Robottiruohonleikkuri kokemuksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Mova600 asennettu. Appi herjailee tasaisin väliajoin, että laite ei ole verkossa. Johtunee 2.4/5ghz verkosta. Hitaasti leikkaa karttaa, mutta joku järki tuossa on tosiaan langalliseen verrattuna, joka leikkaa mökillä sokkona eestaas. Etupiha vasta kartoitettu, pikku käytävän kautta sitten takapiha loppuviikosta työn alle.

Onko palstalla muita kohtalontovereita jotka on hommannut robottileikkurin ilman rajalankaa itärajan alueella?

Täällä yksi toveri hankki juuri Stigan A10V ja täytyy varmaan laittaa hanskat naulaan asennuksen suhteen. Ei onnistu laiteasennus eikä leikkuualueen rajaus GPS ja 4g yhteyksien häiriöiden kera.
Tai sitten ei vain riitä ammattitaito asentaa kyseistä leikkuria.

Mites olisko hyviä asennus vinkkejä antaa muuta kuin, että palauta laite kauppaan tai pistä myyntiin "halavalla" kaupunkieläjille 😏
kantsii gps vehkeet vaihtaa lidariin jos häirintä on kovaa. Ei ole valittamista omasta lidar leikkurista.

Tuli juuri viikonloppuna asennettua kyseinen laite. Itärajalle matkaa muutama kymmenen kilometriä. Hummo pelasi ihan nätisti, kunhan telakka vietiin keskellä pihaa olevan grillikodan kylkeen peltikattoisen pihavajan katveesta.

Minulla ei ole aiempaa kokemusta robottileikkureista mutta ylätti kuinka huonosti tuo kestää oikein minkäänlaisia epätasaisuuksia.
Noo, vielä tämäpäivä yritellään saada laite toimivaksi.
Ellei pelitä, niin sitten startataan hiilivety huski tulile.

Ainii, matkaa rajalle n. 5km linnuntietä ja verkot ollut tötteröllä aika tiiviisti nyt koko kevään 2026.

Olipa muuten uskomaton, että jotenki olin missannut
MOVA ViAX 600 robottiruohonleikkuri 498,99 - olisiko tästä 6-7v vanhan brucken korvaajaksi? Brucke on riittänyt melko hyvin nykyisellään. Mitä ehkä haluaisin uuteen:

- Robotti pääsisi tien laidan ajamaan pensasaidan taakse
- Autotallin takana nurmikko on syöty täysin, kun on n. 80cm kapea ja jyrkähkösti sivullepäin kallistuva. Tähän siis suorat ajolinjat auttaisi.
- Pari pientä paikkaa, mihin ei rajalankoja voinut vetää järkevästi
- Tietyt kapeat kohdat pihasta on syöty, kun robotti pyörii niissä liikaa.
- Mahdollisimman vähän reunaleikkauksia erikseen. Minulla on erillinen sähköleikkuri tätä varten, joka on melko kapea. Eli mielellään mahdollisimman reunaan asti leikkaus, myös pensasaitojen kohdalla.

Kuinka tarkasti nämä oikeasti ajaa myös reunat, jos antaa rajat?

tämän postauksen. Tismalleen samaa laitetta kyselin.
Nyt on Mova viax 600 asenneltu vanhan brucken korvaajaksi. Ensifiilikset on kyllä hyvät. Oli helppo ja nopea asentaa. Kaikki toimii kuten toivoinkin. Ainut miinus tähän mennessä on liika varovaisuus puskien alle menossa. Ajatutin rajat lähes puskien sisältä, mutta oikeasti kiertää ne melko kaukaa eli reunoja jää edelleen itselle leikattavaksi vähän.

Mova600 asennettu. Appi herjailee tasaisin väliajoin, että laite ei ole verkossa. Johtunee 2.4/5ghz verkosta. Hitaasti leikkaa karttaa, mutta joku järki tuossa on tosiaan langalliseen verrattuna, joka leikkaa mökillä sokkona eestaas. Etupiha vasta kartoitettu, pikku käytävän kautta sitten takapiha loppuviikosta työn alle.
Takapiha ja sinne käytävä myös saatu tehtyä. Pari kertaa joutui nuo tekemään, mutta nyt homma näyttäisi toimivan.

Nyt on Mova viax 600 asenneltu vanhan brucken korvaajaksi. Ensifiilikset on kyllä hyvät. Oli helppo ja nopea asentaa. Kaikki toimii kuten toivoinkin. Ainut miinus tähän mennessä on liika varovaisuus puskien alle menossa. Ajatutin rajat lähes puskien sisältä, mutta oikeasti kiertää ne melko kaukaa eli reunoja jää edelleen itselle leikattavaksi vähän.
Jos et tarvi esteen tunnistusta niin voit kieltoalueilla rajata pensaat ja ottaa esteen väistön pois niin ei väistele turhia.

Edit. Vähä liian herkkä toi movan esteen tunnistus vaikka on max 20cm kun väistää kaikki nurtsin voikukat kun kasvanu sen verran tässä.

Viimeksi muokattu:
Nyt kevään käyttäneenä voin sanoa että huonopuoli tossa mun mova 1000 apin lisäksi on pieni akku. tulee vaa 2.5ah akku mukana. about 50minaa leikkaa ja 50minaa lataa. Mova tarjos 5ah akkua joskus mutta jokapaikasta loppuun myyty. amazonissa ois tarvike akkuja mutta uskaltaako sellasee kiinapommiin luottaa varsinkin kun telakka on talon vieressä. Isompaa akku pakettia en viitsi ruveta väsäämään kun ei noita normi akkujakaan saa mistään jos menee jotain vatuiksi.

Youtubessa kotokielellä video laitteen toiminnasta. Tiedä häntä miten sponsoroitu tapaus.

Myyn noitakin itse toisella jälleenmyyjällä ja ei lähtökohtaisesti käytettynä oteta takaisin ainakaan täyteen hintaan. Sikäli mikäli on köytön jälkiä ja vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/bv10qOXgc1E?is=w0Obm_Zv0n6RAPj-

Vähän huonon kuvan saa toiminnasta, kun nylkyttää pientä liikettä ja jättää liian paljon väliä esteisiin. Saako tuota mallia tyhmennettyä siten että siitä tulisi perinteinen tyhmä ja törmäilevä ? Tuolleen, jos toimii niin tulee hemmetisti työnnettävälle leikkurille hommaa. Saattaa olla tuo video ei kerro aivan koko totuutta, huono kohta pihassa tuo missä kuvasivat.

Itselläni on juuri kyseinen laite ja eipä ole hirveästi pahaa sanottavaa.

Veikkaisin että tuossa asetukset on säädetty niin että kone välttää esteitä reunoilla, joten reunoille jää selkeästi enemmän leikkamatonta ruohoa. Toinen seikka voisi olla, että esteentunnistus on säädetty kohtuu herkäksi (säätö 5-20cm) jolloin se kiertelee havaitsemiaan esteitä, esim tällä hetkellä pitkäksi kasvaneet voikukat voi aiheuttaa kiertelyä. Tuon esteentunnistuksen kun ottaa pois niin silloin kyllä vetelee aika tyhmänä törmäillen ja siilitkin saa olla varuillaan.

Nyt on pari viikkoa ajanut taas ruohoa viime kesänä hankittu Mammotion Yuka Mini 800.
Talveksi irrotin RTK antennin seinästä ja vein telakan kanssa lämpimään talliin odottamaan kevättä. Merkkasin telakan paikan tarkasti niin nyt keväällä täsmälleen samaan kohtaan laitoin. Ei ollut tarvetta määritellä karttoja ja no-go alueita uusiksi. Hienosti ajaa. Ja uudet terät tietty vaihdoin viimekesäisten tilalle.
Yksi isompi päivitys oli talven jäljiltä asennettavana ennen ajamaan lähtöä ja eilen tuli joku pienempi korjaus patch ilmeisesti.
Viime kesänä oli paikallaan kääntyminen mutta nyt vaihdoin monipistekääntymisen. Ensin mainittu jätti nurmeen jälkiä tietyillä kohdilla.

Tuli nyt tämä ostettua.

Hintaa jäi se 2k ja katos kaupanpäälle. Toimitusta lupailtiin 30.5.
Josko sitä nyt sais laittaa 12 vuotta hyvin palvelleen ajoleikkurin seuraavalle kuskille.

Tuliko/tuleeko tänään? Itse tilasin muutaman päivän myöhemmin ja 4.6. oli arvioitu (posti) toimitus.

Itsellä vuosimallin -07 Murrayn ajoleikkuri. Tänä vuonna neljästi olen leikannut joista kaksi kertaa apuvirralla käyntiin. Toiselle kerralle joutui vaihtamaan kaasarin jonka onneksi olin jo pari vuotta sitten tilannut hyllylle odottamaan. Ja viime kerralla ei lähtenyt käyntiin ennen tulpan vaihtoa. Viimeisiä siis viedään. LOL.

Jos sitten viitsit laittaa mitan kuinka pitkä virtajohto on niin tiedän laitattaa ulkopistorasian oikealle kohdalle. Itsellä aikomus kokeilla talon seinän viereen pohjoissivulle. Eli ihan väärin suositusten mukaan mutta tuossa olisi WiFi ainoa paikka hyvänä.

Jos joku osaa vihjaista hyvää ja halpaa WiFi-laajenninta mikä lähettää noin 30 metrin päähän niin saa vinkata. Antennimallinen ulkoasennus onnistuu ja saan siihen johdollakin siirron.

Tuliko/tuleeko tänään? Itse tilasin muutaman päivän myöhemmin ja 4.6. oli arvioitu (posti) toimitus.

Itsellä vuosimallin -07 Murrayn ajoleikkuri. Tänä vuonna neljästi olen leikannut joista kaksi kertaa apuvirralla käyntiin. Toiselle kerralle joutui vaihtamaan kaasarin jonka onneksi olin jo pari vuotta sitten tilannut hyllylle odottamaan. Ja viime kerralla ei lähtenyt käyntiin ennen tulpan vaihtoa. Viimeisiä siis viedään. LOL.

Jos sitten viitsit laittaa mitan kuinka pitkä virtajohto on niin tiedän laitattaa ulkopistorasian oikealle kohdalle. Itsellä aikomus kokeilla talon seinän viereen pohjoissivulle. Eli ihan väärin suositusten mukaan mutta tuossa olisi WiFi ainoa paikka hyvänä.

Jos joku osaa vihjaista hyvää ja halpaa WiFi-laajenninta mikä lähettää noin 30 metrin päähän niin saa vinkata. Antennimallinen ulkoasennus onnistuu ja saan siihen johdollakin siirron.
Ei ole ainakaan vielä kuulunut. Nythän tuo näyttää Gigantin sivuilla että arvioitu saapuminen keskusvarastoon 16.6, saa nähdä.
Minä möin jo ajettavan pois, nyt saanut hangata työnnettävällä.

Ei ole ainakaan vielä kuulunut. Nythän tuo näyttää Gigantin sivuilla että arvioitu saapuminen keskusvarastoon 16.6, saa nähdä.
Minä möin jo ajettavan pois, nyt saanut hangata työnnettävällä.

Malttamattomana itse seurannut niin siellä vaihtelee ne päivät varmaan sen mukaan miten tehdas ehtii toimittaa.

Viikko sitten ei ollut kuin harmaata mallia saatavilla ja sitä isompaa 5000neliön mallia. Pari päivää sitten vaihtui että vain mustaa ja tätä X420-mallia. Varmaan ihan myynti käy.

Onko tämä tullut jo sulle? Tai onko muilla kokemusta H-sarjalaisista? Lubien lisäksi nyt katsellut näitä Navimoweja i ja h-sarjaa. Hyvin vähän tuntuu löytyvän arvosteluita näistä 2026 malleista (pl.youtuben maksetut).
Dodii, leikkuri (Segway Navimow H210) on ollut tositoimissa pari viikkoa. Kaikinpuolin positiivinen kuva jäänyt, mutta tosiaan kyseessä on talouden ensimmäinen robo.

Kartan kanssa oli hieman opettelua alkuun, eli isommat alueet kannattaa jakaa pienempiin, jolloin eri nopeudella kasvavat alueet voi leikata useammin/harvemmin. Aluksi leikkuri ei uskaltanut myöskään mennä kahden kasvatuslaatikon väliin, mutta tähän auttoi se kun rajasi laatikot erikseen karttaan. Lisäksi oli pientä asetuksien hakua rinnealueiden suhteen, kun leikkuri halusi leikata rinteet erikseen kun asetuksista oli "Maastoon mukautuminen" päällä. Tämän kun otti pois niin leikkaa koko alueen samassa suunnassa.

Äppi on hyvä. Asetuksia löytyy monipuolisesti ja niillä tuntuu olevan oikeasti vaikutusta leikkurin käyttäytymiseen. Leikkuri leikkaa tarkasti, myös läheltä reunoja, ja pysyy selkeästi kartalla todella hyvin. Meillä on yhdessä tontin nurkassa rinnettä (18 astetta tmv) ja tässä leikkuri on hieman ongelmissa, kun kääntyy ahtaassa rinnepaikassa. Kertaakaan ei ole kuitenkaan jäänyt totaalisesti jumiin, vaan yrittää fiksusti useampaan suuntaan pois. Jättää toki pieniä sutimisjälkiä nurmikkoon, mutta ei kaiva itseään jumiin kuten muilla leikkureilla on ilmeisesti tapana. Tämä kannattaa ottaa huomioon jos mittailee omasta pihasta rinteiden kaltevuuksia. Uskon että leikkuri pystyy speksin mukaiseen rinteen kaltevuuteen suoraan leikatessaan, mutta jos leikkuri joutuu kääntymään tuollaisessa rinteessä/nurkassa, niin ongelmia voi olla vastassa.

Leikkuutulos on hyvä ja sähköinen korkeudensäätö myös näppärä näin keväisin, kun nurmikko ei ole joka puolelta päässyt vielä täyteen kasvuun. Olen tähän asti leikannut 45 ja 55mm korkeudella, mutta nyt kun kasvu on päässyt vauhtiin niin pituutta voi alkaa tiputtamaan. Leikkuri tuntuisi kulkevan myös luotettavasti erillisille leikkuualueille pihan poikki asetettua reittiä pitkin, joten tämäkin puoli kunnossa.

Kaikinpuolin toimiva leikkuri siis. Itse olen hyvin kriittinen yleensä näiden kanssa, mutta tämä on päässyt yllättämään todella positiivisesti. Leikkurin rakenne herättää luottamusta ja valitsisin tämän kyllä uudestaankin. Kävi vielä hyvä tuuri, kun Bauhausissa oli hinnoitteluvirhe tämän osalta kuukausi takaperin ja sain leikkurin reiluun 1200 euroon. Kyselin kyllä myyjiltä ja kassalta asiaa, mutta he olivat sitä mieltä että hinta on oikein, vaikka kylteissä ja kuitissa luki i210 ja kasassa oli H210-malleja. Katsotaan aiheuttaako tämä ongelmia mahdollisten takuuhuoltotarpeiden takia tulevaisuudessa. :lol: Huomionarvoista on lisäksi se, että Bauhausista saa 5 vuoden takuun heiltä ostettuihin roboihin (pl. akku).

Malttamattomana itse seurannut niin siellä vaihtelee ne päivät varmaan sen mukaan miten tehdas ehtii toimittaa.

Viikko sitten ei ollut kuin harmaata mallia saatavilla ja sitä isompaa 5000neliön mallia. Pari päivää sitten vaihtui että vain mustaa ja tätä X420-mallia. Varmaan ihan myynti käy.
Mulla näyttää myymälätoimitukselle edelleen 8.6, onneksi 15-vuotta vanha Jonsered etuleikkuri porskuttaa vielä:rolleyes:

Mulla näyttää myymälätoimitukselle edelleen 8.6, onneksi 15-vuotta vanha Jonsered etuleikkuri porskuttaa vielä:rolleyes:
Mulla on itse asiassa valmis noudettavaksi, eilen tullut. Katoksen arvioitu toimitus päivä näyttää olevan 12.6.
Jännä että tuolta ei tullu mitään ilmoitusta. No ensiviikkoon menee kyllä haku ja asennus.

Kaatoitko Gigantin sivuilta onko tullu sulle? Mulle ei tullu mitään ilmotusta mut eilen saapunu.

Dodii, leikkuri (Segway Navimow H210) on ollut tositoimissa pari viikkoa. Kaikinpuolin positiivinen kuva jäänyt, mutta tosiaan kyseessä on talouden ensimmäinen robo.

Kartan kanssa oli hieman opettelua alkuun, eli isommat alueet kannattaa jakaa pienempiin, jolloin eri nopeudella kasvavat alueet voi leikata useammin/harvemmin. Aluksi leikkuri ei uskaltanut myöskään mennä kahden kasvatuslaatikon väliin, mutta tähän auttoi se kun rajasi laatikot erikseen karttaan. Lisäksi oli pientä asetuksien hakua rinnealueiden suhteen, kun leikkuri halusi leikata rinteet erikseen kun asetuksista oli "Maastoon mukautuminen" päällä. Tämän kun otti pois niin leikkaa koko alueen samassa suunnassa.

Äppi on hyvä. Asetuksia löytyy monipuolisesti ja niillä tuntuu olevan oikeasti vaikutusta leikkurin käyttäytymiseen. Leikkuri leikkaa tarkasti, myös läheltä reunoja, ja pysyy selkeästi kartalla todella hyvin. Meillä on yhdessä tontin nurkassa rinnettä (18 astetta tmv) ja tässä leikkuri on hieman ongelmissa, kun kääntyy ahtaassa rinnepaikassa. Kertaakaan ei ole kuitenkaan jäänyt totaalisesti jumiin, vaan yrittää fiksusti useampaan suuntaan pois. Jättää toki pieniä sutimisjälkiä nurmikkoon, mutta ei kaiva itseään jumiin kuten muilla leikkureilla on ilmeisesti tapana. Tämä kannattaa ottaa huomioon jos mittailee omasta pihasta rinteiden kaltevuuksia. Uskon että leikkuri pystyy speksin mukaiseen rinteen kaltevuuteen suoraan leikatessaan, mutta jos leikkuri joutuu kääntymään tuollaisessa rinteessä/nurkassa, niin ongelmia voi olla vastassa.

Leikkuutulos on hyvä ja sähköinen korkeudensäätö myös näppärä näin keväisin, kun nurmikko ei ole joka puolelta päässyt vielä täyteen kasvuun. Olen tähän asti leikannut 45 ja 55mm korkeudella, mutta nyt kun kasvu on päässyt vauhtiin niin pituutta voi alkaa tiputtamaan. Leikkuri tuntuisi kulkevan myös luotettavasti erillisille leikkuualueille pihan poikki asetettua reittiä pitkin, joten tämäkin puoli kunnossa.

Kaikinpuolin toimiva leikkuri siis. Itse olen hyvin kriittinen yleensä näiden kanssa, mutta tämä on päässyt yllättämään todella positiivisesti. Leikkurin rakenne herättää luottamusta ja valitsisin tämän kyllä uudestaankin. Kävi vielä hyvä tuuri, kun Bauhausissa oli hinnoitteluvirhe tämän osalta kuukausi takaperin ja sain leikkurin reiluun 1200 euroon. Kyselin kyllä myyjiltä ja kassalta asiaa, mutta he olivat sitä mieltä että hinta on oikein, vaikka kylteissä ja kuitissa luki i210 ja kasassa oli H210-malleja. Katsotaan aiheuttaako tämä ongelmia mahdollisten takuuhuoltotarpeiden takia tulevaisuudessa. :lol: Huomionarvoista on lisäksi se, että Bauhausista saa 5 vuoden takuun heiltä ostettuihin roboihin (pl. akku).
No saitpa hyvän diilin. 😀 Minkä kaupungin Bauhausissa on myyty H-sarjaa I:nä? Varmaan kannattaa jotenkin dokumentoida/vahvistuttaa tuo, että kuitilla on eri kone kuin mitä on saatu, koska 5v. takuu on Bauhausin eikä valmistajan ja Bauhausin paperikuiteissa ei ole mitään tuote- tai artikkelinumeroita vaan pelkkä nimike. Sinänsä takuun pitäisi päteä ostotositetta vastaan kaikkien tämän vuoden puolella ostettujen roboleikkureiden osalta.

Mulla on itse asiassa valmis noudettavaksi, eilen tullut. Katoksen arvioitu toimitus päivä näyttää olevan 12.6.
Jännä että tuolta ei tullu mitään ilmoitusta. No ensiviikkoon menee kyllä haku ja asennus.
Mä hain omani paikallisesta alkuviikosta ja katos ei ollut mukana. Pitäisi tulla vasta 15.6. Siihen saakka ilman katosta.

Onhan tuo jumalattoman iso kone 😃

Tais olla pelkkä leikkuri melki 30kg.
Oliko asennus helppo?
Tiesin, että tuo on iso, mutta silti koko ja paino yllätti. Kelpaa tuolla ajella 350 neliötä 😃

Asennus oli todella helppo, kesti vaan jonkin aikaa päivitellä uudet ohjelmistot. Satelliitteja löysi heti 16 kpl:tta hyvällä signaalilla ja nopealla lukituksella. Ei tarvetta antennille.

Mulla on nyt kaksi leikkuria pihassa, vanha H800E ja nyt tämä uusi X420E. Molemmat aktiivisena sovelluksessa ja voi valita kumman laittaa ajelemaan 😃

Tuo vanha näyttää kyllä ihan pikkulasten lelulta tuon uuden rinnalla.

Asennus oli todella helppo, kesti vaan jonkin aikaa päivitellä uudet ohjelmistot. Satelliitteja löysi heti 16 kpl:tta hyvällä signaalilla ja nopealla lukituksella. Ei tarvetta antennille.
Olikos tuolle telakalle jotain vaatimuksia, että voiko laittaa talon seinälle räystään alle vai vaatiko avoimen taivaan ylleen? Jos ei siis käytä erillistä rtk-antennia?

Videoita mitä katsellut, niin ilmeisesti suht tasaisen alustan vaatii kuitenkin:hmm:

Olikos tuolle telakalle jotain vaatimuksia, että voiko laittaa talon seinälle räystään alle vai vaatiko avoimen taivaan ylleen? Jos ei siis käytä erillistä rtk-antennia?

Videoita mitä katsellut, niin ilmeisesti suht tasaisen alustan vaatii kuitenkin:hmm:
Mulla on terassia vasten tuo telakka. Eli ei kokemusta räystään alla olemisesta. Tasaisella kivetyksellä kylläkin ja telakkaa ei ole kiinnitetty ollenkaan, on vaan omalla painollaan.

Kaatoitko Gigantin sivuilta onko tullu sulle? Mulle ei tullu mitään ilmotusta mut eilen saapunu.
Asun maaseudulla pikkupaikkakunnalla niin otin kotiintoimituksella. Pitäis 100km ajaa jos hakisi myymälästä. Mut hyvä jos ajat pitää paikkansa. Tänään taas oli tuskaa saada vanha kone käyntiin. 🫣

Meneekö hirveästi vikaan jos tämän hommaa?
Onko jotain oleellisesti parempaa tarjolla tässä hintaluokassa? Tai halvemmalla? Parempia tarjouksia jossain?

IMG_1370.png

Oon lueskellut tätä keskustelua aika monta kymmentä sivua, tsekkaillut arvosteluja + youtube-videoita ja luulisin, että tämä olisi sopivin itselle.

Budjetti on hyvin lähellä tätä. Leikattavaa ei ole kuin noin 250m2 mutta tässä "ruuhkavuosien" arjessa ei vaan ehdi ja silti olisi kiva pitää piha kunnossa. Hieman sokkeloa ja pensaita mitä pitää kierrellä, hiekkalaatikko ja yksi piharakennus, tosin sen taakse ei tarvii mennä. Hiekkaleluja eksynee reitille. Siksi uskoisin, että Lidar olisi parasta olla.

Korkeuseroja on ja johon tämä ei pysty mutta budjetti ei veny +500€-1000€, joten on ihan ok käyttää trimmeriä/leikkuria välillä tuohon 1m x 5m kaistaleeseen joka jäisi hyvin todennäköisesti tällä leikkamatta.

Meneekö hirveästi vikaan jos tämän hommaa?
Onko jotain oleellisesti parempaa tarjolla tässä hintaluokassa? Tai halvemmalla? Parempia tarjouksia jossain?

IMG_1370.png

Oon lueskellut tätä keskustelua aika monta kymmentä sivua, tsekkaillut arvosteluja + youtube-videoita ja luulisin, että tämä olisi sopivin itselle.

Budjetti on hyvin lähellä tätä. Leikattavaa ei ole kuin noin 250m2 mutta tässä "ruuhkavuosien" arjessa ei vaan ehdi ja silti olisi kiva pitää piha kunnossa. Hieman sokkeloa ja pensaita mitä pitää kierrellä, hiekkalaatikko ja yksi piharakennus, tosin sen taakse ei tarvii mennä. Hiekkaleluja eksynee reitille. Siksi uskoisin, että Lidar olisi parasta olla.

Korkeuseroja on ja johon tämä ei pysty mutta budjetti ei veny +500€-1000€, joten on ihan ok käyttää trimmeriä/leikkuria välillä tuohon 1m x 5m kaistaleeseen joka jäisi hyvin todennäköisesti tällä leikkamatta.
Segwaylta i105 riittäisi jos tarkoituksena ei ajaa sitä pientä kaistaa joka liian kalteva. I1-sarja tosin viime vuotista tekniikkaa eli täytyy asentaa RTK:ta varten antenni.

Gigantti ja Power myy i208:aa katoksella hyvään hintaan n. 950e. Tämän vuoden malli eli siinä ei tarvitse antennia ja on veto kaikissa pyörissä. Lelujen tunnistamiseen ja väistämiseen on molemmissa kamera. Segwaylla myös parempi sovellus kuin monilla kilpailijoilla.

Tuo tonninen Yuka mini 2 on tarpeettoman iso noin pienelle pihalle. 800 neliön versio oli jotain viikkoja sitten Bauhausissa 890 tjsp. eli voi mennä tuolla hinnalla myöhemminkin. Appi ja tuen tavoitettavuus ei niin hyvä väitetysti eli kannattaa ottaa takuuta tarjoava jälleenmyyjä väliin varmuuden vuoksi

Dreamen A1 toimii pelkällä lidarilla ja on varmaan myös ihan ok vaihtoehto jos haluaa lidarin tonnin haarukkaan.

• Tykkää
Reactions: JzC
Mitäs näitä rajalangattomia ja tukiasemattomia noin 2000-4000m2 pihoille on tarjolla?
ainakin mammotion, husqwarna ja segway..onko muita?

Segwaylta i105 riittäisi jos tarkoituksena ei ajaa sitä pientä kaistaa joka liian kalteva. I1-sarja tosin viime vuotista tekniikkaa eli täytyy asentaa RTK:ta varten antenni.

Gigantti ja Power myy i208:aa katoksella hyvään hintaan n. 950e. Tämän vuoden malli eli siinä ei tarvitse antennia ja on veto kaikissa pyörissä. Lelujen tunnistamiseen ja väistämiseen on molemmissa kamera. Segwaylla myös parempi sovellus kuin monilla kilpailijoilla.

Tuo tonninen Yuka mini 2 on tarpeettoman iso noin pienelle pihalle. 800 neliön versio oli jotain viikkoja sitten Bauhausissa 890 tjsp. eli voi mennä tuolla hinnalla myöhemminkin. Appi ja tuen tavoitettavuus ei niin hyvä väitetysti eli kannattaa ottaa takuuta tarjoava jälleenmyyjä väliin varmuuden vuoksi

Dreamen A1 toimii pelkällä lidarilla ja on varmaan myös ihan ok vaihtoehto jos haluaa lidarin tonnin haarukkaan.
Osto Bauhaussista tuo näille viiden vuoden takuun, eikös se näin ollut?

Huollon ja varaosien saatavuuteen ja tekniseen tukeen kiinnittäisin myös huomiota.

Osto Bauhaussista tuo näille viiden vuoden takuun, eikös se näin ollut?

Huollon ja varaosien saatavuuteen ja tekniseen tukeen kiinnittäisin myös huomiota.
Viiden vuoden takuu joo jos tänä vuonna ostettu. Oletettavasti reklamaation välittämistä riippuen valmistajasta, mutta ainakin on isompi yritys takana jos pitää asioita edistää.

Netistä monesta paikkaa lukenut, että Mammotionilta ei niin hyvää tukea saanut, mutta vähän vaihtelee kokemuksesta ja varmasti riippuu siitä, millä alueella myyty ja minkälainen kuluttujansuoja siellä pätee. Segway, Husqvarna/Gardena ilmeisesti pätevämpiä tuolla saralla. Dreame, Roborock, Ecovacs, Sunseeker, Lymow, Stiga enemmän ainakin itselle kysymysmerkkejä. Stigalta vähän kehnonlaisesti sai tukea, kun oli normiruohonleikkurin kanssa robleemia. Jollain foorumilla Sunseekeriä pidettiin ihan hyvänä. Lymowia myy niin harva eli enemmän varaisin jälleenmyyjän lihaksiin. Haluisin aatella että Robotti-imureista siirtyneillä Dreamella ja Roborockilla ois toimiva huolto-/tuki-infra, muttei kokemuksia

Viimeksi muokattu:
Päädyin ostamaan Mammotion Yuka Mini 2 800 LiDAR version, hintaan 895€.

Näitä 800 LiDAR versiota ei ole myynnissä Mammotion Suomen sivuilla tai muilla Suomen jälleenmyyjillä mutta saa Amazonin (.de) kautta suoraan valmistajalta toimitettuna. Normaalissa 800-mallissa ei ole LiDARia. Erot Yuka Mini 2 1000 malliin on 4.5 Ah vs. 6.1 Ah akku ja 5 vs. 10 kartta-aluetta. Sama laite vain pienemmällä akulla. Hintaeroa 200€. Tämä sopi itselleni paremmin.

IMG_1380.jpeg

Viimeksi muokattu:
Voisiko joku selittää miten esim nuo mammoetin luba 3 mallit tietää viereisellä nurmikentällä lähes sentilleen missä ne sijaitsee? Mihin se siinä käyttää 4g/wifiä

Voisiko joku selittää miten esim nuo mammoetin luba 3 mallit tietää viereisellä nurmikentällä lähes sentilleen missä ne sijaitsee? Mihin se siinä käyttää 4g/wifiä
RTK korjaussignaalin vastaanottoon.

Karera.fi sanoi:
RTK (Real Time Kinematic) -korjaussignaali on verkon yli välitettävää dataa, jonka avulla satelliittipaikannuksen virheitä voidaan korjata reaaliajassa. Satelliittisignaaliin vaikuttavat useat tekijät, kuten ilmakehän häiriöt, satelliittien ratavirheet sekä signaalin heijastuminen ympäröivistä rakenteista. Näiden tekijöiden vuoksi tavallisen GNSS-paikannuksen tarkkuus jää usein muutamaan metriin. RTK-korjaussignaalin avulla nämä virheet voidaan minimoida, jolloin paikannuksen tarkkuus paranee jopa senttimetriluokkaan.

Päädyin ostamaan Mammotion Yuka Mini 2 800 LiDAR version, hintaan 895€.

Näitä 800 LiDAR versiota ei ole myynnissä Mammotion Suomen sivuilla tai muilla Suomen jälleenmyyjillä mutta saa Amazonin (.de) kautta suoraan valmistajalta toimitettuna. Normaalissa 800-mallissa ei ole LiDARia. Erot Yuka Mini 2 1000 malliin on 4.5 Ah vs. 6.1 Ah akku ja 5 vs. 10 kartta-aluetta. Sama laite vain pienemmällä akulla. Hintaeroa 200€. Tämä sopi itselleni paremmin.

IMG_1380.jpeg
Mites näissä Amazon ostoksissa jos tulee ongelmaa/laitevikaa niin kenen puoleen käännytään?

Viimeksi muokattu:
Sen verran tarkennusta tähän, että 4G/wifi on käytössä RTK:n ja robotin välillä, jos on valittuna netRTK. Normaalissa toiminnassa laitteet kommunikoivat radiotaajuuksien avulla.
Eikös luba 3 ole itsenäinen laite, eli siinä ei ole erillistä RTK asemaa vaan käyttää aina netRTK:ta?

Eikös luba 3 ole itsenäinen laite, eli siinä ei ole erillistä RTK asemaa vaan käyttää aina netRTK:ta?
No niinpä näköjään onkin, en tiennytkään että ne on pudottaneet antennin pois jo näistä uusista malleista. Sinänsä ehkä vähän ongelmallista jos sattuu nettiyhteyksien kanssa olemaan ongelmia, mutta kaipa lidar hoitaa silloin homman kotiin.

Dreame A1 2000 on tuossa nyt viikon verran puuhastellut. Multitronicilla oli pieni erä (oisko ollut viisi) leikkureita tarjouksessa, hiukan reilulla tonnilla lähti normaalin 1490 € hinnan sijaan.

Alue on kahden talon välissä ja ympärillä oleva kohtuullisen tasainen 650mˆ2 yhtenäinen, mutta monimutkaisen muotoinen nurmikko. Puita, pensaita ja muita esteitä on kohtuudella.

Hyvää:
- Helppo asennus. Appiksella oli helppo ajaa leikkuri alueen reunoja myöden ympäri ja sen jälkeen ei välttämättä tarvitse kuin painaa play.
- Leikkuutulos.
- Hiljaisuus. Verrattuna vanhaan McCulloch Robiin tämä on lähes äänetön.
- Mitoitus oikea tälle pihalle, koko alueen leikkaaminen vie robotilta n. 8h.
- Esteiden ja ihmisten väistö, ei tuo kyllä törmäile.

Heikkoa:
- Applikaatiossa nogo -alueiden määritys on aika kankeaa.
- Appi on muutenkin hieman raakileen oloinen, käytettävyys ja loogisuus eivät ihan priimaa.
- Jotkin pihan featuret ovat ongelmallisia: korkeahkot kaivonkannet (ei näe esteenä ja jää kiinni), tiukan kaarevuuden nyppylät ja montut
- Robotti yrittää oletuksena kääntyä paikallaan pyörittämällä vain toisen puolen rengasta ja jää todella herkästi sutimaan kunnes tajuaa peruuttaa vähän ja kääntyä "vauhdissa" tai molempia pyöriä käyttäen.
- Esteiden väistö, robotti on liiankin varovainen eikä aina uskalla esim. ajaa pensaan ja puun välistä (n. 60cm rako josta kyllä mahtuisi) ja välillä väistää voikukkia...

Netissä on moitteita myös ajastuksen toiminnasta. Itsellä se on kyllä toiminut ongelmitta, aloittaa silloin kun on toivottu ja hoitaa tehtävän. Sadetunnistuksesta ei vielä kokemuksia kun vettä ei paljon ole tullut. Ylivarovaista esteiden väistöä voi vähentää määrittelemällä alueen jolla robotti ajaa hitaammin ja luottaa vain puskuritunnistukseen, tätä en ole ehtinyt vielä kokeilla.

Kokonaisuutena tällä hetkellä tuntuu pätevältä laitteelta. 2000mˆ2 on tottakai täysin yläkanttiin. Varmaan tasaista nurmea menisi vuorokaudessa sen verran, mutta en oikeasti tätä kyllä yli 1000mˆ2 alueelle laittaisi.

Viimeksi muokattu:
2021 tuli hankittua omakotitaloon isolle pihalla Husqun 450X automower. Rajakaapelia meni aivan helvetisti, kun tosiaan tontti on puolhehtaaria ja siitä nurtsia ehkä noin 3/5 osa. Nurmi kiertää taloa J-kirjaimen muotoisesti, mutta muuten tramppaa ja paria muuta estettä lukuunottamatta aika selkeä. Nyt on rajakaapeli poikkki ihan tontin päästä, johtuen kun se alue ollut eri käytössä, mutta on se niin paskaa hommaa se rajakaapelin laitto, että ei jaksa alkaa.

Hemmetin hyvin on toiminut, pari kesää sitten alko sekoilemaan eikä saanut yhteyttä GPS:n, meni takuuseen vaihtona uusi kortti ja tänä kesänä vaihdoin akut. Uudessa paketissa oli vanhan kahden akun tilalle vain yksi, ampeeri määrä muuttunut, muuten näytti olevan samat systeemit. Ainoa että tuli ilmoitus "tilapäinen akkuhäiriö", mutta ei näytä kyllä toimintaan vaikuttavan mitenkään, lataa tietenkin nopeampaa.

SIMmi taitaa lakata toimimasta 10 vuoden jälkeen, että pitää sit kattoo miten se toimii ja saako varaosia vai pitääkö hommaa kokonaan uusi. Hyvin on ohjeita toistaseksi löytynyt youtubesta ja ollu kyllä hyvä hankinta.

Dreame A1 2000 on tuossa nyt viikon verran puuhastellut. Multitronicilla oli pieni erä (oisko ollut viisi) leikkureita tarjouksessa, hiukan reilulla tonnilla lähti normaalin 1490 € hinnan sijaan.

Alue on kahden talon välissä ja ympärillä oleva kohtuullisen tasainen 650mˆ2 yhtenäinen, mutta monimutkaisen muotoinen nurmikko. Puita, pensaita ja muita esteitä on kohtuudella.

Hyvää:
- Helppo asennus. Appiksella oli helppo ajaa leikkuri alueen reunoja myöden ympäri ja sen jälkeen ei välttämättä tarvitse kuin painaa play.
- Leikkuutulos.
- Hiljaisuus. Verrattuna vanhaan McCulloch Robiin tämä on lähes äänetön.
- Mitoitus oikea tälle pihalle, koko alueen leikkaaminen vie robotilta n. 8h.
- Esteiden ja ihmisten väistö, ei tuo kyllä törmäile.

Heikkoa:
- Applikaatiossa nogo -alueiden määritys on aika kankeaa.
- Appi on muutenkin hieman raakileen oloinen, käytettävyys ja loogisuus eivät ihan priimaa.
- Jotkin pihan featuret ovat ongelmallisia: korkeahkot kaivonkannet (ei näe esteenä ja jää kiinni), tiukan kaarevuuden nyppylät ja montut
- Robotti yrittää oletuksena kääntyä paikallaan pyörittämällä vain toisen puolen rengasta ja jää todella herkästi sutimaan kunnes tajuaa peruuttaa vähän ja kääntyä "vauhdissa" tai molempia pyöriä käyttäen.
- Esteiden väistö, robotti on liiankin varovainen eikä aina uskalla esim. ajaa pensaan ja puun välistä (n. 60cm rako josta kyllä mahtuisi) ja välillä väistää voikukkia...

Netissä on moitteita myös ajastuksen toiminnasta. Itsellä se on kyllä toiminut ongelmitta, aloittaa silloin kun on toivottu ja hoitaa tehtävän. Sadetunnistuksesta ei vielä kokemuksia kun vettä ei paljon ole tullut. Ylivarovaista esteiden väistöä voi vähentää määrittelemällä alueen jolla robotti ajaa hitaammin ja luottaa vain puskuritunnistukseen, tätä en ole ehtinyt vielä kokeilla.

Kokonaisuutena tällä hetkellä tuntuu pätevältä laitteelta. 2000mˆ2 on tottakai täysin yläkanttiin. Varmaan tasaista nurmea menisi vuorokaudessa sen verran, mutta en oikeasti tätä kyllä yli 1000mˆ2 alueelle laittaisi.
En tajua että mistä joillekkin tulee se fiksaatio että koko piha ajetaan kahdessa tunnissa läpi ja odotetaan viikko seuraavaa kertaa.. (tai sitten ajetaan sitä 5mm kasvua joka päivä pois...)

= Miksi se koko piha pitää yhdessä vuorokaudessa leikata?
Mulla on a1 töissä 1800m² nurmikolla tyylillä ma-la vuorotellaan alue 1, alue2, ja sunnuntai lepopäivä..

Mitä navigaatioon tulee niin tunnistan kommenttisi.
Mutta ainakin a3 awd joka mulla on toisella pihalla on parempi esteiden kanssa ja olen ymmärtänyt että noita ongelmia ratkaisevia softapäivityksiä on myös vanhempiin malleihin ollut tarjolla..-> oletko päivittänyt uusimman laiteohjelmiston? Softapäivitys paransi myös navigointia telakalle ->ainakaan a3 awd ei enää hierrä samalla ajolinjalla nurmikkoa puhki. (En ole vielä kerennyt sitä omaa a1 laittamaan töihin/tarkistamaan onko siihen tullut päivitettyjä softia.)

Robottileikkureista kokemusta jostain 5-10 vuoden takaa, rajalangallisesta McCullochista. Mitä allaolevista suosittelette? Budjetti 0-1000 € mutta joustava, jos rahoille vastinetta.

Piha noin 1000 m2, nurmikkoa siitä n. 300 m2 ja on väisteltäviä puskia, kiveyksiä, peräkärryä yms. Korkeuseroja ei juurikaan ole, jokunen kaivokansi kyllä.

Näitä ajattelin alustavasti (pari sivua täällä lukeneena):
- Mammotion YUKA mini 2 1000 LiDAR & Vision (katos kaupan päälle) n. 1000 €
- Dreame A1 Pro LiDAR 2000 1049 €
- Navimow i208E AWD ("kotiasema" kaupan päälle) 949 €

Kysytääs vielä uudestaan. Ootteko antaneet robon mennä trampoliinin jalkojen yli? Varsinkin nelivedoille ei pitäs olla ongelma?

Vai laittasko sit jotkut tällaset tai laudat.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=oPlUkfDxAMw

Ite laitoin laudat trampan jalkoihin kiinni, jos tulee loivassa kulmassa niin jää siihen päälle sutimaan, niin oli vähän pakko.

Meillä nuo jalat on jo itsestään uponneet sentin pari maahan. Vähän jos tietty kaivas lisää niin ei tarttes sit olla ainakaan huolissaan.
Se myös kestää tuulella aikas paljon paremmin paikalla kun jalat upotettu..Ja pienempi matka pudota trampalta.. Ja leikkurit tykkää kun saa kaikkialta ajella.

Se myös kestää tuulella aikas paljon paremmin paikalla kun jalat upotettu..Ja pienempi matka pudota trampalta.. Ja leikkurit tykkää kun saa kaikkialta ajella.
Juu nuo jalat jos upottas kunnolla maahan ni sit vois kestää myrskyllä. Nyt mulla on muutoin ankkuroitu tuo.

Statistiikka

Viestiketjuista
309 363
Jäsenet
83 488
Uusin jäsen
Cwat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom