Rullaverhoille virtalähde

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
865
Kiinalaiselle putkimoottorille ilmoitetaan virrankulutusta 500mA speksatulla väänöllä ja 800mA "at stall". Näitä olis tarve virroittaa neljä samasta paikasta ja varautua siihen, että kaikki ohjelmoidaan toimimaan samaan aikaan. Muutama 12 voltin 2 ampeerin virtalähde löytyy rojulaatikosta, ovat todennäköisesti jostain reitittimestä/modeemista tmv.. Onko turvallista käyttää tuollaista, vai pitäisikö olla isompi?

Jos kannattaa mitoittaa 3.2 ampeerin mukaan, vinkkejä mistä voisi löytää sopivan virtalähteen halvalla? Toki voisi virroittaa kahden sarjoissa, mutta itse asiassa verhoja on tulossa 8 kpl yhteensä ja mieluusti hoitaisin 4 yhdellä virtalähteellä, ettei tartte ihan jokaista pistorasiaa valjastaa tähän käyttöön.

1584790401846.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 089
Kiinalaiselle putkimoottorille ilmoitetaan virrankulutusta 500mA speksatulla väänöllä ja 800mA "at stall". Näitä olis tarve virroittaa neljä samasta paikasta ja varautua siihen, että kaikki ohjelmoidaan toimimaan samaan aikaan. Muutama 12 voltin 2 ampeerin virtalähde löytyy rojulaatikosta, ovat todennäköisesti jostain reitittimestä/modeemista tmv.. Onko turvallista käyttää tuollaista, vai pitäisikö olla isompi?

Jos kannattaa mitoittaa 3.2 ampeerin mukaan, vinkkejä mistä voisi löytää sopivan virtalähteen halvalla? Toki voisi virroittaa kahden sarjoissa, mutta itse asiassa verhoja on tulossa 8 kpl yhteensä ja mieluusti hoitaisin 4 yhdellä virtalähteellä, ettei tartte ihan jokaista pistorasiaa valjastaa tähän käyttöön.

Jos haluaa pelata varman päälle niin 12V 4A eli n. 50W neljälle. Silloin poweri ei mene rikki vaikka kaikki olisi jumissa ja normaalisti toimitaan vähän kauempana powerin maksimista.
Itse kävisin varmaan hakemassa esim tämän koska liike on lähellä mutta jos kriteerinä on hinta niin silloin kannattaa etsiä aliexpress/ebay/jne joku jonka postikulut ovat riittävän pienet.

Oma mielipiteeni on ettei powereissa yleensä kannata säästää, halpa ja hyvä pitää yleensä ostaa erikseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
865
Kiitos, pitää siis etsiä riittävän tehokas. Eikä se hintakaan nyt se tärkein kriteeri ole, eihän nuo virtalähteet ilmeisesti maltaita maksa.

Näköjään tältäkin kylältä saisi esim tällaisen:

Tosin tuo lienee ihan vastaavaa laatua kuin kiinalaiset yleensä. Ei vaan nyt pysty odottamaan mitään 2kk toimitusaikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 408
Itsekin mitoittaisin tuollaisen powerin johonkin 1,5 - 2x oletetusta maksimikuormasta eli johonkin 5-6A kieppeille niin ei kiinankura ole liian kovilla worst case -tilanteessakaan. Teoriassa 4A riittäisi mutta kokemuksesta sanoisin ettei kannata mitoittaa liian tiukille koska nuo (kiinalaiset) powerit kuitenkin vuosien saatossa laiskistuvat jonkun verran joten vähän ylimääräistä reserviä on syytä olla. Lisäksi moottorikuorma on myrkkyä joillekin halpispowereille joista nuo parametrit on mitattu puhtaasti resistiivisellä kuormalla.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 249
Osta meanwell poweri jos parasta hinta/laatusuhdetta haluat ja mielellään ylimitoita hieman se powerin teho. Meanwell on sisällä ihan laatuvalmistajan konkkaa eikä mitään halvinta roskaa.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 885
Kiinalaisten speksit voivat olla melkein mitä tahansa ja toisaalta paikkaansa pitävinäkin olet mitoittanut moottorit väärin jos tarvitset maksimiväännön ja samalla ilmoitetun maksimivirran. Varaa on syytä ehdottomasti jättää mielummin liian paljon kuin ei ollenkaan.

Itse lähtisin liikkeelle sillä olemassa olevalla powerilla ja jos mahdollista, mittaisin todelliset virrat ajamalla kahta samaan aikaan. Vähintään siihen riittää potkua riittävästi. Vasta tämän perusteella tekisin päätelmiä, mihin on oikeasti tarvetta. Ja jos mittausvalmiudet riittävät pidemmälle, käynnistyshetken virta kannattaa toki myös mitata.

Vastaavasti on hyvin teoreettinen tilanne saada kaikki moottorit sakkaamaan samaan aikaan. Mutta laadukas poweri selviää tällaisesta oman, sisäisen virtarajan ansiosta joten sitä en näe kovin suurena ongelmana. Kunnollisen powerin osalta ei ole tuota ongelmaa, jonka @ississ tuossa mainitsi. Eivät hajoa edes oikosulkuun.

Ja koska varsinkin se laadukas hakkuri suojelee itseään, voi tulla eteen tarve lisätä kondensaattori syöttöön tasaamaan käynnistyshetken piikkiä. Toisaalta tällaisessa ollaan äkkiä tilanteessa jossa se vähän isompi konkkakapasiteetti on ladattava vastuksen kautta jotta jo sillä ei kyykytetä hakkuria.

Asian vierestä kiinnostaisi kuulla, minkä laatuisilta nuo moottorit vaikuttavat ja linkki, mitä on tilattu.
 
Liittynyt
28.10.2017
Viestejä
77
Minua kiinnostaisi hankkia moottoroitu rullaverho, jota pystyisin ohjaamaan TellStick järjestelmällä.
Olin tutkinut nettiä läpi, mutta en löydä. Löytyisikö vinkkiä, mistä saa ?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
865
Asian vierestä kiinnostaisi kuulla, minkä laatuisilta nuo moottorit vaikuttavat ja linkki, mitä on tilattu.
Itse tilasin ebayn kautta, mutta näitä samoja näky olevan kaikissa kiinakaupoissa. Valmistaja on Bofu. Esim. tässä:

156 euroa maksoi neljä kappaletta kotiin toimitettuna. Lisäksi ostin yhden viisikanavaisen kaukosäätimen. Itse olen asentamassa Jyskin pimennysverhoihin ja tulostin netistä löytyneen ratasmallin ja tukiholkin. Tukiholkki ei ole suoraan sopiva, pitää tehdä pieni lovi tuon putken profiilin vuoksi. Ehkä muokkaan tuota mallia ja tulostan vielä suoraan sopivamman. Aika monet noita on viritelleet ihan vaan lisäämällä teippiä alkuperäisen rattaan ja holkin ympärille, mutta se ei oikein onnistu tuon jyskin putkiprofiilin kanssa. Omat verhot tulee 5 metrin korkeuteen, eikä huvita kiipeillä niitä korjailemaan montaa kerta jos ratas alkaa pyörimään tyhjää.

Yhdellä verholla kun noita testailin, niin ihan nätisti tuntui liikkuvan 140cm leveä verho, vaikka eihän noiden ilmoitettu vääntö mikään kovin hurja ole. Jonkun verran nuo surisee, mutta äänetöntä moottoria ei liene keksittykään. Tuntui muistavan asetetut "rajat" myös sähkökatkon jälkeen.. Nuohan on 433.92Mhz laitteita, joten uskoisin että toimii tellstickilläkin.

Ikeasta saa nykyään akkukäyttöisiä moottoriverhoja myös melko kohtuulliseen hintaan. Pohdin josko olisin hankkinut sieltä, mutta kun itsellä on asennuspaikka tosiaan korkealla, ei huvita vaihdella akkuja noihin, eli olisi pitänyt modata niihin kuitenkin virransyöttö. Itse tekemällä verholle ja mottoorille tulee hinta 65 euroa, kun ikean vastaava verho maksaa 169 euroa. Onhan taas harrastelemista :D

20200322_075601.jpg20200322_075457.jpg20200322_074957.jpg
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 354
Viestejä
4 199 046
Jäsenet
70 893
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom