Road to Vostok

Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
24
Road_to_Vostok_Logo_Header.png


Suomalainen yhdenmiehen peliyhtiön väsäämä hardcore selviytymis yksinpeli* sai ensimmäisen julkisen demon Steamiin
(*Todennäköisesti myöhemmin ehkä Co-op sekä mahdollisesti jotain online vaikutuksia muilta pelaajilta)

Julkaisu video: Public Demo 1 | Road to Vostok

Visuaalisesti erittäin näyttävä kotoisa verrattuna useimpiin muihin yhden devin räpellyksiin. Taitaa johtua että kyseinen herra vaikuttanut opettajana jossain pelikehittäjä-linjalla koulussa. Youtube kanavalta löytyy monia pitkähköjä videoita kuinka kyseistä peliä on kehitetty ja mitä sudenkuoppia vältelty.

Early Access julkaisu luultavasti joskus Joulu 2023 tai ~2024. Mutta ei tässä nyt kauheasti voi menettää per/tunti mikäli alustava ~10$ ja valmis julkaisu 20$ pitää paikkansa. Ilmaisia demoja luvassa roadmapin mukaan vain kaksi, mutta lupasi päivittää niitä myös.

Road_to_Vostok_Roadmap-1024x404.png


( :oops: ensimmäinen oma topiikki IO-techiin, kertokaa jos jotain on aivan väärin tai pitäisi lisäillä)
(Muokattu ja pelattu, palataan peliin muutaman vuoden päästä)
 
Viimeksi muokattu:
Jep, meni samantien wishlistille ja seurantaan. Demoakin kokeilin mutta ilmeisesti joku ohjain sotkee kun ukko halusi liikkua koko ajan sivusuuntaan, oli hieman haastavaa yrittää ampua vihuja. :D
Mutta tosi nätin näkönen oli demo ainakin.
Tämähän tulee siis ainakin alkuun olemaan vain singleplayer ja ehkä myöhemmin co-op, joka on erittäin tervetullutta vaihtelua, "multiplayer survival"- genre on kyllä jo sen verran puhkinussittu idea että ei enää kiitos.
 
Viimeksi muokattu:
Erittäin mielenkiintoisen oloinen projekti, seurantaan menee saman tien. Täytyy testata demoakin jossain vaiheessa.
 
Youtube tarjosi videota ja lähtökohdat vaikuttaa oikein hyvältä. Vaikuttaa saavan runsaasti kiitosta muilta devaajilta ja video lähtenyt hyvin leviämään.

Thumbs up, ja seurantaan toki.
 
Onko siis single player, multiplayer, molempia...? Olisi tilausta realistisemmalle taktiselle "räiskinnälle", mielummin ilman mitään zombieta ja muuta skeidaa.
 
Onko siis single player, multiplayer, molempia...? Olisi tilausta realistisemmalle taktiselle "räiskinnälle", mielummin ilman mitään zombieta ja muuta skeidaa.
Kuten aloituksessa mainitaan, kyseessä yksinpeli*, innoittajina mm. STALKER, DAYZ, The Long Dark:
(*Todennäköisesti myöhemmin ehkä Co-op sekä mahdollisesti jotain online vaikutuksia muilta pelaajilta)
1664475591346.png
 
Onko siis single player, multiplayer, molempia...? Olisi tilausta realistisemmalle taktiselle "räiskinnälle", mielummin ilman mitään zombieta ja muuta skeidaa.


Will there be a multiplayer or Co-op?
At first, I’m going to build a best in class single-player hardcore survival experience with advanced NPC AI. When this goal is achieved, I’m open to consider developing Co-op PvE options.
One thing to mention, I’m also interested of developing small-scale online features, which emphasize the presence of other players without actually seeing them. These can be think of as environmental online features like visual clues and subtle hints of other players.
 
Eilen näin pelin nimen ja tänään naputtelin Youtuben hakuun. Ja sieltähän tuli video, jossa kaveri puhuu englantia ihan 100%:sesti suomalaisittain murtaen :thumbsup: Mielenkiintoinen projekti.
 
Ite ajattelin Patreonin kautta tukea häntä. Vähän viel mietinnässä et otanko 10 vai 20€.


On tullut seurattua, ku tuli aikoinaan se toinen dev vlogista lähtien.
 
Tää on erittäinen mielenkiintoinen projekti!

Itse nähnyt gameplay demoa twitchistä Nepzukka:n kanavalta jonka chatissä myös kyseisen pelin kehittäjä on ahkerasti ollut paikalla.
Voi olla, että heiltä tullossa myös yhdessä jotain Q&A hommaa yms.
 
Uusi devlog julkaistu, keskittyen pelikehitykseen. Videon alussa kerrotaan peli perusidea
 
Tuli kokeiltua demoa. Graafisesti nätin näköistä ja hienoa kyllä kuljeskella Suomalaisessa ympäristössä.
Konseptina erittäin mielenkiintoinen ainakin omaan makuun. Jäädään odottelemaan mitä tuleman pitää :kahvi:
 
Laitoin demossa AI Spawnerin päälle, meni muutama minuutti ja tulin ammutuksi. Saako tossa jostain itselle aseen?
 
Kutittelee kiinnostushermoa, mutta ei oikein jaksa single pleijerinä tämmöiset sytyttää. Varmaan ainoa survival-genren peli, jota olen jaksanut soolona pelata on Subnautica. Aika pitkälti kaikki muut SP only onkin sitten tullut aika pitkälti skipattua ja olen aika vakuuttunut, että Subnautica paranisi vielä entisestään vaikkapa kahden pelaajan cooppina. Noin ylipäätään hyvin keskinkertaisetkin pelit on usein cooppina huomattavasti viihdyttävämpiä kuin parhaatkaan yksinpelit.
 
Uutta Devlogia

Lopun valinnaiselle ylläriominaisuudelle iso peukku :tup:

Ja vajaa parituntinen kehittäjän haastattelu
 
Uutta devlogia pukkas näemmä. Mielenkiintonen lisäys tuo KAR-21. Hyvää mainosta varmaan myös Ensio Firearmsille
 
Unity alkaa laskuttaa $0.20 jokaiselta asennukselta jos peliä joka on tehty unity enginellä. Jos peliä ladattu yli 200 000 kertaa. Uus lisenssimuutos tulee voimaan 1.1.2024.

Vaikuttaakohan tää miten kehitykseen (jotenkin vaikea uskoa ettei vaikuttais). Epic rientää varmasti "apuun". Mutta en kyllä kauheesti lipussa Epicin exclusive rootkitin puolesta että siihen kannattais kenenkään oikeesti lähteä.

Mikähän muu vaihtoehtonen engine vois olla joka ei maksais ja olis riittävän helppo siirtää projekti?

 
Viimeksi muokattu:
Unreal varmaan todennäköinen ja samankaltainen Engine erona pienet eri nyanssit ja et Unity on C# ja Unreal vähän monimutkaisempi C++
Kusinen muutos kaikkiaan Unityn puolesta jos näin tulee pitämään päätös, ja rivien välistä luettuna luovat itselleen vaan loputtoman raha printterin mikäli näin on.

Jokainen vähänkään ymmärtävänä kuinka helppoa on kapasiteetilla ja rahalla vaan Script & Run reinstallaamaan peli prosentti määrään X (esim 1%) ja sitten reinstall, onnistuu tietävällä ja osaavalla henkilölläkin jo suht hyvissä mittakaavoissa kohtuu kokoisella saatika isolla bottiverkollakin. 100k verkolla päivässä jos lasket ton esim 1%/reinstall kaavalla niin voidaan verottaa jo aika sievoisia summia, tämä vaan esimerkki miten mätä kyseinen tsydeemi on.

0,20 x 100k = 20k$ mikä toistetaan lukuisten pelien kesken ja toi 100k on vielä pieni lukema todellisuudesta, 1% vie aikaa ehkä minuutin. 100k verkolla 1min/lataus tunnissa saavuttaa 6milj rajan.
Tosin ei se ihan tolla mittakaavalla toimi mitenkään tulee jokainen laki vastaan, mutta pientä osviittaa minkälaista damagea se voi kehittäjille aiheuttaa jopa isoille saatika pienille. :poop:

Ja kyseinen on laskettu tolla 0,20$ kaavan mukaan, toki se verotettava summa on pienempi mitä isompi player base on ja mitä enemmän latauksia. Mutta kumminkin idea on sama.

Edit: Ja kyseinen toimenpide ja kaava antaa ison mahdollisuuden isommille studioille aseman romuttaa täysin pienemmän kilpailijan tai edes samaan ideologiaan suunnatun pelin kehittämisen, pelkästään vaan valjastamalla kapasiteettia reinstalloimaan peliä. Puhumattakaan mitä tämä saa aikaan erinäisissä opinahjoissa missä käytetään Unityä, pelkästään Apple on jo kannattava markkinarako tämän kaavan mukaan.

Ymmärrettävää olisi maksu/osto systeemi mikä on määrä (x?) eli maksu Unitylle tietty summa per osto, ja esim isompien päivitysten kanssa hinta on taas eri /ladattu päivitys. Sekin toisaalta ajaa devaajia ahdinkoon päivitysten kannalta ja pelit & softat päivittyy helvetin hitaasti, sekä BETA vaiheessa olevien pelejen verotettava summa pitäisi olla helvetin pieni koska peli on kehitteillä eikä valmis tuote. Eteenpäin katsoen tuet BETA vaiheessa tuotetta siihen että se on valmis, valmiista tuotteesta ymmärrettävästi pyydetään isompi korvaus.

Toivon että kanteet mitä tätä vastaan nostetaan menee läpi ja vanhat projektit jätetään niillä ehdoilla mitä silloin aloitettaessa on ollut, uudet projektit sen sijaan voitaisiin asettaa kyseisen toimintamallin piiriin. Toki Unityllä ei sen jälkeen enää paljon julkaista uutuuksia olettaen.
KUSINEN KEISSI!
 
Viimeksi muokattu:
No eihän se nyt voi niin mennä, että jos samat jantterit poistaa ja asentaa pelin uudelleen, niin Devaaja maksaa... :lol:

Installi on tässä tapauksessa mun mielestä kyllä = ostot tai tarkemmin ko. tilin eka installi.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla tais olla jotain tarkennuksia ja lievennyksiä unityn mainitsemana että "koskee vain ensimmäistä asennusta yms". Ongelma tosin tällasissa käytänteissä on se pandoran lipas joka avataan ja rikkoo monta asiaa samalla. Nykyinen malli jossa enginen käyttäjät maksaa könttäsumman on monessa mielessä parempi vs predatory-mallinen microfee/latausveloitus. Loppupeleissä tuollaset latausveloitteiset systeemit voi kusta pahemman kerran varsinkin pienempien kehittäjien muroihin. Puhumattakaan miten tällasen kohdalla voidaan masinoida hyökkäyksiä kehittäjää vastaan yms toimimaan. Loppupeleissä tuollanen 200k asennuksenkin raja voi tulla nopeasti vastaan jos peli ottaa yhtään globaalia näkyvyyttä ja aika jaksoa viilataan pidemmäksi miltä ajalta tuota tarkastellaan (koko pelin elinkaari palveluissa?)

Tuollasessa pitäis olla kyllä joku leikkuri ajallisesti. Tyyliin ekan vuoden aikana tms eli jos pelistä tuleekin menestys. Loppupeleissä tuollanen 200k on aika pieni määrä ja 20 cent kasvaa aika isoksi luvuksi jos indie pelistäkin tulee menestynyt. Onko Terraria nyt myynyt tyyliin 35 miljoonaa kopiota eri alustoilla tai cupheadiä 6 miljoonaa (unitylla tehty) esim. Toki jos pelistä tulee menestynyt tuleeko kehittäjällekin paineita vaihtaa engineä jossain vaiheessa/käyttää toista engineä mahdollisesti muille alustoille julkaistessa että välttää kyseiset maksut. Toisaalta työnmäärä enginen vaihdossa ei liene sen järkevämpää koska aika ja raha kuitenkin.
 
Ei nyt mennyt Unityllä ihan putkeen tuo ulostulo. Monikohan lyö hanskat tiskiin tuon kanssa.
Saa Unityn toimari katsella pian uutta työpaikkaa.
 
Otetaan vinkkejä vastaan mitä tehdä, kun Mouse1 ja Mouse2 napit ei tee mitään. En saa otettua tavaroita, aseita jne.
Hiirenä toimisto hiiri MX anywhere S2
Sama vaiva oli edellisessä demossa.
 
Otetaan vinkkejä vastaan mitä tehdä, kun Mouse1 ja Mouse2 napit ei tee mitään. En saa otettua tavaroita, aseita jne.
Hiirenä toimisto hiiri MX anywhere S2
Sama vaiva oli edellisessä demossa.

Siellä kontrolleissa lukee mitä mikäkin nappi tekee. Hiiren rullan nappi eli middle mouse button on action nappi.
 
Annoin sille K-kauppiaalle konepistoolin, viikon ruuat ja tarpeeksi lääkintä tarvikkeita pienelle komppanialle yhdestä kiikarista. Vähän vois fiksailla noita tavaroiden rahallista arvoa.
Pelistä puuttuu vieläkin "se juttu" mikä sytyttää selviytymisen halun. Ei oikeestaan kiinnostanut pätkääkään edetä pelissä koska mailmaan oli niin vaikea saada mitään immersiota - Taivaalta putoilevat botti vihut ei ole laisinkaan se mitä tälläisessä avoimen mailman ammuskelussa kaivataan. Tarkottaen että se mailma ei elä vaan kaikki on keinotekoista museoajelua trigger eventistä trigger eventtiin.

Tässä on myös ajauduttu pieneen featurecreep sudenkuoppaan, siellä on paperilla jos jonkinmoista numeron maangerointia mutta niinkin perusasiat kuten liikkuminen on unohdettu säätää OK tasolle. Et voi esim parkourata, ollenkaan edes perustasolla. Hahmolta puuttuu myös momentti, jos painat eteen + hyppäät ja päästät eteen napin pois hahmo lopettaa liikkeen ilmassa. Lisäksi kerran ammuin vihollisen ja tämän ragdoll jäätyi paikalleen. Lisäksi et tiedä ottaako vihu osumaa, ei lennä veri eikä päästä pihaustakaan. Hitmarkit tuskin ovat tulossa tähän? Jotain palautetta peli voisi antaa jos osuma tulee kun et tiedä onko tähtäyksessä vika vaikka kohde jyvällä olis jos sieltä ei tule mitään merkkiä osumasta.

Perusasioita, varmaan korjataan myöhemmin mutta hyvä antaa palautetta kun ite kehittäjä varmaan lueskelee täälläkin. Tässä on paljon potenttiaalia ja ymmärrän että saattaa olla melko työlästä tämän luokan prokektia yksin/pienen tiimin voimin värkkäillä ja prioriteetit sen mukaisia. Ymmärrän myös sen että tässä haetaan sitä "hardcore-survival" meininkiä ja sitä fanikuntaa, mutta mielestäni se survival elementti ei saa olla huonoja/vajaita pelimekaanikoita vastaan taistelemista vaan se pitää tulla jostain muualta.

Ettei mene pelkäksi valittamiseksi niin pelistä löytyi todella hyvät ukkosen äänet, salamia en nähnyt. :tup:
 
Kehittäjä kertoi, että demoon on otettu pala/viipale kaikilta pelin osa-alueilta. Demoa pelatessa hahmon liikkumisen puutteet tosiaan huomaa, kun matalalta vaikuttavan esteen yli pitää hypätä. Nuo mekaniikat pystyy varmasti lisäämään jälkeenpäin rikkomatta pahasti mitään muuta.

Itse pelasin vasta kerran. Etenin suoraan rajalle asti, aitojen välistä miinakentän läpi. Kiipesin tutkimaan vartiotornin ja kuolin koska panokset loppuivat. Pidin erityisesti moottoritie -kentästä siltoineen. Siinä tuli fiilis, että tulta tulee yllättävistä suunnista.

Hurja työ tehdä tällaista projektia yhden hengen tai muutaman ihmisen tiimillä. Steamissä näkyi normaalin suunsoiton lisäksi ihan puhtaita bugiraporttejakin. Ei ainakaan hommat vähene demon julkaisun ansiosta.
 
Itsekin tuli testattua tätä nyt ensimmäisen kerran pariin otteeseen.

Ensialkuun minusta ihan hyvä ymmärtää, että kyseessä on tekninen demo ja tosiaan yhden hengen projekti. Tässä on myös välissä siirretty koko peli Unityltä Godottiin, joka on hidastanut hommia. Rakentavaa kritiikkiä ja ehdotuksia on toki hyvä antaa.

Asetelma on minusta hyvä, juurikin sellainen DayZ / Stalker / Escape from Tarkov, mutta yksinpelinä. Ehkä tulevaisuudessa mahdollisesti jonkin sortin Co-oP mahdollisuus (?).

Itsellä pisti silmään seuraavat asiat:
- En ainakaan nähnyt, että olisi ryömimiselle omaa nappia? Pelkkä kyykistyminen.
- Saako aseista panokset otettua jotenkin pois lippaista ja inventaarioon?
- Ase ja tähtäin on aika massiivinen, peittää liki puolet ruudusta, hankala hakea maalia (kun käytössä punapiste tähtäin)
- Tuossa aikaisemmin mainittiinkin jo, että jokin hyvin alkeellinen vault systeemi saisi olla, että pääsisi edes vaikka aukinaisista ikkunoista ulos jne.
 
Viimeksi muokattu:
Pixel Fabula kanavalla toinen haastattelu kehittäjän kanssa


Edellinen oli vuosi sitten.
 
Huomenna tulee Public Demo 2. Ominaisuuksia on lisätty tosi paljon verrattuna ykköseen, missä pystyi lähinnä testaamaan vähän asetta ja varusteita ja kävelemään parin talon kokoisen kylän päästä päähän.
 
Onko kukaan testannut tätä Public Demo 2, onko paljon muutoksia?
 
Onko kukaan testannut tätä Public Demo 2, onko paljon muutoksia?

Hyvä kun sanoit. Latasin ja testailin alkuun reilun tunnin. Ainakin omiin silmiin pisti, että visuaalisesti saanut päivitystä. Jos ei graafisesti, niin ainakin lisää yksityiskohtia kenttiin. Kentät muutenkin hieman avarampia/niissä on vaihtoehtoisia reittejä mitä ei edellisessä testiversiossa ollut jne.

aerhahre.png

w4h4w.png
 
Vaiheen 2 julkistuslähetys menossa


Statistiikkaa tähän asti:
- 461 000 steam whistlisted
- 700 000 steam downloads (kaikki demot)
- 100 000 subs YT
- 5M views YT

edit: Early Access 2025/2026
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 713
Viestejä
4 493 276
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
mdfds

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom