Ratkaistu Robocopy ja Error 5: Access Denied

Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
184
Hellurei!

Elikkäs, olen ajamassa Robocopya järjestelmänvalvojana CMD:ssä sisäiseltä kovalevyltä NAS-palvelimeen (käyttis FreeNAS ja käyttökoneen W10 Pro!). Sijainti mihin yritän ajaa, on liitetty resurssienhallinnasta Z-asemaksi. Kuitenkin, tuo aina tyssää virhekoodiin Error 5: Access Denied.

Olen ajanut muotoa:

robocopy <source> <destination> /MIR /sec /fft /log+:"c:\LOG\copy_log.log" /ndl /w:5

Olen välillä pistänyt osoitteen destination kohtaan muotoon Z:\ ja milloin //*ipaddress*/*share*/

Kirjaudun palvelimeen erillisellä käyttäjällä, jonka salasana on erilainen kuin pääkäyttäjän. RichCopy kuitenkin pystyy tekemään syncin sekä Acronis pystyy. Eli kirjaimellisesti kaikki muut paitsi Robocopy. Ja Robocopy pystyy ajamaan suoraan myös jos tämän Sharen sisälle tekee kansion ja pistää sen vain destinaatioksi.

Nyt kuitenkin on sormi suussa, missä kohtaa ottaa luvat vastaan. Itse ehkä enemmän taivun osoittamaan FreeNASin säätöjä... mutta en suoraan tiedä mitä.

Onkos kellään neuvoa miten tämä korjataan?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
robocopy käyttää vissiiin wanhaaa ms-dos tsydeemiä, tms. joka ei taida vissiinkään hanskata uudempia smb tietoturva rajoituksia
laita freenassissa pienimmäksi sallituksi smb arvoksi - (eli alin mahollinen) ja sammuta cifs palvelu ja käynnistä uudestaan.
Niin johan alkaa robocopy toimimaan.

Sanomattakin kai selvää että haittajutut leviää myös helpommin kun ei ole tiukkoja smb mallia käytössä. Ja että yritys verkossa tämä on NO NO NO, kotona tuskin on niin nöpönnuukaa.

Seurailen topikkia mielenkiinnolla olisiko jollain nykyaikaisempaa ratkaisua tuohon :)

Edit: Hetkinen pystyt kuitenkin freenas kansioon kopioimaan, mutta et juurikansioon. Kuulostaa että ryhmän oikeudet on väärin luotu?
Minulla ei ole tämän enempää tuosta ongelman casesta tietoa, tai muuta ratkaisua.
Äkkiähän tuon tosin kokeilee oliko smb versiossa vaikutusta..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
184
Edit: Hetkinen pystyt kuitenkin freenas kansioon kopioimaan, mutta et juurikansioon. Kuulostaa että ryhmän oikeudet on väärin luotu?
Minulla ei ole tämän enempää tuosta ongelman casesta tietoa, tai muuta ratkaisua.
Äkkiähän tuon tosin kokeilee oliko smb versiossa vaikutusta..
Kansio mihin yritän kopioida, on ns. FreeNASin Dataset-kansio. Tänne pystyn Windowsissa normaalisti kopioimaan, kirjoittamaan, poistamaan, myös RichCopylla. Mutta en Robocopylla.

Pistän testiin tuon SMB arvon muutoksen testiin. Tuttava myös epäili että oikeuksissa voi olla ongelmana, esimerkiksi attribuuttien kirjoitusrajoitus. Pitää selvitää mistä kiikastaa.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
184
Vika löytyi. FreeNASissa oli lupasäädöt ihan päin honkia. Jostain kumman syystä vaikka kirjauduin tunnuksilla sisään jotka kuuluivat tuon kansion omistusryhmän jäsenelle, olin silti ns. "Other" käyttäjä, eli periaatteessa ilman mitään virallista käyttäjää. Pitkän selvitettelyn jälkeen, vaikka Unix-muodossa olevat permissionit oli RWXRWXRWX tietyssä vaiheessa, eli kaikilla oli luku, kirjoitus ja suoritus -luvat, silti esimerkiksi Windowsin käyttöoikeudeksien listauksessa kansiokohtaisesti, monista kansioista puuttui kirjoitusoikeus täysin. Kansioihin oli vain katselu sekä lukuoikeus, ei kirjoitus saati muokkausoikeutta. Pitkän tappelun jälkeen poltatin päreeni Unix-säätöön ja vaihdoin Permission typen Unix muodosta Windowsiin, jonka avulla säädin Windowsista oikeudet kuntoon. Pari reboottia ja recursive ajoa niin homma lähti toimimaan.

Ainut vain että jonkin NTFS virheen vuoksi /SEC ominaisuus ei toimi (tarkkaa koodia en muista, johtuu hyvin todennäköisesti ZFS tiedostoformaatista), mutta se ei minua haittaa, koska /COPY:DAT ajaa minulle aivan tarvittavat asiat. Tietysti kun lisäsi /FFT koodiin, /Z muodon, sekä /A-:SH -koodin. Etenkin viimeisempi korjaa sen ongelman mitä minulla kävi ensimmäisillä onnistuneilla ajoilla: Robocopy muutti kaikki tiedostot ja kansiot piilotetuiksi järjestelmäkansioiksi, jotka katosivat kohteesta. Tuo komento korjaa sen, poistamalla tuon attribuutin tiedostoista. Tuo kansio mitä kopioin ei sisällä kuin videotiedostoja, kuvia ja asiakirjoja, ei omaa mitään järjestelmäpohjaista, joten se ei minua haittaa, etenkin kun mustalistasi tuosta operaatiosta roskakorin ja System Volume Information kansion.

Seurailen tilannetta ja komentojen toimivuutta, mutta toistaiseksi vaikuttaisi siltä että Robocopy toimii normaalisti, sekä myös /mon -komennon kanssa. Lisään tähän matkalla esiintulevia ongelmia tai asioita!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 234
Viestejä
4 331 703
Jäsenet
72 152
Uusin jäsen
Monsku

Hinta.fi

Ylös Bottom