Road trip (tien päällä) matkustamiseen liittyvää keskustelua

Liittynyt
10.08.2021
Viestejä
3 628
Tehdääs tällainen uusi keskustelunavaus liittyen road trippailuun eli tien päällä matkustamiseen, sillä en löytänyt tällaista aiheeseen liittyvää viestiketjua. Haluaisin tällä vähän tsempata muitakin sellaisia, jotka ovat tällaista matkustelua harkinneet, mutta eivät ole vielä lähteneet toteuttamaan. Tällaista yleistä keskustelua, mieltä askarruttavien kysymyksien esittämistä ja vinkkien jakamista.

--- Oma kertomus: ---

Aloitin nyt vuonna 2023 autolla matkustamisen Suomen ulkopuolella. Olen ollut nuorempana perheen kanssa Baltiassa roadtripillä isän ollessa kuskina, mutta onhan se aivan erilaista olla itse kuskina ja varsinkin kun aiemmasta tuollaisesta Suomen ulkopuolisesta road tripistä on 16 vuotta aikaa. Olisin aloittanut tämän projektin jo muutamia vuosia aiemmin, mutta sitten alkoi koronan aikakausi ja se pilasi suunnitelmani. Ennen kuin lähdin ulkomaille seikkailemaan, niin kokeilin staminaani ajamalla ekaksi Salosta Rovaniemeen sekä lähes heti perään Salosta Kajaaniin ja takaisin. Tulipahan nähtyä ekaksi kotimaata vähän paremmin, ennen kuin tuli lähdettyä katselemaan ulkomaita.

Olen nyt käynyt lähes kaikissa EU-maissa autoilemassa kuin myös muutamissa EU:n ulkopuolisissa maissa, näiltä nykyisiltä ulkomaanreissuilta ajopäiviä on kertynyt yhteensä 18 kpl verran ja samalla kilometrejä yli 22 tuhatta. Tyypillisesti kilometrejä on kertynyt päivittäin vähintään 500, yleisemmin 500-1000 väliltä. Joitakin noista ajopäivistä olen ajanut yötäpäivää (pahimmillaan ajanut samoilla silmillä 2500 km, en suosittele samaa). Ajopäivien aikana autossa on tullut myös nukuttua yhteensä 12 yötä (ihan makuu-asennossa, niin ei kovin paha suoritus, vaikkei kovin mukavaakaan, mutta rahaa säästänyt hyvin nukkumalla autossa).

--- Autoihin liittyen: ---

Monet varmaan ajattelee niin, että auton pitää olla mahdollisimman uusi edes suunnitellaakseen jotain kunnon road trippiä. Itse ajan melko vaatimattomilla autoilla ja mielestäni on tärkeätä, että auto on simppeliä tekniikaltaan. Jos sinulla on auto, missä tekniikka on monimutkaisempaa, niin sen korjaaminen/korjauttaminen voi olla paljon hankalampaa kuin Suomessa. Jo ihan siitä syystä jossei osaa paikallista kieltä ja sitten varaosien saatavuuskin voi olla heikkoa, koskien myös merkkihuoltoa. Eikä oikein missään muualla Euroopassa ole Motonetin kaltaista kauppaa isolla varastolla. Jos auto on tekniikaltaan simppeliä, niin parhaimmillaan sen korjaa itse tien päällä. Tässä mielessä olisi kyllä hyvä, että on edes jonkinlaista tietotaitoa miten autoja korjataan ja ennen kaikkea pitää vähän jotain varaosia (myös renkaanpaikkausainetta jossei ole vararengasta) ja jotain työkaluja kannattaisi olla mukana (myös joku pumppu jos pitää saada laitettua renkaaseen ilmaa).

Tietenkin olisi hyvä olla sellainen menopeli, joka ei kauheasti kuluta. Monissa maissa polttoaineet ovat reippaasti halvempia kuin mitä täällä Suomessa, mutta joissakin paikoissa voi olla ihan yhtä kallista tai jopa kalliimpaa. Riippuen ihan maan yleisestä hintatasosta ja ihan sijainnistakin, esim. moottoritien varrella voi olla paljon kalliimpaa kuin jossain vähänkään syrjemmässä. Sähköautoihin liittyen en osaa antaa neuvoa. Tietenkin mitä isompi akusto, sen parempi.

Auton ei välttämättä tarvitse olla farmari, pakettiauto, asuntoauto tai auto + asuntovaunu. Se voi olla ihan vaan porrasperä tai viistoperä. Tosin mitä tilavampi auto, sen mukavampi sen kanssa on matkustaa. Olisi hyvä jos auton etu- tai takapenkit pystyisi kaatamaan tarvittaessa vaakatasoon, jotta pääsisi tarvittaessa lepäämään tai nukkumaan ihan makuuasentoon. Mukavuutta tuovat tyynyt ja peitto/viltti tai tarvittaessa makuupussi jos on vähän kylmemmät kelit. Kannattaa huomioida, ettei oikein missään ole sellaisia hotelleja/hostelleja/motelleja/AirBnB-kämppiä, joihin voisi sisäänkirjautua klo 24 jälkeen (tällöin saattaa joutua nukkumaan autossa jossei muuallekaan kerkeä).

/ Välihuomautus: /

No, ei sen menopelin tarvitse olla edes auto. Jotkut menee prätkälläkin ja jotkut menee polkupyörälläkin (ja joillakin on vielä erillinen "peräkärry" polkupyörän takana mukana). Itse nostan hattua niille, jotka menevät polkupyörällä. Aion tehdä seuraavaksi saman tempun menemällä Helsingistä Travemündeen laivalla polkupyörä mukana, tosin aion ottaa rennosti tavanomaisen citypyörän kanssa. Oman kokemuksen perusteella Tallinna ja Ahvenanmaa ovat helppoja ja hyviä kohteita polkupyörän kanssa. Varmasti Tukholmakin.

--- Yleisiä vinkkejä: ---

On hyvä ottaa selvää muiden maiden asioista ennen kuin niissä menee käymään (kannattaa katsoa myös Suomen ulkoministeriön nettisivuilta ajankohtaiset tiedot). Auton papereita kannattaa pitää mukana ja jos meinaa reissata EU:n ulkopuolelle, niin sitten myös green card eli vihreä kortti matkalle mukaan autovakuutusta varten. Suomessa on tottunut siihen ettei ole mitään tietulleja taikka tiemaksuja, mutta näin on aika harvassa maassa Suomen lisäksi. Sakkoa voi tulla perästä päin jos jättää tietämättä tai tietoisesti tiemaksut maksamatta (tietullejahan et pysty aina edes ohittamaan jos ovat saman tien varrella, siinä missä tiemaksujen osalta autoja valvotaan esim. valvontakameroilla. Eri maiden tiemaksuja voi maksaa etukäteen netin kautta). Tiemaksut koskevat yleensä vain moottoriteitä, eivätkä maanteitä. Eli niitäkin pystyy välttelemään, matka vaan kestää pidempään. Ylinopeutta kannattaa tietenkin välttää, sillä kyllä ne peltipoliiseistakin tulevat sakot löytävät perille kotiin saakka. Ja jos sakkoja tulee, niin ne kannattaa maksaa jossei halua vielä suurempia sakkoja tai oikeustapausta.

Maksulliset, tietullilliset moottoritiet voivat olla aika kalliita, aika tyypillinen hinta on 10 € / 100 km. Turistille tämä ei välttämättä niin paha asia ole, sillä tämän ansiosta moottoriteillä on rauhallisempaa kuin mitä ilman tietulleja olisi. Toisaalta esim. kesällä pahimpaan ruuhka-aikaan nämä mokomat tietullit aiheuttavat pahoja ruuhkia. Paikallisia nämä tietullit ottavat varmasti pahasti päähän. Ranskassa on vielä niin, että itse valtio vain omistaa moottoritiet, mutta lähes kaikkia niistä ylläpitääkin erilaiset yksityiset isot yritykset, jotka vetävät itselleen valtavan suuret voitot (ja sinä joudut pysähtymään tietulleihin maksamaan).

En myöskään suosittele ketään lähtemään kovin helposti yksin matkaan, aina olisi hyvä olla joku matkassa mukana. Luotto/pankkikortteja kannattaa olla useampia, käteistä olisi hyvä olla myöskin, vähintään euroissa (Euroopassa on vaan edelleen aika monta maata omien valuuttojensa kanssa) ja passista/henkilökortista sekä ajokortista kannattaa ottaa kuva vaikka kännykkään talteen jos sattuu hukkumaan, niin pystyy tarvittaessa jollakin todistamaan henkilöllisyytensä. Google Mapsin lisäksi kannattaa olla myös Here WeGo ja siihen offline-kartat. Autossa kannattaa olla myös kojelauta/tuulilasikamera kuvaamassa, ihan vain varmuuden vuoksi.

Olisi myös hyvä osata muitakin kieliä englannin lisäksi tai edes vähän opetella jotain alkeita niiden maiden kielistä jonne meinaa mennä. Ei pidä turvautua pelkästään englannin varaan, sillä ei tule pärjäämään Euroopassa. Sillä pärjää vain siellä missä on turisteja, muttei välttämättä missään muualla. Eikä omaa englannin taitoa pidä hävetä, perisuomalainen rallienglantikin on yleisesti ottaen parempaa kuin mitä muut eurooppalaiset yleisesti ottaen osaavat. Google Translateen saa ladattua kieliä offline-käyttöä varten. Google Lens on myöskin hyvä apuri.

Aivan kaikkialla ei tietenkään kannata autossa nukkua, vaan yleensä kannattaa suosia sellaisia paikkoja, missä on muitakin. Rekkaparkeilla eivät rekkapenat nukkuisi, jos siellä olisi turvatonta. Aina auki olevien huoltoasemien parkkipaikat hyviä ja suosittuja myöskin. Olen tosin itse nukkunut autossa ties missä, valtioiden välisellä raja-asemalla, pikaruokaravintoloiden ja kauppojen parkkipaikoilla, katuparkissa, hotellin parkkipaikalla (kun hotellissa olisi yksi yö maksanut 200 euroa, saivat pitää kiskurihintansa, nukuin mieluummin autossa)...

--- Loppuun eräs maininta: ---

Ja siitä täytyy mainita vielä, että Saksa ei sitten ole sellainen maa, jossa saa kaahata kaikilla moottoriteillä niin kovaa kuin lähtee. Se koskee vain tiettyjä paikkoja ja paikoittain vain tiettyyn kellonaikaan (illasta alkaen). Saksassa ollaan todella tarkkoja nopeusrajoitusten suhteen, siellä on ihan poliiseita vahtimassa, nähnyt useamman kerran. Siellä jää varmemmin kiinni kuin täällä Suomessa. Saksassa voi olla todella hurjakin meno varsinkin illalla tai yöllä, että siihen kannattaa varautua jos siellä päin liikkuu. Suosittelen ajamaan ensimmäisellä kaistalla oikealla puolella jossei halua ajaa niin kovaa kuin mitä muutkin. Kolareita sattuu ja tapahtuu, näin jonkun kuolleen prätkän kanssa...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.08.2021
Viestejä
3 628
Jatketaan vielä uudella postauksella sen verran, että onko täällä joku käynyt auton kanssa Romaniassa, Bulgariassa tai Kreikassa? Sillä akselilla pitäisi vielä käydä ajelemassa. Mietityttää kyllä aika paljon kun olen lueskellut millainen ajokulttuuri siellä päin on ja olen lukenut vielä Romanian maantieroistoistakin. Joskin rikostilastoissa esim. Romania on samaa luokkaa kuin Suomi.

Ajokulttuurien suhteen menee niin, että mitä etelämmäksi menee, sen hurjemmaksi se muuttuu. Ihmiset ovat piittaamattomia ja äkkipikaisia. Kyllä osaa arvostaa suomalaista ajokulttuuria sen jälkeen kun on käynyt esim. Italiassa. Puola ei ole mikään paha paikka, yksi lemppari EU-maista. Siellä on myös Euroopan parhaimmat moottoritiet, sillä eivät maksa mitään ja erittäin hyvässä kunnossa (paitsi tietty osuus on tietullitettu Varsovasta Berliiniin, kyseessä Puolan kovimman luokituksen moottoritie, nopeusrajoitus 140 km/h).

Norjaan en kerennyt tänä vuonna ajelemaan, se olisi ensi vuoden projektina myöskin. Yhden suunnittelemani reitin pituus on 5000 km ja tuolla määrällä ajaisi Tallinnasta Portugaliin. Ehkä teen vähän lyhyemmän lenkin sinne. :D
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
568
Kannattaa myös harkita sijoittamista 40€ telttaan, joka ponnahtaa itsestään pystyyn päästyään pussista ulos. Aivan loistava ostos, pääsee turvaan itikoilta hetkessä. Itselle pitää olla vähintään teltta tai farmarin takatila, penkillä en nuku. Mukana pitää olla käynnistin tai vara-akku, tai ennen pitkää käy ohraisesti. Itse pidän kaapeleitakin. Kerran käynnistin itseni kun autojääkaappi vei sähkön, muuten olen antanut muille kaapeleilla sähköä. Vararenkaan ohella ei paljoa tilaa vie ottaa paikkapullo ja minikompura. Hyvä onni loppuu joskus.

Mäkisissä maissa on syytä mennä alamäet hyvinkin korkeilla moottorin kierroksilla jarruttaen, muuten alkaa haisemaan ja pidempään kestäessään häipymään jarrut. Paras ajaa niin pienellä vaihteella, ettei jarrua tarvitse kuin ajoittain ottamaan vauhtia pois.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
205
Listaan jotain, mitä äkkiseltään tulee mieleen aiheesta:
-Ylipäätään etukäteen kannattaa selvittää esim. tietullikäytännöt, mihin ikinä onkaan menossa. Esim. Itävaltaan vignetten voi ostaa n. 2 viikkoa etukäteen netistä tai tarralla paikan päältä. 2 viikon raja johtuu etämyynnin palautusoikeudesta.
-Esim. Viamichelin voi käyttää reittien suunnitteluun, se huomioi nuo Vignettet ja maksulliset tunnelit yms.
-Saksaan pitää ympäristötarra hommata etukäteen, jos aikoo kaupunkien keskustoihin mennä. Saksassa maksetaan bensat yleensä kassalle ja moni syrjemmässä oleva huoltoasema menee illalla kiinni, jolloin ei sitten saa polttoainetta. Myös kaupat menee tuollapäin Suomeen verrattuna aikaisin kiinni, eivätkä ole sunnuntaisin auki ollenkaan.
-Voimassa oleva green card vakuutusyhtiöstä
-Jos auto ei ole oma, vaan kaverin tai rahoitusyhtiön, myös valtakirjalla lupa viedä ulkomaille pitää olla mukana
-Talvella kitkarenkaat ovat hyvä vaihtoehto, sillä etelään päin mennessä esim. Puolassa ja Saksassa ei nastoja saa käyttää, Itävallassa ja Ranskassa sen sijaan saa, lumiketjuja vaaditaan aika monessa paikassa (jos on lunta) ja tien tukkimisesta pidon puutteen vuoksi saa sakot
-Johonkin voi tarvita kansainvälisen ajokortin
-Euroopan ulkopuolella maasta riippuen tarvitaan Carnet de passage (hyvin maakohtaista, enkä sen tarkemmin ole perehtynyt) eli rajalla ajoneuvo pitää väliaikaisesti tuoda maahan ja seuraavalla rajalla viedä maasta, myös liikennevakuutuksen voimassaolot vaihtelevat
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 617
Hyviä vinkkejä yllä, oon omalla autolla road tripannut kertaalleen ruotsissa, kertaalleen norjassa, ahvenanmaalla on tullut auton kanssa lomailtua ja pari kertaa suomea ympäri. Japanissa heitin vuokra-autolla road tripin. Prätkällä oon road trippaillut baltiassa.

Pohjoismaat on ainakin tässä lähistöllä olleet aika iisejä. Ei tarvitse etukäteen tehdä juuri muuta kuin läntätä FIN tarra takalasiin, koska oon ajellut tollasella vanhemmalla urheiluautolla nämä road tripit, ja siinä ei ole noita EU-kilpiä. En oo itse stressannut isommin auton hajoamisesta, kunhan vakuutus on voimassa niin homma rokkaa hyvin. Ei tonne toki millään pommilla viitsisi lähteä, mutta kyllä mä tollasella huolletulla turboautolla oon kehdannut vielä ajella.

Toki sen suhteen, että googlettelee eri maiden käytännöt, esimerkiksi yllä hyvin huomautettu joku ympäristölupa saksassa tms, niin varmaan oleellisin vinkki ihan käytännön puolesta olis, että kannattaa miettiä miten pitkiä päiviä viitsii ajella jatkuvalla syötöllä ja millasta aikaa taukoihin menee ja onko kovin haluherkässä pysähtely näteissä paikoissa tms. Ollaan painettu mitä vaan 300-1000 kilsan päiväsettiä ja tollanen tonni vaatii sit jo sellasen suhtautumisen ettei tossa oikeesti ehdi juuri tehdä muuta kun ajaa. Reissujen pointtina nyt pääasiassa on kuitenkin nauttia niistä kierreltävistä mestoista, joten iisillä asenteella.

Koska mulla on ollut alla monesti japsituonti turboauto, niin oon tavannut pitää about seuraavaa varustusta: Järkevä tunkki, vararengas (ei mitään paikkavaahdon varaan laskemista), renkaanpaikkaussarja (kamelin paska tms), perus hylsysarja, kiintolenkkisarja, jakari, kärkipihtiä, tiivisteliimaa, kierrelukitetta, sähköteippiä, rautalankaa yms. Tossa alkaa sit olla suht hyvät mahdollisuudet tehdä tarvitaessa pientä säätöä, mutta ei oo onneksi tarvinnut.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
850
Listaan jotain, mitä äkkiseltään tulee mieleen aiheesta:
-Ylipäätään etukäteen kannattaa selvittää esim. tietullikäytännöt, mihin ikinä onkaan menossa. Esim. Itävaltaan vignetten voi ostaa n. 2 viikkoa etukäteen netistä tai tarralla paikan päältä. 2 viikon raja johtuu etämyynnin palautusoikeudesta.
-Esim. Viamichelin voi käyttää reittien suunnitteluun, se huomioi nuo Vignettet ja maksulliset tunnelit yms.
-Saksaan pitää ympäristötarra hommata etukäteen, jos aikoo kaupunkien keskustoihin mennä. Saksassa maksetaan bensat yleensä kassalle ja moni syrjemmässä oleva huoltoasema menee illalla kiinni, jolloin ei sitten saa polttoainetta. Myös kaupat menee tuollapäin Suomeen verrattuna aikaisin kiinni, eivätkä ole sunnuntaisin auki ollenkaan.
-Voimassa oleva green card vakuutusyhtiöstä
-Jos auto ei ole oma, vaan kaverin tai rahoitusyhtiön, myös valtakirjalla lupa viedä ulkomaille pitää olla mukana
-Talvella kitkarenkaat ovat hyvä vaihtoehto, sillä etelään päin mennessä esim. Puolassa ja Saksassa ei nastoja saa käyttää, Itävallassa ja Ranskassa sen sijaan saa, lumiketjuja vaaditaan aika monessa paikassa (jos on lunta) ja tien tukkimisesta pidon puutteen vuoksi saa sakot
-Johonkin voi tarvita kansainvälisen ajokortin
-Euroopan ulkopuolella maasta riippuen tarvitaan Carnet de passage (hyvin maakohtaista, enkä sen tarkemmin ole perehtynyt) eli rajalla ajoneuvo pitää väliaikaisesti tuoda maahan ja seuraavalla rajalla viedä maasta, myös liikennevakuutuksen voimassaolot vaihtelevat
Tässä oli monia hyviä pointteja :tup:

Vaikka lähtisi reissuun kuinka uudella autolla tahansa niin ottaisin mukaan jopa kaksi paikka-ainepulloa (varmistaisin missä auton oma on, onko kenties käytetty ed. omistajan aikana jos alla on käytettynä ostettu auto), lisäksi jesariteippiä. Sille on uskomattoman monta käyttökohdetta ns. tienpäällä. Myös kaikki majoitukset, matkat ja muut ennalta maksettavat asiat kannattaa varata & maksaa luottokortilla, ei pankkikortilla. Jos tulee ongelmia, mitä tahansa, luottokortilta voi saada maksetut majoitukset takaisin - pankkikortilla harvemmin.

Pari lisähuomiota:

-Auton kaskovakuutuksen omavastuut saattavat olla poikkeuksellisen suuria Baltian maissa, Puolassa ym. Tai ulkomailla ylipäätään korotettuja.
-K-Euroopassa pitää (kaikissa maissa?) olla autossa heijastinliivit (jokaiselle matkustajalle) ja joissain maissa jopa taskulamppu (?) - ainakin varoituskolmio.
-Mahdollisista reseptilääkkeistä on oltava reseptit mukana. Itse koin tämän Norjan tullissa Kilpisjärven raja-asemalla ja ujo hässäkkä päälle, sinne jäi lääke omaa hölmöyttäni.
-Lisäksi kannattaa pitää käteistä, kolikkoja mukana - ei mitään 20e/50e seteleitä. Usein tietulliteillä olevat "maksupisteet" - pisimmät jonot on niissä joissa jengi arpoo maksukorttiensa kanssa ja nopeimmin vetää ne joihin jengi maksaa käteisellä. Näin siis herran vuonna 2021 K-Euroopassa. Kaikista sujuvimmin pääsee elektronisella tietulli / vignette -laitteella, mutta sellaisen tilaaminen & etukäteen maksaminen ei ole kätevää ellei käy joka vuosi samassa maassa.
-Varatuista hotelleista kannattaa tiedustella mahdollisuutta varata autolle parkkipaikka. Kaikissa ei onnistunut, muutamissa kyllä -> helpotti huomattavasti matkantekoa.

-Itse hommasin myös vanhan kansan paperikartan siitä alueesta jonne olimme menossa. En luottaisi Google mapsiin tai vastaavaan 100%, varsinkaan poikkeustilanteissa. Paperiselta tiekartalta on helppoa ja kätevää tsekata teitä eikä ne maksa käytännössä mitään.

Mutta on kyllä siistiä touhua, ihan eri juttu ajella minne haluaa omalla autolla vs. lentää jonnekin "turistimestoille" ja vuokrata siellä auto pariksi päiväksi.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
205
Tässä oli monia hyviä pointteja :tup:

Vaikka lähtisi reissuun kuinka uudella autolla tahansa niin ottaisin mukaan jopa kaksi paikka-ainepulloa (varmistaisin missä auton oma on, onko kenties käytetty ed. omistajan aikana jos alla on käytettynä ostettu auto), lisäksi jesariteippiä. Sille on uskomattoman monta käyttökohdetta ns. tienpäällä. Myös kaikki majoitukset, matkat ja muut ennalta maksettavat asiat kannattaa varata & maksaa luottokortilla, ei pankkikortilla. Jos tulee ongelmia, mitä tahansa, luottokortilta voi saada maksetut majoitukset takaisin - pankkikortilla harvemmin.

Pari lisähuomiota:

-Auton kaskovakuutuksen omavastuut saattavat olla poikkeuksellisen suuria Baltian maissa, Puolassa ym. Tai ulkomailla ylipäätään korotettuja.
-K-Euroopassa pitää (kaikissa maissa?) olla autossa heijastinliivit (jokaiselle matkustajalle) ja joissain maissa jopa taskulamppu (?) - ainakin varoituskolmio.
-Mahdollisista reseptilääkkeistä on oltava reseptit mukana. Itse koin tämän Norjan tullissa Kilpisjärven raja-asemalla ja ujo hässäkkä päälle, sinne jäi lääke omaa hölmöyttäni.
-Lisäksi kannattaa pitää käteistä, kolikkoja mukana - ei mitään 20e/50e seteleitä. Usein tietulliteillä olevat "maksupisteet" - pisimmät jonot on niissä joissa jengi arpoo maksukorttiensa kanssa ja nopeimmin vetää ne joihin jengi maksaa käteisellä. Näin siis herran vuonna 2021 K-Euroopassa. Kaikista sujuvimmin pääsee elektronisella tietulli / vignette -laitteella, mutta sellaisen tilaaminen & etukäteen maksaminen ei ole kätevää ellei käy joka vuosi samassa maassa.
-Varatuista hotelleista kannattaa tiedustella mahdollisuutta varata autolle parkkipaikka. Kaikissa ei onnistunut, muutamissa kyllä -> helpotti huomattavasti matkantekoa.

-Itse hommasin myös vanhan kansan paperikartan siitä alueesta jonne olimme menossa. En luottaisi Google mapsiin tai vastaavaan 100%, varsinkaan poikkeustilanteissa. Paperiselta tiekartalta on helppoa ja kätevää tsekata teitä eikä ne maksa käytännössä mitään.

Mutta on kyllä siistiä touhua, ihan eri juttu ajella minne haluaa omalla autolla vs. lentää jonnekin "turistimestoille" ja vuokrata siellä auto pariksi päiväksi.
Näitähän saa myös kuukausimaksuttomina, brittifoorumeilta kannattaa etsiä lisätietoja, erityisesti jos Ranska/Italia/Espanja suunnalle on menossa, niin tuolla säästää reilusti aikaa ja hermoja. Britit näitä tykkäävät harrastaa, koska ratti on heillä autoissa oikealla ja Euroopan maksulaitteet vasemmalla. Itävallassa olen joskus ajanut tietulliin, jonka maksoin kortilla ja on muistaakseni ainoa kerta kun luottokortilta (debit/credit yhdistelmäkortti) lähti maksu ilman mitään lisäkyselyjä (ei pin-koodia, ei valintaa debit/credit, ei siis yhtään mitään), vähän kuin kaupassa lähimaksu, mutta kortti piti syöttää laitteeseen, ja raha lähti kortilta.
 
Liittynyt
27.09.2023
Viestejä
90
Norjaan kymmenisen reissua, samoin Beneluxin ja Moselin alueelle. Alpit, Kroatia ja Italian sekä Ranskan Rivierat myös tullut tehtyä yksittäisinä reissuina. Kroatia ja Norja ylivoimaisesti parhaat autokohteina jos vertaisi johonkin pakettimatkaan lentäen samalle rannikolle. Autolla saa vain paljon enemmän irti.

Tukholmasta ajaa illaksi Keski-Saksaan ja siitä toisessa Alpeille tai vaikka Brysseliin. Tuolla kaavalla omat reissut. Sitten lomailua alueella, vuokrapyörällä urheilua, maisemareissuja, kylpylähotellissa tai merenrannalla makoillen tai vaikka Norjassa kalastellen. Laidasta laitaan eri teemoja, mutta lähtökohta yleensä se, että kannattaa ajaa kerralla perille ja samoin sieltä pois loman päätteeksi.

Parikymppisenä saattoi vain ajaa ja vaikka nukkua autossa, mutta iän ja järjen mukana on tajunnut ettei siinä ole mitään järkeä. Sama sitten vaikka ajaa Stadista Kuopioon lounaalle ja takaisin joka päivä ja nukkua himassa jos lomalla ei ole muuta tarkoitusta kuin ajaminen.


Autosta olen sen verran eri mieltä siinä, että hajoamisen pelkääminen ulkomailla on lähtökohtaisesti turhaa. Se auto kestää kotonakin vuodesta toiseen 10-30 tkm, miksi se mystisesti hajoaisi lomalla? No itsellä on mennyt renkaita useampia, mutta paremmat valikoimat ja huomattavasti halvemmat hinnat ulkomailla on. Myös Norjassa. Ja vararengas toimii myös ulkomaan asflatilla. Harvaan asutussa Suomessa se auton totaalinen hajoaminen pahempi ongelma on kuin Keski-Euroopassa jossa korjaamoja joka nurkalla ja hotelliverkosto valtava.
 
Liittynyt
27.09.2023
Viestejä
90
Kun ajaa uuteen maahan, kannattaa tsekata ulkoministeriön matkustustiedote, sekä Autoliiton sivulta maksuton infolehtinen.

Niistä yleensä selviää paikalliset eroavaisuudet ja erikoisuudet juuri huomioliiveistä, alkometreistä ym. Tänne lienee turha listata joka maan kymmentä kohtaa ja asioita jotka muuttuvat, esim oliko se Ranskassa yksi vai kaksi alkometriä, ja pitiköse liivi pukea ennen autosta nousua vai olla vain koko ajan käden ulottuvilla yms.
 
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
71
Trafilta kannattaa tilata rekisteriotteen tekninenosa, jos Suomen rajojen ulkopuolelle menee.
Valtakirja auton pois vientiin maasta, jos omistaja ei ole mukana reissussa.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
850
Tosiaan autossa pitää olla (on hyvä olla) mukana paperinen rekisteriote eli ns. "tekninen osa". Sen saa ilmaiseksi (?) katsastusasemalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Espanjassa on tullut taas uusi hieno säännös. Aikaisemmin joka autosta piti löytyä 2x varoituskolmiot ja ne piti viedä hajoamisen yhteydessä tarpeeksi kauas autosta kumpaankin suuntaan. Nyt homma muuttuu ja kahden varoituskolmion sijaan tarvitaan hälytysvalo. Tämä tosin astuu voimaan 2025 ja vuodesta 2026 valossa pitää olla geolokaatio...

Ranskan alkometrijuttu olikin uusi juttu, pitänee lauantaina napata huoltikselta sellainen hanskalokeroon kun ajelen Geneven ohi. Jaksoin jopa tulostaa tuon vakuutuksen "green cardin" uuden version.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.08.2021
Viestejä
3 628
Yritin jo ennen ekaa reissua tutkia tarkkaan mitä vaaditaan missäkin maassa, mutta käsittääkseni suomalaisessa autossa pitää olla vain ne asiat mukana mitä Suomessakin vaaditaan. Tietenkin olisi hyvä olla ensiapupakkaus, palosammutin, huomioliivit jne. Viimeisimmällä reissulla poliisit pysäyttivät Liettuassa, eikä niitä kiinnostanut yhtään tuollaiset asiat. Halusivat vaan nähdä ajokortin (auton papereita eivät kyselleet) ja vähän vilkaista auton sisälle kuten paksiin. Olivat kyllä erittäin mukavia.

Espanjaan tulee varmaan taas seuraavanakin vuonna ajettua. Siellä on muuten aika rauhallinen liikenne moottoriteillä, mutta maanteillä saattaa olla kaahailijoita. Yleisesti ottaen ihan mukavaa siellä ajella. Andorraa voin suositella myös ja sieltä varsinkin tietä CG-2 (Euroopan yksi korkeammille menevistä maanteistä).

Liechtenstein on kanssa sellainen paikka missä kannattaa käydä auton kanssa, sinne on myös melko hankalaa muuten mennä aivan kuten Andorraakin.

Ranskan alkometrijuttu olikin uusi juttu, pitänee lauantaina napata huoltikselta sellainen hanskalokeroon kun ajelen Geneven ohi. Jaksoin jopa tulostaa tuon vakuutuksen "green cardin" uuden version.
Geneven vierestä tuli ajettua itsekin viimeksi. Ekalla reissulla tuli taas ajettua Milanon kautta Genovaan, huhhuh millainen reitti se oli. Kovassa aamuruuhkassa, kaikki menee yli 100 km/h ja kukaan ei pidä mitään turvavälejä (paitsi itse :D) ja samaan aikaan mentiin yli 40 tunnelin läpi. Oli kyllä jotain ihan pähkähullua meininkiä silloin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2021
Viestejä
8
Mielenkiintoinen lanka. Itsellä vyön alla seuraavaa...

2011 Nurburgring, SVT Cobra
2016 Balttia-Puola-Saksa-Tanska- Ruotsi, 3843km, 7vrk, CLK55
2016 Nordkapp, CLK55
2017 Croatia, 5135km, 8vrk, SLK55
2018 Lofootit, 2537km 5vrk, SLK55
2018 Nurburgring, 5000km, 7vrk, SLK55
2019 Garda järvi, 5193km, 8vrk, SLK55
2019 Montenegro, 6161km 8vrk, SLK55
2020 Balttia (tynkä koska epidemia), 2229km, 5vrk, SLK55
2020 Sveitsin alpit (tynkä koska epidemia), 4187km, 7vrk, SLK55
2022 Andorra, 6092km, 8vrk, CL63
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
437
Parhaimmillaan on todella nautinnollista road trippailu pitkin Eurooppaa, pahimmillaan erittäin raskasta. Huikeita maisemia ja unohtumattomia kokemuksia, mutta myös monenlaista vähemmän mukavaa.

Vähän erilaisen havainnon ja kokemuksen jakaisin kuitenkin: itse kun olen nimenomaan ajamisesta kiinnostunut autoharrastaja, niin nuo "kuumaveriset" etelän maat ovat olleet välillä liiankin kivoja paikkoja ajaa autolla. En koskaan unohda sitä, kun tulin Italiasta takaisin Suomeen: masennuin oikein kun tajusin miten hidasta puuroa kaikki liikenne täällä meillä on.

Ja kyllähän samaa henkeä huomaa jo siinäkin heti, kun miltä tahansa reissulta palaa Ruotsista Suomeen. Turun satamassa on aina sellainen tunne kuin olisi vanhainkotiin tullut. Mutta tämä on nyt vain oma kokemukseni ja ymmärrän täysin niitä, jotka taas tykkäävät hitaasta ja rauhallisesta liikenteestä. Itselleni vain Italia oli äärimmäisen rentouttava ajokohde, koska tuntui siltä että ihan tavallinenkin liikenne liikkuu olosuhteisiin nähden sopivalla nopeudella. Silloin saattoi vain keskittyä sujuvaan ajamiseen ja vähän nautiskellakin, eikä nopeusrajoituksista tarvinnut pahemmin stressata. Siellä pysyi kuski virkeänäkin paljon paremmin kuin jossain muualla tuntikaudet kamerakujaa madellen.

Auton ei tarvitse muuten olla mikään ihmeellinen, jotta road trippailusta voi nauttia. Parhaalla Italian matkallani alla oli 69-heppainen Fiat 500. Voima riitti aivan loistavasti paitsi kerran Comojärven seudulla meinattiin jäädä erääseen pihaan, kun ylämäki oli niin jyrkkä, ettei vauhtia meinannut saada kelatuksi tarpeeksi, että auto olisi jaksanut takaisin tielle asti: ei kerta kaikkiaan vaan saanut välitystä riittämään edes ykkösellä ja silloin oli auto jo tyhjennetty matkustajistakin jne.

Toinen murheenkryyni oli jonkin saksalaisen Porsche-kerhon kokoontumisajo Passo Della Stelviossa. Fiatin paukut eivät mitenkään riittäneet ohittamaan Possuja serpentiinin ylämäessä. No kurveissa ne tietenkin olivat täydellinen tientukko ja jouduin tyytymään näiden "urheiluautoilijoiden" vauhtiin koko vuoristotien huipulle asti. Se harmittaa vielä tänäkin päivänä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
976
Espanjassa on tullut taas uusi hieno säännös. Aikaisemmin joka autosta piti löytyä 2x varoituskolmiot ja ne piti viedä hajoamisen yhteydessä tarpeeksi kauas autosta kumpaankin suuntaan. Nyt homma muuttuu ja kahden varoituskolmion sijaan tarvitaan hälytysvalo. Tämä tosin astuu voimaan 2025 ja vuodesta 2026 valossa pitää olla geolokaatio...

Ranskan alkometrijuttu olikin uusi juttu, pitänee lauantaina napata huoltikselta sellainen hanskalokeroon kun ajelen Geneven ohi. Jaksoin jopa tulostaa tuon vakuutuksen "green cardin" uuden version.
Mikä tuon vilkkuvalon paikantimen idea on?
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 668
Portugalissa on itselleni sopiva mummokulttuuri autoilussa, elikkä lähellä pohjoismaita. Espanjassa se sitten kummasti muuttuu, ehkä siellä tarvittaisiin enemmän niitä mummeleita rattiin niin pojatkin rauhoittuisi.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 878
Viestejä
4 207 123
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom