Raspberry Pi 3b ei löydä langattomia verkkoja

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Mikähän mahtaa olla kun taloudessa on kaksi Raspberry Pi:tä ja molemmissa vika ettei löydä kunnolla wifi verkkoja. Mulla on kämpässä ainakin neljä tai viisi langatonta verkkoa mutta kumpikaan raspi ei löydä niistä kuin yhden. Myöskään kun laitan puhelimesta hotspotin päällä niin verkkoja ei löydy. Vaikka olisi ihan vieressä.

Raspi ei tosiaan löydä kuin yhden verkon, vaikka samasta kohdasta pitäisi näkyä ainakin kolme tai neljä verkkoa plus hotspot mutta ei ni ei. Eikä ole mitään piiloitettuja verkkoja ja kokeiltu hotspottia 2,4 ja 5 ghz taajuuksilla mutta ei löydy.
Kumma juttu sinällään koska emännän One Plus 5 tukiasema kyllä löytyy mutta omaa Xioami M9 verkkoa ei sitten millään.

Onko ehdotuksia? Ketuttaa kun raspit mediatoistimina mutta ei tahdo löytää verkkoa joten päivitykset, kello ja tekstitysten haku ei toimi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 211
Aika paljon löytyy haukkuja tuosta WIFIstä ku Googlettaa, ei taida olla se paras piiri siellä silloin. Tuli vaan vastaan tälläinen, joka on helppo testata, ku oletan että Linuxia sillä ajat, eli poista virran säästöt:
Koodi:
sudo iwconfig wlan0 power off
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Aika paljon löytyy haukkuja tuosta WIFIstä ku Googlettaa, ei taida olla se paras piiri siellä silloin. Tuli vaan vastaan tälläinen, joka on helppo testata, ku oletan että Linuxia sillä ajat, eli poista virran säästöt:
Koodi:
sudo iwconfig wlan0 power off
Mä en osaa mitään loitsuja tolla kun mediasoittimena toimii ja OSMC imagena sisään ja kovaa ajoa.. mitenhän toi tehdään ees? Harmittaa kun muuten erittäin toimiva kapistus ja ei jaksais rupee piuhoja virittelee.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 211
Missä nuo laitteet sijaitsee, eli onko ne sijoitettu jonnekin muiden laitteiden sekaan, jolloin WLAN signaalit heikkenee paljon ja sen takia ei nuo verkot näkyisi? Oletko kokeillut viedä sen hotspot luuriin ihan sen viereen, että tulisiko sillä näkyviin? Silloin kannattaa harkita USB WLAN adapterin hankintaa ja laittaa sellainen roikkumaan vähän parempaan paikkaan (tässäkin tulee ylimääräisiä piuhia tietenkin vähän). Joutunee selvittelee, mikä olisi yhteensopiva...

Jos loitsujen teko ei onnistu suorilta käsin, sitten ei ehkä ihan niin helposti onnistune, mutta tälläiset ohjeistukset löysin ja voithan niillä kokeilla jos haluat. :)
En kyllä pysty mitään vakuuksia antamaan asian suhteen, mutta olettaisin että sulla on vain yksi WLAN laite (eli se integroitu), jolloin toivottavasti se laite on juurikin tuo "wlan0", jota komennossa käytetään. Voit kyllä tarkistaa mitä wifi kortteja löytyy ihan vaan komennolla "iwconfig" ja varmistaa asian sekä muokata komentoa tarvittaessa. Ei tästä pitäisi mitää pysyvää muutosta tulla, eli bootilla kyllä palautuu takas.

Eli ensin sinne terminaaliin pitäisi päästä näillä ohjeilla: Accessing the command line - General - OSMC
Koodi:
If you have a keyboard connected, you can log in locally by exiting Kodi:

    - Navigate to the power icon in Kodi
    - Select Exit/Quit
    - Wait for the OSMC splash screen to appear
    - Press ESC on your keyboard
    - Login to your device using osmc for the username and password.
Sitten kirjoitat tuon komennon jonka aiemmin laitoin (jos tulee erroria, niin tsekkaa ne laitteiden nimet):
Koodi:
sudo iwconfig wlan0 power off
Ja sitten se KODI pitäisi käynnistää uudestaan komennolla: Starting and stopping Kodi - General - OSMC
Koodi:
sudo systemctl start mediacenter
Ja katso onko tuolla vaikutusta asian suhteen...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 211
Ei muuten ole. Voisikohan johtua siitä?
Liittyy samaan kuin tuo minun mainitsema, eli onko se myös ympäröity erinäisten laitteiden keskellä, jotka myöskin heikentävät tuon WLAN signaalia, etenkin kotelo, jos se sattuu olemaan jopa metallista tehty. Eli kokeile viedä se luuri hotspot tilassa viereen, taikka ihan kokeile väliaikaisesti siirtää se itse Vadelma jonnekin pöydälle ja siihen hotspot viereen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Liittyy samaan kuin tuo minun mainitsema, eli onko se myös ympäröity erinäisten laitteiden keskellä, jotka myöskin heikentävät tuon WLAN signaalia, etenkin kotelo, jos se sattuu olemaan jopa metallista tehty. Eli kokeile viedä se luuri hotspot tilassa viereen, taikka ihan kokeile väliaikaisesti siirtää se itse Vadelma jonnekin pöydälle ja siihen hotspot viereen.
Mä kokeilen tänää ottaa kopan tosta raspista kokonaan pois ja kokeilen sitten. Jännä sinällään että kaikki wlanit lähtee samasta kohdasta kämppää mutta kuitenkaan raspi ei näe kuin yhden verkon ja jonkun ihme naapurin verkon vaikka omakotitalossa asutaan. Toisen raspin lähellä ei ole kuin telkkari eikä mitään muuta. Välissä kipsiseinä ja wlan lähteet linnuntietä alle 4m päässä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 211
Mitä silloin pikkasen Googlasin asiaa, niin paljon on haukuttu tuota integroitua WLANin toimintaa, kuinka heikko ja huono se on. Että jos on mahdollisesti ja jossain ylimääräinen WLAN USB palikka, niin sitäkin kannattaa kokeilla...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Mitä silloin pikkasen Googlasin asiaa, niin paljon on haukuttu tuota integroitua WLANin toimintaa, kuinka heikko ja huono se on. Että jos on mahdollisesti ja jossain ylimääräinen WLAN USB palikka, niin sitäkin kannattaa kokeilla...
Juu. Pelottaa vaan kun Linux pohjaista niin pelkkä tikun asennus vaatii koodivelhon taitoja ja erinäisten loitsujen heittämisiä mistä mulla ei ole mitään käryy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Eipä auttanut kotelon purku. Ei mitään muuta kuin HDMI ja virtapiuha kiinni ja ei nää sen enempää verkkoja. Eikä nää edes ihan vieressä olevaa puhelinta.
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
994
Kai ne verkot on 2,4GHz taajuudella ja 20 MHz kaistan leveydellä? Jos kerta yksi verkko löytyy, niin viittaa siihen että loput on sellaisia joita tuo Rasp kolmosen Wlan piiri ei tue.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 211
Kai ne verkot on 2,4GHz taajuudella ja 20 MHz kaistan leveydellä? Jos kerta yksi verkko löytyy, niin viittaa siihen että loput on sellaisia joita tuo Rasp kolmosen Wlan piiri ei tue.
Hyvä pointti, eipä itsekään ajatellut tuota laisinkaan, speksi paprujen mukaan vaan 2,4Ghz tuki piirissä:

Mutta taasen tuossa Raspberry Pi 3b plus mallissa sitten onkin päivitetty osia ja löytyy esim. 5Ghz tuki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 818
Mulla on RP3B+.
Taajuuksista tiiän että löytyy molempia ja puhelimellakin kokeilin molempia mutta ei löydy ei.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 035
Kannattaa katsoa ne kanavat. Itsellä on vanha Samsungin TV, joka tukee vain UNII-1 (36 - 48). Jos tukiasema esim. 56 kanavalla niin tuo töllö ei löydä sitä.

 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 035
Kattoisin jos osaisin ja vielä vähemmän osaan säätää niitä.
Esim. Asus näyttää "Current Control Channel: 44". Toiseksi alin tuossa linkissä. Puhelimeen ja tietokoneeseen saa kanssa WIFI skannereita, jotka näyttää kaikki WIFI verkot.

Edit:
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 683
Viestejä
4 188 779
Jäsenet
70 779
Uusin jäsen
K01571N3N

Hinta.fi

Ylös Bottom