RATKESI! Kaasaritoimisessa mopossa käyntiongelmaa, olisiko apuja?

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 793
Sain broidilta tollasen vähän kämäsen ja käyntivikaisen peugeot kisbee skoban, vuosimalli tyyliin 2012. Vaihdoin törkysen ilmanputsarin uuteen, koska ilman putsaria kävi niin paljon paremmin ja laitoin myös uuden tulpan, mutta vanha tulppa oli vielä ihan ok. Tuo tuntuu vaan nyt kulkevan/kiihtyvän mopoksikin niin paskasti, että tuli tässä mieleen, että onko jotain mitä oon missannut. Toi on seissyt ennen mulle tuloa pari vuotta, joten voiko kaasarissa olla jotain paskaa mitä saisi liukenemaan jollain bensan sekaan laitettavalla lisäaineella, vai voiko esim jotkut variaattorin ne "lautaset" tai hihna olla jotenkin huonona? Onko porukalla noiden tsekkaukseen jotain vinkkiä? Muuten tollasen osalta alkaa loppumaan kesken nämä potentiaaliset vikakohteet :D

EDIT: RATKESI! Alla tiedot:

Ja vikahan löytyi! Tossa mopossa on pakoputkesta yhteys ilmansuodatinkoteloon eli suodatinkotelosta menee venakopan huohotuksen lisäksi letku venakopan alareunaan, josta menee erillinen kanava/putki pakoputkelle ja välissä on läppäventtiili, jonka pitäisi toimia vain siihen suuntaan, että putkeen pääsee happea, muttei toisinpäin. Läppäventtiili on ilmeisesti hajonnut/karstoittunut auki ja letku päästää pakokaasua sinne ilmanputsarikotelolle. Olin viemässä tuota huoltoon omien vianrajauskykyjen loputtua kun matkalla tuo löysikin aivan uuden sävelen kulkupuolen suhteen. Huomasin sitten halkeaman tuossa letkussa, kun päästeli nokea ympärilleen ja kun korjasin letkun niin käynti meni paskaksi. En korjannut läppäventtiiliä vaan jätin letkun puhaltelemaan venakopalta ulkoilmaan ja tulppasin vaan ton ilmansuodatinkotelon aukon, kun se oli suodattimen sisäpuolella ettei siitä imeskele pölyä.
 
Viimeksi muokattu:
139QMB kun taitaa pösössäkin olevan niin kaasarista kannattaa vianrajaus aloittaa.
Sen kun purat niin samalla valoa vasten olisi hyvä katsoa ettei kalvossa ole reikää tai useampaa, ne meinaavat olla kulutustavaraa.
Kalvoa saa ihan kunnolla venyttää niitä reikiä etsiessä, siellä riittää neulan mentävä reikä ettei laite enää jaksa kulkea.
Kiertääkö mopo jos sitä pitää keskijalalla?
Kaasarin putsauksen jälkeen jos yhä meinaa olla kulku laiskaa niin sitten seuraavaksi imukaula+bensaletku+suodatin+alipainehana olisi hyvä tarkistaa.
Niiden jälkeen melkein tutkia variaattori, hihna taitaa yleensä noissakin olla 18mm leveä, jos se on kulunut 16-17mm luokkaan niin huiput siinä ainakin tippuu.
Etuvariaattoria yleisempi vika meinaa olla takavariaattorin eli kytkimen lasittuminen, silloin meinaa kiihtyvyys olla melko mitätön kun se ei kelloon ota kiinni.
Pulttipyssy on melkein pakollinen että saa pultit auki molemmista ja että niitä pääsee paremmin tutkimaan, hihnan kunnon toki näkee kun kopan avaa.
Kannattaa samalla katsella kopan sisältä näkyykö siellä pohjalla bakeliitin palasia, liukupalat on saattaneet hajota variaattorista mutta ne on vaan parin euron sijoitus.
 
Ennenkuin alat mitään kaasaria purkamaan niin säädä kaasarista seos ja tyhjäkäynti ruuveilla kuntoon. Jos vaihdot sen ilmanputsarin toiseen niin siinä voi olla ilman ja bensan suhde vituillaan.
 
Ennenkuin alat mitään kaasaria purkamaan niin säädä kaasarista seos ja tyhjäkäynti ruuveilla kuntoon. Jos vaihdot sen ilmanputsarin toiseen niin siinä voi olla ilman ja bensan suhde vituillaan.

Ei ole mitään järkeä säätää mitään, ellei tiedä missä kunnossa se kaasari on. Pienikin lika tai rikkinäinen tiiviste sotkee koko kaasarin toiminnan jolloin säätämisestä ei ole mitään hyötyä.

Mopon kaasarin purkaa, putsaa ja kasaa alle tunnissa ja silloin on varmasti puhdas jolloin seokset saa säädettyä kohdilleen kerrasta ja jää monta muuttujaa pois.
 
Putki kannattaa myös tarkistaa että onko se täynnä sinne kuulumatonta tavaraa. Kyseessä jos on 2-tahti vehje niin putken toiminta on todella tärkeää niissä vehkeissä. Putkella se teho tehdään.
 
Mä selvittelin vähän tilannetta ja kävi ilmi, että uus kaasari maksaa 60 euroa tohon skoboon, haen sen ja uudet rullat ja hihnan ja pistän nippuun, ei viitsi käyttää aikaa hirveästi tohon vanhan huoltoon noilla varaosahinnoilla :D Muuten perus huollot onkin tehty, niin eiköhän tää kuntoon saada. Halvempaa onneksi, kun auton vianselvittely :D
 
Mä selvittelin vähän tilannetta ja kävi ilmi, että uus kaasari maksaa 60 euroa tohon skoboon, haen sen ja uudet rullat ja hihnan ja pistän nippuun, ei viitsi käyttää aikaa hirveästi tohon vanhan huoltoon noilla varaosahinnoilla :D Muuten perus huollot onkin tehty, niin eiköhän tää kuntoon saada. Halvempaa onneksi, kun auton vianselvittely :D

On se vähän halvempaa kuin moottoripyörissäkin, nimimerkillä 2kpl Keihinin kaasaria 1800€ kiitos :beye:
 

Liitteet

  • IMG_20210529_181146.jpg
    IMG_20210529_181146.jpg
    2,7 MB · Luettu: 196
Uus kaasari on paikallaan ja huollettu tuo variaattorikin. Heitin mopon käyntiin ja käy tyhjää jne selkeästi paremmin, eli ei hyydy jne. Nyt kun lähden ajamaan, niin tuntuu, ettei skoba kerää kuitenkaan kunnolla kierroksia vaan ikäänkuin kerää kierroksia nopeuden kasvaessa ja vastaa kaasuun tosi huonosti. Kaasarin seoksia en ole ennen säätänyt, niin oireileeko tuo liian laihasta vai rikkaasta seoksesta?
 
Ei se uusi mopokaan kauhean kallis ole. Olisikohan mannanrankaat jumissa.
No oon uhrannut tähän nyt satkun verran rahaa, mistä vajaa puolet mennyt ihan perushuoltoihin, että kyllä tästä vielä peli tehdään, jos tarvii kone aukasta, niin ei se onneksi maltaita maksa uusia männänrenkaatkin tarvittaessa. Tuo ei vaan oireile sillai "männänrenkaat jumissa" tyylillä. Toi huono akku voi kyllä olla osasyy, jos esim sytytykseen ei riitä kunnolla virtaa tms, joten pitänee se vielä uusia. En ole toki päässyt kunnolla vielä ajamaankaan, kun ei ole vakuutuksia eikä liikennekäytössä tuo mulla näin omistajanvaihdoksen jälkeen, joten pitää venata tässä sopivat kelit, kun kotikadultakin sulaa loput jäät ja sit testailla ajan kanssa tota kaasarin säätöä jne.
 
No oon uhrannut tähän nyt satkun verran rahaa, mistä vajaa puolet mennyt ihan perushuoltoihin, että kyllä tästä vielä peli tehdään, jos tarvii kone aukasta, niin ei se onneksi maltaita maksa uusia männänrenkaatkin tarvittaessa. Tuo ei vaan oireile sillai "männänrenkaat jumissa" tyylillä. Toi huono akku voi kyllä olla osasyy, jos esim sytytykseen ei riitä kunnolla virtaa tms, joten pitänee se vielä uusia. En ole toki päässyt kunnolla vielä ajamaankaan, kun ei ole vakuutuksia eikä liikennekäytössä tuo mulla näin omistajanvaihdoksen jälkeen, joten pitää venata tässä sopivat kelit, kun kotikadultakin sulaa loput jäät ja sit testailla ajan kanssa tota kaasarin säätöä jne.
Minkä painoiset rullat sinne tuli nyt tilalle?
Vilkasitko lainkaan miltä kytkin näyttää?
Hieman hakuammuntaa on vian selvitys, mutta melkein katsoisin sen imukaulan kunnon, jos on breakcleaneria niin suhauttele sitä ympäri kaasaria, jos se sillä hyrskähtelee niin imukaulan luona on vuoto joko itse imukaulassa tai sitten sen alla olevassa bakeliitissa, ne halkeaa herkästi jos imukaulan ylikiristää.
Lisäksi yhä bensa puolen kahtoisin.
Oletan että öljytilanne sekä koneesta että perästä on myös hoidettu kuntoon.
Nelari oletettavasti tämä on vaikka on kait näitä 2t versioina kans tehty, eli venttiilin välykset ja samalla kannen huohotus olisi hyvä katella.
Jos uudella tulpalla on jo puolisen tuntia takana niin on se väriä saanut, ruskea hyvä, valkoinen laiha, musta rikas.
Kilometreistä ei ole lainkaan ollut myöskään puhetta, kuulostaa kuitenkin siltä että sen verran hyvin käy että puola tai magneetto ei ole vielä elinikäsä päässä, melkein 15k mennessä magneeton saa vaihtaa.
Myös aiemmin mainitun pakoputken kahtosin läpi jos se ahistaa kulkua, helinästä kuulee jos nuotion sytytys hommiksi menee.
 
Minkä painoiset rullat sinne tuli nyt tilalle?
Vilkasitko lainkaan miltä kytkin näyttää?
Hieman hakuammuntaa on vian selvitys, mutta melkein katsoisin sen imukaulan kunnon, jos on breakcleaneria niin suhauttele sitä ympäri kaasaria, jos se sillä hyrskähtelee niin imukaulan luona on vuoto joko itse imukaulassa tai sitten sen alla olevassa bakeliitissa, ne halkeaa herkästi jos imukaulan ylikiristää.
Lisäksi yhä bensa puolen kahtoisin.
Oletan että öljytilanne sekä koneesta että perästä on myös hoidettu kuntoon.
Nelari oletettavasti tämä on vaikka on kait näitä 2t versioina kans tehty, eli venttiilin välykset ja samalla kannen huohotus olisi hyvä katella.
Jos uudella tulpalla on jo puolisen tuntia takana niin on se väriä saanut, ruskea hyvä, valkoinen laiha, musta rikas.
Kilometreistä ei ole lainkaan ollut myöskään puhetta, kuulostaa kuitenkin siltä että sen verran hyvin käy että puola tai magneetto ei ole vielä elinikäsä päässä, melkein 15k mennessä magneeton saa vaihtaa.
Myös aiemmin mainitun pakoputken kahtosin läpi jos se ahistaa kulkua, helinästä kuulee jos nuotion sytytys hommiksi menee.
Rullat oli vakiopainoset mitkä laitoin tonne eli 5,1g punnitsin ulos ottaessa vanhat ja ne oli tosiaan tuon painoset. Imukaula on tossa sellasta "kumia" eli kaasarin se koneen puoli tulee vaan kumiputkeen ja kirrataan letkuklemmarilla. Pitää testata tolla bräkleenillä, jos sielä on jotain vuotoja, mutta tuskin niin isoja nyt ainakaan pitäs olla, että vuotais ennemmin sieltä, kun avonaisella kaasuläpällä kaasarista. Öljyt on koneesta katottu, peräöljyjä en vielä kattonut, laittelen ne kuntoon sitten kun saan ton koneen käymään, ei viitsi noita muita huoltoja esim noilta osin tehdä kuntoon. Huohotus on ok, menee tonne putsarikoteloon, ei ollut mitenkään hälyttävän näköistä kun vaihdoin ilmanputsarin, eli sellasta perus mustaa paskaa tullut ajan kanssa pinnoille mitä nyt yleensä huohottimesta tulee. Tää on tosiaan nelari, en usko et venavälykset tässä nyt on pääasiallinen ongelma, käy ihan nätisti eikä venttiilikoneisto äännä mitään. Mitäs tollaselle nelarin pakoputkelle on tapana tehdä, jos se tuntuu olevan tukossa? Jos kytkimessä olis ongelmaa, niin luulis, että kone kiertäisi "täydet", mutta kytkin luistaisi, nyt oireet ei viittaa sellaseen, että siel olis luistava kytkin.
 
Rullat oli vakiopainoset mitkä laitoin tonne eli 5,1g punnitsin ulos ottaessa vanhat ja ne oli tosiaan tuon painoset. Imukaula on tossa sellasta "kumia" eli kaasarin se koneen puoli tulee vaan kumiputkeen ja kirrataan letkuklemmarilla. Pitää testata tolla bräkleenillä, jos sielä on jotain vuotoja, mutta tuskin niin isoja nyt ainakaan pitäs olla, että vuotais ennemmin sieltä, kun avonaisella kaasuläpällä kaasarista. Öljyt on koneesta katottu, peräöljyjä en vielä kattonut, laittelen ne kuntoon sitten kun saan ton koneen käymään, ei viitsi noita muita huoltoja esim noilta osin tehdä kuntoon. Huohotus on ok, menee tonne putsarikoteloon, ei ollut mitenkään hälyttävän näköistä kun vaihdoin ilmanputsarin, eli sellasta perus mustaa paskaa tullut ajan kanssa pinnoille mitä nyt yleensä huohottimesta tulee. Tää on tosiaan nelari, en usko et venavälykset tässä nyt on pääasiallinen ongelma, käy ihan nätisti eikä venttiilikoneisto äännä mitään. Mitäs tollaselle nelarin pakoputkelle on tapana tehdä, jos se tuntuu olevan tukossa? Jos kytkimessä olis ongelmaa, niin luulis, että kone kiertäisi "täydet", mutta kytkin luistaisi, nyt oireet ei viittaa sellaseen, että siel olis luistava kytkin.
Pakoputki?
 
Rullat oli vakiopainoset mitkä laitoin tonne eli 5,1g punnitsin ulos ottaessa vanhat ja ne oli tosiaan tuon painoset. Imukaula on tossa sellasta "kumia" eli kaasarin se koneen puoli tulee vaan kumiputkeen ja kirrataan letkuklemmarilla. Pitää testata tolla bräkleenillä, jos sielä on jotain vuotoja, mutta tuskin niin isoja nyt ainakaan pitäs olla, että vuotais ennemmin sieltä, kun avonaisella kaasuläpällä kaasarista. Öljyt on koneesta katottu, peräöljyjä en vielä kattonut, laittelen ne kuntoon sitten kun saan ton koneen käymään, ei viitsi noita muita huoltoja esim noilta osin tehdä kuntoon. Huohotus on ok, menee tonne putsarikoteloon, ei ollut mitenkään hälyttävän näköistä kun vaihdoin ilmanputsarin, eli sellasta perus mustaa paskaa tullut ajan kanssa pinnoille mitä nyt yleensä huohottimesta tulee. Tää on tosiaan nelari, en usko et venavälykset tässä nyt on pääasiallinen ongelma, käy ihan nätisti eikä venttiilikoneisto äännä mitään. Mitäs tollaselle nelarin pakoputkelle on tapana tehdä, jos se tuntuu olevan tukossa? Jos kytkimessä olis ongelmaa, niin luulis, että kone kiertäisi "täydet", mutta kytkin luistaisi, nyt oireet ei viittaa sellaseen, että siel olis luistava kytkin.
Kevyet on rullat ollu, todennäköisesti on jo aiemmin vaihdettu sillä 6.5 tai 8.5g noissa yleensä on.
Pitäisi ainakin noilla kiihtyä mutta paljoa yli 45 ei mene.
Kytkimen ongelmat yleensä näkyy sillä että laite kiertää hyvin kun takarengas on ilmassa, mutta sitten kun lyö perseen maahan niin lähtö on kohtuu laiskaa.
Noiden kanssa on sen verran "joreillut" että oppinut suoraan vaihtamaan koko kytkimen uuteen, se että kytkimen pinnoille näyttää teräsharjaa toimii yleensä tovin mutta vastapainejousikin voi hihnaa ruveta luistattaa, myös itse kytkinjouset voi olla jo sen verran ikääntyneet ettei siellä enää pakka lähde leviämään.
Imukaulat on juuri tuollaisia kumisia, alumiininen pötkö siellä on sisällä ja kun ne halkeaa niin se on silloin sopivasti siitä kohasta mihin alumiini päättyy.
Bakeliittitiiviste on puolestaan sitten imukaulan ja sylinterikannen välissä.
Paineilmaa oon tussauttanut putkeen kun sen oon irrottanut niin kyllä se jotain ulos on työntänyt, on noita joskus tullut nuotiolla paistettua, ystävällisempi tapa on ollut tulpata toinen pää, kaataa viemärin avaamiseen tarkoitettuja rakeita ja kuumaa vettä perään niin sieltä on pahimmat kertymät lähteny pois.
Venavälykset noissa nyt oireilee monella tapaa, lämpimänä jos se kantaa niin matka kyllä ensin hidastuu ja lopuksi tyssää.
Myös jos venttiilien ajoitus on yhen hampaan verran pielessä niin yli 30km/h nuo ei kulje.
 
Joo okei, pitää tsekata kytkin. Lähtö on laiskaa, mutta matalilla kierroksilla, eli sen puoleen kykä tuntuis pitävän, ei siis kierrä ilman että kulkua olis. Pitää tsekata putkikin. Eikai venat yhtäkkiä ala kantamaan vaan se välyshän lisääntyy käytön myötä? Noh läpikäynti on ilmasta, jaon muuttumiseen en kyllä usko kun ketjulla on veto.
 
Joo okei, pitää tsekata kytkin. Lähtö on laiskaa, mutta matalilla kierroksilla, eli sen puoleen kykä tuntuis pitävän, ei siis kierrä ilman että kulkua olis. Pitää tsekata putkikin. Eikai venat yhtäkkiä ala kantamaan vaan se välyshän lisääntyy käytön myötä? Noh läpikäynti on ilmasta, jaon muuttumiseen en kyllä usko kun ketjulla on veto.

Metallilla on ominaisuus laajentua lämmetessään. Riippuen käytetystä metallista niin on myös mahdollista että se venttiilin varsi venyy pysyvästi, eli pituus lisääntyy jolloin se luonnollisesti alkaa kantamaan. Mutta tämä on toki harvinaista ja vaatii sen että moottori on jossain vaiheessa käynyt normaalin käyttölämpötilan ulkopuolella eli on siis käynyt kuumana.
Tällaista on todistettavasti tapahtunut esim. yamahan nelari motorikelkoissa ja ilmeisesti jossain rossipyörissä ollut ihan yleistä.
 
Joo okei, pitää tsekata kytkin. Lähtö on laiskaa, mutta matalilla kierroksilla, eli sen puoleen kykä tuntuis pitävän, ei siis kierrä ilman että kulkua olis. Pitää tsekata putkikin. Eikai venat yhtäkkiä ala kantamaan vaan se välyshän lisääntyy käytön myötä? Noh läpikäynti on ilmasta, jaon muuttumiseen en kyllä usko kun ketjulla on veto.
Vastaako se kaasuun reippaasti, sen olllessa jalalla, takarengas ilmassa? Kilometrejä ei missään mainittuna, mutta ei kai noillakaan montaa kymppiä ilman jonkinlaista mäntä/sylinteri huoltoa mennä. Onko väljä?
 
Vastaako se kaasuun reippaasti, sen olllessa jalalla, takarengas ilmassa? Kilometrejä ei missään mainittuna, mutta ei kai noillakaan montaa kymppiä ilman jonkinlaista mäntä/sylinteri huoltoa mennä. Onko väljä?

Mäntäjumpat on pääsääntöisesti kyllä täysin 2-tahti koneiden ominaisuus. Esim. omassa kelkassa huoltohjeen mukaisesti eka moottorin aukaisu tais olla jossain 40tkm paikkeilla joka on venttiilin välysten tarkistus ja mahdollinen säätö. Koko muu paska ehtii hajota ympäriltä ennen sen toteutumista. 2-tahti venkeissä sitten mäntiä saa olla vaihtamassa 5-10tkm välein.
 
Vastaako se kaasuun reippaasti, sen olllessa jalalla, takarengas ilmassa? Kilometrejä ei missään mainittuna, mutta ei kai noillakaan montaa kymppiä ilman jonkinlaista mäntä/sylinteri huoltoa mennä. Onko väljä?
Joo vastaa, mutta tuntuu siltä kun painoa päällä ja kiihdyttää, että ihanku olis ns ketjuveto manuaalilaatikolla ja liian iso vaihde silmässä, että ei nosta kierroksia variaattorin tapaan heti vaan vaatii ns miettimisaikaa. Kilsoja on 15t ja ihmettelisin itsekin, jos perus matalatehoisessa nelitahtikoneesa olis mäntävikaa.
 
Joo vastaa, mutta tuntuu siltä kun painoa päällä ja kiihdyttää, että ihanku olis ns ketjuveto manuaalilaatikolla ja liian iso vaihde silmässä, että ei nosta kierroksia variaattorin tapaan heti vaan vaatii ns miettimisaikaa. Kilsoja on 15t ja ihmettelisin itsekin, jos perus matalatehoisessa nelitahtikoneesa olis mäntävikaa.
Eikö tuo nyt sulje paljon mahdollisia vikoja pois. Eli bensaa saa, sähköt toimii ja putki ei ahdista. Itse kurkkaisin jo tuonne sylinteriin, jos on rengas poikki tai venttiili vaivaa. Skoottereissa kun vaan on aika työmaa, ennen kuin pääsee oikein käsiksi.
 
Kappas, viime kesänä taisteltu myös vm -12 kisbeen kanssa samantyylisillä ongelmilla. Ei menainnut millään nousta nopeus sinne yli 45 kmh:n. Tuli vaihdettua ilmansuodin, tulppa, hinha, rullat, öljyt ja tarkistettua venttiilin välykset ja kaasari putsattua. Ei tuntunut paljoa auttavan ja sitten korjaantuikin itsestään. Jäi epäillys, että pakoputki saattoi olla tukkeessa. No ei tästä varmaan apua ollut, mutta voimia sinne rassaukseen:hammer:

Muoks. Noista rassauksistani vielä, että tosiaan kaasarin se "kiihdytyspumppu" kalvo vaikutti olevan jumissa ja venttiileistä taisi imupuolen välys olla ihan lähes nolla. Mutta ei noiden korjaus kuitenkaan paljoa auttanut.
 
Viimeksi muokattu:
Kappas, viime kesänä taisteltu myös vm -12 kisbeen kanssa samantyylisillä ongelmilla. Ei menainnut millään nousta nopeus sinne yli 45 kmh:n. Tuli vaihdettua ilmansuodin, tulppa, hinha, rullat, öljyt ja tarkistettua venttiilin välykset ja kaasari putsattua. Ei tuntunut paljoa auttavan ja sitten korjaantuikin itsestään. Jäi epäillys, että pakoputki saattoi olla tukkeessa. No ei tästä varmaan apua ollut, mutta voimia sinne rassaukseen:hammer:

Muoks. Noista rassauksistani vielä, että tosiaan kaasarin se "kiihdytyspumppu" kalvo vaikutti olevan jumissa ja venttiileistä taisi imupuolen välys olla ihan lähes nolla. Mutta ei noiden korjaus kuitenkaan paljoa auttanut.
Joo, pitää koittaa vähän ajella tolla, oireilee nyt sillai, että lähtee kylmänä (varmaan ryypyllä) käyntiin ihan ok, mutta ei tahdo käydä tyhjää enää lämmettyään vaan kierrokset vaan tippuu ja tippuu kunnes meno hyytyy. Teen nyt ainakin yhden koeajolenkin jahka kelit paranee, kun muuten on pistetty kuntoon ja jos ei sillä virkoa ni nappaan ton koneen irti ja kurkkaan sylinteriin. Mulla on onneksi tossa tollanen 6 sylinterinen takavetonissani työn alla tallissa myös koneremppoja myöten niin ei paljon tollanen skoban moottorin aukasu paina. Uus sylkkäsarja mäntöineen maksaa pahimmillaan sen satkun ja skobon oon saanut ilmaseksi, niin maksaa vaivan pistää kuntoon vaikka joutuiskin konehommiin.
 
Ajelin ton mopon nyt lämpöseksi ja mitä havaintoja tein: kahlaa vauhdin kyllä sinne 40-50 jos on lääniä, mutta tuntuu, että kiihdytys toimii hitaasti ja tuntuu ihan kuin tuossa variaattorissa olisi sellainen ongelma, että ikäänkuin ei olisi sitä variaattoritoimintaa vaan olisi ns. isolla vaihteella kaiken aikaa. Tuossa on nyt uusi kaasari, jonka osalta sain tyhjäkäynnin säädettyä niin, että pysyy käynnissä ihan hyvin lämpösenä. On uusittu uudet vakiopainoiset rullat variin ja laitettu uus hihna, sit on tehty perushuolto eli vaihdettu tulppa ja öljy. Olisikos porukalla tuohon variaattoripuoleen vinkkejä? Tuossa käy siis niin, että jos ajan vaikkapa ylämäessä ja vauhti alkaa hyytyä, niin sen sijaan, että koneen kierrokset pysyy korkeana ja variaattori tiputtaisi välitystä niin koneen kierrokset ja vauhti tuntuu laskevan käsi kädessä.
 
Onko variaattorin lautaset sileät, eli ei pykäliä? Tämän kyllä yleensä huomaa ajaessa, jos ei kiihdy tasaisesti tai sitten kierrokset vaeltelee. Variaattorin lautasten liikkuminen kannattaa tarkistaa, koska nyt näyttää siltä että välitys ei muutu.
 
Onko variaattorin lautaset sileät, eli ei pykäliä? Tämän kyllä yleensä huomaa ajaessa, jos ei kiihdy tasaisesti tai sitten kierrokset vaeltelee. Variaattorin lautasten liikkuminen kannattaa tarkistaa, koska nyt näyttää siltä että välitys ei muutu.
Okei, eli edessä lautasten pitäisi siis kaiken järjen mukaan olla yhdessä ja hihnan "korkealla" koska tuntuu vetävän aika raskaalla välityksellä nyt?
 
Just samat oireet oli täällä viime kesänä ja samat huollot tein ja venttiilit säädin, muttei auttanut ja sitten korjaantui itsestään. Pakoputki on mun arvaus syylliseksi. Kerran oli toisessa skobassa mennyt kimalainen sinne pakariin sisään aiheuttaen voimattomuutta.
 
Onko tuossa pakarin käyrä ja änkkä samaa rautaa tai voiko ajaa illman änkkää? Onko puristukset mitattu? Venttiilit säädetty?
Itse en ole noita nelitahti skoottereita ropannut mutta ei tuollainen nelari mopo käsikytkimellä varustettuna muutenkaan ranteita revi kiihdyttäessä.

Jos koneessa tuntuisi olevan jerkkua niin sen jälkeen mopopalstoilta etsimään variaattorin säätöjä. Saattaa olla että edelliset virittäjät ovat heittäneet melko villit asetukset...
 
Okei, eli edessä lautasten pitäisi siis kaiken järjen mukaan olla yhdessä ja hihnan "korkealla" koska tuntuu vetävän aika raskaalla välityksellä nyt?
Näinhän se viittaisi. Toki jos se variaattori on ollut jo purettuna, niin hihnan asento varmaan näkyi. Että onko vetopuolella jo korkealla paikallaan ollessaankin.

Tässä jotain ohjetta hihnan vaihtoon. Siitä näkee miten sen hihnan pitäisi olla.
 
Takavariaattorin lerput jouset voisi myös aiheuttaa sen että hihna nousee edessä ylös liian aikaisin.
 
Ja vikahan löytyi! Tossa mopossa on pakoputkesta yhteys ilmansuodatinkoteloon eli suodatinkotelosta menee venakopan huohotuksen lisäksi letku venakopan alareunaan, josta menee erillinen kanava/putki pakoputkelle ja välissä on läppäventtiili, jonka pitäisi toimia vain siihen suuntaan, että putkeen pääsee happea, muttei toisinpäin. Läppäventtiili on ilmeisesti hajonnut/karstoittunut auki ja letku päästää pakokaasua sinne ilmanputsarikotelolle. Olin viemässä tuota huoltoon omien vianrajauskykyjen loputtua kun matkalla tuo löysikin aivan uuden sävelen kulkupuolen suhteen. Huomasin sitten halkeaman tuossa letkussa, kun päästeli nokea ympärilleen ja kun korjasin letkun niin käynti meni paskaksi. En korjannut läppäventtiiliä vaan jätin letkun puhaltelemaan venakopalta ulkoilmaan ja tulppasin vaan ton ilmansuodatinkotelon aukon, kun se oli suodattimen sisäpuolella ettei siitä imeskele pölyä.
 
Ja vikahan löytyi! Tossa mopossa on pakoputkesta yhteys ilmansuodatinkoteloon eli suodatinkotelosta menee venakopan huohotuksen lisäksi letku venakopan alareunaan, josta menee erillinen kanava/putki pakoputkelle ja välissä on läppäventtiili, jonka pitäisi toimia vain siihen suuntaan, että putkeen pääsee happea, muttei toisinpäin. Läppäventtiili on ilmeisesti hajonnut/karstoittunut auki ja letku päästää pakokaasua sinne ilmanputsarikotelolle. Olin viemässä tuota huoltoon omien vianrajauskykyjen loputtua kun matkalla tuo löysikin aivan uuden sävelen kulkupuolen suhteen. Huomasin sitten halkeaman tuossa letkussa, kun päästeli nokea ympärilleen ja kun korjasin letkun niin käynti meni paskaksi. En korjannut läppäventtiiliä vaan jätin letkun puhaltelemaan venakopalta ulkoilmaan ja tulppasin vaan ton ilmansuodatinkotelon aukon, kun se oli suodattimen sisäpuolella ettei siitä imeskele pölyä.

Ensimmäinen tehtävä mopojen ja moottoripyörien kanssa on repiä kaikki saastelaitteet mäkeen, niistä ei ole kuin harmia!
 
Sain broidilta tollasen vähän kämäsen ja käyntivikaisen peugeot kisbee skoban, vuosimalli tyyliin 2012. Vaihdoin törkysen ilmanputsarin uuteen, koska ilman putsaria kävi niin paljon paremmin ja laitoin myös uuden tulpan, mutta vanha tulppa oli vielä ihan ok. Tuo tuntuu vaan nyt kulkevan/kiihtyvän mopoksikin niin paskasti, että tuli tässä mieleen, että onko jotain mitä oon missannut. Toi on seissyt ennen mulle tuloa pari vuotta, joten voiko kaasarissa olla jotain paskaa mitä saisi liukenemaan jollain bensan sekaan laitettavalla lisäaineella, vai voiko esim jotkut variaattorin ne "lautaset" tai hihna olla jotenkin huonona? Onko porukalla noiden tsekkaukseen jotain vinkkiä? Muuten tollasen osalta alkaa loppumaan kesken nämä potentiaaliset vikakohteet :D

EDIT: RATKESI! Alla tiedot:

Ja vikahan löytyi! Tossa mopossa on pakoputkesta yhteys ilmansuodatinkoteloon eli suodatinkotelosta menee venakopan huohotuksen lisäksi letku venakopan alareunaan, josta menee erillinen kanava/putki pakoputkelle ja välissä on läppäventtiili, jonka pitäisi toimia vain siihen suuntaan, että putkeen päästee happea, muttei toisinpäin. Läppäventtiili on ilmeisesti hajonnut/karstoittunut auki ja letku päästää pakokaasua sinne ilmanputsarikotelolle. Olin viemässä tuota huoltoon omien vianrajauskykyjen loputtua kun matkalla tuo löysikin aivan uuden sävelen kulkupuolen suhteen. Huomasin sitten halkeaman tuossa letkussa, kun päästeli nokea ympärilleen ja kun korjasin letkun niin käynti meni paskaksi. En korjannut läppäventtiiliä vaan jätin letkun puhaltelemaan venakopalta ulkoilmaan ja tulppasin vaan ton ilmansuodatinkotelon aukon, kun se oli suodattimen sisäpuolella ettei siitä imeskele pölyä.
Moro! Muutama vuosi ilmeisesti mennyt kun tämä keskustelu on ollut aktiivinen, mutta loin ihan tilin,että voisin kysyä neuvoa kun mulla on samanvuoden kisbee ja samankaltaisia ongelmia niin osaisitko auttaa.
Ja toki kertokaa jos teen jotain virheitä, että mitenkä saa laitella näitä viestejä, kun en ole ikinä näillä keskustelupalstoilla käynyt.
 
Moro! Muutama vuosi ilmeisesti mennyt kun tämä keskustelu on ollut aktiivinen, mutta loin ihan tilin,että voisin kysyä neuvoa kun mulla on samanvuoden kisbee ja samankaltaisia ongelmia niin osaisitko auttaa.
Ja toki kertokaa jos teen jotain virheitä, että mitenkä saa laitella näitä viestejä, kun en ole ikinä näillä keskustelupalstoilla käynyt.
No tuossahan mitä lainasit mun viestiä oli kerrottu että mikä ongelma mulla oli mopossa. Itellä oli oireet heikko käynti ja tarkemmin ku tutki ni nokea/mustaa paskaa ilmanputsarikotelossa. Pakoputkesta lähtevä kumiletku jonka tarkotuksena on imeä putkistoon happea polttamaan kaasarin mahdollisesti ruikkiva ylimääränen palamatta jäänyt bensa olikin sit päästellyt pakokaasuja väärään suuntaan, koska läppäventtiili, joka aukeaa pakopulssien välisestä alipaineesta oli karstottunut auki. Jos menee yli hilseen niin yksinkertaistuksena: Nappaa putsarikoteloon tuleva pienempi kumiletku irti ja testaa paraneeko käynti, jos paranee, vika on varmaan sama ja sit ratkaset sen auki putsarikoteloon jäävän reijän kohtalon niin et otat siitä letkusta pätkän jonka kiinnität siihen putsarikotelon letkukaraan ja työnnät sinne avoimeen päähän sen kokosen pultin että tukkii letkun ni ei sitte ime putsarikotelo suodattamatonta ilmaa sisälle.

Jos funtsitaan ehkä ne todennäkösemmät viat paskaan käyntiin niin nelitahti vaatii 1) kipinän 2) ilman 3)bensan ja jos se mopo kuitenkin käy ni ton kohdan 1 voi rajata pois. Perus testit vois olla sellaset että ilmanputsarikotelo auki ja suodatin ulos ja lyhyt koeajo jossain asfalttitiellä ettei ime hirveesti paskaa ilman sitä suodatinta -> näet ettei vika oo esim tukkosassa suodattimessa. Toinen on sit sellanen, että putsailet kaasarista sen pääsuuttimen ja kohokammiot yms. Toi on aika samperin yksinkertanen kaasari vielä tollasessa, ettei sitä tarvi paljoa arastella. Tuolta se vika löytyy.

Säännöt löytyy btw:

Noin niinkun yleisesti maalaisjärkeä noudattaen ja ehkä niin ettei turhaan quotata tai tägäillä ihmisiä muuten vaan ellei suoraan koske jotain henkilöä. Tässä tapauksessa esim quote oli ihan paikallaan.
 
Katoppa nuosta kuvista, että onko samanlainen kun sulla. Nimittäin en ainakaa vielä löytänyt pakoputkeen johtavaa letkua. Justiinsa sen takia lähdinkin kysymään kun en aivan ymmärtänyt tuosta ensimmäisestä.
0.jpg
0.jpg
0.jpg
0.jpg
0.jpg
 
Katoppa nuosta kuvista, että onko samanlainen kun sulla. Nimittäin en ainakaa vielä löytänyt pakoputkeen johtavaa letkua. Justiinsa sen takia lähdinkin kysymään kun en aivan ymmärtänyt tuosta ensimmäisestä.
0.jpg
0.jpg
0.jpg
0.jpg
0.jpg
Ja vielä, että skoba tuli pari päivää sitten huollosta, ja siellä vaihettiin ilmansuodatin, startti, öljyt, tulppa, venttiilinvälykset säädettiin, staattori, ja vielä kaasarikin ultraäänipuhdistettiin. Alkaa vähän ihmetyttään niin pitää ettiä netistä apua.
 
Ja vielä, että skoba tuli pari päivää sitten huollosta, ja siellä vaihettiin ilmansuodatin, startti, öljyt, tulppa, venttiilinvälykset säädettiin, staattori, ja vielä kaasarikin ultraäänipuhdistettiin. Alkaa vähän ihmetyttään niin pitää ettiä netistä apua.
No erikoinen tilanne kieltämättä ettei huollossa oo saatu kuntoon. Samanlainen skoba mulla on. Tossa kuvassa toi keulalta päin suodatinkoteloon menevä letku on mulla pätkästy ja tulpattu. Toinen pää menee sinne pakoputken puolelle, mut ei välttämättä suoraan putkeen. Siel on sellanen ihme krominen ohut putkisysteemi tms pakokanavan puolella sylinteriä minkä kautta tuo letku pelitti ja siel oli ohjeissa mainittu sellanen läppäventtiili ja päättelin ite ihan vaan karstasta tuol ilmanputsarikotelossa et siinä on ongelma. Testaa irrottaa ja kato mitä skobo sanoo. Jos tuon irrottamalla pelittää ni tulppaat vaan tuon lähdön putsarikotelosta. Kyseessä on tuo sun tapauksessa oleva sininen letku.
 

Liitteet

  • IMG20240830144237.jpg
    IMG20240830144237.jpg
    279,7 KB · Luettu: 30
No erikoinen tilanne kieltämättä ettei huollossa oo saatu kuntoon. Samanlainen skoba mulla on. Tossa kuvassa toi keulalta päin suodatinkoteloon menevä letku on mulla pätkästy ja tulpattu. Toinen pää menee sinne pakoputken puolelle, mut ei välttämättä suoraan putkeen. Siel on sellanen ihme krominen ohut putkisysteemi tms pakokanavan puolella sylinteriä minkä kautta tuo letku pelitti ja siel oli ohjeissa mainittu sellanen läppäventtiili ja päättelin ite ihan vaan karstasta tuol ilmanputsarikotelossa et siinä on ongelma. Testaa irrottaa ja kato mitä skobo sanoo. Jos tuon irrottamalla pelittää ni tulppaat vaan tuon lähdön putsarikotelosta. Kyseessä on tuo sun tapauksessa oleva sininen letku.
Ohhoh! Joo kyllä muuttu! Mitenkäs kun otin nyt tuosta puolesta irti niin tarkotatko että tukin tuon sinisen letkun?
0.jpg
 
Ohhoh! Joo kyllä muuttu! Mitenkäs kun otin nyt tuosta puolesta irti niin tarkotatko että tukin tuon sinisen letkun?
0.jpg
Sillä ei oo väliä mitä teet tuolle siniselle letkulle siellä koneen päässä, koska se menee sinne pakoputkelta tulevalle läppäventtiilille. Sieltä tulee vaan pakokaasua ulos ja mahdollisesti menee ilmaa pakoputkeen pakopulssien välissä, samapa se, ite jätin vaan roikkumaan sinne jonnekin sopivaan rakoon ja nyt osa pakokaasusta siis karkaa mulla letkua pitkin ulos. En tiedä onko noissa pakoputkessa joku alkeellinen katalysaattori, todennäköisesti on kerta tuollanen viritys on kaasarin kanssa tehty eli periaatteessa tuo koneen suuntakin olis varmaan parempi tulpata ihan varuiksi, itseä ei jaksanut kiinnostaa kun on niin paska rakkine muutenkin.

Sillä on sen sijaan väliä mitä teet tuolle letkukaralle tuossa ilmansuodatinboksissa, koska se on siellä ilmansuodattimen sisäpuolella siinä kotelossa. Jos jätät sen auki ni kone imee tuosta letkukarasta ilmaa, joka ei mee ilmansuodattimen läpi. Ite ratkasin homman niin, että otin pätkän tuota letkukaraan menevää letkua, sulla tuota sinistä, n. 7-8cm ja kiinnitin tuohon letkukaraan tuossa suodatinboksissa ja työnsin vapaaseen päähän sen kokosen pultin että joutu vähän painamaan sinne letkun sisälle että uppos -> pysyy siinä ja toimii samalla tulppana.

Varmaan kätevimmin homma hoituu kun annat letkun molempien päiden olla kiinni siellä minne menevät, katkaset sen jostain välistä ja tulppaat molemmat päät pultilla.
 
Kokeilin. Ja ilmeisesti kuuluu asiaa että pitää hieman kovmpaa ääntä?
Laita se letku sinne takasin ja tulppaa se tai sitte tulppaa jollain muulla keinolla. En tiedä mikä sun teknisten asioiden ymmärtämisen taso on, mutta tuo järjestelmä on tehty sellaseksi, että kun sulla aukeaa pakovena ja tulee pakokaasua pakoputkeen niin menee hetki ennen kun tuo toistuu eli pakokaasu tulee ns pulsseina. Niiden pulssien välit tekee alipainetta riippuen sieltä pakoputken ja pakokanavien muotoilusta ja tuo alipaine koittaa imeä ilmaa moottoriin tuota letkua pitkin. Normaalitilanteessa siellä on läppäventtiili blokkaamassa ylipaineen tulemasta sinne ilmanputsarikotelolle. Yhtä kaikki tuossa on vähintään jonkinlainen riski, että se imee alipaineella ilmaa sinne pakoputkeen jos ei ole tulpattuna ja sitä kautta menee sit pölyä ja muuta paskaa sellasiin paikkoihin mihin ei kuulu. Kaikki mitä tuossa letkun irroittamalla jää auki olis hyvä tulpata. Voit toki vaan katkasta letkun keskeltä ja tulpata molemmat päät niin ei tarvi ostaa mitään tulppia.

ja vähä tuntuu että meinaa kierrokset nousta vaan kokoajan korkeemmalle, mitähän kannattais säätää?
Tuskin ne rundit sulla liian korkeaksi nousee, ite jos jossain alamäessä alkaa mittarin neula näyttämään 80 ja alkaa sillai korvalla kuullen "aaltoilemaan" käynti ni höllään kaasua varuiks ettei ala venttiilit kantamaan, mutta kuorman kanssa ajellessa ei pitäs olla sellasta ongelmaa.
 

Statistiikka

Viestiketjut
253 843
Viestejä
4 411 344
Jäsenet
73 261
Uusin jäsen
Havihazard

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom