Ruohonleikkurin käynti heijaa

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja teho75, 22.09.2018.

  1. teho75

    teho75

    Viestejä:
    195
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Arvon io-techiläiset!

    Kysymyksessä on arviolta vuonna 1990 hankittu Murray 20" Quantum Mulcher 5 hp SHP ruohonleikkuri. Siinä on Briggs & Strattonin moottori.
    Moottori käynnistyy hyvin mutta käynti on hieman aaltoilevaa.
    Tuo laite on vanhempieni ja juuri selvisi eräs seikka.
    Moottoriöljyjä ei ole vaihdettu kertaakaan 28 vuoteen eikä ilmansuodatinta. Niinpä juuri vaihdoin tulpan, öljyt ja ilmansuodattimen. Vanha ilmansuodatin oli aivan paskainen. Vanha tulppa oli nokinen ja musta.
    Vissiin käynyt rikkaalla koska ei saanut tarpeeksi ilmaa.
    Uskotteko että moottori on niin väljä ja kulunut että puristuksia ei ole joten käyntikin on humppailevaa?
    Vai onko kysymyksessä kaasuttimen vika? Hankin motonetistä kaasuttimen putsaussprayta ja suihkuttelin koneen käynnissä olevana ilmanottoaukosta sisään. Ei vaikutusta.

    Voisiko tuota jotenkin vielä korjailla?
     
  2. Trotor

    Trotor

    Viestejä:
    129
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    En tiedä mikä on mutta jollain naapurillani on sama jutti, toimii silti moitteetta joten ei hän ainakaan välitä etsiä vikaa
     
  3. James

    James

    Viestejä:
    516
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Olisikohan vain kaasarin kalvotiiviste rikki vähäsen? Itselläkin joku n. vuonna 1978 isäni käytettynä ostama vanha ruohonleikkuri bs moottorilla joka pikkuhiljaa vuosien mittaan huononi ja huononi ja varsinaiseksi syyksi osoittautui rikkinäinen kalvo. Tulpan, suodattimen ja öljyt vaihdoin myös samalla. Aika halpa remppa.
     
  4. yyri

    yyri

    Viestejä:
    673
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Onko ihan kohokaasuttimella vai kalvokaasuttimella? Pistä kuva koko koneesta ja kaasuttimesta niin näkee millainen kone. Kannattaa tsekata että kaasuttimen läppähässäkässä on kaikki jouset tallella.
     
  5. Edqar

    Edqar

    Viestejä:
    849
    Rekisteröitynyt:
    22.11.2016
    Itellä Klippon B&S vehe, ja se heijas pahasti, mut
    kaasarin putsaaminen sitten auttoi kun teki huolella.
     
  6. kaba

    kaba

    Viestejä:
    33
    Rekisteröitynyt:
    02.01.2018
    No kalvohan se, vaikkei olisi rikki niin venynyt ja kovettunut noin vanhassa vehkeessä. Vaihto ei maksa maltaita ja pystyy kyllä itsekin vaihtamaan.
     
  7. teho75

    teho75

    Viestejä:
    195
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Kiitoksia arvioista. Yritän tässä muutaman päivän sisään ottaa kuvan kaasarista ja lähettää tänne. Vaikka autojen korjausta olen harrastanut, ei mulla ole mitään kokemusta pienkoneiden kaasuttimista.
     
  8. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    277
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Joissain vanhoissa koneissa on seoksen säätöruuvi. Helpostihan tuon näkee kun kaasarin seutua tutkailee.
     
  9. teho75

    teho75

    Viestejä:
    195
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    No niin, tässä tulee pari kuvaa.

    IMG_1887.JPG IMG_1886.JPG
     
  10. Vaamir

    Vaamir

    Viestejä:
    45
    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    Kaasuttimelle kunnon pesu ja neulaventtili sekä neulan tiiviste vaihtoon. Kohon tulee olla suurinpiirtein suorassa, kun kaasaria pitää väärin päin kädessä.
     
  11. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    1 748
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kaasari vaan atomeiksi ja korjaussarjan kanssa kasaan kunnon puhdistuksen jälkeen.
     
  12. E_Mustakari

    E_Mustakari

    Viestejä:
    390
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Käyntinopeutta säätävä läppäsysteemi saattaa myös aiheuttaa humppaavaa käyntiä jos kovasti on päässyt välystä mekanismiin. Ehkä ennemmin vaikuttaa laihalla käyvältä koneelta. Paineilmalla kaasari auki ja uudet kalvot paikalleen.
     
  13. Vesiperä

    Vesiperä

    Viestejä:
    156
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Pieni oftopikki jos sallittanette. Kuvailit käyntiä "hieman aaltoilevaa", "humppailevaa". En voinut vastustaa kiusausta laittaa pätkää, että heijaako se tällä tyyliin?

    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
  14. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 235
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Onhan polttoaineena käytetty vähintään 98:a?
     
  15. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    277
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Vielä parempaa olisi esim. 102 oktaaninen ralli bensa. :)
     
  16. maitopurkki

    maitopurkki

    Viestejä:
    921
    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    Ja minä luulin että kaikki vanhat lykättävät heijaa. Liki jokainen 2000-luvun taitteen keksintö on heijannut vittumaisesti.
     
  17. IcePen

    IcePen Typo Generaatroti ;-)

    Viestejä:
    4 045
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kokeileppa käyttää sitä ilman ilmansuodatinta niin että pidät läppää täysin auki esim. ruuvimeisselillä, heijaako käynti vielä silloin.

    Kun itse totesin yhdessä vanhemmassa ruohonleikurissa käynnin heijauksen syyksi sen että se läpän heilui väliilä yli puoliksi kiinni ja täysi auki, ts kun läppää piti auki käynnin heijaus loppui ja se leikuri kävi täydellä teholla jatkuvasti.

    Tuossa kyseisessä leikurissa sen kaasuttimen runko ja läppä olivat muovia joten sen läpän akseli oli niin kulunut että se läppä ei enää toiminut luotettavasti.
     
  18. teho75

    teho75

    Viestejä:
    195
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Juu, 98 on ollut polttoaineena.

    Pitää aamulla testata kaasuläppää ruuvarilla ja katsoa mitä tapahtuu.
     
  19. teho75

    teho75

    Viestejä:
    195
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Jatketaan tätä threadia vielä kun tuli yksi asia mieleen.

    Katselin Motonetin valikoimaa ja siellä on myynnissä ruohonleikkurin huoltosarja.
    Alla linkki:
    Ruohonleikkurin huoltosarja Briggs&Stratton Quantum | Motonet Oy
    Katsokaa sitä kuvaa. Kuvassa näkyy jokin pienehkö putkilo jossa sinistä ainetta sisällä. Onkohan kyseessä virhe kuvassa vai kuuluuko tuo siihen ja mitä tuossa tuubissa oikein on?
     
  20. Lagittaja

    Lagittaja

    Viestejä:
    1 382
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Veikkaisin että kuuluu. Se on polttoaineen stabilointiainetta. Pistä "oregon fuel additive" google hakuun.
    Tuon kitin mallinumero ilmeisesti O69-026 HUOLTOSARJA B&S QUANTUM Briggs & Stratton Quantum moottoreille! - Tuontitukku.fi verkkokauppa
     
    Viimeksi muokattu: 24.09.2018
  21. rlame

    rlame

    Viestejä:
    254
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Yhdessä vanhassa työnnettävässä leikkurissa oli jonkunlainen jousisysteemi mikä sääteli kierrosnopeutta. Se jousi sitten oli löystynyt ja aiheutti kierrosten humppausta. Rautalangalla ongelman ratkaisin.
     
  22. teho75

    teho75

    Viestejä:
    195
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Ahaa okei. Niinpäs näyttää olevan stabilointiainetta. Hankin Motonetistä tuota pullollisen ja laitoin sitä pienkoneiden polttoaineen sekaan. Se polttoaine jota nyt on tullut käytettyä on ihan normaalia 98:a, ei varsinaista pienkonebensiiniä.
     
    Viimeksi muokattu: 24.09.2018
  23. teho75

    teho75

    Viestejä:
    195
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    UPDATE!

    Nämä herrat olivat asian ytimessä.
    Juuri irroitin leikkurin ilmansuodattimen ja lampulla katselin kaasuläppää koneen käydessä.
    Läppä heilu täysin auki-->melko kiinni- edestakaisin nopeasti. Ruuvimeisselillä sitten tökkäsin kaasuläpän täysin auki ja moottori kävi tasaisesti täysillä kierroksilla.

    Mitä teen tämän jälkeen? Voiko tuon kaasuttimen läppämekanismin vaihtaa vai olisiko uusi kaasutin paikallaan?
    Kovin hirveästi ei viitsisi rahaa laittaa likoon mutta ei kait ne uudet kaasuttimet maksa kuin joitakin kymppejä pikaisesti katsottuna.

    Katselin kaasuttimen jousia ja 2 jousta näin. Toinen oli päällisin puolin kunnossa mutta toisesta näin vaan toisen pään koska bensatankki oli tiellä. Vaikutti ehjältä.

    Edit1. Voiko kaasuttimen kalvon vikaantuminen aiheuttaa kaasuläpän kääntymistä edestakaisin?
     
    Viimeksi muokattu: 24.09.2018
  24. Laim

    Laim

    Viestejä:
    35
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Kyllä mä sanoisin, että todennäköisin vika on juuri noissa jousissa / niiden säädössä / kulumisessa. Tuntematta sen enempää ko. konetta uskoisin, että tuossakin on ns. vakiokierrossäädin jonka tarkoitus on kuroman mukaan pitää kierrokset vakiona. Eli tyhjänä ja esim. ajettaessa pitkää nurmikkoa kierrokset olisivat samat kun kaasukahvasta kaasu on säädetty täysille.

    Tuo voi kyllä jumittaa esim. rautalangalla, mutta aiheuttaa sen että tyhjänä kone huutaa tarpeettomasti. Kaasuttimen kalvolla ei tähän pitäisi olla merkitystä.
     
  25. teho75

    teho75

    Viestejä:
    195
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Tuossa kyseessä olevassa leikkurissahan on kaasukahva josta vaijeri kaasarille, kaasunsäätämiseen liittyy nuo 2 jousta, pienempi ja suurempi jousi.
     
  26. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    2 454
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tämä noissa rix rax moottoreissa on yleensä ollut ongelman perimmäinen syy. Läpän lepatus ja kierrosten heijaus on olleet seurauksia, ei syitä.
     
  27. puppelitupuna

    puppelitupuna

    Viestejä:
    58
    Rekisteröitynyt:
    12.12.2016
    Itse hain varaosaliikkeestä koko kaasarin. Pumppuryyppynappi-malliin maksoi 30€ alkuperäinen varaosa ja siellä oli kaikki tarvittavat tiivisteet ja kalvot.

    Tuota ennen hain Motonetistä 3€ kalvon ja 10€ kaasarinputsausaineen, mutta en saanut sitä käymään halutulla tapaa ilman uutta kaasaria.
     
  28. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    277
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
     
  29. lampunkupu

    lampunkupu

    Viestejä:
    9
    Rekisteröitynyt:
    22.03.2018
    Kaasuttimen puhdistat kunnolla ja vaidat kalvon sekä katsot että ei vedä ilmaa tiivisteiden välistä.