Robottiruohonleikkuri kokemuksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
En tiedä kuvittelenko, mutta ihan kuin kääntyminenkin olisi parantunut hankalissa paikoissa missä alkaa sutimaan? (Dreame A1 Pro (2000))
Ainakin sinne on tullut kaksi asetusta käännökselle, "efficient" eli perinteinen tankkikäännös ja "lawn care" joka vekslailee taakse ja eteen kääntyessään vähän niin kuin olisi autolla kääntymässä. Jälkimmäinen meni heti käyttöön, vähän varmaan hidastaa leikkaustahtia kun käännökseen menee enemmän aikaa, mutta nurmikko kiittää.

Oon tässä katellu porukoille älyttömän hussen tilalle lidar leikkuria. Tässä nyt sitten näitä koneita katelleena totesin että onko tämä nyt joku markkina kikka kun 2000m2 koneita on niin vähässä. Isompaa kyllä löytys mutta halvemmaksi tulis hankkia kaksi 1000m2 konetta.
Leikattavaa alaa on siis hieman päälle 1500m2, tiedän että mammotion antaa tehdä hieman isomman kartan mitä luvataan. Mutta osaako joku sanoa paljonko kestää mennä yli?
Ja oonko käsittäny oikeen että jos on vaikka tollane luban lidar leikkuri 1500 kapasiteetilla niin en voi jakaa pihaa vaikka kahteen 1000m2 lohkoon. Laskee siis aina lohkot yhteen?

Olen siis kattonu mammotionin tarjontaa.
Täytyy kai katella sitten muitaki merkkejä
Robokaupassa on nyt hyviä tarjouksia.
Esim Navimow i220 awd pro malli 1690e. Ja pelkällä lidarilla ja takavedolla 1390e.
Noille vetää kyllä sen 2400neliötä.

Itse ostin i215 mallin 1150 eurolla (sis katoksen).
Periaatteessa tarvitsisi 5% alueesta, sellaista mitä rajalangattomalla en edes haaveillut ajavani, nelivetoa. Koittanut itselle perustella miksei kannatta laittaa 550 euroa lisää ja ostaa neliveto. Kyllä sille rahalle taitaa muutakin käyttöä on..

Bauhaussista myös saa 10% alennuksen vielä juhannuksen ajan. Esim Luba Awd 1500 löytyisi 1700e hintaan hyllystä 5v takuulla.

Hyvää tietoa näistä rajalangattomista. Itseäni eniten yllättänyt nuo pinta-alarajoitukset. Ennen oli pääsääntö että samaa leikkuria myytiin kolmella eri akulla ja pikkuleikkuri pienimmällä akulla jaksaa hoitaa isohkoakin tonttia tyyliin tunti ajoa ja tunti latausta. Eli leikkurin hinta tuplaantui kun ajoakku triplaantui 2Ah-> 6Ah. Eli järkevämpi ostaa kaksi leikkuria pikkuakulla.

Rajalangalla saa leikkuun tarkkuuden säädettyä muutaman sentin tarkkuudella tarvittaessa, kuinka tarkkoja rajalangattomat on ja miten saat säädettyä vaikka yhden pensaan ympäristön leikkuun niin että leukkurin runko nuolee pensaan runkoa?

Rajalangalla saa leikkuun tarkkuuden säädettyä muutaman sentin tarkkuudella tarvittaessa, kuinka tarkkoja rajalangattomat on ja miten saat säädettyä vaikka yhden pensaan ympäristön leikkuun niin että leukkurin runko nuolee pensaan runkoa?
Navimow i215 Lidarille opetin rajat ja tein useita nogozoneja. Se tuntuu leikkaavan nuo nogozonet (pensaat, kukkapenkit) juuri samoja raiteita kuin silloin opettaessa sen ympäri kierrätit. Eli nuolee niinkuin sen haluat nuolevan.

Ostohousut jalassa ja leikkuri pitäisi löytää. Piha selkeä,1000m2 nurmikko ja melko tasainen. Loppusuoralla Segway navimow i220 lidar pro ja Mammotion Luba 3 1500x. Kumpi näistä kahdesta olisi parempi ostos?

Kartan editointi, sit joku zone settings tms. ja sieltä löytyy split, rename ja merge. En nyt itse pysty tarkastamaan mut ulkomuistista..
Tuossa yllä tuli jo aikalailla oikein eli kartan muokkaus -> alueasetukset -> erota.

Viime kesänä ihmettelin tuota paikasta toiseen sykkyilyä, mutta päivitysten myötä se on mielestäni parantunut loogisemmaksi tälle kesää. En tiedä kuvittelenko, mutta ihan kuin kääntyminenkin olisi parantunut hankalissa paikoissa missä alkaa sutimaan? (Dreame A1 Pro (2000))
Sain nuo alueet tehtyä. Vaikuttaako erilliset alueet tuohon edestakaisin ajeluun eli pysyykö yhden alueen sisällä niin pitkään että se on leikattu kokonaan ?

Sain nuo alueet tehtyä. Vaikuttaako erilliset alueet tuohon edestakaisin ajeluun eli pysyykö yhden alueen sisällä niin pitkään että se on leikattu kokonaan ?
Käsittääkseni ajaa alue kerrallaan. Tosin itse olen ajastanut tietyt alueet tietylle päivälle ja kellonajalle, enkä käytä sitä kaikkien alueiden ajoa.

Mammotionin softakokemus ei nyt vakuuta. Vaikuttaa siltä, että kartat on "siirtyneet" pari cm. Robotti ei osaa enää kulkea sellaisia 80 cm kujia pisin, vaan törmäilee reunoihin. Vielä alkuviikosta osasi ajaa tyylikkäästi kujan keskellä. Semoin törmäilee kartan reunoissa oleviin seiniin, kun aiemmin ajoi tyylikkäästi reunaa viistäen.

Mammotionin softakokemus ei nyt vakuuta. Vaikuttaa siltä, että kartat on "siirtyneet" pari cm. Robotti ei osaa enää kulkea sellaisia 80 cm kujia pisin, vaan törmäilee reunoihin. Vielä alkuviikosta osasi ajaa tyylikkäästi kujan keskellä. Semoin törmäilee kartan reunoissa oleviin seiniin, kun aiemmin ajoi tyylikkäästi reunaa viistäen.
Sama fiilis ollut. Mökillä huristellut suht kivasti viime vuonna, mutta tänä vuonna ollut ongelmia, jäänyt tällaisen tiukkaan käännökseen useasti jumiin ja vain lopettanut ajon, ei edes jumittunut, alkaa vaan hyristä tyhjäkäynnillä ja simahtaa. Samoin no-go zone alue ollut jonka ympärillä noin 1,5 metriä tilaa. Ei enää aja tätäkään aluetta jäämättä jumiin.

Ja sitten kun telakkaan peruuttaa laturiin, niin se kohdistaa sitä peräpäätä jopa 5min niin että nurmelle jää näkyvät jäljet.

Kaiken kaikkiaan meni Mammotioniin hermot, harmittaa että menin suosittelemaan keväällä kaverille, enää en suosittelisi. Eufy e18 tulossa nyt kotipihalle ens viikon aikana. Toivotaan että ei aiheuta yhtä paljon harmaita hiuksia kuin tää Luba 2 awd 3000.

Ostohousut jalassa ja leikkuri pitäisi löytää. Piha selkeä,1000m2 nurmikko ja melko tasainen. Loppusuoralla Segway navimow i220 lidar pro ja Mammotion Luba 3 1500x. Kumpi näistä kahdesta olisi parempi ostos?
Kolmipyöräinen AWD menee aika pahoistakin paikoista ja kääntyy ketterästi.
Tosin muista ei kokemuksia.

Tuttu hommasi kans Luba Minin. Ohi kun ajaa niin ollut kaksi kertaa kolmesta pysähtyneenä nurmikolle.
Kolmipyöräinen AWD menee aika pahoistakin paikoista ja kääntyy ketterästi.
Tosin muista ei kokemuksia.
Ostaisin itse lidar pron. Segwaysta tulee Husqvarna-fiilis; kaikki vain toimii. Todella tyytyväinen omaani. Jätin päivittämättä nelivedon, en löytänyt perusteita i215sta päivittää 215 pro 550 eurolla.

Pitkän pohdinnan ja tutkimisen jälkeen, raha ohjasi hankintaa ja hommasin Gigantin outletista Mova 600 lidar -version.
Saako tuossa eri zoneille asetettua omat leikkuusuunnat? Olen yrittänyt etsiä, mutta en ole löytänyt. Yksi asetus säätää kaikille saman suunnan.

Pari päivää ajanut omaa W-muotoista nurmikkoa ja on hiljainen laite. Muutenkin parin päivän kokemuksella vaikuttaa hyvältä.
Ainoa huonopuoli, mikä on tullut vastaan verrattuna vanhaan Brücken leikkuriin on, että Movan etenemiskyky toinen rengas seinänvierussepelillä ja toinen ruoholla on todella paljon heikompi.
Pohdin, että johtunee siitä, että Brücken leikkurissa oli 1 eturengas ja tässä Movassa on 2 ja jotenkin kaivautuu aina sepeliin.

Itse vertailin useita malleja ja lopulta päädyim juuri tähän "Mammotion Luba 3 1500X AWD LiDAR & vision" malliin. Youtuben testivideot ja ominaisuudet sai vakuuttumaan, yksi painava syy oli tuo ehkä muita parempi jyrkkien rinteiden kiipeämiskyky. Omaa takapihaa reunustaa juurikin tuollainen kalteva nurmipinta ja toivon tuon pystyvän pitämään sen siistinä. Saatavuudesta... sitä ei ollut, eli ennakkotilaukseksi meni ja toimitukset tämän kuun lopussa, olikohan se arvioitu 29.6 alkaen. Kaupanpäällisiksi tuli katos tuolle latauspisteelle, jonka arvottavat 199€ arvoiseksi.

Pitkän pohdinnan ja tutkimisen jälkeen, raha ohjasi hankintaa ja hommasin Gigantin outletista Mova 600 lidar -version.
Saako tuossa eri zoneille asetettua omat leikkuusuunnat? Olen yrittänyt etsiä, mutta en ole löytänyt. Yksi asetus säätää kaikille saman suunnan.

Pari päivää ajanut omaa W-muotoista nurmikkoa ja on hiljainen laite. Muutenkin parin päivän kokemuksella vaikuttaa hyvältä.
Ainoa huonopuoli, mikä on tullut vastaan verrattuna vanhaan Brücken leikkuriin on, että Movan etenemiskyky toinen rengas seinänvierussepelillä ja toinen ruoholla on todella paljon heikompi.
Pohdin, että johtunee siitä, että Brücken leikkurissa oli 1 eturengas ja tässä Movassa on 2 ja jotenkin kaivautuu aina sepeliin.
Oletan, että samoin kuin Dreamessa. Mowing settings, general moden sijaan valitaan välilehti custom mode ja siellä alhaalla on per zone asetukset. Tosin ei voi olla varma.

Sama fiilis ollut. Mökillä huristellut suht kivasti viime vuonna, mutta tänä vuonna ollut ongelmia, jäänyt tällaisen tiukkaan käännökseen useasti jumiin ja vain lopettanut ajon, ei edes jumittunut, alkaa vaan hyristä tyhjäkäynnillä ja simahtaa. Samoin no-go zone alue ollut jonka ympärillä noin 1,5 metriä tilaa. Ei enää aja tätäkään aluetta jäämättä jumiin.

Ja sitten kun telakkaan peruuttaa laturiin, niin se kohdistaa sitä peräpäätä jopa 5min niin että nurmelle jää näkyvät jäljet.

Kaiken kaikkiaan meni Mammotioniin hermot, harmittaa että menin suosittelemaan keväällä kaverille, enää en suosittelisi. Eufy e18 tulossa nyt kotipihalle ens viikon aikana. Toivotaan että ei aiheuta yhtä paljon harmaita hiuksia kuin tää Luba 2 awd 3000.

Täällä samansuuntaisia havaintoja. Jotain on olennaisesti mennyt pieleen uusimpien softapäivitysten kanssa. Selvittelen ongelmia myös supportin kanssa ja ovat olleet ainakin toistaiseksi vielä kiinnostuneita missä mennnään.

Havainnoista lyhyesti:
- leikkaa vain osan määritellystä alueesta
- esteiden tunnistus taantunut pahasti viime vuodesta
- veivaa esteiden kohdalla ihan ihmeellisiä reittejä
- ei aina löydä telakkaan latautumaan
- viime vuonna selvisi 1000m2 alueeesta yhdellä välilatauksella, nyt latailee välillä neljäkin kertaa
- ..

Mulla luba 5000m2 malli. Leikattavaa olis n. 4000m2, mutta jos sais edes tänä vuonna siistiksi edes ton yhden 1000m2 alueen. Alueita määriteltynä 2 x 1000m2. Ja tosiaan viime vuonna homma suht ok satunnaisin ja vähäisin ongelmin. Leikkurilla oli tilaston mukaan kilsoja takana eilen kun tarkistelin 342. Tällä hetkellä tota leikkuria vois suositella jalkapallokentän leikkuseen, ei todellakaan puutarhaan tai yleensäkään pihaan missä pensaita, omenapuita ja muita istutuksia.

1400 neliötä nurmikkoa ja haluan rajalangattoman leikkurin.
Kyselin tekoälyiltä leikkurivertailuja ja nämä olivat niiden mielestä parhaat:

Ecovacs Goat A1600 LiDAR PRO
Mammotion Luba 3 1500

Erityisesti Goatin reunatrimmeri, leikkuunopeus, hinta ja navigoinnin tarkkuus herätti mielenkiinnon.

Osaatteko kommentoida tai ehdottaa muita?

Viikon kokemuksella pakko kehua omaa Segwayn Navimow i215 Lidar leikkuria. Kaikki toimii. Kone ei ole jäänyt kertaakaan jumiin. Sovellus ja laitteen hallinta on helppoa. Aluksi kartoitin osan pihaa ja seurailin kuinka laite suoriutuu. Nyt lisäsin karttaan myös ns. kaupungin puolen tienvieruksetkin mitkä kuuluvat tontin omistajan vastuulle. On kaltevaa tienposkea ja ojanpohjaa, mutta sieltä se vaan kömpii ja leikkaa mukisematta. Karttojen muokkaus on naurettavan helppoa. Toivotaan että homma jatkuu yhtä helppona tästä eteenpäin.

Ainut miinus ettei kone tietenkään pysty loihtimaan yhtä samettista nurmea kuin naapurin vanha lankapeli Husqvarna. Tämä oli toki tiedossa.

Viikon kokemuksella pakko kehua omaa Segwayn Navimow i215 Lidar leikkuria. Kaikki toimii. Kone ei ole jäänyt kertaakaan jumiin. Sovellus ja laitteen hallinta on helppoa. Aluksi kartoitin osan pihaa ja seurailin kuinka laite suoriutuu. Nyt lisäsin karttaan myös ns. kaupungin puolen tienvieruksetkin mitkä kuuluvat tontin omistajan vastuulle. On kaltevaa tienposkea ja ojanpohjaa, mutta sieltä se vaan kömpii ja leikkaa mukisematta. Karttojen muokkaus on naurettavan helppoa. Toivotaan että homma jatkuu yhtä helppona tästä eteenpäin.

Ainut miinus ettei kone tietenkään pysty loihtimaan yhtä samettista nurmea kuin naapurin vanha lankapeli Husqvarna. Tämä oli toki tiedossa.
Olihan tuo 1150e hintaan, sisältäen katoksen, todella hyvä hankinta itsellekkin.

Itseasiassa....kannattaa antaa kikottimen ajaa nurmea myös silloin kuin vielä näyttää suht vasta ajetulta. Eli vähän ennakkoa aikatauluihin ja vaikka 35mm näin alkuun . Omakin nurtsi näytti alkuun sellaiselta shakkilaudalta ajourineen, mutta kun vähän piiskasi laitetta ajamaan ylimääräistä niin urat katosi ja nyt on kuin golfkenttä. Parempi kuin entisellä summittain seikkailevalla robotilla vaikka se olisi ajanut 24/7.
Eli oma navimov piti taukoa liikaa ja aloitin leikkuun vasta siinä vaiheessa kun alkoi vähän taas nurmi rehottaa. Eihän se silloin ehtinyt kasvun kanssa kunnolla mukaan ja jätti selvää uraa.
Kannattaa myös pitää ne kaikki ajosuunnat aktiivisena.

Itseasiassa....kannattaa antaa kikottimen ajaa nurmea myös silloin kuin vielä näyttää suht vasta ajetulta. Eli vähän ennakkoa aikatauluihin ja vaikka 35mm näin alkuun . Omakin nurtsi näytti alkuun sellaiselta shakkilaudalta ajourineen, mutta kun vähän piiskasi laitetta ajamaan ylimääräistä niin urat katosi ja nyt on kuin golfkenttä. Parempi kuin entisellä summittain seikkailevalla robotilla vaikka se olisi ajanut 24/7.
Eli oma navimov piti taukoa liikaa ja aloitin leikkuun vasta siinä vaiheessa kun alkoi vähän taas nurmi rehottaa. Eihän se silloin ehtinyt kasvun kanssa kunnolla mukaan ja jätti selvää uraa.
Kannattaa myös pitää ne kaikki ajosuunnat aktiivisena.
Okei. Kiitos vinkeistä. Oon nyt päässyt leikkauskorkeudessa 45 milliin. Joka kerta olen vähän lyhentänyt. Mukava kuulla että nurmi tuosta paranee ahkeralla leikkuulla. Toistaiseksi olen vielä mennyt kertaleikkauksilla ilman ajatuksia kun olen testaillut laitetta.

Olihan tuo 1150e hintaan, sisältäen katoksen, todella hyvä hankinta itsellekkin.
Kyllä siltä tuntuu. Sain itsekin katoksen mukaan. Gigantti ei enää tarjoa sitä mukaan samaan rahaan.

Okei. Kiitos vinkeistä. Oon nyt päässyt leikkauskorkeudessa 45 milliin. Joka kerta olen vähän lyhentänyt. Mukava kuulla että nurmi tuosta paranee ahkeralla leikkuulla. Toistaiseksi olen vielä mennyt kertaleikkauksilla ilman ajatuksia kun olen testaillut laitetta.

Kyllä siltä tuntuu. Sain itsekin katoksen mukaan. Gigantti ei enää tarjoa sitä mukaan samaan rahaan.
Joo, kyllä sillä manuaalisella käynnistyksellä per leikkauskerta pärjää. Itselläkin vielä aikataulut aika hukassa, milloin olisi mitäkin aluetta järkevä leikata. Välillä pitää laittaa käsin stopille ja laite kotiin jos ei rahinaa kuulu leikkuulevystä.
Siinä mielessä toki hyvä tuo aikataulu jos vaikka yövuorosta tulee aamukasteen aikaan niin ajastus aloittaa sitten omatoimisesti vaikka klo 08.00 kuivalla nurtsilla.

Tuli sitten itsekin näköjään liityttyä robottiruohonleikkurin omistajiin, viimeinkin.

Miettinyt tässä jo pidemmän aikaa robottileikkurin hankintaa kun ensinnäkin vituttaa puskea tuota nurmikkoa kesäisin itse ja kun sitä ei jaksa tehdä tarpeeksi usein niin nurmikko on usein vähän turhan pitkää ja epäsiistiä. Tässä kevään aikana surffaillut jonkin verran ja ajatus kirkastunut siitä että ensisijaisesti haluais koneen joka ei tarvitse rajalankaa tai mitään ylimääräisiä antennejä tms. kotipihaan, eli kamera+lidar vehkeet ensisijaisesti hakusessa.

Tässä ketjussa ollut paljon hyvää tietoa noista laitteista, joten kiitos tänne postanneille, helpotti kummasti taas tekniikan hankintaa :D

Pihassa on leikattavaa nurmikkoa jotain viiden ja kuudensadan neliön välillä, mutta ei pitäis 600 yli mennä, joten voi katsella niitä vähän edullisempiakin malleja. Dreamen/Movan vehkeet oli aika korkealla omalla listalla, lähinnä oli ainakin Mova Viax 500/600 joita sais n. 550 euron hinnalla ja Mova 600 joka Multitronicissa tarjouksessa 639, lisäksi kiinnostavia oli ainakin Dreame A1 joka juuri alennuksessa Gigantissa 799 euroa. Noissa vaikutti hinta ja ominaisuudet olevan aika hyvin linjassa ja hyvät kokemukset Dreamen robotti-imurista niin näitä lähinnä tuli katsottua kun monilla muilla valmistajilla vastaavat laitteet oli vähän kalliimpia. Hetken harkitsin jopa rajalangallista vehjetta, mutta päätin kuitenkin että en ala turaamaan niiden lankojen kanssa.

Kävikin sitten sen verran onneekkasti, että olin jo lähellä tilata Mova 600:n Multitronicilta kun päätin tehdä vielä viimeisen tsekkauksen uusista tarjouksista/outlet-löydöistä ja mitäs näinkään, lähimmässä Gigantissa oli ilmestynyt Mova 600 esittelykappale myyntiin 449 eurolla. Meni noin minuutti miettiä lyönkö tilauksen sisään ja pistin koneen tilaukseen myymälänoutona. Pitänee tänään käydä hakemassa ja viritellä lähipäivien aikana toimintakuntoon. Ensin pitää vaan kerran vetää vielä koneella nurmikko kun on pikkuisen turhan pitkää alkaa robotilla ajamaan ja sitten ratkaista että mihin hittoon mä tuon koneen latausaseman laitan, kun pihassa ei ole oikein hirveän hyvässä paikkaa kohtaa jossa laite ei olis ns. turhan framilla, pääsis vaivattomasti nurmikolle ja olis vielä sähkökin lähellä...

Kerro sitten kokemuksia. Mulla aivan sama tilanne, nurmikon kokokin aivan samanlainen. Ajattelin kuitenkin vielä mennä kesän loppuun stigalla ja katsella josko syksymmällä jotain tarjouksia.

Minäkin laitoin toisen Dreame A1 pron gigantista tulemaan kun oli joku asiakaspalautus. No eihän sitä oltu tarkastettu mitenkään. Pin koodia kysyi heti alkuun jonka sain kyllä ohitettua, mutta edelleen sidottuna edellisen omistajan tiliin. Nyt sitten odotellaan saisiko dreamen aspa tehtyä asialle jotain vai ei..
Linkki moduulikin löytyi laatikosta koskemattomana vaikka siitä ei ollut mitään puhetta.

Tänään tuli laitteeseen kaksi firmware päivitystä ja iOS sovellukseen päivitys ja ainakin ensimmäisen ajokerran perusteella isoja parannuksia. Ajoi pihan noin 15% nopeammin kuin aiemmin, tekee fiksumpia käännöksiä ja ajaa no-go zonejen reunat paljon lähempää. Lisäksi ihan yleisesti reagointi esteisiin vaikuttaa nopeutuneen. Toivottavasti suunta on nyt parempaan.

Minäkin laitoin toisen Dreame A1 pron gigantista tulemaan kun oli joku asiakaspalautus. No eihän sitä oltu tarkastettu mitenkään. Pin koodia kysyi heti alkuun jonka sain kyllä ohitettua, mutta edelleen sidottuna edellisen omistajan tiliin. Nyt sitten odotellaan saisiko dreamen aspa tehtyä asialle jotain vai ei..
Linkki moduulikin löytyi laatikosta koskemattomana vaikka siitä ei ollut mitään puhetta.
Mulla tuli kans link module dreame a1 pro mukana, gigantista minäkin tilasin. Jännä, että missään eivät tuota kerro että paketissa on suhteellisen arvokas lisäpalikka mukana.

Julasta ostamani Meec Tools robottiruohonleikkurin (malli RMA801M20V) PIN-koodi on unohtunut, koska leikkuri oli kaksi kesää käyttämättä. Yritin aika montaa kertaa koodia, ja monen yrityksen jälkeen leikkuri on nyt lock-tilassa.

Julan asiakaspalvelu pyysi tuomaan laitteen heille jotta kiikuttavat huoltoon, minun kustannuksellani tietenkin.

Olisikohan mitään muuta tapaa saada laite toimimaan?

Julasta ostamani Meec Tools robottiruohonleikkurin (malli RMA801M20V) PIN-koodi on unohtunut, koska leikkuri oli kaksi kesää käyttämättä. Yritin aika montaa kertaa koodia, ja monen yrityksen jälkeen leikkuri on nyt lock-tilassa.

Julan asiakaspalvelu pyysi tuomaan laitteen heille jotta kiikuttavat huoltoon, minun kustannuksellani tietenkin.

Olisikohan mitään muuta tapaa saada laite toimimaan?
Google-haku "RMA801M20V pin reset" antaa ohjeeksi ottaa yhteyttä valmistajaan ja tuollainen linkki löytyy aiheesta:

Ei taida olla herkkyyden säätöä A1 Pro sadetunnistimessa ? Tuntuu menevän telakalle pilvisella säällä vaikkei olisi satanut tippaakaan. Edelleen harrastaa satunnaista pyörimistä/kääntämistä ja saattaa ajaa saman kohdan läpi useamman (4-6x) kerran.

Tulipa yhtäkkiä mieleen, suorastaan järkytyksenä ettei nykyinen rajalangaton Navimow i210 Pro AWD ole ollut koko kesänä kertaakaan missään jumissa. Ihan alkukarttaa tehdessä se kerran pakitti ojaan, kerran roikkui yhden renkaan varassa ojan pohjalla ja yhdesti ajoi kasvatuspenkkiin kun en ollut laittanut vielä no-go zonea siihen. Nyt kun kartta on hienosäädetty niin 100% taattua omatoimisuutta.
Yhdesti sen leikkuuterän väliin meni tikku ja puhelimeen tuli viesti , että menee laturiin odottamaan pelastusta.

Ei ole kyllä rajalangan hinkkaamista ikävä enään ja voin suositella kaikille langallisen skippaamista suosiolla jotka robottia hankkimassa . Pidin itse ihan yläraja budjettina 1000-1200€ ,mutta onneksi vielä raaskin laittaa sen parisataa lisää. 1450€ kaikilla pyörillä vetävä. Alessa oli ja katos tuli kaupan päälle.
Muuan vuosi taaksepäin nuo lidar-vision fence - NRTK laitteet olisi maksanut maltaita.

Oma Navimow hinkkaa pihaa kotona kolme kertaa viikossa, kun itse olen kaksi kuukautta Espanjassa. Ei mitään ongelmia ole ollut vielä kertaakaan.

Toki vanha H800E suoriutui myös tuollaisista kuuden - kahdeksan viikon omatoimisista leikkauksista aikaisempina kesinä aika hienosti, mutta naapurin piti pelastaa kone aina kerran tai kaksi kesässä.

Nyt kun on tuo neliveto, niin ei mitään ongelmia näytä olevan.

Mammotionia olen tässä katsellut mutta olenko ymmärtänyt oikein, että eivät osaa lataa kesken kaiken? Jos on esim. 1000 neliön ajo, niin maksimi on että ajaa tuon mutta isompaa alueita ei saa?

Ajatuksena olisi, että leikkaisi pari erillistä piha-aluetta ja sen jälkeen ajaisi 100m päähän ajamaan kolmatta.

Mammotionia olen tässä katsellut mutta olenko ymmärtänyt oikein, että eivät osaa lataa kesken kaiken? Jos on esim. 1000 neliön ajo, niin maksimi on että ajaa tuon mutta isompaa alueita ei saa?

Ajatuksena olisi, että leikkaisi pari erillistä piha-aluetta ja sen jälkeen ajaisi 100m päähän ajamaan kolmatta.
No lataahan ne ja alueille saa omat ajastukset. Karttaon softassa rajotettu, olikohan nyt niin et yoka800 kykeni 1200 neliöön saakka.. itsellä seajelee 900 neliötä

No lataahan ne ja alueille saa omat ajastukset. Karttaon softassa rajotettu, olikohan nyt niin et yoka800 kykeni 1200 neliöön saakka.. itsellä seajelee 900 neliötä
Aivan. Eli rajoitus tulee kartasta eli se ei saa ylittää tiettyä määrää?

Aivan. Eli rajoitus tulee kartasta eli se ei saa ylittää tiettyä määrää?
jep, ja se on kokonaistila joka ratkaisee, ei yhden alueen koko, AI ny kertoi et ylitys 10-20% mutta jossain 800 malleissa ehdoton tuo 1200m2. toki kun otat vähintään senkokoisen koneen kun aluekin on niin ei ongelmia

jep, ja se on kokonaistila joka ratkaisee, ei yhden alueen koko, AI ny kertoi et ylitys 10-20% mutta jossain 800 malleissa ehdoton tuo 1200m2. toki kun otat vähintään senkokoisen koneen kun aluekin on niin ei ongelmia
Jees. Pitää vähän mittailla mitä tulee kokonaisuudeksi.

Tilasin 1.6 kärkkäiseltä Luba 3 1500x, kun koko verkkokauppa oli -10%. Viikko takaperin vielä luki alkuperäinen lähetyspäivä 30.6, nyt on päivittynyt 4.8.2026.
Saatavuus nolla jokapaikassa, onneksi tilasin laskulla, niin ei kiirettä peruakkaan, jos löytää vastaavan tilalle nopeammalla aikataululla.
Edit: Nyt taas näyttääkin 30.6.2026 arvioitu toimituspäivä, täytyy käydä päivittäin seuraamassa :rolleyes:

Viimeksi muokattu:
Laskin, että 2000 neliötä tulee kokonaisalaksi. Eli oli valmistaja mikä vain niin pitää katsoa vähintään 2000 neliön laitetta? Koska kartta-ala ratkaisee.

Laskin, että 2000 neliötä tulee kokonaisalaksi. Eli oli valmistaja mikä vain niin pitää katsoa vähintään 2000 neliön laitetta? Koska kartta-ala ratkaisee.
Navimowilla sallii 20% ylityksen ja no go zonet vähentää alaa.

Mammotionin jotku mallit sallii ylityksen, mutta esim Luba on tiukempi tuossa kuin Yuka. Mammothionin vehkeillä no go zonet eivät vähennä kartan alaa.

Kannattaa huomioida, että ikinä ei tiedä päivittääkö valmistaja esim sen ylityksen sallimisen pois käytöstä, siksi esin gigantilla on riskiä markkinoida suoraan Navimowin i208 800 m2 speksattua leikkuria 960m2 nurmelle sopivaksi.

Ilmeisesti tuo kokonaismäärän rajoitus on vain myynnin kannalta tehty?

Vois leikkureiden jailbreaking scene edistyä samanlailla kun robo imurien aikanaan niin pääsisi irti napanuorasta kiinaan ja voisi alue rajoituksia poistaa.

Kun tekee sellaisen tuotteen, jonka halvinkin versio pystyy vetämään sen 10 000 neliötä kerran viikkoon, jos yötä myöten jauhaisi, niin pakko rajoittaa. Akuissa jotain eroja löytyy. Joissain voi olla ajo ja leikkuumoottoreissakin eroja.

Pitkälti joo, mutta monesti noissa isompien alueiden vehkeissä on myös isompia akkuja ja tehokkaampia latureitakin. Karkeasti se mikä riittää 200-500 neliön nurmelle pari päivää viikossa ajoina vaatis 24/7 ajo-lataussykliä 5000 neliön alueella jotta nurmi pysyis lyhyenä.

Rajoituksilla voidaan myydä halpoja vehkeitä pienille tonteille ja laskuttaa preemiota isoilta pihoilta.

Minkä varmatoimisen lankaleikkurin hommaan? Rajalanka on entuudestaan. 1400m2 mutta nytkin sitä on hoitanut 7 vuotta joku ehkä 700m2 malli onnistuneesti. Navimowit kiinnostaisi mutta rajalangallisen varmuus myös kiinnostaisi. Ja epäilys että 7 vuoden päästä ne kamerat on kuitenki huurussa. Bruckeja sais halvalla mutta onko niissä rajotteita, ettei hoida isompaa tonttia?

Statistiikka

Viestiketjuista
311 174
Jäsenet
83 996
Uusin jäsen
jope2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom