• Klo 11 alkaen tietokanta-ajoon liittyvä ongelma, joka aiheuttaa palvelinvirhettä viestejä lähettäessä. Viestien kirjoittaminen pois käytöstä väliaikaisesti. Pyrimme saamaan ongelman korjattua mahdollisimman pian. Pahoittelut häiriöistä.

RATKESI! Kaasaritoimisessa mopossa käyntiongelmaa, olisiko apuja?

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Sain broidilta tollasen vähän kämäsen ja käyntivikaisen peugeot kisbee skoban, vuosimalli tyyliin 2012. Vaihdoin törkysen ilmanputsarin uuteen, koska ilman putsaria kävi niin paljon paremmin ja laitoin myös uuden tulpan, mutta vanha tulppa oli vielä ihan ok. Tuo tuntuu vaan nyt kulkevan/kiihtyvän mopoksikin niin paskasti, että tuli tässä mieleen, että onko jotain mitä oon missannut. Toi on seissyt ennen mulle tuloa pari vuotta, joten voiko kaasarissa olla jotain paskaa mitä saisi liukenemaan jollain bensan sekaan laitettavalla lisäaineella, vai voiko esim jotkut variaattorin ne "lautaset" tai hihna olla jotenkin huonona? Onko porukalla noiden tsekkaukseen jotain vinkkiä? Muuten tollasen osalta alkaa loppumaan kesken nämä potentiaaliset vikakohteet :D

EDIT: RATKESI! Alla tiedot:

Ja vikahan löytyi! Tossa mopossa on pakoputkesta yhteys ilmansuodatinkoteloon eli suodatinkotelosta menee venakopan huohotuksen lisäksi letku venakopan alareunaan, josta menee erillinen kanava/putki pakoputkelle ja välissä on läppäventtiili, jonka pitäisi toimia vain siihen suuntaan, että putkeen pääsee happea, muttei toisinpäin. Läppäventtiili on ilmeisesti hajonnut/karstoittunut auki ja letku päästää pakokaasua sinne ilmanputsarikotelolle. Olin viemässä tuota huoltoon omien vianrajauskykyjen loputtua kun matkalla tuo löysikin aivan uuden sävelen kulkupuolen suhteen. Huomasin sitten halkeaman tuossa letkussa, kun päästeli nokea ympärilleen ja kun korjasin letkun niin käynti meni paskaksi. En korjannut läppäventtiiliä vaan jätin letkun puhaltelemaan venakopalta ulkoilmaan ja tulppasin vaan ton ilmansuodatinkotelon aukon, kun se oli suodattimen sisäpuolella ettei siitä imeskele pölyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.11.2019
Viestejä
49
139QMB kun taitaa pösössäkin olevan niin kaasarista kannattaa vianrajaus aloittaa.
Sen kun purat niin samalla valoa vasten olisi hyvä katsoa ettei kalvossa ole reikää tai useampaa, ne meinaavat olla kulutustavaraa.
Kalvoa saa ihan kunnolla venyttää niitä reikiä etsiessä, siellä riittää neulan mentävä reikä ettei laite enää jaksa kulkea.
Kiertääkö mopo jos sitä pitää keskijalalla?
Kaasarin putsauksen jälkeen jos yhä meinaa olla kulku laiskaa niin sitten seuraavaksi imukaula+bensaletku+suodatin+alipainehana olisi hyvä tarkistaa.
Niiden jälkeen melkein tutkia variaattori, hihna taitaa yleensä noissakin olla 18mm leveä, jos se on kulunut 16-17mm luokkaan niin huiput siinä ainakin tippuu.
Etuvariaattoria yleisempi vika meinaa olla takavariaattorin eli kytkimen lasittuminen, silloin meinaa kiihtyvyys olla melko mitätön kun se ei kelloon ota kiinni.
Pulttipyssy on melkein pakollinen että saa pultit auki molemmista ja että niitä pääsee paremmin tutkimaan, hihnan kunnon toki näkee kun kopan avaa.
Kannattaa samalla katsella kopan sisältä näkyykö siellä pohjalla bakeliitin palasia, liukupalat on saattaneet hajota variaattorista mutta ne on vaan parin euron sijoitus.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Ennenkuin alat mitään kaasaria purkamaan niin säädä kaasarista seos ja tyhjäkäynti ruuveilla kuntoon. Jos vaihdot sen ilmanputsarin toiseen niin siinä voi olla ilman ja bensan suhde vituillaan.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Ennenkuin alat mitään kaasaria purkamaan niin säädä kaasarista seos ja tyhjäkäynti ruuveilla kuntoon. Jos vaihdot sen ilmanputsarin toiseen niin siinä voi olla ilman ja bensan suhde vituillaan.
Ei ole mitään järkeä säätää mitään, ellei tiedä missä kunnossa se kaasari on. Pienikin lika tai rikkinäinen tiiviste sotkee koko kaasarin toiminnan jolloin säätämisestä ei ole mitään hyötyä.

Mopon kaasarin purkaa, putsaa ja kasaa alle tunnissa ja silloin on varmasti puhdas jolloin seokset saa säädettyä kohdilleen kerrasta ja jää monta muuttujaa pois.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 018
Putki kannattaa myös tarkistaa että onko se täynnä sinne kuulumatonta tavaraa. Kyseessä jos on 2-tahti vehje niin putken toiminta on todella tärkeää niissä vehkeissä. Putkella se teho tehdään.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Mä selvittelin vähän tilannetta ja kävi ilmi, että uus kaasari maksaa 60 euroa tohon skoboon, haen sen ja uudet rullat ja hihnan ja pistän nippuun, ei viitsi käyttää aikaa hirveästi tohon vanhan huoltoon noilla varaosahinnoilla :D Muuten perus huollot onkin tehty, niin eiköhän tää kuntoon saada. Halvempaa onneksi, kun auton vianselvittely :D
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Mä selvittelin vähän tilannetta ja kävi ilmi, että uus kaasari maksaa 60 euroa tohon skoboon, haen sen ja uudet rullat ja hihnan ja pistän nippuun, ei viitsi käyttää aikaa hirveästi tohon vanhan huoltoon noilla varaosahinnoilla :D Muuten perus huollot onkin tehty, niin eiköhän tää kuntoon saada. Halvempaa onneksi, kun auton vianselvittely :D
On se vähän halvempaa kuin moottoripyörissäkin, nimimerkillä 2kpl Keihinin kaasaria 1800€ kiitos :beye:
 

Liitteet

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Uus kaasari on paikallaan ja huollettu tuo variaattorikin. Heitin mopon käyntiin ja käy tyhjää jne selkeästi paremmin, eli ei hyydy jne. Nyt kun lähden ajamaan, niin tuntuu, ettei skoba kerää kuitenkaan kunnolla kierroksia vaan ikäänkuin kerää kierroksia nopeuden kasvaessa ja vastaa kaasuun tosi huonosti. Kaasarin seoksia en ole ennen säätänyt, niin oireileeko tuo liian laihasta vai rikkaasta seoksesta?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 395
Ei se uusi mopokaan kauhean kallis ole. Olisikohan mannanrankaat jumissa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Ei se uusi mopokaan kauhean kallis ole. Olisikohan mannanrankaat jumissa.
No oon uhrannut tähän nyt satkun verran rahaa, mistä vajaa puolet mennyt ihan perushuoltoihin, että kyllä tästä vielä peli tehdään, jos tarvii kone aukasta, niin ei se onneksi maltaita maksa uusia männänrenkaatkin tarvittaessa. Tuo ei vaan oireile sillai "männänrenkaat jumissa" tyylillä. Toi huono akku voi kyllä olla osasyy, jos esim sytytykseen ei riitä kunnolla virtaa tms, joten pitänee se vielä uusia. En ole toki päässyt kunnolla vielä ajamaankaan, kun ei ole vakuutuksia eikä liikennekäytössä tuo mulla näin omistajanvaihdoksen jälkeen, joten pitää venata tässä sopivat kelit, kun kotikadultakin sulaa loput jäät ja sit testailla ajan kanssa tota kaasarin säätöä jne.
 
Liittynyt
20.11.2019
Viestejä
49
No oon uhrannut tähän nyt satkun verran rahaa, mistä vajaa puolet mennyt ihan perushuoltoihin, että kyllä tästä vielä peli tehdään, jos tarvii kone aukasta, niin ei se onneksi maltaita maksa uusia männänrenkaatkin tarvittaessa. Tuo ei vaan oireile sillai "männänrenkaat jumissa" tyylillä. Toi huono akku voi kyllä olla osasyy, jos esim sytytykseen ei riitä kunnolla virtaa tms, joten pitänee se vielä uusia. En ole toki päässyt kunnolla vielä ajamaankaan, kun ei ole vakuutuksia eikä liikennekäytössä tuo mulla näin omistajanvaihdoksen jälkeen, joten pitää venata tässä sopivat kelit, kun kotikadultakin sulaa loput jäät ja sit testailla ajan kanssa tota kaasarin säätöä jne.
Minkä painoiset rullat sinne tuli nyt tilalle?
Vilkasitko lainkaan miltä kytkin näyttää?
Hieman hakuammuntaa on vian selvitys, mutta melkein katsoisin sen imukaulan kunnon, jos on breakcleaneria niin suhauttele sitä ympäri kaasaria, jos se sillä hyrskähtelee niin imukaulan luona on vuoto joko itse imukaulassa tai sitten sen alla olevassa bakeliitissa, ne halkeaa herkästi jos imukaulan ylikiristää.
Lisäksi yhä bensa puolen kahtoisin.
Oletan että öljytilanne sekä koneesta että perästä on myös hoidettu kuntoon.
Nelari oletettavasti tämä on vaikka on kait näitä 2t versioina kans tehty, eli venttiilin välykset ja samalla kannen huohotus olisi hyvä katella.
Jos uudella tulpalla on jo puolisen tuntia takana niin on se väriä saanut, ruskea hyvä, valkoinen laiha, musta rikas.
Kilometreistä ei ole lainkaan ollut myöskään puhetta, kuulostaa kuitenkin siltä että sen verran hyvin käy että puola tai magneetto ei ole vielä elinikäsä päässä, melkein 15k mennessä magneeton saa vaihtaa.
Myös aiemmin mainitun pakoputken kahtosin läpi jos se ahistaa kulkua, helinästä kuulee jos nuotion sytytys hommiksi menee.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Minkä painoiset rullat sinne tuli nyt tilalle?
Vilkasitko lainkaan miltä kytkin näyttää?
Hieman hakuammuntaa on vian selvitys, mutta melkein katsoisin sen imukaulan kunnon, jos on breakcleaneria niin suhauttele sitä ympäri kaasaria, jos se sillä hyrskähtelee niin imukaulan luona on vuoto joko itse imukaulassa tai sitten sen alla olevassa bakeliitissa, ne halkeaa herkästi jos imukaulan ylikiristää.
Lisäksi yhä bensa puolen kahtoisin.
Oletan että öljytilanne sekä koneesta että perästä on myös hoidettu kuntoon.
Nelari oletettavasti tämä on vaikka on kait näitä 2t versioina kans tehty, eli venttiilin välykset ja samalla kannen huohotus olisi hyvä katella.
Jos uudella tulpalla on jo puolisen tuntia takana niin on se väriä saanut, ruskea hyvä, valkoinen laiha, musta rikas.
Kilometreistä ei ole lainkaan ollut myöskään puhetta, kuulostaa kuitenkin siltä että sen verran hyvin käy että puola tai magneetto ei ole vielä elinikäsä päässä, melkein 15k mennessä magneeton saa vaihtaa.
Myös aiemmin mainitun pakoputken kahtosin läpi jos se ahistaa kulkua, helinästä kuulee jos nuotion sytytys hommiksi menee.
Rullat oli vakiopainoset mitkä laitoin tonne eli 5,1g punnitsin ulos ottaessa vanhat ja ne oli tosiaan tuon painoset. Imukaula on tossa sellasta "kumia" eli kaasarin se koneen puoli tulee vaan kumiputkeen ja kirrataan letkuklemmarilla. Pitää testata tolla bräkleenillä, jos sielä on jotain vuotoja, mutta tuskin niin isoja nyt ainakaan pitäs olla, että vuotais ennemmin sieltä, kun avonaisella kaasuläpällä kaasarista. Öljyt on koneesta katottu, peräöljyjä en vielä kattonut, laittelen ne kuntoon sitten kun saan ton koneen käymään, ei viitsi noita muita huoltoja esim noilta osin tehdä kuntoon. Huohotus on ok, menee tonne putsarikoteloon, ei ollut mitenkään hälyttävän näköistä kun vaihdoin ilmanputsarin, eli sellasta perus mustaa paskaa tullut ajan kanssa pinnoille mitä nyt yleensä huohottimesta tulee. Tää on tosiaan nelari, en usko et venavälykset tässä nyt on pääasiallinen ongelma, käy ihan nätisti eikä venttiilikoneisto äännä mitään. Mitäs tollaselle nelarin pakoputkelle on tapana tehdä, jos se tuntuu olevan tukossa? Jos kytkimessä olis ongelmaa, niin luulis, että kone kiertäisi "täydet", mutta kytkin luistaisi, nyt oireet ei viittaa sellaseen, että siel olis luistava kytkin.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Rullat oli vakiopainoset mitkä laitoin tonne eli 5,1g punnitsin ulos ottaessa vanhat ja ne oli tosiaan tuon painoset. Imukaula on tossa sellasta "kumia" eli kaasarin se koneen puoli tulee vaan kumiputkeen ja kirrataan letkuklemmarilla. Pitää testata tolla bräkleenillä, jos sielä on jotain vuotoja, mutta tuskin niin isoja nyt ainakaan pitäs olla, että vuotais ennemmin sieltä, kun avonaisella kaasuläpällä kaasarista. Öljyt on koneesta katottu, peräöljyjä en vielä kattonut, laittelen ne kuntoon sitten kun saan ton koneen käymään, ei viitsi noita muita huoltoja esim noilta osin tehdä kuntoon. Huohotus on ok, menee tonne putsarikoteloon, ei ollut mitenkään hälyttävän näköistä kun vaihdoin ilmanputsarin, eli sellasta perus mustaa paskaa tullut ajan kanssa pinnoille mitä nyt yleensä huohottimesta tulee. Tää on tosiaan nelari, en usko et venavälykset tässä nyt on pääasiallinen ongelma, käy ihan nätisti eikä venttiilikoneisto äännä mitään. Mitäs tollaselle nelarin pakoputkelle on tapana tehdä, jos se tuntuu olevan tukossa? Jos kytkimessä olis ongelmaa, niin luulis, että kone kiertäisi "täydet", mutta kytkin luistaisi, nyt oireet ei viittaa sellaseen, että siel olis luistava kytkin.
Pakoputki?
 
Liittynyt
20.11.2019
Viestejä
49
Rullat oli vakiopainoset mitkä laitoin tonne eli 5,1g punnitsin ulos ottaessa vanhat ja ne oli tosiaan tuon painoset. Imukaula on tossa sellasta "kumia" eli kaasarin se koneen puoli tulee vaan kumiputkeen ja kirrataan letkuklemmarilla. Pitää testata tolla bräkleenillä, jos sielä on jotain vuotoja, mutta tuskin niin isoja nyt ainakaan pitäs olla, että vuotais ennemmin sieltä, kun avonaisella kaasuläpällä kaasarista. Öljyt on koneesta katottu, peräöljyjä en vielä kattonut, laittelen ne kuntoon sitten kun saan ton koneen käymään, ei viitsi noita muita huoltoja esim noilta osin tehdä kuntoon. Huohotus on ok, menee tonne putsarikoteloon, ei ollut mitenkään hälyttävän näköistä kun vaihdoin ilmanputsarin, eli sellasta perus mustaa paskaa tullut ajan kanssa pinnoille mitä nyt yleensä huohottimesta tulee. Tää on tosiaan nelari, en usko et venavälykset tässä nyt on pääasiallinen ongelma, käy ihan nätisti eikä venttiilikoneisto äännä mitään. Mitäs tollaselle nelarin pakoputkelle on tapana tehdä, jos se tuntuu olevan tukossa? Jos kytkimessä olis ongelmaa, niin luulis, että kone kiertäisi "täydet", mutta kytkin luistaisi, nyt oireet ei viittaa sellaseen, että siel olis luistava kytkin.
Kevyet on rullat ollu, todennäköisesti on jo aiemmin vaihdettu sillä 6.5 tai 8.5g noissa yleensä on.
Pitäisi ainakin noilla kiihtyä mutta paljoa yli 45 ei mene.
Kytkimen ongelmat yleensä näkyy sillä että laite kiertää hyvin kun takarengas on ilmassa, mutta sitten kun lyö perseen maahan niin lähtö on kohtuu laiskaa.
Noiden kanssa on sen verran "joreillut" että oppinut suoraan vaihtamaan koko kytkimen uuteen, se että kytkimen pinnoille näyttää teräsharjaa toimii yleensä tovin mutta vastapainejousikin voi hihnaa ruveta luistattaa, myös itse kytkinjouset voi olla jo sen verran ikääntyneet ettei siellä enää pakka lähde leviämään.
Imukaulat on juuri tuollaisia kumisia, alumiininen pötkö siellä on sisällä ja kun ne halkeaa niin se on silloin sopivasti siitä kohasta mihin alumiini päättyy.
Bakeliittitiiviste on puolestaan sitten imukaulan ja sylinterikannen välissä.
Paineilmaa oon tussauttanut putkeen kun sen oon irrottanut niin kyllä se jotain ulos on työntänyt, on noita joskus tullut nuotiolla paistettua, ystävällisempi tapa on ollut tulpata toinen pää, kaataa viemärin avaamiseen tarkoitettuja rakeita ja kuumaa vettä perään niin sieltä on pahimmat kertymät lähteny pois.
Venavälykset noissa nyt oireilee monella tapaa, lämpimänä jos se kantaa niin matka kyllä ensin hidastuu ja lopuksi tyssää.
Myös jos venttiilien ajoitus on yhen hampaan verran pielessä niin yli 30km/h nuo ei kulje.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Joo okei, pitää tsekata kytkin. Lähtö on laiskaa, mutta matalilla kierroksilla, eli sen puoleen kykä tuntuis pitävän, ei siis kierrä ilman että kulkua olis. Pitää tsekata putkikin. Eikai venat yhtäkkiä ala kantamaan vaan se välyshän lisääntyy käytön myötä? Noh läpikäynti on ilmasta, jaon muuttumiseen en kyllä usko kun ketjulla on veto.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 018
Joo okei, pitää tsekata kytkin. Lähtö on laiskaa, mutta matalilla kierroksilla, eli sen puoleen kykä tuntuis pitävän, ei siis kierrä ilman että kulkua olis. Pitää tsekata putkikin. Eikai venat yhtäkkiä ala kantamaan vaan se välyshän lisääntyy käytön myötä? Noh läpikäynti on ilmasta, jaon muuttumiseen en kyllä usko kun ketjulla on veto.
Metallilla on ominaisuus laajentua lämmetessään. Riippuen käytetystä metallista niin on myös mahdollista että se venttiilin varsi venyy pysyvästi, eli pituus lisääntyy jolloin se luonnollisesti alkaa kantamaan. Mutta tämä on toki harvinaista ja vaatii sen että moottori on jossain vaiheessa käynyt normaalin käyttölämpötilan ulkopuolella eli on siis käynyt kuumana.
Tällaista on todistettavasti tapahtunut esim. yamahan nelari motorikelkoissa ja ilmeisesti jossain rossipyörissä ollut ihan yleistä.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
235
Joo okei, pitää tsekata kytkin. Lähtö on laiskaa, mutta matalilla kierroksilla, eli sen puoleen kykä tuntuis pitävän, ei siis kierrä ilman että kulkua olis. Pitää tsekata putkikin. Eikai venat yhtäkkiä ala kantamaan vaan se välyshän lisääntyy käytön myötä? Noh läpikäynti on ilmasta, jaon muuttumiseen en kyllä usko kun ketjulla on veto.
Vastaako se kaasuun reippaasti, sen olllessa jalalla, takarengas ilmassa? Kilometrejä ei missään mainittuna, mutta ei kai noillakaan montaa kymppiä ilman jonkinlaista mäntä/sylinteri huoltoa mennä. Onko väljä?
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 018
Vastaako se kaasuun reippaasti, sen olllessa jalalla, takarengas ilmassa? Kilometrejä ei missään mainittuna, mutta ei kai noillakaan montaa kymppiä ilman jonkinlaista mäntä/sylinteri huoltoa mennä. Onko väljä?
Mäntäjumpat on pääsääntöisesti kyllä täysin 2-tahti koneiden ominaisuus. Esim. omassa kelkassa huoltohjeen mukaisesti eka moottorin aukaisu tais olla jossain 40tkm paikkeilla joka on venttiilin välysten tarkistus ja mahdollinen säätö. Koko muu paska ehtii hajota ympäriltä ennen sen toteutumista. 2-tahti venkeissä sitten mäntiä saa olla vaihtamassa 5-10tkm välein.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Vastaako se kaasuun reippaasti, sen olllessa jalalla, takarengas ilmassa? Kilometrejä ei missään mainittuna, mutta ei kai noillakaan montaa kymppiä ilman jonkinlaista mäntä/sylinteri huoltoa mennä. Onko väljä?
Joo vastaa, mutta tuntuu siltä kun painoa päällä ja kiihdyttää, että ihanku olis ns ketjuveto manuaalilaatikolla ja liian iso vaihde silmässä, että ei nosta kierroksia variaattorin tapaan heti vaan vaatii ns miettimisaikaa. Kilsoja on 15t ja ihmettelisin itsekin, jos perus matalatehoisessa nelitahtikoneesa olis mäntävikaa.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
235
Joo vastaa, mutta tuntuu siltä kun painoa päällä ja kiihdyttää, että ihanku olis ns ketjuveto manuaalilaatikolla ja liian iso vaihde silmässä, että ei nosta kierroksia variaattorin tapaan heti vaan vaatii ns miettimisaikaa. Kilsoja on 15t ja ihmettelisin itsekin, jos perus matalatehoisessa nelitahtikoneesa olis mäntävikaa.
Eikö tuo nyt sulje paljon mahdollisia vikoja pois. Eli bensaa saa, sähköt toimii ja putki ei ahdista. Itse kurkkaisin jo tuonne sylinteriin, jos on rengas poikki tai venttiili vaivaa. Skoottereissa kun vaan on aika työmaa, ennen kuin pääsee oikein käsiksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
626
Kappas, viime kesänä taisteltu myös vm -12 kisbeen kanssa samantyylisillä ongelmilla. Ei menainnut millään nousta nopeus sinne yli 45 kmh:n. Tuli vaihdettua ilmansuodin, tulppa, hinha, rullat, öljyt ja tarkistettua venttiilin välykset ja kaasari putsattua. Ei tuntunut paljoa auttavan ja sitten korjaantuikin itsestään. Jäi epäillys, että pakoputki saattoi olla tukkeessa. No ei tästä varmaan apua ollut, mutta voimia sinne rassaukseen:hammer:

Muoks. Noista rassauksistani vielä, että tosiaan kaasarin se "kiihdytyspumppu" kalvo vaikutti olevan jumissa ja venttiileistä taisi imupuolen välys olla ihan lähes nolla. Mutta ei noiden korjaus kuitenkaan paljoa auttanut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Kappas, viime kesänä taisteltu myös vm -12 kisbeen kanssa samantyylisillä ongelmilla. Ei menainnut millään nousta nopeus sinne yli 45 kmh:n. Tuli vaihdettua ilmansuodin, tulppa, hinha, rullat, öljyt ja tarkistettua venttiilin välykset ja kaasari putsattua. Ei tuntunut paljoa auttavan ja sitten korjaantuikin itsestään. Jäi epäillys, että pakoputki saattoi olla tukkeessa. No ei tästä varmaan apua ollut, mutta voimia sinne rassaukseen:hammer:

Muoks. Noista rassauksistani vielä, että tosiaan kaasarin se "kiihdytyspumppu" kalvo vaikutti olevan jumissa ja venttiileistä taisi imupuolen välys olla ihan lähes nolla. Mutta ei noiden korjaus kuitenkaan paljoa auttanut.
Joo, pitää koittaa vähän ajella tolla, oireilee nyt sillai, että lähtee kylmänä (varmaan ryypyllä) käyntiin ihan ok, mutta ei tahdo käydä tyhjää enää lämmettyään vaan kierrokset vaan tippuu ja tippuu kunnes meno hyytyy. Teen nyt ainakin yhden koeajolenkin jahka kelit paranee, kun muuten on pistetty kuntoon ja jos ei sillä virkoa ni nappaan ton koneen irti ja kurkkaan sylinteriin. Mulla on onneksi tossa tollanen 6 sylinterinen takavetonissani työn alla tallissa myös koneremppoja myöten niin ei paljon tollanen skoban moottorin aukasu paina. Uus sylkkäsarja mäntöineen maksaa pahimmillaan sen satkun ja skobon oon saanut ilmaseksi, niin maksaa vaivan pistää kuntoon vaikka joutuiskin konehommiin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Ajelin ton mopon nyt lämpöseksi ja mitä havaintoja tein: kahlaa vauhdin kyllä sinne 40-50 jos on lääniä, mutta tuntuu, että kiihdytys toimii hitaasti ja tuntuu ihan kuin tuossa variaattorissa olisi sellainen ongelma, että ikäänkuin ei olisi sitä variaattoritoimintaa vaan olisi ns. isolla vaihteella kaiken aikaa. Tuossa on nyt uusi kaasari, jonka osalta sain tyhjäkäynnin säädettyä niin, että pysyy käynnissä ihan hyvin lämpösenä. On uusittu uudet vakiopainoiset rullat variin ja laitettu uus hihna, sit on tehty perushuolto eli vaihdettu tulppa ja öljy. Olisikos porukalla tuohon variaattoripuoleen vinkkejä? Tuossa käy siis niin, että jos ajan vaikkapa ylämäessä ja vauhti alkaa hyytyä, niin sen sijaan, että koneen kierrokset pysyy korkeana ja variaattori tiputtaisi välitystä niin koneen kierrokset ja vauhti tuntuu laskevan käsi kädessä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
199
Onko variaattorin lautaset sileät, eli ei pykäliä? Tämän kyllä yleensä huomaa ajaessa, jos ei kiihdy tasaisesti tai sitten kierrokset vaeltelee. Variaattorin lautasten liikkuminen kannattaa tarkistaa, koska nyt näyttää siltä että välitys ei muutu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Onko variaattorin lautaset sileät, eli ei pykäliä? Tämän kyllä yleensä huomaa ajaessa, jos ei kiihdy tasaisesti tai sitten kierrokset vaeltelee. Variaattorin lautasten liikkuminen kannattaa tarkistaa, koska nyt näyttää siltä että välitys ei muutu.
Okei, eli edessä lautasten pitäisi siis kaiken järjen mukaan olla yhdessä ja hihnan "korkealla" koska tuntuu vetävän aika raskaalla välityksellä nyt?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
626
Just samat oireet oli täällä viime kesänä ja samat huollot tein ja venttiilit säädin, muttei auttanut ja sitten korjaantui itsestään. Pakoputki on mun arvaus syylliseksi. Kerran oli toisessa skobassa mennyt kimalainen sinne pakariin sisään aiheuttaen voimattomuutta.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
989
Onko tuossa pakarin käyrä ja änkkä samaa rautaa tai voiko ajaa illman änkkää? Onko puristukset mitattu? Venttiilit säädetty?
Itse en ole noita nelitahti skoottereita ropannut mutta ei tuollainen nelari mopo käsikytkimellä varustettuna muutenkaan ranteita revi kiihdyttäessä.

Jos koneessa tuntuisi olevan jerkkua niin sen jälkeen mopopalstoilta etsimään variaattorin säätöjä. Saattaa olla että edelliset virittäjät ovat heittäneet melko villit asetukset...
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
199
Okei, eli edessä lautasten pitäisi siis kaiken järjen mukaan olla yhdessä ja hihnan "korkealla" koska tuntuu vetävän aika raskaalla välityksellä nyt?
Näinhän se viittaisi. Toki jos se variaattori on ollut jo purettuna, niin hihnan asento varmaan näkyi. Että onko vetopuolella jo korkealla paikallaan ollessaankin.

Tässä jotain ohjetta hihnan vaihtoon. Siitä näkee miten sen hihnan pitäisi olla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
626
Takavariaattorin lerput jouset voisi myös aiheuttaa sen että hihna nousee edessä ylös liian aikaisin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 599
Ja vikahan löytyi! Tossa mopossa on pakoputkesta yhteys ilmansuodatinkoteloon eli suodatinkotelosta menee venakopan huohotuksen lisäksi letku venakopan alareunaan, josta menee erillinen kanava/putki pakoputkelle ja välissä on läppäventtiili, jonka pitäisi toimia vain siihen suuntaan, että putkeen pääsee happea, muttei toisinpäin. Läppäventtiili on ilmeisesti hajonnut/karstoittunut auki ja letku päästää pakokaasua sinne ilmanputsarikotelolle. Olin viemässä tuota huoltoon omien vianrajauskykyjen loputtua kun matkalla tuo löysikin aivan uuden sävelen kulkupuolen suhteen. Huomasin sitten halkeaman tuossa letkussa, kun päästeli nokea ympärilleen ja kun korjasin letkun niin käynti meni paskaksi. En korjannut läppäventtiiliä vaan jätin letkun puhaltelemaan venakopalta ulkoilmaan ja tulppasin vaan ton ilmansuodatinkotelon aukon, kun se oli suodattimen sisäpuolella ettei siitä imeskele pölyä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Ja vikahan löytyi! Tossa mopossa on pakoputkesta yhteys ilmansuodatinkoteloon eli suodatinkotelosta menee venakopan huohotuksen lisäksi letku venakopan alareunaan, josta menee erillinen kanava/putki pakoputkelle ja välissä on läppäventtiili, jonka pitäisi toimia vain siihen suuntaan, että putkeen pääsee happea, muttei toisinpäin. Läppäventtiili on ilmeisesti hajonnut/karstoittunut auki ja letku päästää pakokaasua sinne ilmanputsarikotelolle. Olin viemässä tuota huoltoon omien vianrajauskykyjen loputtua kun matkalla tuo löysikin aivan uuden sävelen kulkupuolen suhteen. Huomasin sitten halkeaman tuossa letkussa, kun päästeli nokea ympärilleen ja kun korjasin letkun niin käynti meni paskaksi. En korjannut läppäventtiiliä vaan jätin letkun puhaltelemaan venakopalta ulkoilmaan ja tulppasin vaan ton ilmansuodatinkotelon aukon, kun se oli suodattimen sisäpuolella ettei siitä imeskele pölyä.
Ensimmäinen tehtävä mopojen ja moottoripyörien kanssa on repiä kaikki saastelaitteet mäkeen, niistä ei ole kuin harmia!
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 584
Viestejä
4 191 454
Jäsenet
70 771
Uusin jäsen
jeppemiess

Hinta.fi

Ylös Bottom