- Liittynyt
- 10.08.2021
- Viestejä
- 3 965
Tehdääs tällainen uusi keskustelunavaus liittyen road trippailuun eli tien päällä matkustamiseen, sillä en löytänyt tällaista aiheeseen liittyvää viestiketjua. Haluaisin tällä vähän tsempata muitakin sellaisia, jotka ovat tällaista matkustelua harkinneet, mutta eivät ole vielä lähteneet toteuttamaan. Tällaista yleistä keskustelua, mieltä askarruttavien kysymyksien esittämistä ja vinkkien jakamista.
--- Oma kertomus: ---
Aloitin nyt vuonna 2023 autolla matkustamisen Suomen ulkopuolella. Olen ollut nuorempana perheen kanssa Baltiassa roadtripillä isän ollessa kuskina, mutta onhan se aivan erilaista olla itse kuskina ja varsinkin kun aiemmasta tuollaisesta Suomen ulkopuolisesta road tripistä on 16 vuotta aikaa. Olisin aloittanut tämän projektin jo muutamia vuosia aiemmin, mutta sitten alkoi koronan aikakausi ja se pilasi suunnitelmani. Ennen kuin lähdin ulkomaille seikkailemaan, niin kokeilin staminaani ajamalla ekaksi Salosta Rovaniemeen sekä lähes heti perään Salosta Kajaaniin ja takaisin. Tulipahan nähtyä ekaksi kotimaata vähän paremmin, ennen kuin tuli lähdettyä katselemaan ulkomaita.
Olen nyt käynyt lähes kaikissa EU-maissa autoilemassa kuin myös muutamissa EU:n ulkopuolisissa maissa, näiltä nykyisiltä ulkomaanreissuilta ajopäiviä on kertynyt yhteensä 18 kpl verran ja samalla kilometrejä yli 22 tuhatta. Tyypillisesti kilometrejä on kertynyt päivittäin vähintään 500, yleisemmin 500-1000 väliltä. Joitakin noista ajopäivistä olen ajanut yötäpäivää (pahimmillaan ajanut samoilla silmillä 2500 km, en suosittele samaa). Ajopäivien aikana autossa on tullut myös nukuttua yhteensä 12 yötä (ihan makuu-asennossa, niin ei kovin paha suoritus, vaikkei kovin mukavaakaan, mutta rahaa säästänyt hyvin nukkumalla autossa).
--- Autoihin liittyen: ---
Monet varmaan ajattelee niin, että auton pitää olla mahdollisimman uusi edes suunnitellaakseen jotain kunnon road trippiä. Itse ajan melko vaatimattomilla autoilla ja mielestäni on tärkeätä, että auto on simppeliä tekniikaltaan. Jos sinulla on auto, missä tekniikka on monimutkaisempaa, niin sen korjaaminen/korjauttaminen voi olla paljon hankalampaa kuin Suomessa. Jo ihan siitä syystä jossei osaa paikallista kieltä ja sitten varaosien saatavuuskin voi olla heikkoa, koskien myös merkkihuoltoa. Eikä oikein missään muualla Euroopassa ole Motonetin kaltaista kauppaa isolla varastolla. Jos auto on tekniikaltaan simppeliä, niin parhaimmillaan sen korjaa itse tien päällä. Tässä mielessä olisi kyllä hyvä, että on edes jonkinlaista tietotaitoa miten autoja korjataan ja ennen kaikkea pitää vähän jotain varaosia (myös renkaanpaikkausainetta jossei ole vararengasta) ja jotain työkaluja kannattaisi olla mukana (myös joku pumppu jos pitää saada laitettua renkaaseen ilmaa).
Tietenkin olisi hyvä olla sellainen menopeli, joka ei kauheasti kuluta. Monissa maissa polttoaineet ovat reippaasti halvempia kuin mitä täällä Suomessa, mutta joissakin paikoissa voi olla ihan yhtä kallista tai jopa kalliimpaa. Riippuen ihan maan yleisestä hintatasosta ja ihan sijainnistakin, esim. moottoritien varrella voi olla paljon kalliimpaa kuin jossain vähänkään syrjemmässä. Sähköautoihin liittyen en osaa antaa neuvoa. Tietenkin mitä isompi akusto, sen parempi.
Auton ei välttämättä tarvitse olla farmari, pakettiauto, asuntoauto tai auto + asuntovaunu. Se voi olla ihan vaan porrasperä tai viistoperä. Tosin mitä tilavampi auto, sen mukavampi sen kanssa on matkustaa. Olisi hyvä jos auton etu- tai takapenkit pystyisi kaatamaan tarvittaessa vaakatasoon, jotta pääsisi tarvittaessa lepäämään tai nukkumaan ihan makuuasentoon. Mukavuutta tuovat tyynyt ja peitto/viltti tai tarvittaessa makuupussi jos on vähän kylmemmät kelit. Kannattaa huomioida, ettei oikein missään ole sellaisia hotelleja/hostelleja/motelleja/AirBnB-kämppiä, joihin voisi sisäänkirjautua klo 24 jälkeen (tällöin saattaa joutua nukkumaan autossa jossei muuallekaan kerkeä).
/ Välihuomautus: /
No, ei sen menopelin tarvitse olla edes auto. Jotkut menee prätkälläkin ja jotkut menee polkupyörälläkin (ja joillakin on vielä erillinen "peräkärry" polkupyörän takana mukana). Itse nostan hattua niille, jotka menevät polkupyörällä. Aion tehdä seuraavaksi saman tempun menemällä Helsingistä Travemündeen laivalla polkupyörä mukana, tosin aion ottaa rennosti tavanomaisen citypyörän kanssa. Oman kokemuksen perusteella Tallinna ja Ahvenanmaa ovat helppoja ja hyviä kohteita polkupyörän kanssa. Varmasti Tukholmakin.
--- Yleisiä vinkkejä: ---
On hyvä ottaa selvää muiden maiden asioista ennen kuin niissä menee käymään (kannattaa katsoa myös Suomen ulkoministeriön nettisivuilta ajankohtaiset tiedot). Auton papereita kannattaa pitää mukana ja jos meinaa reissata EU:n ulkopuolelle, niin sitten myös green card eli vihreä kortti matkalle mukaan autovakuutusta varten. Suomessa on tottunut siihen ettei ole mitään tietulleja taikka tiemaksuja, mutta näin on aika harvassa maassa Suomen lisäksi. Sakkoa voi tulla perästä päin jos jättää tietämättä tai tietoisesti tiemaksut maksamatta (tietullejahan et pysty aina edes ohittamaan jos ovat saman tien varrella, siinä missä tiemaksujen osalta autoja valvotaan esim. valvontakameroilla. Eri maiden tiemaksuja voi maksaa etukäteen netin kautta). Tiemaksut koskevat yleensä vain moottoriteitä, eivätkä maanteitä. Eli niitäkin pystyy välttelemään, matka vaan kestää pidempään. Ylinopeutta kannattaa tietenkin välttää, sillä kyllä ne peltipoliiseistakin tulevat sakot löytävät perille kotiin saakka. Ja jos sakkoja tulee, niin ne kannattaa maksaa jossei halua vielä suurempia sakkoja tai oikeustapausta.
Maksulliset, tietullilliset moottoritiet voivat olla aika kalliita, aika tyypillinen hinta on 10 € / 100 km. Turistille tämä ei välttämättä niin paha asia ole, sillä tämän ansiosta moottoriteillä on rauhallisempaa kuin mitä ilman tietulleja olisi. Toisaalta esim. kesällä pahimpaan ruuhka-aikaan nämä mokomat tietullit aiheuttavat pahoja ruuhkia. Paikallisia nämä tietullit ottavat varmasti pahasti päähän. Ranskassa on vielä niin, että itse valtio vain omistaa moottoritiet, mutta lähes kaikkia niistä ylläpitääkin erilaiset yksityiset isot yritykset, jotka vetävät itselleen valtavan suuret voitot (ja sinä joudut pysähtymään tietulleihin maksamaan).
En myöskään suosittele ketään lähtemään kovin helposti yksin matkaan, aina olisi hyvä olla joku matkassa mukana. Luotto/pankkikortteja kannattaa olla useampia, käteistä olisi hyvä olla myöskin, vähintään euroissa (Euroopassa on vaan edelleen aika monta maata omien valuuttojensa kanssa) ja passista/henkilökortista sekä ajokortista kannattaa ottaa kuva vaikka kännykkään talteen jos sattuu hukkumaan, niin pystyy tarvittaessa jollakin todistamaan henkilöllisyytensä. Google Mapsin lisäksi kannattaa olla myös Here WeGo ja siihen offline-kartat. Autossa kannattaa olla myös kojelauta/tuulilasikamera kuvaamassa, ihan vain varmuuden vuoksi.
Olisi myös hyvä osata muitakin kieliä englannin lisäksi tai edes vähän opetella jotain alkeita niiden maiden kielistä jonne meinaa mennä. Ei pidä turvautua pelkästään englannin varaan, sillä ei tule pärjäämään Euroopassa. Sillä pärjää vain siellä missä on turisteja, muttei välttämättä missään muualla. Eikä omaa englannin taitoa pidä hävetä, perisuomalainen rallienglantikin on yleisesti ottaen parempaa kuin mitä muut eurooppalaiset yleisesti ottaen osaavat. Google Translateen saa ladattua kieliä offline-käyttöä varten. Google Lens on myöskin hyvä apuri.
Aivan kaikkialla ei tietenkään kannata autossa nukkua, vaan yleensä kannattaa suosia sellaisia paikkoja, missä on muitakin. Rekkaparkeilla eivät rekkapenat nukkuisi, jos siellä olisi turvatonta. Aina auki olevien huoltoasemien parkkipaikat hyviä ja suosittuja myöskin. Olen tosin itse nukkunut autossa ties missä, valtioiden välisellä raja-asemalla, pikaruokaravintoloiden ja kauppojen parkkipaikoilla, katuparkissa, hotellin parkkipaikalla (kun hotellissa olisi yksi yö maksanut 200 euroa, saivat pitää kiskurihintansa, nukuin mieluummin autossa)...
--- Loppuun eräs maininta: ---
Ja siitä täytyy mainita vielä, että Saksa ei sitten ole sellainen maa, jossa saa kaahata kaikilla moottoriteillä niin kovaa kuin lähtee. Se koskee vain tiettyjä paikkoja ja paikoittain vain tiettyyn kellonaikaan (illasta alkaen). Saksassa ollaan todella tarkkoja nopeusrajoitusten suhteen, siellä on ihan poliiseita vahtimassa, nähnyt useamman kerran. Siellä jää varmemmin kiinni kuin täällä Suomessa. Saksassa voi olla todella hurjakin meno varsinkin illalla tai yöllä, että siihen kannattaa varautua jos siellä päin liikkuu. Suosittelen ajamaan ensimmäisellä kaistalla oikealla puolella jossei halua ajaa niin kovaa kuin mitä muutkin. Kolareita sattuu ja tapahtuu, näin jonkun kuolleen prätkän kanssa...
--- Oma kertomus: ---
Aloitin nyt vuonna 2023 autolla matkustamisen Suomen ulkopuolella. Olen ollut nuorempana perheen kanssa Baltiassa roadtripillä isän ollessa kuskina, mutta onhan se aivan erilaista olla itse kuskina ja varsinkin kun aiemmasta tuollaisesta Suomen ulkopuolisesta road tripistä on 16 vuotta aikaa. Olisin aloittanut tämän projektin jo muutamia vuosia aiemmin, mutta sitten alkoi koronan aikakausi ja se pilasi suunnitelmani. Ennen kuin lähdin ulkomaille seikkailemaan, niin kokeilin staminaani ajamalla ekaksi Salosta Rovaniemeen sekä lähes heti perään Salosta Kajaaniin ja takaisin. Tulipahan nähtyä ekaksi kotimaata vähän paremmin, ennen kuin tuli lähdettyä katselemaan ulkomaita.
Olen nyt käynyt lähes kaikissa EU-maissa autoilemassa kuin myös muutamissa EU:n ulkopuolisissa maissa, näiltä nykyisiltä ulkomaanreissuilta ajopäiviä on kertynyt yhteensä 18 kpl verran ja samalla kilometrejä yli 22 tuhatta. Tyypillisesti kilometrejä on kertynyt päivittäin vähintään 500, yleisemmin 500-1000 väliltä. Joitakin noista ajopäivistä olen ajanut yötäpäivää (pahimmillaan ajanut samoilla silmillä 2500 km, en suosittele samaa). Ajopäivien aikana autossa on tullut myös nukuttua yhteensä 12 yötä (ihan makuu-asennossa, niin ei kovin paha suoritus, vaikkei kovin mukavaakaan, mutta rahaa säästänyt hyvin nukkumalla autossa).
--- Autoihin liittyen: ---
Monet varmaan ajattelee niin, että auton pitää olla mahdollisimman uusi edes suunnitellaakseen jotain kunnon road trippiä. Itse ajan melko vaatimattomilla autoilla ja mielestäni on tärkeätä, että auto on simppeliä tekniikaltaan. Jos sinulla on auto, missä tekniikka on monimutkaisempaa, niin sen korjaaminen/korjauttaminen voi olla paljon hankalampaa kuin Suomessa. Jo ihan siitä syystä jossei osaa paikallista kieltä ja sitten varaosien saatavuuskin voi olla heikkoa, koskien myös merkkihuoltoa. Eikä oikein missään muualla Euroopassa ole Motonetin kaltaista kauppaa isolla varastolla. Jos auto on tekniikaltaan simppeliä, niin parhaimmillaan sen korjaa itse tien päällä. Tässä mielessä olisi kyllä hyvä, että on edes jonkinlaista tietotaitoa miten autoja korjataan ja ennen kaikkea pitää vähän jotain varaosia (myös renkaanpaikkausainetta jossei ole vararengasta) ja jotain työkaluja kannattaisi olla mukana (myös joku pumppu jos pitää saada laitettua renkaaseen ilmaa).
Tietenkin olisi hyvä olla sellainen menopeli, joka ei kauheasti kuluta. Monissa maissa polttoaineet ovat reippaasti halvempia kuin mitä täällä Suomessa, mutta joissakin paikoissa voi olla ihan yhtä kallista tai jopa kalliimpaa. Riippuen ihan maan yleisestä hintatasosta ja ihan sijainnistakin, esim. moottoritien varrella voi olla paljon kalliimpaa kuin jossain vähänkään syrjemmässä. Sähköautoihin liittyen en osaa antaa neuvoa. Tietenkin mitä isompi akusto, sen parempi.
Auton ei välttämättä tarvitse olla farmari, pakettiauto, asuntoauto tai auto + asuntovaunu. Se voi olla ihan vaan porrasperä tai viistoperä. Tosin mitä tilavampi auto, sen mukavampi sen kanssa on matkustaa. Olisi hyvä jos auton etu- tai takapenkit pystyisi kaatamaan tarvittaessa vaakatasoon, jotta pääsisi tarvittaessa lepäämään tai nukkumaan ihan makuuasentoon. Mukavuutta tuovat tyynyt ja peitto/viltti tai tarvittaessa makuupussi jos on vähän kylmemmät kelit. Kannattaa huomioida, ettei oikein missään ole sellaisia hotelleja/hostelleja/motelleja/AirBnB-kämppiä, joihin voisi sisäänkirjautua klo 24 jälkeen (tällöin saattaa joutua nukkumaan autossa jossei muuallekaan kerkeä).
/ Välihuomautus: /
No, ei sen menopelin tarvitse olla edes auto. Jotkut menee prätkälläkin ja jotkut menee polkupyörälläkin (ja joillakin on vielä erillinen "peräkärry" polkupyörän takana mukana). Itse nostan hattua niille, jotka menevät polkupyörällä. Aion tehdä seuraavaksi saman tempun menemällä Helsingistä Travemündeen laivalla polkupyörä mukana, tosin aion ottaa rennosti tavanomaisen citypyörän kanssa. Oman kokemuksen perusteella Tallinna ja Ahvenanmaa ovat helppoja ja hyviä kohteita polkupyörän kanssa. Varmasti Tukholmakin.
--- Yleisiä vinkkejä: ---
On hyvä ottaa selvää muiden maiden asioista ennen kuin niissä menee käymään (kannattaa katsoa myös Suomen ulkoministeriön nettisivuilta ajankohtaiset tiedot). Auton papereita kannattaa pitää mukana ja jos meinaa reissata EU:n ulkopuolelle, niin sitten myös green card eli vihreä kortti matkalle mukaan autovakuutusta varten. Suomessa on tottunut siihen ettei ole mitään tietulleja taikka tiemaksuja, mutta näin on aika harvassa maassa Suomen lisäksi. Sakkoa voi tulla perästä päin jos jättää tietämättä tai tietoisesti tiemaksut maksamatta (tietullejahan et pysty aina edes ohittamaan jos ovat saman tien varrella, siinä missä tiemaksujen osalta autoja valvotaan esim. valvontakameroilla. Eri maiden tiemaksuja voi maksaa etukäteen netin kautta). Tiemaksut koskevat yleensä vain moottoriteitä, eivätkä maanteitä. Eli niitäkin pystyy välttelemään, matka vaan kestää pidempään. Ylinopeutta kannattaa tietenkin välttää, sillä kyllä ne peltipoliiseistakin tulevat sakot löytävät perille kotiin saakka. Ja jos sakkoja tulee, niin ne kannattaa maksaa jossei halua vielä suurempia sakkoja tai oikeustapausta.
Maksulliset, tietullilliset moottoritiet voivat olla aika kalliita, aika tyypillinen hinta on 10 € / 100 km. Turistille tämä ei välttämättä niin paha asia ole, sillä tämän ansiosta moottoriteillä on rauhallisempaa kuin mitä ilman tietulleja olisi. Toisaalta esim. kesällä pahimpaan ruuhka-aikaan nämä mokomat tietullit aiheuttavat pahoja ruuhkia. Paikallisia nämä tietullit ottavat varmasti pahasti päähän. Ranskassa on vielä niin, että itse valtio vain omistaa moottoritiet, mutta lähes kaikkia niistä ylläpitääkin erilaiset yksityiset isot yritykset, jotka vetävät itselleen valtavan suuret voitot (ja sinä joudut pysähtymään tietulleihin maksamaan).
En myöskään suosittele ketään lähtemään kovin helposti yksin matkaan, aina olisi hyvä olla joku matkassa mukana. Luotto/pankkikortteja kannattaa olla useampia, käteistä olisi hyvä olla myöskin, vähintään euroissa (Euroopassa on vaan edelleen aika monta maata omien valuuttojensa kanssa) ja passista/henkilökortista sekä ajokortista kannattaa ottaa kuva vaikka kännykkään talteen jos sattuu hukkumaan, niin pystyy tarvittaessa jollakin todistamaan henkilöllisyytensä. Google Mapsin lisäksi kannattaa olla myös Here WeGo ja siihen offline-kartat. Autossa kannattaa olla myös kojelauta/tuulilasikamera kuvaamassa, ihan vain varmuuden vuoksi.
Olisi myös hyvä osata muitakin kieliä englannin lisäksi tai edes vähän opetella jotain alkeita niiden maiden kielistä jonne meinaa mennä. Ei pidä turvautua pelkästään englannin varaan, sillä ei tule pärjäämään Euroopassa. Sillä pärjää vain siellä missä on turisteja, muttei välttämättä missään muualla. Eikä omaa englannin taitoa pidä hävetä, perisuomalainen rallienglantikin on yleisesti ottaen parempaa kuin mitä muut eurooppalaiset yleisesti ottaen osaavat. Google Translateen saa ladattua kieliä offline-käyttöä varten. Google Lens on myöskin hyvä apuri.
Aivan kaikkialla ei tietenkään kannata autossa nukkua, vaan yleensä kannattaa suosia sellaisia paikkoja, missä on muitakin. Rekkaparkeilla eivät rekkapenat nukkuisi, jos siellä olisi turvatonta. Aina auki olevien huoltoasemien parkkipaikat hyviä ja suosittuja myöskin. Olen tosin itse nukkunut autossa ties missä, valtioiden välisellä raja-asemalla, pikaruokaravintoloiden ja kauppojen parkkipaikoilla, katuparkissa, hotellin parkkipaikalla (kun hotellissa olisi yksi yö maksanut 200 euroa, saivat pitää kiskurihintansa, nukuin mieluummin autossa)...
--- Loppuun eräs maininta: ---
Ja siitä täytyy mainita vielä, että Saksa ei sitten ole sellainen maa, jossa saa kaahata kaikilla moottoriteillä niin kovaa kuin lähtee. Se koskee vain tiettyjä paikkoja ja paikoittain vain tiettyyn kellonaikaan (illasta alkaen). Saksassa ollaan todella tarkkoja nopeusrajoitusten suhteen, siellä on ihan poliiseita vahtimassa, nähnyt useamman kerran. Siellä jää varmemmin kiinni kuin täällä Suomessa. Saksassa voi olla todella hurjakin meno varsinkin illalla tai yöllä, että siihen kannattaa varautua jos siellä päin liikkuu. Suosittelen ajamaan ensimmäisellä kaistalla oikealla puolella jossei halua ajaa niin kovaa kuin mitä muutkin. Kolareita sattuu ja tapahtuu, näin jonkun kuolleen prätkän kanssa...
Viimeksi muokattu: