Robottiruohonleikkuri kokemuksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Joo sen tiesin ettei yhdellä akullisella leikkaa, mutta tarkoitin sillä kykenemisellä että onko 24/7 leikkaa/lataa looppi vai pystyykö sillä vielä ajoittamaan leikkaamisen vaikka työpäivän ajalle. Eli onko 600m2 teoreettinen maksimi vai pystyykö vielä järkevästi selviytymään siitä. En tiennyt että on vielä ohjelmallisestikkin rajattu
Jälki viisaana laittasin vähän ylimitoitun koneen. Mulla on nyt muistaakseni 900m2 jota hoitaa mammotioinin 1000m2 kykenevä kone niin menee n.10h leikata.


En ihan 4cm leikkais. 5cm parempi monesti.
Minä vetelen 3cm. Ihan vaan senkin takia että kun on paikoin aika sammaleinen piha että jos se tuo saisin sen hävitettyä. Aika näyttää
 
Minä vetelen 3cm. Ihan vaan senkin takia että kun on paikoin aika sammaleinen piha että jos se tuo saisin sen hävitettyä. Aika näyttää
mulla oli autotallin takana paljon sammalta ja yritin sitä kasvattaa sinne että.ei tarvitsisi leikata mutta sitten ostin sinne hussen 305 mallin niin noin vuodessa sammaleet on hävinnyt
 
Me hankittiin viime viikolla aiheeseen tutustumisen jälkeen Dreame A3 AWD Pro 3500 Gigantista noin 2400e hintaan (2999e ja 100e alennus jokaista 500e kohti). Meidän tontilla on kokoa noin 0.7ha, josta vajaa puolet leikattavaa alaa. Kyseessä on vanha kiinteistö, jossa on epätasainen maasto ja paljon istutuksia, joten rajakaapelin veto ei ollut vaihtoehto.

Robotin käyttöönotto oli helppoa ja robotti vaikutti leikkaavan ihan fiksusti, kunnes pian aloitti kiukuttelun. Robotti pysähtyi kesken leikkuun ilman syytä tai virhekoodia ja vaati pin-koodin syöttämisen ennen leikkuun jatkamista. Tämä toistui muutaman kerran, kunnes pin-koodin syöttäminenkään ei enää riittänyt vaan laite piti käynnistää uudelleen käytön jatkamiseksi. Tällöin robotti unohti jo leikkaamansa alueet ja aloitti työn alusta, kunnes jämähti taas. Muutama kerta tätä, kunnes laite ei enää suostunut edes käynnistymään uudelleen.

Vein toimimattoman laitteen takaisin Giganttiin alle viikko hankinnan jälkeen. Olin hävittänyt alkuperäisen myyntipakkauksen, joten palautus tai vaihto uuteen ei heidän mukaansa onnistunut. Robotti lähti siis takuuhuoltoon (arvioitu kesto 10-15 arkipäivää). Toivottavasti kyseessä olisi ollut pelkkä maanantaikappale ja tulisi pian kuntoon, tarvetta toimivalle laitteelle olisi. Muutoin tästä tuli perkeleen kallis kokeilu.

Onko muilla kokemuksia Dreamen lidar-malleista?
Eilen sain viestin, että lähes neljän viikon huollon jälkeen laite takuuvaihdetaan uuteen. Vaan kun vastaavia malleja olisi ollut saatavilla vasta elokuussa, suostui Gigantti purkamaan kaupat. Pääasia, että asia saatiin päätökseen. Mutta nyt pitäisi löytää uusi ratkaisu ruohonleikkuuseen.

Eli siis mikä leikkuri Dreame A3 AWD Pro 3500 tilalle? Samaa kokoluokkaa, neliveto, rajalangaton (lidar). Dreame kääntyi melko kankeasti, niin kääntyvistä etupyöristä (tai muusta ketterämmästä vaihtoehdosta) plussaa
 
Eilen sain viestin, että lähes neljän viikon huollon jälkeen laite takuuvaihdetaan uuteen. Vaan kun vastaavia malleja olisi ollut saatavilla vasta elokuussa, suostui Gigantti purkamaan kaupat. Pääasia, että asia saatiin päätökseen. Mutta nyt pitäisi löytää uusi ratkaisu ruohonleikkuuseen.

Eli siis mikä leikkuri Dreame A3 AWD Pro 3500 tilalle? Samaa kokoluokkaa, neliveto, rajalangaton (lidar). Dreame kääntyi melko kankeasti, niin kääntyvistä etupyöristä (tai muusta ketterämmästä vaihtoehdosta) plussaa
.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen sain viestin, että lähes neljän viikon huollon jälkeen laite takuuvaihdetaan uuteen. Vaan kun vastaavia malleja olisi ollut saatavilla vasta elokuussa, suostui Gigantti purkamaan kaupat. Pääasia, että asia saatiin päätökseen. Mutta nyt pitäisi löytää uusi ratkaisu ruohonleikkuuseen.

Eli siis mikä leikkuri Dreame A3 AWD Pro 3500 tilalle? Samaa kokoluokkaa, neliveto, rajalangaton (lidar). Dreame kääntyi melko kankeasti, niin kääntyvistä etupyöristä (tai muusta ketterämmästä vaihtoehdosta) plussaa

Itse näitä katsellut myös ja tullut siihen tulokseen, että tuossa hintaluokassa Segway Navimow X4 -sarja on mielenkiintoisin. Saatavuus on vaan todella surkea tällä hetkellä.

Toinen vaihtoehto Roborock Rockmow Z-sarja. Siitä löytyy vähemmän kokemuksia netistä tosin.

Tuollaisella tarjouksella -100€/500€, hintakin olisi houkutteleva. Oliko tuo joku yleinen tarjous ja onkohan vastaavia kuinka usein?
 
Dreame kääntyi melko kankeasti, niin kääntyvistä etupyöristä (tai muusta ketterämmästä vaihtoehdosta) plussaa
Segway on kolmipyöräinen ja kaikki pyörät vetää. Aika ketterä kääntymään.
Mukavasti tuo robotti vapauttaa ruohonleikkuusta muihin pihatöihin. Hyvältä vaikuttaa kyllä.
 
Jälki viisaana laittasin vähän ylimitoitun koneen. Mulla on nyt muistaakseni 900m2 jota hoitaa mammotioinin 1000m2 kykenevä kone niin menee n.10h leikata.



Minä vetelen 3cm. Ihan vaan senkin takia että kun on paikoin aika sammaleinen piha että jos se tuo saisin sen hävitettyä. Aika näyttää
Otin nyt riskillä tuon movan. Aika näyttää tuliko halpa kalliiksi
 
Mammotion Luba mini 2 1500 AWD ollut nyt viikon verran käytössä. Tässä kokemuksia.

Oma piha on hieman haastava. On ojia, useita istutusalueita, kukkapenkkejä, pieniä kujia. Yhteensä noin 900 neliötä.

Ensimmäisellä kerralla kartotin takapihan, josta tuli noin 700 neliötä. Annoin laitteen mennä oletusasetuksilla. Laite junnasi ahtaita välejä sellaisin pienin käännöksin sivusuunnassa, kun saman kohdan olisi vetänyt toisen suuntaan ajamalla paljon tehokkaammin. Pienen tutkimisen jälkeen syyksi paljastui puute tämän mallin ohjelmistossa - niin sanottua "adaptiivista zigzag" -toimintoa ei ole tällä hetkellä tarjolla. Saman mallin vanhemmassa versiossa on, joten olen toiveikas, että tulee tähänkin. Leikkuusuunta on siis koko pihalla samaan suuntaan, riippumatta siitä millaisia kujia pihalla olisi. Suunnan saa kyllä itse valittua, mutta jos haluaa pihalla ajaa eri kohtia eri suuntiin, täytyy niistä tehdä eri alueet. Jopa ikivanha Ecovacsin robotti-imuri osaa imuroida samassa tilassa eri suuntiin, mutta ei tämä 1500+ euron huippumoderni tekoälylaite.

Ensimmäisen ajokerran jälkeen tein useita "no-go zoneja" pihalle, joka paransi leikkuutehoa, kun sain robotin kiertämään ne vielä erikseen "no-go zone perimeter" -toiminnolla. Vieläkin jättää kyllä noin 5-10 cm väliä, joka pitää ottaa trimmerillä. Tämän ajokerran jälkeen selvisi, että robotti ei tosiaan tykännyt mennä edes 80 cm väleistä aina suosiolla. Näihin kohtiin kun laittoi "obstacle free zonen", ongelma poistui, pääosin.

Takapihan monimutkaisuuden ja robotin jääräpäisen yhteen suuntaan ajamisen vuoksi 700 neliön ajamiseen menee noin 7 tuntia + kolme lataustaukoa, yhteensä 11 tuntia. Eipä tuo tosin haittaa, siinähän tuo pihalla hiljaa rullaa omaa tahtiaan.

Plussia:

- hyvä leikkuujälki
- erittäin hyvä pito myös jyrkissä kohdissa
- alueiden rajaaminen helppoa, robotti tottelee hyvin manuaalista ohjausta
- hiljainen ja tarkka, ajaa täsmällisiä viivoja
- helppo puhdistaa
- nopea lataus ja tähän asti luotettava omatoiminen laturiin paluu

Miinuksia:

- todella nirso menemään väleistä, joista selvästi mahtuisi. kaikissa kohdissa ei edes "obstacle free-zone" ole auttanut.
- softa on ihan laadukas, mutta puuttuu monia aiemmilla Mammotionin roboteilla olevia ominaisuuksia - kuten mahdollisuus jatkaa tehtävää tietystä valmiusprosentista alkaen ja adaptiivinen zigzag. lisäksi tuntuu hölmöltä, ettei voi kartalta valita kohtaa alueesta, jonka haluaa ajettevan. pitää aina ajaa koko alue.
- todella äänekäs käynnistyspiippaus, jota ei saa pois.
- laitteen "trimmeri" on aika hyödytön trimmaukseen
- softa pätkii jatkuvasti, yhteys luurista laitteeseen ei pysy päällä kuin noin 10 sek kerrallaan, ellei ole laitteen vieressä bluetooth -etäisyydellä.
- ajaa helposti erilaisten kekojen päälle, esimerkiksi pienen multakasan, ja jää terästään kiinni. ei opi kerrasta, vaan aina irti päästyään palaa samaan kohtaan. ainoa keino tehdä "no-go zone" tällaisiin.

Loppuun hauska huomio - pihan västäräkki on ottanut robotin kaveriksi. Pyörii robotin ympärillä ja kulkee sen perässä, selvästi robotin ajelun myötä paljastuvia hyönteisiä syöden. Pari kertaa jäänyt toljottamaan robotin eteen ja aina robotti on sen kiltisti kiertänyt. Joka kerta kun robotti lähtee liikkeelle, västäräkki lentää paikalle.
 
Tuli hommattua mova 1000:seen 5ah akku niiden omasta amazon storesta. Vakiona 2.5ah akku ja 3A laturi. Ennen leikkas 40minaa ja latas 30minaa. Nyt a tuplas molemmat mutta tuleepaha vähemmä uria nurtsille ja kuluu vähemmän. Vaikka tossa saa smart takasin paluun että menee vähä eri kohasta aina takasin mutta jos on polkuja eri alueiden välissä niin niitä se ei osaa tehä leveemmiksi, en sit tiedä jos on useampia polkuja samaan paikkaan että käyttäisikö eri reittiä.
 
Loppuun hauska huomio - pihan västäräkki on ottanut robotin kaveriksi. Pyörii robotin ympärillä ja kulkee sen perässä, selvästi robotin ajelun myötä paljastuvia hyönteisiä syöden. Pari kertaa jäänyt toljottamaan robotin eteen ja aina robotti on sen kiltisti kiertänyt. Joka kerta kun robotti lähtee liikkeelle, västäräkki lentää paikalle.
Täällä sama ilmiö.
 
Mammotion Luba mini 2 1500 AWD ollut nyt viikon verran käytössä. Tässä kokemuksia.

Oma piha on hieman haastava. On ojia, useita istutusalueita, kukkapenkkejä, pieniä kujia. Yhteensä noin 900 neliötä.

Ensimmäisellä kerralla kartotin takapihan, josta tuli noin 700 neliötä. Annoin laitteen mennä oletusasetuksilla. Laite junnasi ahtaita välejä sellaisin pienin käännöksin sivusuunnassa, kun saman kohdan olisi vetänyt toisen suuntaan ajamalla paljon tehokkaammin. Pienen tutkimisen jälkeen syyksi paljastui puute tämän mallin ohjelmistossa - niin sanottua "adaptiivista zigzag" -toimintoa ei ole tällä hetkellä tarjolla. Saman mallin vanhemmassa versiossa on, joten olen toiveikas, että tulee tähänkin. Leikkuusuunta on siis koko pihalla samaan suuntaan, riippumatta siitä millaisia kujia pihalla olisi. Suunnan saa kyllä itse valittua, mutta jos haluaa pihalla ajaa eri kohtia eri suuntiin, täytyy niistä tehdä eri alueet. Jopa ikivanha Ecovacsin robotti-imuri osaa imuroida samassa tilassa eri suuntiin, mutta ei tämä 1500+ euron huippumoderni tekoälylaite.

Ensimmäisen ajokerran jälkeen tein useita "no-go zoneja" pihalle, joka paransi leikkuutehoa, kun sain robotin kiertämään ne vielä erikseen "no-go zone perimeter" -toiminnolla. Vieläkin jättää kyllä noin 5-10 cm väliä, joka pitää ottaa trimmerillä. Tämän ajokerran jälkeen selvisi, että robotti ei tosiaan tykännyt mennä edes 80 cm väleistä aina suosiolla. Näihin kohtiin kun laittoi "obstacle free zonen", ongelma poistui, pääosin.

Takapihan monimutkaisuuden ja robotin jääräpäisen yhteen suuntaan ajamisen vuoksi 700 neliön ajamiseen menee noin 7 tuntia + kolme lataustaukoa, yhteensä 11 tuntia. Eipä tuo tosin haittaa, siinähän tuo pihalla hiljaa rullaa omaa tahtiaan.

Plussia:

- hyvä leikkuujälki
- erittäin hyvä pito myös jyrkissä kohdissa
- alueiden rajaaminen helppoa, robotti tottelee hyvin manuaalista ohjausta
- hiljainen ja tarkka, ajaa täsmällisiä viivoja
- helppo puhdistaa
- nopea lataus ja tähän asti luotettava omatoiminen laturiin paluu

Miinuksia:

- todella nirso menemään väleistä, joista selvästi mahtuisi. kaikissa kohdissa ei edes "obstacle free-zone" ole auttanut.
- softa on ihan laadukas, mutta puuttuu monia aiemmilla Mammotionin roboteilla olevia ominaisuuksia - kuten mahdollisuus jatkaa tehtävää tietystä valmiusprosentista alkaen ja adaptiivinen zigzag. lisäksi tuntuu hölmöltä, ettei voi kartalta valita kohtaa alueesta, jonka haluaa ajettevan. pitää aina ajaa koko alue.
- todella äänekäs käynnistyspiippaus, jota ei saa pois.
- laitteen "trimmeri" on aika hyödytön trimmaukseen
- softa pätkii jatkuvasti, yhteys luurista laitteeseen ei pysy päällä kuin noin 10 sek kerrallaan, ellei ole laitteen vieressä bluetooth -etäisyydellä.
- ajaa helposti erilaisten kekojen päälle, esimerkiksi pienen multakasan, ja jää terästään kiinni. ei opi kerrasta, vaan aina irti päästyään palaa samaan kohtaan. ainoa keino tehdä "no-go zone" tällaisiin.

Loppuun hauska huomio - pihan västäräkki on ottanut robotin kaveriksi. Pyörii robotin ympärillä ja kulkee sen perässä, selvästi robotin ajelun myötä paljastuvia hyönteisiä syöden. Pari kertaa jäänyt toljottamaan robotin eteen ja aina robotti on sen kiltisti kiertänyt. Joka kerta kun robotti lähtee liikkeelle, västäräkki lentää paikalle.
Mikä puhelin sinulla?
Etkö saa wifillä tai 4g:llä yhteyttä?

Itsellä navimow i215 lidar. Mietin palautusajan puitteissa vielä palautusta ja hommaisin joko navimow i210 lidar pro awd tai sitten luba mini 1500.

Navimowissa ei muuten vikaa ole, mutta kahdella vetävällä pyörällä ei meinaa kovin kaltevissa tasoissa pysyä sutimatta. Ehkä awd-versiokin riittäisi, mutta luba olisi siinä mielessä parempi.
Navimowin äppi toimii todella hyvin, saat vaikka 100km päästä sen päälle 4g:n avulla.
 
Mikä puhelin sinulla?
Etkö saa wifillä tai 4g:llä yhteyttä?
iPhone SE 2022. Ymmärtääkseni tämä yhteys toimi paljon paremmin aiemmilla firmiksillä ja tullut vasta viime kuukausina ongelmaksi. Eli toiveikkuutta on, että parantuu. Syyksi veikkaillaan foorumeilla sitä, että laite ihan liian innokkaasti yrittää vaihdella 4G/Wifi/BT yhteyksien välillä ja katkoo sitten yhteyttä.

Varsinainen etäohjaus kameran välityksellä taitaa toimia vain Wifi/BT, mutta oletan, että muut etähallintatoiminnot toimii myös 4G:llä. Vaikka oman kokemuksen mukaan etäohjauksen perustoiminnotkin pätkii tontin kulmissa, joissa Wifi on heikko, mutta 4G vahva. Että tiedä näistä.

Kyllä laitteen aina siis käyntiin / pauselle saa, välillä vaan vaatii etänä pari uudelleenyhdistämistä. Mutta kertaakaan ei ole jäänyt käskyt lopulta menemättä perille.
 
Mammotion Luba mini 2 1500 AWD ollut nyt viikon verran käytössä. Tässä kokemuksia.

Oma piha on hieman haastava. On ojia, useita istutusalueita, kukkapenkkejä, pieniä kujia. Yhteensä noin 900 neliötä.

Ensimmäisellä kerralla kartotin takapihan, josta tuli noin 700 neliötä. Annoin laitteen mennä oletusasetuksilla. Laite junnasi ahtaita välejä sellaisin pienin käännöksin sivusuunnassa, kun saman kohdan olisi vetänyt toisen suuntaan ajamalla paljon tehokkaammin. Pienen tutkimisen jälkeen syyksi paljastui puute tämän mallin ohjelmistossa - niin sanottua "adaptiivista zigzag" -toimintoa ei ole tällä hetkellä tarjolla. Saman mallin vanhemmassa versiossa on, joten olen toiveikas, että tulee tähänkin. Leikkuusuunta on siis koko pihalla samaan suuntaan, riippumatta siitä millaisia kujia pihalla olisi. Suunnan saa kyllä itse valittua, mutta jos haluaa pihalla ajaa eri kohtia eri suuntiin, täytyy niistä tehdä eri alueet. Jopa ikivanha Ecovacsin robotti-imuri osaa imuroida samassa tilassa eri suuntiin, mutta ei tämä 1500+ euron huippumoderni tekoälylaite.

Ensimmäisen ajokerran jälkeen tein useita "no-go zoneja" pihalle, joka paransi leikkuutehoa, kun sain robotin kiertämään ne vielä erikseen "no-go zone perimeter" -toiminnolla. Vieläkin jättää kyllä noin 5-10 cm väliä, joka pitää ottaa trimmerillä. Tämän ajokerran jälkeen selvisi, että robotti ei tosiaan tykännyt mennä edes 80 cm väleistä aina suosiolla. Näihin kohtiin kun laittoi "obstacle free zonen", ongelma poistui, pääosin.

Takapihan monimutkaisuuden ja robotin jääräpäisen yhteen suuntaan ajamisen vuoksi 700 neliön ajamiseen menee noin 7 tuntia + kolme lataustaukoa, yhteensä 11 tuntia. Eipä tuo tosin haittaa, siinähän tuo pihalla hiljaa rullaa omaa tahtiaan.

Plussia:

- hyvä leikkuujälki
- erittäin hyvä pito myös jyrkissä kohdissa
- alueiden rajaaminen helppoa, robotti tottelee hyvin manuaalista ohjausta
- hiljainen ja tarkka, ajaa täsmällisiä viivoja
- helppo puhdistaa
- nopea lataus ja tähän asti luotettava omatoiminen laturiin paluu

Miinuksia:

- todella nirso menemään väleistä, joista selvästi mahtuisi. kaikissa kohdissa ei edes "obstacle free-zone" ole auttanut.
- softa on ihan laadukas, mutta puuttuu monia aiemmilla Mammotionin roboteilla olevia ominaisuuksia - kuten mahdollisuus jatkaa tehtävää tietystä valmiusprosentista alkaen ja adaptiivinen zigzag. lisäksi tuntuu hölmöltä, ettei voi kartalta valita kohtaa alueesta, jonka haluaa ajettevan. pitää aina ajaa koko alue.
- todella äänekäs käynnistyspiippaus, jota ei saa pois.
- laitteen "trimmeri" on aika hyödytön trimmaukseen
- softa pätkii jatkuvasti, yhteys luurista laitteeseen ei pysy päällä kuin noin 10 sek kerrallaan, ellei ole laitteen vieressä bluetooth -etäisyydellä.
- ajaa helposti erilaisten kekojen päälle, esimerkiksi pienen multakasan, ja jää terästään kiinni. ei opi kerrasta, vaan aina irti päästyään palaa samaan kohtaan. ainoa keino tehdä "no-go zone" tällaisiin.

Loppuun hauska huomio - pihan västäräkki on ottanut robotin kaveriksi. Pyörii robotin ympärillä ja kulkee sen perässä, selvästi robotin ajelun myötä paljastuvia hyönteisiä syöden. Pari kertaa jäänyt toljottamaan robotin eteen ja aina robotti on sen kiltisti kiertänyt. Joka kerta kun robotti lähtee liikkeelle, västäräkki lentää paikalle.
Mikä tää adaptiivinen zigzag on? Vaihtaa suuntaa sellasilla alueilla missä se on nopeampi ratkasu? Itselläkään tuota ei ole Yoka mallissa.
Asetuksissa mulla on reunat ja no-go zone reunat 1kerta, Leikkuu nopeus täysillä eli 0,6m/s ja leikkuulinjojen väli 12cm. Tällä leikkaa 835m2, 10h.
Onnistuuko ahtaan välien kulkeminen jos siihen laittaa käytävän? Vai leikkaako se käytäväksi merkityllä alueella ollenkaan kun itellä ei niitä oo tarvinu.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tää adaptiivinen zigzag on? Vaihtaa suuntaa sellasilla alueilla missä se on nopeampi ratkasu?
Vaihtelee ajosuuntaa tarpeen mukaan samalla alueella:

Näyttökuva 2026-06-15 kello 7.37.11.png
Onnistuuko ahtaan välien kulkeminen jos siihen laittaa käytävän? Vai leikkaako se käytäväksi merkityllä alueella ollenkaan kun itellä ei niitä oo tarvinu.
Ei valitettavasti mulla ainakaan leikkaa käytäviä.
 
Navimowissa ei muuten vikaa ole, mutta kahdella vetävällä pyörällä ei meinaa kovin kaltevissa tasoissa pysyä sutimatta.
Onko siinä luistonestojärjestelmä? AWD:ssä on.
Eilen Segway työsti n.600m2 aluetta 10,5h sisältäen kaksi välilatausta. Leikkausaika tuosta oli n.8h.
 
Viimeksi muokattu:
Onko siinä luistonestojärjestelmä? AWD:ssä on.
Eilen Segway työsti n.600m2 aluetta 10,5h sisältäen kaksi välilatausta. Leikkausaika tuosta oli n.8h.
On siinä. Sen nurmikkkoalan, jonka vanhakin hoiti, tämä hoitaa täydellisesti.
Nälkä kasvaa syödessä ja nyt hieman laajentanut nurmikkoalaa ja sitä myöten tullut vähän hankalia paikkoja vastaan.
Tämä vetää 1000m2 6,5h leikkuulla. Kaksi välilatausta.
 
Tämä vetää 1000m2 6,5h leikkuulla. Kaksi välilatausta.
Tuo Luba Mini 2 1500 varmasti leikkaisi myös minun pihani nopeammin nopeammilla asetuksilla. Tähän asti ollut käytössä 0,4 m/s ja 10 cm leikkuuväli. Kasvattamalla ne vaikka maksimeihin 0,6 m/s ja 12 cm nousisi leikkuunopeus samalla selvästi. Ei vaan ole kiirusta ollut, joten olen mennyt leikkuujälki edellä.
 
Ainakin oma Dreame A2 näyttää menevän ihan sujuvasti töyssyisellä nurmella. Kyllä se ehkä johonkin myyrän tekemään multakekoon jäänee jumiin (jossei väistä), mutta muuten pärjää. Ei ole nyt enää ollut myyrän kekoja niin ei ole kyllä tullut testattua. Tuon saanee kyllä estettyä asettamalla esteen väistökorkeuden 5 cm, jolloin se jättää kohdan ajamatta.

Mä silti koitan vähän pahimpia tasoitella jaksaessani. Ei tuo ole jäänyt jumiin kuin ojanpenkkoihin, ja sekin oli ihan oma moka kun laitoin sen ajamaan liian läheltä reunaa, että luisuu sinne ojaan. Fiksasin karttaa ja nyt ei ole putoillut ojaan. PItää oikoa nuo reunat joskus kun jaksaa kärrätä materiaalia enemmän..

Huomasin tuossa, että pitää jakaa nurmikko pienempiin alueisiin, kun on niin monimutkainen piha. Silloin saa helpommin ajosuunnat määriteltyä eikä tule mitää typeriä kohtia, joissa leikkuri ajaa siksakkia metrin käytävässä edestakaisin.

Yhtä featurea jäi kaipaamaan (joka on kyllä taas oikeasti aivan turha): kun tuossa softassa on mahdollisuus jättää ajamatta vaikkapa sydämen/neliön/ympyrän muotoinen kuvio nurmikkoon, niin olisi kätevä jos vois säätää sen ajamattoman kohdan vaikka 1-2cm korkeammaksi/matalammaksi normaalikorkeutta, eikä jättää täysin ajamatta. Näin sais kivasti rajattua sulkapallokentän näkyväksi nurmikolle. Onnistuisi se nytkin varmaan kikkailemalla alueilla, mutta enpä taida jaksaa. Melkoinen first-world problem kyllä 🙃
 
Itsellä navimow i215 lidar. Mietin palautusajan puitteissa vielä palautusta ja hommaisin joko navimow i210 lidar pro awd tai sitten luba mini 1500.
Mulla odottaa sama laite vielä asennusta. On aikalailla kaltevaa tienvierusta leikattavana. Toivottavasti kykenee. Miten tuollaisen ruohonleikkurin palautuskäytännöt menee. Varsinkin jos laitteessa ei sinänsä ole mitään vikaa vaan on soveltumaton omalle pihalle.
 
Mulla odottaa sama laite vielä asennusta. On aikalailla kaltevaa tienvierusta leikattavana. Toivottavasti kykenee. Miten tuollaisen ruohonleikkurin palautuskäytännöt menee. Varsinkin jos laitteessa ei sinänsä ole mitään vikaa vaan on soveltumaton omalle pihalle.
Gigantissa ainakin 14pv palautusaika. Muut kaupat sitten erikseen, kaikilla omansa.
 
Mulle olis kait tänään viimein tulossa tuo Navimowin X420. Onkos tuossa leikkuukartan teossa jotain huomioitavaa? Voinko esimerkiksi ajaa koko alueen ensin ja sitten kännykällä jakaa alueen useampaan osaan?

Mulla on periaatteessa yhtenäinen 1200 neliötä ja irtonainen 350 neliötä. Tuo iso alue sisältää etu- ja takapihan mikä yhdistyy 4m x 9m "kujalla".
Suunnitelmissa olisi jakaa etupiha omaan alueeseen ja takapiha kahteen eri alueeseen.
 
Mulle olis kait tänään viimein tulossa tuo Navimowin X420. Onkos tuossa leikkuukartan teossa jotain huomioitavaa? Voinko esimerkiksi ajaa koko alueen ensin ja sitten kännykällä jakaa alueen useampaan osaan?

Mulla on periaatteessa yhtenäinen 1200 neliötä ja irtonainen 350 neliötä. Tuo iso alue sisältää etu- ja takapihan mikä yhdistyy 4m x 9m "kujalla".
Suunnitelmissa olisi jakaa etupiha omaan alueeseen ja takapiha kahteen eri alueeseen.
Jos käyttää samaa appia kuin muutkin navimowit ja mikä hyvin todennäköisesti on sama , niin ajele vain koko alue kerralla ja sitten kartanmuokkauksesta voit sitä jakaa haluamiin osiin. Leikkurilla voi jälkikäteen hienosäätää rajoja tai poistaa osan alueesta, tehdä no go zoneja yms, yms. Tosi hyvä sovellus. Irtonaisen 350m2 voit ajaa puhtaasti omaksi alueeksi .
 
Jos käyttää samaa appia kuin muutkin navimowit ja mikä hyvin todennäköisesti on sama , niin ajele vain koko alue kerralla ja sitten kartanmuokkauksesta voit sitä jakaa haluamiin osiin. Leikkurilla voi jälkikäteen hienosäätää rajoja tai poistaa osan alueesta, tehdä no go zoneja yms, yms. Tosi hyvä sovellus. Irtonaisen 350m2 voit ajaa puhtaasti omaksi alueeksi .
Minun mielestä Navimowin sovellus on kyllä todella hyvä. Yllättynyt kuinka viimeistelty tuote on.
 
Itsellä Dreame A1 Pro aloittaa toista kesää leikkuuhommissa ~2000 neliöisellä nurtsilla, joka on myöskin melko sammaleinen ja loivahkoa mäkeä jonkun verran.

Sovellus on aika epäintuitiivinen ja hidas, mutta muuten ei ole ollut suuremmin valittamista kyseisestä vehkeestä. Kerran kun opastaa tontin rajat sille kädestäpitäen niin on selvinnyt ihan näppärästi.
Välillä jää ruopimaan pehmeään maahan kääntyessään, mutta siitäkin tähän asti selvinnyt omin voimin eteenpäin.

Pensaiden alta varmaan joutuu trimmeröimään, ellei jaksa kikkailla sovelluksen kanssa enemmän, aika varovainen laite kun on vakioasetuksilla.

En nyt muihin leikkureihin osaa verrata, kun ei ole kokemusta, mutta eipä ole kaduttanut tuon hommaaminen tähän mennessä.
Onko koko piha yhtä aluetta ? Äkkiseltään en huomannut miten niitä alueita saa tehtyä enemmän kuin yhden.
 
Onko koko piha yhtä aluetta ? Äkkiseltään en huomannut miten niitä alueita saa tehtyä enemmän kuin yhden.
Saman kartan sisällä useampi alue? En nyt tarkkaan ulkoa muista, mutta kyllä se taisi sieltä kartan muokkauksesta onnistua. Lisää alue, muokkaa alueita tai joku vastaava painike. Pyytää määrittämään aloituspisteen kuten ensimmäisen alueenkin kanssa. Ja myöhemmin pyytää määrittämään reitin jota käytetään alueiden välillä siirtymiseen.
 
Mammotioon kaipaisin kans et yhen alueen vois jakaa.. mutta ei.. ja pitäis poistaa kokonaan jos alkais tekee uusiksi eri alueille, ja sillon läksis kaikki nogo zonet kans 😔 kunoa sais ees jätettyä varalle.. mutta ei 😔tai en vaan osaa.. en osaa enää ees löytää nogo zonen poistoa. Joskus sain poistettua. Mutta enää ei vaan millään
 
Saman kartan sisällä useampi alue? En nyt tarkkaan ulkoa muista, mutta kyllä se taisi sieltä kartan muokkauksesta onnistua. Lisää alue, muokkaa alueita tai joku vastaava painike. Pyytää määrittämään aloituspisteen kuten ensimmäisen alueenkin kanssa. Ja myöhemmin pyytää määrittämään reitin jota käytetään alueiden välillä siirtymiseen.
Yhden alueen pystyy siis jakamaan jälkikäteen useampaan osaan ? Tuo olisi kyllä kätevä, jos noin onnistuu.
 
Yhden alueen pystyy siis jakamaan jälkikäteen useampaan osaan ? Tuo olisi kyllä kätevä, jos noin onnistuu.
En nyt ole varma puhummeko vähän eri asioista, mutta joo. Voit pilkkoa nykyiset alueet jälkikäteen pienempiin osiin. Alueasetusten takaa kartan muokkauksessa löytyy. Ja se oli näköjään aseta alue jolla voi sitten lisätä vanhaan alueeseen uusia osia tai luoda kokonaan uuden, irrallisen alueen. Löytyy myöskin kartan muokkauksesta.
 
Mä eilen asensin Navimow i215 lidarin ja tein suosiolla eri alueita. Aika näppärä peli. Tuo vähän yllätti ettei leikkuusuuntaa voi aivan vapaasti itse määritellä. Kulmaa voi vähän säätää. Toinen mikä häiritsee hieman kun se pakottaa sen leikkuusuunnan johonkin ahtaaseen rakoon minkä se voisi leikata paljon tehokkaamminkin. Tekoäly meinasi että kone voisi oppia ajan kanssa nuo välit ajamaan optimaalisesti. Täytyy seurailla. Ihan ekat ajot menossa. Tähän mennessä kuitenkin tyytyväinen sovellukseen ja koneen kykyyn edetä tuolla epätasaisessa. Jyrkimmät paikat ovat vielä kartoittamista vailla.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt ole varma puhummeko vähän eri asioista, mutta joo. Voit pilkkoa nykyiset alueet jälkikäteen pienempiin osiin. Alueasetusten takaa kartan muokkauksessa löytyy. Ja se oli näköjään aseta alue jolla voi sitten lisätä vanhaan alueeseen uusia osia tai luoda kokonaan uuden, irrallisen alueen. Löytyy myöskin kartan muokkauksesta.
Pitää koittaa tutkailla, mutta nyt saa leikata että näkee jääkö kiinni.

Mä eilen asensin Navimow i215 lidarin ja tein suosiolla eri alueita. Aika näppärä peli. Tuo vähän yllätti ettei leikkuusuuntaa voi aivan vapaasti itse määritellä. Kulmaa voi vähän säätää. Toinen mikä häiritsee hieman kun se pakottaa sen leikkuusuunnan johonkin ahtaaseen rakoon minkä se voisi leikata paljon tehokkaamminkin. Tekoäly meinasi kone voisi oppia ajan kanssa itse nuo kolot ajamaan optimaalisesti. Täytyy seurailla. Ihan ekat ajot menossa. Tähän mennessä kuitenkin tyytyväinen sovellukseen ja koneen kykyyn edetä tuolla epätasaisessa. Jyrkimmät paikat ovat vielä kartoittamista vailla.
Juuri tuon leikkuu kulman takia itse haluaisin useamman alueen yhden sijaan niin että leikkaaminen olisi tehokkaampaa. Oletuksena Dreame A1 Pro rupesi leikkaamaan 60m x 6m alueesta poikittain hinkaten metrin toista pituista pätkää edestakasin. Vaihtamalla kulman pitkittäin rupesi pelittään, mutta jostain syystä ei siltikään heti aja päästä päähän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 361
Viestejä
5 248 762
Jäsenet
83 488
Uusin jäsen
Cwat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom