Ratchet & Clank: Rift Apart (PS5)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja aatu89
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
2 074

Keskustelua pelistä Ratchet & Clank: Rift Apart

Julkaisu 11.06.2021 Playstation 5:lle.

Kehittäjä
Insomniac Games
Julkaisija Sony Interactive Entertainment

Arvostelut

Gamereactor Suomi 9/10


Pelaaja 8/10

V2.fi 5/5

Metacritic
Metascore 88, User score 8.6


Vihdoin saadaan ekslusiivisesti Playstation 5:lle kehitetty yksinoikeuspeli, joka pitäisi vähintäänkin näyttää mistä tässä konsolisukupolvessa on kyse. Kaikki asiallinen ja vähän asiatonkin keskustelu pelistä tänne. Nauttikaa pelistä :)
 
Viimeksi muokattu:
Pohdein ostamista jo nyt, mutta arvostelujen mukaan platinan saisi 10 tunnissa. Tuntuu aika lyhkäseltä toistaiseksi hintaan nähden. Hyvältä peli kyllä näyttää ja varmasti tunnelmat kohdillaan. Itselle taitaa mennä sinne tarjouspeli listalle odottelemaan.
 
Pelaaja-lehdessä kilpailu, jonka kautta voi voittaa!

Itse odotan, jos tuuri käy siinä, mutta loppu kuusta menee ostoon kuitenkin viimeistään, kun kummipoika lomalaisena tulee. :)
 
Laadukkaasti muotoiltu aloitus @aatu89 ! Otsikkoon laittaisin vielä PS4 vaikka se tämän pelin kohdalla selvää onkin mutta olisi mielestäni hyvä käytäntö otsikointiin alustan mainistseminen.

Vaikka on vuoden odotetuimpia pelejä odotan vielä ostamista ihan koska backlogia pitää tyhjentää. Mutta näyttää kyllä niin hyvältä kuin uskalsin odottaa PS4:n erinomaisen Ratchetin luoman hypen jälkeen.
Hienoa nähdä kuinka aletaan ottaa tehoja irti alustasta kun ei ole multi-generationaalinen peli. Tätä ei olisi PS4:llä voinut toteuttaa. Odotan myös DualSense toteutukselta aika paljon, ilmeisesti monien aseiden kakkos firing mode on kun liipaisin pohjaan ja tärinät lienee kohillaan set pieceissä.

Plussaa myös siitä että eivät ole väkisin yrittäneet tehdä tästäkin oi niin muodikasta open-world collect-a-thonia vaan meillä on ihka oikeita leveleitä

Long-form revikka:
 
Kerennyt pari tuntia tahkoamaan. Itselläni 60fps + RT mode läytössä ja on kyllä komeaa katseltavaa. Kokeilin Quality modea (4k 30fps + RT), mutta ei pystynyt tuon 60fps moden jälkeen 30fps katselemaan. Itse pelattavuus myöskin rautaisen hiottua laatua.

Niin ja lisätään vielä sekin, että kotiteatterilla kuulostaa mahtavalta ja paikoin subbarillekin yllättävän matalataajuksisia jyrinöitä tarjolla.
 
Viimeksi muokattu:
Kerennyt pari tuntia tahkoamaan. Itselläni 60fps + RT mode läytössä ja on kyllä komeaa katseltavaa. Kokeilin Quality modea (4k 30fps + RT), mutta ei pystynyt tuon 60fps moden jälkeen 30fps katselemaan. Itse pelattavuus myöskin rautaisen hiottua laatua.

Niin ja lisätään vielä sekin, että kotiteatterilla kuulostaa mahtavalta ja paikoin subbarillekin yllättävän matalataajuksisia jyrinöitä tarjolla.

Millä resolla tuo 60fps pyörii ja onko mainittavaa eroa silmänkarkissa?
 
Kuulostaa kyllä hyvin lyhyeltä peliltä. Tainnut olla Imsomniacin väli projekti. Odotellaan että saa alle 20e.
 
On kyllä huikea teos. Upea grafiikka, moitteeton pelattavuus ja latausaikoja ei ole. Tämä on sitä konsolien next gen tykitystä :cool:
 
Tilasin kirjastosta. Olen tosin vasta kolmannella sijalla, ei mikään kiire. Saa sitten vielä uusimmat päivityksetkin mukaan.
 
Kertokaahan sitten kauanko menee läpäisyyn. 10 tunnin rykäisystä ei kyllä kärsi 60e maksaa
 

Tuolla lukee 12h mutta jos ei nytten juoksentele kuten @Rane konsonaan niin varmaan 13-14h voisi olla mutta tämä tuntuu olevan linearlista tehtävä linjaa että ei voi valita tehtäviä vaan suoraa putkea mennän ja kaikki valitaan automaattissti mitä tulee saataville?

Mä veikkaan että tämän kohtalo on olla myös PS5 demona mihin uusi pelikoneisto pystyy.



Puhtaasti PS5:lle tehty ei ole enään jaguaari jarruttamssa menoa, itseäni peli ei kiinnosta koska olen aina ollut enemmän Sly Coopperin jengissä kuin Ratchetin.

Ainakin noista grafiikka valinoista pitää nostaa hattua että RT mukaan ottaminen ei tarkoita automaattisesti 30fps kokemusta vaan resoa pudotettaan tarpeeksi että pysyy tuossa 60fps tai voit valita perfomance tilan korkeamalla resolla mutta ilman RT.

Toivottovasti muutkin julkaisijat tekisivät tuota.

Edit: Jos ei ole nytten kauhea hinku päästä näkemään mihin konsoli pystyy tällä hetkellä niin odottaisin varmaan tuonne 2-30 hintalapulle.
 
Edit: Jos ei ole nytten kauhea hinku päästä näkemään mihin konsoli pystyy tällä hetkellä niin odottaisin varmaan tuonne 2-30 hintalapulle.
Digitaalisena kyllä, mutta fyysisenä ei niin väliä kun pelin voi kuitenkin myydä. Tosin näitä varmaan kohta läjäpäin myynnissä, jos tosiaan noinkin lyhyt peli.
Vähän harmittaa nyt tuo kyllä, odottelin Crack in Time kaltaista tykitystä eikä mitää tekniikka demoa aka. Ratchet's Playroom :(
 
Digitaalisena kyllä, mutta fyysisenä ei niin väliä kun pelin voi kuitenkin myydä. Tosin näitä varmaan kohta läjäpäin myynnissä, jos tosiaan noinkin lyhyt peli.
Vähän harmittaa nyt tuo kyllä, odottelin Crack in Time kaltaista tykitystä eikä mitää tekniikka demoa aka. Ratchet's Playroom :(
Howlongtobeatin databasen mukaan A Crack In Time main story (10,5h) on itseasiassa lyhyempi kuin Rift Apartin main story (11,5h).
 
Kyllä tämä alkaisi itseään toistamaan jos olisi 25h joten tuo lienee passeli pituus tälle. Miksi sitä peliä pitäisi venyttää? Sopivan tiukka paketti. Pelaa läpi ja pistä myyntiin, mikäs siinä. Ihan niin kuin ei olisi muutakin pelattavaa jo aivan liikaa niin hyvä vaan että ei ole pidempi imo, kun omaakin backlogia peleistä kattelee...
 
Kyllä tämä alkaisi itseään toistamaan jos olisi 25h joten tuo lienee passeli pituus tälle. Miksi sitä peliä pitäisi venyttää? Sopivan tiukka paketti. Pelaa läpi ja pistä myyntiin, mikäs siinä. Ihan niin kuin ei olisi muutakin pelattavaa jo aivan liikaa niin hyvä vaan että ei ole pidempi imo, kun omaakin backlogia peleistä kattelee...
Ja tämä varmaan pääsääntöisesti suunattu nuoremalle väelle ketkä eivät varmaan ihan montaa tuntia illassa saa pelata niin voikin mennä niillä viikonloppu tai jopa viikkokin.

Kyllä minä tämän henkilökohtaisesti ottamisin enemmän teknologia demnona ja sitten 12h rykäyksenä.

Ei siinä vaikka nuoremalle väelle olikin esim sly cooper suunattu niin kyllä mä ne 2-4 osat pelasin siskon pojan kanssa lävitse ps3:lla.

Ja jos on plussa tilausta jollain niin uskoisin että tämäkin tulee plussaan saataville varmasti vuoden sisään.

Tämä sen sijaa voisi olla hyvä sille perheen isälle tai äidille kenellä on ps5 ja omaa jälkikasvua niin antaa pelailla tai miksi ei yhdessä on niitä varmaan huonompaikin pelejä tuota silmälläpitäen olemassa.
 
Tarjoaako tämä peli aikuiseen makuun mitään? Aikaisempaa kokemusta kyseiseen pelisarjaan ei valitettavasti löydy, näyttää trailerin perusteella ihan lastenpeliltä.
 
Eiköhän tuo jonkinlaista lapsenmielisyyttä tai eläytymistä vaadi. Itse kyllä tykkään yksinkin näistä, mutta parasta lasten kanssa yhdessä. :)
Ok, täytyy antaa pelille mahdollisuus ja kokeilla sitä, kunhan hinta vähän tippuu julkaisusta. :thumbsup:
 

Tuolla lukee 12h mutta jos ei nytten juoksentele kuten @Rane konsonaan niin varmaan 13-14h voisi olla mutta tämä tuntuu olevan linearlista tehtävä linjaa että ei voi valita tehtäviä vaan suoraa putkea mennän ja kaikki valitaan automaattissti mitä tulee saataville?

Mä veikkaan että tämän kohtalo on olla myös PS5 demona mihin uusi pelikoneisto pystyy.



Puhtaasti PS5:lle tehty ei ole enään jaguaari jarruttamssa menoa, itseäni peli ei kiinnosta koska olen aina ollut enemmän Sly Coopperin jengissä kuin Ratchetin.

Ainakin noista grafiikka valinoista pitää nostaa hattua että RT mukaan ottaminen ei tarkoita automaattisesti 30fps kokemusta vaan resoa pudotettaan tarpeeksi että pysyy tuossa 60fps tai voit valita perfomance tilan korkeamalla resolla mutta ilman RT.

Toivottovasti muutkin julkaisijat tekisivät tuota.

Edit: Jos ei ole nytten kauhea hinku päästä näkemään mihin konsoli pystyy tällä hetkellä niin odottaisin varmaan tuonne 2-30 hintalapulle.


Kyllä se itsellänikin meno on hiipunut iän ja lapsien tulon myötä, kun enää kerkeää pelailla sen pari tuntia kerrallaan. ;)

Tämä vaikuttaa kyllä oikein mielenkiintoiselta, ja harkitsen kovasti ostamista. Taidan kuitenkin odotella aleja tai käytettynä hankintaa. :)
 

Digital Foundry verdict: Perf-RT 60fps moodi on definitive moodi jolla kannattaa pelata. 1440p resosta temporaalinen injektio 4k resoon ja DF:n maininta päälle:"Parhaimman näköinen next-gen peli tähän mennessä. Piste."
Tarjoaako tämä peli aikuiseen makuun mitään? Aikaisempaa kokemusta kyseiseen pelisarjaan ei valitettavasti löydy, näyttää trailerin perusteella ihan lastenpeliltä.
Tämän pelin ideahan on olla sellainen kevyt ja kaikkien helposti lähestyttävä lapsenmielisellä huumorilla varustettu platformer. Parasta on vielä pelata suomeksi kun viholliset hupsuttelevat tyyliin:"Minä tapan sinut Ratchet... mutta ensin tanssin tämän ihanan laulun tahtiin!" kun ampuu diskopallopyssyllä vihollisjoukkoon. ;)
 
mä olen xbottti ollut koko elämäni. ostin vasta ps5 ja ekaa kertaa testasin ps storen ilmaisversiota. Ratchet tiä ei juma miten hauska peli aikuisellekin. oletin lapsellista lego peliä. mutta tarinan kerronta, vitsit, suomenkieli aah että nautin. miltä kuulostaa hönön pormestarin suusta hänen työvuoronsa olevan joka toinen tiistai kello 10.30-11.00 tai jos itte hönöilet jotain etkä tee mitään. siihen tokaistaan jotain Ratchet miettii tarkkaa ennen kuin suorittaa.. hauska ja hyvin tehty peli.
 
10-12h on ihan kunnioitettava mitta pelille, joka on suurimmaksi osaksi tiukasti tuotettua ja suunniteltua sisältöä ilman harhailua vapaassa maailmassa keräillen jotain rojua.
 
PS4 Ratchet on ilmainen vitosella. Kannattanee sillä testata maistuuko vai ei. Jos Crash Bandicoot toimii, niin tod. näk. tämäkin.

Ei ole vielä läpi niin en osaa sanoa mitään kestosta perus verkkaisella pelityylillä, mutta ennemmin viihdyttävä ja lyhyt kuin Ubisoft tyylinen tässä on sulle 50 pelitunnin verran tyhjänpäiväisiä paskaquesteja ympäri karttaa.
 
PS4 Ratchet on ilmainen vitosella. Kannattanee sillä testata maistuuko vai ei. Jos Crash Bandicoot toimii, niin tod. näk. tämäkin.

Ei ole vielä läpi niin en osaa sanoa mitään kestosta perus verkkaisella pelityylillä, mutta ennemmin viihdyttävä ja lyhyt kuin Ubisoft tyylinen tässä on sulle 50 pelitunnin verran tyhjänpäiväisiä paskaquesteja ympäri karttaa.
Tämä. Ubisoft on toinen ääripää. Hymyilytti tuo 50h kun se on alle puoliväli esim valhalassa, joka toistaa itseään koko pelin. Mielummin juuri hyvin tuotettu ja hyvällä vaihtuvalla mielenkiinnoisella sisällöllä niin maistuu.
Katselin mielenkiinnosta vanhojen crash bandicootin ja spyrojen pelikestoja. Nuokin ovat n 10h tekeleitä tai jopa lyhyempiä. Silti pienenä noiden parissa kasvaessa tuntui menevän viikosta toiseen pelatessa ja jokunen kerta on nuo läpäisty. Ehkä tässä pelannut niin paljon rpgeitä, että unohtaa ettei nämä seikkailut ole tarkoituskaan olla satatuntisia.
 
Ei tätä kukaan suoraan lyhyeksi väittänyt vaan tuossa oli aiemmin puhetta 10h Platinasta, joka sai ajattelemaan, että onko tämä 6h tekniikkademo.

E: Ja ainakin Playstationtrophies näyttää 15-20h trophyjen keräämiseen eli en tiedä mistä oli ketjussa revitty tuo 10h.

 
Viimeksi muokattu:
Ei tätä kukaan suoraan lyhyeksi väittänyt vaan tuossa oli aiemmin puhetta 10h Platinasta, joka sai ajattelemaan, että onko tämä 6h tekniikkademo.

E: Ja ainakin Playstationtrophies näyttää 15-20h trophyjen keräämiseen eli en tiedä mistä oli ketjussa revitty tuo 10h.


Varmaan tästä ohjeesta lähti juttu kiertämään: Ratchet & Clank Rift Apart Trophy Guide & Roadmap
Oli ensimmäisiä ohjeita, mitä tuli vastaan ja siitä sitten ainakin reddit puolella tuli jonkin verran 10 h rinkirunkkua, mikä toisaalta ei ole täysin valheellista.
 
Nojoo, tuo platinum näyttä super helpolta (2/10) ja koska se ei nyt vaadi new game+ läpäisyä niin siksi se tuntimäärä on tuota luokkaa. Monessa Ratchetissä new game+ on vaatimus platinumiin, eli silloin oltaisiin lähempänä 20h peliaikaa. Ei nyt käytetä sitä peliä vastaan ettei toista pelikertaa vaadita.
 
Nojoo, tuo platinum näyttä super helpolta (2/10) ja koska se ei nyt vaadi new game+ läpäisyä niin siksi se tuntimäärä on tuota luokkaa. Monessa Ratchetissä new game+ on vaatimus platinumiin, eli silloin oltaisiin lähempänä 20h peliaikaa. Ei nyt käytetä sitä peliä vastaan ettei toista pelikertaa vaadita.
Joo ehdottomasti. Mielummin pelaan 10h laadukasta tavaraa kuin sitä 100 h Ubisoft määrä korvaa laadun fetch questia. Itse tuli jo Platinumi pelattua, kun VPD toimitti pelin jo torstaina, vaikka käytänössä peliaikaa oli vain illat. Peli oli ihan kiva, mutta PS2 pelien faneille muutaman juttu pistää silmään, mitkä on hyvin avattua vaikka tässä reddit kommentissa: Ratchet and Clank: Rift Apart | Official Discussion Thread

Edit: Laitetaas vielä oma peluuaika. Platinum kesti noin ~14 h ja nyt kellossa alkaa olemaan 20 h, joista nuo kuusi lisätuntia on challenge moodissa.
 
Viimeksi muokattu:
Huhhuh kuinka hieno tämä on, hetki meni kunnes tajusi että välianimaatiot ei olleet CGI vaan ihan in-engine kuvaa ja koko peli on sen näköinen.

Muuten tuttua R&C menoa, helppo oli hypätä sisään. Dualsense triggerien käyttö vaatii treeniä kun on tottunut vaan vetämään liipaisemet pohjaan, nyt pitää osata vähän himmatakin.
 
DF haastatteli Insomniac Gamesin teknologiajohtajaa Mike Fitzgeraldia mm. SSD:stä ja RT:stä. Päällimmäisenä tuosta jäi mieleen tulevaa miettien, että mielenkiintoista nähdä, mitä saavat Spider-Man 2:ssa aikaan, sillä pelimoottoriin pystyy kuulemma tekemään vielä enemmän optimointia, kun dataa haetaan SSD:ltä ja sitä prosessoidaan. Eli Ratchetissa ei ihan kaikkea suorituskykyä vielä saatu puristettua irti.

 
Eli Ratchetissa ei ihan kaikkea suorituskykyä vielä saatu puristettua irti.

Ei tietenkään.
Mua huvittaa ihan joka konsolisukupolvessa kun tulee eka paremman näköinen peli pihalle niin monet mediat hehkuttaa kuinka se ottaa kaikki tehot irti ja sitten muutaman vuoden päästä meillä on vielä paljon hienompia pelejä tarjolla.
Esim ps4:n julkaisun aikoihin kukaan ei varmasti kuvitellut, että sillä samalla koneella pelataan vielä last of us 2:n näköistä peliä seitsemän vuotta myöhemmin.
 
Tässä on huomattavasti parempi pelattavuus kuin edellisessä pelissä, johtuu siitä että tässä on nopeampi pelinopeus, 2016 pelissä hahmo liikkuu hieman hidastetusti myös 60fps moodissa. Kyllä nämä Ratchet & Clankit pelataan yleensä ainakin kaksi kertaa läpi, ensimmäisellä pelikerralla ei saa millään kaikkia aseiden päivityksiä auki.
 
Tässä on huomattavasti parempi pelattavuus kuin edellisessä pelissä, johtuu siitä että tässä on nopeampi pelinopeus, 2016 pelissä hahmo liikkuu hieman hidastetusti myös 60fps moodissa. Kyllä nämä Ratchet & Clankit pelataan yleensä ainakin kaksi kertaa läpi, ensimmäisellä pelikerralla ei saa millään kaikkia aseiden päivityksiä auki.
Jep ja
Seuraavalla kierroksella muutenkin saa vasta omega aseet.
Ite vedin ekan kierroksen sillä Performance RT ja nyt tokaa kierrosta lähdin kiskomaan pelkällä Performance tilalla. Aika karuksi menee kun ei ole raytracing mutta resoluutio nousee ihan silmin nähtävästi.
 
Photo Mode on kyllä aivan huikea tässä pelissä. Muutenkin Fidelity tila oli omaan makuun paras, tasainen 30fps 4K resolla ja kaikilla herkuilla. Aluksi kun vaihtoi Performancesta pois, niin tuntui oudolta, mutta nopeasti silmät tottui.
 
Viimeksi muokattu:
Sieltä huippupeli ostoskoriin!
 

Liitteet

  • 4591909B-E8A1-43A7-A0D8-B25FC3F75142.jpeg
    4591909B-E8A1-43A7-A0D8-B25FC3F75142.jpeg
    559 KB · Luettu: 265
Läpi meni. Ei jaksa kaikkea turhaa tilpehööriä kerätä. 66% 16h (laskenee pause menussa idlailunkin?)
9/10 ja GOTY.

Kuka vaihtaisi Returnaliin?
 
Viimeksi muokattu:
Itse ostin tämän pelin julkaisupäivänä pe 11.6 ja tiistaina 15.6 olin myynyt pelin jo eteenpäin ja grinddanut pelistä platinan.

Oli kyllä hyvä peli :thumbsup:
 
Digital Foundry ottaa selvää oliko Insomniacin puheissa perää että tätä peliä ei voisi tehdä last gen konsolilla. Syynä siis HDD vs SSD erot ja nopeat transitiot. Vaikuttaa olevan hyvin pitkälle totta. Rich pelailee vähän paremmalla raudalla kuin R&C:n low spec recommendation ja SATA3 SSD:llä ja pelillä on vaikeuksia pysyä millään lailla sulavana. Kun koneeseen vaihdetaan PS4:n HDD niin peli vain pysähtyy portaaleissa jopa minuutiksi.

Tosin NIXXES on osannut pelin tehdä niin että jos sitä RAMia löytyy niin peli kyllä cachettaa kaiken mahdollisen muistiin jolloin top-spec PC:llä ei ole niin nuukaa onko peli SSD:llä, korpulla vai pyörivällä HDD:llä niin transitiot on nopeita. Mielenkiintoista on että DF ei saanut portaali sekvenssejä yhtä nopeaksi mitä PS5:lla vaikka PC rautaa oli alla tuhansien eurojen edestä. Onko lie Windowsin overheadia vai mitä?

Timestamped:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 788
Viestejä
4 496 575
Jäsenet
74 292
Uusin jäsen
GeGGoZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom