tuplamäärä. Kalvon vaihdon jälkeen on muuten pelannut hyvin mutta kierrokset on niin korkealla että perässä pitää melkein juosta ja vaimo valittaa että meteliä tulee liian paljon.
 
Liittynyt
03.08.2017
Viestejä
61
Jostain varmaan löytyy virallisempikin ohje, mutta yksi tapa on (kone käynnissä) liikuttaa vivustoa sormella niin että pääsee oikean suunnan kanssa sinuiksi, sitten tarpeen mukaan joko venyttää jousta pidemmäksi tai lyhentää taittamalla. Itse olen muistaakseni pärjännyt pelkkää isoa jousta ropaamalla.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 266
Jostain varmaan löytyy virallisempikin ohje, mutta yksi tapa on (kone käynnissä) liikuttaa vivustoa sormella niin että pääsee oikean suunnan kanssa sinuiksi, sitten tarpeen mukaan joko venyttää jousta pidemmäksi tai lyhentää taittamalla. Itse olen muistaakseni pärjännyt pelkkää isoa jousta ropaamalla.
Kiitos ohjeesta.

Nyt kävin suorittamassa toimenpiteet: Ilmaputsari pois ja kone käyntiin. Isoa jousta venyttämäälä saa kierroksia pudotettua. Noin puoli senttiä venytin isompaa jousta kärkipihdeillä kierteiden päädystä ja hyvä tuli. Leikkasin myös pihan, että pystyin totetamaan että teho riittää joka tilanteessa ja kierrokset pysyvät vakaana.
 

maitopurkki

Toyotalla 90 km/h ympäri vuoden
Tukijäsen
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 555
Straattonin justiin ehjäsin kalvorempalla ja nyt postas kierre lohkonkyljestä, jossa mm: peltipurkkivaimentimen pitäisi pysyä kiinni.

Palaako pakovenat ilman pönttöä vai pitääkö miettiä muita ratkaisuja? 375 malli
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 142
Käy hakemassa Helicoil -sarja, sillä saat pelastettua.

Edit: tai tekase vaan millinen kierre siihen vanhan tuumaisen tilalle mikäli pystyy. Itse korjasin brigsin pakoputken laipan silviisiin, on vaan tarkkana ettei vedä jenkaa kovin voimalla ja vauhdilla, ettei katkaise tappia kun pohjaa. Sitten menee hankalaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 010
Käy hakemassa Helicoil -sarja, sillä saat pelastettua.

Edit: tai tekase vaan millinen kierre siihen vanhan tuumaisen tilalle mikäli pystyy. Itse korjasin brigsin pakoputken laipan silviisiin, on vaan tarkkana ettei vedä jenkaa kovin voimalla ja vauhdilla, ettei katkaise tappia kun pohjaa. Sitten menee hankalaksi.
Jos niin käy voi tapinjämään hitsata pinnapultin, ja laittaa putken mutterilla kiinni.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 051
Viestejä
4 193 712
Jäsenet
70 841
Uusin jäsen
wpentti

Hinta.fi

Ylös Bottom