Robottiruohonleikkuri kokemuksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Minkä varmatoimisen lankaleikkurin hommaan? Rajalanka on entuudestaan. 1400m2 mutta nytkin sitä on hoitanut 7 vuotta joku ehkä 700m2 malli onnistuneesti. Navimowit kiinnostaisi mutta rajalangallisen varmuus myös kiinnostaisi. Ja epäilys että 7 vuoden päästä ne kamerat on kuitenki huurussa. Bruckeja sais halvalla mutta onko niissä rajotteita, ettei hoida isompaa tonttia?
Käytetty Husq.

Onko kukaan kokeillut halppisleikkurien kovamuovipyöriin saada lisää kitkaa esim. Rubbercompilla tai leikkaamalla polkupyörän renkaasta siihen sopiva pala? Ruuveja tms. en ainakaan vielä ole tohtinut kokeilla, jos on liiankin repivä pito, ettei kuormita turhaan ajomoottoreita. Veikkaan että näissä halvemmissa leikkureissa se ajomoottorien käytös ei ole niin hyvin synkassa/pehmeää.

Onko muut huomanneet ongelmia Mammotionin Luba leikkurin yhteydessä? 4G on käytössä ja kone myös wifissä. Nyt ei kuitenkaan saa etänä yhteyttä, vain menemällä bluetooth yhteyden kantamaan saa yhteyden. Sitten jos käynnistää koneen uudelleen, voi wifi toimia vähän aikaa, mutta lopulta lakkaa saamasta yhteyttä etänä. Vaikuttaa joltain bugilta vai onko laitteessa joku vika?

Onko muut huomanneet ongelmia Mammotionin Luba leikkurin yhteydessä? 4G on käytössä ja kone myös wifissä. Nyt ei kuitenkaan saa etänä yhteyttä, vain menemällä bluetooth yhteyden kantamaan saa yhteyden. Sitten jos käynnistää koneen uudelleen, voi wifi toimia vähän aikaa, mutta lopulta lakkaa saamasta yhteyttä etänä. Vaikuttaa joltain bugilta vai onko laitteessa joku vika?
Itsellä 1500 mini 2 ja on kyllä huono tuo yhteys. Välillä toimii ja välillä ei. Hetken aikaa kestää kamerassa kuva ja sitten häviää. Pitäs kyllä myös hommata wifi tukiasema ulos, että sais paremman kantaman. Ohjelman sulkeminen ja uudelleen aukaisu auttaa joskus.

Ei taida olla herkkyyden säätöä A1 Pro sadetunnistimessa ? Tuntuu menevän telakalle pilvisella säällä vaikkei olisi satanut tippaakaan. Edelleen harrastaa satunnaista pyörimistä/kääntämistä ja saattaa ajaa saman kohdan läpi useamman (4-6x) kerran.
Mulla normi A1 ja ei se kyllä noin herkkä sateelle ole. Se tunnistus on sitä lidaria varten, koska se ei toimi sateella hyvin pisaroiden läpi. Onhan se lidar kupu täysin puhdas pölystä tms? Oliko tuossa jo erillinen sadetunnistin vai tunnistaako senkin lidarilla niin kuin perus A1?

Ei taida olla herkkyyden säätöä A1 Pro sadetunnistimessa ? Tuntuu menevän telakalle pilvisella säällä vaikkei olisi satanut tippaakaan. Edelleen harrastaa satunnaista pyörimistä/kääntämistä ja saattaa ajaa saman kohdan läpi useamman (4-6x) kerran.
Löytyy 3 tasoa säädöissä: Sadesuojaus -> Sateentunnistusherkkyys. Itsellä keskitasolla ja vasta sateen tultua on telakkaan mennyt. Tuo 4-6 kertaa saman kohdan ajo kuulostaa aika oudolta, vaikka omakin välillä ajelee jonkin kohdan muutamaan otteeseen.

Löytyy 3 tasoa säädöissä: Sadesuojaus -> Sateentunnistusherkkyys. Itsellä keskitasolla ja vasta sateen tultua on telakkaan mennyt. Tuo 4-6 kertaa saman kohdan ajo kuulostaa aika oudolta, vaikka omakin välillä ajelee jonkin kohdan muutamaan otteeseen.
Mulla on A2 ja Dreamehomen versio 2.5.8.1, eikä ole sateen tunnistuksen herkkyyttä valittavissa ollenkaan. Androidilla tämä.
Sampsan A3 testivideota katsellessa huomasin myös, että siinä on leikkuutehoina normaali, tehokas ja kiire. Minulla on vain normaali ja tehokas.

Mielestäni pitäisi olla sama sovellus käytössä kaikilla Dreamen robottiruohonleikkureilla.

Mulla on A2 ja Dreamehomen versio 2.5.8.1, eikä ole sateen tunnistuksen herkkyyttä valittavissa ollenkaan. Androidilla tämä.
Sampsan A3 testivideota katsellessa huomasin myös, että siinä on leikkuutehoina normaali, tehokas ja kiire. Minulla on vain normaali ja tehokas.

Mielestäni pitäisi olla sama sovellus käytössä kaikilla Dreamen robottiruohonleikkureilla.
Sovellus on varmaan sama mutta leikkurit on erejä...

Kyllähän jo A3 äänestä kuulee että on ihan eri kierrosluvut terissä kuin A1/A2 malleissa. Siksi varmaan tuo "kiire" nopeus on tarjolla, A1/A2 ei pysty etenemään niin nopeasti samalla hyvää leikkuujälkeä tehden.

Mitä leikkuria raati suosittelee ostettavaksi hintaluokka 1000-1500€.

- Mielellään ilman raja kaapeli ähräyksiä, koska asfaltti käytävät joista siirtyminen.
- Leikattava pinta-ala n.500-600m2.
- Fiksu käyttöliittymä

Mitä leikkuria raati suosittelee ostettavaksi hintaluokka 1000-1500€.

- Mielellään ilman raja kaapeli ähräyksiä, koska asfaltti käytävät joista siirtyminen.
- Leikattava pinta-ala n.500-600m2.
- Fiksu käyttöliittymä
Mulla on Yoka mini 2 1000.
Tuohon neliömäärään menisi myös se 800 neliön versio.
Omani kustansi 1090e
Pienempi menee jo alle tonnin.

Toiminut ku junan hissi. Tosi vaivaton käyttöönotto.

Nyt kun Dreame A2 1200 on ajellut muutaman viikon, niin muutamia huomioita. Pääosin pelaa ihan hyvin. Parin päivän välein on saanut jotain säätää, mutta säätö säädöltä tuo toimii luotettavammin. Ajaa ihan hyvin trampoliinin alta, mutta viimeksi jäi yhteen jaloista jumiin (koska en ole laittanut siihen no-go zonea jalan kohdalle eli oma moka). Suurin osa erilaisista ongelmista johtuu siitä, etten ole kartottanut ja merkannut esteitä oikein. Toisaalta halusin nähdä, että mitkä tän rajoitukset on ja ne on nyt selvillä. Aina kun robo on jäänyt jumiin, olen konffinut no-go zonen ajamalla robon kyseisen kohdan ympäri ja merkannut näin esteen tai sitten piirtäny suoraan karttaan. Tai sitten olen fiksannut kuopan mullalla/hiekalla tai katkonut muutamia roikkuvia oksia tms. rehuja edestä pois.

+ nurmikko on siisti
+ helppo on konffata
+ ei tarvetta RTK-antennille
+ hiljainen
+ hyvät säädöt, appsi toimii ok
+ alueita ja karttoja saa paljon, tuki usealle alueelle on hyvä, näitä saa yhdisteltyä ja pilkottua
+ monipuoliset ajosäädöt per alue, ajosuunnat ja kuviot, esteiden väistelysäännöt
+ ajaa aika läheltä reunaa liikkuvan leikkuuterän avulla
+ jaksaa hyvin ajella tuon vajaa tuhat neliötä (toki välilatauksia tulee monta) ja vielä olis muutama paikka konffimatta
+ tunnistaa esteet yleensä hyvin (vaikka ei tunnista oikein esteen laatua aina, mutta kunhan tunnistaa)

- wifissä on jotain outoa, se jumittaa samassa tukiasemassa eikä halua vaihtaa vaikka häviää wifi kokonaan. Toisaalta ainoa käyttö wifille olisi kameran katselu ja esteiden kuvien tarkastele -> ei käytännössä mitään tarvetta
- välillä tekee outoja päätöksiä ja törmäilee
- välillä vähän rajuja käännöksiä ja sudittelee jälkiä nurtsiin, tosin suurin osa näistä johtuu epätasaisesta nurmikosta ja saa korjattua tasoittamalla. Löytyy myös säätö jolla tankkikäännökset saa vähän nätimmäksi, tosin ei voi käyttää kapeissa paikoissa
- hieman arka ajamaan lähelle kukkapenkkiä, jos kukat roikkuu -> jää ajamaton kohta kukkapenkin viereen. Tätä saa korjattua laittamalla reunan ajeluun estetunnistus pois päältä, jolloin tuo ajaa väkisin läpi roikkuvista kukista (hyvä) mutta leikkuuleveys ei riitä, pitäisi ajaa joku 3-4 kierrosta reunaa pitkin eri etäisyydellä, välittämättä esteistä. A3:n leveämpi leikkuuleveys varmaan korjaisi tän, A1 ja A2 vaatisi konffausta.
- kartan säätö appsissa voisi olla monipuolisempi, puuttuu sellainen hienosäätö reunoille.
- yhdellä kapealla alueella robo satunnaisesti panikoi ja jää paikalleen eikä halua liikkua, tähän auttanee kun vähän trimmailee pensaita ja leventää tuota kohtaa (pitää tehdä ASAP).
- Kartassa ei pysty leikkuulogista suoraan piirtämään no-go zonea

Kehityskohteet pääasiassa liittyy softaan:
* vähän lisää rohkeutta esteiden lähestymiseen ja kapeikkoihin
* reunaleikkuuseen konffittava määrä kierroksia
* karttaan reunojen hienosäätö
* wifi-tukiaseman handover saattaisi olla jollekulle tarpeellinen toiminto, vaikka itse en kaipaa
* leikkuulogin kartassa pitäisi olla joku piirtotoiminto, jolla saisi piirrettyä robon huomaamaan esteeseen suoraan no-go zonen. Nyt se pitää piirtää erikseen kartassa jossa edellisen leikkuun esteet eivät näy ja siitä on vaikea nähdä missä se oikea kohta on. Parempi vaan ajattaa robo paikalle ja manuaalisesti ajaa raja. Tämä on suht hidasta.

Kehityskohteista huolimatta kovin tyytyväinen olen.

Kallistun

Segway Navimow i210E​

Tai

Mammotion LUBA​

Kokemuksia Segeaystä jota helpommin saatavilla?

Screenshot 2026-07-04 at 12.03.21.png

Tässäpä olisi seuraavan sukupolven kone niille, jotka sitä jaksaa syksyyn vähän aikaa odotella. Leikkaa molempiin suuntiin ja ei turhaan kääntyile. 3 leikkuu levyä.
Yhden Terramow:n omistaneena voin sanoa, että tämä ei varmasti petä. Tästä edullisemmin sitä ei enään saa.
Tässä linkki katsomaan speksit Terramow X

Hei arvoisa raati...

Minulla tällä hetkellä Robomow RS mallin leikkuri ja se alkaa olla tiensäpäässä tai alkaa mennä hermot tuon tuosta jotain vikaa siinä.

Nyt olen tässä katsellut uutta leikkuria minulla on sellainen 3300m4 piha ja sitten pari sivu osioita eli puhutaan sellaisesta 4000m4 nurmikko alueesta mitä pitäs ajella maasto on hieman epätasainen paikka paikoin eli pitäs olla sen verran ruutia laitteessa että jaksaa möngertää tuolla.

Markkinoila on vaikka ja minkän merkkisiä uusia tuttavuuksia joten kyselen teiltä että mitä konetta suosittelette tuollaiselle tontille?

Hei arvoisa raati...

Minulla tällä hetkellä Robomow RS mallin leikkuri ja se alkaa olla tiensäpäässä tai alkaa mennä hermot tuon tuosta jotain vikaa siinä.

Nyt olen tässä katsellut uutta leikkuria minulla on sellainen 3300m4 piha ja sitten pari sivu osioita eli puhutaan sellaisesta 4000m4 nurmikko alueesta mitä pitäs ajella maasto on hieman epätasainen paikka paikoin eli pitäs olla sen verran ruutia laitteessa että jaksaa möngertää tuolla.

Markkinoila on vaikka ja minkän merkkisiä uusia tuttavuuksia joten kyselen teiltä että mitä konetta suosittelette tuollaiselle tontille?
Ainakin omalla kohdalla on toiminut uusi Husqvarnan 430v nera AI kameralla varustettu leikkuri kiitettävästi. Sinun kohdallasi tietysti kannattaisi valita se 450v.

Tuohon ei tarvitse erikseen mitään antenneja, kunhan alueella on toimiva mobiiliyhteys. Äpissä on aika paljon säätömahdollisuuksia, joskin muutama suunnittelunkukkanen siellä on mutta jos tekee alueet huolellisesti niin muokkausta ei välttämättä tarvitse.

Hei arvoisa raati...

Ostaisin Navimow X450E.
Navimowista kokemuksia i215 mallista ja toimii kyllä upeasti.

Mammotion Luban yhteysongelma saattaa liittyä 4G yhteyteen (jota tuli kaupanpäälle 3 vuotta), sen hitaus tai jumittelu aiheuttaa, ettei koneeseen välillä saa mitään yhteyttä verkon ulkopuolelta ja sleep tilasta ei herää. Kokeilin nyt sammuttaa 4G:n ja pelkällä wifillä tuntuu selvästi paremmin toimivan yhteys myös verkon ulkopuolelta. Toki pihalla on alue jossa wifi ei toimi, silloin menee pimeeksi luonnollisesti.

Screenshot 2026-07-04 at 12.03.21.png

Tässäpä olisi seuraavan sukupolven kone niille, jotka sitä jaksaa syksyyn vähän aikaa odotella. Leikkaa molempiin suuntiin ja ei turhaan kääntyile. 3 leikkuu levyä.
Yhden Terramow:n omistaneena voin sanoa, että tämä ei varmasti petä. Tästä edullisemmin sitä ei enään saa.
Tässä linkki katsomaan speksit Terramow X
Riittääkö potku?
1783418784619.png

Dreame A3 AWD PRO 3500 ajoi näköjään jostain syystä metrin leikkuualueen ulkopuolelle, eikä uudelleenpaikantaminen onnistu.
Tämän vuoksi ei sitten suostu menemään enää latausasemaan. Onko tuo nyt niin, että se pitää kantaa latausasemaan?
Itse olen 200km päässä ja valvontakamerasta katson kun tekee murskeella "paikannuskäännöksen", mutta paikantaminen ei vaan onnistu.
Etänähän tuota ei taida saada ajettua, kun vaatisi bluetooth yhteyden.

Navimowista kokemuksia i215 mallista ja toimii kyllä upeasti.
Mulla on ollut kolmisen viikkoa Segway navimov i215 ja toimii hyvin.

Äidille hain viime lauantaina Terramov V1000 mallin ja oli kyllä onneton vekotin, palautin viikonlopun jälkeen.
Vaati wifi yhteyden että sai toimintakuntoon, automaattinen pihan kartoitus sekoili koko ajan, yhteys katkesi vähän väliä jne.
Käsittämättömän surkea laite, oli vielä joku testivoittaja.

Dreame A3 AWD PRO 3500 ajoi näköjään jostain syystä metrin leikkuualueen ulkopuolelle, eikä uudelleenpaikantaminen onnistu.
Tämän vuoksi ei sitten suostu menemään enää latausasemaan. Onko tuo nyt niin, että se pitää kantaa latausasemaan?
Itse olen 200km päässä ja valvontakamerasta katson kun tekee murskeella "paikannuskäännöksen", mutta paikantaminen ei vaan onnistu.
Etänähän tuota ei taida saada ajettua, kun vaatisi bluetooth yhteyden.
Eikö näitä oikeasti saa etänä ajettua vaikka wifiyhteydellä? (Ottaa teleportin omaan verkkoon)

Eikö näitä oikeasti saa etänä ajettua vaikka wifiyhteydellä? (Ottaa teleportin omaan verkkoon)
En ole saanut tätä Dreame A3 AWD Pro 3500 toimimaan kuin bluetoothilla eli käytännössä kävelet silloin koneen vierellä.

Onko tuo nyt Dreame A3 nyt niin tyhmä että kun se jostain syystä ajautui leikkuualueen ulkopuolelle noin 1,5 metriä (nurmikolta murskeella olevalle parkkipaikalle) ja maasto on ihan tasaista niin se ei enää omin avuin siitä enää lähde liikkeelle?

Navimovin pystyy ainakin etänä sovelluksesta laittaa leikkaamaan, 4G yhteydellä.
Eilen laitoin päivityksen asentumaan etänä, vaati latauksessa olemisen ja vähintään 20% virtaa.

Navimovin pystyy ainakin etänä sovelluksesta laittaa leikkaamaan, 4G yhteydellä.
No tällanen onnistuu Dreamellakin. Mutta jos se on lipsahtanut kartan ulkopuolelle, eikä tiedä missä on, niin se pitäisi saada ajettua manuaalisesti kartan sisäpuolelle. Ja se manuaalinen ohjaaminen onnistuu vain BT-yhteydellä. Tai sitten käydä fyysisesti kantamassa kartan alueelle jolloin paikantaminen taas onnistuu.

Kyllä, sama ongelma alkoi joku viikko sitten. Aiemmin kyllä otti etänä yhteyttä hyvin, nyt ei saa mitään yhteyttä enää etänä. Oletan, että bugia softassa kun aiemmin toimi.

Kyllä, sama ongelma alkoi joku viikko sitten. Aiemmin kyllä otti etänä yhteyttä hyvin, nyt ei saa mitään yhteyttä enää etänä. Oletan, että bugia softassa kun aiemmin toimi.
nyt muutaman päivän kokemuksella 4G pois päältä ei ole ongelmia yhteyksissä. Joten sitä kannattaa kokeilla jos on wifi kantamaa pihalla.

Ettei vaa operaattori tiputtanu 4g taajuuksia pois mastoista kun niitä tuppaavat vaihtamaan 5g puolelle.

Ettei vaa operaattori tiputtanu 4g taajuuksia pois mastoista kun niitä tuppaavat vaihtamaan 5g puolelle.
4G käytössä talon ainoana nettiyhteytenä ja toimii hyvin. Eikai 4G:tä muutenkaan vielä poisteta, tuntuisi hullulta kun se on valtaosalla käytössä eikä tarvetta parempaan oikeasti ole vaikka operaattorit näin ehkä haluaa ajatella.

nyt muutaman päivän kokemuksella 4G pois päältä ei ole ongelmia yhteyksissä. Joten sitä kannattaa kokeilla jos on wifi kantamaa pihalla.
Äsken päivittelin oman Mammotionin Yukan ja ensin tuli joku 4g palikan päivitys(mulla ei ole sitä) ja sen jälkeen uusi firmware, jossa esim. etähallintaan parannuksia.

No tällanen onnistuu Dreamellakin. Mutta jos se on lipsahtanut kartan ulkopuolelle, eikä tiedä missä on, niin se pitäisi saada ajettua manuaalisesti kartan sisäpuolelle. Ja se manuaalinen ohjaaminen onnistuu vain BT-yhteydellä. Tai sitten käydä fyysisesti kantamassa kartan alueelle jolloin paikantaminen taas onnistuu.
Varmasti joku standardi tms. kieltää etänä ajamisen.

Varmasti joku standardi tms. kieltää etänä ajamisen.
Jepkoskamikään ei estäisi ajamasta wifin yli tms.. mutta siinä halutaan että ollaan "näköetäisyydellä". Joskin ainakin munmielesta sais sallia ihan ajon. Teränkäynnistys si eri.. sillä ainakin oma usein niin sippelissä paikassa jumissa et ei ois ongelmaa hiukan ajaa.. tai sallia koneen jatkamisen ihan napista
Edit.toisaalta robo imureja saaajella etänä. Onko ulkovehkeillä joku oma sääntö? 🤔 Ei pääse katsoo mitä naapurin pihalla touhutaa ?

Viimeksi muokattu:
Jepkoskamikään ei estäisi ajamasta wifin yli tms.. mutta siinä halutaan että ollaan "näköetäisyydellä". Joskin ainakin munmielesta sais sallia ihan ajon. Teränkäynnistys si eri.. sillä ainakin oma usein niin sippelissä paikassa jumissa et ei ois ongelmaa hiukan ajaa.. tai sallia koneen jatkamisen ihan napista
Edit.toisaalta robo imureja saaajella etänä. Onko ulkovehkeillä joku oma sääntö? 🤔 Ei pääse katsoo mitä naapurin pihalla touhutaa ?
EUn konedirektiivi:

IMG_0171.jpeg

Olishan tuon voinut tehdä niin, että etänä saa siirrettyä leikkuria, mutta terät ei silloin pyöri. Jos tolla muovilaatikolla jotain päin ajaa niin ei siinä törmäysvahinkoja tule.

EUn konedirektiivi:

IMG_0171.jpeg
Ei toi muuta sitä miksi esim robo imuria saa ajaa!? Laitoin et eri jos terät pyöris, mutta jos ajat vaan ei vaihinkoa synny!
Kääntyvät terät jos ees koitat ajaa varpaille ni leikkuri sanoo et nostettu ylös.. ja ko terät ei pyöri ni väistyy vaan

Ei toi muuta sitä miksi esim robo imuria saa ajaa!? Laitoin et eri jos terät pyöris, mutta jos ajat vaan ei vaihinkoa synny!
Kääntyvät terät jos ees koitat ajaa varpaille ni leikkuri sanoo et nostettu ylös.. ja ko terät ei pyöri ni väistyy vaan
Ajatko robotti-imuria ulkona, missä mahdollisesti voit hellästi osua johonkin random ohikulkijaan tai luontokappaleeseen? Tai parhaassa tapauksessa ajaa hieman ohi pihasta ja ohikulkevan auton alle? Aivan, et. Siinä se pointti on.

Alkaa vihdoin nämä automaattiset trimmerit päästä kelpoiseen ikään. Toi esteiden automaattitunnistus muuttuvassa ympäristössä, saa siilien jalka-amputaatiot kuriin. Hyvä kun kehitystä tapahtuu :thumbsup:

Alkaa vihdoin nämä automaattiset trimmerit päästä kelpoiseen ikään. Toi esteiden automaattitunnistus muuttuvassa ympäristössä, saa siilien jalka-amputaatiot kuriin. Hyvä kun kehitystä tapahtuu :thumbsup:
Tämä oli yksi syistä että tämä oli se vuosi kun automatisoin ruohonleikkuun. Ei jää lasten lelut ja metsän eläimet leikkurin alle, kun kamera ja lidar tunnistavat esteet ja kiertävät ne. Vähänhän tuo masiina on säikky esteille, mutta parempi näin päin. Toinen merkittävä syy oli se, että ei tarvitse enää vetää rajalankoja, niitä olis tällä pihalla saanut vedellä varmaan kilometrin..

Dreamen Movalla voi manuaali ajaa kauempaa mutta jos haluaa leikkurit päälle niin pitää olla vieressä.

Dreamen Movalla voi manuaali ajaa kauempaa mutta jos haluaa leikkurit päälle niin pitää olla vieressä.
Siis onnistuuko Movalla leikkurin manuaalinen ajaminen/siirtäminen wifin kautta kun se ei leikkaa?
A3:sta en ole saanut manuaalisesti siirtymään ilman bluetoothia.

Eilen illalla oli A3 ajanut kukkapenkkiä ympäröivä kiviä päin, vaikka se on laitettu no-go-zoneksi ja puskuritunnistin pysäytti leikkuun.
Oli ajanut viistosti päin kivetystä, että ei mahdu tekemään sitä "kalibrointi-kääntelyn" ja nyt on näköjään akku loppu.
Aikaisemmin ajoi samalla tavalla päin tuota kukkapenkkiä, mutta silloin se ei ollut vielä no-go-zone. Kivet on halkaisijaltaan +20cm joten luulisi leikkurin ne huomaavan.
Silloin riitti, että ajoin leikkurin manuaalisesti sen verran irti kivetyksestä, että se mahtui tekemään sen "kalibrointi-kääntelyn"

Tekeekö muut robottileikkurit tuota kalibrointi kääntelyä eli esim kun leikkuri poistuu telakalta ajaa se telakalta metrin pois ja kääntyilee vasemmalla ja oikealla paikallaan?
Samat käännökset se tekee myös kun kesken leikkuun lähetät sen telakalle.

Nättiä jälkeä tuo tekee, mutta ajatuksena oli, että voisi olla poissa kotoa 2 viikkoa miettimättä ruohonleikkuuta, mutta nyt on päästy ensimmäisen 2 viikon aikana enintään 2 päivää, että se ei olisi ongelmissa. Kolme kertaa se on pitänyt siirtää telakkaan kun akku on loppunut. Täytyy myöntää, että leikkuri tuli juuri loman alkuun ja alle vuorokauden käyttöönotolla jätin sen itsekseen leikkaamaan eli yllätyksenä ei tullut, että jotain ongelmia tulee.

Aikaisemmin ajoi samalla tavalla päin tuota kukkapenkkiä, mutta silloin se ei ollut vielä no-go-zone. Kivet on halkaisijaltaan +20cm joten luulisi leikkurin ne huomaavan.
Pari asetusta kannattaa tarkistaa. Ensinnäkin se esteiden tunnistusherkkyys, joka on säädettävissä jotain 5-20cm. Toiseksi reunaleikkauksen esteentunnistus, jos reunaleikkauksessa on lidartunnistus pois päältä, niin silloin se voi törmäillä.

Samoja metkuja ollu omassakin Dreamessa, mutta toistaiseksi säätämällä asetuksia oon päässyt noista eroon. No-go zonet ja esteiden tunnistuksen säädöt korjanneet toistaiseksi kaikki. En ole vielä löytänyt kauko-ohjausta joka toimisi etänä mitenkään, aina pitänyt mennä BT-etäisyydelle.

Mulla normi A1 ja ei se kyllä noin herkkä sateelle ole. Se tunnistus on sitä lidaria varten, koska se ei toimi sateella hyvin pisaroiden läpi. Onhan se lidar kupu täysin puhdas pölystä tms? Oliko tuossa jo erillinen sadetunnistin vai tunnistaako senkin lidarilla niin kuin perus A1?
Tuskin täysin puhdas, mutta ei mitään silmiin pistävää. Ei mitään tietoa miten tuo sadetunnistin toimii.
Laitoin kokonaan pois päältä. Pitää testata tuota herkkyyden säätöä kunhan tulee vettä taivaalta. Onhan tuo toiminta erittäin outoa, kun on selvä alue mitä ajaa, mutta kuitenkin pyörii välillä pienellä alueella edestakaisin. Veikkaan että nopeuttaisi leikkuuta välittömästi 20-30%, jos olisi edes hitunen järkeä mukana.

Valvoa voi, mutta ajella ei saa esim. koneen integroituihin kameroihin luottaen.
Tämä on tosiaan hassua. Omaa Mammotinia saan etänä ohjailtua, esimerkiksi sohvalta käsin, vaikken laitetta näe lainkaan. Mutta kameraa ei saa tällöin päälle. Kuvittelisi, että tämä on paljon vaarallisempi ratkaisu, kuin etäohjailla kameran kanssa. Varsinkaan, kun oletuksena leikkurit ei ole edes päällä.

Telakassa sitten voi kamerankin käynnistää ja siitä katsella pihapiiriä. Tai lähettää leikkurin töihin ja laitteen työskentelyn yhteydessä voi katsella kameraa etänä.

Statistiikka

Viestiketjuista
310 579
Jäsenet
83 872
Uusin jäsen
elroms94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom