Robottiruohonleikkuri kokemuksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Mova 1000 tuli napattua kuukausi sitten Proshopin 699€ tarjouksesta ja siitä muutama kokemus:

Leikkuri itsessään on aivan loistava, mutta äppi hieman tahmea ainakin omalla puhelimella. Joskus jää vaan rullaamaan valikoissa minuutiksi ilman että tapahtuu mitään, sulkemalla pelittää taas, ehkä myös ihan odottamalla mutta ei itse ainakaan jaksa minuuttitolkulla.
Alkuun meni myös hermot kun bluetooth-yhteys katkesi 3-10s välein eikä esim. manuaalisesta leikkauksesta tullut mitään. Tämä korjautui ottamalla wifi pois päältä puhelimesta, en sitten tiedä missä ongelma.

Nurmikkoa on n. 800m2 ja jaoin ne suosiolla kahteen eri mappiin ja splittasin ne vielä kahteen zoneen. Lidarin piirtämä 3d-kuva on uskomattoman tarkka kauaskin ja robo osaa väistellä hyvin mitä tarviikin. Reunat se ottaa todella varovasti ja isolla marginaalilla vaikka asetuksiin laittaisi minimit. Erillinen edge-leikkaus poimii sitten nuo ihan riittävästi. Akku on pieni ja kesto ei kummoinen, mutta eipä tuolla mitään väliä ole sinänsä.

Itse laite ja leikkaus 5/5, äppi 3/5 ja ostaisin joka kerta uusiksikin tuolla hinnalla kun ei ole mitään intoa alkaa leikkiä rajalangalla tai gepsillä. Appin kankeuskaan ei sinänsä haittaa mitään kun HomeAssistantiin löytyy hyvä integraatio joka pyörittää koko hommaa.

Onko kokemuksia osaako tuo ajaa reunat puoliksi nurmikolla ja puoliksi pihakivillä/asfaltilla/soralla jos ne ovat on samassa tasossa vai jättääkö se niissäkin varoja?
 
Vähän offtopic, mutta itse yritän välttää viimeiseen asti giganttia kun takuun kanssa on joka ikinen kerta aivan turhaanpäiväistä vääntämistä. Voiko oikeasti rikkinäisen koneen hyvityksen esteeksi muodostua pahvilaatikon puute?
-vahingosta viisastuneena, olenkin aina kaiken varalta säilyttänyt pakkauslaatikot takuuajan -kaiken varalta ettei jää siitä ainakaan kiinni mahdolliset palautushommat
-tokihan em. ratkaisu vaatii sen että on jonkin verran säilytystilaa käytettävissä
 
Pihasi kuulostaa aika 1:1 verrattuna omaani. Itse keskityin valitsemaan itselle sopivan mallin Segwayn valikoimasta kun kuulosti, että softa on heillä jossain määrin parhaalla tasolla, käyttökelpoisia laitteita nyt varmasti löytyisi monilta valmistajilta. Ensin tilasinkin i208 AWD mallin eli NRTK/RTK, käyttää joko mobiiliverkon avulla signaalia paikannukseen tai sitten voi halutessaan asentaa laatikosta löytyvän RTK antennin jolla muodostaa paikallisen verkon paikannukselle. Aloin kuitenkin arpomaan ettei nuo mahdolliset signaaliongelmat kyllä kiinnosta ja ei ehkä muutenkaan ollut intoa nojata ulkopuolisiin signaaleihin paikannuksen osalta niin vaihdoin i210 Lidar malliin joka tutkailee paikat ja navigoi sen perusteella. Samassa hintaluokassa pyörii molemmat mallit (noin 1000€). Jotain +-10cm heittoja reunoja leikatessa tuntuu tulevan ainakin näin parilla eka leikkuulla, mutta plussana ei kaipaa signaaleita ja esim. telakan sain laitettua sitä myöten terassin alle piiloon.
Tää on ihan hyvää pohdintaa.

Itse oon ymmärtäny että ei kai tuota RTK-antennia tosiaan pakko ole laittaa? Vaihtoehtona eikö tuolle ole että talosta löytyvä WLAN-signaali kantaa robotille asti?

JA, se tärkein: eikö ole näin että ylipäätään tuo RTK tahi 4G tahi WLAN on vaan etäohjausta varten? ELI kääntäen, jos säädän robotille rajat, annan sen touhuta ajastetusti niin ei sillon etäohjausta edes tarvitse? Eli tällöin palattais ehkä kuiteski siihen että Segway ois parempi malli. SAA HAASTAA JA OPPONOIDA!
 
Onko kokemuksia osaako tuo ajaa reunat puoliksi nurmikolla ja puoliksi pihakivillä/asfaltilla/soralla jos ne ovat on samassa tasossa vai jättääkö se niissäkin varoja?
Osaa kunhan vaan ekalla kerralla karttaa tehdessä ajeluttaa sen niin
 
Tää on ihan hyvää pohdintaa.

Itse oon ymmärtäny että ei kai tuota RTK-antennia tosiaan pakko ole laittaa? Vaihtoehtona eikö tuolle ole että talosta löytyvä WLAN-signaali kantaa robotille asti?

JA, se tärkein: eikö ole näin että ylipäätään tuo RTK tahi 4G tahi WLAN on vaan etäohjausta varten? ELI kääntäen, jos säädän robotille rajat, annan sen touhuta ajastetusti niin ei sillon etäohjausta edes tarvitse? Eli tällöin palattais ehkä kuiteski siihen että Segway ois parempi malli. SAA HAASTAA JA OPPONOIDA!
RTK ei ole etäohjausta varten vaan se on laitteen paikantamista varten ja siitä on ne kaksi variaatiota, NRTK jossa pihaan iskettävää antennia ei tarvita ja RTK jossa tarvitaan. Jos et käytä RTK antennia niin silloin laite käyttää omaa NRTK paikannusta eli laitteen 4G yhteyttä muodostamaan sijainnin käyttäen matkapuhelinverkkoa referenssinä. Jos tämä ei omalla pihalla toimi kunnolla, voi joutua RTK antennin ottamaan käyttöön ja etsimään sille parhaan paikan jotta se näkee mahdollisimman paljon satelliitteja ja samalla yltää välittämään tiedon leikkurille, tässä voi olla myös omat haasteensa.

Laitteen etäohjaus ei liity RTK:hon ja sen voi tehdä kun laite on kotiwifin kantamassa tai Segwayn tapauksessa myös 4G:n ylitse joka on ensimmäisen vuoden ilmainen ja tämän jälkeen 30€ vuodessa. Huomiona että NRTK:n käyttö ei vaadi tuon 30 euron maksamista vaikka sekin 4G signaaleja käyttää, kyseinen subscription on lähinnä etäohjausta kotiverkon ulkopuolelta varten.

Summa summarum: oma näkemys on että Lidar on nykyään helpompi. Jos pätäkkää löytyy niin markkinoillahan on myös malleja joista löytyy (N)RTK+Lidar+Vision niin eipähän jää tekniikasta kiinni paikannus ainakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään saan varmaan oman Navimow i210e pron käyttöön niin tiedän paremmin , mutta kaveri kertoi että sen 215 malli ajelee alkuun reunat ulkolinjasta ja sen jälkeen vähän sisimpää ja sen jälkeen ajaa alueen. Johtuisko siitä tuo +-10cm?
Kyllä se juuri noin leikkaa, mutta ei ollut tuosta kyse. Tänään seurasin konetta kun lähti leikkaamaan ja vaikuttaisi, että tämä toinen alue on shiftannut noin 15cm koilliseen. Jättää ison turvavälin kahdella reunalla ja kahdella reunalla taasen menee niin reunassa, että lidarin avulla sitten hidastelee kun aita tulee liian iholle ja välillä melkein tipahtaa ojaan. Pitänee melkein siirtää tuo telakka jonnekin tilavampaan paikkaan. Tuo terassin alusta lienee syntipukki kun hieman ahtaassa välissä reitti sinne, kerran jo appsi herjaski että liekö telakan paikka siirtynyt
 
Kyllä se juuri noin leikkaa, mutta ei ollut tuosta kyse. Tänään seurasin konetta kun lähti leikkaamaan ja vaikuttaisi, että tämä toinen alue on shiftannut noin 15cm koilliseen. Jättää ison turvavälin kahdella reunalla ja kahdella reunalla taasen menee niin reunassa, että lidarin avulla sitten hidastelee kun aita tulee liian iholle ja välillä melkein tipahtaa ojaan. Pitänee melkein siirtää tuo telakka jonnekin tilavampaan paikkaan. Tuo terassin alusta lienee syntipukki kun hieman ahtaassa välissä reitti sinne, kerran jo appsi herjaski että liekö telakan paikka siirtynyt
Pitää testata tuota edge sense ominaisuutta huomenna. Ootko kokeillut?

Screenshot_2026-05-21-19-39-15-36_2ee6bca7c20b21338fe5a7ef294d28f9.jpg
 
Pitää testata tuota edge sense ominaisuutta huomenna. Ootko kokeillut?

Screenshot_2026-05-21-19-39-15-36_2ee6bca7c20b21338fe5a7ef294d28f9.jpg
Juu testasin kertaalleen, mutta ei oikein itsellä toimi kun aidan alla alkaa jo olla pidempää heinää jota ei jaksa pitää nurmikon mittaisena. Laite alkoi siis väistämään heinän vuoksi vielä kauemmas rajatusta reunasta kun toivottu efekti olisi päinvastainen :) Mutta varmasti selkeiden nurmikon rajojen kanssa toimii paremmin. Laitahan omia kokemuksia myös, sieltähän löytyy kolme eri tasoa tuolle senselle myös kun sen on kytkenyt päälle.
 
Mova 1000 tuli napattua kuukausi sitten Proshopin 699€ tarjouksesta ja siitä muutama kokemus:

Leikkuri itsessään on aivan loistava, mutta äppi hieman tahmea ainakin omalla puhelimella. Joskus jää vaan rullaamaan valikoissa minuutiksi ilman että tapahtuu mitään, sulkemalla pelittää taas, ehkä myös ihan odottamalla mutta ei itse ainakaan jaksa minuuttitolkulla.
Alkuun meni myös hermot kun bluetooth-yhteys katkesi 3-10s välein eikä esim. manuaalisesta leikkauksesta tullut mitään. Tämä korjautui ottamalla wifi pois päältä puhelimesta, en sitten tiedä missä ongelma.

Nurmikkoa on n. 800m2 ja jaoin ne suosiolla kahteen eri mappiin ja splittasin ne vielä kahteen zoneen. Lidarin piirtämä 3d-kuva on uskomattoman tarkka kauaskin ja robo osaa väistellä hyvin mitä tarviikin. Reunat se ottaa todella varovasti ja isolla marginaalilla vaikka asetuksiin laittaisi minimit. Erillinen edge-leikkaus poimii sitten nuo ihan riittävästi. Akku on pieni ja kesto ei kummoinen, mutta eipä tuolla mitään väliä ole sinänsä.

Itse laite ja leikkaus 5/5, äppi 3/5 ja ostaisin joka kerta uusiksikin tuolla hinnalla kun ei ole mitään intoa alkaa leikkiä rajalangalla tai gepsillä. Appin kankeuskaan ei sinänsä haittaa mitään kun HomeAssistantiin löytyy hyvä integraatio joka pyörittää koko hommaa.
Joo samat kokemukset omasta mova1000 minkä ostin gigantin tarjouksesta syksyllä. Äppi takkuaa aivan liikaa. Huomannu että ei osaa käynnistää toisen kartan ajastuksia mikä ei ole valittuna sillä hetkellä mutta kiersin sen homeassistantin kautta että vaihan siinä kartan automaatiolla ja apin oma kalenteri ajastus sitten toimii kun on oikea kartta valittuna.
 
Mova Viax ei osannut päättää kartta-aluetta. Lopetuspistettä ei hyväksynyt ollenkaan. Softa ei ollut häävi kokonaisuus.
 
Lisätään vielä tuohon omaan i210 Lidarin offset ongelmaan, että sovelluksen kautta pääsee varsin näppärästi muokkaamaan alueiden rajoja joko piirtämällä tai ajamalla ne uusiksi. Ajoin koko "siirtyneen" alueen reunat uusiksi ja sovelluksesta näkyvästä kartasta pystyikin toteamaan, että aiemmin tallennettu kartta oli siirtynyt juurikin koillisen suuntaan. Pistin leikkurin ajamaan aluetta heti perään ja nyt se kulki käytännössä samoja renkaanjälkiä mitä hetkeä aiemmin kun korjasin reunoja. Jos vain nyt pystyy alue paikallaan vielä seuraavalla leikkuulla niin uskaltaa viimein ajastaa leikkuut.
 
Mammotionin laitteita olen kyllä katsellut. Käytännössä olen katsonut tätä Yuka Mini 800:sta tai Luba 2 Mini 800:sta. Lubassa mietin, että maksanko turhaan nelivedosta, koska piha on tosiaan tasainen. Mutta onko siinä sitten joitain muita ominaisuuksia joita sitten Yukassa ei ole.

Ehkä eniten mammotionissa mietityttää se, että vaatiiko se esteettömän näköyhteyden maa-antennille(RTK?). Jotain tällaista arvostelua olen lukenut, että pitäisi olla esteetön näkymä antennille, että kulmien taakse sen on muuten turha yrittää. Tuossa on suunnilleen piha rajattuna. Antennin sijoittaisin varmaankin tuohon takapihalle mutta seinustat ja vähän edestäkin pitäisi pystyä leikkaamaan. Onko mammotionille ylivoimaista?
1762499037577.png
Tässä yksi kokemus, jos se jotakuta auttaa tekemään valintaa. Viime syksynä kyselin robotin perään ja päädyin Mammotion Yuka Mini 800:seen 622euron hinnalla. Epäilytti voinko noin "halvalla" hinnalla saada toimivaa, kun suurin osa tuntui olevan selvästi kalliimpia ja ajatusmalli on kalliimpi=parempi. Mutta tarjoushintahan tuo oli. Olin laskeskellut etukäteen, että leikattava alue olisi arviolta 400-500m2.

Kun kevät koitti, niin aloitin tekoälyn kanssa sparrailun varsinkin RTK antennin sijoittamisesta, että mikä olisi optimaalinen paikka. Laitoin sille pohjakuvat, todellisia kuvia, räystään muotoja ja kaikkea muuta pohdintaa mitä tuli mieleen asiaan liittyen. Piha on kohti etelää ja oma intuitio oli, että se antenni pitäisi saada sijoitettua suoraan tuolle etelänpuoleiselle seinustalle mahdollisimman keskelle pihaa, keskelle ns. U:n haaroja. Tekoälyn mukaan tämä olikin väärä ajattelutapa ja parempi sijainti RTK antennille oli U:n jompikumpi haara. Tällöin antennin katse osoittaa ulos pihalta ja RTK korjaus tulee koko pihalle ulkoapäin ja se on geometrisesti parempi asia koko leikkuualueelle. En yhtään tiennyt, että jutteleeko se läpiä päähänsä mutta lähdin toteuttamaan. Tärkeintä oli saada antenni nousemaan riittävän selvästi katon yläpuolella, riittävän etäälle metalliräystäästä ja esteetön näkymä varsinkin itä-etelä-länsi akselille, koska siellä suunnalla ne satelliitit ovat. Pohjoisen suunnalla ei tekoälyn mukaan ollut niin väliä.

Vaatihan se vähän jumppaa tuonkin jälkeen. PoE ulkotukiasema piti hankkia, että sain tontin toiseen päähän verkon kuulumaan ja yhteyden robottiin telakassa. Se taas vaati yhtä uutta kytkintä, ryömimistä rossipohjassa ja verkkopiuhan vetämistä talon alla. Sähkömiehellä piti teettää muutamia uusia ulkopistorasioita (ja samalla vaivalla shellyä sähkökaappiin ja vatkaimen latauslaitetta seinälle) ja riittävän korkea tikkaatkin puuttuivat, että sain erillisen antennikiinnikkeen kiinnitettyä seinään. Että juu, tulihan siitä vähän muutakin kustannusta kuin pelkkä robottileikkuri :whistling:

Mutta kyllä se leikkaa. Tein opetusajon ja sen jälkeen lähti leikkaamaan enkä keksi moitittavaa. Todella tarkasti leikkaa määritetyn alueen ja nätisti menee tuonne etupuolelle saakka ja yhteys toimii hyvin. Järjestelmällisesti suoria linjoja pitkin menee. Leikattavaksi alueeksi leikkuri mittasi 300m2, joten oma arvio oli yläkanttiin ja on tyytyväinen olo, että en hankkinut isommalle alueelle tarkoitettua leikkuria. Kahdella latauksella selviää koko pihasta iltapäivän aikana. Tässä tapauksessa olisin turhaan maksanut kalliimmasta. Trimmerillä hoituu sitten reunat. Pointtina tässä varmaan se, että omasta mielestä ei tosiaan kannata ylimitoittaa leikkuria sille leikkuualueelle.

Ehkä se yllätti, että asetuksissa on nekin valinnat, että paikannustilana voisi myös olla iNavi NetRTK ilman erillistä RTK antennia. Ja lisäksi laitteesta löytyi myös sisäänrakennettuna 4G ja vissiin sitten jokin sim-korttikin. Se on voimassa 2027 marraskuuhun asti. Tästäkään en etukäteen tiennyt mitään.

kartta.png


1000039034.jpg
 
Huomannu että ei osaa käynnistää toisen kartan ajastuksia mikä ei ole valittuna sillä hetkellä mutta kiersin sen homeassistantin kautta että vaihan siinä kartan automaatiolla ja apin oma kalenteri ajastus sitten toimii kun on oikea kartta valittuna.
Ai se on oikeasti noin...mietinkin jossain vaiheessa että voiko tosiaan olla. Itsellä pyörii kaikki ajastukset Assistantin kautta niin ei väliä, mutta tuo kannattaa kyllä huomioida että pyrkii tekemään vain yhden kartan jos mahdollista.
 
Onko kellään vielä kokemuksia Mammotion LUBA mini 2 1000 AWD Vision & NetRTK robottiruohonleikkurista? Miten hyvin tuo NetRTK toimii Suomessa käytännössä rajakaapeliin, LiDARiin tai erilliseen RTK-antenniin verrattuna?
 
Peruin oman luba mini 2 awd 1500 tilauksen ja tänään hain kaupasta luba 3 awd 1500. Vähän enemmän joutui köyhtymään mutta eipä tarvitse venata heinäkuuhun asti. Itseasiassa tällä hetkellä robotti leikkaa jo pihaa :cool:. Kaupan päälle tuli (tai siis jälkitoimituksena tulee) vielä suojakatos.
Itse olen samaa vehjettä katsellut ja miettinyt Gardenan vaihtoa tähän. Millaiset on ensikokemukset? Leikkaako reunat hyvin? Pääseekö esim. Marjapuskien juurelle vai kiertääkö matalalla roikkuvat oksat? Jos pihassa mäkiä niin miten selvittää ne? Ymmärtääkseni tää ei tarvitse mitään erillisiä antenneja toimiakseen ja ilmeisen hyvin on suurimmaksi osaksi toiminut
 
Onko kellään vielä kokemuksia Mammotion LUBA mini 2 1000 AWD Vision & NetRTK robottiruohonleikkurista? Miten hyvin tuo NetRTK toimii Suomessa käytännössä rajakaapeliin, LiDARiin tai erilliseen RTK-antenniin verrattuna?
Mammotion Team oli Redditissä vastannut kysymykseen, josta selviää vähän NetRTK vs. LiDAR -mallien eroja:
Hello! Thanks for your interest in our products. Let me walk you through the key differences between the two models.

LUBA Mini 2 AWD 1000It features a Tri-Camera Vision system, NetRTK, and a powerful 10-TOPS AI chip, enabling autonomous multi-zone management and precise mowing — even along complex edges. It maps your lawn automatically with no manual setup required, and performs consistently in shaded or low-light conditions.This model is ideal for small to medium lawns with complex layouts, multiple zones, and relatively few obstacles, delivering safe, accurate, and effortless mowing.

Luba Mini AWD LiDAR 1500 Equipped with solid-state LiDAR, this model excels in lawns with trees, eaves, trampolines, or other obstacles that block signals. It maintains reliable performance even with weak or interrupted RTK signals, making it perfect for complex or heavily shaded gardens.For open, unobstructed lawns, it also offers high precision and efficiency, making it a great choice for most standard residential yards.

You can choose based on your actual lawn environment.Hope this can help you!

Edelleen olisi kiva kuulla oikeita käyttäjäkokemuksia noista.
 
Dreamin 1A Pro mallista kokemuksia pihalla missä reilusti esteitä ? Kuinka paljon tuollainen jättää leikkaamatta eli joutuuko trimmaileen moninkertaisesti vs lykättävä leikkuri ? Gigantissa mainostavat 14pv palautusoikeutta, mutta miten mahtaa toimia robottien kanssa.
 
Dreamin 1A Pro mallista kokemuksia pihalla missä reilusti esteitä ? Kuinka paljon tuollainen jättää leikkaamatta eli joutuuko trimmaileen moninkertaisesti vs lykättävä leikkuri ? Gigantissa mainostavat 14pv palautusoikeutta, mutta miten mahtaa toimia robottien kanssa.
Youtubessa kotokielellä video laitteen toiminnasta. Tiedä häntä miten sponsoroitu tapaus.

Myyn noitakin itse toisella jälleenmyyjällä ja ei lähtökohtaisesti käytettynä oteta takaisin ainakaan täyteen hintaan. Sikäli mikäli on köytön jälkiä ja vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/bv10qOXgc1E?is=w0Obm_Zv0n6RAPj-
 
Robomalleja on hirveästi erilaisia :( Jonkinlainen tulisi kuitenkin löytää. Leikattavaa olisi n. 2000 neliötä ja tasainen tontti. Rajakaapelia tai RTK-asemien ongelmia en halua.
Dreame A2 3000, best bang for the buck, 1300e?
 
Tuli ostettua Brucke 1200bt Tokmannilta. Nakuttelin rajalangan kiinnikkeillä ja tein testiajon, niin useampi kiinnike lähti irti rengaiden kulkiessa päältä. Pitää siis kaivaa maahan, onneksi vain 100 metriä kaapelia.

Mites nuo saarekkeiden kaapelit? Onko miten tarkkaa tuo rinnakkain kulkeminen ja ettei mene ristiin missään vaiheessa? Pitääkö olla rinnakkain vai voiko olla urassa päällekkäin, että tunnistais silti saarekkeeksi. Hurjat kaksi saareketta pihalla, heh. Ja mites jos haluan muokata tuota rajaa nyt samalla, niin voiko löysiä silmukoita tehdä niputtamalla kaapelia uraan, ns löysät pois? Oon yrittänyt hakea hakusanoilla, mutta ei tuu selviå vastauksia.

Ja kaapelin syvyys, voiko olla yli 5 cm syvällä, tunnistaako silti kentän?
 
Tuli ostettua Brucke 1200bt Tokmannilta. Nakuttelin rajalangan kiinnikkeillä ja tein testiajon, niin useampi kiinnike lähti irti rengaiden kulkiessa päältä. Pitää siis kaivaa maahan, onneksi vain 100 metriä kaapelia.

Mites nuo saarekkeiden kaapelit? Onko miten tarkkaa tuo rinnakkain kulkeminen ja ettei mene ristiin missään vaiheessa? Pitääkö olla rinnakkain vai voiko olla urassa päällekkäin, että tunnistais silti saarekkeeksi. Hurjat kaksi saareketta pihalla, heh. Ja mites jos haluan muokata tuota rajaa nyt samalla, niin voiko löysiä silmukoita tehdä niputtamalla kaapelia uraan, ns löysät pois? Oon yrittänyt hakea hakusanoilla, mutta ei tuu selviå vastauksia.

Ja kaapelin syvyys, voiko olla yli 5 cm syvällä, tunnistaako silti kentän?
Saman ankkurin alle kaapeli. Ei pitäis olla väliä meneekö ristiin, mutta voit toki laittaa ne vierekkäin ja tosiaan saman ankkurin alle.
 
Robomalleja on hirveästi erilaisia :( Jonkinlainen tulisi kuitenkin löytää. Leikattavaa olisi n. 2000 neliötä ja tasainen tontti. Rajakaapelia tai RTK-asemien ongelmia en halua.
Dreame A2 3000, best bang for the buck, 1300e?
Mitä arvosteluja on tullut luettua, niin vaikuttaa saavan eniten eurolle vastinetta tuolla hinnalla. Yrittänevät ottaa markkinaa haltuun, kun kaikille jälleenmyyjille sama matalampi hinta toki ilman mahdollisuutta edes RTK-/NRTK-navigointiin. Äpistä olen lukenut, että vähän tönkömpi kuin mitä Navimowissa.

Jos haluaa Segwaylta vaihtoehdon, ehkä i220 Lidar pro vois toimia. Hinta korkeampi, mutta on kameran ja lasermapituksen ohella mahis nrtk:hon, vaikka et sitä varsinaisesti kaivannut. Softakoodattu maksimipinta-ala tosin juuri 2000 neliötä, mutta koska ei ilmeisesti esteitä piha-alueella, ei mene energiaa ja metrejä hukkaan väistellessä. Samoin nrtk saattaa auttaa otusta etenemään järjestelmällisemmin
 
Noin se oli noilla kiinnikkeillä. Kaivan kaapelin siis maan alle seuraavaksi.
toi kaapelin kaivaminen on kyl ihan työlästä, mut ite oon huomannu et jos sen laittaa vaan tarpeeks syvään, ni ei tarvi pelätä et se katkeaa. Mulla on joku 10-15 cm syvyydessä eikä oo tullu ongelmia. Onks sulla mitään käistystä miten se pärjää talven routimisen kanssa? Tääl on aika kovat pakkaset ja maa elää aika paljon. Toi Brükce on hala, mut mietin et kestääkö se elektroniikka vai hajoaako heti talven jälkeen.
 
- maa pehmeää, niin hyppii pois
- osa nurmikosta sammaloitunut, niin ei pysy paikallaan
- lapsi tykkää nykiä kaapeleita maasta
- peuroja takapihalla lähes joka yö

Eiköhän siinä syitä ole tarpeeksi.
 
Viimeksi muokattu:
Jos löytyy rälläkkä saisikos sillä ajettua uran minne kaapelin upottaa? :hmm::)
Itselläni on aika pinnassa kaapeli ja kerran sen poikki sain talvella lumikolan kanssa. Myös nurmikon reuna hiekkaisen parkkipaikan vieressä on hankala kaapelille kun nurmikko on levistynyt hiekan puolelle ja ei ole multaa kunnolla niin ei uppoa siihen....
 
Jos löytyy rälläkkä saisikos sillä ajettua uran minne kaapelin upottaa? :hmm::)
Itselläni on aika pinnassa kaapeli ja kerran sen poikki sain talvella lumikolan kanssa. Myös nurmikon reuna hiekkaisen parkkipaikan vieressä on hankala kaapelille kun nurmikko on levistynyt hiekan puolelle ja ei ole multaa kunnolla niin ei uppoa siihen....
Siis ei tuon uran tekeminen ole haastavaa. Nopeasti sen pystyy tekemään. Lähinnä nuo saarekkeiden kaapelit kysymyksenä, että pitääkö rinnakkain urassa mennä eli pitääkö tehdä leveämpi ura. Meinasin 10 cm syvyyteen laittaa. Ei tuolla tule kolattua, polut teen lumilingolla talveksi lasten leikkeihin ja koiralle. Routimisesta en osaa sanoa, mutta näkee sitten.
 
Siis ei tuon uran tekeminen ole haastavaa. Nopeasti sen pystyy tekemään. Lähinnä nuo saarekkeiden kaapelit kysymyksenä, että pitääkö rinnakkain urassa mennä eli pitääkö tehdä leveämpi ura. Meinasin 10 cm syvyyteen laittaa. Ei tuolla tule kolattua, polut teen lumilingolla talveksi lasten leikkeihin ja koiralle. Routimisesta en osaa sanoa, mutta näkee sitten.
Aivan.. Ainakin RM501 manuaalissa rajauslangat pitäisi mennä alle 5mm etäisyydellä, joten uskoisin että leikkurin kannalta on se ja sama, onko langat päällekkäin ja menee ristiin. Tuossa RM1200BT laitteessa tuli varmaan manuaali mukana mistä sen voi tarkistaa että miten se haluaa langat?.
 
Petkeleellä onnistuu kanssa nopeeta tehdä. Ei ongelmaa siinä, sehän on kuin taltta. Manuaalissa on, että ei saa mennä ristiin ja maksimissaan sentin päässä toisistaan. Teen tuon kaivamisen ja laitan päällekkäin piuhat, vain kaksi saarekekohtaa koko neliönmuotoisessa pihassa. Jos ei noin toimi, niin sitten laitan rinnakkain. Tai jo alkuunsa yritän laittaa rinnakkain kulkemaan. We'll see.

Mennee tosin ensi viikkoon, kun nyt myrskyää.
 
Okei , sitten tuo selviää kun saan laitteen tulille. Sehän vissiin "rakentaa" sitä karttaa kokonaiseksi ensi kierroksen jälkeen? Eli aluksi rajat ja sen jälkeen ajetaan sille alueet mihin ei ole asiaa, kuten maan tasalla olevat kukkaistutukset . Eli jospa se osaa vähentää kukkapenkit, hiekkalaatikot ja pihavajat kokonaispinta-alasta. Jos se mitoittaa neliöt pelkästään rajojen perusteella niin menee oma piha hyvin likelle maksimia eli 1000m2.
Vastauksena itselleni ja muille. Navimow 210 Pro siis mappaa ensin koko alueen neliöt kasaan ja sitten kun karttaan tutustuu tarkemmin, niin osaa vähentää pihavajat ja no go zonet alkuun kartoitetusta alueesta. Aluksi oli yli 1100 neliötä ja nyt näyttää 1072 neliötä kun on löytänyt rajoitukset tontilla.
Ja lisäksi malli on 1000m2 ,mutta ei valitellut missään vaiheessa vaikka olikin kartoittanut tuon 1100m2.
 
Vastauksena itselleni ja muille. Navimow 210 Pro siis mappaa ensin koko alueen neliöt kasaan ja sitten kun karttaan tutustuu tarkemmin, niin osaa vähentää pihavajat ja no go zonet alkuun kartoitetusta alueesta. Aluksi oli yli 1100 neliötä ja nyt näyttää 1072 neliötä kun on löytänyt rajoitukset tontilla.
Ja lisäksi malli on 1000m2 ,mutta ei valitellut missään vaiheessa vaikka olikin kartoittanut tuon 1100m2.
Meanwhile dreame/mova ei vähennä kieltoalueen neliötä kartasta. Mulla on kiva sireeniaita keskellä nurtsia joka vie varmaa 200neliöö hukkaaan.
 
Vastauksena itselleni ja muille. Navimow 210 Pro siis mappaa ensin koko alueen neliöt kasaan ja sitten kun karttaan tutustuu tarkemmin, niin osaa vähentää pihavajat ja no go zonet alkuun kartoitetusta alueesta. Aluksi oli yli 1100 neliötä ja nyt näyttää 1072 neliötä kun on löytänyt rajoitukset tontilla.
Ja lisäksi malli on 1000m2 ,mutta ei valitellut missään vaiheessa vaikka olikin kartoittanut tuon 1100m2.
Geminin mukaan ko laite sallii 20% ylityksen neliömäärissä. Mielenkiintoista ja hyvää tietoa laitteiden ostajille
 
Geminin mukaan ko laite sallii 20% ylityksen neliömäärissä. Mielenkiintoista ja hyvää tietoa laitteiden ostajille
Liekkö mitoitusta kuitenkaan kannattaa vetää aivan rajoille? Akun ikääntyessä voi tulla haasteita jaksaako leikata koko aluetta. Samaten pienelle akulle tulee enemmän syklejä, ei akku kuluu nopeammin.
 
Geminin mukaan ko laite sallii 20% ylityksen neliömäärissä. Mielenkiintoista ja hyvää tietoa laitteiden ostajille
Okei, hyvä tietää jos näin on . Joku aiemmin puheli , että olisi yli menevää neliömäärää kiristetty Navimoweissa. Nythän tuokin asia on todettu, että 1000m2 on max suositeltu koko ja vähän yli kärsii kartoittaa . Sitä en tosin tiedä onko se sitten se tasan 1200m2 /+20% . Työtiloiksi voi valita Tarkkuus-normaali ja tehokas leikkuu. Olen käyttänyt normaalia tähän mennessä ja jos joka zonen ja neliön valitsee ajettavaksi niin melkein saa työn valmistuttua aloittaa jo toista kierrosta. Varsinkin jos rajojen kierto on myös päällä ennen varsinaista leikkausta. Oma nurtsi sen verran viriili ja kai tuo akku on mitoitettu niin, että maks rajoilla jo mennään. Hyvin tuolla pärjää , mutta aamusta iltaan kestää koko kierros ajattaa.
Voisi seuraavaksi kokeilla tehokas tilaa ainakin avoimella takapihan zonella.
 
Liekkö mitoitusta kuitenkaan kannattaa vetää aivan rajoille? Akun ikääntyessä voi tulla haasteita jaksaako leikata koko aluetta. Samaten pienelle akulle tulee enemmän syklejä, ei akku kuluu nopeammin.
Aluksi koko 1072m2 oli vain yhtä zonea ja i210e aloitti aina etupihalta läheltä telakka. Siinä kävi niin että vekotin ajoi sellaisia paikkoja mm. puiden lomassa jossa kuivempaa ja vielä edellisen leikkuun jäljeltä lyhyttä nurmea. Eli leikkasi käytännössä tyhjää. Muutaman kierroksen perusteella itsekkin oppi mitkä alueet kannattaa jakaa.
Nyt seuraavaksi ajattelin tehdä aikataulut niin että etu- +sivupihan leikkuuta voi harventaa ehkä joka toinen päivä ajettavaksi ja kosteamman takapihan voi käydä kerran päivässä. Yksi tien viereinen ojan penkkakin on kartoitettu mitä ajelin ennen käsileikkurilla vain kerran viikkoon. Nyt robo voi käydä sen ajamassa silloin tällöin. On vanhaan rajalangalliseen verrattuna niin eri liikehtimiskyky kun on AWD.
Tällä varmaan saa siimaa annettua koneelle ja akulle ettei joudu tyhjää ajamaan itseään loppuun.
 
Okei, hyvä tietää jos näin on . Joku aiemmin puheli , että olisi yli menevää neliömäärää kiristetty Navimoweissa. Nythän tuokin asia on todettu, että 1000m2 on max suositeltu koko ja vähän yli kärsii kartoittaa . Sitä en tosin tiedä onko se sitten se tasan 1200m2 /+20% . Työtiloiksi voi valita Tarkkuus-normaali ja tehokas leikkuu. Olen käyttänyt normaalia tähän mennessä ja jos joka zonen ja neliön valitsee ajettavaksi niin melkein saa työn valmistuttua aloittaa jo toista kierrosta. Varsinkin jos rajojen kierto on myös päällä ennen varsinaista leikkausta. Oma nurtsi sen verran viriili ja kai tuo akku on mitoitettu niin, että maks rajoilla jo mennään. Hyvin tuolla pärjää , mutta aamusta iltaan kestää koko kierros ajattaa.
Voisi seuraavaksi kokeilla tehokas tilaa ainakin avoimella takapihan zonella.
Toi tehokas tila saattaa nopuettaa, mut ite oon huomannu et se jättää helpommin siimaa jos nurtsi on vähänkään krokeempaa. Tosin jos on avoin alue ni varmaan toimii hyvin.
 
Nyt on Navimow 105i ajellut pari päivää vähän alle 200 neliön pihaakompleksia. Etupihalla tasaista baanaa ja takapihalla sokkeloa ja trampoliinia minkä jaloissa pyöriä. Sijoitin antennin lasikatoksen viereen ja telakan suoraan talon seinustalle. Äppi vinkui, että kehnot paikat, mutta uskollisesti jatkoin ajoa tuosta.
Rajojen opetus onnistuu vain manuaalisesti, ilmeisesti ainakin alkuun. Rajojen opetuksen jälkeen kun robo lähti leikkaamaan aluetta, jotain meni vituiksi. Ilmeisesti kartan skaala meni jotenkin mönkään kun äpistä katsoessa robotti oli tontin rajalla, mutta todellisuudessa kääntyi puolessa välissä pihaa. Opetin rajat seuravaana päivänä uudestaan ja pistin leikkaamaan. Tällä kertaa meni juuri kuten pitääkin ja robo ajeli nurtsia näppärästi.
Vastoin ohjeita pistin kaverin töihin, kun ruoho oli vähän liian pitkää ja sain kyllä huomata eron työnnettävään ja silppuavaan leikkuriin. Robotti vain katkaisee ruohon eikä todellakaan silppua sitä. Eihän tuolla jatkossa ole mitään merkitystä kun ajaa joka päivä.

Ostaisin leikkurin uudestaankin. Äppi toimii hienosti, robotin sijainti päivittii hyvin reaaliaikaisesti sovellukseen, josta löytyy muutenkin kaikki tarpeellinen. Paikannuskin toimii epäoptimaalisista antennin/telakan sijoittamisesta huolimatta ensimmäisen ajon jälkeen hyvin kun vehje otti kamera-avustuksen RTK:n kaveriksi.

Hieman sylettää periaate siitä, että paikannusta varten pitää ostaa vielä erikseen toista sataa maksava palikka laitteen sisälle. Ehkä askartelen vain airtagin johonkin laitteen sisälle. Vaikka eihän tuolla pitäisi pystyä mitään tekemään ilman pääsykoodia, mutta eihän se sen varastamista ehkäise.
 
Mites nelivetojen omistajat oletteko antaneet leikkurin mennä trampoliinin jalkojen yli? Tuossa ei kait pitäisi olla mitään ongelmaa kun putki on varmaan joku 50mm ja siitäkin osa uponnut maahan.
Pystytolpat ei liene ongelma? Kai ne tunnistaa nuo ja ei niihin törmäile? Leikkuri tulee oleman siis Navimow X420e mut taitaa kaikki nelivedot ylittää tuolaiset esteet.
 
Viimeksi muokattu:
Mammotion Yuka Mini 800 pyörinyt pihalla nyt muutaman viikon ja on tuo kyllä herkkä ilmoittamaan, että joku pyörä ilmassa ja pysäyttää koneen. Jos satun olemaan kotona, saa tuon bluetoothilla liikahtamaan ja leikkuun saa takaisin päälle. Käytännössä siis pystyisi tuohon itsekin, mutta ei suostu sitä tekemään. Onko kellään tähän mitään apua?

Onku muuten mitään neuvoja käyttöön esim. asetuksia? Laitoin leikkuutehtävän toistumaan ma, ke ja pe.
 
Mammotion Yuka Mini 800 pyörinyt pihalla nyt muutaman viikon ja on tuo kyllä herkkä ilmoittamaan, että joku pyörä ilmassa ja pysäyttää koneen. Jos satun olemaan kotona, saa tuon bluetoothilla liikahtamaan ja leikkuun saa takaisin päälle. Käytännössä siis pystyisi tuohon itsekin, mutta ei suostu sitä tekemään. Onko kellään tähän mitään apua?

Onku muuten mitään neuvoja käyttöön esim. asetuksia? Laitoin leikkuutehtävän toistumaan ma, ke ja pe.
Täällä mini 800 pyörinyt viime kesästä lähtien. Ei ole kyllä tuollaista ongelmaa ollut. Joka puhdistuksen yhteydessä suihkin WD-40:tä etupyörien akseleihin. Kuten sanoin on toiminut kuin unelma. Eikä piha ole mikään golfkenttä.
 
Mammotion Yuka Mini 800 pyörinyt pihalla nyt muutaman viikon ja on tuo kyllä herkkä ilmoittamaan, että joku pyörä ilmassa ja pysäyttää koneen. Jos satun olemaan kotona, saa tuon bluetoothilla liikahtamaan ja leikkuun saa takaisin päälle. Käytännössä siis pystyisi tuohon itsekin, mutta ei suostu sitä tekemään. Onko kellään tähän mitään apua?

Onku muuten mitään neuvoja käyttöön esim. asetuksia? Laitoin leikkuutehtävän toistumaan ma, ke ja pe.
Kannattaa jotain voiteluainetta suihkauttaa aika-ajoin eturenkaiden akselitappeihin. Sinne kerääntyy kaikenlaista roskaa ja sitten ne ei enää niin herkästi liiku ylös ja alas, tuo johtaa sitten juuri siihen koneen stoppaamiseen. Asetuksia kannattaa kokeilla vähän oman maun mukaan sopiviksi, satunnaisella kulmalla saa ainakin siistin nurmikon ilman raitoja.
 
Mammotion Yuka Mini 800 pyörinyt pihalla nyt muutaman viikon ja on tuo kyllä herkkä ilmoittamaan, että joku pyörä ilmassa ja pysäyttää koneen. Jos satun olemaan kotona, saa tuon bluetoothilla liikahtamaan ja leikkuun saa takaisin päälle. Käytännössä siis pystyisi tuohon itsekin, mutta ei suostu sitä tekemään. Onko kellään tähän mitään apua?

Onku muuten mitään neuvoja käyttöön esim. asetuksia? Laitoin leikkuutehtävän toistumaan ma, ke ja pe.
@tigerman ja @PlanB kiitti! Tuostahan löytyy ihan Mammotionin oma video:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=ogWaCwvuRw4

Muita tutoriaaleja:
Mammotion Tutorials - Youtube
 
Viimeksi muokattu:
Petkeleellä onnistuu kanssa nopeeta tehdä. Ei ongelmaa siinä, sehän on kuin taltta. Manuaalissa on, että ei saa mennä ristiin ja maksimissaan sentin päässä toisistaan. Teen tuon kaivamisen ja laitan päällekkäin piuhat, vain kaksi saarekekohtaa koko neliönmuotoisessa pihassa. Jos ei noin toimi, niin sitten laitan rinnakkain. Tai jo alkuunsa yritän laittaa rinnakkain kulkemaan. We'll see.

Mennee tosin ensi viikkoon, kun nyt myrskyää.
Olipas työlästä tehdä. En suosittele kenellekään. Olisiko nelisen tuntia mennyt kaivaa ura ja laittaa kaapeli. Nyt saa vähän aikaa olla ja jos ei kävelemällä päältä mene ura kiinni, niin laitan multaa päälle. Kasvaa sit nurmikko siihen jollakin aikavälillä.

Valmistajan ohjeen mukaan pitäisi viikko odottaa, että alkaa korkeutta tiputtelemaan. Onko tuolla mitään väliä oikeasti? 6 cm leikkaa kyllä jotain pois, lauantaina ajoin nurmen työnnettävällä koneella. Ei vaan jaksais odotella siistiä, lyhyttä jälkeä viikkokausia. Kärsimätön sielu.
 
Onko palstalla muita kohtalontovereita jotka on hommannut robottileikkurin ilman rajalankaa itärajan alueella?

Täällä yksi toveri hankki juuri Stigan A10V ja täytyy varmaan laittaa hanskat naulaan asennuksen suhteen. Ei onnistu laiteasennus eikä leikkuualueen rajaus GPS ja 4g yhteyksien häiriöiden kera.
Tai sitten ei vain riitä ammattitaito asentaa kyseistä leikkuria.

Mites olisko hyviä asennus vinkkejä antaa muuta kuin, että palauta laite kauppaan tai pistä myyntiin "halavalla" kaupunkieläjille 😏
 
Onko palstalla muita kohtalontovereita jotka on hommannut robottileikkurin ilman rajalankaa itärajan alueella?

Täällä yksi toveri hankki juuri Stigan A10V ja täytyy varmaan laittaa hanskat naulaan asennuksen suhteen. Ei onnistu laiteasennus eikä leikkuualueen rajaus GPS ja 4g yhteyksien häiriöiden kera.
Tai sitten ei vain riitä ammattitaito asentaa kyseistä leikkuria.

Mites olisko hyviä asennus vinkkejä antaa muuta kuin, että palauta laite kauppaan tai pistä myyntiin "halavalla" kaupunkieläjille 😏
Tuli juuri viikonloppuna asennettua kyseinen laite. Itärajalle matkaa muutama kymmenen kilometriä. Hummo pelasi ihan nätisti, kunhan telakka vietiin keskellä pihaa olevan grillikodan kylkeen peltikattoisen pihavajan katveesta.

Minulla ei ole aiempaa kokemusta robottileikkureista mutta ylätti kuinka huonosti tuo kestää oikein minkäänlaisia epätasaisuuksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 363
Viestejä
5 248 844
Jäsenet
83 488
Uusin jäsen
Cwat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom