Robottiruohonleikkuri kokemuksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Robottileikkureista kokemusta jostain 5-10 vuoden takaa, rajalangallisesta McCullochista. Mitä allaolevista suosittelette? Budjetti 0-1000 € mutta joustava, jos rahoille vastinetta.

Piha noin 1000 m2, nurmikkoa siitä n. 300 m2 ja on väisteltäviä puskia, kiveyksiä, peräkärryä yms. Korkeuseroja ei juurikaan ole, jokunen kaivokansi kyllä.

Näitä ajattelin alustavasti (pari sivua täällä lukeneena):
- Mammotion YUKA mini 2 1000 LiDAR & Vision (katos kaupan päälle) n. 1000 €
- Dreame A1 Pro LiDAR 2000 1049 €
- Navimow i208E AWD ("kotiasema" kaupan päälle) 949 €

Varmasti kaikki noista tuon nurtsin hoitavat. Itse uskon lidarin paremmuuteen erityisesti pienehköllä pihalla.
 
oletko päivittänyt uusimman laiteohjelmiston? Softapäivitys paransi myös navigointia telakalle ->ainakaan a3 awd ei enää hierrä samalla ajolinjalla nurmikkoa puhki. (En ole vielä kerennyt sitä omaa a1 laittamaan töihin/tarkistamaan onko siihen tullut päivitettyjä softia.)
On uusi softa. Asetuksissa saa valita satunnaistetun ajolinjan kotiin. Päivitys oli tarjolla heti, niin kokemusta wanhasta versiosta ei ole joten EOS minkä verran se paransi.
 
Onko semmoista kokemusta jos vaihtaisi husqwarnan ihan sekasin ajavan leikkurin joka tekee siistiä jälkeä ja nurmikko on nätti semmoiseen malliin joka leikkaa järjestelmällisesti ja ilmeisesti aikas paljon harvemmin esim joku mammotion luba niin onko nurmikko edelleen silmiä hivelevän kaunis ja tasainen?
 
Onko semmoista kokemusta jos vaihtaisi husqwarnan ihan sekasin ajavan leikkurin joka tekee siistiä jälkeä ja nurmikko on nätti semmoiseen malliin joka leikkaa järjestelmällisesti ja ilmeisesti aikas paljon harvemmin esim joku mammotion luba niin onko nurmikko edelleen silmiä hivelevän kaunis ja tasainen?
Miksi ei husqvarnan älykkäämpi malli?

Kannattaa huomioida että järjestelmällisellä leikkuulla on joko niitä suoria viivoja tai kuviota jos on valinnut. Epäsäännöllisellä tulos on se tasainen nurmimatto ja makukysymys mistä tykkää
 
Toi 360 lidar on kyl aika turha jos piha on suht tasanen ja avoin. Mä luin jostain et ne toimii paremmin vaan jos on paljon puita tai kapeita kulmia. Muuten se on vaan lisähintata.
Mulla tosiaan ei ole mikään tasainen piha, varsinkaan takapiha. Tien vieressä menee pensasaita sekä takana on puustoa. Ei ole siis mikään asuntomessu piha.

Tässäpä tuo sama tuli todettua
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/C6qH0mc4sWc?si=97ZalUumjGAgYJHs&t=234


On vaan aika paljon laittaa 1500-1800€ robottiin, kun pihakakin jotain 600m.
Nykyään on 10 kesää leikkaamassa rajalangallinen halppis leikkuri. Jää usein kiinni ja välillä kaivaa nurmikkoon jälkiä.

Näyttökuva 2026-06-02 kello 1.27.48.png
 
Lidar-leikkurin paikannukseen voisi auttaa heijastava teippi. Sitä laittaa hieman pylväisiin, kukkalaatikoihin jne. Lidar havaitsee ne selkeämmin ja käyttää asemointiin. Ihan avoimille nurmikoille voisi kokeilla laittaa jokin maamerkki. Ei hirveästi ole kokemuksia netissä, mutta näin teoriassa.
 
Miten nää leikkurit suoriutuu pihatien(200m) reunojen leikkauksesta kun siinä on jyrkkä oja eli saisi vaan siitä tiepinnasta leikata mutta se ojan rajahan on hämärä kun siinä kuitenkin kasvaa rikkaruohot ja pudotusta ei näe eli vissiin sen pitää vaan luottaa netrtk arvoihin vai voiko toimia semmoinen lidar/kamera leikkuri jossa ei ole rtk korjausta?
 
Robottileikkureista kokemusta jostain 5-10 vuoden takaa, rajalangallisesta McCullochista. Mitä allaolevista suosittelette? Budjetti 0-1000 € mutta joustava, jos rahoille vastinetta.

Piha noin 1000 m2, nurmikkoa siitä n. 300 m2 ja on väisteltäviä puskia, kiveyksiä, peräkärryä yms. Korkeuseroja ei juurikaan ole, jokunen kaivokansi kyllä.

Näitä ajattelin alustavasti (pari sivua täällä lukeneena):
- Mammotion YUKA mini 2 1000 LiDAR & Vision (katos kaupan päälle) n. 1115 €
- Dreame A1 Pro LiDAR 2000 1049 €
- Navimow i208E AWD ("kotiasema" kaupan päälle) 949 €

Meinasin jo Mammotion Yuka Mini 2 1000:n tilata, mutta meni Kärkkäisen -10 % ale sivu suun.. Hinta nyt 1115 €. Miten alla olevat? Saisin hinnoista -20 %.

- Worx Landroid Vision Cloud RTK Robottiruohonleikkuri 300 m2 679 € - 20 % = 543,20 €
  • Auto Mapping – oppii nurmikon itse
  • Tarkka RTK-paikannus tarkkaa leikkuuta varten
  • Kamera, joka havaitsee esteet ja väistää ne
  • Luo ja hallitse useita leikkuuvyöhykkeitä sovelluksen kautta
  • Mukautuu automaattisesti nurmikon muotoon ja kokoon
  • Leikkuualue: Enintään 300 m²
  • Kamera: Full HD
  • Navigointi: RTK, AI, VSLAM

- Worx Landroid Vision Cloud RTK Robottiruohonleikkuri 800 m2 1095 € - 20 % = 876 €
  • Auto Mapping – automaattinen nurmen kartoitus.
  • Tarkka RTK-paikannus senttimetrin tarkkuudella navigointiin.
  • Stereokamera, joka tunnistaa ja väistää esteitä.
  • Leikkaa reunat Cut to Zero -toiminnolla tasaisen tuloksen saavuttamiseksi.
  • Full HD -laajakulmakamera, jossa HDR.
  • Useita leikkausvyöhykkeitä ja sovelluksen ohjaus.
  • Leikkauspinta-ala: Jopa 800 m²
  • Kamera: Full HD, HDR, laajakulma
  • Navigointi: RTK, AI, VSLAM

- Eufy E18 Robottiruohonleikkuri ilman rajakaapelia, 1200 m² 1099 € - 20 % = 879,20 €
  • Langaton robottiruohonleikkuri – leikkaa jopa 1200 m².
  • Kameranavigaatio – rajalangan asennus ei tarvita.
  • Tekoälypohjainen esteiden tunnistus (esineet, eläimet, ihmiset).
  • Toimii ilman GPS- tai RTK-yhteyttä.
  • Yhteys: WiFi ja 4G.
  • Suurin leikkuupinta-ala: 1200 m².
  • Leikkuukorkeus 25–75 mm – säädettävissä nurmikon ja kauden mukaan.
  • Selviytyy jopa 18 asteen rinteistä – vakaa epätasaisessakin maastossa.
  • Sovellushallinta WiFi- ja 4G-yhteydellä – ohjaa ja seuraa leikkuuta etänä.
 
Mova Viax 600 tuli otettua käyttöön viikko sitten. Muuten kyllä toimiva laite 499e hintaansa, mutta kapeissa nurmikohdissa pihalla ongelmissa. Mainostavat että menisi 60cm välistä läpi, mutta todellisuudessa kaikki alle metrin leveät kohdat kyllä jättää ajamatta. Lisäksi tutka tulkitsee jokaisen vähäkään pidemmän heinän/voikukan esteeksi ja kiertää sen. Tuntuu olevan esteiden väistely turhan tiukaksi viritelty. Toivottavasti paranee firmware-päivityksissä. Muuten ei kyllä valittamista. Avarammissa kohdissa tekee siistiä jälkeä. Hiljainen laite ja kartoitus oli helppoa.
 
Mova Viax 600 tuli otettua käyttöön viikko sitten. Muuten kyllä toimiva laite 499e hintaansa, mutta kapeissa nurmikohdissa pihalla ongelmissa. Mainostavat että menisi 60cm välistä läpi, mutta todellisuudessa kaikki alle metrin leveät kohdat kyllä jättää ajamatta. Lisäksi tutka tulkitsee jokaisen vähäkään pidemmän heinän/voikukan esteeksi ja kiertää sen. Tuntuu olevan esteiden väistely turhan tiukaksi viritelty. Toivottavasti paranee firmware-päivityksissä. Muuten ei kyllä valittamista. Avarammissa kohdissa tekee siistiä jälkeä. Hiljainen laite ja kartoitus oli helppoa.
asetuksista voi poistaa esteentunnistuksen aluksi että leikkaa pitkät kukat/heinät pois ja kieltoaluella ympyröi puskat tai voi laittaa alueita karttaan missä esteentunnistus on poispäältä.
 
asetuksista voi poistaa esteentunnistuksen aluksi että leikkaa pitkät kukat/heinät pois ja kieltoaluella ympyröi puskat tai voi laittaa alueita karttaan missä esteentunnistus on poispäältä.
Jostain syystä tässä Viax 600 mallissa ei saa tuota Obstacle Recognitionia pois päältä asetuksista ollenkaan. Puuttuu koko toggle-asetus, joka esim. ilmeisesti Mova 1000 -mallista löytyy screenshottien perusteella. Ajoinkin tuossa bensaleikkurilla vielä ongelma-alueet varuilta matalaksi, mutta robotti tuntuu yhä keksivän haamuesteitä erityisesti kapeissa nurmikkokohdissa. En tiedä sitten mitä se niissä näkee olevinaan.
 
joo nyt noi voikukat tehny hallaa tolle esteen tunnistukselle kun yönaikana nousee uusi varsi siihen 30sentin korkeuteen niin sitten se jättää leikkaamati alueita sieltätäältä. Toi jätä esteet huomioitta alueen teko löytyy sieltä kolme pistettä asetuksista ja esteen tunnistuksen toggle on sit alue asetusten muokkauksessa. Ihme tekele se äppi kun ei kaikki karttaan liittyvät voi olla samassa paikassa.
 
joo nyt noi voikukat tehny hallaa tolle esteen tunnistukselle kun yönaikana nousee uusi varsi siihen 30sentin korkeuteen niin sitten se jättää leikkaamati alueita sieltätäältä. Toi jätä esteet huomioitta alueen teko löytyy sieltä kolme pistettä asetuksista ja esteen tunnistuksen toggle on sit alue asetusten muokkauksessa. Ihme tekele se äppi kun ei kaikki karttaan liittyvät voi olla samassa paikassa.
Eihän voikukka nouse ylemmäs ko just ympäröivä.. jos piha pysyy 5cm korkeudessa voikukat on 5.5-6cm.. mutta ne on perkeleitä väistään.. niillä on luonnon oma viagra, ja tehokaampi.. siellä ne tatitta kohta,ajoit millä vaan yli
Joskin robot niitä hiukan paremin saa nurin ko bensaleikkurit
 
Onko kellään kokemuksia tästä Einhell Freelexo Cam Plus 600 -robottiruohonleikkuri

Ensimmäinen robo harkinnassa ja leikkuualue vajaa 400m2, ihan peruspiha, muutama puu, pensas ja tramppa esteinä. Toiveissa mahdollisimman helppo ratkaisu ilman mitään rajalankoja, erillisiä antenneita ym. Budjetti pienehkö, ehkä juuri tuo 750€ kipurajana.

Mova Viax 600 vaikuttaa olevan myös erittäin kiinnostava kampe.
 
Onko kellään kokemuksia tästä Einhell Freelexo Cam Plus 600 -robottiruohonleikkuri

Ensimmäinen robo harkinnassa ja leikkuualue vajaa 400m2, ihan peruspiha, muutama puu, pensas ja tramppa esteinä. Toiveissa mahdollisimman helppo ratkaisu ilman mitään rajalankoja, erillisiä antenneita ym. Budjetti pienehkö, ehkä juuri tuo 750€ kipurajana.

Mova Viax 600 vaikuttaa olevan myös erittäin kiinnostava kampe.
täältä ainakin halvemmalla:


-miksei jos on ennestään Einhellin kamppeita (porakone, trimmeri, pensasleikkuri yms) niin sama akku näkyy käyvän niihin...
 
Mulla oli jo tämä tilauksessa mutta tänään tiedustelin Mammotion EU aspasta toimitusaikoja. Vastaus oli että nämä ovat nyt Pre-order ja arvio lähetysajasta on "late June". Alkaa omat lomat tuossa painamaan päälle ja en jää kyllä kotiin odottamaan ruohonleikkuria :) . Ilmoitin haluavani peruuttaa tilauksen ja tämä luvattiin tehdä, full refund. Vielä ei kyllä näy peruutus kun katson tilaustani.


1779265360965.png
Eilen lähti oma Luba Mini 2 AWD 1500 tulemaan suomea kohti.
Työkaverilla meni 7 päivää toimitusilmoituksesta että tuotiin ovelle, kun tilasi eri mallin.
Toiveikkaana olen että tämä ehtisi viikonlopuksi kuitenkin :D
 
joo nyt noi voikukat tehny hallaa tolle esteen tunnistukselle kun yönaikana nousee uusi varsi siihen 30sentin korkeuteen niin sitten se jättää leikkaamati alueita sieltätäältä. Toi jätä esteet huomioitta alueen teko löytyy sieltä kolme pistettä asetuksista ja esteen tunnistuksen toggle on sit alue asetusten muokkauksessa. Ihme tekele se äppi kun ei kaikki karttaan liittyvät voi olla samassa paikassa.
Ei näytä olevan alueasetusten muokkauksessakaan, jos tätä valikkoa tarkoitat. Löytyy pelkästään allaolevat säätimet, ja tuo outward shift distance on siis viimeinen asetus, sen jälkeen ei ole enää muita.
1780488819387.png

Tuommoinen Accessible zones kohta löytyi toisesta valikosta, mutta sillä ei tuntunut olevan vaikutusta. Yhä näki haamuesteitä.
1780489110868.png
 
1549€ sis. kolmen vuoden ilmainen 4G palvelu, katos ja muistaakseni joku huoltoteline.
Onhan tuo itselle iso raha, mutta pitkään moista miettinyt. Nyt kävi näin, toivottavasti on hyvä peli.
sama homma, oma jo suomessa, tulee kolmessa lähetyksessä, yksi ollut jo lähipostissa odottamassa mutta painosta päätellen itse leikkuri tulee viimeisenä ja tuli vasta tänään suomeen. Kohta pitää toivon mukaan laittaa hyvin palvellut Dreame A1 myyntiin, tuli lopulta laiskuutta tilattua neliveto sensijaan, että olisi tehnyt riittävän isoja muutoksia haastavaan ja möykkyiseen pihaan, jotta Dreame toimisi täydellisesti, yllättävän hyvin sekin on tosin toiminut muutamien päivitysten jälkeen.
 
Mikähän mun uuteen Sileno max 1500 on tullut kun kesken leikkuun välillä alkaa pyörimään? Ilmeisesti tekee spiraalileikkuuta ja sitte taas hetkenpäästä jatkaa normaalisti leikkaamista
 
Mikähän mun uuteen Sileno max 1500 on tullut kun kesken leikkuun välillä alkaa pyörimään? Ilmeisesti tekee spiraalileikkuuta ja sitte taas hetkenpäästä jatkaa normaalisti leikkaamista
No katso asetuksista onko spiraaleikkuu päällä.. TIetty jos tekee ihan siellä missä ei pidä niin tarkistaisin että terä pyörii nätisti eikä jumita(laakeri)
 
Mikähän mun uuteen Sileno max 1500 on tullut kun kesken leikkuun välillä alkaa pyörimään? Ilmeisesti tekee spiraalileikkuuta ja sitte taas hetkenpäästä jatkaa normaalisti leikkaamista
No katso asetuksista onko spiraaleikkuu päällä.. TIetty jos tekee ihan siellä missä ei pidä niin tarkistaisin että terä pyörii nätisti eikä jumita(laakeri)
Siellä pitäisi olla herkkyysvaihtoehtoja spiraalileikkaukselle.
 
Nyt tuli Gigantista ilmoitus että huomiselle alunperin suunniteltu X420E:n toimitusaika siirtyy 11.päivälle.
On tää rankkaa odotella uutta lelua.
Tuntuu kaikilla venyvän Navimowien toimitus. Luba mini 2 1500:aa näkyi jo Espoossa rautakaupassa, mutta muuta ei sitten ollutkaan Gardenojen ja vanhojen mallien lisäksi pl. Dreamen A1
 
Olisi ilmeisesti kolme järkevää vaihtoehtoa leikkuriksi 1000m2 tontille
Dreame a2,
Navimow
Luba mini 2

Mihin järjestykseen porukka rankkaisi?
Onko puustoa peittämässä? Hankalaa maastoa tai kaltevampia kohtia?

Dreame vain jos oikeasti rtk:ta haittaavia elementtejä kuten puut julkisivut tai jos haluaa edukkaahkon. A1:stä kuuleman mukaan joitain reklamaatioita pyörissä, joiden jälkeen joutunut odottamaan useamman viikon huollattamista. Pärjää tasaisella maalla.

Navimowilta i210 awd jos max 24 astetta kaltevuutta. Pärjää paremmin kun kaikki pyörät vetää ja paras sovellus näistä. Toimintavarmin vaikutelma, kun operoi kameralla hyvin jos rtk:llä suoritusongelmia hetkellisesti. Jos haluaa törsätä, niin Lidar-version saa, kun kokonaissumma yli puoltoista tonnia. Jos siis jollain on noita oikeasti myydä.

Luba mini 2 jos pihan kaltevuus yli 25 astetta (toimii muistaakseni reilu 38 asteeseen ja awd). Periaatteessa toimii samoin kuin i210, mutta Mammotion softa ei niin hyvä ja saattaa olla hankalampi tuki (en voi itse vahvistaa, mutta paljon saanut lukea bad willistä tai reklamaatioratkaisujen roikottamisesta). Tässäkin ketjussa kyitenkin hyviä Mammotion-kokemuksia.

Itseottaisin kiinalaisista Navimowin tai vaihtoehtojesi ulkopuolelta Husqvarnan ja tukisin eurooppalaista, vaikka maksaa enemmän
 
Olisi ilmeisesti kolme järkevää vaihtoehtoa leikkuriksi 1000m2 tontille
Dreame a2,
Navimow
Luba mini 2

Mihin järjestykseen porukka rankkaisi?
Itse laittaisin nelivetoisen eli Luba mini 2 ensimmäiseksi. Siksi koska kuluttaa vähemmän nurmen pintaa. Myöskin etu osan jousitus antaa anteeksi epätasaisissa maaston muodoissa. Nuo muut ovat rakenteellisesti identtisiä kopioita, Mammotionilla mietitty jotain muuta.
Ei siis mitään käytännön kokemusta noista.
 
Dreame A3 kokemuksia kenelläkään?
Hieman, pihan opetus todella helppo, hienoja toimintoja, kivoja ominaisuuksia, kovat speksit.

Mutta toisaalta live kuvan katselu pätkii ja teränkorkeuden säätö heitti toimimasta leikaten pihaa alimmalla korkeusasetuksella tuhoten nurmikkoa ja terät... Korjaantui käyttämällä virrat pois päältä mutta hiemanhan se luottamusta laskee kun tollaisen tempun on tehnyt...
On tosiaan leikannut vasta kertaalleen joten ei ole vielä hirveästi kokemuksia kerrottavana...
 
Kokemusta löytyy vuosien varrelta useammasta robotista. Alkaen Ambrogio Elitestä, siitä Husqvarnan Automover 430x ja sitten isoon virheostoon eli Stiga A3000, jonka kanssa oli pelkkää tappelua alusta alkaen. Nyt on Mammotion Luba 2 AWD 3000x, joka toimii varsin hyvin.

Mikä Stigassa sitten mätti? (lista on aika pitkä, joten laitan vain pahimmat ongelmat)
  • Stigan Go appi on aika huono ylipäätään, mutta ehdottomasti huonoin ominaisuus on virtuaalirajalangan ajo sekä muokkaus.
    • Ajaminen on yhtä tuskaa ja todella hidasta (nurmikkoa >1700m2). Lisäksi appi sekoilee aina silloin tällöin hukaten koko siihen asti tehdyn opetuksen ja pitää aloittaa alusta. Ison alueen rajaaminen ei vaan onnistunut kerralla, jos joutuu ajamaan vähän enemmän vaan piti pilkkoa 3 osaan. Loput alueet meni kerralla, mutta ne olivatkin sitten pieniä.
    • Editointi todella kömpelöä ja hidasta
    • Virtuaalinen rajalanka ei myöskään pidä paikkaansa vaan siinä on offsettia jonkin verran. En ole ihan varma mihin ilmansuuntaan, mutta vaikutti olevan kaakkoon. Offsettia oli noin 20-30cm eli pohjoisen suunnalla robotti ei mennyt virtuaaliselle rajalangalle ja etelän suunnalla se meni siitä yli.
  • Itse robotissa on pahoja suunnitteluvirheitä, jotka käytännössä estävät sen toiminnan
    • Pahin on suojakotelo, jonka etuylitys aiheuttaa sen, että jos nurmikolla on notko (voi olla melko loiva) niin robotin suojakotelo ottaa ensin vastaan ja robotti luulee törmänneen johonkin. Suunnitteluvirhe on yksissään niin merkittävä, että jos nurmikolla on erilaisia tasoeroja niin tuo voi sellaisenaan estää sen toimimisen.
    • Nurmikon maksimipituus saa olla 70mm. Sitä robotti ohjekirjan mukaan pystyy vielä leikkaamaan. Käytännössä ei pysty, mutta paperilla juu. Korkein leikkuuasetus on 60mm eli heinä saa olla ainoastaan 10mm korkeampaa kuin korkein leikkuu asetus. Muutoin tulee ongelmia. Tämä on todellinen ongelma kovalla kasvukaudella, jolloin leikkuri ei pysy kasvunopeuden perässä vaan jää jälkeen ja heinä kasvaa pidemmäksi kuin mitä robotti pystyy leikkaamaan. Itselläni oli käytössä 50mm leikkuukorkeus ja tällä oli ongelmia nurmikon kasvun kanssa.
      • Ongelma meni niin pahaksi, että piti ajaa nurmikko perinteisellä itsevetävällä ruohonleikkurilla, että sai robotin toimimaan jotenkin.
    • Robotin väitetään pystyvän 4500m2 alueen leikkaukseen. Kokeilin lopuksi ennen kuin sain peruttua kaupat pystyykö robotti leikkaamaan noin 460m2 kokoisen alueen ja pitämään sen kunnossa. Ei pystynyt. Eli tuo 4500m2 on hyvin teoreettinen alue ja sen pitää olla muodoltaa hyvin tasainen sekä heinän kasvu pitää olla melko heikkoa.
    • Robotti jäi jumiin mitä ihmeellisimmillä syillä. Ehkä huvittavin oli kun robotti oli ilmeisesti peruuttanut valotolpan viereen ja jäi siihen jumiin. Edessä ei ollut mitään, ei ollut myöskään tolpassa kiinni, mutta hälytys oli jumi. Jos edellisellä Husqvarnalla tuli kiinnijäämisiä 2-3 kertaa kesässä niin Stigalla tuli paljon enemmän kertoja päivässä.
    • Hälytyksen kuittaus ja paluu takaisin leikkaukseen ei myöskään toimi suoraan. Voit kuitata hälytyksen ja kaikki näyttää olevan OK, mutta kun laitat luukin kiinni niin hälytys tulee takaisin. Löysin 2 tapaa "kuitata" hälytyksen: 1) virrat pois ja päälle sekä 2) käsky mennä kotipesän kautta niin hälytys kuittaantuun, menee kotipesään ja lähtee pois jatkamaan leikkausta siitä mihin jäi.
    • Reboot on melko hidas, mutta vielä hitaampi on GPS signaalin löytäminen. Vaikka on kuinka täysin avoin taivas robotilla käytössä niin paikan löytäminen kesti 1-3min. Todella turhauttavaa odotella kun aina ei robotti lähtenyt hommiin.
    • Virtuaalirajalangan noudattaminen ei myöskään toimi. Muutaman kerran robotti veti rajalangan yli reilulla metrillä pihatielle. Kiva jos roska-auto olisi ollut samaan aikaan paikalla.
    • Robotin etenemiskyky on vaatimaton. Kuopii melko herkästi. Tuo suunnitteluvirhe kotelon suhteen toki vaikuttaa oleellisesti tähän, mutta Husqvarnaan verraten Stigan eteneminen on selkeästi huonompi.
    • Robotti käyttää samoja reittejä monessa paikassa, josta jää nurmikolle selvät jäljet. Latausaseman edessä on n. 3m raidat - aina samoja raitoja pitkin. Alueiden reunat toki menee samaa reittiä, mutta jos joutuu jakamaan isomman alueen osiin niin alueiden rajat tulevat näkyviin.
    • Robotin kyky mennä latausasemaan on myöskin lähes säälittävä. Vaikka ajoin sen parikin kertaa latausasemaan suoraan niin robotti menee 2-3cm sivuun ja ei osu ensimmäisellä kerralla vaan ottaa takaisin, korjaa ja sitten osuu. Sehän olisi liikaa vaadittu, että kalibroisi oman reittinsä toisella kerralla..
Ehkä tämä riittää Stigasta. En siis voi suositella tuota laitetta kenellekään. En varsinkaan jos nurmikolla on korkeuseroja ja siten erilaisia muotoja.

Stigan korvasi Luba 2. Muutamia eroja miksi tämä on merkittävästi parempi kuin Stiga:
  • Appi on parempi, joskaan en sanoisin sitä huipuksi
    • Virtuaalirajan ajamista kritisoitiin jollain foorumilla ja suositeltiin PS4 ohjaimen käyttöä. Mietin tätä ostaessani, että millainen ongelma tämä tulee olemaan kun Stigan kokemus oli todella huono. Mitä vielä, virtuaalirajan ajaminen kännykällä oli todella helppoa ja nopeaa. Vähintään 2x ellei 3x nopeudella Stigaan verrattuna. Stiga haahuili vähän sinne sun tänne, mutta Luba meni just sinne minne halusin. Toki 4-vedolla on merkittävä vaikutus tähän.
    • Editointia en ole tarvinnut, joten tästä en osaa sanoa mitään.
    • Appi on vähän sekava logiikaltaan, mutta kyllä sen kanssa pärjää
  • Etenemiskyky on sitten jotain ihan muuta. Jos Husqvarna eteni varsin hyvin myös jyrkässä mäessä (n. 20-21 astetta) niin Luba menisi varmaan seinää pitkin. Ei minkään valtakunnan ongelmia etenemisessä.
  • Suojakoteloa ei ole vaan on puskuri ja ylitys on varsin maltillinen, jolloin notkot eivät aiheuta virheellisiä törmäyksiä.
  • Joku mainitsi tässä threadissä, että Stigan toisella mallilla oli ongelmia pidemmän ruohon kanssa. No tällä ei ole. Veti ilman ongelmia yli 10cm nurmikosta läpi. Jälki toki oli rumaa kun heinä oli niin pitkää, mutta mitään ongelmaa ei ollut. Heinä olisi voinut olla 15cm, ehkä pidempääkin ennen kuin olisi tullut ongelmia etenemisen ja leikkauksen kanssa.
  • Kääntymiset toimivat hienosti vaikka robotissa ei ole kääntyviä pyöriä. Nurmikolle ei jää kääntymisestä jälkiä. Toistoa ei löydy muualta kuin latausaseman edestä pieneltä alueelta.
  • Robotin runko on tehty jämäkästi. Kone painaa varmaankin 1,5-2x sen mitä Stiga. Alumiinia ja muovia. Todella jämäkkä.
    • Mutta, olisivat voineet miettiä hieman huollettavuutta enemmän. Syksyllä kun robotin ottaa pois käytöstä niin saa varata enemmän aikaa putsaamiseen kuin Husqvarnassa. Pikkuisia koloja on turhaan.
  • Asetuksista löytyy satunnainen kulma-asetus, joka on erittäin hyvä ominaisuus - sanoisin, että melkeinpä pakollinen rajalangattomille ellei pidä sitten säännönmukaisesta leikkausjäljestä. Tuo satunnaisuus tekee sen, että tehtävä (nurmikon leikkaus) aloitetaan uudestaan niin se valitsee satunnaisesti missä kulmssa zig-zag aloitetaan. Jos esim. yhden kerran leikataan pohjoinen-etelä akselilla niin seuraavalla kerralla se voi olla 20-asetta tai 60-astetta eri kulmassa. Tämä tekee nurmikosta pehmeämmän näköisen. Ei pääse siltikään samaan "samettimattoon" mihin Husqvarnan raja-langallinen satunnaisleikkaus pystyy, mutta varsin hyvään kuitenkin.
Toistaiseksi voin suositella Mammotion Lubaa. Voihan olla, että se hajoaa ensi viikolla kappaleiksi, mutta hieman epäilen.
 
Kokemusta löytyy vuosien varrelta useammasta robotista. Alkaen Ambrogio Elitestä, siitä Husqvarnan Automover 430x ja sitten isoon virheostoon eli Stiga A3000, jonka kanssa oli pelkkää tappelua alusta alkaen. Nyt on Mammotion Luba 2 AWD 3000x, joka toimii varsin hyvin.

Mikä Stigassa sitten mätti? (lista on aika pitkä, joten laitan vain pahimmat ongelmat)
  • Stigan Go appi on aika huono ylipäätään, mutta ehdottomasti huonoin ominaisuus on virtuaalirajalangan ajo sekä muokkaus.
    • Ajaminen on yhtä tuskaa ja todella hidasta (nurmikkoa >1700m2). Lisäksi appi sekoilee aina silloin tällöin hukaten koko siihen asti tehdyn opetuksen ja pitää aloittaa alusta. Ison alueen rajaaminen ei vaan onnistunut kerralla, jos joutuu ajamaan vähän enemmän vaan piti pilkkoa 3 osaan. Loput alueet meni kerralla, mutta ne olivatkin sitten pieniä.
    • Editointi todella kömpelöä ja hidasta
    • Virtuaalinen rajalanka ei myöskään pidä paikkaansa vaan siinä on offsettia jonkin verran. En ole ihan varma mihin ilmansuuntaan, mutta vaikutti olevan kaakkoon. Offsettia oli noin 20-30cm eli pohjoisen suunnalla robotti ei mennyt virtuaaliselle rajalangalle ja etelän suunnalla se meni siitä yli.
  • Itse robotissa on pahoja suunnitteluvirheitä, jotka käytännössä estävät sen toiminnan
    • Pahin on suojakotelo, jonka etuylitys aiheuttaa sen, että jos nurmikolla on notko (voi olla melko loiva) niin robotin suojakotelo ottaa ensin vastaan ja robotti luulee törmänneen johonkin. Suunnitteluvirhe on yksissään niin merkittävä, että jos nurmikolla on erilaisia tasoeroja niin tuo voi sellaisenaan estää sen toimimisen.
    • Nurmikon maksimipituus saa olla 70mm. Sitä robotti ohjekirjan mukaan pystyy vielä leikkaamaan. Käytännössä ei pysty, mutta paperilla juu. Korkein leikkuuasetus on 60mm eli heinä saa olla ainoastaan 10mm korkeampaa kuin korkein leikkuu asetus. Muutoin tulee ongelmia. Tämä on todellinen ongelma kovalla kasvukaudella, jolloin leikkuri ei pysy kasvunopeuden perässä vaan jää jälkeen ja heinä kasvaa pidemmäksi kuin mitä robotti pystyy leikkaamaan. Itselläni oli käytössä 50mm leikkuukorkeus ja tällä oli ongelmia nurmikon kasvun kanssa.
      • Ongelma meni niin pahaksi, että piti ajaa nurmikko perinteisellä itsevetävällä ruohonleikkurilla, että sai robotin toimimaan jotenkin.
    • Robotin väitetään pystyvän 4500m2 alueen leikkaukseen. Kokeilin lopuksi ennen kuin sain peruttua kaupat pystyykö robotti leikkaamaan noin 460m2 kokoisen alueen ja pitämään sen kunnossa. Ei pystynyt. Eli tuo 4500m2 on hyvin teoreettinen alue ja sen pitää olla muodoltaa hyvin tasainen sekä heinän kasvu pitää olla melko heikkoa.
    • Robotti jäi jumiin mitä ihmeellisimmillä syillä. Ehkä huvittavin oli kun robotti oli ilmeisesti peruuttanut valotolpan viereen ja jäi siihen jumiin. Edessä ei ollut mitään, ei ollut myöskään tolpassa kiinni, mutta hälytys oli jumi. Jos edellisellä Husqvarnalla tuli kiinnijäämisiä 2-3 kertaa kesässä niin Stigalla tuli paljon enemmän kertoja päivässä.
    • Hälytyksen kuittaus ja paluu takaisin leikkaukseen ei myöskään toimi suoraan. Voit kuitata hälytyksen ja kaikki näyttää olevan OK, mutta kun laitat luukin kiinni niin hälytys tulee takaisin. Löysin 2 tapaa "kuitata" hälytyksen: 1) virrat pois ja päälle sekä 2) käsky mennä kotipesän kautta niin hälytys kuittaantuun, menee kotipesään ja lähtee pois jatkamaan leikkausta siitä mihin jäi.
    • Reboot on melko hidas, mutta vielä hitaampi on GPS signaalin löytäminen. Vaikka on kuinka täysin avoin taivas robotilla käytössä niin paikan löytäminen kesti 1-3min. Todella turhauttavaa odotella kun aina ei robotti lähtenyt hommiin.
    • Virtuaalirajalangan noudattaminen ei myöskään toimi. Muutaman kerran robotti veti rajalangan yli reilulla metrillä pihatielle. Kiva jos roska-auto olisi ollut samaan aikaan paikalla.
    • Robotin etenemiskyky on vaatimaton. Kuopii melko herkästi. Tuo suunnitteluvirhe kotelon suhteen toki vaikuttaa oleellisesti tähän, mutta Husqvarnaan verraten Stigan eteneminen on selkeästi huonompi.
    • Robotti käyttää samoja reittejä monessa paikassa, josta jää nurmikolle selvät jäljet. Latausaseman edessä on n. 3m raidat - aina samoja raitoja pitkin. Alueiden reunat toki menee samaa reittiä, mutta jos joutuu jakamaan isomman alueen osiin niin alueiden rajat tulevat näkyviin.
    • Robotin kyky mennä latausasemaan on myöskin lähes säälittävä. Vaikka ajoin sen parikin kertaa latausasemaan suoraan niin robotti menee 2-3cm sivuun ja ei osu ensimmäisellä kerralla vaan ottaa takaisin, korjaa ja sitten osuu. Sehän olisi liikaa vaadittu, että kalibroisi oman reittinsä toisella kerralla..
Ehkä tämä riittää Stigasta. En siis voi suositella tuota laitetta kenellekään. En varsinkaan jos nurmikolla on korkeuseroja ja siten erilaisia muotoja.

Stigan korvasi Luba 2. Muutamia eroja miksi tämä on merkittävästi parempi kuin Stiga:
  • Appi on parempi, joskaan en sanoisin sitä huipuksi
    • Virtuaalirajan ajamista kritisoitiin jollain foorumilla ja suositeltiin PS4 ohjaimen käyttöä. Mietin tätä ostaessani, että millainen ongelma tämä tulee olemaan kun Stigan kokemus oli todella huono. Mitä vielä, virtuaalirajan ajaminen kännykällä oli todella helppoa ja nopeaa. Vähintään 2x ellei 3x nopeudella Stigaan verrattuna. Stiga haahuili vähän sinne sun tänne, mutta Luba meni just sinne minne halusin. Toki 4-vedolla on merkittävä vaikutus tähän.
    • Editointia en ole tarvinnut, joten tästä en osaa sanoa mitään.
    • Appi on vähän sekava logiikaltaan, mutta kyllä sen kanssa pärjää
  • Etenemiskyky on sitten jotain ihan muuta. Jos Husqvarna eteni varsin hyvin myös jyrkässä mäessä (n. 20-21 astetta) niin Luba menisi varmaan seinää pitkin. Ei minkään valtakunnan ongelmia etenemisessä.
  • Suojakoteloa ei ole vaan on puskuri ja ylitys on varsin maltillinen, jolloin notkot eivät aiheuta virheellisiä törmäyksiä.
  • Joku mainitsi tässä threadissä, että Stigan toisella mallilla oli ongelmia pidemmän ruohon kanssa. No tällä ei ole. Veti ilman ongelmia yli 10cm nurmikosta läpi. Jälki toki oli rumaa kun heinä oli niin pitkää, mutta mitään ongelmaa ei ollut. Heinä olisi voinut olla 15cm, ehkä pidempääkin ennen kuin olisi tullut ongelmia etenemisen ja leikkauksen kanssa.
  • Kääntymiset toimivat hienosti vaikka robotissa ei ole kääntyviä pyöriä. Nurmikolle ei jää kääntymisestä jälkiä. Toistoa ei löydy muualta kuin latausaseman edestä pieneltä alueelta.
  • Robotin runko on tehty jämäkästi. Kone painaa varmaankin 1,5-2x sen mitä Stiga. Alumiinia ja muovia. Todella jämäkkä.
    • Mutta, olisivat voineet miettiä hieman huollettavuutta enemmän. Syksyllä kun robotin ottaa pois käytöstä niin saa varata enemmän aikaa putsaamiseen kuin Husqvarnassa. Pikkuisia koloja on turhaan.
  • Asetuksista löytyy satunnainen kulma-asetus, joka on erittäin hyvä ominaisuus - sanoisin, että melkeinpä pakollinen rajalangattomille ellei pidä sitten säännönmukaisesta leikkausjäljestä. Tuo satunnaisuus tekee sen, että tehtävä (nurmikon leikkaus) aloitetaan uudestaan niin se valitsee satunnaisesti missä kulmssa zig-zag aloitetaan. Jos esim. yhden kerran leikataan pohjoinen-etelä akselilla niin seuraavalla kerralla se voi olla 20-asetta tai 60-astetta eri kulmassa. Tämä tekee nurmikosta pehmeämmän näköisen. Ei pääse siltikään samaan "samettimattoon" mihin Husqvarnan raja-langallinen satunnaisleikkaus pystyy, mutta varsin hyvään kuitenkin.
Toistaiseksi voin suositella Mammotion Lubaa. Voihan olla, että se hajoaa ensi viikolla kappaleiksi, mutta hieman epäilen.
Kiitos seikkaperäisestä arvostelusta. Husqvarna oli ilmeisesti jo tovi sitten käytetty ja vielä rajalangallinen. Ilmenikö siinä isoja miinuksia tai plussia Lubaan verrattuna muuten kuin parempi leikkuujälki ja fiksumpi putsattavampi design? Ja Luba kyvykkäämpi haastavassa maastossa.

Vähän kiinnostaisi miten nykyiset rajalangattomat Husqvarnat käytännössä vertailee Navimowin X-sarjan ja uusien Lubien kanssa
 
Moro

Voin myös vähän kommentoida Huskun 430X:ää.

Muistaakseni TANE alkoi nyt kuudennen tai seitsemännen kautensa,5791 h,8131 km,2382 latausta,2211 h laturissa.
Ainoa varsinainen vika ollut kun toisen vetomoottorin planeettavaihteen rattaat kuluivat loppuun mutta luulisin että valmistajalta jäänyt rasvat vähän vähiin,Ruotsista sai ko. varaosat ja nyt on varamoottori ja toiset rattaat odottamassa jos vielä rikkuu.
Viime loppukesästä alkoi hakukaapeli vika joka vähän teetti hommaa nyt keväällä kun en löytänyt vikaa uusin hakukaapelin n. 100 m ja rajakaapelia vielä n. 30 m niin nyt pelittää,no eihän tämä liity leikkuriin mutta kerroin kuitenkin.
Meillä on 4500 neliöisellä tontilla ehkä vajaa 3000 m²:ä nurtsia sellaisessa U:n muodossa jossa rinne välissä mutta toisesta päästä pääsee leikkuri kulkemaan yläpihalta alapihalle.Yläpihalla on vähän parempi nurmikko mutta kumpikaan piha ei ole kovin tasaista ainakaan kokonaan ja marjapensaita sun muuta istutusta on mutta mielestäni 430 X on hoitanut hommansa kiitettävästi,jumeja tulee silloin tällöin ja näitä jumipaikkoja olen koittanut vähän korjailla.Leikkuri leikkaa tällä hetkellä aamu kymmenestä ilta kahdeksaan mutta silloin tällöin laitetaan sille lepopäivä.
Jos yhtä hyvä rajalangaton leikkuri löytyy tämän jälkeen niin se on kyllä sitten jo ernomanen kapistus.
 
Löytyiskö vinkkejä kunnon karvalakkimalleille jotka voi pudottaa rajattuun tilaan ja tekevät vaan parhaansa sen sisällä, ei appeja, latausasemia, lankoja tai muuta turhuuksia. Oma piha on pienehkö ja täysin aidattu ja selkeät rajat minkä sisällä saa pyöriä vapaasti.

Boschilla ainakin näytti olevan tuollaista, mutta omat 18v akut eivät ole boschin vaan ryobin niin ei viitsi sellaista ainakaan ensimmäisenä miettiä.
 
Mova Viax 600 tuli otettua käyttöön viikko sitten. Muuten kyllä toimiva laite 499e hintaansa, mutta kapeissa nurmikohdissa pihalla ongelmissa. Mainostavat että menisi 60cm välistä läpi, mutta todellisuudessa kaikki alle metrin leveät kohdat kyllä jättää ajamatta. Lisäksi tutka tulkitsee jokaisen vähäkään pidemmän heinän/voikukan esteeksi ja kiertää sen. Tuntuu olevan esteiden väistely turhan tiukaksi viritelty. Toivottavasti paranee firmware-päivityksissä. Muuten ei kyllä valittamista. Avarammissa kohdissa tekee siistiä jälkeä. Hiljainen laite ja kartoitus oli helppoa.
Onko tosiaan niin, että tuollaiset alle metrin kaistat jättää ajamatta?
Minulla olisi juuri asfaltin ja aidan/terassin välissä molemmilla puolilla taloa tuollaista kaistaa.
Pitääkö tässä sitten harkita jotain muuta leikkuria kuitenkin...
 
Ne keillä on mammotionin leikkuri. Saako ajamaan vaikka 60cm käytävää/ajoradan reunaa siten, että ne myös pysyy sillä kohtaa todellisuudessa? Itselläni on pari tiukempaa paikkaa jossa leikkuri saattaa kyllä vieriä rinnettä alas, jos poikkeaa reitiltä.
 
Moro

Voin myös vähän kommentoida Huskun 430X:ää.

Muistaakseni TANE alkoi nyt kuudennen tai seitsemännen kautensa,5791 h,8131 km,2382 latausta,2211 h laturissa.
Ainoa varsinainen vika ollut kun toisen vetomoottorin planeettavaihteen rattaat kuluivat loppuun mutta luulisin että valmistajalta jäänyt rasvat vähän vähiin,Ruotsista sai ko. varaosat ja nyt on varamoottori ja toiset rattaat odottamassa jos vielä rikkuu.
Viime loppukesästä alkoi hakukaapeli vika joka vähän teetti hommaa nyt keväällä kun en löytänyt vikaa uusin hakukaapelin n. 100 m ja rajakaapelia vielä n. 30 m niin nyt pelittää,no eihän tämä liity leikkuriin mutta kerroin kuitenkin.
Meillä on 4500 neliöisellä tontilla ehkä vajaa 3000 m²:ä nurtsia sellaisessa U:n muodossa jossa rinne välissä mutta toisesta päästä pääsee leikkuri kulkemaan yläpihalta alapihalle.Yläpihalla on vähän parempi nurmikko mutta kumpikaan piha ei ole kovin tasaista ainakaan kokonaan ja marjapensaita sun muuta istutusta on mutta mielestäni 430 X on hoitanut hommansa kiitettävästi,jumeja tulee silloin tällöin ja näitä jumipaikkoja olen koittanut vähän korjailla.Leikkuri leikkaa tällä hetkellä aamu kymmenestä ilta kahdeksaan mutta silloin tällöin laitetaan sille lepopäivä.
Jos yhtä hyvä rajalangaton leikkuri löytyy tämän jälkeen niin se on kyllä sitten jo ernomanen kapistus.
Uskallan ehkä jo päivän kokemuksella kertoa että uusi 430v nera on aivan eri maailmasta kuin vanha 430x. Tässä on tuo vision tekoälykamerateknologia ja sen ansiosta robotti ei oikeastaan enää jumita mihinkään (kop kop). Ennen jäi hyvin usein puiden alle tai juuriin jumiin mutta uusi kone väistää ne aika siististi. Leikkaamatonta nurmea saattaa jäädä hieman joidenkin puiden ympärille mutta se on mielestäni pieni paha siitä että robotti työskentelee eikä ole pulassa jatkuvasti.
 
Uskallan ehkä jo päivän kokemuksella kertoa että uusi 430v nera on aivan eri maailmasta kuin vanha 430x. Tässä on tuo vision tekoälykamerateknologia ja sen ansiosta robotti ei oikeastaan enää jumita mihinkään (kop kop). Ennen jäi hyvin usein puiden alle tai juuriin jumiin mutta uusi kone väistää ne aika siististi. Leikkaamatonta nurmea saattaa jäädä hieman joidenkin puiden ympärille mutta se on mielestäni pieni paha siitä että robotti työskentelee eikä ole pulassa jatkuvasti.
Meiltä löytyy muutaman viikon kokemus 450V Nerasta, tähän mennessä täysin ongelmaton. Tontilta löytyy paljon varjostavia puita eri kohdissa n. 3000m2 leikattavaa aluetta. Pysyy tarkasti alueella ja kun ensi ajo tehtiin ajatuksen kanssa, on tämän kanssa vähemmän trimmattavaa kuin edellisen rajalankaleikkurin kanssa.
 
Meiltä löytyy muutaman viikon kokemus 450V Nerasta, tähän mennessä täysin ongelmaton. Tontilta löytyy paljon varjostavia puita eri kohdissa n. 3000m2 leikattavaa aluetta. Pysyy tarkasti alueella ja kun ensi ajo tehtiin ajatuksen kanssa, on tämän kanssa vähemmän trimmattavaa kuin edellisen rajalankaleikkurin kanssa.
Käytätkö epäsäännöllistä leikkuuta vai järjestelmällistä? Itsellä epäsäännöllinen kun niin paljon esteitä
 
Onko tosiaan niin, että tuollaiset alle metrin kaistat jättää ajamatta?
Minulla olisi juuri asfaltin ja aidan/terassin välissä molemmilla puolilla taloa tuollaista kaistaa.
Pitääkö tässä sitten harkita jotain muuta leikkuria kuitenkin...
Tässä nyt enemmän leikkuria testanneena olen todennut, että joskus se saattaa kyllä ajaa nuo kapeatkin kohdat ja taas jollain ajokerroilla merkkaa kapealle väylälle vain esteen vaikka siinä ei mitään ole eikä täten suostu ajamaan siitä. Mitä kapeampi kohta niin sitä useammin ongelma toistuu. Karkeasti arvioituna alle metrin kaistaleissa alkaa ongelmia tosiaan esiintyä. Tein tuossa Movan supporttiin tiketin asiasta, mutta ei ole toistaiseksi kuulunut mitään. Firmwarepäivityksellähän tuota varmasti saisi paranneltua.
 
Onko tosiaan niin, että tuollaiset alle metrin kaistat jättää ajamatta?
Minulla olisi juuri asfaltin ja aidan/terassin välissä molemmilla puolilla taloa tuollaista kaistaa.
Pitääkö tässä sitten harkita jotain muuta leikkuria kuitenkin...
riippuu mitä suuntaa se leikkaa. jos leikkuu suunta on laitettu poikittain käytävää nähden niin voi olla ongelmia mutta en näkisi ongelmaa myötäilevässä suunnassa plus reunaleikkuu hoitaa myös osan siitä.
 
Valinnan vaikeus, koska liikaa vaihtoehtoja. Pitäisi valita, asentaa ja käyttöönottaa toiselle henkilölle rajalangaton leikkuri. Reilu 600m olisi leikattavaa nurmikkoa, mikä sisältää muutaman puun ja istutusalueen. Piha on tasainen, joskin U/J muotoinen. Leikattava alue sisältää kevyellä aidalla rajatun alueen koiralle. Nyt pitäisi löytää 500-1000e haitarissa ns. paras leikkuri, mikä olisi mahdollisimman toimintavarma, ei vaadi erillistä RTK-antennia tai muuta vastaavaa, ei tarvitse olla jatkuvasti wifi:ssä, ei vaadi 4G-yhteyttä. Tietenkin tämän päivän tekoälyt ja muut olisi hyvä olla olemassa. Jossain vaiheessa oli tulossa Mammotion Yuka Mini 2 800, kun olisi saanut noin 700e hintaan, mutta ei sitten koskaan hankittu. Lyhyesti, haussa "asenna ja unohda" -tyyppinen leikkuri.

1780563930761.png
 
onko jotain ainetta jota suositellaan suihkutettavaksi robotin pohjaan, ettei ruohon tarttuisi niin herkästi? Esim. silikonisuihku kun nuo muovia pitkälti ovat? Onko siitä apua pitämään sitkeä ruohon paremmin irti?
 
onko jotain ainetta jota suositellaan suihkutettavaksi robotin pohjaan, ettei ruohon tarttuisi niin herkästi? Esim. silikonisuihku kun nuo muovia pitkälti ovat? Onko siitä apua pitämään sitkeä ruohon paremmin irti?
Itseäni se ei ole häirinnyt.. märän jälkeen kauheen näkönen mutta viikonpäästä on varissut pois.. ikinnä tarvinnut putsata hussea
 
Yuka Mini 800 juuri ilmoitti että homma tauolla ja robotti tehtäväalueen ulkopuolella. Tuttu paikka, missä hieman hankala kohta. Tehtävää ei voinut jatkaa kun oli siis tehtäväalueen ulkopuolella. Mutta otin kamerayhteyden ja manuaaliohjauksen ja ajoin etänä takaisin tehtäväalueelle. Sen jälkeen jatkoi tehtävää. Näppärää, hoitui sohvalta käsin eikä tarvinnut nousta :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 613
Viestejä
5 230 135
Jäsenet
83 358
Uusin jäsen
lampunhenri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom